فهرست مطالب

نشریه نخبگان علوم و مهندسی
سال چهارم شماره 6 (بهمن 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/11/15
  • تعداد عناوین: 19
|
  • سیدمحمدرضا موسوی فرد، زهرا شمسی زاد، علیرضا دودانگه* صفحات 1-13

    رویکردهای گروه های تروریستی برای رسیدن به اهداف سیاسی و راهبردی خود متفاوت و متنوع است از این رهگذر این گروه ها از تاکتیک ها متنوعی نیز بهره می گیرند یکی از این تاکتیک ها بهره گیری از احساسات زنان و دختران جامعه با استفاده از شعارهای رنگ و لعاب داری است که صرفا استفاده ابزاری (از زنان و دختران) جهت رسیدن به اهداف و اغراض گروه ملاک است و در عمل خلاف شعارهای اعلامی خود دست به اقداماتی می زنند که نه تنها حقوق زنان و دختران را پوشش نمی دهد بلکه برعکس خود این گروه ها را به بزرگ ترین ناقضان حقوق زنان تبدیل کرده است، متاسفانه امروزه در عصر ارتباطات نیز مجددا شاهد جولان چنین اقدامات ضد شعاری هستیم که می توان این شعار را محقق سازد زنان قربانیان مستقیم و غیرمستقیم فریب خورده این اقدامات و اهداف تروریستی هستند.هرچند که این گروه ها فرقه اند و به هیچ از نمایندگی قومیت خاصی را ندارند.

    کلیدواژگان: گروه های تروریستی، کنوانسیون های بین المللی، اقدامات تروریستی، خشونت، افراطی گری، گروه پژاک، پ، ک، ک
  • فرزاد رستمی*، لعبت خسروی صفحات 14-25

    تحقیق حاضر بررسی اهمیت، کاربرد و تاثیرات روانشناسی بر آموزش ادبیات دانش آموزان دبیرستانی است که با روش توصیفی-تحلیلی صورت پذیرفته است. در میان نظریه های معاصر روان شناسی، تمرکز مقاله بر نظریه آزادی و حس مشترک است که توسط اریک فروم ارائه شد. هرچند امروزه اهمیت روان شناسی در تمامی سطوح آموزشی همچنین درباره معلمان و نحوه تدوین کتاب های درسی مورد توافق جمعی قرار گرفته، اما در مورد درسی همچون ادبیات این قاعده جنبه خاص تری پیدا می کند. با تحلیل آرای فروم این نتیجه حاصل می گردد که ادبیات وضعیت و زمینه ای را خلق می کند که به شکل بالقوه شکوفایی ذهنی مخاطبان (و در اینجا دانش آموزان) را به دنبال دارد. بر اساس تحلیل این منطق، ادبیات شکلی از آزادی راستین را در ذهن مخاطب می پرورد که نسبت به صور جعلی یا فانتزی آن، مترقی تر است. در این میان جهت دهی مناسب به کتاب های درسی و آگاهی معلم به چنین افقی، شروط ضروری است. بررسی این مسئله نشان می دهد که جایگاه دستاوردهای روان شناسی در آموزش ادبیات تا چه اندازه گسترده و قابل اتکاست.

    کلیدواژگان: روان شناسی، آموزش، ادبیات (درسی)، آزادی، اریک فروم
  • مرتضی حصاری*، نورخدا خزایی، مهدیه عمادی نوری صفحات 34-39

    معلم و شاگرد رابطه دو جانبه  و تفکیک نا پذیری را با هم دارند. از عوامل موثر در این رابطه می توان از نقش عوامل شناختی یعنی دانش معلم و عوامل احساسی یا نحوه تشویق و ترغیب دانش آموزان در کلاس نام برد. هدف پژوهش اخیر بررسی نقش معلم در بهبود روند آموزش و ارتباط آن با نقش دانش آموزان بوده است. برای تحقق این مهم، پژوهشگر از روش کتابخانه ای استفاده نموده است. یافته ها حاکی از اهمیت اساسی نقش معلم در کلاس نسبت به تغییر نگرش شاگردان بوده است. ایجاد نگرش مثبت از جانب معلم باعث ارتقاء سطح یادگیری شاگردان می شود. از دیگر یافته های پژوهش اخیر این بود که انگیزه بالای دانش آموزان، احساس نیاز آنان به یادگیری مطالب درسی، وتلاش آنان از عوامل موثر درشرکت فعال آنان در کلاس و در یادگیری مطالب درسی بوده است. نتایج نمایانگر این است که معلم در سر کلاس نقش حیاتی نسبت به کاهش پیچیدگی شناختی و زبانی مطالب درسی را دارد و فرایند یادگیری را تسهیل می دهد. اما دانش اموزان در خارج از کلاس نقش حیاتی دارند مثلا تکالیف خود را انجام دهند پژوهش انجام دهند.

    کلیدواژگان: نقش معلم، نقش دانش آموزان، عوامل شناختی، عوامل احساسی
  • سیده فاطمه حسینی ثابت، زهرا زینعلی، زهرا شریف دینی، زهرا مقیمیان* صفحات 40-46

    یکی از چالش هایی که در آموزش مطرح است این است که باید در آموزش از روش هایی استفاده شود که به روز و جذاب باشد و یادگیری عمیق تری را ایجاد کند که متاسفانه چنین نیست. عوامل متعددی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نقش دارد که یکی از این عوامل روش تدریس است. با توجه به این که امروزه روش تدریس فعال استفاده از بازی است، بازی با ایجاد انگیزه در دانش آموزان می تواند به عملکرد و پیشرفت بیشتر دانش آموزان کمک کند.

    کلیدواژگان: بازی، یادگیری، آموزش ابتدایی، نقش اجتماعی، مهارت های اجتماعی
  • حسین بختیاری، محمدحسن بختیاری صفحات 47-55

    تفکر مدیریت امور مشتریان ایده ی جدیدی نیست، مدیریت امور مشتریان را می توان یک راهبرد کسب وکار جهت ایجاد توسعه، نگهداری و بهینه سازی روابط بلندمدت و ارزشمند مشتریان به حساب آورد. از این رو، خلق یک محیط دلخواه و بهینه مدیریت ارتباط با مشتری به طور روزافزونی تبدیل به چالش اصلی کسب وکار شده است و این فرآیند به سرعت به پیش نیازی برای بقا و موفقیت کلیه کسب و کارها در بازار رقابتی امروز مبدل شده است. در مقاله حاضر که به شیوه توصیفی- تحلیلی با استناد به مطالعات کتابخانه ای نگاشته شده است پس از تبیین مفهوم و تعاریف مدیریت ارتباط با مشتری به بحث پیرامون اهداف و اصول مدیریت ارتباط با مشتری و در ادامه روندهای ارتباط با مشتری و نهایتا مساله اصلی پژوهش یعنی استراتژی مدیریت ارتباط بر توسعه مزیت رقابتی پایدار پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: مدیریت ارتباط با مشتری، کسب وکار، مزیت رقابتی پایدار
  • ساره رابری، محمدحسین رودباری*، امینه امیرمحمدی دولت آباد صفحات 56-64

    هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت بین دانش آموزان شهر جیرفت بود. تحقیق موجود، به روش توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری، شامل 946 دانش آموز مشغول به تحصیل، در مقطع متوسطه دوم در شهر جیرفت استان کرمان، در سال تحصیلی 97-1398 می باشد. حجم نمونه، از طریق محاسبه فرمول آماری به کار گرفته شده در جدول مورگان، 274 نفر برآورد شد. در این پژوهش، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (با تخصیص متناسب)، استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات از  پرسشنامه خلاقیت عابدی (1383)، و  پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت(1967) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل آماری در این پژوهش با استفاده از آزمون های آماری (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و آزمون t مستقل) و با نرم افزار SPSS23 صورت گرفته است. یافته های این پزوهش نشان داد که تمامی  ابعاد عزت نفس(عزت نفس اجتماعی، عزت نفس خانوادگی، عزت نفس تحصیلی و عزت نفس عمومی) با خلاقیت دانش آموزان شهر جیرفت رابطه معناداری دارند (01/0>p). همچنین مشخص گردید که به طور کلی عزت نقس نیز رابطه معناداری با خلاقیت دانش آموزان در شهر جیرفت دارد (01/0>p).  نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که به ترتیب بعد عزت نفس تحصیلی با ضریب تاثیر 509/0،  بعد عزت نفس اجتماعی با ضریب تاثیر 289/0، بعد عزت نفس خانوادگی با ضریب تاثیر 262/0 و بعد عزت نفس عمومی با ضریب تاثیر 193/0 بیشترین تاثیر را بر خلاقیت دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر جیرفت دارند(01/0>p). و در نهایت  یافته های پژوهش نشان داد که بین عزت نفس دانش آموزان دختر با پسر با سطح معناداری تفاوت معنادار ندارند. همچنین بین خلاقیت دانش آموزان دختر با پسر با سطح معناداری نیز تفاوت معنادار ندارند.

    کلیدواژگان: عزت نقس، خلاقیت، دانش آموزان، شهر جیرفت
  • مجید فتاحی*، محمود ملکی ویر صفحات 65-76

    دهه اخیر شاهد گسترش استفاده از مدیریت کیفیت جامع [1](TQM) می باشد که هم در موسسات خصوصی  و هم در موسسات غیر خصوصی آزموده و به مرحله عمل کشیده شده است.رقابت شدید در بازار موسسات تولیدی باعث شده است تا شرکت ها بتوانند مزیت رقابتی خود را در فرایند ها وعملکرد های تولیدی خود حفظ نمایند. اینطور گفته می شود که به کارگیری اجزای مدیریت کیفیت جامع باعث ایجاد سینرژی مثبت در فرایند توسعه محصول جدید می شود. این مقاله رابطه  اجزای مدیریت کیفیت جامع (TQM) و توسعه محصولات جدید را مورد آزمون قرار می دهد. در این مطالعه پاسخ های برگرفته از پرسشنامه های تکمیل شده توسط 200 مدیر ارشد و میانی از 10 شرکت ایرانی با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شده است نتایج بدست آمده نشان می دهد اجزای مدیریت کیفیت جامع شامل رهبری، مدیریت کارکنان ، مدیریت فرایند و تمرکز بر مشتریان با توسعه محصول جدید رابطه دارند.

    کلیدواژگان: مدیریت جامع کیفیت، توسعه محصولات جدید، مشتری
  • مرجان پورفرخ* صفحات 77-90

    یکی از مشکلات اساسی موجود بیشتر سازمان های دولتی و خصوصی کشور، شیوه بکارگیری و استفاده از روش های هزینه یابی و اطمینان از بکارگیری این روش ها در تهیه و فراهم نمودن اطلاعات مناسب در تصمیم گیری ها در جهت مدیریت هزینه ها می باشد. در چنین فضایی سازمان ها به طور فزاینده در پی اصلاح سیستم های هزینه یابی خود شدند. یکی از روش های جدید، سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت بود. این سیستم به بررسی جزئیات هزینه ها می پردازد. به عبارتی دیگر روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت به شناسایی و حذف فعالیت هایی می پردازد که هزینه خدمات را بالا می برند بدون آن که ارزش افزوده ای ایجاد کنند. هزینه یابی بر مبنای فعالیت مزایای چشمگیری نسبت به روش های سنتی هزینه یابی دارد. به این دلیل شرکت ها و سازمان ها در طی سال های اخیر با سرعت قابل توجهی تصمیم به پیاده سازی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت و استقرار تکنیک نوین هزینه یابی گرفتند تا از مزایا فراوان آن بهره مند شوند. بنابراین پژوهش حاضر باهدف بررسی محدودیت های پیاده سازی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت در دانشکده علوم پزشکی آبادان با رویکرد مدیریت هزینه ها صورت گرفته است. به منظور جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه ای با پایایی بیش از 85 % بر حسب آلفای کرونباخ  و بر اساس نظرات افراد نمونه تحقیق (به تعداد 59 نفر از کارکنان دانشکده علوم پزشکی آبادان) استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری به وسیله به وسیله نرم افزار آماری SPSS انجام شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد عوامل مدیریتی، فنی فرایندی و انسانی بر پیاده سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت در دانشکده علوم پزشکی آبادان تاثیر معناداری دارند.

    کلیدواژگان: هزینه یابی بر مبنای فعالیت، مدیریت هزینه ها، عوامل مدیریتی، عوامل فنی فرایندی، عوامل انسانی
  • سامان نمازیان *، ابراهیم مظفری، احمد زارع صفحات 91-100

    امروزه با توجه به توسعه و گسترش روزافزون شبکه های قدرت، مسئله کنترل بر روی پخش توان بسیار حائز اهمیت شده است. یکی از مهمترین دلایل اهمیت یافتن این موضوع، اتصال سیستم های قدرت کشورهای مختلف در نواحی مرزی و ایجاد تعاملات اقتصادی و همچنین امکان کنترل هزینه در بحث ترانزیت توان بر اساس معاهدات مدون در بازار برق می باشد. جنبه دیگر اهمیت کنترل پخش توان، بالا بردن امنیت شبکه در برابر توان های انتقالی خارج از برنامه می باشد. توان های انتقالی خارج از برنامه در واقع ناهمسانی بین توان های حقیقی که در عمل، در شبکه شارش می یابند و توان های مورد انتظار برنامه ریزی شده در بازار برق می باشند و شامل آن دسته از توان هایی می شوند که به دلیل بروز تغییرات ناگهانی در شبکه نظیر خروج یک خط یا نیروگاه، منجر به انحراف توان های انتقالی برخی از خطوط از نقطه کار آنها شده و امنیت شبکه را به مخاطره می اندازد. در حالت کلی، توان انتقالی را می توان با استفاده از ترانسفورماتورهای شیفت فاز (PST) کنترل نمود و یا در صورت نیاز به عملکردی سریعتر از ادوات FACTS که به مراتب گرانتر هستند، استفاده کرد.. هدف این پژوهش کنترل توان های خارج از برنامه با استفاده از ترانسفورماتورهای شیفت فاز می باشد که از الگوریتمی جهت کنترل همزمان چند ترانس شیفت فاز، با رویکرد کاهش توان ترانزیتی شبکه مورد مطالعه، پس از وقوع خطاهای احتمالی و بازیابی امنیت شبکه استفاده می شود.

    کلیدواژگان: توان ترانزیتی، تکنولوژی شیفت فاز، ترانسفورماتورهای شیفت فاز(PST)
  • علیرضا نقش، سید حسام الدین هاشمی*، فاطمه سادات بهشتی نژاد، قاسم گنجی زاده صفحات 110-118

    در این پژوهش رویکردی برون خط و مستقل از متن مبتنی بر ترکیب ویژگی های بافتی و ساختاری به منظور شناسایی و تایید هویت نویسنده یک دست خط ارائه شده است. ویژگی های بافتی توانایی استخراج ویژگی های ساختاری از جمله فاصله بین کلمه ای یا فاصله بین خطی را ندارند، به همین منظور در این تحقیق سعی شده است علاوه بر معرفی یک ویژگی بافتی و ساختاری جدید، با ترکیب این دو دسته ویژگی، دقت سیستم پیشنهادی افزایش یابد.  روش پیشنهادی ابتدا سه ویژگی ساختاری شامل متوسط فاصله بین کلمه ای، متوسط فاصله بین خطوط و توزیع توام جهت و مساحت حلقه های بسته را استخراج می کند و سپس سه ویژگی توسعه یافته بر مبنای الگوی دودویی محلی را به منظور استخراج ویژگی بافتی از متن استخراج می کند. هر سند دست نویس به صورت ترکیب سه هیستوگرام از الگوهای دودویی موجود در تصویر بازنمایی می شود و در نهایت ترکیب ویژگی های ساختاری و بافتی به عنوان ویژگی نهایی به طبقه بند نزدیک ترین همسایه ارائه می شود تا شناسایی نویسنده انجام گیرد. روش پیشنهادی بر روی دو مجموعه پایگاه داده یکی به زبان فارسی و دیگری به زبان عربی مورد ارزیابی قرار گرفت که بالاترین دقت با ترکیب ویژگی های بافتی به صورت یکنواخت  و ویژگی های ساختاری به دست آمد.

    کلیدواژگان: شناسایی هویت نویسنده، الگوی دودویی توسعه یافته، ویژگی ساختاری
  • آرش واقف کودهی*، محمدرضا پورخوش سعادت، زهرا محمدی زاد مقدم فومنی صفحات 119-127

    این مطالعه با بررسی دقیق فرآیند نگهداری، تعمیرات و بهره برداری تجهیزات شبکه های توزیع برق، مدلی تلفیقی مبتنی بر مبانی علم فازی و اصول مدیریت استراتژیک، جهت ایجاد و انتخاب گزینه های تصمیم گیری نزدیکتر به واقعیت در مدیریت بهره برداری، نگهداری و تعمیرات تجهیزات صنعت توزیع برق ارائه می نماید. اساس این مدل با تحلیل در دوگانه های «رصد - بازدید» و «تعمیرات - ثبت اطلاعات» بنا گردیده است. با استفاده از ماتریس مقایسات زوجی ابتدا میزان موفقیت سبک مدیریت سنتی بر اساس عوامل تاثیرگذار سنجیده و سپس با تناظر ماتریسی حداقل چهار راهکار(تصمیم) در قالب: شناسایی، تمرکز، تجزیه و تحلیل و در نهایت تصمیم گیری، ایجاد می گردد. در نهایت به کمک فضای فازی جهت رویکرد جدید مدیریتی تصمیم برتر معین می شود. بر اساس این تحقیقات منطبق با مدل فازی- انتخابی، «تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات ثبت شده از تجهیزات اولویت بندی شده»، با کسب نمره 4897/0 در ستون اهمیت راهکارها، بهترین رویکرد استراتژیک جهت اعمال مدیریت صحیح در روند تعمیرات و نگهداری تجهیزات موجود در صنعت توزیع برق معرفی شده است.

    کلیدواژگان: مدل فازی- انتخابی، نگهداری، تعمیرات، شبکه های توزیع برق
  • رقیه شفیعی سرخکلائی*، عبدالله کاوه تلاوکی صفحات 128-137

    هر تغییر و مفهوم جدیدی در دنیای فناوری، مشکلات و پیچیدگی های خاص خود را دارد. بهره گیری از شبکه رایانش ابری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و چالش های فراوانی را پیش روی صاحب نظران این حوزه قرار داده است. یکی از چالش های مهم در زمینه شبکه رایانش ابری، حفظ توازن بار بهینه در محیط ابر است. شبکه رایانش ابری اصطلاحا شامل مجازی سازی، محاسبات توزیعی، شبکه، نرم افزار و سرویس های وب می باشد. یک ابر از چندین عنصر مثل کلاینت ها، مراکز داده و سرور های توزیع شده تشکیل شده است که در آن مباحث تحمل خطا، دسترسی بالا، مقیاس پذیری، انعطاف پذیری، کاهش سربار برای کاربران، کاهش هزینه ی مالکیت، سرویس دهی به درخواست ها و غیره وجود دارد. تمرکز روی این مسائل برای ایجاد یک الگوریتم توازن بار کارآمد می باشد. این مقاله به مرور روش های توازن بار مبتنی بر شبکه رایانش ابری و نقد و بررسی آنها پرداخته است.

    کلیدواژگان: توازن بار، شبکه رایانش ابری، زمانبندی، کیفیت سرویس
  • عبدالله عبدالله پور*، رضا آقایی صفحات 145-151

    امروزه استفاده از گیاهان دارویی در کنترل و پیشگیری از بیماری ها دارای اولویت می باشد. عناب (Ziziphus Jujuba) یکی از گیاهان دارویی خوراکی است که در طب سنتی ایران برای درمان مسائل بسیاری به مصرف آن توصیه می شود. این گیاه از گذشته های دور مورد توجه بوده و امروزه نیز خواص درمانی متعددی برای آن گزارش شده است. در سال های اخیر با توجه به این خواص درمانی، پژوهشگران سعی در بهره گیری از این گیاه ارزشمند در دام پروری، آبزی پروری و دامپزشکی داشته اند. هدف از این مطالعه مروری، جمع آوری تحقیقات و پژوهش هایی است که در سال های اخیر در رابطه با این گیاه ارزشمند و خواص مربوط به آن در زمینه های علوم دامی و دامپزشکی و همچنین پژوهش هایی است که روی مدل های حیوانی در ایران صورت گرفته است.

    کلیدواژگان: عناب، گیاهان دارویی، دام پروری، آبزی پروری، دامپزشکی، مدل های حیوانی
  • سید ایمان سرمالک* صفحات 164-168

    با گسترش فناوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور در بافت جامعه، ابزار و روش های آموزش نیز دچار تحول شدند. تحول این ابزارها و روش ها در جهتی است که هر فرد، در هر مکان و در بازه ی زمانی که خود تعیین می کند، مشغول یادگیری شود. آموزش الکترونیکی با انعطاف پذیری بالای خود قادر است با بهره گیری از روش های نوین آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، این امر را تحقق بخشد. آموزش الکترونیکی به معنای استفاده از ابزار های انتقال اطلاعات به صورت الکترونیکی برای انتقال اطلاعات و دانش است. به کارگیری آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی امری اجتناب ناپذیر است. کاربرد این شیوه آموزشی به شرطی که زیرساخت ها و بسترسازی لازم فرآهم گردد، پیامدهای مثبت فراوانی دارد که پیشرفت و توسعه ی علمی و فرهنگی کشور عزیزمان را به ارمغان خواهد آورد. در مقاله حاضر مروری بر مفاهیم، محاسن و معایب آموزش الکترونیکی خواهیم داشت، همچنین به ویژگی های یادگیرندگان برای موفقیت در این شیوه آموزشی اشاره خواهیم کرد و ضرورت لزوم تعیین جایگاهی برای آموزش الکترونیکی در نظام های آموزشی کنونی را تبیین می نماییم.

    کلیدواژگان: آموزش الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نظام آموزشی
|
  • Pages 14-25

    Having adopted a descriptive-analytic approach, the present study aims at investigating the significance, use, and psychological effects on teaching literature to high school students. It, from among the psychological theories, emphasized the “freedom and common sense theory” proposed by Erich Fromm. Although there is a general consensus nowadays regarding the important role that psychology plays in all educational aspect, teachers, and material development, he issue gains more importance in case of literature. Having analyzed Fromm’s beliefs, it could be concluded that literature creates a situation which can lead to potentially nurturing the mental abilities of the person- here, the students. Accordingly, literature creates a form of true freedom which is superior to the untrue aspects or its phantasy. Therefore, giving a proper direction to textbooks and teachers’ awareness towards such a skyline is a necessary criterion. The analysis of this issue implies how vast and reliable the role of psychological achievements is in teaching literature.

    Keywords: psychology, education, literature (educational), freedom, Erich Fromm
  • Abbas Badri Eyle zoleh*, Golnaz Badri, Maryam Badri Pages 26-33

    The present study was an attempt to investigate the effects of consciousness–raising tasks and input enrichment tasks on learners’ grammar acquisition. To this purpose, two intact groups (number of each was 17) were chosen. One group was considered as the experimental group and the second group was considered as the control group of the study. Some grammatical features were taught through consciousness–raising tasks to the experimental group and the control group was taught the grammatical structures through input enrichment tasks. The results of statistical procedures and Independent pair T-test showed no significant difference between the means of the groups. The findings support the arguments regarding the importance of both tactics in grammar learning but they had different impacts on learners. Consciousness-raising involves an attempt to equip the learners with declarative or explicit knowledge. Input enrichment task equipped learners with procedural or implicit knowledge. The researchers suggested other researchers and teachers applying these approaches in order to promote learners’ grammar and to achieve further findings.

    Keywords: Consciousness–raising tasks, input enrichment, grammar acquisition, declarative knowledge, procedural knowledge
  • Farnaz Javadi Gargari*, Jafar Bagherinejad Pages 101-109

    The supply chain is a complex logistics system. In this chain, the raw material is converted to the final product and is provided to the end consumer. Intense competition in global markets and high customer attention to factors such as price, quality, delivery time and product diversity, have led investors to focus on supply chain management. As a result, choosing the supplier and order allocation of each supplier's order is very important. This paper aims at designing a fiveechelon supply chain structure including multiple suppliers, multiple producers, multiple distributors and multiple customers for determining the optimal order of each product in a multiobjective and multi-period problem. Also, with regard to importance of distribution centers, these parts of the supply chain are considered hub centers. The considered multiple objective functions include minimizing total purchase, transportation costs, shortage cost and holding cost, also maximizing total score of each one.

    Keywords: Production–distribution, Reliability, Quota allocation, Hub location, Supply chain
  • Afsaneh nasrollahi*, Behrouz kheirfam Pages 138-144

    In this paper, we present a new primal-dual interior-point algorithm based on a new large neighbourhood  for semidefinite optimization. This large neighbourhood is based on the infinity norm. It is larger than the  large neighborhood of the central path, which is popular wide neighborhood.  We demonstraite the convergence of the proposed algorithm and show that the algorithm has  iteration complexity bound for the Nesterov-Todd direction.

    Keywords: Semidefinite optimization, wide neighborhood, interior-point method, iteration complexity bound
  • Ali Shabani*, Asieh Rezayian Pages 152-163

    Fuzzy set theory is an inevitable tool for fuzzy control charts as well as other applications subjected to uncertainty in any from. In this paper, we will used the α-cut p-control chart and the α-level fuzzy midrange of control limits fuzzy when the observations are trapezoidal fuzzy numbers. We are representing α-cut p-control limits of fuzzy decision, that shown in control or out of control of process 𝑃̅̃ .Illustrates applications are presented for control limits fuzzy of fraction and numbers nonconforming.

    Keywords: Control chart, Fuzzy control chart, α-cut p-control chart, α-level fuzzymidrange of trapezoidal number
  • Atena Tahmasbpour Meikola* Pages 169-179

    In this paper, two types of graphs of lattice implication algebras will be studied. To do so, the notion of equivalence relation ≡𝐴 of lattice implication algebra is first introduced. Then two types of graphs 𝛤 𝐴(𝐿) and 𝛤𝐴 (𝐿) are defined, respectively. Moreover, we investigate basic properties of these graphs such as planarity, connectivity, regularity, chordality, among others.

    Keywords: Lattice implication algebra, Chordal graph, Clique, Planar graph, Girth, LIidea