فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم
پیاپی 53 (زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/11/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نسرین مهرا* صفحات 9-25

    از منظر رویکرد فقهی و آموزه های قرآنی آنچه حایز اهمیت در سیاست جنایی است؛ اینکه بهره گیری از تعالیم اسلامی و پیوند تربیت کودک با احکام شرعی زمینه های تقویت باورهای دینی را در پروسه شکل گیری شخصیت کودک موجب گردیده و از این رو، زمینه های پیشگیری از انحطاط و سقوط او در آینده را فراهم می نماید. تزکیه و تقوی و دوری از خودبینی و خود بزرگ بینی که به عنوان دو عامل موثر در بی پروایی در ارتکاب گناه شناخته شده، از همان اوان کودکی و در سال های اولیه زندگی باید در کودک نهادینه شود که این امر جز از طریق تربیت اسلامی و قرآنی میسر نمی شود؛ پیشگیری از وقوع جرم به ویژه پیشگیری رشد مدار در گستره سیاست جنایی ایران مورد توجه سیاستگذاران کیفری قرار گرفته است. به نحوی که اصول قانون اساسی از جمله اصل هشتم و بند 5 اصل 156، قوانین و مقررات عادی، بخشنامه ها و دستورالعمل های متعددی به اهمیت این امر پرداخته و ساز و کار و تدابیر مختلفی را در راستای همنواسازی و اجتماع پذیری افراد ارایه نموده اند. از این رو نگارنده در این مقاله با روش تحلیلی - توصیفی از طریق روش کتابخانه ای به صورت فیش برداری به بررسی و واکاوی پیشگیری اجتماعی زودرس از بزهکاری اطفال در سیاست جنایی اسلام بر اساس آموزه های فقهی خواهد بود

    کلیدواژگان: اطفال، پیشگیری رشد مدار، آموزه های قرآنی، سیاست جنایی، بزهکاری
  • سیدوحید رضوی ترمه، ابوالقاسم صادقی نیارکی*، فرشته شنبه پور صفحات 27-50

    گسترش روزافزون جمعیت در نقاط شهری کشورهای درحال توسعه به همراه ناکارآمدی برنامه های اجتماعی، اقتصادی و به ویژه عدالت اجتماعی پیامدهایی را به دنبال دارد که افزایش جرایم و بزهکاری ها یکی از مهم ترین آن ها محسوب می شود. وقوع جرم به عوامل مختلفی بستگی دارد که نیاز به بررسی ارتباط و مدل سازی بین عوامل موثر بر وقوع جرم و میزان جرم دارد. بدین منظور از مدل های رگرسیون وزن دار جغرافیایی و حداقل مربعات معمولی به منظور مدل سازی در نرم افزار ArcGIS 10.3 استفاده گردید. بدین منظور تعداد وقوع جرم در هر منطقه به عنوان متغیر وابسته و پارامترهای تعداد مراکز فرهنگی، تعداد مراکز آموزشی، تعداد مراکز ورزشی، تعداد فضای سبز، تعداد مراکز درمانی، تعداد کلانتری، تراکم جمعیت، تعداد افراد بی سواد، تعداد افراد بیکار و تعداد افراد محصل به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شد و سپس نقشه نهایی جرم خیزی با استفاده از دو مدل تهیه گردید. نتایج به دست آمده از دو مدل رگرسیون وزن دار جغرافیایی و حداقل مربعات معمولی نشان می دهد که منطقه 2 و 8 شهر اهواز ازلحاظ جرم خیزی در رتبه اول قرار دارد و امن ترین منطقه از لحاظ جرم خیزی مربوط به منطقه 5 است. نتایج حاصل از پارامتر نکویی برازش (R^2) و شاخص سلول هسته (ASCI) از دو مدل نشان می دهد که مدل رگرسیون وزن دار جغرافیایی از دقت بالاتری در تهیه نقشه وقوع جرم خیزی شهر اهواز برخوردار است.

    کلیدواژگان: جرم خیزی، مناطق شهری اهواز، رگرسیون وزن دار جغرافیایی، حداقل مربعات معمولی، مدل سازی مکانی
  • ایرج قویدل، رسول رنجبریان* صفحات 51-76
    هدف

    هدف اصلی این پژوهش تعیین تاثیر عوامل مدیریتی و سازمانی بر وفاداری و عملکرد کارکنان انتظامی شهرستان شاهین‬دژ است.

    روش

    پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی است که در زمره پژوهش های توصیفی پیمایشی قرار می گیرد. ازنظر شیوه جمع آوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است. ابزار سنجش، پرسشنامه های استاندارد بود. جهت بررسی روایی و پایایی ابزارهای اندازه گیری به نتایج مدل اندازه گیری استناد شد که نتایج روایی و پایایی پرسشنامه ها را تایید کرد. برای تجزیه وتحلیل داده ها و ارایه مدل ساختاری، از مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی در نرم افزارSmart PLS3 استفاده شد. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر 135 نفر از کارکنان نیروی انتظامی شهرستان شاهین دژ بوده است. بر اساس جدول مورگان از میان آن ها نمونه ای به حجم 100 نفر به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شد.

    یافته ها:

    عوامل مدیریتی و سازمانی بر وفاداری و عملکرد کارکنان انتظامی شهرستان شاهین دژ تاثیرگذار است. همچنین مولفه های مدیریتی و سازمانی بر وفاداری و عملکرد کارکنان شهرستان شاهین دژ تاثیر دارد.

    نتیجه گیری:

     نتایج آزمون فرضیات نشان داد عوامل مدیریتی و سازمانی بر وفاداری و عملکرد کارکنان تاثیر دارند. با توجه به مقدار به دست آمده از مدل ارایه شده که دارای نیکویی برازش بوده و می تواند برای افزایش وفاداری و عملکرد کارکنان در سازمان های دولتی استفاده شود. از نتایج دیگر اینکه، مولفه های عوامل مدیریتی و سازمانی، وفاداری و عملکرد کارکنان را در سطح مناسبی پیش بینی می کنند.

    کلیدواژگان: وفاداری، عملکرد، مدیریت، سازمان، کارکنان انتظامی
  • محمد بارانی، سیداحمد موسوی*، مسعود یاراحمدی صفحات 77-99

    کشورهای دارای سیاست جنایی پویا، دارای سازمان های پلیسی بر مبنای رویکرد جامعه محور هستند که به جای تکیه بر ابزارهای سرکوب گرانه و قهرآمیز در برخورد با بزهکاری در سایه برقراری تعامل گسترده و سازنده با همه ارکان جامعه به ویژه مردم و نهادهای اجتماعی از حمایت های جامعه در برقراری نظم عمومی برخوردار می شوند. چنین تعاملی نماد بارزی از مفهوم سیاست جنایی مشارکتی است.تبیین رویکرد انتظامی پلیس در تامین نظم و امنیت، تبیین و تشریح اهمیت جایگاه مشارکت عمومی و تبیین و تشریح زمینه ها و الزامات توسعه سیاست جنایی مشارکتی در پلیس ایران و جامعه ایرانی هدف تحقیق می باشد.

    روش

    تحقیق از حیث هدف کاربردی و از نظر روش، اسنادی است و ابزار گردآوری اطلاعات فیش برداری است.

    یافته ها: 

    نیروی انتظامی در رویکرد جدید خود با تحولات سازمانی، تجدید نظر در ساختار ناجا و ایجاد رده های جدید، تهیه برنامه های سالانه، پنج ساله و سند چشم انداز در افق سال 1404 ه. ش و انجام بازرسی و نظارت های دقیق بر عملکرد کارکنان و سازمان، ضمن کوشش برای انجام هر چه مطلوب تر، سریع تر و به هنگام خدمات پلیسی، در صدد است تا بخشی از وظایف خود را با مشارکت مردم انجام دهد.

    نتیجه گیری:

     نتایج نشان می دهد رویکرد ایجابی، جامعه محور و دانش-بنیان و همچنین توسعه سیاست جنایی مشارکتی در پلیس ایران نیازمند تحول بیشتر در ساختار و تشکیلات، توجه به پلیس حرفه ای و اجتماعی، کاربرد فناوری های جدید، تحول در روش های خدمت رسانی به جامعه و توسعه اقدامات فرهنگی و اجتماعی برای ارتقاء سطح مشارکت مردم در نظم و امنیت اجتماعی است.

    کلیدواژگان: پلیس ایران، سیاست جنایی، مشارکت، پیشگیری از جرم
  • سهراب بهرامی زرگرانی* صفحات 101-128

    هر انسان دارای یک شخصیت منحصر به فرد می باشد که از فرد به فرد دیگر متمایز است؛ مجرمین نیز تحت تاثیر عوامل مختلف مرتکب جرم شده اند که شخصیت مجرمانه آنها تشکیل داده است. در گذشته مجازات بیشتر جنبه سزادهنده داشته مانند تنبیهات بدنی، طرد از قبیله، بی حیثیت کردن و حتی حبس کردن و... بوده و محکوم به عنوان یک موجود انسانی در فرایند دادرسی، مورد ملاحظه و توجه قرار نمی گرفته است به مرور زمان و با تحولات صورت گرفته در حقوق جزا دامنه توجه به شخصیت بزهکار به لحاظ شخصیت وی در تعیین واکنش اجتماعی موثر در راستا اصلاح و درمان گسترش یافت. در نظام کیفری ایران علی رغم اینکه، قانونگذار در موارد مختلف بررسی و تحقیق پیرامون ابعاد شخصیت متهم یا محکوم علیه توسط مقامات قضایی اعم از دادسرا یا دادگاه را در مقررات خصوصا جهت استفاده از نهادهای تخفیف، تشدید، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، عفو و همچنین صدور قرارهای تامین کیفری پیش بینی کرده است. لیکن در مراحل مختلف دادرسی کیفری اعم از مرحله کشف، تعقیب جرم، تحقیقات مقدماتی، دادرسی و مرحله اجرای مجازات به استثناء مجازات زندان، پرونده شخصیت در کنار پرونده کیفری تشکیل نمی گردد.

    کلیدواژگان: پرونده، شخصیت، نظام کیفری، حالت خطرناک، شخص
  • یوسف کشاورز، علی اکبر امین بیدختی * صفحات 129-148

    زیستن در دوران جهانی شده کنونی، بیش از هر چیز نیازمند دانش، بینش و مهارت هم زیستی مسالمت آمیز در کنار انسان هایی از رنگ و نژاد و فرهنگی متفاوت فارغ از مرزبندی های جغرافیایی، قومی و نژادی است. چرا که این به هم پیوستگی جهانی و مسایل و چالش های متعاقب آن از قبیل؛ گسترش مهاجرت، جنگ های بین المللی، خشونت ها و اعتراضات خشن و... نیازمند راه حل هایی در مقیاس جهانی است. مقاله حاضر، با مرور ادبیات تحقیق به دنبال استخراج مولفه ها و اجزاء آموزش صلح به کودکان و ارایه مدلی در این زمینه و همچنین بررسی نقش این قبیل آموزش ها در کاهش و پیشگیری از خشونت و افراطی گری می باشد. یافته های این بررسی در قالب مدل مفهومی آموزش صلح، شامل مولفه هایی از قبیل؛ «توسعه طرز فکر مثبت در کودکان»، «گسترش مفاهیم همدلانه»، «احترام بر اساس مفاهیم کرامت انسانی»، «توسعه تفکر انتقادی برای حل مساله»، «کشف مفهوم صلح از طریق آموزش کنترل احساسات» و نهایتا «پرداختن به مفهوم خود واقعی شخص»؛ ارایه شده است. نتایج تحقیق بیانگر این است که در صورتی می توان از بروز رفتار خشونت آمیز و افراطی پیشگیری کرد که شهروندان از سنین کودکی، تحمل عقاید و اندیشه های مختلف و پذیرش تنوع و دگرگونی را فراگرفته باشند و دارای مهارت حل تعارضات و کشمکش ها بدون خشونت باشند. آموزش صلح به کودکان و نوجوانان و در نگاهی کلان تر از طریق آموزش شهروندی جهانی، می تواند این آرزوی فراگیر را محقق سازد و نهایتا پیشنهاد شد که این آموزش ها مورد توجه و تاکید بیشتر سیاستگذاران آموزشی و به ویژه طراحان کتب درسی قرار گیرد.

    کلیدواژگان: آموزش صلح، سیاستگذاری، جهانی شدن، شهروند جهانی، خشونت و افراطی گری
  • علی صفاری، راضیه صابری* صفحات 149-166

    توسعه علم جرم شناسی و به دنبال آن شکست دولت ها در برخورد با پدیده مجرمانه موجب شکل گیری رویکردهای جدیدی در اعتراض به وضع موجود جامعه شد.از جمله این رویکردها جرم شناسی انتقادی بود و از جمله نظریات مهمی که در بطن این رویکرد شکل گرفته جرم شناسی صلح طلب است. این شاخه از جرم شناسی مبتنی بر توافق و مصالحه بوده و بیانگر یک رویکرد صلح جویانه در برخورد با مرتکبین بزه است و درواقع مخالف هرگونه خشونت در اجرای مجازات ها است.نگرش جرم شناسی صلح طلب در مورد مفهوم جرم و راهکارهای مقابله با آن متفاوت از سایر جرم شناسی ها است که استفاده از این نگرش و راهکارها در مورد برخی جرایم می تواند آثار مفیدی را به همراه داشته باشد.در این راستا تجارب برخی کشورها کارایی دیدگاه های این نوع جرم شناسی را به اثبات رسانده است.هدف در این مقاله پس از شناخت مبانی فلسفی و دینی جرم شناسی صلح طلب،آگاهی از دیدگاه این نوع جرم شناسی نسبت به مفهوم جرم و پس از آن آشنایی با روش ها و ر اهکارهای مقابله با جرم از منظر این جرم شناسی است. در نهایت و پس از الهام از تجارب کشورهای اعمال کننده دیدگاه صلح طلب در حوزه برخی جرایم به ویژه جرایم خشونت بار پیشنهاد می شود در جهت تحقق هدف اصلی جرم شناسی های مختلف،یعنی کاهش جرایم، در تنظیم برخی لوایح و قوانین در ایران نیز از رویکردهای سنتی جرم شناسی فاصله گرفته و از دیدگاه های جرم شناسی صلح طلب نیز استفاده شود.

    کلیدواژگان: جرم شناسی صلح طلب، کنترل اجتماعی، سیاست اجتماعی، عدالت ترمیمی
|
  • SEYEDVAHID RAZAVI TERMEH, Abulqasim Sadeghi Nyaraki *, Fereshteh Shanbehpoor Pages 27-50

    The growing population growth in urban areas of developing countries, coupled with the inefficiency of social, economic, and especially social justice programs, has consequences, one of the most important being the increase in crime and delinquency. The occurrence of a crime depends on several factors that need to be examined in relation to the modeling of the factors affecting the crime occurrence and the crime rate. For this purpose, geographic weighted and ordinary least squares regression models were used for modeling in ArcGIS 10.3 software. For this purpose, the number of crime occurrences in each region as dependent variable and the parameters of the number of cultural centers, number of educational centers, number of sports centers, number of green spaces, number of health centers, number of sheriff, population density, number of illiterate, number of unemployed and number of students Independent variables were considered, and then the final crime map was prepared using two models. The results of two geographical weighted and ordinary least squares regression models show that zone 2 and 8 of Ahwvaz city are in the first crop and the safest crop is in zone 5. The results of the R ^2 and SCAI of the two models show that the geographic weighted regression model has higher accuracy in mapping the occurrence of crime in Ahwaz.

    Keywords: Offshore crime, Ahwaz urban areas, Geographic weights regression, Ordinary least squares, spatial modelling
  • Iraj Ghavidel, Rasoul Ranjbarian * Pages 51-76
    Objective

    The main purpose of this study was to determine the impact of managerial and organizational factors on the loyalty and performance of law enforcement officers in Shahinjeh city.

    Method

    The purpose of this study is an application that is one of the descriptive survey research. The method of data collection is descriptive-correlational. Standard questionnaires were used for measuring. To evaluate the validity and reliability of the measurement instruments, the results of the measurement model were invoked, which confirmed the validity and reliability of the questionnaires. To analyze the data and present a structural model, Structural Equation Modeling with Smart PLS3 software was used. The statistical population of the study consisted of 135 police officers of Shahindjeh city. According to Morgan table, a sample of 100 people was selected by stratified random sampling.

    Results

    Management and organizational factors affect the loyalty and performance of law enforcement officers in Shahindjeh city. Also, the managerial and organizational components have an impact on the loyalty and performance of the staff of Shahindjeh city.

    Conclusion

    The results of hypotheses test showed that organizational and managerial factors have an impact on employee loyalty and performance. Given the value of the model presented, it has a good fit and can be used to increase employee loyalty and performance in government agencies. In addition, the components of management and organizational factors predict employee loyalty and performance at an appropriate level.

    Keywords: loyalty, performance, management, organization, Law Enforcement
  • Mohammad Barani, SeyedAhmad Mousavi *, Masoud Yarahmadi Pages 77-99

    Dynamic criminal policy countries have community-based police organizations that rely instead on repressive and coercive tools to deal with crime in the light of widespread and constructive engagement with all elements of society, especially the public and Social institutions enjoy the support of society in establishing public order. Such an interaction symbolizes the concept of participatory criminal policy. The purpose of this study is to explain the police approach to order and security, to explain and explain the importance of public participation, and to explain the context and requirements for the development of participatory criminal policy in Iranian police and Iranian society.

    Methodology

    The study is applied in terms of purpose and in terms of method, it is a document and is a tool for data collection.

    Results

    The police in their new approach to organizational changes, revising the structure of the NAJA and creating new classes, preparing annual, five-year plans and vision papers in the horizon of 1404 e. By conducting inspections and strict monitoring of staff and organization performance, it seeks to perform part of its duties with the participation of the public, while striving to perform as efficiently, expeditiously as possible during police service.

    Conclusion

    The results show that a positive, community-based and knowledge-based approach, as well as the development of a participatory criminal policy in the Iranian police, require further changes in structure and organization, attention to professional and social police, application of new technologies.

    Keywords: Iranian Police, Criminal Policy, Participation, Crime Prevention
  • Sohrab Bahrami Zargarani * Pages 101-128

    Each human being has a unique personality that is distinct from person to person; the perpetrators are also influenced by the various factors that make up their criminal personality. In the past, punishment has been more severe, such as corporal punishment, expulsion of the tribe, insulting and even imprisonment, and has not been considered as a human Each human being has a unique personality that is distinct from person to person; the perpetrators are also influenced by the various factors that make up their criminal personality. In the past, punishment has been more severe, such as corporal punishment, expulsion of the tribe, insulting and even imprisonment, and has not been considered as a human Each human being has a unique personality that is distinct from person to person; the perpetrators are also influenced by the various factors that make up their criminal personality. In the past, punishment has been more severe, such as corporal punishment, expulsion of the tribe, insulting and even imprisonment, and has not been considered as a human

  • Yousef Keshavarz, Aliakbar Amin Beidokhti * Pages 129-148

    Living in the present globolized era, more than anything else requires knowledge, attitude, and skills of peaceful coexistence alongside people of a different color, ethnicity, and culture, regardless of geographical, ethnic or racial borders. Because this global connectedness and its ensuing issues and challenges such as the spread of immigration, international wars, violent protests and so on, require global solutions. This article, through a review of the research literature, seeks to extract the components of Peace Education for children and to present a model in this field as well as to investigate the role of such an education in reducing and preventing violence and extremism. The findings have presented in frame of a conceptual model of Peace Education, including components such as “developing positive thinking in children”, “empathic development”, “respect for human dignity concepts”, “developing critical thinking for problem-solving”, “Discovering the concept of peace through emotion control training” and finally “addressing the concept of the true self”. The results show that violent and extreme behavior can be prevented if citizens from an early age learned to tolerate different beliefs, and embracing diversity and acceptance differences and to have the skills to resolve conflicts nonviolently. Peace Education to children and on a larger scale through Global Citizenship Education can fulfill this universal desire. Based on the findings and results, it was suggested that the concepts of Peace Education and global citizenship should be addressed and emphasized by the Educational Policy-Makers and the designers of the textbooks.

    Keywords: Peace Education, Violence, Extremism, Policy-making, Globalization, Global Citizenship
  • Ali Saffary, Razieh Saberi * Pages 149-166

    The development of criminology and the subsequent failure of governments to deal with criminal phenomena have led to new approaches to protesting the status quo. Among these approaches was critical criminology, and one of the important theories underlying this approach was peace criminology. This branch of criminology is based on reconciliation and represents a peaceful approach to dealing with the perpetrators and is in fact opposed to any use of punishment. The pacifist criminology's view of the concept of crime and the ways to deal with it differ from those of other criminologists, and the use of this attitude and strategies for some crimes can have beneficial effects. In this regard, the experiences of some countries have proved the efficacy of this type of criminology perspective. The purpose of this article, after understanding the philosophical and religious foundations of pacifist criminology, is to gain an understanding of this type of criminology from the point of view of crime and then to understand the methods and tasks of dealing with crime from the perspective of criminology. Finally, following inspiration from the experiences of peace-loving countries in the area of some crimes, in particular violent crimes, it is suggested that in order to achieve the main purpose of different criminality, namely crime reduction, in the regulation of some laws and laws in Iran, Keep traditional approaches to criminology away from peaceful criminological perspectives.

    Keywords: Peacemaking Criminology, social control, social policy, Restorative justice