فهرست مطالب

عمران و پروژه - پیاپی 6 (آبان 1398)

نشریه عمران و پروژه
پیاپی 6 (آبان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/08/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بهنام بشیر*، قاسم امیدوار، مهدی روانشادنیا صفحات 10-24
    یکی از مشخصه های توسعه اقتصادی هر کشور به پایان رساندن طرح های عمرانی به نحو مطلوب با کمترین هزینه و بیشترین سود است. هدف از موفقیت پروژه های مسکونی کاهش هزینه و زمان، افزایش کیفیت و رضایت مندی مشتریان می باشد. روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای بوده،سپس با بررسی پیشینه تحقیق و مصاحبه با پیمانکاران عوامل تاثیرگذار بر موفقیت پروژه های مسکن مهر بررسی گردید، بعد از آن به پیشنهاد جمعی از مدیران و اساتید محترم و با توجه به مشکلات ساکنان مسکن مهر، با مصاحبه از ساکنان، عوامل مهم از دیدگاه آنان نیزبررسی شد. به کمک این مجموعه وتحلیل داده ها به منظور مشخص نمودن عوامل تاثیرگذار بر موفقیت این پروژه ها اقدام شد و سپس اهمیت هریک از این شاخصه ها و همبستگی بین آنها، در موفقیت این پروژه ها نشان داده شد تا بتوان طرحی پیشنهادی برای پروژه های آتی مسکن مانند طرح اقدام ملی، جهت دستیابی به موفقیتشان ارائه نمائیم.خروجی تحلیل آماری حاصل از این پژوهش نشان می دهد که از دیدگاه پیمانکاران، شاخصه هایی مانند دستورالعمل های تامین مالی پروژه، تامین نیروی کار، مواد و ماشین آلات ، پشتیبانی مدیریت ارشد، صلاحیت اعضای تیم پروژه، حضور افراد مسولیت پذیر، با تجربه و متخصص،در نظر گرفتن کم کاری کارفرما در صدور تاییدات و مصوبات و اجرای تعهدات قراردادی اهمیت بیشتری دارند.همچنین از دیدگاه ساکنان شاخصه هایی مانند تحویل طبق موعد مقرر شده،توجه به شرایط محل پروژه در حوادث طبیعی(سیل و طوفان و...)، فراهم سازی انشعابات مورد نیاز، سازگاری زیربنا با جمعیت خانواده و سهولت رفت وآمد مسیردسترسی از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند.
    کلیدواژگان: موفقیت پروژه، مسکن مهر، عوامل موفقیت پروژه، عوامل شکست پروژه، همبستگی
  • علی قربانی*، امین قربانی صفحات 25-33
    مقاوم سازی سازه ها در دو سطح کلی و محلی می تواند انجام پذیرد. در مقاوم سازی کلی، کل سیستم ساز تقویت و بهسازی می شود. در روش های محلی بهسازی لرزه ای، برخی از المان ها بهسازی می شوند. در گروه دوم ساختمان هایی قرا می گیرند که مطابق ضوابط لرزهای شخصی طراحی و اجرا شده اند و اکنون به علت تغییر آن ضوابط و احیانا افزایش سطح نیروهای طرح و یا تغییر در ضوابط شکل پذیری نیاز به بهسازی دارند. در کشور ما به دلایل مختلف و به ویژه به علت جنبه های اقتصادی مسئله، در حال حاضر تمرکز بر روی مقاوم سازی ساختمان های گروه اول می باشد. ی در گسترش و توسعه مصالح شبیه بتن، الیاف مسلح کننده نقش مهمی داشته اند. در دهه 1960، رامولدی و همکاران بررسی تاثیر الیاف فولادی بر کاهش شکنندگی بتن را در دستور کار قرار دادند. این روند با کاربرد سایر انواع الیاف ادامه یافت و در سالهای اخیر ترکیب انواع الیاف با طولهای مختلف در دستور کار قرار گرفت. گسترش دانش در خصوص چگونگی تاثیر الیاف بر ملات، منجر به تدوین توصیه هایی در مورد طراحی سازه ای گردید. در این تحقیق تاثیر HPFRCC بر عملکرد سازهای تیرهای بتن مسلح ، همراه با و بدون الیاف پلیپروپیلن بر میزان جذب انرژی و سخت شوندگی نمونه ها مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا یک تیر مرجع و چهار تیر مقاوم سازی شده با یک لایه نازک HPFRCC در قسمت تحتانی تیرها با همراه با الیاف پلیپروپیلن، تحت آزمایش چهار نقطه ای خمش خالص قرار گرفته و تاثیر مقاوم سازی بر جذب انرژی و سخت شوندگی مورد بررسی و مقایسه واقع می گردد.
    کلیدواژگان: الیاف، بتن، پدیده سخت شوندگی، جذب انرژی
  • علی قربانی*، امین قربانی صفحات 34-44
    با توجه به گسترش روز افزون صنعت ساختمان در ابعاد مختلف، استفاده از ایده های نو و جدید در کیفیت و نحوه اجرا، انتخاب مصالح و... از ملزومات این پیشرفت ها می باشد. لذا براساس نیاز کشور به توسعه روش های نوین با استفاده از مصالح توانمند، استفاده از بتن مسلح به الیاف HPFRCC در جهت مقاوم سازی، مورد توجه واقع شده است. هر چند HPFRCC دارای ویژگیهایی است که در بتن معمولی و FRC وجود ندارد اما به علت مسائل اقتصادی و اجرایی، کاربرد آن ها بیشتر به امور تحقیقاتی و کاربردهای خاص محدود گشته است. این تحقیق با رویکرد آزمایشگاهی انجام گرفته که طی آن پنج تیر بتن مسلح کامل تحت آزمایش بارگذاری چهار نقطه ای قرار می گیرند. یکی از تیرها به عنوان نمونه مرجع انتخاب شده و چهار تیر دیگر در سطوح پایینی تیرهای بتنی بصورت قالب بندی شکل با لایه ای از مصالحHPFRCC مقاوم سازی می شوند و رفتار خمشی و شکل پذیری تیرها باهم مقایسه می شوند. بیشترین شکل پذیری در تیر مقاومسازی شده با مصالح HPFRCC 1-2 نمونه B-H-1) و (B-H-2با 41% افزایش نسبت به نمونه مرجع، اتفاق میافتد که ناشی از کرنش کششی نهایی بالاتر این مصالح توانمند نسبت به بتن معمولی و مطلوبیت سیستم اجرا میباشد و در نمونه های دارای 1% الیاف به طور متوسط 23% افزایش ظرفیت خمشی و در نمونه های 3% الیاف به طور متوسط 26% افزایش ظرفیت خمشی حاصل می گردد.
    کلیدواژگان: HPFRCC، بتن، ظرفیت خمشی، شکل پذیری
  • بهزاد عبادی*، رحمان شریفی، محمود نیکخواه شهمیرزادی صفحات 45-58
    بهسازی خاک در مهندسی ژئوتکنیک مخصوصا در زمین هایی که دارای خاک نامناسب بوده از اهمیت و ضرورت ویژه ای برخوردار است و استفاده از روش های معمول بهسازی خاک و تقویت زمین های سست،گسیختگی و لغزش خاک و یا حداقل نشست های بیش از حد و نامتقارن سازه را در پی خواهد داشت.یقینا بهره برداری از روش های نوین و علوم جدید دچار تغییرات زیادی در نحوه اجرا و بهسازی خاک شده و برهمین اساس استفاده از مواد پلیمری و مصالح ساخته شده از جمله ژئوتکستایل ها به عنوان یکی از روش های نوین روز به روز افزایش یافته است. در پژوهش حاضر اندازه گیری های نشست وتنش های وارد بر خاک محصورشده با ستون های سنگی و ژئوتکستایل، درقالب نرم افزارPLAXIS 2D مدل سازی، تحلیل عددی و تاثیر عواملی چون قطر، فاصله، آرایش ستون های سنگی، زاویه اصطکاک و مقاوت برشی مصالح مورد استفاده بر نتایج تحقیق به عنوان اهداف اصلی مورد ارزیابی قرار گرفت و به طور خلاصه نتایج نرم افزاری نشان داد که در پی هرچه قطرستون ها بیشتر و فاصله آن ها کمتر باشدظرفیت باربری پی ها نیز بیشتر شده است وازنظرکمی ظرفیت باربری پی بهسازی شده با ستون های سنگی و محصور شده توسط ژئوتکستایل حدود 200 کیلو نیوتن بر متر مربع بوده که افزایش حدود 140 نیوتن بر مترمربع نسبت به پی های بدون ستون های سنگی و ژئوتکستایل را نشان داده است.
    کلیدواژگان: ستون های سنگی، ظرفیت باربری، ژئوتکستایل، بهسازی خاک، نرم افزار PLAXIS 2D
  • مهدی کاوه*، رحمان شریفی، محمود نیکخواه شهمیرزادی صفحات 59-76
    براساس اثرات منفی فرآیندهای غیرمترقبه برسازه های مهندسی وطرح های عمرانی مسئله شناخت، تحقیق و دستیابی به راه حل ها و شیوه های مناسب جهت مهار و کنترل و کاهش خطرات ناشی ازحوادث مذکور، مورد توجه خاص دستگاه های اجرایی و مجامع جهانی قرار گرفته است. بسیاری از این پدیده های طبیعی همچون زمین لغزش در خیلی ازمناطق به صورت بلایای طبیعی ظاهر شده و خسارات جانی و مالی فراوان و بعضا جبران ناپذیری را در پی داشته است ، برهمین اساس درپژوهش حاضر با اهداف تعیین پایداری دامنه و تعیین مناسب ترین روش پایداری و در قالب نرم افزار PLAXIS 2D موضوع مورد بررسی قرار گرفته و ضریب اطمینان پایداری دامنه ها (FS) به صورت طبقات آسیب پذیری ناپایداری خیلی زیاد (رده ای که FS کمتر از یک باشد)، آسیب پذیری ناپایداری زیاد (رده ای که FS از 1 بیشتر و از 25/1 کمتر باشد)، آسیب پذیری ناپایداری متوسط (رده ای که FS آن بیشتر از 25/1 و کمتر از 5/1 باشد)، آسیب پذیری ناپایداری کم (رده ای که FS آن بیشتر از 5/1 باشد) تقسیم شده است. نتایج نشان داد که پایدارسازی شیروانی های خاکی به روش شمع گذاری دارای ضریب اطمینان 5/2 بوده که نسبت به شاهد افزایش حدود 0/1 داشته است و پایدارسازی شیروانی های خاکی با استفاده از انکراژ بیش ترین ضریب اطمینان را نشان داده است.
    کلیدواژگان: روش های پایداری، دامنه های ناپایدار، شیروانی های خاکی، حوادث غیرمترقبه، تثبیت دامنه های ناپایدار، plaxis 2d
  • فرشته قمی اویلی*، مرضیه مکارمی، مجتبی امینی صفحات 77-83

    سازه های بتنی پروژه های در حال احداث در نزدیکی تالابها باعث ورود مواد زیان آور به درون تالاب و بالتبع آن فرار یا مرگ جانوران ،انباشتگی تالاب از رسوبات مصنوعی، تغییرکیفیت شیمیایی آب و... می شود که استفاده از پوزولان ها و همچنین استفاده از بتنهای دوستدار محیط زیست راهکار مناسبی در جهت کاهش این مواد زیان آور می باشد . در این پژوهش که در تالاب بین المللی انزلی انجام گردید تاثیر ساخت پایه های بتنی پل جاده کنار گذر بندر انزلی برآلودگی تالاب مورد بررسی قرار گرفت . بدین منظور میزان تغییرات شیمیایی نمونه تهیه شده آب تالاب در تماس با دونوع بتن مختلف، یکی بتن ساخته شده با سیمان پرتلند و دیگری بتن ترکیبی سیمان پرتلند و ژل میکروسیلیس الیاف دار مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که کاهش 8 درصدی سیمان در مخلوط بتن و اضافه نمودن همان درصد ژل میکروسیلیس الیاف دار به حجم بتن پایه های پل ضمن افزایش مقاومت پل، سبب کاهش تغیرات درکیفیت شیمیایی آب تالاب می گردد. اضافه کردن ژل میکروسیلیس الیاف دار باعث تغییر کمتری در کیفیت شیمیایی آب نسبت به بتن تهیه شده با سیمان شده است و تنها بخاطر وجود سیلیس مقدار عنصر سیلیسم نسبت به حالتی که از بتن ترکیبی با سیمان استفاده شد، تغییرات بیشتری از خود نشان می دهد.

    کلیدواژگان: تغییرات شیمیایی، آلودگی، بتن، سیمان پرتلند، ژل میکروسیلیس
|
  • Behnam Bashir *, Ghasem Omidvar, Mehdi Ravanshadnia Pages 10-24
    One of the hallmarks of any country's economic development is the completion of development plans optimally at the lowest cost and most profit.The goal of success in residential projects is to reduce costs and time, increase quality and customer satisfaction. The method of data collection was library-based. Then, by reviewing the research background and interviewing the contractors, the factors affecting the success of Mehr Housing Projects were investigated. Residents were also considered important factors in their view. This set of data was analyzed to determine the factors affecting the success of these projects and then the importance of each of these indicators and their correlation was shown in the success of these projects in order to develop a proposal for future housing projects such as Present a national action plan to achieve their success. Outputs from the statistical analysis of this study show that from the contractors' point of view, indicators such as project financing guidelines, labor supply, materials and machinery, senior management support, and project team members qualifications. , The presence of responsible, experienced and expert people Employer idleness is more important in issuing approvals and approvals and enforcing contractual obligations. Also, from the point of view of residents, features such as timely delivery, consideration of project site conditions in natural disasters (floods, storms, etc.) provide Making the necessary divisions, adapting the infrastructure to the family population, and ease of access are more important.
    Keywords: project success, Mehr housing, Project Success Factors, Project Failure Factors, Correlation
  • Ali Ghorbani *, Amin Ghorbani Pages 25-33
    The expansion of knowledge on how fibers affect mortar has led to recommendations for structural design. In this study, the effect of HPFRCC on the performance of reinforced concrete beams with and without polypropylene fibers on the energy absorption and hardness of the specimens was investigated. In this regard, a reference beam and four beams reinforced with a thin layer of HPFRCC in the lower part of the beams with polypropylene fibers were tested under a four-point bending test and the effect of reinforcement on energy absorption and hardness was investigated and compared.
    Keywords: Fibers, Concrete, hardening phenomenon, Energy absorption
  • Ali Ghorbani *, Amin Ghorbani Pages 34-44
    The study was conducted using a laboratory approach in which five full reinforced concrete beams were subjected to four-point loading tests. One of the beams is selected as a reference sample and the other four beams are reinforced at the lower surfaces of the concrete beams with a layer of HPFRCC material, and the bending behavior and the ductility of the beams are compared. The highest plasticity occurs in beams reinforced with HPFRCC 1-2 samples (BH-1 sample) and (BH-2 with a 41% increase over the reference sample) due to the higher ultimate tensile strain of these reinforced materials than conventional concrete and utility system performance. In samples with 1% fibers an average of 23% increase in flexural capacity and in 3% of fibers an average of 26% increase in flexural capacity.
    Keywords: HPFRCC, Concrete, bending capacity, Ductility
  • Behzad Ebadi *, Rahman Sharifi, Mahmud Nikkhah Pages 45-58
  • Mehdi Kaveh *, Rahman Sharifi, Mahmud Nikkhah Pages 59-76
  • Fereshteh Ghomi Avili *, Marzieh Makaremi, Mojtaba Amini Pages 77-83

    Concrete structures Projects under construction near wetlands cause harmful substances to enter the wetland and thereby escape or death of animals, wetland accumulation from artificial sediments, chemical change of water, etc. Using pozzolans as well as environmentally friendly concrete is a good way to reduce harmful substances.. In this research conducted in Anzali International Wetland, the effect of constructing concrete foundations along the road of Anzali port on the pollution of the wetland was investigated and the amount of chemical changes of the sample prepared in the wetland water by different concrete, one concrete made with Portland cement and another Portland blend concrete and fused micro-silica gel. The results of this study showed that by reducing the concrete content of 8% and adding the same percentage of fused micro-silica gel to the concrete volume of the bridge bridges, while increasing the bridge's resistance, Biodiversity and pollution of the wetland water also occurred in the environmental assessment of the bridges Concrete and metal found that it is more suitable to produce less pollutants in the process of manufacturing metal bridges. Addition of fiber-reinforced silica gel resulted in less change in the chemical quality of water than in cement-based concrete, and only due to the presence of silica, the amount of silicon element was greater than that of cement-based concrete.

    Keywords: chemical change, Pollution, Concrete, Portland Cement, microsilica gel