فهرست مطالب

پژوهش های نوین علوم مهندسی - پیاپی 28 (زمستان 1398)

ماهنامه پژوهش های نوین علوم مهندسی
پیاپی 28 (زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/12/03
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید علیرضا کازرونیان *، جعفر گشمردی صفحات 1-8

    با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان و همچنین لزوم سبکسازی، استفاده از دال های مجوف یوبوت برای پوشش سقف مفید میباشد. در دال های مجوف یوبوت با استفاده از قالبهای پلیپروپیلن که در قشر میانی دال قرار گرفته ضمن حفظ باربری دال بتن، ناحیه ناکارآمد حذف و از وزن دال به طور چشم گیری کاسته میشود که این موضوع باعث کاهش نیروی وارد به ساختمان در زمان وقوع زلزله خواهد شد. با توجه به استفاده از این نوع سقف بر اساس مزیت یاد شده و همچنین وجود اجتناب ناپذیر بازشوها در آن، یک مطالعه با هدف بررسی اثر پارامترهایی مانند ابعاد و موقعیت بازشوها بر روی سختی درون صفحه دال یوبوت ضروری میباشد. در این تحقیق مدل های دال یوبوت با بازشوهای مختلف توسط نرم افزار اجزای محدود آباکوس مورد تحلیل قرار میگیرند. جهت بررسی سختی درون صفحه دیافراگم سقف، نسبت حداکثر تغییر شکل افقی ایجاد شده در دال به تغییر مکان نسبی متوسط طبقه محاسبه و به صورت نمودارهایی براساس پارامترها ارائه میگردند. نتایج نشان میدهد که محل مناسب بازشوهای سقف جهت ایجاد صلبیت بیشتر دیافراگم در بخش میانی دال میباشد. همچنین با افزایش سطح بازشو در دال یوبوت، سختی درون صفحه کمتر شده و عملکرد آن مانند دیافراگم انعطاف پذیرمیشود.

    کلیدواژگان: دال یوبوت، بازشو، دیافراگم، سختی درون صفحه، آباکوس
  • زهرا حاجی محمدی، علی بیگلری فدافن* صفحات 9-18
  • حامد ترابی خداشهری *، مسعود نوروزی نژاد، سید جلال الدین اعلمی صفحات 19-30

    بتن یکی از مهمترین، پرمصرفترین و کاربردیترین مصالح در صنعت ساخت و ساز میباشد. امروزه با توجه به پیشرفت علم و توسعه آن در جهت های مختلف استفاده از نانو مواد و الیاف پلیمری در مخلوط های بتنی کاربرد به سزایی داشته اند. با توجه به اهمیت شاخصه مقاومتی به خصوص مقاومت فشاری در بتن و جلوگیری از وجود خرابی های کوتاه مدت و هزینه بالای نگهداری امروزه استفاده از بتن های ویژه ای همچون بتن پرمقاومت و خودتراکم به دلیل داشتن شاخصه مقاومتی و عدم نیاز به تراکم در پروژه های عمرانی معمولی و دارای اهمیت بسیار کاربردی میباشد. در این تحقیق با توجه به ارزیابی آزمایشگاهی این دو مخلوط بتنی در آزمایشهای مقاومت فشاری، خمشی، کششی و دوام و استفاده از نانو موادی با درصد-های مختلف وزنی همچون نانو سیلیس، نانو آهک و نانو آلومینا و استفاده از مسلح کننده پلیمری الیافی شاهد رشد مقاومت در مخلوط های بتنی پرمقاومت و خودتراکم خواهیم بود.

    کلیدواژگان: پارامترهای مقاومتی، بتن پرمقاومت، بتن خود تراکم
  • طاهره وریدی مقدم *، آرمان وریدی مقدم صفحات 31-37

    هدف از انجام پژوهش حاضر اثر سورفکتانت کاتیونی هگزادسیل تری متیل آمونیوم برماید در غلظت ها و pH های مختلف برروی افزایش بازیافت نفت از مخازن نفتی میباشد که به صورت آزمایشگاهی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. لذا در پژوهش حاضر با انجام آزمایش های تزریق آب، مقدار نفت تولیدی اندازه گیری شد و سپس با تزریق محلول سورفکتانت کاتیونی هگزا دسیلتری متیل آمونیوم برماید با غلظت های مختلف (50,100 و 200 L/mg) در  hpهای متفاوت 4آب اسدی ,7 آب قلیایی و نخلخل 30 درصد دبی و درصد بازیافت نفت تولیدی در زمان های متناظر اندازه گیری شد. آزمایش های انجام شده نشان داد که تزریق سورفکتانت کاتیونی در شرایط مختلف کشش سطحی بین نفت و سنگ بستر را کاهش داده و باعث جدا شدن نفت از سنگ مخزن شد که برداشت نفت از مخزن را بهبود بخشید.بیشترین درصد بازیافت نفت زمانی بدست می آید که غلظت سورفکتانت کاتیونی pH 9 و 200 mg/L آب قلیایی میباشد. در این شرایط درصد بازیافت نفت63/5 درصد بدست آمد.

    کلیدواژگان: سورفکتانت کاتیونی، هگزا دسیلتری متیل آمونیوم برماید، بازیافت نفت، مخازن نفتی
  • امامعلی ساعتی*، حامد شاکریان، محمدنظیر پرویز صفحات 39-48

    ادبیات حوزه فاز صفر نوآوری علی الخصوص سیستم یا نظام پیشنهادات عمدتا بر جنبه های سازمانی و ویژگی های فردی ثبت کننده ها، تمرکز دارند ما نیز از روش های متعددی برای تمرکز بر ایده "خویشتن" استفاده می کنیم به منظور تفکیک هر ایده از یکدیگر، باید از مطالعات کنونی استفاده نموده لذا دو نوع شباهت و همسانی در میان ایده ها به دست می آید: شباهت موضوعی بافت زمینه محور و شباهت تاکسونومی ویژگی محور. ابتدا باید نوع شباهت را بر حسب ویژگی ایده موضوعی و طرح آن شباهت تجربی و سناریو با کمک ارزیابی های مستمر ایده، عملیاتی نمود. داده ها و اطلاعات نیز از سیستم پیشنهادات پژوهش ها و بخش توسعه تولید محصولات مشتری پسند به دست می آیند. سپس باید روابط مثبت و معنادار بین تمام ویژگی ها را نیز شناسایی نمود. در خاتمه نیز یافته های به دست آمده از روش های خلاق، محدودیت های نظری و عملی و توصیه برای انجام مطالعات آتی، ذکر خواهند شد.

    کلیدواژگان: ایده، سیستم پیشنهاد، ارزیابی، تحقیق و توسعه، فاز اولیه نوآوری
  • ثریا جوهری، مهدی فرامرزی * صفحات 49-64

    در این پژوهش سنتز نانوذرات مگنتیت به عنوان حامل دارویی برای ارسال کنترلی 5- فلویورواوراسیل مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. جهت انجام آزمایش‌ها مربوط به بارگیری 5-FU بر روی نانوحامل، 5/7=pH انتخاب شد. دمای تغییر فاز (LCST) پلیمر هوشمند  PVCLدر سطح  نانوحامل حدود oC 34 است. لذا ظرفیت بارگیری (q) در دمای oC 25 در غلظت µg mL-1300 از داروی 5-FU با 5/7= pH برابر با µg mg-1 2/87=q بدست آمد. نتایج نشان می‌دهد که بارگیری 5-FU بر روی  GO-MNP-COOH-PVCLبر اساس فرضیه های ایزوترم لانگمویر رخ می‌دهد. که حداکثر جذب داروی 5-FU توسط نانوحامل µg mg-1 125/112=qm در 5/7=pH  و دمای oC25 است.  رفتار آزادسازی GO-MNP-COOH-PVCL بارگیری شده با 5-FU در محلول‌های بافر با 5/4=pH، 5/5=pH (اندوسوم و لیزوزوم) و دمای oC 37 مورد بررسی قرار گرفت. در طی 48 ساعت انکوباسیون %98 از داروی بارگیری شده آزاد شده است و رهایش دارو مطابق مدل ریتر- پپاس می باشد. در 6 ساعت اولیه رهایش %36 دارو از نانوحامل کروی آزاد شده است. بعد الگوی رهاسازی آهسته‌ای تا 48 ساعت مشاهده می‌شود بدین ترتیب شاهد کنترل خوبی در رهایش دارو در محیط اسیدی هستیم. از برازش معادله ریتر-پپاس با داده‌های رهایش 5-FU مقدار ضریب همبستگی رگراسیون غیرخطی برای همه آزمایش‌ها 9872/0=R2 بدست آمد و نشان می‌دهد که مدل ریتر-پپاس مطابقت خوبی با داده‌های آزمایشگاهی آزادسازی 5-FU دارد. بر اساس قانون دوم فیک در مختصات دکارتی ضریب نفوذ 5-FU را در شرایط محیط تومور محاسبه شد.

    کلیدواژگان: نانوذرات مگنتیت، گرافن اکسید، حامل دارویی، 5- فلوئورواوراسیل
  • مهران بیریا* صفحات 65-68

    گسیختگی پیشرونده سازه های ساختمانی عموما با یک گسیختگی محلی در اثر کنشهای تصادفی آغاز شده و تاثیر آن به صورت زنجیری بر سازه ها ادامه مییابد که ممکن است منتج به گسیختگی در حد وسیع و یا فروریختگی کل ساختمان شود. موضوع گسیختگی پیش رونده سازه های ساختمانی به طور وسیعی در سالهای گذشته مورد توجه مهندسین و محققین قرار گرفته است. مقاله حاضر بررسی های اخیر انجام شده بر روی این موضوع را از نقطه نظر مطالعه آزمایشگاهی، شبیه سازی عددی و تحلیل های نظری مورد مقایسه و ارزیابی قرار داده است. به علت محدودیت در هزینه ها و سختی های تست های آزمایشگاهی این مطالعات مکانیزم گسیختگی از قبیل تنش-کرنش و آسیب-گسیختگی مصالح را اساسا از طریق نمونه های مقیاس شده کوچک مولفه های سازهای و زیر سازهای مورد بررسی قرار میدهند. به عبارتی دیگر رفتار گسیختگی کلی سازه های ساختمانی بیشتر از طریق روش های عددی مانند روش اجزاء محدود مورد تحلیل قرار میگیرد. علاوه بر این نیاز مقاومت در برابر گسیختگی و ارزیابی پایداری سازه های ساختمانی به طور عمیق در مدل های ساده سازی شده به طور نظری مطالعه میشود.

    کلیدواژگان: گسیختگی پیش رونده، شبیه سازی عددی، مکانیزم، اجزاء محدود، مطالعه آزمایشگاهی، تحلیل نظری
  • حسین امیرعضدی *، مهدی رضوی زاده کازرونی، مریم حسنی صفحات 69-76

    با پیدایش اینترنت و سپس فضای مجازی، کسب وکارهای جدیدی که مبتنی بر اینترنت میباشند رواج پیدا کردند. دو عامل مهم در ایجاد کسب وکار و درآمدزایی، استفاده از تبلیغات اینترنتی و تجارت الکترونیک میباشد که هر دو وابسته به اینترنت هستند. اینترنت و فضای مجازی با ایجاد روش های مختلف تبلیغات و ارتباط با مشتریان، کمک به سزایی در فروش محصولات و خدمات و در نتیجه رونق کسب وکار و درآمدزایی داشته است. این مهم در حالی است که تا پیش از آن تجارت در فضاهای کالبدی تعریف شده و حتی دارای کاربری های ویژه ای بوده اند. این تحقیق در نظر دارد تاثیر اینترنت و فضای مجازی بر کسب وکار و درآمدزایی را با استفاده از دو عامل تجارت الکترونیک و بازاریابی الکترونیکی بر تغییرات به وجود آمده بر فضاهای تجاری و تعریف جدید از فضاهای شهری مورد بررسی قرار دهد؛ و در پایان به ارائه راه کارهای متناسب با تغییر پارادایم به وجود آمده می پردازد. این پژوهش از نوع مروری بوده و از اسناد کتابخانه ای استفاده شده است.

    کلیدواژگان: تجارت الکترونیک، کسبوکار الکترونیک، فضای شهری