فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال هجدهم شماره 12 (پیاپی 131، اسفند 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/12/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محسن رضائیان* صفحات 1195-1196

    کالبد شکافی روان شناختی (Psychological autopsy) روشی است که به منظور مطالعه عوامل خطر (Risk factors) در افرادی که خودکشی کرده اند، ابداع شده است. در این روش، با نزدیکان فرد متوفی مصاحبه دقیقی به عمل می آید تا اطلاعات جامع و کاملی درباره عوامل خطر منجر به خودکشی در فرد متوفی جمع آوری گردد [1].مطالعات کالبدشکافی روان شناختی اولیه به صورت گزارش موارد و بدون داشتن گروه کنترل انجام می شد. اما به مرور، انتخاب یک گروه کنترل مناسب در دستور کار این قبیل مطالعات قرار گرفت. انتخاب گروه کنترل مناسب در هر مطالعه مورد _شاهدی (Case-Control) دارای پیچیدگی خاصی است. نکته مهم آن است که گروه کنترل حتما باید از همان جمعیتی انتخاب شود که موارد در آن رخ داده است. نکته مهم دیگر هم آن است که باید گروه کنترل انتخاب شده از برخی جهات نظیر سن، جنس و محل زندگی با گروه مورد، همسان (Match) شوند [2] نکته مهم دیگر هم آن است که می توان به ازاء هر مورد خودکشی و به عنوان گروه کنترل، یک شاهد زنده و یا یک شاهد فوت شده به دلایل دیگر از خودکشی انتخاب نمود. انتخاب شاهد فوت شده به دلایل دیگر مثلا حوادث رانندگی ممکن است اختلاف واقعی بین گروه مورد و شاهد را نشان ندهد. چرا که شاهد ها خود دارای عوامل خطری هستند که منجر به مرگ زودرس آنها شده و این عوامل خطر ممکن است مشابهت نزدیکی با موارد موجود داشته باشد. هم چنین، نزدیکان فرد متوفی به دلیل خودکشی ممکن است تمام تلاش خود را به کار گیرد تا دلیل واضحی مانند ابتلاء به بیماری های روانی را ذکر کنند که البته این موضوع در خصوص موارد صدق نمی کند [2]. انتخاب گروه شاهد از بین افراد زنده نیز برای خود مشکلاتی را به همراه می آورد. از جمله این که همان طور که قبلا اشاره شد، نزدیکان فرد فوت شده به دلیل خودکشی سعی می کنند، دلیلی را برای اقدام وی پیدا و ارائه کنند. اما در مورد نزدیکان کنترل های زنده قضیه کاملا متفاوت است. به علاوه، انتخاب کنترل زنده و دعوت از وی و نزدیکان وی در انجام یک مطالعه کالبد شکافی روان شناختی بسیار مشکل است. زیرا که آنها معمولا تمایلی به شرکت در چنین مطالعاتی ندارند. اما برعکس، نزدیکان یک فرد متوفی به دلیل خودکشی، انگیزه و تمایل بسیار زیادی به شرکت در مطالعات کالبد شکافی روان شناختی دارند [2].اخیرا آرنسمن ((Arensman و همکاران طرح مطالعاتی جدیدی را برای انجام یک کالبد شکافی روان شناختی پیشنهاد کرده اند. در طرح آنها، محققین همزمان می توانند یک مطالعه مورد_شاهدی بین افراد متوفی به دلیل خودکشی با گروه شاهدی انجام دهند که مانند موردها به یک پزشک خانواده (General Practitioner) مراجعه می نموده اند. همزمان، در یک مطالعه تطبیقی دیگر، محققین می توانند موارد خود را با گروه شاهدی که به دلیل اقدام به خودکشی در بیمارستان بستری شده اند مقایسه نمایند. کسانی که به دلیل اقدام به خودکشی در بیمارستان بستری می شوند، می توانند گروه شاهدی نسبتا مناسب برای افرادی باشند که به دلیل خودکشی جان خود را از دست داده اند. نقطه قوت این طرح مطالعاتی در آن است که در هر دو گروه شاهدها، مصاحبه هم با فرد شاهد و هم با یکی از نزدیکان وی صورت می گیرد. مقایسه اطلاعاتی که از این طرح به دست می آید، به خوبی می تواند بیان گر آن باشد که مصاحبه با نزدیکان یک فرد در حالات مختلف، تا چه اندازه می تواند نتایج قابل اعتمادی را در باره وی ایجاد نماید [3].

    کلیدواژگان: کالبد شکافی روانشناختی، عوامل خطر
  • رضا مقدسی، زهره قطب الدین*، احمدعلی معاضدی، محمد رضا آخوند صفحات 1197-1210
    زمینه و هدف

    امروزه، کاربرد تحریک الکتریکی با فرکانس پایین به عنوان درمان جایگزین در بیماران صرعی مقاوم به دارو مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مطالعه تعیین اثرات تجویز توام تحریک الکتریکی با فرکانس پایین و کاربامازپین در طی صرع زایی هیپوکامپ پشتی با روش کیندلینگ الکتریکی بر شاخص های تشنجی در موش صحرایی بود.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه تجربی، تعداد 56 سر موش صحرایی نر به طور تصادفی به 8 گروه مساوی تقسیم شدند که شامل:Kindled (KND) KLFS MCK CBZ20K CBZ40K CBZ20KLFS CBZ40KLFS MCKLFS بودند. حیوانات گروه کیندل، تحریکات کیندلینگ را روزانه دریافت می کردند. گروه KLFS، پس از پایان تحریکات کیندلینگ، تحریکات الکتریکی با فرکانس پایین را دریافت می کرد. در گروه MCK، قبل از تحریکات کیندلینگ، مقدار 2/0 میلی لیتر محلول 5/0 درصد متیل سلولز و به گروه های دارو+کیندل، مقادیر20 یا 40 میلی گرم بر کیلوگرم کاربامازپین تزریق می شد. در گروه های دارو/حلال+کیندل+LFS، در کنار دریافت دارو یا حلال، تحریکات الکتریکی با فرکانس پایین در پایان تحریکات کیندلینگ اعمال می شد. شاخص های رفتار تشنجی حیوانات شامل شدت و مدت تشنج و مدت زمان امواج تخلیه متعاقب ثبت می شدند. داده ها توسط آزمون آماری  ANOVA و تست تعقیبی Tukey تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که درمان ترکیبی تحریکات الکتریکی با فرکانس پایین و مقادیر موثر و غیرموثر کاربامازپین، باعث کاهش معنی دار شاخص های تشنجی در گروه های دریافت کننده دارو و تحریکات الکتریکی نسبت به سایر گروه های آزمایشی می شود (035/0=p).

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد، درمان ترکیبی کاربامازپین و تحریک الکتریکی با فرکانس پایین، یک روش مناسب برای کاهش شاخص های تشنجی در طی روند کیندلینگ در موش های صحرایی باشد.

    کلیدواژگان: کیندلینگ، تحریک الکتریکی با فرکانس پایین، درمان ترکیبی، شاخص های تشنج
  • مرجان فتحی*، حسن احدی، فرهاد جمهری، مریم کلهرنیا گل کار صفحات 1211-1232
    زمینه و هدف

    اعتیاد به الکل هزینه های سنگینی را به سازمان های بهداشتی تحمیل می کند. مولفه ی تاب آوری به عنوان یک عامل محافظ در میزان گرایش به مصرف الکل می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین هیجان خواهی و مصرف الکل با میانجی گری تا ب آوری در جوانان 40-24 ساله شهر تهران انجام گرفت.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی، در قالب نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انجام شد و به صورت نمونه گیری در دسترس، 410 نفر از  افراد 24 تا 40 سال مطابق با ملاک های ورود و خروج در سال 1396 در شهر تهران انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه های شناسایی اختلالات مصرف الکل، هیجان خواهی Zuckerman و تاب آوری Conner-Davidson بود که شرکت کنندگان به صورت تصادفی آن ها را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: 

    یافته ها حاکی از وجود رابطه معکوس بین هیجان خواهی، تاب آوری و تمامی مولفه های آن ها بود. هم چنین بین هیجان خواهی با مصرف الکل رابطه مستقیم و بین تاب آوری با مصرف الکل رابطه معکوس وجود داشت.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج، مولفه های هیجان خواهی و تاب آوری، میزان مصرف الکل را در افراد تحت تاثیر قرار می دهد. بر این اساس می توان از طریق مهارت آموزی و افزایش تاب آوری، هیجان خواهی بالا را تا میزان زیادی کنترل نمود و از آن طریق تا حد امکان میزان مصرف و سوءمصرف الکل را مدیریت کرد.

    کلیدواژگان: مصرف الکل، تاب آوری، هیجان خواهی، جوانان
  • مهتاب صباحی، سیدمحمدمهدی حمدی*، امیر میرزایی صفحات 1233-1252
    زمینه و هدف

    سنتز نانوذرات نقره توسط عصاره گیاهان یکی از روش های مقرون به صرفه می باشد و یکی از کاربردهای نانوذرات نقره، اثرات ضد میکروبی و ضد بیوفیلمی آن می باشد و هدف از این مطالعه تعیین اثرات ضدبیوفیلمی نانوذرات نقره سنتز شده توسط عصاره گیاه سریشک بر روی ایزوله های بالینی کلبسیلا پنومونیه مقاوم به آنتی بیوتیک و مولد بیوفیلم است.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه آزمایشگاهی، ابتدا نانوذرات نقره توسط عصاره گیاه سریشک سنتز گردید و خصوصیات ساختاری آن توسط روش های فیزیکی و شیمیایی مختلف تایید شد. به دنبال آن اثرات ضد میکروبی و ضد بیوفیلمی نانوذرات نقره سنتز شده بر روی ایزوله های بالینی کلبسیلا پنومونیه مولد بیوفیلم به ترتیب توسط روش های کم ترین غلظت بهینه و Real Time PCR بررسی گردید.

    یافته ها

    نتایج تست UV-vis نشان داد که نانوذرات نقره سنتز شده دارای بیشینه جذب در طول موج 420 نانومتر بود. نتایج SEM (scanning electron microscope)، TEM (transmission electron microscopy) و XRD (X-ray powder diffraction) نشان داد که نانوذرات نقره سنتز شده دارای ساختار کروی و دارای اندازه میانگین و انحراف معیار 22±41/30 نانومتر بودند. هم چنین نانوذرات نقره دارای اثرات ضد میکروبی و ضد بیوفیلمی معنی داری علیه سویه های کلبسیلا پنومونیه داشتند، به طوری که نانوذرات نقره باعث کاهش بیان معنی دار ژن کدکننده بیوفیلم (mrkA) در سویه های کلبسیلا پنومونیه شده بود (001/0 <p).

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه اثرات ضد میکروبی و ضد بیوفیلمی نانوذرات نقره علیه سویه های کلبسیلا پنومونیه را نشان داد. با توجه به نتایج این مطالعه، با انجام مطالعات تکمیلی احتمالا بتوان از این ترکیب در آینده برای مهار بیوفیلم استفاده نمود.

    کلیدواژگان: نانوذرات نقره، کلبسیلا پنومونیه، اثرات ضد میکروبی، اثرات ضد بیوفیلمی، ژن mrkA
  • نجلا حمیدیان فر، محمد هادی ابوالحسنی*، میترا عطاآبادی صفحات 1253-1269
    زمینه و هدف

    کادمیوم یکی از فلزات سنگین است، که دارای سمیت بالا و خاصیت تجمع پذیری بالا در بافت زنده است. هدف از انجام این پژوهش تعیین کارآیی نانو ذره اکسید آهن در جذب کادمیوم از محیط های آبی بود.

    مواد و روش

    این مطالعه آزمایشگاهی در تابستان سال 1397 انجام شد. برای تعیین خصوصیات جاذب  XRD (X-ray powder diffraction) و SEM (Scanning electron microscope) و برای بررسی گروه های عملکردی جاذب از آنالیز  FTIR (Fourier-transform infrared spectroscopy) استفاده شد. فاکتورهای مختلف از قبیل pH، غلظت کادمیوم، زمان تماس و مقدار جاذب در حذف کادمیوم بررسی شد. ایزوترم های جذب لانگمویر و فروندلیچ  برای توصیف داده های جذب استفاده شدند. جهت پردازش داده های حاصل از طرح بلوک کاملا تصادفی استفاده شد.

    یافته ها

    میزان جذب بعد از 20 دقیقه به صورت ثابت در آمد (61%، 032/0P=). بیش ترین میزان جذب در 7pH= حاصل شد (99%، 043/0 P=) و کم ترین مقدار جذب با اختلاف معنی داری در 3pH= دیده شد (%68، 048/0 P=). میزان جذب فلز با اختلاف معنی داری نسبت به سایرین در غلظت 20 میلی گرم در لیتر بیش ترین و در غلظت 90 میلی گرم در لیتر کم ترین بود (97 درصد و 5/70 درصد)(039/0P=). در ارتباط با تاثیر مقدار جاذب اکسید آهن بیش ترین جذب در 2 گرم در لیتر و کم ترین درصد جذب در 5/0 گرم در لیتر با اختلاف معنی داری مشاهده شد (96/97 درصد و 75 درصد)(047/0P=). جذب کادمیوم توسط اکسید آهن با مدل لانگمویر مطابقت داشت (4888/0=R2).

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج پیشنهاد می شود از پوشش نانوذرات برای افزایش راندمان جذب کادمیوم استفاده کرد و می توان آن را به عنوان روش موثری در حذف کادمیوم برشمرد.

    کلیدواژگان: نانو ذره اکسید آهن، کادمیوم، جذب، ایزوترم
  • لیلی فرجی گاوگانی، پروین سربخش*، محمد اصغری جعفرآبادی، سیدمرتضی شمشیرگران صفحات 1270-1286
    زمینه و هدف

    ماشین بردار پشتیبان (Support vector machine; SVM) به عنوان یک روش آماری قوی و کارآمد در تشخیص و پیش بینی پیامدهای بالینی بر اساس ترکیباتی از متغیرهای پیش بین کاربرد دارد. هدف این پژوهش، استفاده از SVM برای تشخیص محدودیت عملکردی بیماران دیابتی و بررسی میزان صحت این تشخیص می باشد.

    مواد و روش ها

    این پژوهش توصیفی بر روی 378 بیمار دیابتی مراجعه کننده به مراکز دیابتی اردبیل و تبریز در سال 94-1393 انجام شد. جهت طبقه بندی بیماران دیابتی از لحاظ وضعیت محدودیت عملکردی بر مبنای متغیرهای دموگرافیک و بالینی از SVM با تابع هسته RBF) Radial basis function;) و روش اعتبارسنجی آموزش و آزمون استفاده شد. ارزیابی بر اساس شاخص های تشخیصی شامل حساسیت، ویژگی، صحت و سطح زیر منحنی Receiver operating characteristic; ROC)) انجام شد.

    یافته ها

    نتایج حاصل از مدل SVM نشان داد که صحت طبقه بندی، حساسیت و ویژگی مدل SVM در افتراق و تشخیص صحیح وجود محدودیت عملکردی در بیماران دیابتی به ترتیب برابر 99%، 100% و 97% بود. سطح زیر منحنی ROC برای قدرت تشخیصی این مدل 98/0 بود.

    نتیجه گیری

    در این مطالعه SVM برای طبقه بندی وضعیت محدودیت عملکردی بیماران دیابتی استفاده شد که نتایج نشان گر صحت و دقت مناسب مدل بود. با توجه به اهمیت طبقه بندی صحیح پیامدهای پزشکی بر اساس ترکیباتی از متغیرهای پیش بین، استفاده از روش هایی مانند SVM که قادر به یافتن چنین ترکیبات بهینه ای هستند، می تواند مفید باشد.

    کلیدواژگان: داده کاوی، ماشین بردار پشتیبان، محدودیت عملکردی، طبقه بندی، تابع هسته
  • هدیه رضی کاظمی، منیره احمدی بنی*، هانیه پژومان صفحات 1287-1300
    زمینه و هدف

    درمان های محافظه کارانه آرنج تنیس بازان مجموعه ای از روش های غیرجراحی هستند که برای درمان التهاب اپی کندیل خارجی استخوان بازوی افراد مبتلا به سندرم آرنج تنیس بازان از آن ها استفاده می شود. هدف از این مقاله تعیین اثرات درمان های محافظه کارانه بر شاخص های درد، عملکرد و قدرت مشت کردن افراد مبتلا به سندرم آرنج تنیس بازان بود.

    مواد و روش ها:

     در این مرور نظام مند مبتنی بر شواهد، از فرآیند PICO (Patient,Intervention,Comprison,Outcome) استفاده شد. پایگاه های اطلاعاتی PubMed، ISI web of knowledge و Scopus در بازه زمانی سال های 2000 تا 2017 به صورت پیشرفته مورد جستجو قرار گرفتند. مقالاتی که واجد معیارهای ورود بودند مورد مطالعه و مداخله قرار گرفتند.

    یافته ها:

     از میان 76 مقاله اولیه بازیابی شده، 18 مقاله معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند که از میان آن ها 15 مقاله در گروه فیزیوتراپی و سه مقاله در گروه اسپیلنت قرار داشتند. از بین این مطالعات چهار مقاله مربوط به اثر درمانی لیزر، چهار مطالعه مربوط به شاک ویودرمانی، دو مطالعه مربوط به آکوپانچر، سه مطالعه مربوط به مدالیته های ترکیبی و سه مقاله مربوط به بریس (Brace) بودند. هم چنین در یک مطالعه، اثر تنس (TENS؛Transcutanous electrical nerve stimulation) و در مطالعه دیگر، اثر تکنیک های بانداژ بررسی شده بود.

    نتیجه گیری: 

    انواع مدالیته های درمانی با مکانیزم های عملکردی متفاوت برای درمان افراد مبتلا به سندرم آرنج تنیس بازان موثر است و مداخلات ترکیبی نسبت به تک مداخلات ارجحیت دارد. هم چنین ارجحیت یک نوع مداخله خاص به طور قطعی بر مداخله دیگر گزارش نشده است و عوارض جانبی خاصی در خصوص مدالیته ها نیز بیان نشده است.

    کلیدواژگان: درمان های محافظه کارانه، درد، عملکرد، قدرت مشت کردن، سندرم آرنج تنیس بازان، التهاب اپی کندیلیت خارجی آرنج
  • فرزانه منتظری فر*، راضیه حسینی، شیما محمدی، منصور کرجی بانی، علیرضا داشی پور صفحات 1301-1308
    زمینه و هدف

    مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع اجرای پایاننامه پزشکی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از دیدگاه اعضاء هیئت علمی در سال 1396 انجام شد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی، یک پرسشنامه خود ایفاء به روش سرشماری بین 100 نفر از اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان توزیع و 80 پرسشنامه تکمیل شد. داده ها با استفاده از آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    49 نفر (7/62 درصد) از اساتید آموزش ناکافی دانشجویان در مرور متون و مقالات، 32 نفر (8/41 درصد) عدم اطلاعات کافی از اولویتهای تحقیقاتی کشور و 29 نفر (8/32 درصد) عدم راهنمایی دانشجو در نگارش پایاننامه (018/0=P (و 39 نفر (3/46 درصد) تجزیه و تحلیل آماری نتایج و عدم درک آنها توسط دانشجو را از مشکلات اصلی مطرح کردند.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته ها، مهمترین مانع از دیدگاه اعضاء هیات علمی، آموزش ناکافی دانشجویان در مرور متون و مقالات بود که برگزاری کارگاه های روش تحقیق میتواند موثر باشد.

    کلیدواژگان: موانع، پایان نامه، پزشکی عمومی، دیدگاه، اعضاء هیئت علمی، زاهدان
  • محسن رضائیان* صفحات 1309-1315

    استفاده از گروه های کوچک به منظور آموزش و یادگیری، تاریخچه بسیار طولانی دارد. شواهد موجود نشان می دهند که با استفاده از دستورالعمل های تدوین شده، می توان به بازدهی آموزشی گروه های کوچک افزود. یکی از این دستورالعمل ها پیرامون فعالیت هایی است که به منظور شکستن فضای سرد ابتدای جلسه باید توسط هماهنگ کننده گروه به عمل آید. این فعالیت ها که به یخ شکنی معروفند، از اهمیت قابل توجهی برخوردارند. هدف از نگارش مقاله حاضر، معرفی برخی از مهم ترین این فعالیت ها همراه با ارائه قوانین کلی در کاربرد آنها می باشد.

    کلیدواژگان: گروه های کوچک، آموزش، یادگیری، فعالیت های یخ شکنی
|
  • M. Rezaeian* Pages 1195-1196
  • R. Moghaddasi, Z. Ghotbeddin*, A. A. Moazedi, M. R. Akhond Pages 1197-1210

    Background and Objectives:

     Nowadays, the application of Low Frequency Stimulations (LFS) has been considered as an alternative treatment in drug-resistant epileptic patients. So, the aim of this study was to determine the co-administration effects of LFS and carbamazepine (CBZ) during epileptogenesis in dorsal hippocampus using electrical Kindling method on seizure scales in adult male rats.

    Materials and Methods

    In this experimental study, 56 adult male wistar rats were randomly divided into 8 equal groups including: Kindled (KND), KLFS, MCK, CBZ20K, CBZ40K, CBZ20KLFS, CBZ40KLFS, and MCKLFS. Animals in the Kindled group received daily stimulation of kindling. In the KLFS group, LFS were applied daily after the termination of kindling stimulation. In the MCK group, before induction of kindling stimulation, the amount of 0.2 ml of %0.5 methyl cellulose was injected, and CBZ20K and CBZ40K groups received CBZ20 and 40mg / kg. In the CBZ20KLFS, CBZ40KLFS, and MCKLFS groups in addition to receiving drug or solvent, LFS was applied at the end of kindling stimulation. Animal behavioral seizure scales (seizure severity, afterdischarge duration and seizure duration) were recorded. Finally, data were analyzed using one-way ANOVA followed by Tukey’s post hoc test.

    Results

    The results showed that the combination therapy of LFS and the effective and ineffective amounts of CBZ significantly reduced the seizure scales in CBZ20KLFS and CBZ40KLFS groups compared with the other experimental groups (p=0.035).

    Conclusion

    It seems that combination therapy of CBZ and LFS is an appropriate method to reduce seizure scales during kindling in rats.

    Keywords: Kindling, Low frequency electrical stimulation, Combination therapy, Seizure scales
  • M. Fathi*, H. Ahadi, F. Jomehri, M. Kalhornia Golkar Pages 1211-1232
    Background and Objectives

    Alcohol addiction imposes heavy costs on health systems. Resilience is considered as a protective factor in the rate of alcohol consumption in sensation-seeking people. The purpose of this study was to determine how resilience mediates the relationship between sensation-seeking and alcohol consumption among people aged 24-40 years old in Tehran, Iran.

    Materials and Methods

    This descriptive study was conducted using a two-step cluster sampling in Tehran in 2017. 410 people aged 24 to 40 years old were selected through convenience sampling according to the entrance and exit criteria. The study assessments included Alcohol Use Disorders Identification Test (AUDIT), Zuckerman’s Sensation- Seeking Scale (SSS), and Conner and Davidson’s Resilience Scale (CD-RISC), which were completed by the participants. Data were analyzed using Pearson’s correlation and structural equation modeling.

    Results

    The findings showed that there was a significant positive correlation between alcohol use and sensation-seeking and there was a significant negative correlation between resiliency and alcohol use. Also a significant negative association was found between sensation-seeking and resiliency and all its components.

    Conclusion

    The results of this study showed that sensation-seeking and resilience affect the amount of alcohol use by people. Therefore, it is possible to control high sensation- seeking through increasing resilience, thereby prevent alcohol use among youth.

    Keywords: Alcohol consumption, Resilience, Sensation-seeking, Youth, Tehran
  • M. Sabahi, S. M.M. Hamdi*, A. Mirzaie Pages 1233-1252
    Background and Objectives

    Synthesis of silver nanoparticles (AgNPs) using plant extract is cost effective, while, one of the applications of AgNPs is its antimicrobial and anti-biofilm activities. The aim of this study was to investigate the anti-biofilm activity of synthesized AgNPs using A. dendroides against antibiotic resistant and biofilm forming clinical isolates of Klebsiella pneumoniae.

    Materials and Methods

    In this laboratory study, the AgNPs were first synthesized using Asphodelus dendroides extract and their size and structural characteristics were determined using various physico-chemical methods. Subsequently, the antimicrobial and anti-biofilm activities of synthesized AgNPs on antibiotic resistant and biofilm forming clinical isolates of K. pneumoniae were investigated via minimum inhibitory concentration (MIC) and Real Time PCR, respectively.

    Results

    The results of the UV-vis test showed that the synthesized AgNPs had a maximum absorbance at 420 nm. The SEM (scanning electron microscope), TEM (transmission electron microscopy) and XRD (X-ray powder diffraction) results showed that the synthesized AgNPs had a spherical structure with a mean size of 30.41±22 nm. Also, AgNPs had significant antimicrobial and anti-biofilm activities against K. pneumoniae strains, so that the AgNPs down-regulated the expression of biofilm coding gene (mrkA) in K. pneumonia strains (p<0.001).

    Conclusion

    The results of this study showed the antimicrobial and anti-biofilm activities of AgNPs against K. pneumoniae strains. According to the results, with further studies, the synthesized AgNPs may be used as biofilm inhibitors in future. 

    Keywords: Silver nanoparticle, Klebsiella pneumoniae, Antibacterial activity, Anti-biofilm activity, mrkA gene
  • N. Hamidianfar, M. H. Abolhasani*, M. Ataabadi Pages 1253-1269
    Background and Objectives

    Cadmium is a heavy metal, which has high toxicity and high accumulation properties in living tissue. The purpose of this study was to determine the efficiency of iron oxide nanoparticles in the adsorption of cadmium from aqueous media.

    Materials and Methods

    This laboratory study was performed in the summer of 2018. XRD (X-ray powder diffraction)  and SEM (scanning electron microscope) were used to characterize the adsorbent properties and FTIR (fourier-transform infrared spectroscopy) analysis was performed to investigate the adsorbent functional groups.Various factors in cadmium  removal were investigated such as pH, cadmium concentration, contact time and adsorbent dose. Langmuir and Freundlich absorption isotherms were used to describe absorption data. For data processing, a completely randomized block design was used.

    Results

    Adsorption rate was fixed after 20 minutes (61%, p=0.032). The highest adsorption was achieved at pH=7 (99%, p=0.043) and the lowest adsorption was observed with a significant difference at pH=3 (68%, p=0.048). The adsorption rate of metal, significantly different compared to the others, was the most in the concentration of 20 mg / L and the lowest in the concentration of 90 mg / L (97% and 70.5%, p=0.039). In relation to the effect of iron oxide adsorption, the highest adsorption was observed at 2 grams per liter and the lowest adsorption percentage was at 0.5 grams per liter (97.96% and 75%, p=0.047). The adsorption of cadmium by iron oxide was consistent with the Langmuir model (R2=0.4888).

    Conclusion

    According to the results, it is recommended to use nanoparticle coatings to increase the cadmium uptake efficiency, and it can be considered as an effective way to remove cadmium.

    Keywords: Iron oxide nanoparticles, Cadmium, Adsorption, Isotherms
  • L. Faraji Gavgani, P. Sarbakhsh*, M. Aasghari Jafarabadisghari Jafarabadi, M. Shamshirgaran Pages 1270-1286
    Background and Objectives

    Support vector machine (SVM) is a robust and effective statistical method for the diagnosis and prediction of clinical outcomes based on combinations of predictor variables. The aim of this study was to use SVM to detect the functional limitations in the diabetic patients and evaluate the accuracy of this diagnosis.

    Materials and Methods

    This descriptive study was conducted on 378 diabetic patients referred to the diabetic centers of Ardabil and Tabriz in 2014-2015. To classify the diabetic patients in terms of functional limitation, based on the demographic and clinical variables, SVM was used with RBF (radial basis function) kernel and the training and test validation method. Evaluation was performed based on diagnostic indices including sensitivity, specificity, accuracy and area under the ROC (receiver operating characteristic) curve.

    Results

    The results of SVM method showed that the classification accuracy, sensitivity, specificity of the SVM method in differentiating and correct diagnosis of functional limitations in the diabetic patients were 99%, 100% and 97%, respectively. The area under the ROC curve as the detection performance analysis of this model was 0.98.

    Conclusion

    In this study, SVM was used to classify the functional limitation status of the diabetic patients, and the results showed that the model had an acceptable performance. Considering the importance of classifying the medical outcomes correctly based on the combinations of predictor variables, the use of the methods such as SVM that are able to find optimal combinations could be helpful.

    Keywords: Data mining, SVM, Functional limitation, Classification, Kernel function
  • H. Razi Kazemi, M. Ahmadi Bani*, H. Pazhooman Pages 1287-1300
    Background and Objectives

    Conservative treatments for patients with tennis elbow syndrome include a set of nonsurgical methods to cure the inflammation of lateral epicondyle of humerus. The purpose of this article was to evaluate the effects of conservative treatments on pain, function and grip strength among patients with tennis elbow syndrome.

    Materials and Methods

    In an evidence-based systematic review and according to PICO (Patient, Intervention, Comparision, Out come) method, scientific databases including PubMed, ISI Web of Science and Scopus were searched for articles published during 2000 to 2017. Then titles and abstracts of the retrieved articles were reviewed and intervened according to the including criteria.

    Results

    Among 76 preliminary articles, 18 articles had the including criteria. 15 articles included physiotherapy methods and 3 articles included splints. 4 articles were about laser, 4 articles about shockwave therapy, 2 articles about acupuncture, 3 articles about combined conservative treatment methods, 3 articles about braces, 1 article was about transcutaneous electrical nerve stimulation (TENS) and 1 article about taping.

    Conclusion

    All treatment modalities are effective to cure tennis elbow. Combined methods are more preferable in comparison with single method treatments. There is no report of definite preference among different treatments. There were no mentions of side effects in any of the articles.

    Keywords: Conservative treatments, Pain, Function, Grip strength, Tennis elbow syndrome, Lateral epicondylitis of elbow
  • F. Montazerifar*, R. Hosseini, Sh. Mohammadi, M. Karajibani, A. R. Dashipour Pages 1301-1308
    Background and Objectives

    The present study aimed to evaluate the barriers to general medicine dissertation implementation in Zahedan University of Medical Sciences from the perspective of faculty members in 2017.

    Materials and Methods

    In this descriptive study, a self-administered questionnaire was distributed among 100 faculty members of Zahedan University of Medical Sciences using census method and 80 questionnaires were completed. Data were analyzed using Chi-square test.

    Results

    49 (62.7%) of supervisors presented inadequate education of students in literature review, 32 (41.8%) lack of sufficient information about research priorities of the country, 29 (32.8%) lack of student guidance in theses writing (p=0.018) and 39 (46.3%) the statistical analysis of the results and their misunderstanding by the student as the main problems.

    Conclusion

    The results showed that the most important obstacle for faculty members was inadequate education of the students in the review of literature and articles. In this regard, holding research methodology workshops can be effective.

    Keywords: Barriers, Dissertation, General medicine, Viewpoints, Faculty members, Zahedan
  • M. Rezaeian* Pages 1309-1315

    Using small groups in teaching and learning has a long history. Evidence suggests that by applying some defined guidelines, it would be possible to reinforce the effectiveness of the small groups teaching. One of these guidelines is related to ice-breaker activities which would be applied by the facilitators at the start of the session, which are noticeably significant. The aim of the present article is to introduce some of these activities and their general rules for application.

    Keywords: Small groups, Teaching, Learning, Ice-breaker activities