فهرست مطالب

مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه شناسی - سال دوم شماره 5 (پیاپی 8، زمستان 1398)

نشریه مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه شناسی
سال دوم شماره 5 (پیاپی 8، زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/12/03
  • تعداد عناوین: 5
|
  • فرحناز مصطفوی کهنگی* صفحات 1-12

    خبر، محصول اصلی رسانه جمعی خبری محسوب می شود و مدیریت سازمان رسانه بویژه رسانه شنیداری در فرآیند تولید خبر باید بر اساس ویژگی های سازمان رسانه به عنوان تولیدکننده و مقتضیات محیط باشد. به عبارت دیگر مدیریت در رسانه مبتنی پارا مترهایی همچون سازمان دهی، برنامه ریزی تصمیم گیری، هماهنگی و نظارت است که درمجموع تحقق دهنده اهداف خبری و پیام رسانی سازمان رسانه بر حسب نوع رویداد، شرایط عمومی و اقتضایی جامعه و نیازهای مخاطبان است. سازمان رسانه در عرصه اطلاع رسانی خبری با اهداف تولید و توزیع اطلاعات و اخبار به منظور آگاهی جامعه از وقایع و رویدادها یا موضوعات مختلف می باشد. در شرایط وقوع بحران سیاسی در جامعه، مدیریت تولید خبر با دشواری های مختلف مواجه می شود و باید فرآیند تولید خبر از مرحله انتخاب سوژه خبری تا مرحله اعلام یا پخش خبر، از برنامه ریزی متناسب با بحران برخوردار گردد. بدین صورت که در هنگام بحران سیاسی باید مقابله لازم با شایعات و ابهامات خبری به منظور رفع ناامنی روانی و زمینه های بروز بحران با تصمیم گیری های سریع دریک محدودیت زمانی به انجام برسد. همچنین خبر به صورت هدف مند در جهت هدایت افکار سیاسی و مقابله با جنگ روانی عرضه شود. رسانه به عنوان تولید و توزیع کننده پیام در قالب واحد مدیریت کننده ارتباطات و اطلاعات در داخل و بیرون سازمان و پل ارتباطی آن با محیط پیرامون، نقش مهمی در حفظ تعادل جامعه در وضعیت بحرانی بر عهده دارند. بنابراین سازماندهی خبررسانی از تعیین وظایف و مسئولیت های خبرنگاران در گردآوری، پردازش و توزیع اطلاعات خبری و همچنین به عنوان هماهنگ کننده ارتباطات درون و برون سازمانی، بیان کننده مدیریت تبادل اطلاعات بین سازمان و محیط پیرامون است، بحران سیاسی نیز بیان کننده موقیعت ناامن می باشدکه تحت تاثیر عوامل داخلی یا خارجی در یک کشور به وقوع میپیوندد.

    کلیدواژگان: سازماندهی رسانه، خبر، بحران سیاسی، مدیریت خبر
  • رامین حاجی امیری* صفحات 13-20

    یکی از پیامدهای اجتماعی ظهور اسلام، شکل گیری طبقه ای به نام سادات" در جامعه اسلامی بود. با گسترش اسلام در سرزمینهای دیگر، سادات از شرق تا غرب عالم اسلامی پراکنده شدند و به عنوان گروهی محترم و متنفذ مورد توجه قرار گرفتند. سیادت یک نوع شرافت معنوی است و به معنی بزرگی و عظمت است. سیادت به خاطر عظمت پیامبر اسلام (ص) در دودمان آن حضرت وجود دارد و اجداد او تا جد اعلای ایشان (هاشم) را شامل میشود. سیادت سادات با روش تحلیل علمی و بر اساس اسناد تاریخی و باستان شناختی امری مسلم است. درکشور ایران نیز از زمان تاسیس سازمان ثبت احوال کشور با وضع قوانین مختلف بر ترویج و حفظ و حراست از سیادات سادات که از لحاظ جغرافیایی درکشور ایران در مازندران، اردبیل، زنجان، کهکیلویه و بویراحمد و گیلان اکثریت آنها ، استان های شمالی مانند: آذربایجان غربی و شرقی ذکر کلمه 0255 قانون ثبت احوال مصوب سال 31 ماده 5 متمرکز میباشند این امر صورت پذیرفت. در اجرای تبصره سیادت در اسناد سجلی ساداتی که سیادت آنان در اسناد سجلی پدر و یا جدپدری مندرج باشد و یا سیادت آنان با دلایل شرعی ثابت گردد الزامی گردید، البته با گذشت زمان تغییراتی ناچیز در این رابطه با اجرای قوانین و بخشنامه های جدید صورت پذیرفت که در متن مقاله به انها اشاره خواهد شد. در رابطه با روش تحقیق و جمع آوری مطالب در رابطه با موضوع، پژوهش حاضر توصیفی و تحلیلی بر مبنای مطالعات اسنادی و کتابخانه ای با استفاده از کتب، مقالات، مراجعه به سایت های مرتبط با موضوع تحقیق، مطالعه بخش نامه ها و آئین نامه های سازمان ثبت احوال کشور، مشاوره با صاحب نظران از جمله: ائمه جمعه و مراجع دینی و مدرسین حوزه علمیه و با تعمق و اندیشه راجع به آنها به تحلیل پژوهش پرداخته شد.

    کلیدواژگان: اسلام، سیادت، سادات، ثبت احوال، ایران
  • الهام علیمردانی* صفحات 21-30

    مقاله حاضر به بررسی عوامل موثر تقویت انگیزه شغلی کارکنان شعب یک بانک در کشور پرداخته است. این نوع تحقیق همبستگی می باشد که شیوه اجرای آن به صورت میدانی و با استفاده از ، از نوع تحقیقات کاربردی و به روش توصیفی پرسش نامه صورت گرفته است. در این تحقیق روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی با انتساب متناسب برای انتخاب کارکنان بانک مذکور مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر کل کارکنان این بانک در شعب شهر تهران میباشد، که نفر به عنوان نمونه به کمک روش نمونه گیری انتخاب 111 نفر میباشند و از این تعداد بر اساس فرمول کوکران، 3181 شدند. نتایج حاصل از تاثیر فردی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته از دیدگاه کارکنان بانک موصوف حاکی از آن است عوامل القائات ، عوامل دانش، تخصص و مهارت های شغلی ، عوامل روان شناختی ، که میان متغیرهای عوامل سازمانی عوامل مدیریتی و عوامل تجربیات سازمانی با انگیزش کارکنان رابطه ، عوامل تربیتی ، اجتماعی و قضاوت های سازمانی مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون مقایسه میانگین نیز نشان داد که بین جنس، وضعیت تاهل و وضعیت استخدامی و انگیزه کارکنان تفاوت معنی داری وجود ندارد.

    کلیدواژگان: انگیزش، بانک، عملکرد شغلی، رضایت شغلی
  • فرزین جواهری* صفحات 31-38

    تحقق اهداف آموزش و پرورش از طریق برنامه درسی و منابع کمک آموزشی صورت میگیرد و کتاب درسی یکی از مهم ترین مراجع و منابع یادگیری دانش آموزان در نظام آموزشی محسوب میشود. پژوهش حاضر، به بررسی تحلیل محتوای مهارت های اجتماعی در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی میپردازد. این پژوهش از پژوهش های ابزار شناسایی مهارت های اجتماعی با ، ترکیبی است و در دو بخش کیفی و کمی انجام گرفته است. در بخش کیفی اعتبار و پایایی ، با استفاده از روش عامل تاییدی ، استفاده از روش مطالعه موردی کیفی تدوین شده است. در بخش کمی مهارت های اجتماعی شمارش ، ملاک ها و شاخص های شناسایی شده بررسی و مبنای آن با روش تحلیل محتوای کمی شده است. جامعه آماری ما در این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی استان کردستان و کتاب مطالعات میباشد. پژوهش حاضر در پایان نمایان ساخت که 00-09 اجتماعی پایه تحصیلی ششم ابتدایی سال تحصیلی مهارت های جمعی بیشترین فراوانی و مهارتهای ارتباطی کمترین فراوانی را دارند. همچنین بیشترین و کمترین ضریب اهمیت، به ترتیب به مهارت های جراتورزی و مهارت های ارتباطی مربوط بود: همچنین مشخص شد که مهارت های مهارت های پرورش حس همکاری ، اجتماعی در کتاب مورد تحلیل این پژوهش برابر نبوده و اکثرا بر مهارت های ارتباطی و شناسایی ارزش های جامعه مانور داده شده است. بنابراین تاکید و توجه به سایر مهارت ها امری ضروری و حائز اهمیت و ارزش میباشد.

    کلیدواژگان: دانش آموزان، کتاب درسی، تحلیل محتوا، مطالعات اجتماعی، مهارت های اجتماعی
  • سید محمد موسوی دوست* صفحات 39-44

    سازمان یاد دهنده و یادگیرنده در این مقوله که هر فردی یا گروهی باید به طور دائم دانش و مهارت جدید کسب کنند مشترک هستند؛ اما هدف سازمان یاددهنده چیست؟ ویژگی رهبران در سازمان های یاددهنده چیست؟ و چگونه میتوان در این مقاله به بررسی سازمان ، یک دیدگاه قابل یاددهی تدوین نمود؟ با توجه به اهمیت این موضوع برای توسعه سازمانی یاددهنده پرداخته ایم .سازمان های یاددهنده با توسعه موثر مهارت های رهبری در کارکنانشان، به طور مداوم خود را بهبود میبخشند. رهبران باتجربه آموزش را سرلوحه کار قرار میدهند و به یادگیری و یاددهی مشتاق هستند. کارکنان در محیطی که جستجوی دانش و دیدگاه های جدید، یک هنجار قابل قبول محسوب میشود بیشتر راغب هستند تا تغییرات بازار را جستجو کنند و برای آنها پاسخ های جدید بیابند. وظیفه رهبران نیز در سازمانهای یاددهنده در اختیار گرفتن سرمایه انسانی و ایجاد ارزش افزوده برای آن است و این کار فقط با یاددهی امکان پذیر میباشد.

    کلیدواژگان: سازمان یاددهنده، سازمان یادگیرنده، مدیریت دانش، یاددهی شرافت مندان