فهرست مطالب

تعاون و روستا - پیاپی 14 (بهار 1392)

فصلنامه تعاون و روستا
پیاپی 14 (بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/14
  • تعداد عناوین: 4
|
  • صفحات 7-8
  • حمید رضا زرنگار، ستار دهقانی صفحات 9-37

    مقاله حاضر دربرگیرنده مباحثی در خصوص مفهوم ، معضلات و ویژگی های نظام بهره برداری خرد و دهقانی است. نظام بهره برداری خرد و دهقانی نوعی از نظام بهره برداری مبتنی بر خردی و پراکندگی اراضی ، کارخانوادگی، فن آوری ساده یا متوسط، سرمایه فردی و کوچک مقیاس در زمینه تولید کشاورزی است. بر اساس سرشماری عمومی کشاورزی سال 1382 از مجموع 3473383  واحد  بهره برداری کشاورزی با زمین، تعداد 3011461 واحد (دود 7/86 درصد) را واحدهای زیر10 هکتاری تشکیل  می دهد. عدم سازگاری نظام دهقانی خرد با این تحولات، منجر به اضمحلال تدریجی ساختار کشاورزی و تولیدی در آن ها می گردد. براین اساس می توان اذعان داشت که نظام خرد ودهقانی در کشور ما به دلایل فوق با بحران ساختاری مواجه است. خردی و پراکنده بودن قطعات اراضی بهره برداران مهم ترین ویژگی سخت افزاری نظام بهره برداری خرد و دهقانی است. این ویژگی  در مواجهه با مناسبات بازار و تقاضای روز افزودن جمعیت شهری به مواد غذایی و فرآورده های کشاورزی استاندارد، در تنگنا ست.ضرورت هایی چند برای ایجاد تحول و تغییر ساختاری نظام خرد و دهقانی وجود دارد که به برخی از آنها در مقاله پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: کشاورزی، نظام بهره برداری، نظام خرد و دهقانی، زمین کشاورزی
  • الهام بریمی زاد صفحات 39-52

    هدف از این تحقیق، شناسایی و اولویت بندی قابلیت ها و مهارت های ضروری برای بازاریابی شرکت های دانش بنیان در پارک علم و فن آوری کرمانشاه بوده است که بدین منظور 120 نفر از کارشناسان، معاونین و مدیران شرکت های دانش بنیان پارک علم و فن آوری استان کرمانشاه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامه محقق ساخته تحقیق پاسخ گفتند و در پایان داده های به دست آمده از بین افراد نمونه تحقیق به وسیله آزمون تی تک نمونه ای مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج نشان داد که از نظر کارشناسان، معاونین و مدیران شرکت های دانش بنیان پارک علم و فن آوری کرمانشاه، تمایل به یادگیری، مهارت های کار گروهی، مهارت های ارتباطاتی، مهارت های تحلیلی، مهارت های برنامه ریزی و مهارت های مدیریت فروش به عنوان مهارت های ضروری برای بازاریابی شرکت های دانش بنیان در پارک علم و فن آوری کرمانشاه (p<0/01) محسوب می شوند و همچنین بازاریابی راهبردی، بازاریابی بین المللی و صادرات، تحقیق و تحلیل بازار، نوآوری و توسعه محصولات جدید، بازاریابی خدمات و بازاریابی اینترنتی جزء قابلیتهای ضروری برای بازاریابی شرکت های دانش بنیان در پارک علم و فن آوری کرمانشاه (p<0/01) می باشند.

    کلیدواژگان: قابلیتها و مهارت های ضروری بازاریابی، شرکت های دانش بنیان، پارک علم و فن آوری
  • سمیه ابراهیمی صفحات 53-70

    در عصر اطلاعات، برای حضور مستمرو پایدار سازمان ها دردنیای تجارت و رقابت حضور مستمرو پایدار باید حول محور علم ودانش فعالیت کنند. لذا بیش از هرچیز کارکنان به عنوان صاحبان دانش و مهمترین سرمایه سازمان ها مورد توجه قراردارند. مدیریت دانش همانند ابزاری که دانش کنونی را جمع آوری نموده نظم داده و در مجموع سازمان پراکنده نماید، اهمیت یافته است. مدیریت دانش می تواند با یکپارچه سازی سرمایه های دانشی سازمان های دولتی وبخش خصوصی وبا تاثیر گذاری برمدیران و تصمیم گیران از طریق باز طراحی فرایندها، تولید دانش جدید وتبدیل دانش ضمنی به صریح ،زمینه ارتقای سطح فعالیت ها و رسیدن به اهداف مورد نظر را به همراه داشته باشد. در همین راستا این مقاله با ارائه تعاریفی از دانش، مدیریت دانش عناصر تشکیل دهنده ومقایسه مدیریت دانش در سازمان های دولتی و خصوصی سعی کرده با بررسی چالش ها وموانع، راهکارهایی را برای تسریع پیشبرد فرایند مدیریت دانش در سازمان ها ایجاد نمایند.

    کلیدواژگان: مدیریت، دانش، فناوری نوین، مدیریت دانش، سازمان دولتی، سازمان خصوصی