فهرست مطالب

تعاون و روستا - پیاپی 15 (تابستان 1392)

فصلنامه تعاون و روستا
پیاپی 15 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/06/06
  • تعداد عناوین: 5
|
  • صفحات 7-8
  • علی اکبر توسلی، هاشم ولی پور، جواد مرادی صفحات 9-26

    هدف اصلی تحقیق بررسی عوامل تاثیرگذار بر شاخص های عملکرد، مطلوبیت و کارایی سرمایه در گردش در شرکت های شبکه تعاونی روستایی استان فارس می باشد. در همین راستا تحقیق حاضر به دنبال آن است مشخص نماید که ویژگی های شرکت (جریان نقدی عملیاتی، رشد فروش، بازده دارایی ها، اهرم مالی و اندازه شرکت) چه تاثیری بر شاخص های سرمایه در گردش دارد؟ برای این منظور داده های مورد نیاز این پژوهش از 124 شرکت از شرکت های شبکه تعاونی روستایی استان فارس، طی دوره زمانی 1389-1390 جمع آوری گردیده است. برای آزمون فرضیه ها از تجزیه و تحلیل رگرسیونی استفاده شده است. تحقیق حاضر شامل 5 فرضیه می باشد که به بررسی رابطه متغیرهای فوق با شاخص های سرمایه در گردش می پردازد. نتایج تحقیق نشان می دهد که جریان نقدی عملیاتی، رشد فروش، بازده دارایی ها و اندازه شرکت تاثیرمثبت و معناداری بر شاخص های عملکرد، مطلوبیت و کارایی سرمایه در گردش دارد. همچنین اهرم مالی تاثیرمنفی ومعناداری بر شاخص های سرمایه در گردش نشان می دهد .

    کلیدواژگان: شاخص های سرمایه در گردش، جریان نقد عملیاتی، بازده کل دارایی ها، چرخه عملیاتی، اهرم مالی
  • محمد علی داداشی، مجید عاشق حسینی مهروانی، ملاحت دارچینی صفحات 27-38

    صنعت بیمه به عنوان یک بخش خدماتی، دارای نقش های جبران کننده حمایتی در اقتصاد هر کشوری است. موفقیت این صنعت، انگیزه و محرکی برای دیگر صنایع است و موجب افزایش کارایی شرکت ها می شود. در واقع می توان مدعی بود که در سایه رقابت و تغییرات شدید در عرصه اقتصاد، حضور صنایع حمایتی مادر آن عرصه، یکی از مهمترین مزایای رقابتی کشور ها به شمار می آید. شرکت های بیمه از نهاد های مهم در بازار سرمایه اند که از طریق پذیرش ریسک های متنوع و همچنین تجهیز و تقویت منابع مالی برای سرمایه گذاری در بازار پول و سرمایه، نقش موثری در توسعه اقتصادی کشور دارند. صنعت بیمه پشتوانه محکمی است که سهم قابل توجهی در تحقق این مهم خواهد داشت. در این مقاله به بررسی مقولات فرهنگی و چگونگی تبیین فرهنگ بیمه گری و بیمه گذاری پرداخته خواهد شد علاوه بر این چالش های این حوزه مورد بررسی قرار گرفته و مسئولیت فرهنگ سازی بیمه نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

    کلیدواژگان: صنعت بیمه، فرهنگ سازی، توسعه فرهنگی
  • سعید آقایی، طیبه شیخ زاده تکابی صفحات 39-54

    بر اساس آمارهای اعلامی، سه صنعت پولساز و درآمد زا در دنیاعبارت است از: 1.صنعت نفت2.صنعت خودرو و 3.صنعت گردشگری پیش بینی ها نشان می دهد که تا سال 2017گردشگری در صدر این فهرست قرار خواهد گرفت. از طرف دیگر بازاریابی نیز شامل فعالیت هایی است که با رساندن خریدار و فروشنده به یکدیگر برای انجام معامله، صورت می گیرد. بازار جهانگردی بر مبنای منطقه جغرافیایی، ترکیب جمعیتی، نوع رفتار یا بر مبنای روان نگاری بخش بندی می شود. عوامل گوناگون موثر بر تلاش های بازار یابی، به چهار گروه اصلی طبقه بندی می شوند که عبارتند از: محصول، توزیع، قیمت و ترویج یا گسترش محصول (سیاستهای تشویقی). این مطالعه با هدف بررسیتاثیرصنعت گردشگری بر درآمدهای غیر عملیاتی شرکت های تعاونی به صورت موردی در تعاونی های روستایی استان خوزستان صورت گرفته است. در این پژوهش از روش مطالعه ای وکتابخانه ای استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش عبارتند از120 شرکت تعاونی روستایی استان خوزستان که 12شرکت آنها (4شرکت سود ده ،4شرکت سربه سر و 4شرکت زیانده) از طریق نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده اند. ابزار سنجش، اطلاعات کمی موجود در اداره حسابرسی استان می باشد و یافته های تحقیق نشان داد که هیچ یک از شرکت های مذکور، با توجه به موقعیت مناسب محیطی و جغرافیایی که از جاذبه های گردشگری مناسبی برخوردار بودند، نتوانستند از این صنعت پولساز استفاده بهینه را ببرند. در این مقاله علاوه بر کتب اساتید صاحب فن در این زمینه و پایان نامه های کارشناسی ارشد و تحقیقات اینترنتی از اطلاعات مکتوب اداره حسابرسی سازمان تعاونی روستایی خوزستان نیز استفاده شده است.

    کلیدواژگان: درآمدزایی، عملکرد مالی، برنامه ریزی، اعضای تعاونی، حسابرسی
  • محمود زارع صفحات 55-79

    پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثر بخشی  دوره های آموزشی برگزارشده برای شرکت های تعاونی مرغداران عضو اتحادیه استان با روش پیمایشی انجام گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده است. جامعه آماری مرغداران عضو اتحادیه استان با تعداد 234 نفر به شیوه تمام شماری مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تعیین روایی پرسشنامه ها، از نقطه نظرات کارشناسان امر استفاده گردید.  برای آزمون پایایی، پرسشنامه با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت که مقدار آن 85/. گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در دو قسمت توصیفی و تحلیلی انجام گرفت. از جمله آزمونهای آماری مورد استفاده دراین تحقیق ضریب همبستگی اسپیرمن، پیرسون همچنین رگرسیون چندگانه با روش توام بودند. نتایج این تحقیق نشان داد که متغیرهای تسلط مدرس، مکان اجرا و نوع روش های آموزشی، میزان امکانات و تجهیزات آموزشی، نوع محتوا و مطالب آموزشی، سن، جنسیت، رشته تحصیلی شرکت کنندگان، تعداد شرکت در دوره های آموزشی، با متغیر وابسته (اثربخشی دوره های آموزشی) دارای رابطه معناداری می باشند.  همچنین متغیر های توانایی ها و دانش مدرس، تطابق سرفصل ها با نیازهای شرکت کنندگان، زمان برگزاری دوره،  مدیریت آموزش و روش های تدریس تاثیرمعناداری بر متغیر وابسته دارند.

    کلیدواژگان: اثربخشی، دوره های آموزش غیر رسمی، تعاونی ها، شرکت های تعاونی مرغداران، استان سمنان