فهرست مطالب

نشریه تحول اداری
پیاپی 58 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/06/02
  • تعداد عناوین: 10
|
  • علاءالدین رفیع زاده، محمدعلی ترابنده صفحه 6

    یکی از مهم ترین ابزارهای ارزیابی و مقایسه شرایط حاکم بر فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، علمی و... کشورها، رتبه بندی آنها بر اساس شاخص هایی است که توسط موسسات بین المللی تدوین می شوند. این ابزارها با بررسی و شناسایی وضعیت موجود و شرایط حاکم بر کشورها اقدام به مقایسه آنها نموده و درعین حال به معرفی معیارهای علمی و موثر در حوزه تصمیم سازی و اجرا می پردازند. هدف از این پژوهش، ارائه یک سازوکار علمی در محاسبه نمره ای مشخص از عملکرد کشور در هریک از محورهای اولویت دار از شاخص های بین المللی در مقایسه با کشورهای منطقه و جهان است. برای این منظور، ابتدا با بررسی بانک های اطلاعاتی جهانی، نمرات اولیه کشور، شناسایی و ماتریس مربوطه تکمیل شد.؛ سپس با به کارگیری تکنیک آنتروپی شانون ، شاخص های هر محور وزن دهی شدند و درنهایت با ضرب وزن های محاسبه شده در ماتریس بی مقیاس شده هر محور، عملکرد نهایی کشور، میانگین منطقه و میانگین جهان محاسبه شدند. در انتها با ترسیم نمودار مقایسه عملکرد نهایی سه عنوان ذکرشده، محورهایی که کشور در آن عملکرد بهتر و یا ضعیف تری نسبت به منطقه و جهان داشت به وضوح آشکار گردید.

    کلیدواژگان: : ارزیابی عملکرد، شاخص&#172، های ارزیابی استراتژیک، تکنیک آنتروپی شانون
  • محمد جوربنیان، کیوان مرادی، افسانه دهقانپور فراشاه صفحه 28

    صرف نظر از تفاوت های فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی؛ استفاده و گسترش فن آوری های پیشرفته، در حال تغییر نحوه زندگی، کار و تعامل انسان ها است. دولت در چنین شرایطی می تواند با تکیه بر کنش جمعی و گفتگومحور، رهبری مسئول و پاسخگو و با سیاست گذاران معتقد به حکمرانی مشارکتی، آینده مناسبی را برای شهروندان ترسیم کند. حکمرانی چابک، ابزاری برای اتحاد شهروندان، سازمان ها و سیاست گذاران، با هدف ایجاد مدل حکمرانی عمومی نوین برای مواجهه با انقلاب صنعتی چهارم است. چنین ابزاری موجب صورت بندی سیاست های انطباق پذیر، انسان محور، جامع و پایدار می شود. اینکه حکمرانی چابک چیست و چه ویژگی هایی دارد، چه ابزارهایی می توان برای حکمرانی چابک متصور شد و چه رابطه ای بین سیاست گذاری عمومی و حکمرانی چابک وجود دارد، در این مقاله پیگیری شده است. از لحاظ روشی، این پژوهش، کیفی از نوع اسنادی تحلیلی است. با توجه به اینکه چنین موضوعی در حوزه سیاست گذاری عمومی به زبان فارسی مورد توجه قرار نگرفته است، این نوشتار می تواند نقش مهمی در بسط این مبحث در بافتار سازمان های دولتی ایران ایفا کند. همچنین این مقاله نشان داده است سازمان های دولتی ایران ناگزیرند به سمت حکمرانی چابک حرکت کنند.

    کلیدواژگان: سیاست&#172، گذاری عمومی، حکمرانی چابک، انقلاب صنعتی چهارم
  • حسین مولائی علی آباد، فاطمه رجب پور سواری صفحه 38

    پژوهش حاضر رابطه رهبری اصیل و سلامت سازمانی را با توجه به نقش میانجی گر سرمایه روان شناختی آن در بین کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان بررسی کرده است. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و جامعه آماری آن، کلیه کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان است و بر اساس جدول مورگان، 140 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها نیز از سه پرسش نامه: پرسش نامه رهبری اصیل، سرمایه روان شناختی و سلامت سازمانی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ رهبری اصیل، سرمایه روان شناختی و سلامت سازمانی به ترتیب 91/0، 86/0 و 89/0 به دست آمد. جهت سنجش روایی پرسشنامه ها، از روایی صوری استفاده شد. در این تحقیق از روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی برای رهبری اصیل، سرمایه روان شناختی و سلامت سازمانی استفاده شده است که توسط نرم افزار Smart PLS مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است متغیر میانجی سرمایه روان شناختی، اثر به نسبت کاملی در رابطه بین رهبری اصیل و سلامت سازمانی دارد و رهبری اصیل با تاثیرگذاری بر سرمایه روان شناختی می تواند نقش بسزایی بر سلامت سازمانی داشته باشد.

    کلیدواژگان: رهبری اصیل، سلامت سازمانی، سرمایه روان شناختی
  • کیومرث احمدی صفحه 54

    تغییرات در ابعاد مختلف محیط، تغییر و تحول سازمانی را اجتناب ناپذیر کرده است. این شدت و تنوع تغییرات محیطی، نیاز مدیریت تحول سازمانی را به منظرها و روش های جدیدتری ضرورت بخشیده است. امروزه در باب تحلیل و تفسیر پیچیدگی رفتار انسان، به کارگیری منظر جدیدی بنام علوم اعصاب یا نوروساینس در حال فراگیری و گسترش است؛ هرچند که این حوزه در ابتدای مسیر خود است؛ اما ادعایی که دارد این است که عمیق تر و دقیق تر می تواند تبیین کننده افکار، احساس و رفتار انسان باشد. کاربرد دانش مغز در حوزه های اجتماعی ازجمله سازمان، شتاب فزاینده ای در دنیا پیدا کرده است و مباحث رهبری سازمانی نیز به عنوان یکی از کلیدی ترین مولفه های تحول سازمانی، از این امر مستثنا نیست. رهبری سازمانی مبتنی بر علوم اعصاب یا نورولیدرشیپ می تواند در تعمیق تغییرات و اثربخشی تحولات سازمانی کاملا یاریگر باشد و با ایجاد محیط کاری سازگار با مغز، زمینه پذیرش و نهادینه سازی تحول سازمانی را هموارتر کند. مدل های مختلفی مانند مدل SCARF و TECH از زمره مدل های نورولیدرشیپ هستند که ظرفیت ایجاد اثربخشی در تحول سازمانی را دارند. در این مقاله مدل TECH که دارای ابعاد اعتمادآفرینی، همدلی، ثبات آفرینی و امیدآفرینی است بیشتر مورد تبیین قرار می گیرد. این مطالعه از نوع مطالعات مروری و توصیفی و از شاخه اکتشافی بوده که سعی در معرفی دیدگاهی جدید به رهبری تحول سازمانی دارد.

    کلیدواژگان: علوم اعصاب، نورولیدرشیپ، تحول سازمانی
  • رویداد ویژه
  • مرکز آموزش مدیریت دولتی و نیم قرن فعالیت آموزشی / گزارش مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس مرکز آموزش مدیریت دولتی
    چمران بویه صفحه 70
  • اعظم سادات مسعودی علوی، سامان جهاندیده صفحه 88

    وقوع سیل های گسترده اخیر در کشور بار دیگر اهمیت موضوع بحران و لزوم پیشگیری و آمادگی جهت مقابله با آن را برجسته نمود. مرور تاریخچه، ساختار، چالش ها و ظرفیت های موجود نظام مدیریت بحران در کشور ازجمله مواردی است که در این شماره با دکتر رحمانی فضلی، وزیر کشور، به گفت وگو نشسته ایم که گزارش آن از نظرتان می گذرد.

  • اعظم سادات مسعودی علوی، سامان جهاندیده صفحه 92

    موضوع میزگرد این شماره، برنامه «مهندسی نقش و ساختار دولت» است که با حضور دکتر علاءالدین رفیع زاده، معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور؛ دکتر علی الهیارترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش وپرورش؛ دکتر ابوالحسن فقیهی، صاحبنظر در حوزه مدیریت دولتی و استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر محمدرضا زالی، استاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار گردید. در این میزگرد که توسط دکتر سیدمهدی میرحسینی زواره، از پیشکسوتان نظام اداری، راهبری شد؛ مهمانان ضمن پاسخگویی به سوالات، به بیان دیدگاه های خود پیرامون برنامه مذکور پرداختند که گزارش آن از نظرتان می گذرد.

  • امید حاجتی، قاسم صنگوری سواری، علی محمد نعمت پور، امید عمیدی صفحه 106

    استان خوزستان در جنوب غربی ایران، بر کرانه خلیج فارس واقع شده است و پنجمین استان پرجمعیت ایران و مرکز تولید نفت و گاز ایران محسوب می شود.  سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان، به عنوان متولی برنامه ها و فعالیت های توسعه ای در این استان، در سال 1395 ، اقدامات و مطالعات جامعی درزمینه به کارگیری سیستم مدیریت دانش به شکلی جدید و خلاقانه در سطح دانشگاه ها و مراکز علمی، شرکت ها و مراکز صنعتی و دستگاه ها اجرا نمود. حاصل این تجربه، راه اندازی سامانه تحت وب «مدیریت دانش توسعه خوزستان» است که در ادامه، تجربه به کارگیری این سیستم مدیریتی تشریح می شود.

  • ترجمه: مریم حبیب الهی صفحه 112
    هدف

    بررسی مفاهیم بهره وری و عملکرد روش شناسی: بررسی ادبیات این مفاهیم از 30 سال گذشته (ازنظر علمی و کاربردی)

    یافته ها

    معنای 5 اصطلاح)بهره وری ، عملکرد ، سودآوری، کارایی، اثربخشی (مشخص شده و چگونگی ارتباط آنها ارائه می شود.
    محدودیت های تحقیق: ایجاد یک تعریف مشترک و واحد کار ساده ای نیست و باید این واقعیت را پذیرفت که روش های گوناگون برای توصیف این مفاهیم وجود دارد.

    پیامدهای علمی:

    نظام های اندازه گیری و بهبود، اغلب بدون ایجاد درک روشن از آنچه اندازه گیری می شود یا بهبود یافته است، ایجاد شده اند و می توان به سادگی آن را در یک رویکرد عملی برای بهبود درک کرد؛ سپس عوامل مهمی را که مرتبط با رقابت و موفقیت هستند، بهینه ساخت.

    ارزش:

    این مقاله واژگان و اصطلاحات فنی را تبیین می کند که باعث کاهش ابهام می شود. بدون تردید در حوزه های دانشگاهی و صنعتی این تعاریف باعث ایجاد فهم مشترک خواهند شد.

    کلیدواژگان: نرخ بهره وری، مدیریت عملکرد
  • دانشنامه
  • حمیدرضا خسروآبادی صفحه 120
|
  • |Alaeddin Rafizadeh, Mohammad Ali Torabandeh Page 6

    One of the most important appraisal and comparison tools of dominating conditions on economic, social and scientific activities is the ranking of countries based on the indicators, which they’re set by international institutions. While these tools are investigating and identifying the existing situations and conditions which are dominating these situations, they’re comparing countries with the others, and they’re investigating scientific and effective criteria in the scope of decision making and implementation. The purpose of this research is introducing a scientific scope in calculating the unique score of Iran performance in each of prioritized pillars extracted from international indicators in comparing with region and world countries. For this purpose at the first, the primary scores of Iran indicators were identified and the scores matrix was formed, and at the second step, by implantation of Shannon Entropy, the indicators of each pillar was weighted, and in final, by multiplying of scores matrix with weights the final score for Iran, region average, and world average was calculated.

    Keywords: Performance Appraisal, Strategic Performance Indicators, Shannon Entropy Technique
  • Page 28

    Abstract
    Irrespective of culture, geographic or economic differences, the use and dissemination of advanced technologies is changing the way humans live, work and interact. It is only through collective and collaborative action, responsible and responsive leadership, and acceptance by policy-makers that public governance, is something that should be a shared endeavor, can states forge a positive way forward for citizens. Agile governance is a tool to help citizens, organizations and policy-makers join forces to build a new public governance model for the Fourth Industrial Revolution, one that seeks to ensure that policies are adaptive, human-centered, inclusive and sustainable. What is agile governance and what are its characteristics? What tools can be considered for agile governance, and what is the relationship between public policy and agile governance? This article has been tracked. Accordingly, the research method of this paper is analytical-documentary type. Considering that such a subject has not been considered in the field of public policy making in Persian language, this paper plays an important role in the development of this topic in the context of Iranian organizations. This article also shows that Iranian state organizations are forced to pay attention to agile governance.

  • Page 38

    The present study investigates the relationship between authentic leadership and organizational health considering the mediating role of psychological capital among the staff of Central Organization of Farhangian Teacher Education University (FTEU). This is a practical research in terms of purpose. The statistical population of this study was all the employees of the Central Organization of Farhangian Teacher Education University. Based on the Morgan table, 140 were selected out of 230 staff as the sample. In order to collect data, three questionnaires such as authentic leadership, psychological capital, and organizational health were used. The Cronbach's alpha coefficient of psychological capital and organizational health came out to be 0.91, 0.86 and 0.89 respectively.In this research, structural equations model and confirmatory factor analysis have been used for authentic leadership, psychological capital and organizational health which have been analyzed by Smart PLS software. The results indicate that the mediating variable of psychological capital has a fairly complete effect on the relationship between authentic leadership and organizational health, and authentic leadership with an impact on psychological capital can play a significant role in organizational health.

  • Kioumars Page 54

    Changes in various dimensions of the environment have made it necessary to have organizational change. This intensity and variety of environmental changes has supported the need of organizational change management for further developed and new methods. Nowadays, in the analysis and interpretation of the complexity of human behavior, the use of a new perspective called neuroscience is spreading. Although this area is at the beginning of its course, its claim is that it can deepen and accurately explain the thoughts, feelings and behaviors of mankind. The use of brain knowledge in social spheres, including the organization, has found an increasing acceleration in the world, and organizational leadership issues as one of the key components of organizational change are not excluded. The organizational leadership based on neuroscience (neuroleadership) can be completely helpful in deepening the changes and the effectiveness of organizational change. Various models such as the SCARF and TECH model are the neuroleadership models that have the capacity to create effectiveness in organizational transformation. In this paper, the TECH model, which has dimensions of trust, empathy, stability, and hope, is further elucidated. This study is a descriptive and exploratory one that attempts to introduce a new perspective to organizational change leadership.

    Keywords: Neuroscience, Neuroleadership, Organizational Change