فهرست مطالب

مجله منظر
پیاپی 50 (بهار 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/01/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید امیر منصوری* صفحه 5

    منظر یک واقعیت فیزیکی صرف نیست. صحنه پیش روست با تفسیری که ناظر از آن می کند. بدین ترتیب منظر وابسته به ذهن ناظر می شود. هر جای دنیایی که در آن زندگی می کنیم، از نظر بعد خارجی و فیزیکی برای هم یکسان است، اما برای ساکنان آن مصداق «مفاهیم» جداگانه است. در مسیر تفسیر دنیای بیرون، ذهنیت ناظر نقش اصلی را دارد که برگرفته از منابع گوناگون الهام مانند تاریخ، رویدادها، تاملات، ویژگی های روانی و خاطره ها به خوانش فضا به مثابه یک متن می پردازد و پس از آن، در فضایی که می فهمد زندگی می کند. در میان منابعی که در پرداخت ذهن ناظر نقش دارد، اسطوره ها و باورهای بنیادین فرهنگی نقش مهم تری دارند. تکرار اسطوره ها نمادهای تمدن را می سازد و تدریجا نظام زیباشناشی مردمان را شکل می دهد. این نظم در فضای زیسته «سلسله ای از عناصر "منظر" را به صورت نمادین یا کارکردی وارد می کند که ماهیت آن را به فضای فهمیده ارتقا می دهد. هنرنمایی تمدن ها برای عرضه باورهای خود به خلق نمونه های خاص از هنر و معماری هریک از آنها می انجامد. بررسی هنر چه از حیث زیبایی شناسی صورت اثر، که به کیفیت و نسبت اجزای فرم با یکدیگر و با کل می پردازد و چه از حیث تحلیل امر زیبا در ذهن و باور مردمان، که از عناصر گزیده آنان خبر می دهد، برای تداوم هویت ملت ضروری است. در تصویری که آقای دکتر شوکت پرداز با انتخاب قابی زیبا از آب نمای بوستان پدر (شهید عبقری) در تهران به دست داده، جلوه ای از تلفیق حقیقت و مجاز، امر عینی با اسطوره و باور در هنر باغسازی ایران نمایش داده می شود. دو حوض مربع و دایره، نمادهای اصلی آب نماهای باغ ایرانی از دوران باستان و دوره اسلامی، با مصالح آجرو درون تیره که عالم بالا را در خود منعکس می کند با تصویری از درختان و آسمان، منظری زمینی-آسمانی از هنر ایرانی به دست داده است که می توان آن را جمع حقیقت و مجاز دانست.

    کلیدواژگان: منظر، ذهنیت، هویت
  • محمدرضا مهربانی گلزار* صفحات 6-15
    باغ ایرانی یک کالبد نیست، یک فرهنگ است. مجموعه ای است از هنر، معماری، نظام گیاهی، نظام آبیاری، اعتقادات، ادبیات شفاهی، سبک زندگی و قواعد زیبایی شناسی. در نتیجه ردپای باغ ایرانی را تا جایی که این فرهنگ حضور دارد، می توان دنبال کرد.اگرچه گستره باغ ایرانی غالبا به سرزمین ایران محدود شده، اما اگر باغ را یک امر فرهنگی در نظر بگیریم، می تواند حوزه نفوذ وسیع تری را در بر گیرد. شواهد ارائه شده در این پژوهش که جوانب تازه تری از باغ ایرانی را بررسی کرده، حاکی از گسترش باغ ایرانی تا کرانه اقیانوس اطلس از غرب و تا میانه چین از شرق است. همچنین ردپاهایی از آن در شرق آفریقا و منطقه سواحیلی قابل رویت است.بنابراین می توان تصویری نو از میراث باغ ایرانی ترسیم کرد که اصالت، غنا و تعامل آن با جهان را توضیح می دهد و دلیل ماندگاری آن در طول تاریخ را آشکار می کند.
    کلیدواژگان: باغ ایرانی، گستره، چین، اسپانیا، هند، آفریقا
  • بابک برخوردار، لیلا زارع*، سیدمصطفی مختاباد امرئی صفحات 16-27
    فضاهای جمعی امروزه به مفری از زیست ماشینی، سرعت بالا و جهان مملو از کار و فعالیت شهرهای جهان بدل شده است. ظرفیت بالای این فضاها برای جذب شهروندان و گردشگران، افزایش سطح مشارکت و سرزندگی شهرها در کنار تاثیر بر بافت شهری پیرامونی در بسیاری از نمونه های موفق جهانی ثابت شده است، تا جایی که بسیاری از متخصصان، حرفه مندان و مدیران شهری در سال های اخیر به لزوم ساخت، بازآفرینی و تجهیز شهرهای ایران به این دسته از فضاها تاکید داشته اند. پژوهش حاضر در تلاش بوده است تا با ارزیابی فضاهای جمعی موجود در بافت تاریخی اصفهان، به عنوان یکی از شهرهای تاریخی و کهن ایران در زمان رونق یکی از حکومت هایی که در شهرسازی اهتمام می ورزد، نقاط ضعف و قدرت این گونه فضاها را بررسی نماید.در این پژوهش درگام نخست به تعریف فضای شهری، فضای عمومی، فضای جمعی، حضور این فضا در بافت تاریخی و تشریح فضاهای جمعی بافت اصفهان صفوی پرداخته شده است. پس از آن ابتدا با جمع بندی نظرات متخصصان در تعریف فضای جمعی، فضاهای جمعی شاخص اصفهان مورد ارزیابی قرار گرفته و در گام بعد از نخبگان این حوزه در تبیین مولفه های ارزیابی و برگزاری آزمون نظرسنجی کمک گرفته شد و میزان تفوق این فضاها مورد ارزیابی قرارگرفت تا درنهایت مدل دقیق تری از معیارهای مطلوبیت فضای جمعی بافت تاریخی پیشنهاد شود.
    کلیدواژگان: فضای شهری، فضای عمومی، فضای جمعی، بافت تاریخی، اصفهان
  • الهام ضابطیان*، رضا خیرالدین صفحات 28-39

    | رنگ یکی از مهم ترین عناصر به کاررفته در منظر شهری است که ادراک آن به عوامل متعدد عینی و ذهنی بستگی دارد. برنامه ریزی منظر رنگی شهرها به عنوان شاخه ای از علم روانشناسی محیط، مانند برنامه ریزی پالت رنگی در دکوراسیون داخلی، دارای قواعد مشخصی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اینکه پژوهش حاضر سعی در شناسایی و ارزیابی ادراک رنگی افراد در فضای شهری دارد، از این رو با شناسایی روش های اخذ نظرات افراد در ادراک منظر رنگی مانند روش VEP و استخراج متغیرهای سنجش و طراحی پرسشنامه تصویری مربوط به آن، سعی شده چگونگی ادراک منظر رنگی ثابت توسط شهروندان در یک فضای عمومی شهری، برای نمونه میدان امام حسین تهران، تحلیل شود. جامعه آماری این پژوهش به سه دسته تقسیم می شود: دسته اول ساکنان، دسته دوم شاغلان و دسته سوم عابران محدوده که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تعیین شده اند. سپس نتایج با روش تحلیل کیفی و کمی (با ابزارهایی مانند نرم افزار SPSS و Image Color Analyzer) تحلیل شده و در نهایت جمع بندی و پیشنهادهای کلیدی ارائه شده اند. مهم ترین پیشنهادهای مذکور مشتمل بر این موارد است: سکانس بندی فضاهای شهری و برداشت ترکیب رنگ در هر سکانس به کمک نرم افزارهای تجزیه و تحلیل رنگ، تعیین رنگ های غالب در هر سکانس و نیازهای افزودن یا کاستن رنگ از نظر الگوی هارمونی رنگ ها، تعیین نقش و عملکرد غالب هر فضای شهری و پالت رنگی پیشنهادی متناسب با عملکرد هر فضا، مطالعات اقلیم غالب شهر و استخراج اصول لازم برای تعدیل اقلیم به کمک منظر رنگی، تعیین مخاطبان غالب هر فضا و مطالعه مشخصه های ادراکی آنان از رنگ ها.

    کلیدواژگان: ادراک، روش VEP، ترجیحات رنگی شهروندان، منظر رنگی شهر
  • فرشاد بهرامی*، مرتضی همتی صفحات 40-49
    تاب آوری به عنوان مفهومی نوین در ادبیات پایداری، فهم جدیدی از ارتباط انسان و محیط را ایجاد کرده است. همچنین با افزایش چالش های محیطی انسان در قرن جدید، این مفهوم در علوم مختلف گسترش یافته و توسط اندیشمندان رشته های متفاوت بازتعریف شده است. منظر نیز به عنوان دانشی که به ارتباط متقابل انسان و محیط می پردازد، از این موضوع مستثنی نبوده و در سال های اخیر پس از ورود مفهوم تاب آوری به حوزه شهر، اکنون این مفهوم وارد ادبیات این حوزه نیز شده است. بنابراین پژوهشگران به دنبال آن هستند که با بهره گیری از مفهوم تاب آوری، به چارچوب نظری ای دست یابند که منظر را در مواجهه با آشوب های پویای محیطی تاب آور کند. با این حال با بررسی جستارهایی که تاکنون با عنوان منظر تاب آور ارائه شده، به نظر می رسد که در پژوهش های صورت گرفته تمامی ابعاد منظر مورد توجه قرار نگرفته است. از آنجایی که تبیین ناصحیح منظر در این تعاریف منجر به عملکرد ناقص چارچوب های نظری موجود در مواجهه با بحران ها خواهد شد، این پژوهش به دنبال ارزیابی تعاریف موجود است. این جستار با ارائه تعاریف صورت گرفته در تاب آوری منظر و تعاریف بنیادین مفهوم منظر، از طریق قیاس امکان ارزیابی تعاریف را فراهم می آورد. از این رو، این نوشتار ابتدا با مرور فشرده ادبیات تاب آوری در حوزه شهر و منظر و ارائه مبانی نظری منظر و بیان صفات آن، به تشریح موضوع می پردازد. پس از آن، منظر در تعاریف تاب آوری منظر در تناظر با تعاریف بنیادین منظر قرار می گیرد و تمایزات آن به بحث گذارده می شود. نتایج این پژوهش بیانگر آن است در این تعاریف، با مغفول واقع شدن وجوه ادراکی، تنها به ابعاد عینی منظر اشاره شده و مفهوم منظر، معادل اکوسیستم های محیطی انگاشته شده است. بنابراین عبارت منظر در تعاریف موجود در حوزه تاب آوری منظر با مفهوم تعریف شده توسط صاحب نظران ادبیات منظر به لحاظ ماهوی تفاوت دارد
    کلیدواژگان: تاب آوری، اکولوژی منظر، منظر تاب آور، تعریف منظر، عینی-ذهنی
  • مهدی حسین زاده*، سیدمهدی معینی صفحات 50-61

    طرح ساماندهی میدان شهدای مشهد تحت عنوان پروژه بازآفرینی شهری در دو دهه اخیر در حال اجرا و اکنون در شرف اتمام است که نتیجه آن به گواه شهروندان و به نشانه حضورنیافتن آنان در این میدان چیزی جز شیء پنداشتن فضای شهری نبوده است. سابقه مطالعات و برنامه های توسعه شهری نشان می دهد که رویکرد آنها عمدتا معطوف به دو بعد عملکردی و کالبدی آن بوده و به بعد معنایی فضا به درستی توجه نمی شود، درحالی که بی توجهی به مقوله معنا از عوامل اصلی بروز پدیده بی مکانی در شهرهاست. در این راستا این پژوهش با رویکرد کیفی و در قالب دیدگاه کل نگر، منظر میدان شهدا را مورد ارزیابی قرار می دهد. ارزیابی در سه مرحله صورت می پذیرد: مرحله اول شامل تحلیل میدانی در مقیاس جزء نگر شامل حضور پژوهشگر در محل و برداشت عناصر کالبدی، فعالیتی و معنایی است. گام دوم به تحلیل محتوای اطلاعات جمع آوری شده پیرامون میدان شهدا اعم از مقاله، گزارش، خبر و... می پردازد. گام سوم با استفاده از روش تحلیل محتوا در پی کشف نقش در ذهن مخاطبان، از طریق مصاحبه عمیق با استفاده کنندگان از فضاست که براساس یافته های این مرحله ادراکات مخاطبان از میدان شهدا را در پنج سته کلی می توان جای داد: «مرکز شهر»، «آستانه حرم»، «فضای عمومی شهری»، «فضای سرد و بی روح» و «فضای بی هویت». این عوامل بیانگر معنای میدان شهدا در ذهن مخاطبان است. این پژوهش در نهایت از برایند سه مرحله، ارزیابی خود را از میدان شهدا ارائه کرده و با وزن دهی به آنها آسیب های اصلی میدان را در سه مورد نتیجه گیری کرده است. جمع بندی این پژوهش بر پایه مطالعات و ارزیابی صورت گرفته، سه هدف «زندگی بخشی و تغییر فضای حکومتی به فضای مدنی»، «بازتولید و انباشت لایه های معنایی میدان در راستای تداوم هویت» و «سازماندهی فضایی به منظور حضور مجدد شهروندان» را به منظور احیای میدان پیشنهاد و بر پایه این سه، راهبردها و سیاست های خود را مطرح کرده است

    کلیدواژگان: فضای جمعی، سرزندگی، میدان شهدا، مشهد، منظر
  • طاهره صالحی، محمد مهدی ضرابی*، آیدا آل هاشمی صفحات 62-69
    باغستان سنتی قزوین متشکل از باغ هایی عموما مثمر است که در گذشته دورتادور شهر قزوین قرار گرفته بودند. این باغ ها با بیش از هزار سال قدمت و2500 هکتار مساحت امروزه قزوین را در سه جهت شرق، جنوب و غرب احاطه کرده است. یکی از ارجاعات تاریخ مکتوب در این مورد «سفرنامه ناصر خسرو» است که نشان دهنده سبقه تاریخی این مجموعه باغ هاست که با ویژگی های منحصربه فرد فنی، جغرافیایی، هیدرولوژی، فرهنگی و هویتی، برای قرن ها محدوده و مرز شهر قزوین را تعریف کرده و برای شهر نقشی حیاتی و هویتی داشته اند.گسترش بی رویه شهر قزوین در دهه های اخیر به هویت و قلمرو باغستان سنتی قزوین صدمات فراوانی زده است و باغستان سنتی قزوین را در معرض تهدید و تخریب قرار داده است. عواملی مانند توسعه شهر، افزایش جمعیت، افزایش قیمت زمین، دگرگونی های اجتماعی و اقتصادی، احداث سایت دفن زباله و البته رویکرد اشتباه مدیریت شهری باعث این تخریبات شده است. نداشتن عملکرد و کاربندی هماهنگ و معاصر با زندگی مردم و نبودن برنامه ای جامع در تعریف عملکرد متنوع برای این قطعات شهری موجب نابودی، خشک شدن، تغییر کاربری و از هم پاشیدن این زیرساخت سبز و حیاتی شهر قزوین شده است.پارک «ملا خلیلا» در باغستان سنتی شهر قزوین یکی از معدود تلاش های شهرداری قزوین است که هدفش احیای باغستان سنتی و مهیاسازی آنها برای حضور در زندگی مدرن شهروندان قزوین با نیازهای زندگی مدرنشان بوده است. این پارک در سال 1394 افتتاح شد و اکنون روزانه مورد استفاده مردم شهر قزوین قرار می گیرد. مقاله حاضر تلاش می کند تا میزان پیوستگی و وفاداری طرح این پارک به باغستان سنتی قزوین را که امروز به عنوان نمونه ای پایلوت برای دخل و تصرف باززنده سازی باغستان قزوین مورد توجه است، در سنجش با ساختارها و الگوهای سنتی باغستان مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
    کلیدواژگان: باغستان سنتی، پارک ملا خلیلا، باززنده سازی، قزوین
|
  • Seyed Amir Mansouri* Page 5

    Landscape is not a mere physical reality; but a scene interpreted by the observer. Therefore, landscape is intertwined with the observer’s mentality. All over the world, the exterior and physical dimensions of the places where we live are completely alike; however, the exhibition of “concepts” are quite unlike for the residents. In interpreting the outside world, the subjective mentality of the observer, which is inspired by history, events, reflections, traits, and memories, plays a central role. The observer reads the space as a text and then lives in a space where is perceived and understood by the observer. Myths and fundamental cultural beliefs are the most prominent sources in configuration of the observer’s mentality. The repetition of the myths produces the symbols of a civilization and gradually leads to formation of an aesthetic system. This brings an order to the living environment and introduces a series of symbolic or functional “landscape” elements that elevates the entity of a place to a perceived space. The efforts of civilizations to present their beliefs leads to the creation of unique art and architectural masterpieces. The study of art, whether scrutinizing the aesthetics of the artwork which deals with the quality and proportion of the parts in combination with each other and with the whole, or analyzing the beauty in the minds and beliefs of the people which reveals their preferences, is indispensable for the continuation of a nation’s identity. In a beautiful photo of the Father Garden (Shahid Abghari Garden) in Tehran, Shokatpardaz has confined a beautiful view of the fountain within a frame. It manifests the assimilation of truth and imagery; an objective phenomenon revealed in terms of mythological beliefs in Persian garden. The two square and circular ponds as the symbols of Persian gardens from the ancient and Islamic periods and they are built in brick with dark colors inside to reflect the above world. This image of trees and the sky presents a terrestrial-sky view of Persian art that can be conceived as the sum of truth and imagery.

    Keywords: Landscape, mentality, identity
  • Mohammadreza Mehrabani Golzar * Pages 6-15
    The Persian garden is not simply a physical body; it is a ‘culture’. It consists of a set of art, architecture, plant orders, irrigation system, beliefs, oral literature, lifestyle, and aesthetics aspects; therefore, the footmark of the Persian garden can be traced as far as this culture is presented. Although the expansion area of the Persian garden is often limited to the Persian land, it has the capability of having a wider influence if we consider the garden as a cultural issue. The evidence presented here in this study, which explores more different aspects of the Persian garden, indicates its expansion to the borders of the Atlantic coast from the West and middle China to the Eastside. Some other indications of this existence are also visible in East Africa and the Swahili region. So, it is possible to draw a novel picture of Persian garden heritage that explain its authenticity, richness, and interaction with the other parts of the world and also reveal the reason for its continuing presence over history.
    Keywords: Persian garden, Territory, India, Spain
  • Babak Barkhordra, Leila Zare *, Seyed Mostafa Mokhtabad Pages 16-27
    Today, social spaces have become a Emancipation way from mechanical life, high speed, and Enormous potential for attracting citizen and tourists, to increase the level of participation and vitality of cities, along with their impact on the surrounding urban texture has been proven in many successful global examples, for this reason many urban professionals and managers in recent years have emphasized the necessity of building, recreate and equip Iranian cities with these types of spacesThe present study aimed to evaluate social spaces existing in the historical texture of Isfahan, as one of the ancient and historic cities of Iran, during the prosperity of one of the governments that focused on urban planning, and this paper also examines the weaknesses and strengths of these types of spaces.In the first step in the present study, urban space, public space, and social space have been defined and the presence of these spaces in historical texture, and also social spaces of Isfahan in the Safavid era have been described. Then, based on experts’ opinions on the definition of social space, prominent social spaces of Isfahan have been evaluated. In the next step, elites of this field helped us explain the components of assessment and conduct a survey, and their consensus on the spaces was evaluated so that at the end, to develop a more accurate model of utility criteria of social spaces in historical textures can be proposed.
    Keywords: Urban Space, Public space, social space, Historical texture, Isfahan
  • Elham Zabetian *, Reza Kheiroddin Pages 28-39

    Color is an important element used in urban landscaping can highly affect the enhancement of the urban identity. Colorful landscape planning of a city, as a branch of the environmental psychology, follows, like colorful palette planning in the interior decoration of a building. Therefor certain specific rules and principles that have been neglected and not attended to appropriately. This research aims at identifying and evaluating citizens’ perception and their color preferences in the urban environment through their own participation and, therefore, effort has been made to analyze such preferences in a public urban environment (a section of Imam Hossein Square as an example) through the VEP (Visitor Employed Photography) method that obtains people’s opinions about their perceptions of the colorful landscapes. For this purpose, the evaluation variables were extracted and the related pictorial questionnaires were designed. The sample of this research, determined through the cluster sampling method, included three groups of residents, workers, and pedestrians. The qualitative and quantitative analyses were carried out using the SPSS and Image Color Analyzer and the results were incorporated in the colorful landscape planning of the research site to reflect the citizens’ color preferences. Based on the conclusions derived, some suggestions are: (1) sequencing the urban spaces and perception of color combinations in each sequence using color analyzing software programs, (2) determining dominant colors in each sequence and the needs to add or reduce colors considering their harmony pattern, (3) determining the dominant role and performance of each urban space and the color palette fitting its function, (4) studying the city’s prevailing climate and extracting the principles required for better perception using a colored landscape, (5) determining the dominating audience of each space and studying their perception of the colors’ indicators, (6) obtaining the citizens’ opinions and preferences to plan the colored landscape in each sequence, and (7) presenting the proposed improvement plan of the colored landscape based on the reflections of the citizens’ preferences.

    Keywords: participation, VEP method, citizens’ color preference, city’s color scape
  • Farshad Bahrami *, Morteza Hemmati Pages 40-49
    Resilience, as a new concept in sustainability literature, has created a new understanding of the relationship between humans and the environment. In addition, with increasing environmental challenges facing humans in the new century, this concept has been extended in different fields and redefined by scholars of different disciplines. Landscape, a science that deals with the interaction between humans and the environment, has been no exception; in recent years, after the introduction of resilience into urban literature, this concept has now found its way into the literature of the field. Researchers are now seeking to develop a theoretical framework based on this concept to preserve the landscape in the face of dynamic environmental disturbances. However, a careful perusal of literature of resilient landscape reveals that not all aspects of the landscape have been considered in available studies. Since an incorrect conceptualization of the term, landscape, through these definitions lead to a malfunction of existing theoretical frameworks in the face of disorders, this study attempts to evaluate the existing definitions. This study also aims to review the available definitions of the term of the landscape resilience and compare them with the fundamental definitions of the concept of the landscape. To this end, this study first briefly reviews the literature of resilience in the field of urbanism and landscape, and then, presents the theoretical foundations of the landscape and its properties. Thereafter, the concept of landscape in landscape resilience is compared and contrasted with the fundamental definitions of the term landscape, and their discrepancies are discussed. The results of this study indicate that, in all definitions, the perceptual aspects of the landscape have been neglected, and only its objective aspects have been included. In addition, this concept has been considered as equivalent to environmental ecosystems. As a result, the term “landscape”, in all definitions, in the field of landscape resilience is substantially different from the concept defined by landscape literary experts.
    Keywords: Resilience, landscape ecology, Resilience landscape, Landscape definitions, Objective-Subjective
  • Mahdi Hoseinzadeh *, Seyed Mahdi Moeini Pages 50-61

    The organization and renovation of Shohada square in Mashhad, entitled as the urban regeneration project has been in progress for the last two decades and now this project has been almost completed. However, it has failed to achieve its goals as it has witnessed the absence and involvement of people. This failure is caused by the perspective in which urban space is considered merely an object. Previous studies on urban regeneration and related projects show that the focus has just been on the functional and physical aspects of urban spaces rather than meaning. The negligence of the meaning could be the main barrier to developing a sense of place in cities. To address this gap, the current study employed a qualitative and holistic approach to evaluating the Shohada square landscape. The study included three phases: The first phase involved a detailed field study and data collection on the physical attributes, activities, and meaning of space by the researcher. In the second phase, data about Shohada square was collected from available research papers, newspapers, reports,etc.and were further analyzed. Using the content analysis the role of the square was scrutinized from the citizens’ perspectives. To this end, in-depth interviews were conducted with urban users. The findings revealed that the people’s perceptions of Shohada square fall into five categories: “city center”, “shrine threshold”, “public urban space”, “cold and soulless” and “identityless”. These factors reflect the meanings of Shohada square in the citizen’s minds. The study further drew upon the data from three phases to evaluate Shohada square through the lens of its citizens and then attempted to identify the factors threatening the role of this square. Based on the findings, the study concludes that for the revitalization of Shohada Square, three main aims and relatively policies and strategies must be taken into account namely: increasing the space vitality and its transformation to a civil space, reproducing and adding meaning and keeping the identity of space as well as the spatial reorganization of space for bringing people to space.

    Keywords: Public space, Vitality, Shohada Square, Mashhad, landscape
  • Tahera Salehi, Mohammad Mahdi Zarrabi *, Ayda Alehashemi Pages 62-69
    The traditional Qazvin gardens were generally fruitful gardens that were located far away from the city of Qazvin. These gardens are more than a thousand years old and two thousand five hundred acres of Qazvin's area are located in three directions east, south and west. One of the references to written history is Nasser Khosrow's travelogue, which represents the history of this garden complex In the past decades, the proliferation of Qazvin has caused great damage to the identity and domain of traditional Qazvin gardens and has endangered the traditional Qazvin gardens. Factors such as urban development, population growth, rising land levels, social and economic changes, rising land prices, the construction of a landfill site and, of course, mismanagement of urban management have caused this devastation. Lack of consistent and contemporary implementation of the people's lives and lack of a comprehensive plan for defining a variety of functions for these parts of the city that caused the destruction, drying, alteration and dismantling of this green and vital infrastructure of Qazvin. Mullah Khalila Park in the traditional garden garden of Qazvin is one of the few efforts that the Qazvin municipality aimed at reviving the traditional gardens and freshening them to the modern life of the citizens of Qazvin with the needs of their modern life. This park was opened in 2015 and now it is used by people of Qazvin on a daily basis. The present research tries to increase the level of continuity and loyalty of the park's design to the traditional Qazvin gardens, which today serve as a pilot example for live livelihoods. Qazvin gardens are considered, to be analyzed in traditional gardens' structures and patterns.
    Keywords: Traditional garden, Regeneration, Qazvin