فهرست مطالب

مهندسی و مدیریت کیفیت - سال نهم شماره 1 (بهار 1398)

نشریه مهندسی و مدیریت کیفیت
سال نهم شماره 1 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/03/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • راضیه اشرفی نصرآبادی، امیرحسین امیری* صفحات 1-10
    معمولا برای ارزیابی عملکرد نمودارهای کنترل در حوزه بهداشت و درمان، پارامترهای نمودار کنترل معلوم فرض می شوند؛ هرچند که در عمل معمولا این پارامترها نامعلوم بوده و برای پایش فرایند، پارامترهای فرایند باید در فاز 1 تخمین زده شوند. زمانی که از تخمین پارامتر به جای مقادیر معلوم آن ها استفاده می شود، عملکرد نمودار کنترل تحت تاثیر قرار می گیرد. در این مقاله ابتدا یک نمودار کنترل ریسک تعدیل شده میانگین متحرک موزون نمایی برنولی پیشنهاد می ‏شود. سپس اثر تخمین پارامتر بر عملکرد تحت کنترل و خارج از کنترل نمودار کنترل پیشنهادی بررسی می شود. در ادامه برای کاهش این اثر، روش های افزایش اندازه نمونه و اصلاح حدود کنترل مورد استفاده قرار می گیرد. نتایج شبیه سازی بر حسب معیارهای متوسط طول دنباله، انحراف معیار طول دنباله و ضریب تغییرات طول دنباله گزارش می شود. نتایج حاصل از شبیه سازی، کاهش اثر تخمین پارامتر توسط روش های افزایش اندازه نمونه و اصلاح حدود کنترل را تایید می کند.
    کلیدواژگان: تخمین پارامتر، نمودار کنترل میانگین متحرک موزون نمایی، سیستم های سلامت، تعدیل ریسک
  • بختیار استادی*، عادل پورقادر چوبر، رضا مختاریان دلوئی صفحات 11-26

    مدیریت کیفیت زنجیره تامین به عنوان یک رویکرد سیستمی، برای بهبود عملکرد سازمان ها تعریف می شود که فرصت های ایجاد شده به وسیله ارتباطات پایین دست و بالادست با تامین کنندگان و مشتریان را در سازمان، جاری می سازد. در این مقاله، ابتدا با مطالعات بیشینه تحقیق، عوامل کلیدی موفقیت شناسایی شده، سپس 7 عامل کلیدی و 40 زیرعامل با مصاحبه با مجریان و کارشناسان مدیریت زنجیره تامین اصلاح و صحه گذاری گردیده است. بدین طریق، با نظر 30 نفر از خبرگان و اساتید در زمینه زنجیره تامین پرسشنامه ای تهیه شده و پایایی پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفته است، سپس اولویت بندی شاخص ها بر اساس منطق مقایسات زوجی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی با استفاده از نرم افزار Expert Choice صورت گرفته و وضعیت شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به نتایج به دست آمده وضعیت شرکت در حوزه SCQM شرایط مطلوبی ندارد و باید دقت بیشتری اعمال شود. هفت عامل کلیدی در این مقاله نشان می دهد که شرکت های درگیر در زنجیره تامین یک محصول باید برای پیاده سازی مدیریت کیفیت زنجیره تامین محصول، بر هفت حوزه متمرکز شوند و با توجه به همبستگی این حوزه ها با یکدیگر، باید این هفت حوزه را هم زمان و با مشارکت یکدیگر، توسعه و ارتقا بخشند. 40 زیرمعیار شناسایی شده نیز تحت عنوان نقاط بهبود و یا نقاط بحرانی، به عنوان محور هماهنگی های اعضای زنجیره در این زمینه محسوب شوند.

    کلیدواژگان: مدیریت کیفیت جامع، مدیریت کیفیت زنجیره تامین، اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت، فرایند تحلیل سلسه مراتبی
  • ابوالفضل شرافت، فرحناز کریمی، سید محمدرضا داودی* صفحات 27-49
    تحقیق حاضر، تحقیقی با رویکرد کیفی است که در آن از نظریه برخاسته از داده ها و نگاشت ادراکی فازی استفاده شده است. با استفاده از این نظریه، زیرسیستم های سیستم نگهداری و تعمیرات تعیین شد و مدلی با چهار مقوله اصلی شامل؛ بازرسی، سرویس و نگهداری، خرابی مزمن، خرابی حاد و نحوه ارتباط آن ها طراحی شده است. سپس برای هر یک از مقولات، خصوصیات و ابعاد آن بیان و با استفاده از الگوی پارادایم در کدگذاری محوری، زیر مقوله ها و ارتباطات آن ها مشخص شد. این ارتباطات به عنوان ورودی مبحث نگاشت ادراکی فازی مورد استفاده قرار گرفت و از طریق نرم افزار FCMapper میزان تاثیر هریک از شرایط علی، میانجی، راهبرد و پیامد بر یکدیگر و روش های گوناگون دستیابی به پیامد در هریک از مقوله های بازرسی، سرویس و نگهداری، خربی مزمن و خرابی حاد بررسی و در قالب سناریو ارائه شد.
    کلیدواژگان: ارزیابی سیستم نگهداری و تعمیرات، نظریه برخاسته از داده ها، معیارهای ارزیابی نگهداری و تعمیرات، نگاشت ادراکی فازی، الگوی پارادایم
  • امیر مهدی آبادی، عادل آذر*، ابوتراب علیرضایی، قنبر عباسپور اسفندن صفحات 50-71

    بسیاری از صنایع در مورد ویژگی های خدمات پس از فروش و تاثیر آن در رابطه با رضایت مشتری آگاهی ندارند. مشتریان ناامید به منظور رقابت بهتر خدمات پس از فروش به رقبا تبدیل شده اند. به دلیل شرایط خاص صنعت گاز مایع (LPG) (برداشت، تحویل، حمل و نقل، بارگیری، استانداردسازی و...)، محققین در حوزه خدمت رسانی به مشتریان نظرات متفاوتی دارند. از این حیث، پژوهش حاضر با هدف طراحی یک الگوی مناسب خدمات پس از فروش در صنعت گاز مایع ایران نگارش شده است. از ترکیب روش دلفی فازی و مدل سازی ساختاری- تفسیری با رویکرد محتوایی در طراحی این مدل استفاده شده است. از آنجایی که این روش بر مینای نظر خبرگان می باشد، از نظرات مدیران و کارشناسان درگیر در حوزه صنعت گاز مایع ایران که شامل 10 نفر بودند استفاده شد. در این پژوهش برای غربال گری شاخص ها از روش دلفی فازی استفاده شد که از بین 20 شاخص شناسایی شده، تنها 3 شاخص میانگین دی فازی شده آنها کمتر از 0.7 بود و 17 شاخص اصلی در این صنعت شناسایی شدند. سپس در ادامه برای خوشه بندی مولفه های شناسایی شده از مدل سازی ساختاری- تفسیری (ISM) و تحلیل MICMAC استفاده شد. پس از تحلیل داده ها، متغیرها در شش سطح مختلف طبقه بندی شدند و با توجه به روابط گرافISM  ترسیم شد. پس از تحلیلMICMAC  متغیرها در سه گروه متغیرهای مستقل یا کلیدی، پیوندی و وابسته قرار گرفتند و هیچ متغیری در گروه متغیرهای خودگردان قرار نگرفت. نتایج پژوهش در تعیین روابط بین متغیرها و نوع متغیرها می تواند به درک بهتر موضوع و اتخاذ تصمیمات مناسب در شناسایی شاخص های خدمات پس از فروش کمک نماید. توجه روی شاخص های قابلیت اطمینان، واکنش پذیری، کیفیت تعاملات، نمایندگی ها و زمانبندی بازدیدها با توجه به خروجی مدل ساختاری نشان از اثرگذاری این شاخص ها در حوزه خدمات و در صنعت گاز مایع دارند.

    کلیدواژگان: خدمات، خدمات پس از فروش، صنعت گاز مایع ایران، F-Delphi، ISM
  • مهدی نصرالهی*، محمد رضا فتحی صفحات 72-79
    در این مقاله یک مدل ریاضی برای برآورد هزینه های مورد انتظار تولیدکننده و خریدار در سیاست وارانتی تسهیم هزینه تحت شرایط تورمی ارائه شده است. در این مدل هزینه هر ادعای وارانتی برای تولیدکننده تا یک سقف از پیش تعیین شده (CI) محدود شده است؛ به این ترتیب که تولیدکننده تنها موظف به تامین هزینه ای حداکثر معادل (CI) در هر بار خرابی محصول است و خریدار می بایست برای اصلاح محصول علاوه بر سهم خودش از هزینه اصلاح، مبلغ هزینه مازاد بر  را نیز تقبل نماید. برای آزمون مدل از داده های واقعی یک محصول استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که نرخ تورم، طول دوره وارانتی، و پارامترهای توزیع شکست بر هزینه های مورد انتظار تولیدکننده و خریدار تاثیر می گذارند.
    کلیدواژگان: وارانتی، وارانتی تسهیم هزینه، محدودیت هزینه، تورم
  • اردلان فیلی، علی رضا پویا*، مصطفی کاظمی، امیر رضا فکور ثقیه صفحات 80-100

    مدیریت کیفیت جامع تغییر پارادایمی در فلسفه مدیریت برای بهبود اثربخشی و منبعی برای مزیت رقابتی، نوآوری و ایجاد تغییر است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت کیفیت جامع و رتبه بندی آن ها انجام شده است. پژوهش حاضر کاربردی و توصیفی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های تهیه شده مبتنی بر روش های تصمیم گیری چند شاخصه به کار رفته در این پژوهش استفاده شد که توسط خبرگان شرکت اخشان شیراز تکمیل گردید. داده ها با رویکرد ترکیبی دیمتل فازی و تحلیل شبکه فازی تجزیه و تحلیل شد. با توجه به نتایج در محیط تولیدی، عوامل تعهد مدیریت ارشد و رهبری، مدیریت منابع انسانی و در نهایت آموزش و یادگیری بیشترین و عوامل مدیریت تامین کننده و الگوبرداری کمترین اثر را در موفقیت داشته اند. به طور کلی، عوامل نرم مدیریتی  نسبت به عوامل نرم ارتباطی و سخت تاثیر بیشتری بر موفقیت مدیریت کیفیت جامع دارند.

    کلیدواژگان: مدیریت کیفت جامع، عوامل کلیدی موفقیت، تعهد مدیریت، آموزش و یادگیری، مدیریت منابع انسانی، عوامل نرم