فهرست مطالب

تعاون و روستا - پیاپی 22-23 (بهار و تابستان 1394)

فصلنامه تعاون و روستا
پیاپی 22-23 (بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/10
  • تعداد عناوین: 8
|
  • صفحات 7-8
  • عبدالامیر راهنما، احمد مستعان صفحات 9-26

    موقعیت خاص اقلیمی و جغرافیایی شهرستان های آبادان و خرمشهر از نظر تولید و تجارت خرما، زمینه حضور فعال کشور ایران در بازارهای جهانی را فراهم می نماید. این قطب عمده تولید نخیلات در طول جنگ تحمیلی، آسیب های جدی و فراوانی دید و در حال حاضر نیاز به بازسازی دارد. عوامل متعدد و پیچیده ای درخصوص بازسازی مناطق آسیب دیده دخیل هستند که باید به طور همزمان مورد توجه قرار گیرند. در این تحقیق استرتژی توسعه نخیلات بر پایه تحلیل عوامل درونی(قوت ها و ضعف ها) و عوامل بیرونی(فرصت ها و تهدیدات) مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج  کاربردی بر اساس مطالعات میدانی ارائه شده است. نتایج تحلیل پرسشنامه های تکمیل شده توسط فعالان تولید و تجارت خرما به روش SWOT نشان داد که این مناطق باوجود مشکلات فراوان، دارای فرصت های زیادی برای توسعه می باشند. ماتریس کارایی برنامه های پیشنهادی بر اساس میزان جذابیت مشخص نمود که توسعه سطح، جذب همکاری جهت افزایش سرمایه گذاری، توسعه بازار، جلب مشارکت فعالان مرتبط با صنعت خرما و رسوخ در بازار به ترتیب در اولویت های اول تا پنجم برنامه ریزی قرار دارند.

    کلیدواژگان: بازسازی، آبادان، خرمشهر، توصیه ارقام
  • ملاحت دارچینی، علی رستمی، اوژن کریمی صفحات 27-50

    کشاورزی، فعالیتی سرشار از مخاطره است. در این فعالیت انواع مخاطرات طبیعی، اجتماعی و اقتصادی دست به دست هم داده و مجموعه شکننده و آسیب پذیری برای تولیدکنندگان فراهم کرده است. حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی در برابر نوسانات درآمدی، نقش مهمی در افزایش انگیزه و تولید دارد. دولت ها برای حمایت از تولیدکنندگان این بخش، سیاست ها و برنامه هایی را طراحی می کنند که بیمه محصولات کشاورزی، یکی از آنهاست. مزیت های اجرای بیمه کشاورزی از طریق شرکت های بیمه تجاری، منجر به کاهش هرچه بیشتر تصدی گری دولت، تکمیل ظرفیت های خالی بیمه ای در بخش مثل بیمه عوامل تولید، تاسیسات ابنیه، ایجاد فضای رقابتی در عرصه خدمات بیمه کشاورزی و اشتغالزایی پایدار برای دانش آموختگان بخش کشاورزی و بیمه می باشد. در این مطالعه تلاش شده است عوامل تاثیر گذار برانگیزش کارگزاران و کارشناسان بیمه کشاورزی بررسی گردد. بخش کشاورزی برای ورود بیمه های تجاری به عرصه، ظرفیتهای لازم را دارد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ روش توصیفی و از لحاظ زمانی از نوع روش پژوهش پیمایشی می باشد که با هدف شناسایی عوامل موثر بر انگیزش کارکنان می باشد. نمونه مورد مطالعه این تحقیق 117 نفر از کارشناسان و کارگزاران بیمه می باشند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری اطلاعات، شامل پرسشنامه ای استاندارد است که از دو بخش تشکیل شده است، بخش اول پنج گویه مربوط به جمعیت شناسی و بخش اصلی شامل 40 گویه اصلی پژوهش است که با طیف لیکرت دارای پنج مولفه است. ضریب پایایی ابعاد پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ بالای 0.7 به دست آمده که حاکی از اعتبار آن می باشد.

    کلیدواژگان: انگیزش، بهره وری، عوامل تاثیر گذار، بیمه کشاورزی
  • رضاکلهر*، طوبی امیرعضدی صفحات 51-68

    هدف این تحقیق کاربردی و توصیفی- پیمایشی بررسی تاثیرآموزش اصول تعاونی برموفقیت شرکت تعاونی روستایی کهریزک می باشد. جامعه آماری تحقیق 1408نفراز کشاورزان،دامداران،سبزی کاران وباغداران شرکت تعاونی روستایی کهریزک می باشند. حجم نمونه دراین پژوهش بااستفاده از فرمول کوکران 302 نفر تعیین گردیدو از طریق نمونه گیری تصادفی وباابزار پرسشنامه موردمصاحبه قرارگرفتند، روائی پرسشنامه توسط اساتیدگروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامشهر تائید و پایائی آن نیز براساس آلفای کرونباخ با ضریب 768/0 تائید گردید. تجزیه وتحلیل اطلاعات بانرم افزارspss16 که دربخش سوالات عمومی از آمارتوصیفی ودربخش آماراستنباطی ازآزمون همبستگی پیرسون ورگرسیون استفاده گردید. با انجام آزمون پیرسون مشخص گردید بین آموزش اصول تعاونی وموفقیت شرکت تعاونی روستایی کهریزک در سطح کمتر از 05/0 رابطه معنی دار و مثبت وجوددارد با توجه به اینکه این رابطه مثبت است، بنابراین با افزایش آموزش اصول، موفقیت شرکت تعاونی روستایی کهریزک افزایش می یابد و در رگرسیون باتوجه به بتای به دست آمده برای آموزش اصول در گام سوم که برابربا 25/0بوده بیانگر این است که هرواحد افزایش یاکاهش آموزش اصول به میزان 25/0موفقیت شرکت تعاونی روستایی را افزایش یا کاهش می دهد.

    کلیدواژگان: تعاونی، تعاونی روستایی، موفقیت، آموزش اصول
  • شهریار پاک نیا صفحات 69-96

    باوجود حجم  سرمایه گذاری های انجام شده، بهره وری از منابع  همچنان در بخش کشاورزی پایین بوده و وضعیت نا به سامان عوامل تولید بخصوص ماشین آلات کشاورزی و مدیریت آن یعنی مکانیزاسیون، چشم انداز تحرک به سوی کشاورزی تجاری  را نامطلوب ساخته  است. عدم رویکرد سیستمی و یکپارچه[1] به منابع و عوامل تولید در روند اجرا و  اولویت بندی پروژه ها، موجب تعارض در توسعه بخش کشاورزی و ناکامی در دستیابی به کشاورزی پایدار گردیده است. امکان سرمایه گذاری در بخش و فرایند تشکیل سرمایه در بخش کشاورزی به دلیل مسئله خردی و پراکندگی اراضی و در نتیجه عدم بهره وری منابع  دچار اختلال می باشد. راهبرد صورت بندی نظام های بهره برداری(در قالب الگوهای مختلف؛ تعاونی های تولید، شرکت های سهامی زراعی،کشت و صنعت ها) و درکل توسعه نهادسازی[2] به عنوان مکانیزم اصلی تحول، بدین منظور و برای غلبه بر مشکلات فوق تدوین و به کار بسته شد. آنچه که محل تامل است این است که این بستر (یعنی نظام های بهره برداری) که می توان از آن به نام ظرف سیستمی کشاورزی ایران تعبیر کرد و مجهز به ساختارهای قانونی، حقوقی، پشتیبانی، نظام اطلاع رسانی و سیستم شبکه ای گسترده می باشد. در این بررسی ابتداچرایی ناکارآمدی سیاست توسعه مکانیزاسیون و مدیریت ماشین آلات کشاورزی در بخش کشاورزی مورد  واکاوی قرار می گیرد. سپس ظرفیت های  موجود تحقق مکانیزاسیون در سیستم های بهره برداری ایران به شکل  مستند به بحث گذاشته می شود و  در ادامه ضمن تشریح کاستی های مکانیزاسیون در نظام  بهره برداری تعاونی تولید ضریب مکانیزاسیون موجود این سیستم در کشور محاسبه  گردیده و پیشنهادهای لازم  در جهت سیاست توسعه و تقویت آن ارائه می شود.

    کلیدواژگان: مکانیزاسیون، نظام بهره برداری، تعاونی تولید
  • مهشید بهلول، ابوالفضل محمودی صفحات 95-128

    327 شرکت تعاونی روستایی زنان موجود در سطح کشور، در توسعه روستایی و ایجاد اشتغال برای زنان روستایی که جزو محروم ترین اقشار جامعه هستند، دارای نقشی تاثیر گذار می باشند. در این میان مسائل و مشکلاتی، فعالیت های این شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده و محدود می نماید. در این مقاله سعی گردیده است تا ضمن بررسی تاریخچه، عملکرد و اهمیت این شرکت ها در توسعه کارآفرینی و اشتغال زنان روستایی، به مشکلات و راهکارهای پیش روی آنها پرداخته شود. مقاله از نظر هدف از نوع کاربردی، روش آن توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات، بررسی اسناد و مدارک و نیز تجربیات شخصی نگارندگان می باشد.

    کلیدواژگان: زنان روستایی، شرکت های تعاونی روستایی زنان، کارآفرینی، مشکلات، راهکارها
  • علی علاءالدین، مریم امیدی نجف آبادی، سیدجمال فرج الله حسینی صفحات 129-159

    فواید سرمایه گذاری مستقیم خارجی شامل جذب سرمایه، تکنولوژی، دانش روز، بالابردن توانایی مدیریت، افزایش اشتغال، بهبود تراز پرداخت ها و افزایش قدرت رقابت است. باید خاطرنشان کرد که ضعف مدیریت و سیاست های نادرست در زمینه جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی، می تواند پیامدهای منفی از قبیل ایجاد ساختار بازار انحصاری در بلندمدت، انهدام صنایع با مقیاس تولید کوچک و نیز تشدید بیکاری را به همراه داشته باشد. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی الزامات جذب سرمایه گذاری خارجی بوده و با در نظر گرفتن تجربیات برخی کشورها در این زمینه، به شناسایی عوامل جذب سرمایه گذاری خارجی پرداخته می شود. روش این تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی بوده و از تکنیک تحلیل عاملی برای تحلیل وابستگی متغیرها به هم استفاده خواهد شد. با توجه به ماهیت متغیرها، عامل ها نامگذاری شدند و پنج عامل اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، سیاسی و سیاستگذاری، زیرساختی و فنی، در مجموع 143/52 درصد   سرمایه گذاری خارجی را تبیین می کنند. نتایج نشان می دهد که با آزاد کردن فعالیت های اقتصادی و عدم انحصاری کردن اقتصاد، ثبات نظام پولی و ارزی کشور، برقراری ثبات سیاسی و اجتماعی و جلوگیری از تنش بین مذاهب و قومیتها، ایجاد سیاست های مالیاتی مناسب، حذف قوانین گمرکی زائد و... می توان شاهد ورود سرمایه های خارجی به کشور بود.

    کلیدواژگان: سرمایه گذاری خارجی، کشت و صنعت
  • سید حسین زارعی پهنه کلایی صفحات 161-185

    زنان بیش از نیمی ازدرصد جمعیت کشورمان را تشکیل داده و به منظور استفاده بهینه از توانایی های آنان در جهت دستیابی به توسعه اقتصادی پایداربالاخص درنواحی و مناطق روستایی، باید نقش کارآفرینی زنان موردتوجه جدی قرارگیرد. کارآفرینی به نوبه خود فرآیند پیچیده ای بوده که عوامل متعددهمانندشخصیتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و...در آن تاثیر گذار می باشد و شاید به خاطر همین پیچیدگی، میزان قابل توجه ای از عدم موفقیت زنان در کار آفرینی و اساساعدم ورود آنان به فعالیت های کارآفرینانه را در پی داشته باشد. تعاونی ها، یکی از نهادهای اقتصادی در جامعه بوده وموجبات بکار گیری توان و استعداد های فکری و مالی پراکنده و جزئی افراد می شود و با مدنظر قرار دادن منافع جمعی، از حرکت های سود جویانه افراد خاص جلوگیری می نماید. توسعه کار آفرینی در شرایط امروز به عنوان یکی از بهترین راه های ایجاد اشتغال است. هدف این پژوهش استانداردسازی کامل مدل ساختاری توسعه کارآفرینی در شرکت های تعاونی روستایی زنان (با تاکید بر نظرات جامعه نمونه)است. این پژوهش از جنبه هدف، کاربردی و از جنبه گردآوری داده ها،توصیفی و روش تحقیق از نوع همبستگی می باشد. ابزار مورد استفاده و جامعه آماری پژوهش کلیه اعضای شرکت های تعاونی روستایی زنان استان به تعداد 1372نفر بوده که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم جامعه نمونه 300 نفر به کمک روش نمونه گیری طبقه ای تناسبی انتخاب و در نهایت 267 پرسشنامه، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت . پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ عدد 79/0در حد قابل قبول بدست آمد. نتایج حاصل از استانداردسازی کامل مدل ساختاری توسعه کارآفرینی نشان داد که در ساخت متغیر پنهان توسعه کارآفرینی، بیشترین تاثیر را، تغییر در روش های بازاریابی و بازارسانی محصولات قابل عرضه توسط تعاونی، داشته است.

    کلیدواژگان: توسعه کارآفرینی، شرکت های تعاونی روستایی زنان، استانداردسازی کامل مدل ساختاری، استان مازندران