فهرست مطالب

پژوهشنامه متین
پیاپی 84 (پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/09/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدجواد جاوید، علی باقری چیزه* صفحات 1-19

    امام خمینی بر پایه اصل «ولایت فقیه» در تلاش بود آینه ای تمام نما از حکمرانی علوی مستقر نماید. وجه تشابه «حکمرانی خوب» در اندیشه امام با تعریف غربی در مولفه های ظاهری آن است که هر دو حاکمیت قانون، مشارکت مردمی، پاسخگویی و مسئولیت پذیری و دیگر اصول چون عدالت و برابری و کارآمدی نهاد دولت را موردتوجه قرار داده اند؛ اما در رویکرد امام نسبت به غرب رویکرد مادی به عنوان هدف میانی و بعد معنوی، هدف غایی و اعتقادی وی محسوب می شود. باوجوداین، اصول ثابت و متغیری در حکمرانی علوی در حوزه اجرایی دارند که مبتنی بر مقتضای زمان و مکان و مصالح جامعه اسلامی است. الگوی عملی امام خمینی حکومت علوی بوده؛ اما در این مسیر بالاخص در حوزه اجرایی تماما یکسان عمل نشده است. یکی از دلایل تفاوت عمل به مسئله مقتضیات زمان و مکان برمی گردد؛ اما این موضوع تنها در سایه رعایت ثوابت می تواند قابل توجیه باشد.

    کلیدواژگان: حکمرانی خوب، امام خمینی، اصول ثابت، مصلحت، قوه اجرایی
  • سجاد عسکری*، حسین شفیعی فینی، سیدمرتضی شهیدی صفحات 21-47

    مطابق اصل رضایی بودن اعمال حقوقی، به جز وجود و تلاقی صحیح اراده‏ ها، عامل دیگری برای صحت معاملات شرط نیست؛ اما در استثنائات وارد بر این اصل تشریفاتی همچون استفاده از اصطلاحات و الفاظ خاص، تنظیم سند رسمی و... نیز جزء شرایط صحت معاملات قرار می‏ گیرد. در معاملات غیرمجاز ارز که از آن به قاچاق ارز یاد می ‏شود، عدم توجه به ممنوعیت‏ ها، علاوه بر ایجاد آثار تکلیفی، بر وضعیت معاملات نیز موثر است و سبب بطلان این معاملات می‏ شود. نتیجه آن‏که شرایط لازم الرعایه در معاملات ارز برای رهایی از مجازات، از منظر حقوق خصوصی، تشریفات لازم برای صحت این معاملات نیز به شمار می‏ روند. با این تعبیر، امروزه دیگر نمی ‏توان قائل به رضایی بودن معاملات ارز بود و این معاملات را باید جزء استثنائات وارده بر اصل رضایی بودن اعمال حقوقی قلمداد کرد. بررسی آرای فقهی امام خمینی، به عنوان بنیان‏ گذار فقه حکومتی نوین، نشان می‏ دهد که این شیوه وضع مقررات، نه بر مبانی فقهی حقوقی متقنی استوار است و نه توانسته قانون‏ گذار را به هدف خود که مقابله با نابسامانی ارزی است، برساند.

    کلیدواژگان: ارز، قاچاق ارز، ضمانت اجرای تکلیفی، ضمانت اجرای وضعی، معامله فاسد
  • سیدصدرالدین موسوی جشنی* صفحات 49-72

    جان اف کندی با شعار«آزادی» در آمریکا به قدرت رسید. هدف اعلامی دکترین کندی اشاعه «آزادی» از طریق انجام اصلاحات در آمریکای لاتین و ایران بود؛ اما با توجه به اینکه اصلاحات مورد نظر او منافع کشورهای هدف را در نظر نمی گرفت، با مخالفت نیروهای مردمی در آمریکای لاتین و امام خمینی در ایران روبرو شد. هدف این نوشتار بررسی اهداف و علت تناقض های به وجود آمده در اجرای دکترین کندی است. سئوال پژوهش: اهداف دکترین کندی چه بود و به چه علت در اجرا دچار تناقض گردید؟ فرضیه پژوهش: دکترین کندی برای حفظ منافع نظام سرمایه داری در پارادایم جنگ سرد صورتبندی شد، از اینرو در عمل موقعیت ژئوپولیتیکی متحدین آمریکا از یک طرف و مخالفت ناسیونالیست ها در آمریکای لاتین و امام خمینی در ایران از طرف دیگر، باعث شد که کندی موفق به اجرای دکترین خود نشود. روش تحقیق: در این پژوهش از روش تحلیل متن استفاده شده و بدین منظور نطق ها و پیام های کندی مورد واکاوی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که از آنجا که دکترین کندی منافع کشورهای هدف را مد نظر نداشت، در عمل برای حفظ منافع نظام سرمایه داری آزادی را فدای منافع ژئوپلیتک کرد.

    کلیدواژگان: دکترین کندی، ایران، امریکای لاتین، آزادی، اصلاحات
  • سیدصادق موسوی، سیدمحسن آزیز*، سید علی رضوی صفحات 73-90

    اختلاف اندیشمندان در مبانی اصولی و رویکرد ایشان نسبت به اصول عملیه و به ویژه اصل استصحاب از عوامل مهم و تاثیرگذار در اختلاف فتاوای ایشان در ابواب مختلف فقهی به شمار می رود. در این مقاله تاثیر اختلاف مبانی فقها در اصل استصحاب بر برخی از احکام خیار غبن و عیب با رویکرد ویژه بر نظرات امام خمینی مورد کنکاش قرار گرفته و اثبات شده است که اختلاف دیدگاه ایشان در مسائل مربوط به استصحاب، صرفا جنبه نظری نداشته بلکه در عمل نیز باعث اختلاف اساسی در فتاوای فقهی ایشان شده است. به عنوان نمونه، اختلاف نظر در بقای خیار غبن برای مغبون در صورت پرداخت مابه التفاوت از سوی غابن، ناشی از اختلاف نظر در جریان استصحاب در شک در مقتضی است و بر اساس دیدگاه فقیهانی چون امام که استصحاب را در شک در مقتضی جاری می دانند، حکم به بقای خیار می شود. همچنانکه تفاوت نظر در مسئله فوریت یا تراخی اعمال خیار غبن، ناشی از اختلاف در تقدم اصل استصحاب بر اصل لزوم است. در خیار عیب نیز با وجود دیدگاه های متفاوت فقهی درخصوص اختلاف طرفین معامله در زمان حدوث عیب بر مبیع، ضمان یا عدم ضمان بایع ریشه در اختلاف در مجرای استصحاب عدمی دارد.

    کلیدواژگان: اختلاف مبنا، اختلاف فتوا، استصحاب، خیار غبن، خیار عیب
  • نسرین مهرا، بهروز نوروزی* صفحات 91-129

    سیاست گذاری جنایی، مهم ترین شاخصه دستگاه های حقوقی دنیا محسوب می شود. هر نظام حقوقی برای اینکه بتواند مسئولیت کیفری را بر کسی تحمیل کند، یکسری شرایطی را تحت عنوان ارکان مسئولیت کیفری، در قوانین و مقررات خود وضع و به سیاست گذاری در این رابطه اقدام می کند. سیستم حقوقی ایران و انگلستان.

    کلیدواژگان: سیاست گذاری، مسئولیت کیفری، ایران، انگلستان، عدم مسئولیت کیفری
  • محمدحسین ناظمی اشنی* صفحات 131-150

    موضوع شناسی به عنوان یکی از زیرشاخه های دانش فلسفه فقه، اهمیت بسزایی درراه رسیدن به فقه مسائل مستحدثه دارد. گسترش روابط اجتماعی، باعث تعدی افراد مختلف به حریم املاک دیگران شده و شکایت های حقوقی در این زمینه، ضرورت بحث پیرامون حریم املاک را موجه می سازد. حریم در فقه اسلامی با توجه به قاعده لا ضرر و بنای عقلا در جعل حریم، غالبا برای هر مال مملوک غیرمنقول به میزان عرفی به جهت استفاده کامل از ملک قرار داده شده است و با توجه به عدم ردع شارع، تایید آن را نیز به دنبال دارد. لفظ حریم مورداستفاده روایات نیز قرارگرفته؛ اما محدوده ای برای حریم عین مطرح نشده است. فقط حریم منفعت بین منابع آبی، مقدر شده است که با توجه به ضعف سند و تعارض با یکدیگر، مورد اعتنای بعضی از فقها قرار نگرفته و از طرف بعضی دیگر مربوط به عرف زمان صدور است. پس در تعیین محدوده حریم با توجه به اصل عدم (ملکیت یا اولویت) باید به عرف مراجعه نمود که راه رسیدن به مصادیق جدید است.

    کلیدواژگان: حریم، حق حریم، حق اختصاص، حق ارتفاق، موضوع شناسی
  • ابراهیم یاقوتی*، فاطمه عرب احمدی صفحات 151-171

    مفهوم آزادی یکی از ضروریات حیاتی و تکامل بخش زندگی انسان به شمار می آید. آزادی مقاومت به عنوان یکی از انواع آزادی به دنبال آگاهی بخشیدن و مشروعیت دادن این حق در برابر مبارزه با دولت های داخلی استعماری و استبدادی و استقلال در زندگی مقابل قدرت هاست. در حقیقت مبنای آزادی مقاومت همانا عدالت بوده که اسلام در تمام شئون خود بر آن تاکید نموده است. لذا اندیشه فقه سیاسی به عنوان مدبر شئون جامعه عمل کرده و حقوق و تکالیف انسان را بر اساس شریعت در مسائل سیاسی و اجتماعی بیان می کند. آزادی مقاومت در اشکالی چون نافرمانی مدنی و انقلاب، ظهور و بروز پیدا می کند. به طوری که خاستگاه و زیربنای آن را می توان در سه دسته دینی، جامعه شناختی، انسان شناسی جستجو نمود. رد پای حق بر آزادی مقاومت در ادله نقلی کتاب و سنت و قواعد فقهی مصلحت، عدالت، اهم و مهم، حرمت بدعت، تقیه و نفی سبیل یافت می شود. البته شایان ذکر است که دایره جواز آزادی مقاومت هرگاه منجر به اختلال نظام اجتماعی، اضرار به غیر، تضعیف اسلام یا دولت اسلامی شود با شرایطی محدود می گردد.

    کلیدواژگان: آزادی، آزادی مقاومت، فقه سیاسی، نافرمانی مدنی، انقلاب
|
  • MohammadJavad Javid, Ali Baqeri Chizeh * Pages 1-19

    Imam Khomeini tried to establish a perfect model of Alavi (attributed to Imam Ali (AS), the first Imam of Shia Muslims) governance based on the principle of Vilayat-i-Faqih or guardianship of the Islamic jurists. The similarity between “good governance” in Imam Khomeini’s ideology and the Western definition lies in its apparent components since both pay attention to the rule of law, public participation, responsiveness, as well as other principles such as equitability and inclusiveness, effectiveness and efficacy of the government. In Imam Khomeini’s approach, however, vis-à-vis Western view of good governance, the material aspect is an intermediate goal while spiritual aspect appears to be the ultimate goal.Imam Khomeini has considered invariable and variable principles in his theory of Alavi governance that are based on the time, place and expediency of Islamic community. His practical pattern of conduct is Alavi governance but in realization of the goal, particularly in executive branch, it has not been wholly observed. One reason for the difference in action relates to the time and place requirements, although it can only be justifiable in the light of invariable principles.

    Keywords: good governance, Imam Khomeini, invariable principles, expediency, Executive Branch
  • Sajad Askari *, Hossein Shafiei Fini, SeyedMorteza Shahidi Pages 21-47

    By virtue of the principle of consensualism in legal practices, there is no other factor to verify the accuracy of transactions other than the legitimate existence and consensus of the wills. In exceptions to this principle, though, such formalities as applying certain terms and wordings, official documentation, etc. shall be included among the conditions for verification of the authenticity of the transactions. In the case of illegal forex trading, which is considered an instance of smuggling, inattention to the prohibitions, in addition to its imperative ruling, will affect the binding power of the transactions and will terminate the trading. This means that the mandatory requirements for legal forex trading, in view of the private law, are the required formalities for the accuracy of these transactions. Given the above, it is impossible today to consider consensualism as the only required formality for accuracy of the transactions; rather, they must be included among the exceptions to the principle of consensualism in legal acts. A review of Imam Khomeini’s viewpoints on transactions, as the founder of modern rule of the Islamic jurisprudence, indicates that such a manner of setting rules and regulations is neither based on Islamic-legal jurisprudence not can it help the lawmakers to fight the chaotic illegal forex trading.

    Keywords: Forex, forex smuggling, imperative sanction, positive sanction, void contract
  • SeyedSadrodin Moosavi Jashni* Pages 49-72

    John F. Kennedy came to power in the United States on the promise to promote “freedoms”. His pronounced objective for Latin America and Iran was to promote freedoms through reforms. However, since his proposed reforms did not aim to protect the interests of the target countries, they faced the opposition of the people in Latin America and the protest and opposition of Imam Khomeini in Iran. The main objective of this article is to study the objectives and the reasons for contradictions that surfaced between the objective and practice of the Kennedy Doctrine. The main question of this research is: What were the objectives of the Kennedy Doctrine and why did its practice contradicted its objectives? The hypothesis of this research is: The Kennedy Doctrine was formulated for the protection of the capitalist system within the paradigm of the Cold War, hence, in the course of its implantation, the geopolitical situation of the US allies, on the one hand, and, the opposition of the nationalist in Latin America and that of Imam Khomeini in Iran, on the other hand, caused the doctrine to fail in achieving it objectives. Documental and text analysis has been employed in this research and the necessary data were collected from Kennedy’s speeches and messages. The findings of the research indicate that since the Kennedy Doctrine did not take the interests of the target countries into consideration, in practice it sacrificed freedom to protect the interests of the capitalists system and the US geopolitical interests. 

    Keywords: Kenned Doctrine, Iran, Latin America, freedom, reform
  • SeyedSadeq Mousavi, SeyedMohsen Aziz *, Sayyed Ali Razavi Pages 73-90

     The scholars’ differences in opinion on religious law fundamentals and their approaches toward the practical principles such as authorization or istishab are among the major and decisive factors in issuing different Fatwas (nonbinding legal opinion on a point of Islamic law (sharia)) in various jurisprudential aspects. This paper has reviewed and analyzed the effects of fundamental differences in authorization of different Fatwas by jurists in some rules on option of lesion and defect based on Imam Khomeini’s views. The paper has proven that the differences in opinion of the scholars in terms of authorization are not merely theoretical and they have led to fundamental differences in their Fatwas in practice as well. For instance, the difference of opinion in sustainability of the option of lesion for the defrauded person in case of paying the balance by the deceiver comes from the difference of opinion in legal presumption of continuity of the status quo in doubtful case. Based on the views of some jurists such as Imam Khomeini, who confirms legal presumption of continuity of the status quo in doubtful case, in this case the principle of option will be valid. Also the difference of opinion in urgency of option of lesion is due to the dispute on priority of the principle of authorization over the principle of bindingness. As in the case of option of defect, despite difference of opinion on the disputes between the transaction parties at the time of the discovery of defect on the object of sale, the guaranty or non-guaranty of the vendor has its roots in the difference on non-existent authorization.

    Keywords: Difference in fundamentals, difference in Fatwa, Authorization, option of lesion, option of defect
  • Nasrin mehra, Behroz Norouzi * Pages 91-129

    Countries need to enact a set of conditions called pillars of criminal liabilities in their laws and set pertinent policies to help impose criminal liability on persons. Despite sharp differences, the legal systems in Iran and Britain share some similarities. Iran’s law has been created based on Fiqh and law, while British law is a product of rules and regulations coming from the judicial procedures and they do not adhere to a unified criterion. This paper intends to find appropriate answers to the following questions: 1- On what basis do Iranian Fiqh and British legal system make their criminal liability policies concerning age, intellect and growth? 2- What are the two systems’ differences and similarities in policymaking on aforesaid areas? Both legal systems and Iran’s Fiqh have admitted criminal liability policymaking on age, intellect and growth as a principle despite their differences. In other words, imposing criminal liability on the individuals depends upon a certain period of age, intellectual development and physical growth.

    Keywords: Policymaking, criminal responsibility Iran, Britain, criminal liability
  • MohammadHossein Nazemi Ashani* Pages 131-150

    AbstractThematic study, as a sub-branch of Philosophy of Jurisprudence, is crucially important in jurisprudential understanding of the related issued. The expansion of social relations has caused increased violation of private properties and increased legal complaints necessitate further discussions on limits of properties. In Islamic jurisprudence, with respect to the principle of no harm as well as logical and consistent usages, limits are often considered for any immovable property - according to common law - for full usage of the property. In the absence of an opposing rule by legislators, it is thus confirmed. The word “limits” has been also used in traditions but no measure has been mentioned for the limits as is. The only reference relates to the limits of benefit among the water resources. Given the weakness of the document and the availability of the contradictory deeds, it has not received due attention by the jurists, while some claim it has been issued according to the common law at the time. Therefore, in setting the limits for a property and with respect to the principle of the absence of (ownership deed or priority), one must refer to the common law in settling the disputes. This will open the way for new applicability.

    Keywords: Limits, right of limits, right of possession, right of dominant estate, thematic study
  • Ebrahim Yaghouti*, Fatemeh Arab Ahmadi Pages 151-171

    Freedom is a key concept and a vital necessity that enriches human life to the full. Freedom to resist is a kind of freedom that seeks to promote awareness and to legitimize this right in the fight against domestic despotic and colonial rule and in gaining independence in life against the external powers. Justice is indeed the cornerstone of freedom to resist, something that Islam has emphasized in all its aspects. Therefore, the theory of political jurisprudence contrives and constitutes various aspects of the society and expresses human rights and duties based on Sharia law in various political and social issues. Freedom to resist emerges in such forms as civil disobedience and revolution, so that its infrastructures may be sought in three religious, sociological and anthropological groups. It can be also traced in traditions and narratives, the Book and in the jurisprudential principles of expediency justice, important and more important issues, prohibition of innovative manners, dissimulation and principle of no foreign influence. It bears mentioning that freedom to resist may be limited when its strength of action leads to violation of the social order, damage to others, and weakening of Islam or Islamic government.

    Keywords: Freedom, freedom to resist, political jurisprudence, Civil Disobedience, Revolution