فهرست مطالب

نشریه زبان و ادب فارسی
پیاپی 36 (پاییز 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/07/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد ایرانی*، ناصر ملکی صفحات 1-13
    کلمات و ارتباط بین آنها همواره مورد توجه صاحب نظران در حوزه نقد ادبی بوده است. از آن جمله می توان به منتقدانی اشاره کرد که به شعرشناسی شناختی پرداخته اند. این شاخه از مطالعات ادبی بیش از هر چیز به درک شباهت میان اشیاء، رابطه آنها و بازشناسی الگوهای آنها در ساختارهای انتزاعی می-پردازد. طبیعی است که این رویکرد جز با تحلیل متن میسر نمی شود. تحلیل متن، خود نیز به زمینه های دیگری مرتبط می شود که به کنش های بیانی نویسنده یا شاعر و کنش های القایی در میان خوانندگان منتهی می گردد. درک این مفاهیم نیز به دو شکل سریع و موخر روی می دهد که هرکدام نیز رویکردهای دیگری را برمی انگیزند که به خواننده مرتبط می شوند. از این روی می توان چنین ادعا کرد که هر متن ادبی بازنمای عینی گفتمان های انتقادی ای است که در هر جامعه ای وجود دارد. جستار پیش رو با این پیش فرض که سروده های پروین اعتصامی می توانند باز خوردی از این ادعا باشند، به بررسی شعرشناسی شناختی و تحلیل گفتمان انتقادی در برخی از سروده های این شاعر پرآوازه اختصاص یافته است. پژوهندگان این مقاله با ارائه نمونه هایی از این دو رویکرد، بر آن بوده اند تا نمود شعرشناسی شناختی و تحلیل گفتمان را در سروده های پروین اعتصامی نشان دهند. دستاورد تحلیل های نگارندگان در این پژوهش بیانگر این واقعیت است که عوامل بافتی و زبانی در سروده های پروین، روابط پنهان میان قدرت و سوءاستفاده از آن، سلطه و نابرابری های اجتماعی را آشکار می سازند.
    کلیدواژگان: شعر شناسی شناختی، گفتمان انتقادی، پروین اعتصامی، نقد و نظریه
  • آرزو برومندی*، رضا فهمی، ملک محمد فرخزاد صفحات 14-35
    زبان واسطه یا رسانه ای است که جهان به مدد آن خود را می گشاید، زبان فقط ابژه (ابزاری) در دست ما نیست، بلکه حافظ سنت و واسطه ای است که همراه با آن ما وجود داریم و خود را درک می کنیم. تاثیر زبان بر ما به گونه ای است که ما از تاثیر آن بر خود آگاه نیستیم. تفسیر ما از جهان، امری زبانی است. در واقع زبان نشانه واقعی محدودیت ماست. زبان همواره ما را احاطه کرده است؛ گادامر لحظه تکوین فهم را لحظه هم زبانی می نامد، لحظه ای که زبان مفسر با زبان اثر آمیخته و ممزوج شده و زبانی مشترک پدید می آید، از نظر گادامر در رویارویی با متن ما چنان محو معنا می شویم که نقش زبان را فراموش می کنیم. مولانا در مقام یک شاعر و عارف بلندپایه بیش از دیگران در باب زبان و کم و کیف فهم حاصل از آن سخن گفته است این امر تنها از آن رو نیست که او شاعر است بلکه از آن جهت است که وی در مقام یک عارف عاشق ناگزیر بوده است با سخنگویی و زبان آوری ، دریافت ها و تجارب خود را بیان کند. نتایج این پژوهش که به شیوه توصیفی - تحلیلی و برپایه داده های کتابخانه ای و روش سند کاوی به دست آمده است نشان می دهد که مولانا همراستا با تئوری هرمنوتیکی فهم گئورگ گادامر زبان را امری نارسا در مسئله فهم می داند.
    کلیدواژگان: مولانا، فهم، زبان، هرمنوتیک فلسفی، مثنوی، گادامر
  • فاطمه تقی نژاد* صفحات 36-61
    فعل در زبان فارسی به دو صورت به کار می رود فعلی که به همه زمانها صرف می شود و دارای شخص ، زمان و افراد است که به آن فعل صرفی می گویند و فعل وصفی که بدون زمان و شخص است؛ یعنی برای همه زمانها و همه اشخاص، به یک شکل به کار می رود. فعل وصفی و وجه وصفی در دستور زبان فارسی مورد بحث زیاد قرار گرفته و راجع به آن نظریات زیادی اعمال شده است. طبق یافته ها استنباط می شود که وجه وصفی ساختاری است که هم به صورت صفت فاعلی است و هم صفت مفعولی و در جمله، نقش وصفی یا قید حالت را ایفا می کند که با شرایط خاص می تواند به جای فعل به کار رود و با افعال دیگر در جمله همنشین شود ولی معادل و جانشین با همه افعال، قرار نمی گیرد. در این پژوهش سعی می شود نظریات تعداد قابل توجهی از دستور نویسان در رابطه با وجه وصفی و فعل وصفی و اشکالی که در این دو مورد، مد نظر آنها بوده بررسی گردد و همچنین نشان دهد که وجه وصفی چگونه تبدیل به فعل وصفی می شود و فعل وصفی چگونه با افعال دیگر همنشین می شود و آیا همنشین شدن با جانشین شدن به یک معناست.
    کلیدواژگان: وجه وصفی، فعل وصفی، صفت مفعولی، صفت فاعلی، فعل، صفت، قید حالت
  • فضل الله رضایی اردانی* صفحات 62-102
    فرخی یزدی و عارف قزوینی از چهره های شعری معروف دوره مشروطه اند که زندگی شان با حوادث و رخدادهای عصر خویش پیوند خورده است. آن ها با سلاح شعرشان علیه ظلم و ستم های روزگار و بیدادگری ها به مبارزه برمی خیزند. و از همان آغاز، طرف داری و حمایت خود را از نهضت مشروطه اعلام و در سروده هایشان بیان می کنند. بعد از برپایی نهضت مشروطه نیز، به مبارزه خود با عوامل استبداد داخلی و استعمار خارجی ادامه می دهند و در این راه سختی ها و رنج های فراوانی متحمل می شوند، ولی دست از مبارزه برنمی دارند. سرانجام فرخی به دست دژخیمان در زندان کشته می شود و عارف در تبعید و تنهایی و انزوا جان می سپارد. وظیفه اصلی شعر فرخی و عارف بیداری توده مردم است. ایدئولوژی آن ها براساس حوادث و مقتضیات زمان شکل می گیرد. مضمون اغلب اشعارشان در رابطه با مسائل اجتماعی و سیاسی است. مقایسه اندیشه های ایدئولوژیک آن ها نشان می دهد، که اندیشه هایشان به هم نزدیک است. در این پژوهش تلاش می شود؛ اندیشه های ایدئولوژیکی این دو شاعر برجسته عصر مشروطه در موضوعات سیاسی، اجتماعی و مذهبی با شواهد شعری نشان داده شود.
    کلیدواژگان: فرخی یزدی، عارف قزوینی، اندیشه، ایدئولوژی، جهان بینی
  • محمود صادق زاده*، مریم شمس صفحات 103-128

    صادق چوبک (1295-1377) و سیمین دانشور (1300) جزو تکنیکی ترین داستان نویسان صاحب سبک از مکتب جنوب به شمار می ر وند که هرکدام به لحن و بیان خاصی به شخصیت، خصایص و مصائب زنان در داستان هایشان پرداخته اند. در این جستار، ضمن معرفی کوتاه زندگی و آثار چوبک و دانشور و اشاره به انواع شخصیت ها در داستان، از طریق باز خوانی، تجزیه و تحلیل آثار داستانی آنان کوشش می شود، وجوه تشابه و تفاوت شیوه های شخصیت پردازی و خصیصه های مثبت و منفی زنان و مولفه های اصلی آن ها بررسی، مقایسه و ارزیابی و نتایج کمی آن به شکل نمودارها و جدول هایی ارائه شود. دانشور به عنوان نویسنده زن پیشرو، بیش از شصت و پنج درصد از داستان هایش را به شخصیت زنان اختصاص داده و چوبک، هفده درصد. دانشور در بازسازی شخصیت های پویای زن، واقع بینانه تر عمل کرده، در حالی که چوبک با دیدگاه ناتورالیستی و با لحنی بی پروا، کریه ترین چهره را از شخصیت های ایستا و خرافی زن نشان داده است.

    کلیدواژگان: ادبیات داستانی، صادق چوبک، سیمین دانشور، شخصیت پردازی زن، رئالیسم، ناتورالیسم
  • حسام ضیایی* صفحات 129-149
    رمان ارمیا را می توان جزء رمان های ذهنگرا و پیچیده دفاع مقدس به شمار آورد. در این رمان، شخصیت ارمیا، پس از بازگشت از جبهه جنگ، با دنیای پس از جنگ و شهر در تعارض شدید قرار می گیرد. این نکته ای است که می توان بر اساس نظریه روانکاوی ژاک لاکان به آن پرداخت. لاکان روان انسان را به دو ساحت خیالی و نمادین تقسیم می کند. ساحت خیالی مربوط به یک سال آغازین حیات است و ساحت نمادین از زمان زبان آموزی و ارتباط انسان با نماد ها و هنجار های اجتماعی آغاز می شود. اما گاهی اوقات انسان ها با محتویات ساحت نمادین نمی توانند کنار بیایند و بیشتر تمایل دارند در ساحت خیالی و ناخودآگاه سیر کنند. این نکته ای است که در مورد ارمیا صدق می کند. هدف از این مقاله بررسی شخصیت ارمیا بر اساس نظریه ژاک لاکان می باشد. جریان سیال ذهن، روان پریشی و رفت و آمد های مقطعی در دو ساحت خیالی و نمادین از جمله پیامدهای عدم سازگاری ارمیا با ساحت نمادین در داستان مذکور به شمار می آیند.
    کلیدواژگان: ژاک لاکان، نظریه روانکاوی، نقد، رمان ارمیا
  • حمیدرضا قانونی*، پروین غلامحسینی صفحات 150-180
    نماد یکی از آرایه های ادبی است. ویژگی بارز نماد، ابهام، عدم صراحت، غیر مشروح و غیر مستقیم بودن آن است؛ نمادگرایی و جامعه گرایی دو ویژگی اساسی اشعار شاعران مقاومت است. مهم ترین موضوعات منعکس شده در آثار ایشان افکار آزادی خواهانه و قانون خواهی، مبارزه با استبداد، وطن پرستی، بیداری مردم و برانگیختن احساسات ملی و میهنی، ترویج آزادی های فردی و اجتماعی، انتقاد از نابسامانی ها و آشنا کردن مردم به حدود و حقوق شان، اصلاحات سیاسی و تغییر و تحول بنیانی از طریق بیداری بود. لذا مطرح کردن چنین موضوعاتی در آن شرایط و در آن عصر باعث شد که شاعران به جای گفتار صریح، از نماد، رمز، کنایات و استعارات در قالب کلامی ابهام آمیز استفاده کنند. و در اکثر اشعار خود دو معنای ظاهری و مجازی را مد نظر قرار دهند؛ «رنگ» بعنوان برجسته ترین عنصر در حوزه محسوسات، از دیرباز تا کنون مورد توجه انسان بوده و همواره روح و روان آدمی را مسحور قدرت خود کرده است. امروزه رنگ مهمترین عنصر در بروز خلاقیت های هنری و بهره وری محسوب می شود. رنگ مایه آرامش و هسته آرایش جهان است و شاعران بعنوان زیبا شناسان جهان آفرینش از واژگان رنگین در عینی تر شدن ایماژهای شاعرانه و گاه در راستای تبیین مفاهیم بیان ناشدنی فضای نمادین اشعار خویش بهره ها برده اند. عنصر رنگ که یکی از اجزای مهم صور خیال است، یکی از عناصر مهم زبان نمادین شاعران مقاومت و بیان نمادین آن ها گردید. لذا این پژوهش در پی بررسی و مقایسه نمادهای رنگ و رنگواره در شعر شهریار و سید محمدرضا کردستانی است.
    کلیدواژگان: ادبیات مقاومت، رنگ، نماد، شهریار، سید محمدرضا کردستانی
  • اعظم کرمی*، عبدالحسین فرزاد، محسن ابوالقاسمی صفحات 181-203
    «پروانگی» از کهن ترین و مهجورترین منصب های ایرانی است که تلفیق ویژگی های آن با عناصر پروانه، به عنوان نماد عشق و محبت، سبب بروز دشواری هایی در حوزه ادبی شده و خلاف آنچه به نظر می رسد، صفویه بیش از هر حکومتی موجب روایی این منصب شده است. بدین سبب که بنای دولت صفوی، بر پایه تسلیم محض و سرسپردگی و رابطه مرید و مرادی بین شاه و رعیت و برخاسته از تفکرات مذهبی و صوفیانه بوده است. نگارندگان بر آن اند که با بررسی سیر تاریخی و ادبی این منصب و تطابق فرازوفرودهای آن با متون ادبی هر دوره، نقش صفویه را در احیا و اعتلای منصب پروانه مطالعه نمایند. شواهد این پژوهش برمبنای مطالعه مهم ترین متون تاریخی و ادبی هر دوره استخراج و به روش تحلیلی - توصیفی و نظم تاریخی فراهم آمده و ماحصل تحقیق، با رسم نمودار تبیین گردیده است. مطالعات، بیانگر این حقیقت است که گرچه با حمله مغول و نفوذ لغات بیگانه، تحولات لغوی در این منصب راه یافته لیکن مفهوم و ماهیت پروانگی با همان نام و اوصاف و کارکرد نخستین در تمام طول تاریخ، یکسان بوده و در پیوند عمیق مذهبی بین شاه و صوفیان با فراوانی عناصر پروانگی در آثار ادبی عصر صفوی نسبت معنی داری وجود داشته که به ترفیع جایگاه این منصب و تقویت نماد پروانه در شعر و آثار ادبی نیزانجامیده است.
    کلیدواژگان: پروانه، تصوف، منصب، تاریخ، صفوی
|
  • Mohammad Irani *, Naser Maleki Pages 1-13
    Words and their relations have always been a considerable point among the critics especially those who are specialized in the cognitive poetics. This branch of literary studies is, more than anything, concerned with the similarities and relativities between things and to re-acknowledge their super-structure patterns. Naturally, this is attainable only by analyzing the literary texts. Analysis of the texts itself is also inter-connected with speech act of the author or the poet, and the inductive act among readers. Perceptions of these concepts can be found in two ways of speech and epilogue that each causes other’s line of actions. Hence, it can be asserted that every literary text is an objective re-exposing of discourse analyses which are available in every society. The researchers of the present study, assuming that the above assumptions are exemplified in Parvin Etesami’s poems, seek to examine the cognitive poetics and discourse analysis in some of her poetic vocations. The researchers of this article try to show the instances of cognitive poetics and discourse analysis in Parvin Etesami’s poems. The findings of the study show how the textual structure of language can show the hidden power relation and its misuse, hegemony, and social inequality.
    Keywords: Cognitive Poetics, Discourse Analysis, Parvin Etesami, Criticism, Hermeneutics
  • Arezoo Broomandi *, Reza Fahmi, Malek Mohammad Farokhzad Pages 14-35
    Language is a mediation or media that the world opens its own sake, language is not the only object in our hands, but the preservation of the tradition and the interfaces which we exist with it and we can understand ourselves. The influence of language on us is such that we are not able to find out the effects .Our interpretation of the world is only linguistic infect language is the real pattern of our limited. Language has always surrounded us Gadamer calls the moment of understanding development as the moment of coincidence, the moment when the interpreter's language becomes intertwined and merged and a common language emerges, Gadamer confronts our text so meaningless that we forget the role of language. As a poet and aristologist, Rumi has spoken more than other people about the language and the poetry, and his understanding of the result is that it is not only because he is a poet, but because he was inevitably a mystic of love. He forced to explain his experiences and his results the results of this research, based on the descriptive-analytical of the library data and the documentary method, show that Rumi is consistent with the hermeneutical theory of Georg Gadamer's understanding of language as unable stuff for transferring the understanding.
    Keywords: Rumi, understanding, language, philosophical hermeneutics. Matnavi, Gadamer
  • Fatemeh Taghinezhad * Pages 36-61
    The verb is used in two ways in the Persian language, which is used all the time and contains the person, time and individuals who call it a mere verb and a verb that is without time and person, that is, for all times and all Persons, in one form. The verb and the descriptive aspect of the Persian grammar have been discussed and a lot of theories have been applied. According to the findings, it is deduced that a structural defect is both an adjective and an adjective attribute, and in a sentence, plays the role of an attribute or a condition of a state that can be applied to verbs with specific verbs, with verbs It will no longer be in the companion sentence, but it will not be substituted and equivalent with all verbs. In this research, we try to examine the significant number of writers in relation to the descriptive aspect, the verb, and the forms that are considered in these two cases, as well as to show how the form of a descriptor becomes a descriptive verb and How does the verb come together with other verbs and whether the comedy is a substitute for a meaning.
    Keywords: Descriptive word, affective attribute, subject attribute, verb, adjective, state constraint
  • Fazlollah Rezaii Erdani * Pages 62-102
    Farrokhi Yazdi and Aref Ghazvini are famous figures in the constitutional era, whose lives have been linked with events of his age. They fight with their weapons of poetry against oppression and oppression of life and oppression. From the very beginning, they express their support and support for the constitutional movement, and they express their lyrics. After constitutional movement, they continue to struggle with the elements of internal tyranny and foreign colonialism, and they endure a lot of hardship and suffering, but they do not stop fighting. Finally, Farrokhi is being killed in prison by the hands of our ancestors, and the mystic lives in exile, loneliness and isolation. The main task of the poetry of Farkhi and Arif is the awakening of a mass of people. Their ideology is based on events and time requirements. Most of their poems are related to social and political issues. Comparing their ideological ideas shows that their thoughts are close together. In this research, we try to show the ideological thoughts of these two prominent poets of the Constitutional Revolution in political, social and religious matters with poetical evidence
    Keywords: Farrokhi Yazdi, Aref Ghazvini, thought, Ideology, Worldview
  • Mahmoud Sadeghzadeh *, Maryam Shams Pages 103-128

    Sadegh Chubak(1377-1295) and Simin Daneshvar(1300) are among the most technical novelists with special style in south school, who each have addressed personalities ,characteristics and problems of women with Specific expression. in this quaere, while short introduction Daneshvar and Chubak's life and refer to kinds of story’s characters , through the reading and analysis of their fiction, has been tried to Review, compare and evaluation similarity aspects and difference methods of characterization, positive and negative attributes of women and their main components. quantitative results has been presented as charts and graphs too. Daneshvar has allocated more than 65 percent of her stories to the female’s character, And chubak has allocated 17 percent.has. Daneshvar has acted more realistic and natural in reconstruction and retrieve female character, while chubak (terms of Naturalistic perspective) has shown most detestable woman's face with reckless expression. Passive women in tight Hesar of inheritance, who are in Environmental determinism and instinct. 

    Keywords: Fiction, Sadegh Chubak, Simin Daneshvar, Characterization of women, realism, Naturalism
  • Hesam Ziaee * Pages 129-149
    Ermiya is one of the subjective and complicated Holy defense novels. In this novel, the main character (Ermiya) is in conflict with the post war world and the condition of the city after his returning from war front. This is the point that can be analyzed according to Jacques Lacan’s psychoanalysis theory. Lacan divided the psyche of man to Imaginary order and Symbolic order. Imaginary order is related to the first year of lifetime and Symbolic order is about the time when the child begin to learn language and his/her contact with symbols and social norms.Ermiya is like people who can’t deal with contents of Symbolic order and they prefer to be in Imaginary order and unconsciousness. This research aims to study Ermiya’s character according to Jacques Lacan’s theory. Experiencing psychosis, stream of consciousness and sectional traveling between Imaginary order and Symbolic order are the outcomes of not being compatible with Symbolic order.
    Keywords: Jacques Lacan, psychoanalysis theory, Criticism, Ermiya novel
  • Hamid Reza Ghanooni *, Parvin Gholamhoseini Pages 150-180
    Symbol is a figure of speech. The specific features of the symbol of ambiguity, uncertainty, and it is non-annotated and indirect, symbolism and socialization is the main characteristic of the poetry of resistance. The most important topics are reflected in his works ideas of freedom and law-abiding, fight tyranny, patriotism, waking people up and energizing nationalist sentiment and the homeland, promoting individual liberties and social criticism of turmoil and educate people about their rights, and political reforms through fundamental change was awake.Today, color is the most important element in the development of creative work and productivity. One important element is the element of color imagery, one of the important elements of symbolic language and symbolic expression of the resistance poets. Therefore, this research seeks to compare and compare the colors and colors in the poems of Shahriar and Seyed Mohammad Reza Kordestani. Key words: Literature resistance, color, icon, Shahriar, Seyed Mohammad Reza Kurdistani
    Keywords: Literature resistance, Color, icon, Shahriar, Seyed Mohammad Reza Kurdistani
  • AZAM KARAMI *, Abdolhosein Farzad, Mohsen Abolghasemi Pages 181-203
    Butterfly is one of the oldest and the most bizarre of Iranian office,which combining its features with the elements of the butterfly, as a symbol of love and affection, causes difficulties in the literary field and Contrary to what seems supposedly, the Safavids have boosted this office than any other government. because the foundation of the Safavid government is based on pure surrender and devotion and a relationship between the ruler and the citizen who relied on religious and Sufi thoughts. The authors intend to study the role of Safavid in improving the position of the butterfly through the historical and literary studies of this position and its alignment with the literary texts of each period. Evidence of this research is based on the study of important historical and literary texts of each period and is extracted by analytical-descriptive method and historical order, and the study result is explained by drawing separate graphs. Studies indicate that although the Mongol attack and the influence of foreign words have led to lexical changes in this position, the concept and nature of the butterfly position have the same name and characteristics and the first function has been the same all along the history and in the deep religious relationship between king and Sufis with the abundance of butterfly elements in the literary works of the Safavid era, there has been a significant relationship that has promoted the status of this position and strengthened the symbol of the butterfly in poetry and literary works.
    Keywords: Butterfly, Sufism, Position, history, Safavid