فهرست مطالب

نشریه مطالعات زبانی بلاغی
پیاپی 20 (پاییز و زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/12/01
  • تعداد عناوین: 17
|
  • مظاهر مصفا صفحات 9-26

    وزن در دیوان کبیر غزلیات مولانا یکی از برجسته ترین نکات سبکی لایه بلاغی و موسیقایی شعر مولاناست . آمیختگی روح و جان مولانا با موسیقی و سماع  و درک  عارفانه او از سماع درونی انسان و سماع کائنات در  مسیر « یسبح لله مافی السموات و مافی الارض»  موجب شده است تا این حد از  تنوع وزنی و نشاط  وزنی در اثر وی امکان جولان داشته باشد و خود را بنمایاند. متن حاضر که در باره تنوع بحور عروضی و زیبایی ها و تناسب آن با احوالات مولانا در غزلیات شمس است، قسمتی از سخنرانی دکتر مظاهر مصفا در آخرین روز بزرگداشت مولانا در تالار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران ، در چهارم دی ماه 1352 است که پیش تر با جدول های هفتادگانه وزن غزل ها در مجله راهنمای کتاب، سال هجدهم، شماره 9-8-7 مهر،آبان و آذرماه  1354 به چاپ رسیده بود. و گواه صادقی بر چیره دستی آن شاعر ارجمند بر زوایا و خبایای عروض فارسی و عربی است. برای بزرگداشت یاد آن استاد استادان، پژوهشگر فرهیخته و بیش از همه ، شاعر بزرگ قصیده و مثنوی در روزگار ما ، با لطف استاد سرکار خانم دکتر امیربانوکریمی فیروزکوهی (مصفا) بخشی از آن سخنرانی پر ارزش در این شماره مجله مطالعات زبانی و بلاغی ، بدون کمترین تغییری اجازه بازچاپ گرفت.

    کلیدواژگان: بحور عروضی، کلیات شمس، سماع، زحافات عروضی
  • فاطمه الهامی* صفحات 27-56

    این پژوهش، با هدف شناسایی شیوه های زبان طنز در ضرب المثل های سیستانی انجام شده است. گویش سیستانی، متعلق به مردم سرزمینی است که در شمال شرقی استان سیستان و بلوچستان، ناحیه سیستان زندگی می کنند. سیستان با قدمتی چند هزار ساله، سرزمینی است که از زبان، فرهنگ و آدابی کهن برخوردار است. وجود مثل های فراوان در این گویش، موید این موضوع است. گردآوری داده ها به روش کتابخانه ای و مصاحبه با چند گویشور به شیوه توصیفی - تحلیلی انجام شده است. از میان حدود هفتصد ضرب المثل جمع آوری شده، تنها مواردی انتخاب شده که یکی از عناصر زبان طنز در آن ها غالب بوده است. در این پژوهش، بر اساس نظریه ناهماهنگی و ناسازگاری کلام و موقعیت در مثل ها حدود هفده مولفه طنزآمیز از اغراق، تناقض درونی، قیاس امور ناسازگار، اجتماع نقیضین، طنز موقعیت، تابوشکنی، نمادهای حیوانی و... شناسایی شده است. نتایج نشان داد که عنصر تابوشکنی بیشترین کاربرد را دارد و همچنین استفاده از نمادهای حیوانی به دلیل ویژگی جغرافیایی منطقه و زندگی روستایی، کاربرد بیشتری دارد. این اندازه کاربرد طنز و هزل در زبانزدهای مردم، بیانگر آشفتگی اجتماعی و فرهنگی در ادوار مختلف زندگی مردم سیستان است که با بیان شوخی و مطایبه، سعی در بیان زشتی ها و معضلات پیرامون خود داشته اند.

    کلیدواژگان: مثل، گویش سیستانی، زبان طنز، نظریه ناهماهنگی
  • احمد امین، علی محمدی آسیابادی، سیده کوثر روهبان* صفحات 57-90

    از آنجایی که بیان تجارب عرفانی در قالب زبان محدود و ناکارآمد مادی، کاری بسیار دشوار و چالش برانگیز است، عرفا برای تبیین و تفهیم اندیشه ها و تجربه های عرفانی خویش و اقناع مخاطبان، از ظرفیت های هنری زبان، چون تمثیل بسیار بهره برده اند. عین القضات همدانی، از جمله عرفایی است که این شگرد زبانی در آثارش جایگاهی ویژه یافته است؛ اما نکته شایان توجه آن است که گاه دست به بیان خاصی از تمثیل می زند که علاوه بر سطح ظاهری کلام، در سطح معنوی هم با ساختاری متناقض نما و پارادوکسی روبه رو هستیم. این شکل از بیان تمثیلی را که بویی از ساختارهای شطحی در زبان به همراه دارد، می توان تمثیل های شطحی نامید. در این مختصر، سعی شده است این رویکرد و کاربرد تمثیل در آثار عین القضات همدانی با شیوه توصیفی - تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس خوشه های تصویری و موتیف های برآمده از جهان بینی خاص عارف، طبقه بندی شود. از آنجایی که بسامد تمثیل در نامه ها و تمهیدات، بیش از سایر آثار عین القضات همدانی است، در این پژوهش، این دو اثر مبنای کار قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: شطح، تمثیل، تمثیل های شطحی، عین القضات همدانی
  • مرتضی براتی*، حسین دباغ صفحات 91-118
    استعاره در غرب، ازجمله موضوعاتی است که از چشم اندازهای متعددی بررسی و نظریه های مختلفی درباره آن ارائه شده است. استعاره در سنت بلاغی اسلامی از نظر تعریف و کاربرد، قلمرو محدودتری دارد. همه نظریه پردازان استعاره، هم در غرب و هم در بلاغت اسلامی، بر این باورند که استعاره علاوه بر معنای حقیقی و تحت اللفظی، دارای معنایی ثانویه و مجازی است؛ اما در این میان، دو دیدگاه خلاف آمد عادت وجود دارد. دونالد دیویدسون و محمدرضا اصفهانی، این مبنا را نمی پذیرند. در باور آن ها استعاره جز معنای تحت اللفظی، معنایی دیگر ندارد و بحث استعاره ها مربوط به حوزه کاربرد آن ها و تاثیری است که این کاربرد در یک بافت و زمینه خاص ایجاد می کند. در باب نظریه دیویدسون، مقاله ها و رساله های بسیاری نوشته شده، در حالی که نظریه شیخ اصفهانی با وجود مقدم بودن بر دیدگاه دیویدسون، حتی در میان اهل بلاغت ایرانی، ناشناخته مانده است. این مقاله ضمن بررسی مفصل دیدگاه اصفهانی، به بیان شباهت های نظریه دیویدسون با آن، می پردازد.
    کلیدواژگان: استعاره، اصفهانی، دیویدسون، کاربرد، معنای تحت اللفظی
  • حمیدرضا توکلی* صفحات 119-148
    منظومه ها یا چارپاره های مظاهر مصفا که در دفتر نسخه اقدم گرد آمده است از چشم اندازهای گونه گونی درخور درنگ است: تعامل جانب شاعرانه با وجه روایی، رنگ رمانتیک، سرگذشت گویی و گذار در خاطرات خصوصا یادهای کودکی، جلوه گری تجربه شخصی و توصیف جزئیات، صبغه اقلیمی و بازتاب گسترده فرهنگ عامه، گذر از فردی ترین رنج ها تا دردهای ملی و حتی زخم های تاریخی ایران، نقش آفرینی تداعی در دگرگونی فضاها، مخاطبه های غریب از خطاب به کوه تا آینه و حتی برادر دوساله ای که پیش از تولد شاعر درگذشت اما نام و شناسنامه و خاطره اش را به او بخشید. این نوشتار کوششی است برای شناساندن این منظرها هر چند به اجمال؛ با تکیه بر نمونه های شاخص تر و به ویژه تاکید بر جایگاه این دفتر متفاوت در شناختن جوانبی مغفول مانده از شاعر.
    کلیدواژگان: مظاهر مصفا، نسخه اقدم، شعر روایی، خاطره کودکی، بازگویی تجربه شخصی
  • سارا تومزاد*، پروین تاج بخش صفحات 149-174
    تناقض، یکی از شیوه های آشنایی زدایی هنری است که موجب برجسته سازی کلام می شود. این شگرد ادبی، از ویژگی های محوری در برخی آثار داستانی است. داستان نویسان با استفاده از شیوه های مختلف تناقض توانسته اند تمایز میان دنیای داستانی و واقعی را برهم بزنند و نوعی عدم قطعیت در داستان ایجاد کنند. بهره گیری آگاهانه از این ویژگی، راه را بر قرائت های مالوف می بندد و به این طریق، خواننده را دچار حیرت و تردید می کند. نویسنده به سبب اثر گذاری بیشتر بر مخاطب، طریق تناقض را برای انعکاس برخی وضعیت های بشری برمی گزیند و خواننده به عنوان کسی که با این وضعیت درگیر بوده یا نظاره گر آن است، ناچار به شناسایی و درک این تناقض ها ست. علومی برای خلق تناقض در داستان «هزار ویک شب نو» و «پریباد»، از تناقض های معنایی، بیشترین بهره را می گیرد. او از طریق «شخصیت پردازی متناقض»، «تداخل گستره دنیای داستانی و دنیای واقعی»، «تلاقی ژانر ها»، «دلالت سازی تکرار محور» و... تناقض معنایی را در داستان های دو اثر مذکور، به نمایش می گذارد. در این پژوهش برآنیم که با روش توصیفی - تحلیلی به بررسی انواع تناقض معنایی به مثابه یک عنصر سبکی در این دو اثر بپردازیم.
    کلیدواژگان: تناقض، هزار و یک شب نو، پریباد، محمدعلی علومی
  • محمدامیر جلالی* صفحات 175-200

    موضوع مقاله حاضر، بحثی درباره «عروضی» بودن سعدی، با به دست دادن معیاری در این باره و سپس «استخراج اوزان» و بحث در «خلاقیت های وزنی» در آثار سعدی است. نگارنده ابتدا پس از پیشنهاد دو معیار برای «عروضی» خواندن یک سراینده و بحث درباره شاعران عروضی تاریخ شعر فارسی، با توجه به دو معیار یادشده، تمامی اوزان اشعار کلیات سعدی را با جست وجو در متون چاپی و نیز برخی از نسخ خطی آثار وی احصا و در جدولی ارائه کرده است (ازجمله با بررسی اشعار عربی مستقل سعدی و نیز اوزان اشعار گلستان و معرفی اوزانی نویافته در گلستان. پیش از این 27 وزن عروضی در مجموع آثار سعدی شناخته شده بود؛ اما در پژوهش حاضر، 41 وزن عروضی نشان داده شده است؛: 30 وزن در سروده های فارسی و 13 وزن در اشعار عربی، با کسر 2 وزن مشترک). بخش دوم پژوهش، به تحلیل خلاقیت های عروضی سعدی در اشعار گلستان اختصاص دارد. علاوه بر کثرت تعداد اوزان، ساخت اوزانی تازه با تصرف در اوزان عرب -که می توان آن ها را «اوزان ایرانی شده» نامید- و نیز آنچه نگارنده در پیوند بلاغت و وزن عروضی اشعار گلستان، «بلاغت موسیقایی» می خواند، از دلایلی است که می توان سعدی را «شاعری عروضی» خواند.

    کلیدواژگان: اوزان ایرانی شده، بلاغت موسیقایی، سعدی، شاعران عروضی، وزن شعر
  • حسن دلبری* صفحات 201-220
    هدف مقاله حاضر، ارزیابی بلاغت سکوت دلالتمند و بررسی عوامل تاثیرگذار بر میزان این بلاغت است. مسئله بنیادی مقاله، چگونگی، چندی و چرایی تاثیر سکوت تعمدی است بر بلاغت کلامی که سکوت، در بافت آن تعبیه شده است. پیش اندیشی خطیب، شاعر یا نویسنده، برای جایگاه و اندازه کشش سکوت در بافت کلام، عاملی است که میزان بلاغت آن سکوت را رقم می زند. در مقاله حاضر که بر بنیاد شناخت عوامل تاثیرگذار بر این سکوت، شکل گرفته است، به دنبال جستاری در پیشینه بلاغت سکوت در ایران و پس از بررسی آرا و نظرات مختلف در این زمینه، با اتکا به مواردی از سکوت های بلاغی که در امهات متون ادب فارسی برجای مانده، به واکاوی تعدادی از مهم ترین این عوامل، از قبیل بافت، شخصیت و مستمع، پرداخته شده است.در ادامه، نمونه هایی از کارکردهای مختلف، متنوع و در عین حال، متفاوت سکوت های بلاغی، همراه با نمونه هایی از شعر و نثر آورده شده است و در پایان، این نتیجه حاصل شده که سکوت های پیش اندیشیده، به مثابه بخشی عمده از کنش کلامی در بسیاری از موارد، بلاغتی بیشتر از کلامی دارند که جایگزین آن شده اند.
    کلیدواژگان: بلاغت سکوت، سکوت دلالتمند، بافت، اقناع، کنش کلامی
  • مهدی دهرامی* صفحات 221-244
    قالب مثنوی را از منظر جنبه های موسیقایی متفاوت از قوالبی مثل غزل و قصیده می دانند. یکی از تفاوت هایی که برخی علمای بلاغت در این زمینه مطرح کرده اند، گرایش کمتر شاعران به کاربرد ردیف در این قالب، نسبت به قوالب دیگر شعری است. تحقیق پیش رو تلاش دارد ردیف را در این قالب مورد بررسی قرار دهد. از آنجا که ممکن است عواملی چون نوع ادبی، دوره های مختلف شعر فارسی و بخش های توصیفی یا روایی منظومه، در میزان استفاده از این عنصر نقش داشته باشد، این تحقیق، کاربرد ردیف را در نوع ادبی عرفان و زهد (حدیقه الحقیقه، رحیق التحقیق، مخزن الاسرار نظامی) و غنایی (ورقه و گلشاه، ویس و رامین، لیلی و مجنون) و با توجه به مولفه های مذکور، با تاکید بر هزار بیت از هریک از منظومه ها بررسی کرده است. این تحقیق نشان می دهد میزان کاربرد ردیف در مثنوی نیز همانند قوالب دیگر، به مرور افزایش یافته است. علاوه بر آن میان اشعار روایی و غیرروایی در کاربرد ردیف، تفاوتی محسوس وجود ندارد؛ اما توزیع ردیف، در بخش های مختلف یک منظومه، یکسان نیست. در انواع مختلف ادبی، میزان به کارگیری ردیف، متفاوت است و برخلاف تصور اولیه، منظومه های غنایی، کمتر از عرفانی، از ردیف بهره برده اند.
    کلیدواژگان: قالب مثنوی، موسیقی شعر، ردیف، ادب عرفانی، ادب غنایی
  • حسین رضویان*، زهرا زارع، سحر بهرامی خورشید صفحات 245-272

    نظریه آمیختگی مفهومی برای تبیین توانایی خلاقانه بشر در ارتباط دادن عناصر موجود در حوزه های مختلف و یافتن ساختار طرح واره ای مشترک بین آن ها توسط فوکونیه و ترنر (2002) معرفی شد. این مقاله با بررسی نمونه هایی از تیزرهای تبلیغاتی رادیویی و تلویزیونی می کوشد کفایت این نظریه مطرح در معنی شناسی شناختی را در حوزه تبلیغات، محک بزند. بدین منظور، 50 تیزر رادیویی و 50 تیزر تلویزیونی به عنوان نمونه ای از عرصه کاربرد زبان خلاقانه، بررسی و آمیختگی های مفهومی به کاررفته استخراج گردید و شبکه آمیختگی مفهومی آن ها ترسیم شد. نتایج پژوهش نشان می دهد توجه سازندگان تبلیغات به معانی نوظهور و پیدایشی به عنوان جنبه ای از خلاقیت و استفاده از آن به عنوان یکی از ابزارهای جذب و ترغیب مخاطب در این تیزرها قابل توجه است. کاربرد آمیختگی در تیزرهای رادیویی، بیش از دو برابر تیزرهای تلویزیونی است. به نظر می رسد حضور تصویر در تیزرهای تلویزیونی، بخش زیادی از انتقال معنا را بر دوش می کشد و متن زبانی در مقایسه با متن تصویری، مجالی اندک برای ظهور دارد. همچنین مشخص شد از میان انواع آمیختگی، کاربرد آمیختگی مفهومی تک حوزه ای در تبلیغات هر دو رسانه، متداول تر است. آمیختگی آیینه ای و دوحوزه ای، بسیار اندک است و هیچ کدام از تیزرهای بررسی شده، حاوی آمیختگی ساده نبودند. با توجه به کاربرد رایج استعاره در زبان، قائل بودن به یک نظام فکری استعاری و آشنایی مخاطب با این مقوله، می توان بسامد بیشتر آمیختگی تک حوزه ای را توجیه کرد.

    کلیدواژگان: زبان شناسی شناختی، آمیختگی مفهومی، تبلیغات، تلویزیون، رادیو، تیزر فرهنگی، تیزر تجاری
  • غلامرضا سالمیان*، مجید رستنده صفحات 273-296
    خواجه یوسف همدانی از مشایخ نسبتا گمنام عرفان در قرن های پنجم و ششم هجری است و تنها اثر باقی مانده از وی کتاب رتبه الحیات است. خواجه یوسف، این کتاب را بر پایه پرسش و پاسخ تنظیم کرده است. وی در این کتاب پس از طرح پرسش هایی از مخاطبی فرضی، با زبانی ساده، بر اساس آموزه های عرفانی، به پاسخگویی می پردازد. متن این کتاب، به شعر بسیار نزدیک شده است. بی تردید علاوه بر عنصر عاطفه که در آن به وضوح قابل تشخیص است، ویژگی بارز آن، موسیقی کلام است. نویسنده در این کتاب از «زبان راز» سخن گفته است. وی با این تعبیر علاوه بر توجه به لطایف رازناک عرفانی، به ظرافت ها و زیبایی های زبان فارسی و فصاحت و بلاغت آن نیز اشاره کرده است. افزون بر آرایه های لفظی و معنوی، وجود برخی از عوامل صرفی (به کارگیری واژه های غیرساده، ترکیب های اضافی، مترادف، مصدر کامل، مصدر کوتاه شده، حاصل مصدر، فعل ماضی استمراری با ساخت «ماضی ساده + ی»، فعل های پیشوندی، تتابع اضافات، «الف» تفخیم و «و» استیناف («و + «اما») و عوامل نحوی (بافت ساده زبان، کوتاهی جمله ها، جایگاه واژگان، حذف، تکرار، جمله های پرسشی و عطف)، موجب ایجاد آهنگی خاص در نثر کتاب شده است. در این نوشتار، مختصات زبانی این کتاب (با تاکید بر عنصرهای موسیقی ساز)، بر پایه واکنش کلامی و با روش گفتمان کاوی، به اجمال معرفی شده است.
    کلیدواژگان: خواجه یوسف، رتبه الحیات، واکنش کلامی، گفتمان کاوی
  • زهرا سیدیزدی* صفحات 297-322

    این پژوهش، به تحلیل غزلی از حافظ با رویکرد شعرشناسی شناختی، بر اساس نظریات مارگریت فریمن 7007 ،فوکونیه 7007 و ترنر 7002 میپردازد. نظریه شعرشناسی شناختی، بر زبان متون ادبی، ساختار کلی اثر و چینش واحدهای زبانی داللت دارد و مبتنی بر استدلال قیاسی است. نظریه فوق، اثر ادبی را در سه سطح نگاشت ویژگی، نگاشت رابطه ای و نگاشت نظام، بررسی میکند. پرسش پژوهش این است که آیا با رویکرد شعرشناسی شناختی میتوان به نتیجه ای در خصوص نظام مند بودن ساختار کلی غزل حافظ دست یافت؟ و آیا مهارت های عمومی نگاشت میتوانند به عنوان نظریه ای مناسب، محدودیت های تفسیرهای چندگانه متن را تعیین کنند؟ پژوهش حاضر، با بررسی فضاهای مفهومی در شعر و عملکرد آنها برای ساخت یک کل منسجم بر اساس نظریه شعرشناسی شناختی، به شناخت جهان متن غزل مورد بحث دست یافت و الگوهای مورد استفاده مولف برای ارائه جهان فکریاش را ترسیم کرد و نظام مند بودن ساختار غزل مورد بحث را به اثبات رساند؛ نظامی منسجم که در آن، آزادی و چرخش عشق یا مستی به وضوح دیده میشود و انعطاف ناپذیری و محدودیت و سکون عقل، خود را آشکار میسازد.

    کلیدواژگان: شعرشناسی شناختی، فضاهای مفهومی، حافظ، غزل
  • آرام رضا صادقی* صفحات 323-340

    هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوایی کتاب زبان انگلیسی پایه دهم سال 1396 بر اساس اهداف آموزشی، از طریق مقایسه و تطبیق آن با کتاب زبان انگلیسی پایه مشابه در کشور آلمان است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق آن توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. نتایج پژوهش نشان می دهد کتاب زبان انگلیسی پایه دهم در ایران، بیشتر بر اساس یادگیری از طریق تحلیل اجزای زبان، مانند دستور، دایره واژگان و مهارت های خواندن بوده، مولفان کتاب کمتر به جنبه های کاربردی، همچون مکالمه و تمرین آن پرداخته اند. همچنین در سایه مقایسه تحلیلی کتاب ایرانی با کتاب آلمانی می توان دریافت که باید به فرهنگ زبان مقصد نیز پرداخت، تنوع بیشتری در متن ها و تمرین ها ایجاد کرد و استفاده بهتری از کاغذ انجام داد. یافته های این پژوهش می تواند به دست اندرکاران امر آموزش و پرورش، در زمینه ارائه محتوای مناسب در کتاب های درسی آموزش زبان، یاری رساند.

    کلیدواژگان: کتاب درسی، آموزش زبان انگلیسی پایه دهم آلمان، آموزش زبان انگلیسی پایه دهم ایران، تحلیل تطبیقی محتوای کتاب
  • هادی عدالت پور* صفحات 341-364

    نظریه انسجام هالیدی، برای تعیین عوامل انسجام و میزان و درجه انسجام یک متن، از روی روابط معنایی بین جملات و بخش های مختلف خود آن متن به کار می رود؛ اما یکی از کارکردهایی را که می توان برای این نظریه در نظر گرفت، تحلیل روابط انسجامی بین متون مختلف است. در واقع، مسئله اصلی این پژوهش آن است که چگونه می توان همان گونه که برای تعیین انسجام یک متن، عوامل انسجامی بین جملات آن متن مورد بررسی قرار می گیرند و از روی آن ها میزان انسجام متن تعیین می شود، به طور مشابه، عوامل انسجام بین جملات متون مختلف را بررسی و از روی آن ها، میزان انسجام بین متون را تعیین کرد و با استفاده از تحلیل درصدهای عوامل انسجامی، نتایج و اطلاعات ارزشمندی را درباره رابطه بین این متون به دست آورد. این کارکرد از نظریه را نه خود هالیدی به آن اشاره کرده و نه تاکنون پژوهشی درمورد آن صورت گرفته است. در این مقاله، پس از معرفی نظریه انسجام، چهار روایت از افتادن ابوحمزه خراسانی در چاه در چهار اثر طبقات الصوفیه، ترجمه رساله قشیریه، کشف المحجوب و تذکره الاولیاء، مورد بررسی قرار می گیرند و میزان ارتباط انسجامی این روایات با یکدیگر از طریق تعیین عوامل انسجام دهنده بین روایات، سنجیده می شود تا از این طریق بر اساس درصد عوامل انسجامی بین این روایات، میزان استفاده و برداشت یک راوی از روایت های پیش از وی و نحوه به کارگیری آن روایات توسط وی تعیین گردند و به اطلاعات ارزشمند دیگری درباره ارتباط بین این متون دست یابیم. نتایج حاصل از تعیین درصد کل عوامل انسجامی بین این چهار روایت نشان می دهند، ترجمه رساله قشیریه با طبقات الصوفیه، بیشترین درصد انسجام را داراست، کشف المحجوب با ترجمه رساله قشیریه انسجام بیشتری دارد تا با طبقات الصوفیه و تذکره الاولیاء با ترجمه رساله قشیریه، بیشترین انسجام را دارد و با طبقات الصوفیه و کشف المحجوب، از انسجام یکسانی برخوردار است. مقایسه این نتایج و همچنین تعیین درصد عوامل انسجامی بین این روایات با توجه به نوع عامل انسجامی، نتایج ارزشمند دیگری را در اختیار ما می گذارد که در این پژوهش به آن ها اشاره می شود.

    کلیدواژگان: نظریه انسجام، انسجام بین متون، رابطه بین متون، تون نثر عرفانی
  • ذوالفقار علامی، رقیه موسوی* صفحات 365-388

    رشید وطواط، ازجمله شاعران و نویسندگان نامدار سده ششم به شمار می آید و نامه های فارسی او، که از درخشان ترین نمونه های نثر منشیانه در میان متون منثور این دوره، محسوب می شود، چنان  برجسته است که در شناخت سبک فردی نویسنده و سبک منشیانه این دوره، از اعتبار و اهمیتی ویژه برخوردار است. وی در این اثر، با استفاده از لغات غریب، تشبیهات و استعارات زیبا و هماهنگی شکل و محتوا و رعایت نظم جملات، ساختاری کامل و بی نقص ارائه کرده است؛ از این رو، بررسی سبکی نامه های او در شناخت ابعاد فکری، شخصیتی و هنری او بایسته می نماید. از سوی دیگر، بررسی سبک های مختلف نویسندگان و شاعران در قالب تحلیل موشکافانه لایه ای، شیوه نوینی است که بحث در مباحث سبکی را سهل و در عین حال دقیق و از اعتبار علمی بیشتری برخوردار کرده است. بنابراین، هدف مقاله حاضر، تحلیل و بررسی لایه های آوایی، واژگانی، نحوی و بلاغی نامه های فارسی او با شیوه توصیفی - تحلیلی است تا از رهگذر تقسیم لایه های کلان به لایه های خرد و تجزیه و تحلیل آن، نشان دهد که کاربرد موسیقی درونی متن با استفاده از واژه های انتزاعی و نشان دار و برجسته سازی کلام، استفاده خلاقانه از عناصر زبانی (تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه)، اخلاق محوری، تصویرسازی و مفهوم گرایی در نامه های فارسی او به عنوان مشخصه اصلی سبک نویسنده به شمار می آید.

    کلیدواژگان: نامه های رشید وطواط، سبک شناسی لایه ای، لایه واژگانی، لایه بلاغی، لایه نحوی
  • سیدعلی قاسم زاده* صفحات 389-416

    از پیامدهای منفی مدرنیسم و اتکا به معرفت شناسی مدرنیته، جسدانگاری طبیعت مادی است. انسان مدرن در این نزاع سود و بقا، نه تنها به تقابل با هم نوع خود پرداخته که طبیعت را به عنوان یکی از موانع انتفاع خویش تخریب می کند. در میان تلاش اندیشمندان حوزه های مختلف، بازخوانی اندیشه های شاعران و هنرمندان عارف مسلک می تواند راهبردی فرهنگی و معرفتی برای بازنگری در چنین بحران معرفتی در قبال محیط زیست باشد. این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر رهیافت هرمنوتیکی با رویکردی بازخوانشی، اساس نظام فکری نعیم فراشری، شاعر بزرگ فارسی گوی آلبانی، را در باورداشت شعور کیهانی و جاندارانگاری جهان هستی واکاوی کرده است تا از این منظر به بازنمایی گزاره های بنیادین گفتمانی در جهان بینی و سبک شاعرانه وی بپردازد. از نتایج پژوهش برمی آید که نعیم فراشری با الهام از اصول معرفت شناسانه عرفان و تصوف ایرانی- اسلامی و بهره مندی از نظام فکری و هنری شعرای نامدار ایرانی، مانند عطار و مولوی در دیوان اشعار خود، به کمک استعاره های مفهومی، مانند «طبیعت، انسان و انسان طبیعت است»، با رویکردی پربسامد به خطاب دیالکتیک جاندارانگارانه با هستی پرداخته است.

    کلیدواژگان: استعاره مفهومی، شعور کیهانی، حوزه ادبی بالکان، نعیم فراشری
  • محمد میرزایی*، شهرام نقشبندی، حسین میثمی، یدالله شکری صفحات 417-448
    این پژوهش، در پی آن است تا به جای آنکه اوزان شعر فارسی را بر مبنای قواعد عروضی بررسی کند، بر اساس آنچه فارسی زبانان می خوانند و درک می کنند، بسنجد. شناسایی هجاهای تکیه بر، از حوزه زبان شناسی و بررسی ریتمیک، از حوزه موسیقی، به این پژوهش کمک کرده است. با این فرضیه که میان قواعد عروضی شعر فارسی و نحوه خواندن آن توسط فارسی زبانان، تفاوت وجود دارد، تحقیق آغاز گردید. تعداد پنجاه بیت از شاعران سده سوم تا پانزدهم هجری در پنجاه وزن گوناگون، گزینش شد. سپس به بیست نفر از کسانی که می توانستند شعر فارسی را درست بخوانند، داده شد و نتیجه خوانش آنان ضبط گردید. از خوانندگان خواسته شد شعر را موزون بخوانند و با زدن ضربه هایی روی میز، تاکیدهای وزن را نشان بدهند؛ چیزی شبیه کف زدن متناوب در جشن ها. حدود نهصد فایل صوتی مفید به دست آمده، پیاده سازی و تحلیل شد و محل تکیه های شعر، به زعم خوانندگان مشخص گردید. سپس نتایج در الگوهایی دسته بندی و الگوی غالب مشخص و بر اساس آن، تقطیع پیشنهادی برای هر وزن ارائه شد. مشخص گردید که فارسی زبانان، مقوله ای به نام زحاف آغازین را درک می کنند و به کار می برند، تفکیک افاعیل عروضی را گاهی متفاوت از عروض سنتی انجام می دهند، اوزان مختلف الارکان را در الگوهایی تکرارشونده می خوانند و در اوزان دوری، سکوت میانه مصراع را دقیقا به اندازه نقرات باقی مانده از زحافات، رعایت می کنند.
    کلیدواژگان: عروض، وزن شعر، ریتم، تکیه، بحر
|
  • Fatemeh Elhami * Pages 27-56

    This study aims to identify the styles of satirical language in proverbs of Sistan. Sistani dialect is related to the people who live in northeast of Sistan and Baluchestan province. Sistan with thousands of years antiquity is a land of ancient language, culture and customs. There are lots of proverbs in this dialect which prove this matter. Collection of data is done by library method and interview with several informants. Descriptive-analytical methodology is used in this research. Among around seven hundred collected proverbs only the ones with satirical language aspects were analyzed. By analyzing the contrast and difference between discourse and situation in the proverbs of this study, around seventeen satirical components from hyperbole, inner conflict, comparing congruous matters, oxymoron, irony of situation, hyperbolic compliment were identified. The results of this study showed that the common speech in most proverbs and local adages of Sistani people is satirical, ironic and sarcastic language which is resided pleasantly in the most summarized speech.

    Keywords: Proverbs, verdicts, proverb, Sistani dialect, satirical language
  • Ahmad Amin, Ali Mohammadi Asiabadi, SeyyedeKowsar Rohban * Pages 57-90

    Since the expression of mystical experiences in the form of a limited and inefficient material language is a very difficult and challenging task, the mystics have used the artistic capacities of the language as a parable to explain and understand their mystical thoughts and experiences and to persuade the audience. Ein al-Qodat Hamedani is one of the mystics who has found this linguistic sense in his works. But it is worth noting that sometimes the judge makes a certain statement of the allegory that, in addition to the apparent level of the word, we are faced with a paradoxical and contradictory structure at the spiritual level. This form of allegorical expression, which brings to mind the structures of Pseudo-disbelief in the language, can be called "Shathi allegories". In this brief, it is intended that this approach and application of allegory in the works of Ein-al-Qozat Hamedani be examined and based on the cluster of images and motifs derived from the particular mystic worldview. Since the frequency of the allegory in the letters and arrangements is more than other works of Ein al-Khedat Hamedani, the two works have been constructed in this study.

    Keywords: Shath, allegory, Shathi allegories, Ein al-Qozat Hamedani, Interpretation
  • Morteza Barati *, Hossien Dabbagh Pages 91-118
    Metaphor in the West countries is an issue that has been examined from a variety of perspectives. In the Islamic rhetorical tradition, metaphor has a more limited realm for its definition and application. All the metaphor theorists, both in the West and in Islamic rhetoric, believe that metaphor, in addition to the literal meaning, has a secondary and figurative meaning, but there are two opposite views. Donald Davidson and Mohammad Reza Isfahani do not accept this basis. In their views, metaphor, in addition to the literal meaning, has no other meaning, and the issue of metaphors relates to their application and is related to the effect that makes this application in a particular context. Many articles and treatises have been written about Davidson's theory, while the theory of Sheikh Isfahani remains unknown even among the Iranian rhetoricians. This article deals with the similarities of Davidson's theory and Isfahani's view.
    Keywords: metaphor, Isfahani, Davidson, Literal meaning
  • Hamidreza Tavakkoli * Pages 119-148
    Mazaher Mossafa’s poems or continuant couplets  which are collected in ‘The Proceedings’ (Noskhe-ye Eghdam) are noteworthy from different perspectives: the interaction between the poetic side and narrative aspect; the romantic color; story-telling and the transition of memories, especially childhood ones; parading personal experiences and describing the details; climatic coloring and the reflection of the folklore, passing through the most personal agonies to national distress or even the historical injuries of Iran; the role of association in altering atmospheres; weird conversations, from addressing a mountain to addressing a mirror and even to addressing his two year old brother passed away before the birth of the poet but granted his name and memory and birth  certificate to him. This piece of writing is an endeavor to pinpoint these perspectives, though in short, emphasizing the prominent cases, particularly focusing on the status of this distinct collection in order to recognize the unnoticed facets of the poet.
    Keywords: Mazaher Mossafa, The Proceedings (Noskhe-ye Eghdam), narrative poetry, childhood memory, recounting personal experience
  • Sara Tomzad *, Parvin Tajbakhsh Pages 149-174
    The contradiction is one of the techniques of art defamiliarization that highlights the context. This literary style is a basic feature in some fictional works. Story writers have been able to disassociate the distinction between fictional and real worlds and create a kind of uncertainty in the story. Conscious usage of this feature removes achieved results, thus makes reader surprised and doubtful. To reflect human situation in order to influence more on audience, the writer choosing contradiction method and reader, being involved, tries to identify and understand such contradictions. In order to create contradiction in “Hezaro-yekshabeno” and “Paribad”, Oloomi take advantageous of semantic contradiction. He uses paradoxical characterization, interference between real and fictional world, the intersection of genres, and repetition-based implication to show semantic contradiction in two mentioned stories. In this research, we aim to examine the types of semantic contradictions as a stylistic element in these stories by a descriptive - analytical method.
  • Mohammadamir Jalali * Pages 175-200

    The main topic of this paper is prove that Sa'adi is a prosodic poet. In this article, Saadi's poems are examined from two perspectives on the number of meters and creativity in utilization of meters. The author first proposed two criteria and then introduced the prosodic poets throughout the history of Persian poetry. The main part of this paper has two parts: First, after examining Saadi's poetry and Golestan's poems by using printed text and manuscripts, all the meters of Saadi's poems are shown in a table (41 meters: 13 in Arabic poems and 30 in Persian poems, by lowering 2 common meters). The second part of this article shows Saadi's creativity in Golestan poetry. Too much meters and make new meters by changing the meters of Arabic poetry ("Iranicized meter") and his "musical eloquence" in Golestan's poems, are the reasons to prove that Sa'adi is a prosodic poet. In this paper, the errors of previous researchers have been criticized.

    Keywords: Musical eeloquence, Sa'adi, Prosodic poets, Iranicized meter
  • Hasan Delbari * Pages 201-220
    This article aims at revealing the suggestive eloquence of silence and indicating some effective factors which influence on it. Hence, it is discussed how deliberate silence might enact implicitly in the verbal interaction within a text. The retrospect thought of rhetorician, poet, and author seems to be a significant factor in leading the degree of that eloquence of silence. This research focuses on the most crucial factors in controlling and leading this silence in the corpus of Persian literary texts; which the most important are the context and the audience. The samples are selected from the authentic literary texts, both verse and prose, to include all possible eloquences of silence in various contexts. The results affirm that the absence of retrospect verbal interaction or the eloquence of silence is widely implicit in the texts and functions as an efficient act while affecting the audience or reader more than other figures of speech.
    Keywords: Eloquence of silence, Retrospect, Verbal, Interaction
  • Mahdi Dehrami * Pages 221-244
    Some researchers consider the couplet poem to be different in terms of musical aspects. One of these differences is the less usage of identical ending syllable in couplet poem. This article will examine the identical ending syllable in couplet poem. Factors such as literary types, different periods of Persian poetry, description or narration may affect the amount of using this element. For this reason, this element has been investigated in the mystical literary genre (Hadiqat al-Hagiqah, Rahiq al-taghigh, Makhzan al-Asrar) and lyric genre (Varaqe and Golshah, Weiss and Ramin, Leilly and Majnoun) and emphasizing the thousand verses of each of them. The research shows the use of identical ending syllable in couplet poem has increased, over time. In addition, there is no significant difference between narrative and non-narrative poems in the use of identical ending syllable, but the distribution of identical ending syllable is not the same in different parts of couplet poem. In different literary genres, use of the identical ending syllable is different. In the lyric poems, Poets used less than mystical poem.
    Keywords: couplet poem, Poetry Music, Identical ending syllable, Mystical literature, lyric literature
  • Hossein Razavian *, Zahra Zare, Sahar Bahrami Khorshid Pages 245-272

    Conceptual blending theory was introduced to explain human creative ability in linking elements in different domains and to find a shared schema structure between them by Fauconnier and Turner (2000). This article tries to evaluate the adequacy of this theory in cognitive semantics in the field of advertising by examining samples of radio and television advertising teasers. For this purpose, 50 radio teasers and 50 television teasers were considered as samples of the use of innovative language, the conceptual combinations used are extracted and their conceptual blending networks are drawn. The results of the research show that the attention of the creators of advertisements emerging and emergent meaning as an aspect of creativity and its use as a means of attracting and encouraging the audience in these teasers is significant. The use of the blending in radio teasers is more than twice the size of the television teasers. The presence of the image in the television shows seems to take up a lot of meaning transfer and the linguistic language has a little chance of emergence in comparison to the visual text. It was also found that, among the types of blending, the application of the single-scope conceptual blending in the propaganda of both media is more common. There are a few mirror and double-scope blending, and none of the teasers surveyed included a simple blending. Considering the common use of metaphor in the language, believing in a metaphorical intellectual system and familiarity of the audience with this category, one can justify the more frequent single-scope blending.

    Keywords: Cognitive linguistics, Conceptual blending, Advertising, Television, Radio, Cultural teaser, Business teaser
  • Gholamreza Salemian *, Majid Rastande Pages 273-296
    Khaje Yousuf-e Hamedani is a relatively unknown mystic intellectual in the fifth and sixth centuries and his only remaining book is Rotbat Al Hayat. Khaje Yousuf set the book based on questions and answers. In this book, he answers the questions in a hypothetical audience, in simple language, according to the mystical teachings. The text of book is very close to poetry. Undoubtedly, in addition to the element of emotion, in which it is clearly recognizable, its characteristic feature is the music of the word. The author spoke in the book in "The Secret Language." In this interpretation, in addition to paying attention to the mystical delicacy, he also mentions the elegance and beauty of the Persian language and eloquence and rhetoric. In addition to the verbal and spiritual terms, there are some extrinsic factors (the use of non-adjectives, extra combinations, synonyms, total infinitesimals, infinitive, continuity trivial verbs with "simple mania +", prepositions, adjectives, "A" and "and" and "+" but ") and syntactic factors (simple language context, short sentences, vocabulary position, deletion, repetition, queries and turning points) have created a specific song in the prose of the book. In this paper, the linguistic coordinates of this book (with an emphasis on musical elements) have been introduced on the basis of the speech act and discourse analysis.
    Keywords: Khaje Yousuf, Rotbat Al Hayat, Speech act, discourse analysis
  • Zahra Sayedyazdi* Pages 297-322

    This study analyzes one of Hafez’s lyrics, with the approach of cognitive poetics, based on the ideas of Margaret Freeman (2002), Fauconnier (2002) and Turner (2005). The theory of cognitive poetics refers to the language of literary texts, the general structure of the work, and the arrangement of linguistic units, which is based on deductive reasoning. The above theory examines literary work in three levels of attribute, relational, and system mapping. The research question is “whether with the approach of cognitive poetry we can achieve a result of the systematic structure of the general Hafez ghazal or not? And is there any different reading from this ghazal with this approach? The present study, by studying the conceptual spaces in their poetry and their function for constructing a coherent whole based on the theory of cognitive poetry, has come to understand the world of the text of the sonnets discussed and outlines patterns used by the author to present his intellectual world. And the system of the structure of the ghazal under discussion a coherent military, in which the freedom and the turning of love or drunkenness are clearly seen, that reveals itself to the inflexibility and limitations of the wisdom.

    Keywords: Cognitive poetic, Conceptual spaces, Hafez, Ghazals of heart Fire
  • Aramreza Sadeghi * Pages 323-340

    The purpose of the present study is to analyze the content of the 10th grade English textbook based on educational goals and to compare it with the similar basic English textbook in Germany. The study is an applied one and its research method is descriptive and content analysis. The results show that 10th grade English books in Iran are mostly based on learning through the analysis of language components such as grammar, vocabulary, and reading skills, and the authors of the book have paid less attention to practical aspects such as conversation and practice. By analytical comparison of the Iranian book with the German book it was found that the culture of the target language should be addressed, texts and exercises should be more varied, and more attention should be paid to economize on the of paper. The findings of this study can assist policy makers as well as material developers in providing appropriate content in language teaching textbooks.

    Keywords: Iran Tenth grade English textbook, German tenth grade English textbook, comparative analysis of book content
  • Hadi Edalatpoor * Pages 341-364

    Coherence theory of Holiday is used for determining cohesive clause and the degree of coherence of a text by semantic relationships among sentences and different parts of that text. But one of the functions of the theory is determining intertextual relationships among different texts. Indeed, the main issue is determining cohesive clause among sentences in different texts such as sentences of a text for achieving results and valuable information about the relationship among texts by analyzing the percentages of cohesion factors. Halliday hasn't pointed to this function of the theory and also there is not any research about that, too. In this article after insetting the theory of cohesion, four versions of dropping Abuhamze in well in four works: Tabaqat e sufi, translated treatise of Qshyryh, kashf al mahjub, Tazkara tul aulia analyzed and the degree of cohesive relation of these works determinated by determining cohesive clause among works. In end, degree of narrator withdrawal and using of previous works and how to use and apply works, are determinated to achieve the rate of using and withdrawing a narrator from the narratives preceding him and the manner in which these narratives are used by him, and another valuable information about the relation among these texts. The results of determining the percentage of total cohesion factors among these four narrations show that the translated treatise of Qshyryh with Tabaqat e sufi has the highest percentage of coherence; kashf al mahjub is more coherent with the translated treatise of Qshyryh rather than with Tabaqat e sufi and Tazkara tul aulia is the most coherent with the translated treatise of Qshyryh and it has the same coincidence with Tabaqat e sufi and kashf al mahjub. By comparing these results as well as determining the percentage of coherence factors among these narratives, according to the type of cohesion, gives us other valuable results that are referred to in this research.

    Keywords: Theory of cohesion, Coherence among texts, Relation among texts
  • Zolfaghar Elami, Roghayeh Mousavi * Pages 365-388

    Rashid Vatvat is among the famous poets and writers of the sixth century and his Persian letters is one of the most brilliant examples of prose texts in the prose literature of his period. It is so prominent that in recognition of the individual style of writing, this period is so important. In this work he has provided a perfect structure with the use of bizarre word, similes, harmony and the harmony of form, content, and the order of the words. So he examines the style of his letters in the recognition of his intellectual, personality and artistic dimensions. On the other hand the study of different styles of authors and ports in the form of layered analysis is a new method that has developed the discussions of style more precise and more scientific. Therefore the purpose of this paper is to analyze and investigate the phonic, vocabulary, and syntactic layers of his Persian letters in an analytical descriptive way. In order to show the macro layers by dividing the layers into the layers of decomposition and analysis the use of text based music using abstract vocabulary, blazonry and highlighting of the words is the creative use of language elements (simile, metaphor  ,metonym), axial morality, visualization and conception in Persian letters as the main feature of the author's style.

    Keywords: Rashid Vatvat letters, Layers stylistics, Phonic layers, Vocabulary layers, Syntactic layers, Ideological layers
  • SeyadAli Ghasemzadeh * Pages 389-416

    A negative outcome of modernism or relying on modernist epistemology is to suppose material nature as a dead body. Modern human, while struggling to benefit and survive, not only fights with fellow human beings, but also ruins nature as is one of his obstacles. Among attempts of scholars in different domains, to concern such an epistemic crisis about nature, a review on the thoughts of mystic poets and artists can be beneficial culturally and cognitively. This research, using a descriptive-analytic method and relied on hermeneutic approach which tries to have a review on the intellectual system of Naeem Farasheri, the great Albanian Persian poet. The research, studies his thought about the beliefs of cosmic sense, and imagining the universe as an alive creature, to represent basic discourse propositions of his world-view and poetic style. The results of the research show that Naeem Farasheri, inspired by epistemological principles of Iranian-Islamic Mysticism and Sufism, and benefiting from intellectual and artistic system of Iranian great poets, such as Rumi and Attar, who uses conceptual metaphors like, “nature is human, and human is nature” and frequently addresses the universe as an alive creature.

    Keywords: conceptual metaphor, Cosmic sense, Balkan literary area, Naeem Farasheri
  • Mohamad Mirzayi *, Shahram Naghshbandi, Hosein Meisami, Yadollah Shokri Pages 417-448
    This study investigates the rhythm in Persian poetry based on what Persian native speakers read and perceive, not based on current postulated metrical rules. The study has been done from the perspective of rhythm and linguistics (by parsing the stressed syllables). It is hypothesized that there is a difference between current postulated metrical rules of Persian poetry and the way it is read naturally by Persian native speakers. Fifty verses with different metrics from the 3rd to 15th century's poets were chosen based on their frequency of use in Persian poetry. Then they were given to 20 people who could read poetry correctly and they were recorded. Other than briefing and providing a sample, they were asked to tap on the tables rhythmically like what they do in clapping. Around 900 audio files were analyzed and the place of stress in syllables were determined. Some patterns were found through the analysis. Then the major patterns were picked based on their frequency. Based on the prominent pattern, the suggested parsing were proposed. It was indicated that Persian speakers perceive the alteration in verse initial metrics in addition to the alteration in verse final metrics. They do rhythmic parsing differently from the traditional postulated metrics. They keep reading different rhymes in iterative patterns. Therefore, it has been suggested that verses can be parsed based on the number of the short syllables, but not the number of syllables as hypothesized in traditional Persian metrics.
    Keywords: Metrics, rhythm, Bahr, Persian Poetry, prosody