فهرست مطالب

پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی - پیاپی 44 (پاییز 1398)

نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
پیاپی 44 (پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/08/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فریبا عادل زاده نایینی، رضاعلی نوروزی*، جهانبخش رحمانی صفحات 5-24
    با وجود اهمیت عقل در فلسفه فارابی، پژوهشی جامع درجهت تبیین اصول  تربیت عقلانی باتوجه به آراء و اندیشه های وی انجام نگرفته است، لذا هدف از انجام این پژوهش، تبیین اصول تربیت عقلانی باتوجه به اهداف تربیت عقلانی برمبنای اندیشه فارابی است. در این پژوهش که به روش استنتاجی فرانکنا صورت گرفته است؛ ابتدا مفاهیم مربوط به موضوع تحقیق توصیف شده، در ادامه، مضامین در مقوله های مجزا قرار گرفته و گزاره های واقع نگر فلسفی مربوط به آن مشخص شده است و در آخر به روش استنتاجی فرانکنا اصول تربیت عقلانی ازمنظر فارابی مشخص شده است. نتایج، مبین آن است که اصول تربیت عقلانی در اندیشه فارابی در حیطه عقل نظری عبارتند از: اصل تربیت پذیری (تعلیم)، اصل راهنمایی، اصل لزوم آموزش و اصل تعقل و در حیطه عقل عملی: اصل آمادگی، اصل تربیت پذیری (تادیب)، اصل مسئولیت پذیری (عاملیت فردی)، اصل تعاون و اصل استدراج.
    کلیدواژگان: فارابی، اهداف تربیت عقلانی، اصول تربیت عقلانی، عقل نظری، عقل عملی
  • رضا حسین پور، غلامحسین رضایت، قربان صیادنقاب* صفحات 25-57
    هدف این مقاله، طراحی الگوی ارزشیابی اثربخشی دوره های تربیتی و آموزشی سپاه است. این پژوهش ازنظر هدف درزمره پژوهش های توسعه ای و روش پژوهش آن از نوع ترکیبی و طرح اکتشافی است. جامعه آماری این پژوهش در مرحله کیفی شامل خبرگان علمی، فرماندهان و مدیران نظام تربیت و آموزش سپاه و در مرحله کمی شامل فرماندهان و مدیران تربیت و آموزش سپاه و اساتید و مربیان دانشگاه ها و مراکز تربیتی و آموزشی سپاه بودند. برای تحلیل داده ها در مرحله کیفی از روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی برای تحلیل داده ها از آزمون های آماری و معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های مرحله کیفی که با روش تکوین استقرایی احصا شد، نشان داد که الگوی ارزشیابی اثربخشی دوره های تربیتی و آموزشی، دارای چهار مقوله اصلی و 24 مقوله فرعی بود. یافته های پژوهش در مرحله کمی حاکی از این بود که همه ضرایب الگو با سطح اطمینان 99/0 معنی دار بودند. مجموع یافته ها و نتایج تحلیل نشان داد که الگوی طراحی شده از استحکام بالایی برای ارزشیابی اثربخشی دوره های تربیتی و آموزشی برخوردار است. الگوی ارائه شده شامل چهار بعد: ارزشیابی درون داد، فرایندها، نتایج و پیامدها به ترتیب با ضرایب مسیر 77/0، 787/0، 82/0 و 84/0 بود. در بین ابعاد مذکور بعد نتایج با ضریب وزنی 326/0 دارای بیشترین اهمیت و بعد درون داد با ضریب وزنی 273/0 دارای کم ترین اهمیت بود. این الگو، همسو با مبانی نظری، پیشینه پژوهشی موضوع و با درنظرگرفتن دکترین کلان، طرح رشد و همچنین طرح تحول و تعالی سازمان، بومی شده و برای اجرا در زیرنظام ارزشیابی آموزشی نظام تربیت و آموزش سازمان، مناسب است.
    کلیدواژگان: اثربخشی آموزشی، ارزشیابی آموزشی، ارزشیابی اثربخشی آموزشی، دوره های تربیتی و آموزشی سازمان
  • سیدداود روحانی سراجی، مقصود امین خندقی*، سیدجواد قندیلی، محمدعلی رضایی کرمانی نسب پور صفحات 59-86
    برنامه درسی اجراشده، مجموعه اقدامات و فعالیت های فرایند یاددهی یادگیری است که بین مربی و متربی در محیط واقعی تربیتی به اجرا درمی آید. الگوگیری از شیوه های عملی امامان علیهم السلام در تعلیم وتربیت، به ویژه امام صادق علیه السلام در نقش سردمدار تربیت اسلامی ایده آل، برای رسیدن به برنامه درسی توحیدمحور و مبتنی بر آموزه های اصیل اسلامی ضرورت دارد. این پژوهش با استفاده از سه روش پژوهش تاریخی،  تبیین گزاره ها و معکوس سازی، با بررسی جوامع حدیثی و سایر منابع تکمیلی و همچنین شرح، تبیین و تفسیر آن احادیث در زندگی امام جعفر صادق علیه السلام و دیدگاه های تربیتی ایشان به طور عام و برنامه درسی اجراشده ایشان به طور خاص را استخراج و آنها را از دو منظر تحلیلی و ترکیبی تبیین کرده است. از نگاه تحلیلی، 16 مقوله درقالب عناصر چهارگانه هدف، محتوی، روش های یاددهی یادگیری و ارزشیابی در برنامه درسی اجراشده امام صادق علیه السلام، نظیر جانشین سازی شاگردان مستعد در هدایت کلاس درس، ایجاد زمینه تحقیق و تفحص، اهمیت آزاداندیشی در تعلیم وتربیت، نظام ارزشیابی از شاگردان و جایگاه معلم و... شناسایی شده است. در نگاه ترکیبی، حاکمیت توحید و اخلاق در سراسر برنامه درسی اجراشده در نظام تربیتی امام صادق علیه السلام تبیین شده است. الزامات حرکت نظام آموزشی به سمت الگوگیری از برنامه درسی اجراشده امام صادق علیه السلام در پایان مطرح شده است.
    کلیدواژگان: برنامه درسی اجراشده، نظام تربیتی، امام صادق علیه السلام، توحیدمحوری، اخلاق محوری، برنامه-درسی
  • مهرداد اکبری گندمانی*، مهدی رضا کمالی بانیانی صفحات 87-110

    بسیاری از حکایت های مثنوی، هم در سطح روایت و هم در سطح عناصر، وابسته به حکایت های دیگری هستند که پیش از مولانا آفریده یا ترکیب شده اند. یکی از عوامل مهم این وابستگی، پیوندهایی است که هر متن، بر پایه روابط بینامتنی، با دیگر متون برقرار می سازد. براین اساس، نقش مولف در جایگاه معرف و معلم نیز، می تواند باعث وابستگی به زمینه های فرهنگی و متنی دیگر شود. بدین سان مولف از اضطراب تاثیر دیگران می کاهد و با اتکا به تعلیم جنبه هایی خاص از روایت های پیشین، دست به بدخوانی خلاق می زند. این پژوهش بر آن است که با شیوه توصیفی تحلیلی دریابد که چگونه کارکرهای تعلیمی، منجر به ساخت یابی حکایت تازه مثنوی نسبت به حکایات متون مبدا شده اند؟ و دراین راستا، چه شگردهایی توسط مولانا به کار گرفته شده اند؟ نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد که مولانا درجهت اثبات مطالب تعلیمی خود، با دخالت هایی همچون ترکیب و تلفیق پیرنگ های پیشین، درجهت خودی سازی آنچه از دیگران اخذ کرده است، می کوشد. همچنینن شگردهایی چون افزودن درون مایه های تعلیمی فرعی در کنار درون مایه های اصلی دو حکایت منبع، قرارگرفتن شاعر (در نقش معلم) در نقاب شخصیت ها، به عنوان معرف نگرشی خاص، تغییر زاویه دید، اطناب در گفتگوها و بیان مطالب تعلیمی به شیوه تک گویی ها و... از دیگر دخل و تصرف هایی است که مولانا درجهت دگرگون ساختن ساختارهای پیشین و ساخت یابی حکایت های خود به کار گرفته است.

    کلیدواژگان: درویش صاحب کرامات، کارکردهای تعلیمی، نقش معرف، ساخت یابی حکایت
  • محمد رضا سرمدی، محمود نظری*، مهران فرج اللهی، زهره اسماعیلی صفحات 111-137
    شهدا آگاهانه راه پرافتخاری را انتخاب کردند. آگاهی و شناخت آنان منبعث از مبانی فکری و روایتگر اندیشه  فلسفی آنهاست. می توان از لابلای وصیت نامه ها  مبانی فلسفی آنها را استخراج و ارائه کرد. هدف این مقاله کشف مبانی فلسفی آموزه های تربیتی مندرج در وصیت نامه شهدای دانشجوی دوران دفاع مقدس جهت ارئه راهکارهای تربیتی برای دست اندکاران امر تعلیم وتربیت است. روش پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت اسنادی تحلیلی است. جهت تحلیل از شیوه "تحلیل محتوای عمیق" استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد در وصیت نامه شهدا درمورد هستی شناسی به اندازه ای پرداخته شده است که خواننده با مراجعه به وصیت نامه های شهدای دانشجو تصویر روشنی از خداوند و هستی،  تعلق هستی به خداوند و تقابل حق وباطل و فناپذیری دنیا به دست می آورد. درعین حال در وصیت نامه شهدای دانشجو به چیستی هستی به میزان  کم تری توجه شده است. در بعد انسان شناسی شهدای دانشجو در هیات  فیلسوف تمام عیار ظاهر شده و به ویژگی های انسان ازجمله آزادی، اراده ، شناساگربودن ، مسئولیت پذیری، پاک سرشت بودن و ترکیب جسم و روح پرداخته اند. درخصوص شناخت شناسی، بیشترین استناد شهدا برای شناخت، وحی و در مرتبه بعد کاریزما و درنهایت عقل است. اغلب شناخت شهدا را می توان جزو شناخت حصولی و از نوع عین الیقین محسوب کرد. در زمینه ارزش شناسی آنان توجه بارزی به نقش اراده و آگاهی در شکل گیری خیر و ارزش داشته و به ارزش های عبادی و اخلاقی به خوبی پرداخته اما به منشا ارزش ها توجه کمی داشته اند.
    کلیدواژگان: وصیت نامه شهدای دانشجو، مبانی فلسفی، راهکارهای تربیتی، آگاهی
  • حسین تقوی*، مرتضی خاقانی زاده، عباس عبادی صفحات 139-164
    تحقق اهداف فردی، سازمانی نهادی و اجتماعی تعریف شده برای هر نظام آموزشی و درعین حال غلبه بر چالش‏های آن نهایتا به توسعه شناختی، مهارتی و نگرشی فراگیران، وابسته است. ارشادگری به عنوان یکی از راهبرد های رویکرد تعاملی در یادگیری، با هدف کمک به فراگیر و حمایت او، درجهت دستیابی به اهداف آموزشی نقش مهمی ایفا می کند. هدف تحقیق حاضر، استخراج مولفه های ارشادگری در متون اسلامی است. با استفاده از روش تحلیل مضمون، نمونه ای از آیات، اقوال، سیره های عملی و دستورالعمل های انعکاس یافته در قرآن و نیز احادیث نقل شده از ائمه معصومین(ع) در کتب معتبر تعلیم وتربیت اسلامی و گزارش های تحقیقاتی به شیوه نظری انتخاب، تحلیل و مفاهیم شکل دهنده ارشادگری استخراج شدند. تحلیل داده ها در طی سه مرحله و با کاربرد روش تحلیلی اشتراوس و کوربین انجام شد. در مرحله اول؛ تعاریف، مفاهیم و ویژگی ها بررسی و بیش از 300 کد اولیه شناسایی و در مرحله دوم این کدها، درقالب دسته های بزرگ تر مفهومی، ذیل 25 مقوله اصلی طبقه بندی شدند. با هم سنجی و یکپارچه سازی این مقوله ها، نه مضمون محوری به عنوان مولفه های ارشادگری اسلامی ظهور یافت که شامل اسوگی، چالش انگیزی، مربی گری، مشاوره، حمایت گری، تشویق و تنبیه، تکریم و توجه، حسن خلق و تسهیل گری و شبکه سازی علمی حرفه ای بود. این نه مضمون محوری ارتباط تنگاتنگی با هم داشته و در متون اسلامی توامان ظهور می یابند که سازگار با جامعیت و یکپارچکی ذاتی دستورالعمل ها، احکام اسلامی و قضایای مطرح شده در متون وابسته است و کاربست این نتایج درعمل به پیوستگی، همخوانی و یکپارچکی جامعه، نظام آموزشی، عاملان آموزشی و فراگیران یاری می رساند.
    کلیدواژگان: تحلیل مضمون، ارشادگری، تعلیم وتربیت اسلامی
  • جواد پورکریمی، مریم برهمن* صفحات 165-186
    این پژوهش با هدف تبیین شاخصه های انسان دانشگاهی متعهد (استاد دانشگاه) ازمنظر تربیت اسلامی انجام شده است. بدین منظور، چهار محور اساسی ماهیت، آفرینش، هدف از زندگی و طبیعت انسان در شکل گیری نظام های مختلف انسان شناسی از دیدگاه های مختلف و خاصه اندیشه و تربیت اسلامی بررسی شده است. در تربیت اسلامی، به ازای شایستگی ها و برتری های انسانی، تعهداتی نیز بر ذمه وی خواهد بود. وفای به تعهدات، وظیفه و پاسخی در مقابل تفوق های نامبرده است. در تربیت اسلامی، انسان متعهد  باید علاوه بر دانستن تعهدات، نسبت به آنها با التزامی درونی، عامل باشد . مصادیق تعهد در شاخصه های رابطه انسان با خدا، خود، خلق و خلقت جلوه گر می شود. ذیل  هرکدام از روابط یادشده، مولفه ها یی برای انسان متعهد احصا شده است که نشان دهنده شاخصه های انسان دانشگاهی ازمنظر تعلیم وتربیت اسلامی است. روش بررسی این مقاله توصیفی تحلیلی است.
    کلیدواژگان: انسان متعهد، انسان دانشگاهی متعهد، شاخصه های انسان دانشگاهی متعهد، تربیت اسلامی
|
  • Fariba Adel Zadeh, Reza Ali Norouzi *, Jahanbakhsh Rahmani Pages 5-24
    Despite the significant role of rationality in Farabi’s philosophy, no comprehensive research has been conducted to explain the principles of rational education explaining his ideas.  This research is intended to explain the principles of rational education in terms of its objectives according to Farabi’s thought. Employing Franken’s deductive method, the researchers explained the concepts of the research first. Then, they subdivided the themes into distinct categories and identified the realistic philosophical propositions.  Finally, the principles of ritual education were identified from Farabi’s point of view. The results revealed that the principles of rational education in the domain of theoretical rationality included training, guidance, the necessity of education, and rationality. In the ​​practical rationality, it included principles of readiness, trainability, responsiveness (individual agents), cooperation and gradualism.
    Keywords: Farabi, objectives of rational education, principles of rational education, Theoretical Rationality, Practical Rationality
  • Reza Hosseinpour, Gholam Hossein Rezayat, Ghorban Sayad Neghab * Pages 25-57
    This research is intended to design a model for evaluating the effectiveness of Sepah (Islamic Republic Guards Corps, IRGC) training and teaching courses. This developmental research follows mixed-exploratory method. In the qualitative phase of this study, the statistical population includes scientific experts, commanders and managers of the educational system of Sepah. In the quantitative phase, the population includes commanders and directors of educational system as well as university professors and instructors at the educational centers of Sepah. Content analysis method was employed for data analysis of the qualitative phase. Statistical tests and structural equations modelling methods were used for quantitative data analysis. Findings of the qualitative section, derived by inductive development method, indicated that the model of evaluation of effectiveness of teaching and training courses contained four main categories and 24 sub-categories. The results of the quantitative part of the research indicated that all of the coefficients of the model were significant at 0.99 level of confidence. The overall results of the analysis showed that the designed model was reliable enough for evaluating the effectiveness of teaching and training courses. The proposed model consisted of four aspects: evaluation of inputs, processes, results and outcomes with root coefficients of 0.77, 0.787, 0.82 and 0.84, respectively. The aspect of results was the most important one with the weight coefficient of 0.326. The least important aspect was the input aspect with the weight coefficient of 0.273. This model has been localized in line with the theoretical foundations, research background, grand doctrine, development plan, as well as organization transformation and excellence plan. It is appropriate for applying in the educational evaluation teaching subsystem of the teaching and training system.
    Keywords: educational effectiveness, Educational Evaluation, teaching, training courses of the organization
  • Sayyed Davood Rouhani Seraji, Maghsood Amin Khandaghi *, Sayyed Javad Ghandili, Mohammad Ali Rezaei Kermani Pages 59-86
    The implemented curriculum contains teaching-learning procedure performed between the instructor and the learner in an actual educational environment. Taking models from Imams’ practical approaches to education, especially that of Imam Sadigh (P B U H) as the forerunner of the ideal Islamic education is necessary for achieving a pure Islamic-oriented and monotheist curriculum. Having employed three methods including historical research, explanation of propositions, and using reverse order, this research reviewed Hadiths and supplementary resources as well as their interpretations related to the life and sayings of Imam Sadigh and his general educational approaches and the curriculum he has run practically. The researchers have identified and explained these findings using analytical and combinational perspectives. 16 categories in the form of objectives, content, teaching–learning process, and evaluation are identified in Imam Sadigh's implemented curriculum including training successors from talented students to lead the class, creating the situation for investigation, the importance of free-thinking in education, the evaluation system of the learners and the position of teachers, etc. In terms of combination method, the rule of monotheism and ethics can be observed in the implemented curriculum of Imam Sadigh's educational system. The requirements of movement of the educational system of the country towards receiving its model from Imam Sadigh's implemented curriculum is presented in the end.
    Keywords: implemented curriculum, educational system, Imam Sadigh, monotheism-oriented, morality-oriented, curriculum
  • Mehrdad Akbari Gandomani *, Mahdi Reza Kamali Baniani Pages 87-110

    Many of the stories of Masnavi, both in terms of narration and the elements depend on other narratives created or combined before Rumi.  One of the important factors of this type of dependency is the connection that each text makes with others on the basis of contextual relationship. Accordingly, the role of the author in the position of instructor and educator can also cause dependence with other cultural and literal contexts. The author, thus, alleviates the anxiety of others’ influence and, relying on teaching specific aspects of earlier narratives, engages in creative misreading. Through a descriptive-analytical method, this research makes an attempt to find out how educational functions have led to the construction of a new narratives derived from the original stories. It also tries to explain the techniques employed by Rumi. The results indicated that trying to attest his instructive ideas, Rumi has intervened creatively by combining the previous stories and converting them into his own style, adding secondary educational themes to the main themes of two related stories in the form of monologues, placing the poet, through the role of a teacher, in the frame of story characters to present specific attitudes, changing the perspective, and prolonging the discourses to express educational subjects to transform previous structures and construct his own narratives.

    Keywords: dignified Dervish, instructive functions, introducer role, exploring the structure of the narratives
  • Muhammad Reza Sarmadi, Mahmood Nazari *, Mehran Farajollahi, Zohreh Esmaeili Pages 111-137
    Martyrs consciously selected a glorious path. Their consciousness and knowledge originated from their thinking and presented their philosophical considerations. Their philosophical foundations can be derived and presented throughout their wills. This research is intended to identify the philosophical foundations of instructive lessons endorsed in the wills of the martyred students in the Holy Defense to propose instructive help for those in charge of education. This applied research follows a documentary-analytical method. Data analysis is performed through deep content analysis. The findings indicated that the martyred students talked so much about the epistemology in their wills that one can easily attain a clear image of God and beings, and that the whole being belongs to God, truthfulness is constantly fighting evil, and the material world is temporal. However, the wills of martyred students have paid little attention to the nature of being. In terms of anthropologic studies, the martyrs have reached to a perfect philosophy paying attention to human features such as freedom, determination, recognition, responsiveness, purity and the idea of  combination of both body and soul. In terms of epistemology, the most important account of the martyrs is devoted to revelation, charisma and ultimately, wisdom. Most of martyrs' cognition is derived from intuition and can be regarded as the state of real certainty. Considering the role of value, they put a significant importance upon the role of will and awareness in constructing goodness and value. In terms of values, they mostly concentrated on worshiping and moral values; yet, they have paid little attention to the sources of such values.
    Keywords: the wills of martyred university students, philosophical foundations, instructive solutions, awareness
  • Hussein Taghavi *, Morteza Khaghanizadeh, Abbas Ebadi Pages 139-164
    The achievement of individual, organizational-institutional, and social goals defined for educational systems, as well as solving challenges, ultimately depend on learners’ cognitive, skill, and attitudinal development. Guidance, as a strategy of interactional approach aiming at helping the learners and supporting them, plays an important role in educational and professional success, by helping students and providing support to them. This research is an attempt to identify the components of Islamic guidance in the Islamic scriptures. Employing thematic analysis method, the researchers identified the verses of the Holy Qur’an, the sayings and traditions of the infallibles in the reliable educational sources, and the related researches were selected and analyzed and the components of Islamic guidance were. The analyses were conducted in three stages using Straus Corbin method. In the first stage, definitions, concepts, and the characteristics were identified from which more than 300 initial codes were explored. These codes were classified into 25 main categories in the second stage. Having integrated and having combined these categories, 9 core themes were identified as core components of the Islamic guidance. They included modeling, challenging, instructing, counseling, supporting, encouraging and punishing, dignifying and paying attention, kindness and simplicity, and scientific-professional networking. These nine core themes are closely interrelated and emerge in the Islamic texts together. They are consistent with the inherent integrity of the instructions and Islamic concepts. The application of these results in teaching contributes to the continuity, consistency and integrity of the community, educational system and educational administrators, and the learners.
    Keywords: thematic analysis, guidance, Islamic education
  • Javad Poorkarimi, Maryam Brahman * Pages 165-186
    This study aims at identifying the characteristics of a committed academic university professor in the Islamic education. Hence, the role of four main axes of the man’s characteristics, creation, tenacity of living and the nature in shaping different anthropological systems are studied from different perspectives, in particular from the Islamic thought and educational point of view. In the Islamic training, there are obligations for man for his competencies and distinctions. Fulfillment of his accountabilities and duties is regarded as a response to the above superiorities. In Islamic education, it is supposed that a committed person must practice his commitment through feeling internal necessity in addition to their recognition. The indicators of the relationship of man with God, self, and creation are manifested in the relationship of man with God, himself, and the creation. Underlying each of these relationships, the components of the committed man have been identified reflecting the characteristics of an academic person in terms of Islamic education. This study is carried out through descriptive-analytical method.
    Keywords: committed person, committed academic person, indicators of committed academic person, Islamic education