فهرست مطالب

فصلنامه تعاون و روستا
پیاپی 30-31 (بهار و تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/06/21
  • تعداد عناوین: 8
|
  • صفحات 7-10
  • کوروش جوادی پاشاکی، سعید طاهری صفحات 11-30

    درایران به دلیل بوجود آمدن فلات، بطورکلی توزیع جریان های آبی در سطح فلات نا متعادل است و با توزیع جمعیت تناسب ندارد و اقتصاد منطقه و معیشت افراد را تحت تاثیر قراد داده است. با توجه به اینکه 5 درصد فلات مرکزی ایران در استان سمنان واقع شده است و این استان با دارا بودن زمین های فراوان و ظرفیت تولید و منابع معدنی و کانی های غیرفلزی، زنجیره تولید بین صنعت و معدن، حمل ونقل و بازرگانی است، متاسفانه اقتصاد استان برای پیوند بخش کشاورزی و محصولات آن به بخش صنایع تبدیلی با مشکل کم آبی مواجه است. این مقاله براساس آمار و اطالعات موجود و محاسبه مزیت نسبی ارزش افزوده آب و سهم مکانی و محاسبه بهره وری جزئی آب به روش شاخص عددی به تجزیه و تحلیل توصیفی اقتصاد استان سمنان می پردازد.

    کلیدواژگان: فلات مرکز ی، مزیت نسبی و سهم مکانی، بهره وری و ارزش افزوده آب
  • سیدعلی نکویی نائینی صفحات 31-58

    پدیده نابرابری موجود بین خانوارهای شهری و روستایی و اساسیا فقیر روستایی ، یکیی از مسائلی است که باعث توجه خاص به توسعه پایدار روستایی در سیطا جهیان شیده اسیت. هدف کلی ایین تحقیق رتبه بندی واحدهای اعتبار خرد روستایی بر اساس میزان دستیابی به توسعه پایدار روستایی بود که بر اساس تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. جامعه آماری تحقیق، شیامل کلیه واحد های اعتباری شرکتهای تعاونی روستایی استان اصفهان است. داده های مورد نیاز، از مسئولین واحدهای اعتباری و سپرده گذاران آنها جمع آوری شد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 135 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. یافته ها نشان داد واحید اعتباری شرکت تعاونی روستایی دهق، خضرا کشت سین و آزادی به ترتیب رتبه اول تا سوم را در دستیابی بیه توسیعه پایدار به دست آورده اند. با توجه به نتایج به دست آمده بعد زیست محیطی توسعه پایدار نسبت به ابعاد اقتصادی و اجتماعی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین مسئولین واحدها می توانند نقش قابل توجه ی در دستیابی به این موضوع و ایجاد انگیزه در سپرده گذاران واحدهای اعتباری ایفا نمایند، لذا پیشیهاد می شود انتخاب مسئولین واحدها بر اساس معیارهایی چون سطح تحصیلات و سابقه کار در مدیریت تعاونی باشد و پرداخت تسهیلات صیرفا در راستای دستیابی به اهدا توسعه پایدار روستایی صورت گیرد.

    کلیدواژگان: اعتبارت خرد، توسعه پایدار روستایی، تعاونی روستایی
  • زهرا اسفندیاری، علاء اعتماد اهری صفحات 85-106

    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه میزان آموزش ضمن خدمت با کارایی واثربخشی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل، تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران بود، که به تعداد230 نفر است، که بر اساس روش نمونه گیری طبقه ای، 144 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل سه پرسش نامه ، آموزش ضمن خدمت، کارایی و اثربخشی کارکنان بود. روایی هر سه پرسشنامه توسط 12 نفر از متخصصین مدیریت ورزشی تایید شد و پایایی پرسشنامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، برای پرسشنامه آموزش ضمن خدمت (0/81)، کارایی کارکنان (0/85) و اثربخشی کارکنان (0/86) برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین میزان آموزش ضمن خدمت با کارایی واثربخشی کارکنان اداره ورزش و جوانان استان تهران رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد که میزان آموزش ضمن خدمت با ابعاد کارایی (تساوی، سرعت در کار، همسویی، استفاده از تجهیزات و امکانات) و ابعاد اثربخشی کارکنان (انگیزش، مسئولیت پذیری، مشارکت درتعیین اهدا ، پذیرفتن تغییر، تعهد سازمانی، خلاقیت و نوآوری) رابطه مثبت و معناداری دارد.

    کلیدواژگان: آموزش ضمن خدمت، اثر بخشی، کارایی
  • امید محمدی، علی اکبر محمدی صفحات 107-126
  • هوشنگ مالکی صفحات 127-144

    سود پیش بینی شده در شبکه تعاون روستایی و کشاورزی خوزستان از بعد اجتماعی و اقتصادی مورد علاقه عضو و غیر عضو، دولت و اعتبار دهندگان است که در پایان سال از طریق صورتهای مالی به ویژه صورت سود و زیان گزارش می شود، در صورت دستکاری صورتهای مالی به هدف و فلسفه وجودی آنها خدشه وارد می شود واین دستکاری از طریق اقلام تعهدی انجام می شود، زیرا آسانتر از جریانهای نقدی دستخوش تغییر و دستکاری قرار می گیرند از این رو مدیریت می تواند منجر به افزایش زمینه اشتباهات در اقلام تعهدی گردد، زیرا اغلب بر اساس مفروضات و برآوردها می باشند. هد این مقاله بررسی رابطه بین مدیریت سود وکیفیت اقلام تعهدی در شبکه تعاونی روستایی و کشاورزی خوزستان است. بدین منظور از طریق روش توصیفی – تحلیلی و بررسی های میدانی به اضافه تجزیه و تحلیل صورتهای مالی و گزارشهای پیوست سالهای 88 تا 93 تعاونیهای مورد بررسی، تلاش در فهم این مطلب است که چرا مدیران به دنبال دستکاری سود هستند؟ چگونه سود را مدیریت می کنند و تبعات اینگونه رفتار چیست؟ با توجه به اینکه مدیریت اقلام تعهدی تا حدود زیادی درکنترل مدیران عامل و حسابداران می باشد و نتایج بررسی ها نشان می دهد که دراتحادیه و شرکتهای تعاونی روستایی به علت ضعف در ترکیب و ساختار نهاد حاکمیت شرکتی ،نظارت و کنترل موثری برای استخراج صورتهای مالی انجام نمی شود. بنابراین مدیران عامل بنا به دلایلی نظیر ابقا در شرکت، قانون گریزی ، دریافت پاداش، اجتناب از گزارش زیان وکاهش سود وبهتر جلوه دادن عملکردتشکل تحت مدیریت دراقلام تعهدی اختیاری سود دست برده و به اصطالح امروزی سود را مدیریت می کنند. به بیان دیگر تلاش می کنند تا از این طریق ، نتایجی قابل پیش بینی و مورد انتظار خود را خلق کنند.

    کلیدواژگان: مدیریت سود، نهادحاکمیت شرکتی، کیفیت اقلام تعهدی
  • علی اصغر قاسمی، منصور شاه ولی، عبدالعلی شکر، غلامعباس قنبریان صفحات 145-156