فهرست مطالب

مهندسی و مدیریت کیفیت - سال نهم شماره 2 (تابستان 1398)

نشریه مهندسی و مدیریت کیفیت
سال نهم شماره 2 (تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/04/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مجتبی آقایی، مقصود امیری*، محمدتقی تقوی فرد، پرهام عظیمی صفحات 101-123
    مسئله مورد بررسی در این تحقیق، در نظر گرفتن مسائل تخصیص افزونگی و تخصیص بافر به صورت هم زمان در یک سیستم تولیدی سری-موازی است. هدف از انجام این تحقیق، بهبود دسترس پذیری، هزینه های کلی سیستم و ظرفیت بافرها از طریق تعیین میزان بهینه بافرهای بین ماشین آلات، انتخاب ماشین آلات با قابلیت اطمینان بالا و تخصیص آن ها و تدوین یک برنامه مناسب تعمیرات و نگهداری است.در این تحقیق از رویکرد ترکیبی شبیه سازی، طراحی آزمایش ها و شبکه عصبی به منظور برآورد اهداف دسترس پذیری و هزینه هدف استفاده شد. به منظور تحلیل مدل پیشنهادی از یک مثال عددی استفاده شد و بر اساس متدلوژی پیشنهادی مورد تجزیه وتحلیل و بررسی قرار گرفت. مدل مربوط به مسئله مورد بررسی، توسط الگوریتم NSGA-II کد نویسی و حل شد و مجموعه جواب های پارتو به دست آمد.نتایج حاصل از تحقیق حاکی از اعتبار متدلوژی پیشنهادی برای مسئله مورد بررسی بود.
    کلیدواژگان: اندازه بافر، تخصیص افزونگی، شبیه سازی، شبکه عصبی، طراحی آزمایش ها
  • محمد اسفندیار، مصطفی کاظمی*، بهمن نادری، علیرضا پویا صفحات 124-137
    هدف این مقاله طراحی یک مدل برنامه ریزی ریاضی چند هدفه برای زمان بندی ماشین آلات چندکاره در یک سلول تولیدی است. بدین منظور، یک الگوریتم علف هرز مهاجم چندهدفه ارائه شد و نتایج حل آن با الگوریتم های ازدحام ذرات چندهدفه و ژنتیک مقایسه گردید. با توجه به روش تاگوچی، پارامترهای الگوریتم تنظیم گردید. نوآوری این مقاله از یک سو، در اجرای ایده سرعت پردازش ماشین آلات در تولید قطعات با کیفیت های متفاوت است. به عبارت دیگر، برای تضمین کیفیت، سرعت پردازش و میزان بارگیری در ماشین تنظیم می گردد و از سوی دیگر، الگوریتم چندهدفه با ساختار جدید کروموزونی برای بهینه سازی مدل طراحی شد. برای تحلیل عملکرد الگوریتم های حل، سی مساله نمونه با ابعاد مختلف، طراحی و هریک ده نوبت اجرا شد. تحلیل نتایج نشان داد الگوریتم مبتنی بر علف هرز مهاجم چندهدفه بیش از سایر الگوریتم ها قادر به حل و پاسخ گویی به مسائل بوده است.
    کلیدواژگان: زمان بندی، مدل سازی ریاضی، ماشین چندکاره، تولید انعطاف پذیر_ کیفیت قطعات
  • ناصر صفایی*، یاسر صمیمی، فرزاد خوانچه مهر صفحات 138-153

    چکیده امروزه همگام با پیشرفت فناوری های تصویربرداری همچون سیستم های بینایی ماشین و اسکنرهای لیزری سه بعدی، پایش عملکرد فرآیندهای تولیدی با استفاده از داده های تصویری به شکل چشمگیر رو به افزایش است. هدف این پژوهش به کارگیری مشاهدات حاصل از یک سیستم پردازش تصویر به منظور پیاده سازی کنترل آماری فرآیند و ارزیابی کیفیت محصول بر اساس اندازه-گیری مولفه های رنگ مربوط به تصویر سطح محصول است. در این تحقیق برای پردازش تصویر، محتوای رنگ هر پیکسل در فرمت L*a*b* تعریف می شود. سپس، با به کارگیری مدل اتورگرسیو فضایی مجموعه پارامترهای مربوط به هر تصویر برآورد می شوند. از طریق ترسیم نمودارهای کنترل چند متغیره بردار میانگین و ماتریس کوواریانس ضرایب تحت پایش قرار می گیرند. نهایتا از روش آزمون نسبت درستنمایی تعمیم یافته برای تخمین نقطه تغییر استفاده شده است. نتایج حاصل از یک مطالعه موردی مربوط به صنایع تولید فرآورده های لبنی نحوه کاربرد روش پیشنهادی را نشان می دهد.

    کلیدواژگان: داده های تصویری، پردازش تصویر، سیستم بینایی ماشین، نمودار کنترل چند متغیره، فضای رنگ L*a*b*
  • زهره خلیل پور، مهدی یوسفی نژاد عطاری* صفحات 154-171
    پژوهش حاضر در مورد مکان یابی تسهیلات پیشگیرانه می باشد. خدمات موثر مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه، نقش مهمی در کاهش هزینه های پزشکی و مرگ و میر در همه ی جوامع انسانی دارند و سطح دسترسی مشتریان به این خدمات می تواند به عنوان مقیاس کارآیی و تاثیرشان بررسی شود. برای اینکه مشکل انتظار و صف حل شود یک مساله ی دوهدفه ی ریاضی و غیرخطی ارائه شده تا موضوع کاهش حداکثر زمان انتظار مراجعه کنندگان با هدف افزایش حداکثر مقدار پوشش دهی بررسی گردد. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع مدلسازی ریاضی است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم فزار Matlab انجام شده و جواب های بدست آمده از الگوریتم های متاهیورستیک در نرم افزار Minitab مقایسه شده است. از نتایج این تحقیق، می توان به افزایش پوشش توسط تسهیلات پیشگیرانه و افزایش زمان انتظار اشاره نمود. از دیگر نتایج این تحقیق، مقایسه ی کارایی هر یک از الگوریتم های فرا ابتکاری NSGAII و MOIWO نسبت به شاخص های تعریف شده می باشد.
    کلیدواژگان: مکان یابی تسهیلات پیشگیرانه، مدل بهینه سازی چندهدفه، تئوری صف، متاهیورستیک
  • نفیسه فارغ زاده* صفحات 172-185
    امروزه سطح عظیم اشتراک منابع رایانشی و پویائی بارهای کاری در محیط های ابری، ضرورت تدوین رویکردی جامع در جهت نظارت بر کیفیت خدمت را ایجاب می نماید. درحال حاضر فقدان بکارگیری دیدگاهی جامع، متدولوژیک و چندمنظوره درجهت پیوند دیدگاه های قبلی، موجب ایجاد فضای آشوب در این حوزه تحقیقاتی و درک ناقص از مسئله گشته است. بنابراین در مقایسه با تحقیقات قبلی، هدف این پژوهش گام برداشتن درجهت جبران نواقص مذکور می باشد و مهم ترین دستاورد آن ارائه دیدگاه متدولوژیک نظارت بر کیفیت خدمت مبتنی بر قرارداد سطح سرویس در سیستم های ابری می باشد. دیدگاه پیشنهادی برخلاف راه حل های موجود، مستقل از عملگرهای محیطی، اهداف کیفی را به صورت یکپارچه و خودکار نظارت می نماید تا موثر واقع گردد. نتایج  ارزیابی ها مبین سودمندی و برتری دیدگاه متدولوژیک پیشنهادی نسبت به دیدگاه های موجود و مدیریت چندمنظوره کیفیت خدمت در مراکز داده ابری می باشد.
    کلیدواژگان: نظارت بر کیفیت خدمت، متدولوژی، رایانش ابری، قرارداد سطح سرویس، مرکز داده
  • علیرضا علی نژاد*، معصومه ایوزی صفحات 186-201
    یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در طراحی زنجیره تامین کارامد، کاهش هزینه های اقتصادی می باشد. از سوی دیگر با افزایش حجم گازهای گلخانه ای و آلاینده ها، مدیران سازمان ها و محققان در پی طراحی و راه اندازی شبکه هایی برآمدند که علاوه بر بهینه سازی اقتصادی بر عوامل زیست محیطی و کاهش آلاینده ها در همه بخش ها، تمرکزی ویژه داشته باشند علاوه بر این دو مورد، از عوامل تاثیرگذار دیگر در زنجیره تامین می توان به زمان تحویل کالا اشاره نمود. در این تحقیق یک مدل یکپارچه لجستیک مستقیم و معکوس با در نظر گرفتن سه تابع هدف کمینه نمودن اثرات زیست محیطی، هزینه های اقتصادی و زمان تحویل که از نوآوری های این تحقیق است مورد مطالعه قرار گرفته است. عدم قطعیت در این مدل از طریق استوار بودن روش حل در نظر گرفته شده است، سناریوهای محتمل نیز بااستفاده از ابزارهای متداول مدیریت ریسک شناسایی وارزیابی گردیده اند. سپس با درنظر گرفتن پارامترهای غیرقطعی،مدل استوارسناریو محور مسئله ارائه گردیده است و با جایگذاری خروجی های حاصل از ارزیابی ریسک (RPNنرمال شده) در مدل به جای وقوع هر یک از سناریوها مدل تکمیل شده و به کمک نرم افزار GAMS و از طریق روش LP متریک به یک مدل تک هدفه تبدیل و حل گردیده است.در نهایت می توان گفت که با ترکیب نمودن ارزیابی ریسک و بهینه سازی استوار یک زنجیره تامین کارامد قابل طراحی می باشد که از نوآوری های دیگر تحقیق می باشد.
    کلیدواژگان: زنجیره تامین حلقه بسته، زنجیره تامین سبز، بهینه سازیاستوار، مدیریت ریسک