فهرست مطالب

شباک - پیاپی 47 (آبان 1398)

ماهنامه شباک
پیاپی 47 (آبان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/08/21
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید علیرضا کازرونیان *، جعفر گشمردی صفحات 1-8

    با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان و همچنین لزوم سبکسازی، استفاده از دالهای مجوف یوبوت برای پوشش سقف مفید میباشد. در دالهای مجوف یوبوت با استفاده از قالبهای پلیپروپیلن که در قشر میانی دال قرار گرفته ضمن حفظ باربری دال بتن، ناحیه ناکارآمد حذف و از وزن دال به طور چشم گیری کاسته میشود که این موضوع باعث کاهش نیروی وارد به ساختمان در زمان وقوع زلزله خواهد شد. با توجه به استفاده از این نوع سقف بر اساس مزیت یاد شده و همچنین وجود اجتناب ناپذیر بازشوها در آن، یک مطالعه با هدف بررسی اثر پارامترهایی مانند ابعاد و موقعیت بازشوها بر روی سختی درون صفحه دال یوبوت ضروری میباشد. در این تحقیق مدل های دال یوبوت با بازشوهای مختلف توسط نرم افزار اجزای محدود آباکوس مورد تحلیل قرار میگیرند. جهت بررسی سختی درون صفحه دیافراگم سقف، نسبت حداکثر تغییر شکل افقی ایجاد شده در دال به تغییر مکان نسبی متوسط طبقه محاسبه و به صورت نمودارهایی براساس پارامترها ارائه میگردند. نتایج نشان میدهد که محل مناسب بازشوهای سقف جهت ایجاد صلبیت بیشتر دیافراگم در بخش میانی دال میباشد. همچنین با افزایش سطح بازشو در دال یوبوت، سختی درون صفحه کمتر شده و عملکرد آن مانند دیافراگم انعطاف پذیرمیشود.

    کلیدواژگان: دال یوبوت، بازشو، دیافراگم، سختی درون صفحه، آباکوس
  • سحر احمدیان *، سعید آزاده، فاطمه محقق زاده صفحات 9-16

    در این مقاله به بررسی تاثیر رضایت مشتری، اعتماد، قطعیت، و تبلیغات کالمی مثبت بر قصد خرید مجدد با تاکید بر رسانه های اجتماعی پرداخته شده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت جزء پژوهش های توصیفی با روش پیمایشی میباشد. روش گردآوری اطالعات پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات بوده است. باتوجه به نامحدودبودن مشتریان، جهت تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. حجم نمونه 783 نفر تخمین زده شد. پرسشنامه به 044 نفر از مشتریان به روش تصادفی در دسترس توزیع گردید و در نهایت 784 پرسش نامه سالم جهت تحلیل داده ها جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار اسمارت پیالاس انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که رضایت مشتری، اعتماد، قطعیت، و تبلیغات کالمی مثبت بر قصد خرید مجدد تاثیر دارد. نتایج تحقیق میتواند برای فروشگاه های آنالین و سایر شرکتهایی که خرید آنالین دارند، جهت افزایش قصد خرید مشتریان مورد استفاده قرار گیرد.

    کلیدواژگان: رضایت مشتری، اعتماد، قطعیت، تبلیغات کالمی مثبت، رسانه های اجتماعی، قصد خرید مجدد
  • حامد ترابی خداشهری*، مسعود نوروزی نژاد، سیدجال الدین اعلمی صفحات 17-28

    بتن یکی از مهمترین، پرمصرفترین و کاربردیترین مصالح در صنعت ساخت و ساز میباشد. امروزه با توجه به پیشرفت علم و توسعه آن در جهت های مختلف استفاده از نانو مواد و الیاف پلیمری در مخلوطهای بتنی کاربرد به سزایی داشته اند. با توجه به اهمیت شاخصه مقاومتی به خصوص مقاومت فشاری در بتن و جلوگیری از وجود خرابی های کوتاه مدت و هزینه بالای نگهداری امروزه استفاده از بتن های ویژه ای همچون بتن پرمقاومت و خودتراکم به دلیل داشتن شاخصه مقاومتی و عدم نیاز به تراکم در پروژه های عمرانی معمولی و دارای اهمیت بسیار کاربردی میباشد. در این تحقیق با توجه به ارزیابی آزمایشگاهی این دو مخلوط بتنی در آزمایش های مقاومت فشاری، خمشی، کششی و دوام و استفاده از نانو موادی با درصد-های مختلف وزنی همچون نانو سیلیس، نانو آهک و نانو آلومینا و استفاده از مسلح کننده پلیمری الیافی شاهد رشد مقاومت در مخلوط های بتنی پرمقاومت و خودتراکم خواهیم بود.

    کلیدواژگان: پارامترهای مقاومتی، بتن پرمقاومت، بتن خود تراکم
  • امامعلی ساعتی*، محمدنظیر پرویز، حامد شاکریان صفحات 29-38

    ادبیات حوزه فازصفرنوآوری علی الخصوص سیستم یا نظام پیشنهادات عمدتا بر جنبه های سازمانی و ویژگی های فردی ثبت کننده ها، تمرکز دارند ما نیز از روش های متعددی برای تمرکز بر ایده "خویشتن" استفاده می کنیم به منظور تفکیک هر ایده از یکدیگر، باید از مطالعات کنونی استفاده نموده لذا دو نوع شباهت و همسانی در میان ایده ها به دست میآید:شباهت موضوعی بافتزمینه محور و شباهت تاکسونومی ویژگی محور. ابتدا باید نوع شباهت را بر حسب ویژگی ایده موضوعی و طرح آن شباهت تجربی و سناریو با کمک ارزیابی های مستمر ایده، عملیاتی نمود. داده ها و اطالعات نیز از سیستم پیشنهادات پژوهش ها و بخش توسعه تولید محصوالت مشتری پسند به دست می آیند. سپس باید روابط مثبت و معنادار بین تمام ویژگی ها را نیز شناسایی نمود. در خاتمه نیز یافته های به دست آمده از روش های خالق، محدودیت های نظری و عملی و توصیه برای انجام مطالعات آتی، ذکر خواهند شد.

    کلیدواژگان: ایده، سیستم پیشنهاد، ارزیابی، تحقیق و توسعه، فاز اولیه نوآوری
  • سارا طاولی*، محمود صفری، شهرزاد خرم نژادیان صفحات 39-50

    مروزه توجه به بحث آلودگی های زیست محیطی ناشی از زباله ها و عواقب خطرناک روش های دفع غیر اصولی که موجب بروز انواع بیماری ها به دلیل ورود شیرابه زباله ها به خاک و منابع آب سطحی و زیرزمینی شده است، در کشورهای پیشرفته مدیریت صحیحی برای جمع آوری زباله و تفکیک از مبدا صورت گرفته است؛ اما متاسفانه در کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران، هنوز توجه کافی به این مهم صورت نگرفته و زباله ها در اکثر مناطق شهری و حتی روستایی، مشکل آفرین شده اند. در این تحقیق با توجه به مهم بودن مسئله تفکیک از مبدا در شهرستان دماوند، مطالعاتی در خصوص نحوه جمع آوری و دفع پسماندها صورت گرفت و با اطالعات به دست آمده، پرسشنامه ای در چهار دسته نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید تهیه شد. با توجه به تجزیه و تحلیل های صورت گرفته و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی در وضعیت پسماند این شهرستان، چون نمره به دست آمده از عوامل داخلی 2.154 و نمره به دست آمده از عوامل خارجی 2.152 می باشد، طبق اصول این ماتریس، موقعیت استراتژیک تفکیک پسماند شهرستان دماوند در منطقه تدافعی قرار می گیرد؛ زیرا ضعف و تهدیدها به ترتیب از قوت ها و فرصت ها بیشتر می باشند

    کلیدواژگان: پسماند، دماوند، تفکیک، سوات، نقاط ضعف، نقاط تهدید، نقاط قوت، نقاط فرصت
  • متین حجی زاده، مهدی رمضانی، مرجان حسین شاهی بندری صفحات 51-56

    تغییر جهانی آب و هوا تبدیل به یکی از نگرانی های زیست محیطی قابل مشاهده قرن 12 شده است. از تصاویر خرسهای قطبی چسبیده به یخ های ذوب شده شناور در آالسکا تا زمینه ای خشک و ترک خورده در آفریقا، تصاویری از تاثیرات اکولوژیکی تغییرات آب و هوایی هستند که سیاره ما در حال تجربه آن است. اما چیزی که به ندرت در مورد آن صحبت میشود هزینه های واقعی و بالقوه تغییرات آب و هوا بر زندگی انسان است. تاکنون اغلب مطالعات صورت گرفته در خصوص تغییرات آب و هوا متمرکز بر تاثیرات زیست محیطی بوده و کمتر به تاثیرات آن بر سالمتی پرداخته شده است. این مقاله تاثیرات مختلف تغییر اقلیم اعم از تاثیرات مستقیم، تاثیرات غیرمستقیم و تاثیرات روانی تغییر اقلیم را مورد بررسی قرار خواهد داد.

    کلیدواژگان: تغییر اقلیم، سلامتی، موج گرما، گرمایش جهانی
  • مریم قاسمی، غلام حسین روشنی*، عبدالرضا روشنی صفحات 57-66
  • شکیبا خادم القرانی*، سعید یوسفیان صفحات 67-76

    نقش و جایگاه تاثیرگذار مدیریت داده در تمام عرصه ها برکسی پوشیده نیست. اهمیت این موضوع زمانی خود را بیشتر نمایان میکند که در صنعت بزرگی مانند نفت و گاز نقش آفرینی نماید. میزان استحصال گاز از سکوی فاز 33 پارس جنوبی طی سالهای 3283 لغایت 3281 نشان میدهد که 92 درصد از برنامه مصوب تولید محقق گردیده است. عدم تحقق کامل برنامه مصوب تولید، به طور قطع تبعات منفی در زمینه تامین انرژی مورد نیاز کشور در مصارف خانگی و صنعتی را بدنبال خواهد داشت. در این پژوهش با توجه به حجم باالی داده در زمینه عوامل موثر بر کاهش تولید گاز از رویکرد داده کاوی و سه الگوریتم درخت تصمیم، قواعد انجمنی و شبکه عصبی ارزیابی وضعیت سکو صورت پذیرفته است. نتایج این پژوهش نشان میدهد، محدودیت های دریافت پایین دست پالایشگاه ها به عنوان یک عامل مهم برون سازمانی، همچنین پتانسیل پایین تولید برخی چاه ها و نیز خرابی برخی تجهیزات اعم از تجهیزات برق و ابزاردقیق، مکانیک و... به عنوان عوامل مهم درون سازمانی در بروز کاهش تولید گاز و در نتیجه عدم تحقق کامل برنامه های مصوب برداشت از این سکو دخیل بودهاند. از اینرو با استفاده از نتایج حاصل از این پژوهش، مدیران و کارشناسان مجموعه قادر خواهند بود، در آینده نسبت به اتخاذ تصمیم ها و سیاست های صحیح در جهت اولویت بندی و پیشگیری از وقوع عوامل کاهش تولید و در نتیجه پوشش کامل برنامه مصوب تولید، اقدامات موثر را بعمل آورند.

    کلیدواژگان: میدان پارس جنوبی، داده کاوی، درخت تصمیم گیری، قواعد انجمنی، شبکه عصبی