فهرست مطالب

راهور - پیاپی 30 (پاییز 1398)

مجله راهور
پیاپی 30 (پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/09/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیدمسلم موسوی پناه، افسانه زمانی مقدم*، تقی پورظهیر، اختر جمالی صفحات 9-38
    هدف و زمینه

    آموزش، مهم ترین روش جلوگیری از به وجودآمدن علل انسانی موثر در تصادفات است. آموزش صحیح و فرهنگ سازی رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی می تواند نقش مهمی در پیشگیری از وقوع سوانح ترافیکی و جرایم رانندگی داشته باشد. در ایران با هدف فرهنگ سازی، افزایش انضباط اجتماعی و کاهش ضایعات حاصل از سوانح ترافیکی، طرح آموزش کودکان از سال 86 در نیروی انتظامی به اجرا درآمد. در کنار هزینه های ناشی از اجرای طرح فوق، همواره این چالش وجود دارد که آیا وضعیت آموزش همیاران پلیس مناسب می باشد.

    روش

    پژوهش حاضر از نظر نوع داده ها، کمی و کیفی و از نظر گردآوری داده ها، توصیفی پیمایشی بوده است. برای جمع آوری داده ها، از تکنیک دلفی و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. برای تحلیل داده های مربوط به تعیین ابعاد و مولفه ها در جهت ارتقای آموزش مفاهیم ترافیکی به کودکان از تحلیل عاملی اکتشافی، برای تعیین وضع موجود آموزش همیاران از آزمون t تک نمونه ای، و برای مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب آزمون t وابسته از نرم افزار spss استفاده شد. برای ارائه مدل نهایی پژوهش از مدل یابی اندازه گیری و برازش مدل در تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است.

    یافته ها

    یافته اصلی این پژوهش نشان می دهد که بهبود فرهنگ عبور و مرور و کاهش سوانح ترافیکی بدون ارتقای فرایند آموزش کاربران ترافیک امکان پذیر نیست. برای ارتقای آموزش ترافیک به دانش آموزان در هر بعد دانش با بار عاملی (92/0)، ارزش - نگرش با بار عاملی (99/0) و مهارت با بار عاملی (85/0) باید موردتوجه قرار گیرد؛ و نیز اینکه وضعیت موجود آموزش دانش آموزان به طورکلی (48/2 از 5) و در تک تک ابعاد آموزش، پایین تر از حد متوسط و نامناسب است.

    کلیدواژگان: آموزش، مقررات راهنمایی و رانندگی، دانش آموز
  • نادر رحمانی*، علی دلاور، علیرضا محسنی تبریزی، علیرضا اسماعیلی صفحات 39-60
    زمینه و هدف

     در دهه اخیر، پایگاه اقتصادی - اجتماعی افراد به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار از بین عوامل اجتماعی بر رفتار رانندگی رانندگان در دنیا مطرح می باشد. در این پژوهش، ارتباط بین مولفه های مبین سطح پایگاه اقتصادی - اجتماعی فرد موثر بر رفتار ترافیکی راننده بررسی و در انتها، مدل ساختاری پیش بینی ارتباط بین متغیرهای پژوهش ارائه می گردد. 

    روش

    جامعه آماری این پژوهش با حجم نمونه 250 نفر از رانندگان سواری شهر تهران در بازه زمانی سال 96 در شهر تهران می باشد. روش پژوهش از نوع هم بستگی به شیوه پیمایشی است. پس از برآورد شاخصه های پایگاه اقتصادی - اجتماعی بر اساس مولفه های استاندارد شده، ارتباط جایگاه فرد با رفتار رانندگی وی بر اساس پرسش نامه استاندارد در سه حوزه رفتارهای اضطراب، بنیان رفتارهای احتیاطی مفرط و رفتارهای هیجان خواه برآورد گردیده است.

    یافته ها

    در ابتدا با استفاده از آزمون آماری پیرسون، هم بستگی بین متغیرهای پژوهش برآورد گردید و مشخص شد که بین رفتارهای هیجان خواه و خصمانه و رفتار محتاطانه افراطی با پایگاه اقتصادی - اجتماعی راننده با ضریب 254/0 و 139/0، رابطه معنی داری وجود دارد و بین رفتار اضطراب بنیان و پایگاه اقتصادی -اجتماعی راننده، هم بستگی وجود ندارد.

    پیشنهاد ها

    در ادامه برای ارائه الگوی پیش بینی رفتار راننده، تحلیل رگرسیون بین متغیرهای این پژوهش صورت گرفت و با استفاده از  مدل ساختار عاملی، الگوی پیش بینی ارتباط بین رفتار ترافیکی راننده و پایگاه اقتصادی - اجتماعی وی ارائه گردیده است.

    کلیدواژگان: پایگاه اقتصادی - اجتماعی، رفتار ترافیکی، رفتارهای اضطراب بنیان، رفتار هیجان خواه و خصمانه، رفتار محتاطانه افراطی
  • محمدرضا حسن زاده*، رضا جوادیان، داود چگینی صفحات 61-84
    زمینه و هدف

    افزایش روزافزون ترافیک در خیابان ها و بزرگراه ها به یکی از معضلات شهرهای بزرگ و کوچک تبدیل شده است. کارشناسان برای حل این مشکل به سامانه ها و تجهیزات الکترونیکی برای کنترل ترافیک روی آورده اند. جمع آوری داده ها، اساس شکل گیری یک سامانه حمل ونقل است. داشتن اطلاعات صحیح از ترافیک در طراحی و پیاده سازی برنامه های حمل ونقل هوشمند تاثیرگذار بوده و می توان برای حل مشکلات ترافیکی برنامه ریزی کرد و ساختار جاری را بهبود بخشید. شناسگرها یا سیستم های آشکارسازخودروئی، جزئی ازسامانه های حمل و نقل هوشمند [1] هستندکه حضور یا عبور یک وسیله نقلیه را تشخیص می دهند. تعدادی شناسگر در سطح کشور وجود دارند؛ مهم ترین و فعال ترین آن ها، حلقه القایی (لوپ)، راداری، تصویری است. هرکدام از این شناسگرها ویژگی های خاص خودشان را دارند که می توانند مورد ارزیابی و اولویت بندی قرار گیرند. در این پژوهش هم هدف، بررسی اثربخشی شناسگرهای سامانه حمل ونقل هوشمند بر نظم دهی ترافیک است.

    روش

    این پژوهش به جهت تعیین اثربخشی و بررسی تاثیر آن بر مدیریت ترافیک و به روش کیفی ساختاریافته انجام شد. این بررسی به صورت مصاحبه با کارشناسان خبره که مستقیما با آن ها کار می کنند، صورت گرفته است.

    یافته ها

    8 سوال اساسی توسط اساتید و خبرگان تایید و از کارشناسان و متخصصانی که به طور مستقیم با شناسگرها کار می کنند، پرسیده شد. جمع بندی نظرات کارشناسان نشان داد که هر سه شناسگر، تاثیر مستقیم و صددرصدی بر مدیریت ترافیک و نظم دهی حمل ونقل دارند.

    نتیجه

    با توجه به نحوه کار و هدف سازمان ها از بهره برداری از این شناسگرها، بیشترین اثربخشی را به ترتیب شناسگر تصویری برای نظارت تصویری معابر، شناسگر راداری برای کنترل سرعت و شناسگر لوپ برای شمارش وسایل نقلیه و تقاطع های هوشمند داشته اند.

    کلیدواژگان: اثربخشی، شناسگر، مدیریت، نظم دهی، حمل ونقل
  • سجاد امینی منش، محبوبه حسینی فرد، علیرضا پورخانی، حسن رضایی جمالویی* صفحات 85-102
    زمینه و هدف

    رانندگی، یکی از فعالیت های مهم و ضروری در زندگی اغلب افراد جامعه محسوب می شود. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی خواب آلودگی رانندگان بین شهری بر اساس راهبردهای مقابله ای، کیفیت خواب و فرسودگی شغلی انجام شده است.

    روش

    طرح پژوهش حاضر، هم بستگی بود و جامعه آماری آن را کلیه رانندگان تاکسی بین شهری شهر شیراز تشکیل دادند که 300  نفر از آن ها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسش نامه خواب آلودگی اپوورث (1990)، پرسش نامه کیفیت خواب بایسی (1989)، پرسش نامه راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن (1993)، و پرسش نامه فرسودگی شغلی مسلش (1981) صورت گرفت. داده ها به کمک ضریب هم بستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که فرسودگی شغلی، کیفیت خواب و راهبردهای مقابله ای قادر به پیش بینی خواب آلودگی هستند و 36 درصد از تغییرات آن را تبیین می کنند.

    پیشنهاد ها

    با توجه به نقش فرسودگی شغلی، کیفیت خواب و راهبردهای مقابله ای در پیش بینی خواب آلودگی، پیشنهاد می شود که برای ارتقای عملکرد رانندگان و کاهش حوادث جاده ای، این متغیرها بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

    کلیدواژگان: خواب آلودگی، راهبردهای مقابله ای، کیفیت خواب، فرسودگی شغلی
  • مجید احسانی سهی، راضیه آسوده* صفحات 103-134
    زمینه و هدف

    نقاط حادثه خیز، نقاطی هستند که احتمال وقوع تصادف در آن ها به طور غیر عادی بالاتر از دیگر نقاط می باشد؛ بنابراین شناسایی چنین نقاطی از جایگاه ویژه ای در تمام پروژه های ایمنی راه ها برخوردار است. به دلیل بالابودن آمار تصادفات ترافیکی در کشورمان، لزوم این موضوع بیش از پیش مورد تاکید است.

    روش

    در این پژوهش، از سیستم استنتاج فازی نوع سوگنو جهت مدل سازی تصادفات بر اساس متغیرهای مستقل تاثیرگذار استفاده شد. در ابتدا، اطلاعات یک دوره دوساله از تصادفات محور قزوین - لوشان به طول 72 کیلومتر جمع آوری شد. همچنین داده های مربوط به هندسه محور (نظیر عرض سواره رو، تراکم کاربری حاشیه راه، عرض شانه، شیب طولی و امثالهم) از طریق برداشت میدانی جمع آوری شد. سپس با تقسیم محور موردنظر به قطعات همگن قوس افقی و راستای مستقیم، عمل مدل سازی فازی برای هریک صورت گرفت. بعد از اعتبارسنجی نتایج مدل فازی، مقادیر خروجی مدل فازی به ازای مقادیر متغیرهای ورودی ارائه شد.

    یافته ها

    نتایج نشان از اهمیت متغیرهای عرض سواره رو، عرض شانه، شیب طولی، تعداد قوس افقی و در نهایت مجموع درجات قوس افقی بر متغیر وابسته شاخص تصادف در قطعات قوس افقی دارد. همچنین در راستای مستقیم، متغیرهایی نظیر تراکم کاربری زمین، عرض سواره رو و عرض شانه بر شاخص تصادف تاثیرگذار بوده اند. سرانجام برای شناسایی نقاط حادثه خیز، قطعاتی که شاخص تصادف آن ها (پیش بینی شده از مدل فازی) بالاتر از سطح اطمینان 90 درصد قرار گرفته است، به عنوان قطعات حادثه خیز شناسایی شدند.

    نتایج و پیشنهادها

    نتایج حاکی از عملکرد مناسب مدل ایجادشده با روش استنتاج فازی می باشد. به علاوه، استفاده از مدل فازی این مزیت را دارد که علاوه بر شناسایی صحیح نقاط حادثه خیز، عوامل موثر و شدت تاثیر هریک از آن ها نیز آشکار گردیده و کمک می کند تا اقدامات درستی در جهت افزایش ایمنی در این نقاط انجام شود.

    کلیدواژگان: مدل سازی، منطق فازی، سیستم استنتاج فازی، نقاط حادثه خیز، مدل پیش بینی تصادف
  • سید مجتبی شهیدی*، سید تیمور حسینی، محمد ترحمی، اسفندیار تباشیر صفحات 135-162
    زمینه و هدف

    امروزه در کشور ایران حدود 25 درصد از آمار کشته شدگان تصادفات را موتورسواران تشکیل می دهند که برابر گزارش های پزشکی قانونی، علت مرگ بیش از نیمی از موتورسواران، ضربه به سر عنوان شده است که در صورت استفاده صحیح از کلاه ایمنی، این تعداد تلفات به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. به این منظور، این مطالعه با هدف بررسی علل قانون گریزی راکبان موتورسیکلت در استفاده از کلاه ایمنی و کمک به تصمیم گیران جهت تنظیم برنامه های افزایش استفاده از کلاه ایمنی صورت گرفته است.

    روش

    این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است؛ زیرا ارتباط بین متغیرهایی را که در ادبیات پژوهش شناسایی شده اند، در جامعه خاص مورد آزمون قرار می دهد و از نظر شیوه جمع آوری و تحلیل داده ها، یک پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع پیمایشی (میدانی) با رویکرد پژوهش ترکیبی و نیز از حیث ماهیت، یک پژوهش هم بستگی است که سعی در شناسایی رابطه بین دو متغیر اصلی، مدل سه شاخگی و قانون گریزی موتورسواران در استفاده از کلاه ایمنی دارد. جامعه آماری این پژوهش، مدیران راهبردی و امنیتی در حوزه ترافیکی می باشند. حجم نمونه آماری، 60 نفر از این مدیران می باشند که به صورت تمام شمار انتخاب گردیده اند. جهت بررسی نظرات مدیران ترافیکی، پرسش نامه ای محقق ساخته تهیه شده و داده های جمع آوری شده نیز توسط آزمون هم بستگی اسپیرمن تحلیل گردیده است.

    یافته ها

    تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که هر سه فرضیه پژوهش تایید گردیده و مجموعه عوامل رفتاری، ساختاری و زمینه ای در قانون گریزی موتورسیکلت سواران در استفاده از کلاه ایمنی تاثیر دارند و عوامل زمینه ای تا حد بیشتری از متوسط در قانون گریزی موتورسیکلت سواران در استفاده از کلاه ایمنی موثر هستند و در مقایسه با عوامل ساختاری و رفتاری، به تقویت و بررسی بیشتری نیاز دارند.

    پیشنهادها

    با توجه به اهمیت روزافزون سیستم های هوشمند حمل ونقل، متاسفانه در کشور ما، برابر نتایج این پژوهش، استفاده بهینه از این سیستم ها دارای کمترین تاثیر را در جلوگیری از قانون گریزی موتورسیکلت سواران دارد که با راهکارهای مناسب از قبیل نوع شماره گذاری موتورسیکلت ها و... می توان حداکثر بهره برداری را از امکانات هوشمند موجود نمود.

    کلیدواژگان: قانون گریزی، موتورسیکلت سواران، کلاه ایمنی، مدل سه شاخگی
  • علیرضا سنگانی*، محسن طالب زاده، ناهید رامک صفحات 163-190
    زمینه و هدف

    انسان همواره در تمامی حالات زندگی، رفتارهایی را اتخاذ می نماید می که تواند نتایج بسیار متفاوتی داشته باشد؛ بنابراین موضوع اساسی و هدف این پژوهش، بررسی پیش بینی پذیری رفتار رانندگی از طریق کنترل اجتماعی و هیجان طلبی در رانندگان وسایل نقلیه عمومی برون شهری بود ساری .

    روش

    روش پژوهش، توصیفی از نوع هم بستگی می باشد .جامعه پژوهش شامل تمامی رانندگان وسایل نقلیه برون شهری تعداد ساری بود و با نمونه روش نمونه گیری 210 هدفمند، نفر انتخاب گردید . گردآوری داده ها توسط سه ابزار هیجان طلبی آرنت رفتار رانندگی منچستر و کنترل اجتماعی احمدی و همکارانش ، . (انجام گردید 1391)

    یافته ها

    نتایج نشان داد که بین خرده مقیاس های هیجان طلبی با رفتار رانندگی، هم بستگی مستقیم معنی داری، و بین خرده مقیاس های کنترل اجتماعی با رفتار رانندگی، هم بستگی معکوس معنی داری وجود دارد.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می که گردد موازین و قواعد دریافت گواهینامه رانندگی منطبق بر مباحث رفتاری هیجانی مورد بازنگری قرار بگیرد و قوانین راهنمایی و رانندگی بر اساس نقش کنترل

    کلیدواژگان: هیجان خواهی، کنترل اجتماعی، پیش بینی رفتار رانندگی، ساری
  • محمدرضا احدی، شهریار بهزاد بصیرت، مهدی حیدرپور* صفحات 191-212
    مقدمه و هدف

    بحران ایمنی معابر شهری، مرگ ومیرها، آسیب ها و هزینه های ناشی از حوادث رانندگی، یکی چالش از های مهم سلامت، بهداشت عمومی و توسعه کشورها است . بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور، تصادفات مرتبط با عابرین پیاده می 31/5 در درون شهر دارای سهم درصد باشد . در پژوهش حاضر، تلاش است بر این تا با استفاده از سیستمی، دیدگاه میزان اثربخشی اقدامات شهرداری در افزایش ایمنی عابران زمینه پیاده شهری در های مختلف موردسنجش اولویت قرار گرفته و گردد بندی .

    روش پژوهش

    توصیفی و – پژوهش حاضر، تحلیلی از نوع پیمایشی بوده که در قالب تحلیل های هم و بستگی تحلیل فضایی از انجام SPSS با استفاده به رسیده است. جامعه آماری در این پژوهش، تمامی تصادف های کروکی وثبت شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی در سال 1391های ،1392 1393و می باشد.

    یافته ها

    یافته می ها نشان که دهد ضریب هم بستگی پیرسون بین متغیر اقدامات شهرداری و کاهش تصادفات در ناحیه یک شهر خوی، رابطه قوی و معکوسی هم با ضریب - 0/457بستگی و سطح اطمینان دارد 99 درصد ؛ یعنی با افزایش اقدامات شهرداری، میزان تصادفات عابران پیاده کاهش می یابد . علاوه نصب برآن، چراغ تابلوها و 0/476 های راهنمایی و رانندگی با ضریب تاثیر است و ؛ روشنایی خیابان (سرعت 0/333) ها (خط 0/292) احداث گیرها ، پیاده ، (پل 0/105) کشی خطوط عابر و احداث های (به 0/085) عابر پیاده ترتیب در رتبه ، های دوم تا پنجم قرار دارند.

    نتایج

    نتایج نشان دهد که اقدامات اصلاحی و نصب تجهیزات ایمنی مانند چراغ راهنمایی و روشنایی، تاثیر زیادی در کاهش تصادفات عابرین پیاده در مناطق شهری خوی دارد که پیشنهاد می گردد به عنوان راهکارهای اصلی کاهش تصادفات عابرین پیاده مدنظر قرار گیرد.

    کلیدواژگان: تصادفات، عابر پیاده، ایمنی، اولویت بندی
|
  • Seyyed Moslem Moosavi Panah, Afsaneh Zamani Moghaddam *, Taghi Poor Zahir, Akhtar Jamali Pages 9-38
  • Nader Rahmani *, Ali Delavar, Alireza Mohseni Tabrizi, Alireza Esmaili Pages 39-60
    Background and aim

    In the last decade, the socio-economic status of individuals has been one of the main influencing factors among the social factors on driving behavior in the world. In this study, the relationship between the components of the level of socioeconomic status affecting the driver's traffic behavior is investigated and finally, a structural model is presented to predict the relationship between the research variables.

    Method

    The statistical population of this study is Sample size of 250 drivers in Tehran during the 2017year period in Tehran. The research method is of the correlation type in a survey method. After estimating the socioeconomic status indicators based on standardized components, the relationship between the individual's position and his driving behavior was estimated based on the standard questionnaire in three domains of anxiety behaviors, excessive cautious behaviors, and emotional behaviors.

    Findings

    At first, Pearson statistical test was used to estimate the correlation between research variables and it was found that there was a significant relationship between emotional and hostile behaviors and extreme cautious behavior with socio-economic status of driver with coefficients of 0.225 and 0.139. There is no correlation between basic anxiety behavior and driver socioeconomic status.

    Suggestions

    In order to present a model for predicting driver behavior, regression analysis was performed between the variables of this study and using factor structure model ,was presented a predictive model of relationship between driver traffic behavior and socioeconomic status.

    Keywords: Socioeconomic Database, traffic behavior, Fundamental Anxiety Behaviors, Emotional, Hostile Behavior, Extreme Cautious Behavior
  • Mohammadreza Hassanzadeh *, Reza Javadiyan, Davood Chegini Pages 61-84
    Background and aim

    The Increasingly increasing traffic on the streets and highways has become one of the problems of small and large cities. Experts have resorted to electronic systems and equipment for traffic control to address this problem. The data collection is the basis of the formation of a transport system. Having the right traffic information is effective in designing and implementing smart transportation plans and can be programmed to solve traffic problems and improve the current structure. Vehicle detectors or detectors are part of intelligent transportation systems that detect the presence or passage of a vehicle. There are a number of identifiers across the country. The most important and most active  of them are the induction ring (loop), radar, image. Each of these identifiers has their own characteristics that can be evaluated and prioritized. The purpose of this study is to investigate the effectiveness of smart transportation system identifiers on traffic regulation.

    Method

    This study was conducted to determine the effectiveness and its impact on traffic management using a structured qualitative method. The survey is conducted through interviews with skilled experts who work directly with them.

    findings

    Eight basic questions were approved by professors and experts and were asked from experts and specialists who work directly with identifiers. Summing up the experts' opinions showed that all three indicators have a direct and 100% impact on traffic management and transportation regulation.

    Results

    Regarding on the type of work and purpose of organizations of utilizing these identifiers, the most effective were respectively the image detector for video surveillance of passages, radar detector for speed control and the loop detector for counting vehicles and smart intersections

    Keywords: effectiveness, Identifier, management, Regulation, Transportation
  • Sajjad Amini Manesh, Mahboobeh Hoseyni Fard, Alireza Poor Khani, Hasan Rezayi Jamalooyi * Pages 85-102
    Background and aim

    Driving is one of the most important activities in the lives of most people in society. The purpose of this study was to predict the intercity drivers' sleepiness based on coping strategies, sleep quality and job burnout.

    Method

    present research design was correlation and its statistical population included of all intercity taxi drivers in Shiraz that 300 of them were selected by available sampling method Data were collected using Epores Sleepiness Questionnaire (1990), Baysi Sleep Quality Questionnaire (1989), Lazaroos & Folkman Coping Strategies Questionnaire (1993), and Moslesh  Job Burnout Questionnaire (1981). Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multivariate regression.  

    Findings

    The results showed that job burnout, sleep quality and coping strategies can predict drivers' sleepiness and explain 36% of the its changes.

    Suggestions

    Considering the role of job burnout, sleep quality  and coping strategies in predicting drivers' sleepiness, it is recommended that these variables be further taken into account to improve driver performance and reduce road accidents.

    Keywords: Drivers' Sleepiness, Coping Strategies, Sleep Quality, Job Burnout
  • Majid Ehsani Sohi, Raziyeh Asoodeh * Pages 103-134
    Background and aim

    Accidental points are points where the probability of an accident is higher than the other points; Therefore, the identification of such points has a special place in all road safety projects. Due to the high number of traffic accidents in our country, the necessity of this issue is emphasized more than ever.  

    Method

    In this study, fuzzy inference system of Sogno type was used for modeling of accidents based on influential independent variables. Initially, information from a two-year period was collected from accidents the Qazvin-Lushan in length of 72 km. Also  axis geometry-based data (such as street width, roadside user density, shoulder width, longitudinal slope, etc.) were collected through field survey. Then, fuzzy modeling for everyone was done by  dividing the desired axis into homogeneous sections of horizontal arc and directly. After validating the fuzzy model results, fuzzy model output values were presented for the input variables values.  

    Findings

    The results show the importance of street width, shoulder width, longitudinal slope, number of horizontal arcs and finally the sum of horizontal arc degrees on the dependent variable of the accident index in horizontal arc fragments. In addition, variables such as road user density, street width and shoulder width have been directly influenced by accident index. Finally, for the identification of hazardous parts, components whose their accident index (predicted by the fuzzy model) is above 90% confidence level, were identified as hazardous components.

      Results and Suggestions

    The results show the proper performance of the model created by fuzzy inference method. In addition, using the fuzzy model has the advantage that in addition to correctly identifying the hazardous points, the effective factors and the severity of their impacts are also identified and helps to take corrective measures to increase safety in these areas.

  • Mojtaba Shahidi *, Seyyed Teymoor Hoseyni, Mohammad Tarahomi, Esfandiyar Tabashir Pages 135-162
    Background and aim

    Today, in Iran country, about 25 percent of all fatalities are motorcyclists that according to forensic reports, more than half of motorcyclists died due to hit on head that if the helmet is properly used, the number of casualties will be significantly reduced. For this purpose,, this study aimed to investigate the causes of lawlessness of Motorcyclists in the use of helmets and to assist decision makers to adjust programs to increase the use of helmet.

    Method

    This study is practical in terms of purpose; Because of the relationship between the variables identified in the research literature, it tests in a particular community and in terms of data collection and analysis method , a descriptive-analytical research in type of survey (field) with combined research approach and also a correlation study in terms of nature that tries to identify the relationship between the two main variables, the triaxial model and lawlessness of Motorcyclists in the use of helmets. The statistical population of this study is strategic and security managers in the traffic are. The statistical sample size is 60  of these managers who have been selected in all numbers. In order to evaluate the traffic managers' opinions, a researcher-made questionnaire was prepared and the data collected was analyzed by Spearman correlation test.

    Findings

    Data analysis showed that all three research hypotheses were confirmed and a combination of behavioral, structural and contextual factors influence in escaping Law of motorcyclists in the use of helmets and contextual factors are more effective to a greater than average degree in escaping Law of motorcyclists in the use of helmets and compared to structural and behavioral factors they need more strengthening and investigating.

    Suggestions

    Given the increasing importance of intelligent transportation systems,  unfortunately in our country, according to the results of this study, optimal use of these systems has the least effect on preventing from escaping law of  motorcyclists that with appropriate solutions such as motorcycles numbering and ... , maximum utilization can be achieved the most of from the existing smart features.

    Keywords: escaping law, Motorcyclists, Helmets, Triaxial model