فهرست مطالب

تعاون و روستا - پیاپی 11 (تابستان 1391)

فصلنامه تعاون و روستا
پیاپی 11 (تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/06/15
  • تعداد عناوین: 3
|
  • سید علی نکویی نائینی صفحات 9-26

    تعاونی ها سازمان هایی با ویژگی اصلی برنامه ریزی و تصمیم گیری مشارکتی هستند.رمز موفقیت تعاونی ها مشارکت اعضا در مدیریت آن هاست. این امر در تعاونی های روستایی به دلیل ماهیت ویژه و اتکاء اداره تعاونی بر خواست اعضا و نقش آن ها در جهت گیری های شرکت از اهمیت بیشتری برخوردار است. هدف کلی این تحقیق توصیفی- همبستگی، مطالعه تاثیر مشارکت بر موفقیت تعاونی های روستایی شهرستان اصفهان بود. شهرستان اصفهان نیز دارای... شرکت تعاونی روستایی است، که دارای مشکلاتی از نظر بحران های مشارکتی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه شرکت ها‍ی تعاون‍ی روستا‍یی شهرستان اصفهان است. داده ها‍ی مورد نیاز از کلیه مد‍یران شرکت ها‍ی تعاونی روستا‍یی شهرستان و260 نفر از اعضا‍ی آن ها که به روش نمونه گیری سیستماتیک تصادفی جمع آوری شد، یافته ها نشان می دهد که مشارکت اعضا درمدیریت تعاونی های روستایی در حد متوسط بود.  ضریب همبستگی چندگانه ، رابطه بالایی را بین متغیر مشارکت اعضا و متغیر موفقیت نشان می دهد لذا تاثیر مشارکت اعضا در موفقیت تعاونی ها کاملا قابل توجه است.

    کلیدواژگان: مشارکت، تعاون، تعاونی ها‍ ی روستا‍ی‍ی، موفقیت
  • نادر تقی زاده ابربکوه، ولی بریم نژاد صفحات 27-46

    در این پژوهش کارایی فنی واحدهای گلخانه ای تولید توت فرنگی شهرستان ساوجبلاغ مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. در این مطالعه اطلاعات 65 واحدگلخانه ای جمع آوری گردید. اطلاعات لازم درخصوص مشخصات مدیر واحد گلخانه ای، نحوه فعالیت واحد گلخانه ای ، نحوه خرید و فروش توت فرنگی، وضعیت جایگاه گلخانه، وضعیت نهاده های مصرفی، وضعیت پرسنلی و تولیدات بوده است. به منظور برآورد کارایی فنی گلخانه ها نخست دو تابع تولید؛ یکی به شکل کاب- داگلاس (نماینده توابع انعطاف ناپذیر ) و دیگری به شکل ترانسلوگ ( نماینده توابع انعطاف پذیر) برآورد شده است. میانگین کارایی فنی بهره برداران در استان البرز 79/0 برآورد گردید. حداقل و حداکثر کارایی فنی تولیدکنندگان به ترتیب 54/0 و 967/0 محاسبه شده است که نشان از وجود اختلاف بین حداقل و حداکثر کارایی فنی تولید کنندگان دارد.

    کلیدواژگان: کارایی فنی، گلخانه، البرز
  • حبیب الله نوروزی، مجید جهانگیرفرد* صفحات 47-63

    این مقاله با هدف شناسایی رابطه کیفیت زندگی کاری با بهره وری کارکنان انجام گرفته و جزء تحقیقات توصیفی- پیمایشی می باشد.جامعه آماری این تحقیق، شامل کارکنان کلیه مناطق سازمان آموزش و پرورش شهرستان کازرون در سال 1391می باشد. به منظور نمونه گیری، از روش نمونه گیری خوشه ای طبقه ای استفاده شده است. کارکنان شاغل در این مناطق 320 نفر می باشند که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 175 نفر انتخاب شده است.این پژوهش با استفاده از دو پرسشنامه محقق ساخته، به بررسی کیفیت زندگی کاری (طراحی شده با استفاده از مدل والتون) و بهره وری (طراحی شده از مدل هرسی و گلد اسمیت)کارکنان مناطق سازمان آموزش و پرورش شهرستان کازرون پرداخته است.جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و جهت تعیین روایی ابزار، از روش روایی محتوا بهره گرفته شده است. با توجه به نتایج حاصل از تحلیل پایایی ابزار، ضرایب آلفای کرونباخ به دست آمده برای متغیر کیفیت زندگی کاری 888/0 و برای بهره وری 793/0و مولفه های آنها گزارش شد که بیانگر پایا بودن ابزارهای مورد استفاده می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی(استفاده از جداول توزیع فراوانی، استفاده از شاخص های مرکزی مانند میانگین و استفاده از شاخص های پراکندگی و انحراف معیار) و روش های آماری استنباطی(، آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن)استفاده شده است. نتایج تحقیق عبارتند از اینکه: در این پژوهش مشخص گردید که بین وابستگی اجتماعی وبهره وری رابطه ای وجود ندارد، ولی بین فرضیات دیگر همگی رابطه وجود داشت. بین کیفیت زندگی کاری و بهره وری کارکنان رابطه وجود دارد.گرچه این ارتباط چندان قوی نیست،ولی مئوید آن است که در صورت توجه به عوامل کیفیت زندگی کاری ، عملکرد کارکنان نیز ارتقا خواهد یافت و کم توجهی بدان موجب افت بهره وری خواهد شد .

    کلیدواژگان: کیفیت زندگی کاری، بهره وری، کارکنان، سازمان آموزش و پرورش، شهر کازرون