فهرست مطالب

پژوهش در هنر و علوم انسانی - پیاپی 23 (اسفند 1398)

نشریه پژوهش در هنر و علوم انسانی
پیاپی 23 (اسفند 1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/01/23
  • تعداد عناوین: 8
|
  • روح الله آهنگران*، شبنم رضایی عباسی صفحات 1-10

    در راستای گسترش چشمگیر فضای مجازی در کلیه وجوه زندگی بشر، تولید شبکه های انسانی نیز عامل مهم دیگری در افزایش تعامالت مجازی بین افراد گردید. شبکه های اجتماعی مجازی، نسل جدیدی از وبسایتها هستند که این روزها کانون توجه کاربران شبکه جهانی اینترنت قرار گرفته است. یکی از کارکردها و ظرفیتهای این رسانه های نوظهور مجازی ایجاد تعامل و گفتمان سازی میباشد. با توجه به رشد فضای مجازی و ورود جنبه های مختلفی از دین و شکلگیری مذهب در فضای مجازی، گفتمان های گوناگونی از مفاهیم قرآنی و معارف دینی میتواند شکل بگیرد. یکی از آن مفاهیم که کمتر به آن پرداخته شده و الزم است بیشتر به آن توجه شود موضوع ایمان به وعده های الهی میباشد. مراحل گفتمان سازی عبارت اند از آگاه سازی، آرمان سازی و هدایتگری که با وجود ظرفیت های نوشبکه های اجتماعی میتوان در مرحله آگاه سازی مخاطب نسبت به مفهوم وعده های الهی، اقسام آن و درکل به نقاط ضعف و قوت گروه ها در این موضوع آگاهی یافت و در مرحله آرمان سازی نیز میتوان با تعریف نقاط آرمانی به خصوص وعده های مرتبط با مسایل آخرالزمان و حکومت مهدوی برای ایجاد انگیزش در راستای حرکت جمعی به مقصد دست یافت و پس از این دو مرحله مقدماتی که متناظر با کلیت موضوع وعده های الهی است؛ گفتمان سازی وارد مرحله هدایتگری خواهد شد. هدف از انجام این پژوهش بررسی ظرفیت نوشبکه های مجازی در گفتمان سازی ایمان به وعده های الهی میباشد. روش تحقیق در این پژوهش، روش تحلیلی-استنباطی است و از لحاظ هدف کاربردی میباشد. همچنین نحوه گردآوری اطالعات، روش اسنادی به روش فیش برداری میباشد.

    کلیدواژگان: ظرفیت، نوشبکه های مجازی، گفتمان سازی، وعده، وعید، شبکه های اجتماعی، رسانه مجازی
  • سیدمهدی هاشمی فیض آبادی*، اکرم فیض آبادی صفحات 11-20

    سوگیری های شناختی مدیریتی، به ویژه بیش اطمینانی مدیران، همواره به عنوان عاملی تاثیرگذار بر فرآیندهای پژوهش و توسعه و نوآوری شرکت شناخته شده است. ازاین رو، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر بیش اطمینانی مدیریت بر میزان هزینه های پژوهش و توسعه شرکتها می پردازد. بدین منظور، برای سنجش بیش اطمینانی مدیر از دو سنجه مبتنی برتصمیمات سرمایه گذاری استفاده شده است. فرضیه تحقیق نیز با استفاده از نمونه ای متشکل از 51 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1391 تا 1395 و با بهره گیری از مدل رگرسیون چند متغیره مبتنی بر تکنیک داده های ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بیش اطمینانی مدیریت، میزان هزینه های پژوهش و توسعه شرکت را افزایش میدهد

    کلیدواژگان: بیش اطمینانی مدیریت، نوآوری، هزینه های پژوهش و توسعه
  • پریسا طاهری راد*، محسن صحتی، نادیا معقولی صفحات 21-30

    در این مقاله بیشتر سعی بر این است که چه عواملی هنر خوب را خوب میسازد و چه نقشی هنر در زندگی دارد. آیا وجود هنر الزم است؟ یکی از فیلسوفانی که در این پژوهش تاثیرگذار بوده نیچه است که در بعضی از دوره اول تفکرات خویش متاثر از نظرات شوپنهاور میباشد. شوپنهاور و نیچه در بیشتر اوقات واژهی هنر را تنها در معنی سنجیده و واالی آن به کارمی برند. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی از طریق مطالعات کتابخانه ای است. یکی از هنرمندانی که در آثار خود تاثیر بسزایی از دیدگاه نیچه گرفته زاگ مستر است. که این هنرمند به عنوان خالق هنر شناختهشده است. نمونه کارهای او دارای شکل های بسیار متفاوتی است که بیشتر تالش برای نگاه کردن به محدودیت های خوب زندگی دارد. جامعه آماری بر اساس پوسترهای زاگ مستر است که با نگاه نیچه مورد بررسی قرارگرفته اند. از نتایج حاصل دریافت شد که او نیز مانند نیچه، هنر را وسیله ای برای زندگی و حاوی لذت روحی میداند

    کلیدواژگان: پوستر، زبان غیررسمی، فلسفه هنر نیچه، پوستر زاگ مستر
  • الهام کشاوری* صفحات 31-44

    این پژوهش به مقایسه اقدامات، اهداف و نوع حامیان هنری دوره های ایلخانی و تیموری میپردازد. پرسش پژوهشی این تحقیق عبارت است از: به لحاظ نوع حامیان هنری، اقدامات و اهداف آنان چه تفاوت ها و شباهت هایی میان دو دوره وجود دارد؟ این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی، با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که، در دوره ایلخانی کار حمایت هنری بر عهده سه دسته وزرای دیوانی، دانشمند-روحانی و صاحب منصبان وابسته به دربار بود. هدف اصلی این وزرا حفظ فرهنگ، هنر و تمدن ایران بود و برای نیل به این هدف اقدامات مهمی را که تا آن زمان بیسابقه بود انجام دادند. در عهد تیموری شاهان، شاهزادگان، امیران و وزرای تیموری، که دو گروه حامی هنر این عصر بودند، در فرهنگ ایرانی رشد یافته بودند پس دیگر سعی در جهت حفظ این فرهنگ نداشتند بلکه تمام تالش خود را بکار میبستند تا با حمایت از انواع هنرها و مبادرت ورزیدن به کارهای هنری به اهدافی نظیر جاودانسازی نام و نشان خود و نمایش قدرت برسند. در نهایت میتوان چنین نتیجه گرفت که میان اقدامات و اهداف حامیان دو دوره تشابهاتی وجود دارد اما تفاوت های میان نوع حامیان در این دوره ها، چشمگیرتر است.

    کلیدواژگان: حمایت هنری، حامیان هنری ایلخانی، حامیان هنری تیموری
  • شهرام بی باک* صفحات 45-52

    خراسان بزرگ، در دورهای از حیات تاریخی-اجتماعی خود شامل سراسر مناطق شرقی ایران و در پارهای از زمانها شامل استانهای کرمان و حتی قسمت های از افغانستان میشد و حتی قبل از آخرین تغییرات 1383ش استانی در شمال شرقی ایران به مساحتی قریب 313335 کیلومترمربع و تقریبا یک پنجم مساحت کل ایران را داشت. اما امروزه متشکل از سه استان خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی است. این استان یکی از قدیمی ترین نقاط سکونت گاهی در ایران با قدمت 800 هزار پیش تا به امروز هست. و طی این دوران دستخوش تغییرات مرزی و حاکمیتی بوده. و هیچگاه خالی از سکنه نبوده، فقط مرزهای زیستی آن در ادوار تاریخ بنابر حسب حکومتها تغییر کرده. اما در دوران اسالمی بخاطر موقعیت خاص جغرافیایی و مرقد مطهر امام علی بن موس الرضا (ع ) بیشتر مورد توجه خلفای بنی امیه، بنی عباس و حتی حکومت های ملی-مذهبی قرار گرفته. هدف از نگارش این مقاله معرفی اجمالی جغرافیای تاریخی خراسان در طی این ادوار میباشد.

    کلیدواژگان: خراسان، جغرافیای تاریخی، ادوار تاریخی ایران
  • محمدحسین باغبان* صفحات 53-60

    بعد از گذر از دوران سنت و ورود به مدرنیته روزبه روز بر میزان آلودگی های موجود در سطح کرهی زمین افزوده شده است. با توجه به آلودگی هایی که انسان در طی سالیان وارد کره زمین کرده است و همچنین پیدایش پدیده گرمایش جهانی کره زمین، تخریب های گسترده محیط زیست و از بین بردن منابع موجود، اندیشمندان این حوزه راهکار توسعه پایدار را ارایه دادهاند. پیدایش چنین معضالتی در دوران مدرن سبب گردید تا پژوهشی در خصوص هم راستایی معماری سنتی با معماری پایدار امروزی صورت بگیرد. در ابتدا با بررسی ها و مطالعات کتابخانه ای اصول معماری پایدار و راهکارهای معماری آن مشخص گردیدند سپس رابطه ی معماری پایدار و معماری سنتی مورد مطالعه راهکارهای معماری سنتی که به منظور نیل به یک معماری پایدار بوده است جداسازی شد. در ادامه با کمک بررسیهای میدانی فرم های اصلی معماری خانه های سنتی شهر سمنان مشخص گردید و با کمک نرمافزارهای شبیه سازی مورد تحلیل و بررسی انرژی قرار گرفتند. شبیه سازی به کمک نرم افزار sefaira که بر اساس چالش معماری 2030 به منظور کاهش تدریجی مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای در محیط ساخت وساز شهری میباشد انجام گرفته است. بعد از مرحله شبیه سازی مشخص گردید تعدد خانه هایی با پالن گودال باغچه نشان از هوش و ذکاوت و همچنین درک معماران سنتی از انرژی ساختمان داشته است. بهترین فرم پایدار در شبیه سازی متعلق به طرح خانه هایی با گودال باغچه و عدد 91 درصد بوده است و رتبه های بعدی به ترتیب به خانه هایی با طرح U ،L و در انتها خانه هایی با طرح I قرار میگیرند.

    کلیدواژگان: معماری پایدار، معماری سنتی، سمنان، معماری انرژی، گودال باغچه
  • شیما سادات حسینی مقدم* صفحات 61-69

    اختلاس یکی از جرایم مهمی است که در گروه جرایم علیه اموال و مالکیت مورد بحث قرار میگیرد؛ و طی سالها دچار تغییراتی شده و در حال حاضر دارای ناکارآمدی هایی در قانون است. ابهاماتی که در این زمینه در قانون وجود دارد و این امر موجب شده رویه قضایی های متفاوتی درباره ی رسیدگی به پرونده های اختلاس ایجاد شود. مثال موجب شده بعضی این عمل را خیانت در امانت بگیرند و بعضیها این عمل را اختلاس بگیرند. پژوهشگر در این مقاله بر آن است که ضمن بررسی جرم اختلاس در شناسایی خال های قانونی و تعریف این جرم راهکار نوین ارایه و مفهوم جدید از جرم اختلاس و شروط تحقق این جرم را آسیب شناسی کند و در نهایت ماده قانونی متناسب با اصلاحات مدنظر را پیشنهاد دهد؛ و در آخر این مقاله به این سوال پاسخ داده میشود که آیا کارمندان بانک خصوصی هم میتوانند مرتکب اختلاس شوند یا نه؟ محقق این مطالب را بررسی کرده و به این نتیجه میرسد ازآن جهت که آن کارمندان مامور به خدمت عمومی محسوب میشوند لذا مرتکب جرم اختلاس نیز میشوند.

    کلیدواژگان: نارسایی های تعریفی، جرم اختلاس، شروط تحقق
  • ملوک صفرپورفیضی* صفحات 71-76

    دوره متوسطه اول از حساس ترین دوره های زندگی افراد به شمار میرود. در این دوره آموزش و تربیت اخلاقی نقش مهمی در رشد روانی – اجتماعی نوجوانان دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مولفه های تربیت اخلاقی امانتداری، صداقت، محبت، قناعت و ساده زیستی، مسولیت پذیری، رعایت حقوق دیگران در کتاب های تفکر و سبک زندگی دوره متوسطه اول است. روش مورد نظر تحلیل محتوای آمیخته و جامعه آماری آن کتاب درسی تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه در سال 97-1396 است.

    کلیدواژگان: اخلاق، تربیت اخلاقی، تحلیل محتوا، کتاب درسی تفکر و سبک زندگی