فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات راهبردی زنان
پیاپی 84 (تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/06/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسین قلی پور*، اصغرآقا مهدوی صفحات 7-27
    اشتغال زنان موضوعی است که پژوهش های فقهی فراوانی درباره ی آن انجام شده است. نتیجه ی بیشتر این پژوهش ها نیز جواز اشتغال زن با رعایت شرایط و حدود است. روش استنباطی این پژوهش ها حاکی است که عموما به صورت نظام مندی به این موضوع نگریسته نشده است. با التفات به نقش مستقیمی که نگاه فقیه در استنباط وی دارد، در این پژوهش با نگاه نظام مند به مقوله ی اشتغال زنان پرداخته شده است. مسئله ی اصلی این مقاله، استنباط خط مشی اسلامی اشتغال زنان و نحوه ی تحقق آن در دولت اسلامی است. در استنباط احکام شرعی در موضوع اشتغال زنان با روش نگاه نظام مند این نتایج به دست آمد: اشتغال زن، فی نفسه امری جایز است، اما نمی توان آن را به خط مشی های عمومی نیز سرایت داد و نتیجه گرفت که خط مشی اشتغال نیز می تواند نسبت به مردان و زنان یکسان باشد، بلکه نظر به تکلیف تامین نفقه ی زن و فرزندان بر مرد، اگر خط مشی های اشتغال زن و مرد کاملا برابر در نظر گرفته شوند، منافی عدالت خواهد بود. خط مشی اسلامی اشتغال، در مشاغلی که مراعات احکام شرعی ترجیحی نسبت به یک جنس خاص ندارند، اولویت و تقدم را به مردان می دهد و دولت اسلامی برای تحقق و اجرای آن باید خود دولت و کارفرمایان خصوصی را به تبعیت از این خط مشی ملزم کند.
    کلیدواژگان: اشتغال، اشتغال زنان، فقه نظام مند، فقه حکومتی، محدوده ی دخالت دولت
  • کبری پورعبدالله* صفحات 29-50
    ولایت قهری در امور فرزندان از احکام امضایی بوده و بنا به تصریح ادله ی شرعی این ولایت از آن پدر و جدپدری است. در آراء برخی معاصرین، به استناد تغییرات موضوع «زن» و «خانواده» و بر مبنای اجتهاد در زمان و مکان، ولایت قهری مادران نیز مطرح شده است. در تحقیق حاضر، ابتدا مقررات حاکم بر اجتهاد در زمان و مکان و انحاء تغییر موضوع، مرور و سپس تغییرات موضوع های زن و ساختار خانواده مطالعه شده است. در بررسی تغییر موضوع در عنوان «زن» و «ولایت زن» معلوم شد، اولا هیچ یافته ای ثابت نمی کند که جعل ولایت منوط به توان علمی و موفقیت های اقتصادی در ولی است و ثانیا این دو عنوان در حیات زنان عصر تشریع منتفی نبوده و برای عموم مردان نیز موجود نبوده است. در نتیجه، تغییر معتنابهی در موضوع زن رخ نداده است. از سوی دیگر، برخلاف اعتراف به تغییر ساختار خانواده در عصر حاضر، نمی توان آسیب های ناشی از این تغییر را نادیده گرفت و حکم به عدم ولایت جدپدری داد. جبران این آسیب ها و تقویت نقش های حمایتی خانواده اقتضا می کند، الگوی جدیدی از خانواده ی گسترده فرهنگ سازی شود. ضمن آنکه ملاک جعل ولایت برای پدر و جدپدری قرب مکانی با مولی علیه نبوده و بنابراین حتی در فرض ساختار هسته ای خانواده نمی توان به تغییر حدود ولایت رای داد. درمجموع، تحقیق حاضر با روش تحلیلی-انتقادی ثابت کرده است که موضوع های زن و ساختار خانواده با اجتهاد در زمان و مکان تغییر متناسب نداشته و حدود ولایت قهری تغییر نمی کند و لازم است قانون گذار برای مواردی که مصلحت فرزندان از سوی پدر یا جدپدری فوت می شود، پیش بینی های لازم را بکند.
    کلیدواژگان: ولایت قهری، تغییر موضوع، تغییر موضوع زن، تغییر موضوع خانواده، تاثیر زمان و مکان در اجتهاد
  • عاتکه قاسم زاده*، علی اکبر ایزدی فرد، سعید ابراهیمی صفحات 51-68
    ضمانت اجرای حبس زوج در مواردی که زوج به علت اعسار نمی تواند مهریه را بپردازد، یکی از مشکلاتی است که می تواند به روابط زوجین آسیب بزند تاجایی که در برخی موارد موجبات فروپاشی خانواده را فراهم کند. درمقابل، پرداخت صحیح و به موقع مهریه می تواند به تحکیم این روابط بی انجامد. این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی به دنبال پاسخ گویی به این سوال است که آیا طبق فقه امامیه، قانون حمایت خانواده مصوب 1391 و قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب 1394 حبس بدوی زوج مدعی اعسار از پرداخت مهریه جایز است؟ وضعیت حبس زوج معسر چگونه است؟ براساس نتایج به دست آمده از کتب فقهی، رسیدگی به دعوای اعسار فوری بوده و حبس معسر جایز نیست، همچنین ذیل مباحث خانواده در کتب فقهی برای مهریه ضمانت اجرای حبس مطرح نشده است. در قوانین مذکور نیز تنها در موارد اثبات نشدن اعسار با وجود سابقه ی ملایت، یا در موارد اثبات ایسار زوج، حبس وی مقرر شده که با فقه امامیه سازگار است.
    کلیدواژگان: ضمانت اجرا، مهریه، اعسار، روابط زوجین، قانون حمایت خانواده
  • عظیم عظیم پور مقدم، فاطمه پاپی نژاد* صفحات 69-93
    خانواده یکی از مهم ترین پایه های اساسی جامعه است که با ازدواج شکل می گیرد. اهمیت این نهاد به حدی است که در قرآن و روایات به ارتباط بین اعضای آن از ابتدای تشکیل توجه ویژه شده و دستورات ویژه ای برای آن مقدر شده است. در طول زمان، عوامل متعددی روال طبیعی و فطری ازدواج را دگرگون ساخته و تا حدودی آن را از حالت شرع و عرف خارج کرده است. کاهش معنویت، دنیاگرایی، بی تعهدی طرفین و موانع اقتصادی از موارد مهمی است که در ایجاد این  تغییرات و شکل گیری پدیده ای نظیر ازدواج سفید(نوعی زندگی زناشویی و برقراری رابطه جنسی بدون ثبت رسمی پیوند ازدواج) نقش داشته است. این مقاله با روش تحلیلی-توصیفی راهکارهایی را برای پیشگیری از گسترش ازدواج سفید از منظر آیات و روایات پیشنهاد داده است. نتایج پژوهش موید آن است که تمسک به قرآن و معنویت، گسترش آشنایی با فرهنگ آموزه های دینی، رعایت حیا و عفت، اهتمام و پایبندی به سبک زندگی اسلامی و الگو قراردادن زندگی پیشوایان معصوم (ع) مانع از شیوع این شکل از ارتباط حرام با عنوان ازدواج سفید در جامعه می شود.
    کلیدواژگان: ازدواج سفید، وظایف دولت، وظایف مردم، ساده زیستی، ازدواج موقت
  • احمد حاجی ده آبادی صفحات 95-113

    بررسی جایگاه زنان در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 یکی از مهم ترین مباحث مطرح در حوزه ی حقوق زنان است. اشکال های متعددی که از سوی فمینیست ها در مورد حقوق زنان به حقوق اسلامی و قوانین جمهوری اسلامی مطرح می شود، پرداختن به این موضوع را از اهمیت ویژه ای بهره مند می کند. با بررسی مواد مختلف این قانون و مقایسه ی آن با قوانین قبلی می توان گفت، قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 جایگاه زنان را ارتقا بخشیده و سعی داشته برای زنان بزهکار وضعیتی همسان با مردان بزهکار و یا در مواردی خفیف تر از آنها را ایجاد کند. این قانون با اتخاذ سیاست جنایی افتراقی در مورد زنان بزه دیده حمایت های کیفری و غیرکیفری خاصی را پیش بینی کرده است و در قسمت قصاص و دیه نیز به تحولاتی اشاره کرده است؛ در قسمت دیه، پیش بینی جبران تفاوت دیه ی زن از صندوق تامین خسارت های بدنی و در قسمت قصاص امکان الزام مرد جانی به پرداخت دیه ی زن و نیز امکان پرداخت فاضل دیه ی زن از سوی بیت المال و درنتیجه کمک به اولیای دم زن مقتول، برای قصاص کردن مرد قاتل، ازجمله ی این راهکارهاست.

    کلیدواژگان: قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، سن مسئولیت کیفری زنان، زنای به عنف، زنای محصنه، جبران خسارت زنان قربانی تجاوز به عنف، قصاص زن و دیه زن
  • اعظم مهدوی پور، مجتبی اصغریان، سید محمدرضا نقیبی* صفحات 115-132
    برقراری عدالت کیفری یکی از مهم ترین آرزوهای بشر در طول تاریخ بوده که تحقق آن در پرتو برگزاری دادرسی عادلانه مبتنی بر فراهم کردن حق دادخواهی و دفاع ممکن خواهد شد. آسیب پذیری زنان که بیش از هرچیز در بزه دیدگی آنها نقش دارد، زنان را شایسته ی حمایت های ویژه ای می کند. پیشگیری از بزه دیدگی دوباره ی زنان -به ویژه بزه دیدگی قضایی در جریان دادرسی های کیفری- ایجاب می کند که از زنان، چه در مقام شاکی و بزه دیده و چه در مقام متهم در سطح سیاست جنایی تقنینی و قضایی کشور، حمایت های مناسب شود. در قانون اساسی، قانون مجازات اسلامی، قانون آیین دادرسی کیفری یا سایر مقررات و آیین نامه ها حقوق زیادی برای متهمان پیش بینی شده است. در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران بررسی شده است و حقوقی که متهمان زن در راستای عدالت قضایی از آن بهره مندند، به اختصار بیان می شود. صرف نظر از اینکه قوانین دادرسی اصولا باید براساس ویژگی انسانی و تفاوت جنسیتی تصویب شوند، زنان متهم در فرایند دادرسی نیازمند نگرش افتراقی و حمایت های ویژه ای هستند.
    کلیدواژگان: حقوق بانوان متهم، تبعیض مثبت، قانون آیین دادرسی کیفری، ضمانت اجرا، سیاست کیفری افتراقی
  • محمد اسحاقی*، مهدیه شعبانی صفحات 133-151

    خانواده قدیمی ترین و مهم ترین گروه اجتماعی، واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان است. زن و مرد براساس قواعد حقوقی و با رعایت احکام اخلاقی این نهاد را تشکیل می دهند. یکی از ارکان اصلی خانواده را زن تشکیل می دهد. حقوق فردی زن در وسیع ترین تعبیر به آزادی ها، توانایی ها، مصونیت ها و مطالباتی گفته می شود که جامعه آن را برای رشد و اعتلای فرد ضروری می داند. در نظام حقوقی اسلام به شخصیت و جایگاه زن و نقش های وی در زندگی فردی و اجتماعی توجه خاصی شده است. این پژوهش تلاش می کند، ضمن بیان مبانی و دلایل آزادی و محدودیت، وضعیت و میزان محدودیت ها و آزادی های زن در عرصه های مختلف عبادی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را پیش و پس از ازدواج مقایسه و بررسی کند. یافته ها نشان داد که از یک سو، در بسیاری از موارد در وضعیت و میزان آزادی و محدودیت های زن پیش و پس از ازدواج تفاوتی ندارد و از سوی دیگر در شرایطی خاص، برای کاهش یا حذف محدودیت های احتمالی و تضمین آزادی عمل و اختیار زن پس از ازدواج راهکارهای شرعی و قانونی پیش بینی شده است.

    کلیدواژگان: آزادی، ازدواج، زن، عقد، قلمرو، محدودیت
|
  • Hosein Gholipour *, Asghar Agha Mahdavi Pages 7-27
    Women's employment is a subject to which many jurisprudential studies have been conducted about it. The result of most of these researches is the license of the woman's employment, observing the conditions and limits. The inferential method of these studies suggests that generally this subject has not been systematically considered. With an emphasis on the direct role that the jurisconsult has in his inference, this paper deals with the systematic view of the category of women's employment. The main issue of this paper is to deduce the Islamic policy of women's employment and how it is realized in the Islamic state. In deducing religious rules on women's employment with a systematic approach, the following results were achieved: women's employment is permissible, but it can not be transposed to public policies and concluded. Which employment line can be the same as for men and women, but in terms of the provision of maternity and child support for men, if the male and female employment policies are considered to be entirely equal, the lack of justice will be. The Islamic policy of employment, in jobs that do not respect religious preferences of a particular gender, gives priority to men, and To implement and enforce it, the Islamic State must oblige the government and private employers to comply with this line.
    Keywords: employment, Women's Employment, systematic jurisprudence, government fiqh, The domain of government intervention
  • Kobra Pour Abdollah * Pages 29-50
    Natural Guardianship in children’s affairs is a law that was previously in effect, and which continued with Islam. According to the provisions made in the religious legal demonstrations, this guardianship is for the father and paternal grandfather. Based on the opinions of some contemporary scholars who refer to changes in laws, which have been made with regard to “women” and “family,” and based on the effects of time and place on the logical deduction of laws, the subject of the Natural Guardianship of mothers too has been raised. The stipulations that govern logical deduction based on time and place and the ways that laws change have been reviewed in this investigation first. Next, changes in the laws concerning “women” and laws with respect to “the structure of the family” have been studied. In analysing the changes in laws concerning the two designations, “women” and “women’s guardianship,” two things became clear. Firstly, no findings prove that designating guardianship is subject to the guardian’s academic ability and economic success. Secondly, these two designations were not abrogated during the lifetime of the women at the time of the Prophet (s) and they did not exist for all men. Therefore, no substantial changes have been made in the laws about women. On the other hand, contrary to the acceptance of the fact that the structure of the family has changed in the present era, one cannot ignore the damages caused by this change and issue a verdict to abolish the paternal grandfather’s guardianship. In order to compensate for these damages and strengthen the roles, which support the family, a new model of the extended family needs to become a part of the culture. Moreover, the father and the paternal grandfather being designated as the guardians is not based upon being near the child. Therefore, even if we consider the nuclear family structure, we cannot say that the limits of guardianship have changed. Overall, in using the analytical-critical approach, this investigation has proven that the laws concerning “women” and laws with respect to “the structure of the family” have not changed due to the effects of time and place on logical deduction. Furthermore, the limits of Natural Guardianship do not change. It is necessary for legislators to foresee the necessary provisions for the cases where it is not in the interests of the children to be under the guardianship of the father or the paternal grandfather.
    Keywords: natural guardianship, a change in laws, a change in women’s laws, a change in the laws concerning the family, the effects of time, place on logical deduction
  • Uteke Ghasemzade *, Ali Akbar Eizadifar, Saeed Ebrahimi Pages 51-68
    The sanction of imprisonment of the husband who cannot pay the dower is one of the problems that can harm the couple’s relationship. This will cause divorce in some cases. On the other hand, payment of dower at the right time can consolidate such relationships. This descriptive-analytic article is to answer the question that whether the preliminary detention of the husband claiming insolvency from paying dower according to Islamic law, the Family Protection Law 2012 and the Execution of Financial Penalties law 2015, is allowed? Islamic law sources state that investigation of insolvency claim is urgent and imprisonment of the insolvent is not permitted. They also do not regard imprisonment as a sanction for not paying dower. According to the above-mentioned laws, as well as Islamic law, if the husband had had or has enough wealth, he will be imprisoned.
    Keywords: Sanction, dower, couple relations, Family Protection Law
  • Azim Azimpour Moghadam, Fatemeh Papinejad * Pages 69-93
    The family has been formed as one of the most important basic foundations of the society by marriage of couples and the health of this connection has been considered at an early stage in the Quran and narratives. As various verses point to the significance and effects of it, different factors have changed the natural and natural routine of marriage and to some extent it has been removed from the state of religion and custom. The lack of spirituality, worldliness, unwillingness, economic barriers, has played an important role in creating these changes, especially the phenomenon of white marriages ( Marriage and sex without formal marriage registration). This research titled "Solutions to Coping White Marriage in Society from the Perspective of the Quran and Narrations" Analytical-descriptive study examines the clinical factors and its implications for family and community. The Qur'an and narratives, which are the source of guidance and guidance for human happiness, will have a positive effect in reducing this social problem by providing preventive and therapeutic strategies. The result of this research is that the study of the Qur'an and spirituality, the spread of familiarity with the culture of religious doctrines, the commitment and adherence to the Islamic lifestyle and the pattern of placing the lives of the infallible Imams (PBUH) prevents the spread of this form of haram in society
    Keywords: white marriage, Government duties, people duties, simple living, Temporary marriage
  • Ahmad Hajidehabadi Pages 95-113

    Study of women’s place in the Islamic Punishment Code (1392/2103) is one of the most important issues in the field of women’s rights. Because of numerous objections posed by feminists against Islamic Law as well as laws of the Islamic Republic in the field of women’s rights, special importance should be attached to this subject. Studying this Code and comparing it with the previous ones, one may say that the present Code has elevated women’s place and tried to create a position for female offenders similar to, or in some case better than, that of male offenders. Taking a differential penal policy concerning victimized women, this Code has considered special penal and non-penal supports for them. In the Chapter of Retaliation and Blood-Money, some developments have been mentioned.  In the Blood-Money Section, it has been mentioned that the difference of woman’s blood-money should be paid from Physical Damage Fund and, in the Retaliation Section, it has been said that the male criminal may be forced to pay blood-money for the female slain and the woman’s blood-money difference may be paid from Public treasury to help heirs of the female slain retaliate the male murderer.

    Keywords: Islamic Punishment Code (1392_2103)_the age of penal responsibility for women_Rape_adultery with a married woman_compensation of damage to the raped women_retaliation of women_blood-money for woman
  • Azam Mahdavi Pour, Mojtaba Asghareian, Seyed Mohammadreza Naghibi * Pages 115-132
    The establishment of criminal justice had one of the most important wishes of human being throughout of history, that will be possible in the light of helding fair trials based on the right to seek justice and defense. The vulnerability of women, that has impact on their victimization specially, make them deserve on special protection. Preventing the re-victimization of women - in particular judicial victimization during criminal proceedings - requires that women be adequately protected, both as plaintiffs, victims and defendants, at the area of the country's criminal and judicial policy. The constitution, Islamic Penal Code, Code of Criminal Procedure, or other regulations and bylaws provide many rights for the defendants. This article deals with the legal system of the Islamic Republic of Iran and the rights that women defendants enjoy in the field of judicial justice are briefly stated by descriptive-analytical method. Regardless of the fact that laws of procedure must be primarily based on human character and gender difference, women in the process of justice need special attitudes and special support.
    Keywords: Rights of defendant women, positive discrimination, Criminal Procedure Code, Performance Guarantee, Differential Criminal Policy
  • Mohammad Eshagh, i mahdieh shbani Pages 133-151

    Family is the oldest and the most significant social group, the fundamental unit of the society, and the canon for man''s spiritual development. Observing ethical judgments, woman and man constitute it on the basis of legal rules. Since woman is a fundamental component of the family, individual and social rights and duties of women, as the most significant part of woman''s legal system, have always been a challenging issue. In its widest sense, woman''s individual rights are defined as those freedoms, abilities, and demands that are considered necessary by the community for the individual''s advancement. Woman''s status as well as her role in both individual and social life is treated in a very special way in the Islamic legal system. Explaining essentials and proofs of freedom and limitation, the present research compares woman''s status as well as the rate of her limitation/freedom in ritual, political, economical, social, etc. realms before and after marriage. Findings indicate that on the one hand there is no notable difference in woman''s status as well as rate of her limitation/freedom before and after marriage and, on the other hand, there are some religious solutions for reduction or elimination of probable limitations occurring to woman after marriage as well as securing her freedom in the actions

    Keywords: freedom, marriage, woman, contract, realm