فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال نوزدهم شماره 1 (پیاپی 132، فروردین 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/02/04
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محسن رضائیان* صفحات 1-2

    به هنگام تکمیل این سخن سردبیری در بیست و سوم فروردین سال 1399 برابر با یازدهم آوریل سال 2020 میلادی، تقریبا صد روز از گزارش رسمی بیماری جدیدی در شهر ووهان Wuhan)) چین می گذرد. این بیماری در تاریخ بیست و دوم بهمن سال 1398 برابر با یازدهم فوریه سال 2020 میلادی، رسما توسط سازمان جهانی بهداشت با نام کرونا ویروس جدید (کووید-19) novel coronavirus disease (COVID-19) نام گذاری شد. طغیان (Outbreak) بیماری که در ابتدا مربوط به یک شهر در چین می گردید، اکنون تبدیل به یک عالم گیری (Pandemic) وسیعی گردیده است که آمار رسمی مبتلایان آن در بیش از دویست کشور و منطقه جهان از یک میلیون و هفتصد هزار نفر، و تعداد مرگ آن از صد هزار نفر گذشته است. با این سرعت بالایی که این بیماری در حال رخ دادن است، شکی وجود ندارد که دانسته های علمی ما نسبت به نادانسته ها و یا بددانسته های ما پیرامون این بیماری، سهم بسیار کوچکی را به خود اختصاص داده است. با این حال، شکی هم وجود ندارد که برای مبارزه قاطع با این بیماری، چاپ و انتشار تمامی دانسته های علمی از اهمیتی حیاتی برخوردار می باشد [2-1]. در عین حال، تلاش برای کاهش نادانسته ها و جلوگیری از انتشار بددانسته ها نیز به همان درجه از اهمیت می رسد [3]. از این رو، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در راستای اهداف عالیه خود که همانا چاپ و انتشار صحیح ترین یافته های محققان، پیرامون سلامت جوامع انسانی است، آمادگی خود را به جهت چاپ و انتشار آخرین دستاورد دانش مندان ایرانی پیرامون بیماری کرونا ویروس جدید (کووید-19) اعلام می دارد. بدیهی است کلیه مقالات ارسالی که دارای مجوز از یک کمیته اخلاق معتبر باشند، در کوتاه ترین زمان ممکن مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید داوران، در کوتاه ترین زمان ممکن نیز به صورت برخط (Online) به چاپ خواهند رسید. تدابیری اندیشیده شده است که با مساعدت کارمندان، داوران و ویراستاران فرهیخته مجله، انشاالله هیچ وقفه ای در این امر ایجاد نگردد. مشتاقانه منتظر دریافت نظرات و مقالات علمی شما پیرامون این بیماری، جهت چاپ در مجله دانشگاه می باشم.

  • محمد زارع، زهرا تقربی*، خدیجه شریفی، زهرا سوکی، جواد ابوالحسنی صفحات 3-22
    زمینه و هدف

    با توجه به وجود مشکل در بیان درد توسط سالمندان مبتلا به دمانس، بررسی و تعیین شدت آن در این گروه نیازمند ابزار مناسب است. مطالعه حاضر با هدف ترجمه و روان سنجی مقیاس درد ابی (Abbey Pain Scale; APS) در سالمندان ایرانی مبتلا به دمانس انجام شد.

    مواد و روش ها:

     در این مطالعه مقطعی از نوع روانسنجی ابزار، پس از ترجمه و تعیین روایی صوری و محتوایی ابزار APS، 100 سالمند واجد شرایط به روش در دسترس در کاشان، در سال 98-1397 انتخاب شدند. روایی سازه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی، مقایسه گروه های شناخته شده و روایی همگرا؛ و پایایی به روش همسانی درونی، هم ارزی و ثبات تعیین شد. داده ها با آزمون های Wilcoxon و Mann-Whitney، ضرایب Cronbach's alpha، Spearman-Brown و Intraclass Correlation Coefficient (ICC) تحلیل شدند.

    یافته ها: 

    شاخص روایی محتوایی کل ابزار، 95/0 و امتیاز تاثیر هریک از گویه ها بالاتر از 5/1 بود. تحلیل عاملی، ابزار را تک عاملی شناسایی نمود؛ به طوری که عامل شناسایی شده قادر به تبیین 745/68% از واریانس کل نمره ابزار بود. ابزار مذکور قادر به افتراق دو موقعیت استراحت و حین اجرای پروتکل حرکتی و هم چنین دو گروه مبتلا و غیرمبتلا به بیماری های دردناک از یک دیگر بود (0001/0>p). بین نمرات نسخه فارسی ابزار APS و ابزار PACSLAC-II-IR همبستگی مثبت و معنی دار وجود داشت (877/0=r، 0001/0>p). Cronbach's alpha، ICC و خطای استاندارد اندازه گیری ابزار به ترتیب 927/0، 926/0 و 191/1± محاسبه شد.

    نتیجه گیری: 

    نسخه فارسی ابزار APS می تواند به عنوان ابزاری روا و پایا جهت ارزیابی درد سالمندان مبتلا به دمانس مورد استفاده قرار گیرد.

    کلیدواژگان: ابزار، سالمندی، دمانس، درد، روان سنجی، مقیاس درد Abbey
  • دادالله شاهی مریدی*، علیرضا وکیلیان، امیر مقدم احمدی، محمود شیخ فتح اللهی صفحات 23-38
    زمینه و هدف

    سکته مغزی سومین علت ناتوانی و مرگ و میر در جهان محسوب می شود. بنابراین، یافتن درمان جدیدی جهت افزایش توان بخشی معلولیت بعد از سکته مغزی مهم است. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر تحریک الکتریکی عملکردی و ورزش درمانی عملکردی در درمان سکته مغزی ایسکمی بود.

    مواد و روش ها

    این کارآزمایی بالینی تصادفی شده، در کلینیک فیزیوتراپی فاطمیه(س) رفسنجان در سال 1397 انجام شد. تعداد 33 بیمار مبتلا به سکته مغزی ایسکمی، به طور تصادفی به سه گروه مساوی تقسیم شدند که به ترتیب تحریک الکتریکی عملکردی، ورزش درمانی عملکردی و درمان رایج فیزیوتراپی طی 10 جلسه دریافت کردند. قدرت مشت کردن، شدت اسپاستیسیتی، توانایی راه رفتن و ارزیابی سطح معلولیت در طی جلسات اول، دهم و یک ماه بعد از درمان بررسی شد. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه، دوطرفه با اندازه گیری های مکرر به همراه آزمون مقایسات چندگانه Tukey و مجذور کای  تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    یافته های این مطالعه نشان داد که 10 جلسه تحریک الکتریکی از ورزش درمانی عملکردی و درمان رایج فیزیوتراپی در کاهش اسپاستیسیتی، افزایش توانایی راه رفتن و کاهش سطح معلولیت سکته مغزی ایسکمی موثرتر بوده است (001/0˂p). اما این سه روش در افزایش قدرت مشت کردن با هم تفاوت معنی داری نداشتند (070/0=p).

    نتیجه گیری

    براساس یافته های این مطالعه پیشنهاد می شود که تحریک الکتریکی عملکردی در درمان عوارض سکته مغزی نظیر اسپاستیسیتی، مشکل راه رفتن و کاهش معلولیت استفاده شود.

    کلیدواژگان: سکته مغزی ایسکمی، تحریک الکتریکی عملکردی، ورزش درمانی عملکردی، درمان رایج فیزیوتراپی
  • صدیقه طاهرزاده، مهدی مقرنسی*، بهرام رسولیان، آیت کائیدی، امیر خسروی صفحات 39-52
    زمینه و هدف

    زیره سیاه یکی از گیاهانی است که به طور سنتی برای کاهش وزن استفاده می شود. هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر 6 هفته تمرین هوازی و مصرف عصاره آبی دانه زیره سیاه بر بیان ژن CTRP12، تغییرات وزن بدن و چربی زیرجلدی موش های صحرایی نر چاق بود.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه تجربی، از 24 سر موش صحرایی نر چاق شده، به وسیله 12 هفته رژیم غذایی پرچرب استفاده شد، که به طور تصادفی به 4 گروه 1-کنترل رژیم پرچرب، 2-رژیم پرچرب + تمرین، 3-رژیم پرچرب + عصاره زیره سیاه و 4-گروه رژیم پرچرب + تمرین + عصاره زیره سیاه تقسیم شدند. گروه های تمرین 5 روز در هفته به مدت 6 هفته تمرین هوازی (تقریبا معادل 70-50 درصد VO2max) انجام دادند. بیان نسبی mRNA ژن CTRP12 با کمک Real-time polymerase chain reaction (Real-time PCR) و تغییرات وزن بدن و میزان بافت چربی زیرجلدی اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی Tukey تحلیل شدند.

    یافته ها

    بیان نسبی mRNA ژن CTRP12 پس از 6 هفته تمرین هوازی و مصرف عصاره به طور معنی داری در گروه 4 نسبت به گروه 1 و 3، در گروه 1 نسبت به گروه 2 افزایش و وزن حیوانات و وزن چربی زیرجلدی در گروه 4، 3 و 2 به طور معنی داری نسبت به گروه 1 کاهش یافت.

    نتیجه گیری

    با توجه نتایج این مطالعه پیشنهاد می شود جهت کاهش خطر ابتلاء به چاقی و در راستای کاهش وزن از تمرینات هوازی با شدت متوسط و زیره سیاه استفاده شود.

    کلیدواژگان: تمرین هوازی، زیره سیاه، CTRP12، چربی زیرجلدی، رژیم غذایی پرچرب، موش صحرایی، چاقی
  • فاطمه جدیدی، زهرا کامیاب، محمدداود تقی پور، غلامرضا بازماندگان* صفحات 53-64
    زمینه و هدف

    سردرد وضعیتی بعد زایمان عارضه بی حسی نخاعی بوده و موجب افزایش هزینه بستری و محدودیت مادر می گردد. در این تحقیق نقش مایع درمانی وریدی قبل از شروع بی حسی نخاعی بر میزان بروز، شدت و مدت سردرد وضعیتی بررسی شده است.

    مواد و روش ها:

     در این مطالعه کارآزمایی بالینی، جامعه آماری شامل دو گروه 75 نفری زن کاندید سزارین الکتیو در شهر رفسنجان در سال 1397 بود. قبل زایمان 500 میلی لیتر سرم رینگر به گروه مداخله تزریق و گروه کنترل سرمی دریافت نکردند. دو گروه از جهت سردرد وضعیتی در 7 روز بعد زایمان با آزمون هایt  دو نمونه مستقل و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها:

     نتایج نشان داد مایع درمانی وریدی قبل از عمل در زنان کاندید سزارین الکتیو می تواند میزان بروز سردرد وضعیتی را در شرایط یک سان تکنیکی به طور چشم گیر کاهش دهد (دو نفر معادل 7/2 درصد گروه مداخله در برابر 16 نفر معادل 16 درصد گروه کنترل با 005/0=P). هرچند مقایسه سایر شاخص ها در دو گروه تفاوت آماری معنی داری نشان نداد (05/0<P) ولی در برخی از شاخص ها مانند شدت سردرد، فراوانی نیاز به استامینوفن و تعداد موارد مصرف آن، در گروه مداخله کم تر از گروه کنترل بود.

    نتیجه گیری: 

    نتایج نشان داد که تزریق سرم وریدی قبل بی حسی نخاعی در سزارین با ناشتایی حداقل هشت ساعت می تواند میزان بروز سردرد وضعیتی بعد بی حسی را در روزهای بعد به میزان چشم گیر کاهش دهد. لذا این اقدام ساده و دردسترس می تواند مفید باشد.

    کلیدواژگان: سزارین الکتیو، سردرد وضعیتی، پارگی دورا، بروز، بی حسی نخاعی، مایع درمانی
  • زهرا فرزانه، زهرا اسداللهی، محمد اسدپور، زهره رهایی، فرزانه سرداری، محسن رضاییان* صفحات 65-80
    زمینه و هدف

    رعایت بهداشت دهان ودندان در گروه پر خطر زنان باردار به دلیل حفظ سلامت خود و جنین، اهمیت زیادی دارد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی تعیین کننده های بهداشت دهان و دندان مادران باردار شهر رفسنجان بر اساس تیوری رفتار برنامه ریزی شده در سال 1395 انجام شد.

     مواد و روش ها:

     مطالعه حاضر به صورت توصیفی است و 100 زن باردار شهر رفسنجان با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه دموگرافیک، پرسش نامه تعیین رفتار بهداشت دهان و دندان و پرسش نامه عوامل موثر بر رفتار بهداشت دهان و دندان بر اساس سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده بود. داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یک طرفه و رگرسیون خطی چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. 

    یافته ها:

     در تحلیل رگرسیون خطی چندگانه، ارتباط عوامل آگاهی و قصد رفتاری و درآمد خانواده با نمره رفتار بهداشتی زنان باردار معنی دار بود (05/0<P). در مجموع سازه های نظریه تیوری رفتار برنامه ریزی شده 7/22 درصد از تغییرات نمره رفتار بهداشتی زنان باردار را تبیین کردند.

    نتیجه گیری:

    نتایج این پژوهش نشان داد که زنان باردار در زمینه رفتار بهداشتی وضعیت نا مطلوبی داشتند. پیشنهاد می گردد مداخلات مبتنی بر نظریه تیوری رفتار برنامه ریزی شده در زنان باردار با هدف ارتقای سلامت دهان و دندان در مراکز بهداشتی برگزار گردد.

    کلیدواژگان: زنان باردار، تئوری رفتار برنامه ریزی شده، بهداشت دهان و دندان، رفسنجان
  • آیت کائیدی، محمدرضا رحمانی، جلال حسن شاهی* صفحات 81-96

    گیاه آویشن (Thyme) یکی از اعضای خانواده نعناع است که به عنوان یک گیاه دارویی معطر چند ساله همیشه سبز در نظر گرفته می شود. کارواکرول (Carvacrol) و تیمول (Thymol) به عنوان دو ترکیب فنولی مهم موجود در گیاه آویشن شناخته شده اند. کارواکرول و تیمول به عنوان مواد آنتی اکسیدان، ضد استرس اکسیداتیو و ضد التهاب قوی شناخته شده اند. هم چنین اثرات حفاظت نورونی، کبدی و کلیوی این مواد پلی فنولیک در مدل بیماری های مختلف مشخص شده است. علاوه بر این، کارواکرول تجمع پلاکتی را مهار می کند و قادر است که مسیرهای سیگنالینگ درگیر در التهاب و پرولیفراسیون سلولی را نیز تعدیل کند. نقش حفاظتی کارواکرول و تیمول در بعضی از دستگاه های بدن از جمله سیستم تنفس، گوارش و غدد نیز گزارش شده است. در مطالعه مروری حاضر، نقش حفاظتی کارواکرول و تیمول به عنوان ترکیبات اصلی گیاه آویشن بر سیستم های مختلف بیولوژیک در مدل بیماری مورد مطالعه قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: آویشن، کارواکرول، تیمول، آنتی اکسیدان، اثر حفاظتی
  • مرضیه کرمی، مهدی غفاری*، ابراهیم بنی طالبی صفحات 97-106
    زمینه و هدف

    ANGPTL4 یک پروتئین پیام رسان است که در تنظیم متابولیسم گلوکز و چربی نقش دارد. این پژوهش با هدف تعیین و مقایسه دو شیوه تمرینی شخصی سازی شده کم حجم- شدید و ترکیبی (قدرتی-هوازی) بر سطوح سرمی پروتئین شبه آنژیوپوییتین-4 (ANGPTL4) در زنان مبتلا به دیابت نوع دو است. 

    مواد و روش ها:

    در این مطالعه کارآزمایی بالینی، تعداد 42 نفر از زنان دیابتی دارای اضافه وزن شهرستان شهرکرد مراجعه کننده به کلینیک پارس به طور تصادفی در سه گروه تمرین کم حجم- شدید، تمرین ترکیبی قدرتی- هوازی و کنترل قرار گرفتند. هشت هفته تمرین انجام شد. جهت آنالیز داده ها از آزمون t زوجی و روش آماری تحلیل واریانس استفاده گردید. 

    یافته ها:

    بین پیش آزمون و پس آزمون اختلاف سطوح ANGPTL4 معنی داری وجود ندارد (05/0>P). 

    نتیجه گیری: 

    عدم تغییر معنی دار در سطوح سرمی ANGPTL4 به دنبال دو شیوه تمرینی مذکور در زنان مبتلا به دیابت نوع دو احتمالا به دلیل کوتاه بودن طول دوره، سن آزمودنی ها و سطح آمادگی آن ها بوده است.

    کلیدواژگان: دیابت نوع دو، ANGPTL4، تمرین کم حجم با شدت بالا، تمرین ترکیبی قدرتی-هوازی، زنان، اضافه وزن
  • امرالله شمسی، فاطمه مسعودی* صفحات 107-112

    رصد جغرافیای سلامت جهانی در زمان شیوع بیماریهای نوظهور و مسری می تواند اطلاعات ارزش مندی در مورد مرگ و میر، پیامدها و عوارض ناشی از بیماری های نوظهور را برای اپیدمیولوژیست ها فراهم کند. این امر مستلزم آشنایی با منابع اطلاعاتی است که به طور رایگان داده های مربوط به این بیماری ها را در دسترس قرار می دهد. ProMED یک سیستم گزارش دهی فوری از شیوع بیماری ها است و می تواند داده های رایگان را در ابعاد جهانی در اختیار اپیدمیولوژیست ها قرار دهد. این منبع اطلاعاتی که مبنای مطالعات بسیاری از پژوهش گران در سطح جهان بوده است، به دلیل عدم آشنایی پژوهش گران ایرانی با آن، تاکنون در ایران بدون استفاده مانده است.

    کلیدواژگان: بیماری های مسری، شیوع، پرومد، منابع داده، اپیدمیولوژی
|
  • M. Rezaeian* Pages 1-2
  • M. Zare, Z. Tagharrobi*, Kh. Sharifi, Z. Sooki, J. Abolhasani Pages 3-22
    Background and Objectives

    Considering the problem of pain expression by the elderly with dementia, assessment and determination of its severity in this group require an appropriate scale. The present study was conducted with the aim of translation and psychometric evaluation of the Abbey Pain Scale (APS) in Iranian elderly with dementia.

    Materials and Methods

    In this cross-sectional study of psychometric evaluation of scale, after translating and assessing the face and content validity of APS, 100 eligible elderly were selected by convenience sampling in Kashan, 2018-19. Construct validity was assessed by exploratory factor analysis, known-groups approach, and convergent validity. Reliability was assessed by internal consistency, equivalence, and stability. Data were analyzed by Wilcoxon and Mann–Whitney tests, Cronbach's alpha, Spearman-Brown, and Intraclass Correlation Coefficient (ICC).

    Results

     The scale content validity index was 0.95%, and the item impact of each item was above 1.5. Factor analysis identified a single-factor in APS that was able to explain 68.745% of the total variance of scale score. This scale was able to differentiate between scores during two resting positions and movement protocol, and between two groups with known painful diseases and non-diseased (p<0.0001). There was a significant positive correlation between scores of the Persian version of APS and PACSLAC-II-IR (r=0.877, p<0.0001). Cronbach's alpha, ICC, and standard error of measurement of the scale were calculated 0.927, 0.926, and ±1.191, respectively.

    Conclusions

     The Persian version of APS can be used as a valid and reliable scale for assessing pain in the elderly with dementia in Iran.

    Keywords: Weights, measures, Aged, Dementia, Pain, Psychometrics, Abbey Pain Scale
  • D. Shahimoridi*, A. R. Vakilian, A. Moghadam Ahmadi, M. Sheikh Fathollahi Pages 23-38
    Background and Objectives

    Stroke is considered as the third common cause of disability and mortality in the world. Therefore, it is important to find a new treatment for increasing the rehabilitation of disability after stroke. The aim of this study was comparing the effect of functional electrical stimulation (FES) and functional exercise therapy (FET) on the treatment of ischemic stroke (IS).

    Materials and Methods

    This randomized clinical trial was performed in Fatemieh Physiotherapy Clinic of Rafsanjan, Iran in 2019. Thirty-three patients affected by IS were randomly assigned into three equal groups including that received FES, FET and conventional physiotherapy (CP), respectively during 10 sessions. Strength of grasping, intensity of spasticity, ability of walking and assessing of disability levels were evaluated during the first and tenth sessions and one month later. Data was analyzed using one-way ANOVA and two-way repeated measures ANOVA followed by Tukey’s multiple comparisons test and chi-square test.           

    Results

    The finding of this study showed that 10 sessions of FES was more effective than FET and CP in reducing spasticity, increasing walking ability and decreasing levels of disability in IS (p˂0.001), but the three methods did not significantly differ in increasing the strength of grasping (p=0.070).

    Conclusion

    According to this study, it is recommended that FES be used in treating the complications of IS such as spasticity, problem of walking and decreasing disability.

    Keywords: Ischemic stroke, Functional electrical stimulation, Functional exercise therapy, Conventional physiotherapy
  • S. Taherzadeh, M. Mogharnasi*, B. Rasoulian, A. Kaeidi, A. Khosravi Pages 39-52
    Background and Objectives

    Caraway (Carum carvi) is one of the medicinal plants which is traditionally used for weight loss. The purpose of the present study was to determine the effect of 6 weeks aerobic training and aqueous extract of caraway seed (carum carvi) on expression of CTRP12 gene, body weight changes and subcutaneous adipose tissue in obese male rats.

    Materials and Methods

    In this experimental study, 24 fat male rats were provided a high-fat diet for 12 weeks to induce obesity, following which they were divided randomly into four groups: 1. high-fat control diet, 2. high-fat diet+ exercise, 3. high-fat diet+caraway, 4. high-fat diet+exercise+caraway. The training groups performed aerobic exercise 5 days in week for 6 weeks (approximately 50-70% VO2max). Relative expression of CTRP12 mRNA was measured using real-time polymerase chain reaction (real-time PCR), body weight changes and subcutaneous adipose tissue. Data were analyzed using one-way ANOVA and Tukey’s post hoc test.

    Results

    Relative expression of CTRP12 mRNA significantly increased after 6 weeks of aerobic training and consumption of carum carvi extract in group 4 compared to groups 1 and 3, in group 1 compared to group 2, and animal weight and subcutaneous fat weight in groups 4, 3 and 2 significantly decreased compared to group 1.

    Conclusions

    Considering the results of the present study, it is recommended to use moderate aerobic exercise and carum carvi to reduce the risk of obesity and weight.

    Keywords: Aerobic training, Caraway, CTRP12, Subcutaneous fat, High-fat diet, Rat, Obesity
  • F. Jadidi, Z. Kamyab, M. D. Taghipour, Gh. Bazmandegan* Pages 53-64
    Background and Objectives

    Postdural puncture headache is a complication of spinal block in postpartum period, which increases the cost of hospitalization and limits maternal activity. The purpose of this study was to evaluate the role of intravenous fluid therapy before the onset of spinal block in the incidence, severity and duration of postdural puncture headache.

    Materials and Methods

    The present study was a clinical trial. The statistical population consisted of two groups of 75 women candidates for elective cesarean section in Rafsanjan in 2018. In the pre-partum room, 500 CC ringer serum was infused into the intervention group and the control group did not receive any serum. The two groups were compared for post dura puncture headache during 7 days via independent two-sample t-test and chi-square test.

    Results

    The results showed that intravenous fluid therapy before entering the operating room in women undergoing elective cesarean section can significantly reduce the incidence of postdural headache in the same technical conditions ( 2 persons equal 2.7% of intervention group versus 12 persons equal 16% of control group) (p=0.005). Although, there were no significant differences between the two groups in some indices (p>0.05), indices such as headache severity, frequency of acetaminophen need and number of its use in the intervention group were less than the control group.

    Conclusion

    The results showed that intravenous serum therapy prior to spinal anesthesia in cesarean section for at least eight hours fasting could significantly reduce the incidence of postdural headache in subsequent days. So, this simple and accessible action can be helpful.

    Keywords: Elective cesarean section, Postdural headache, Dura puncture, Incidence, Spinal block, Fluid therapy
  • Z. Farzaneh, Z. Asadollahi, M. Asadpour, Z. Rahaei, F. Sardari, M. Rezaeaian* Pages 65-80
    Background and Objectives

    It is important to observe oral health in the high-risk group of pregnant women because of their and their fetal health. The purpose of this study was to identify the predictors of oral health condition among pregnant mothers in Rafsanjan city based on theory of planned behavior in 2016.

    Materials and Methods

    In the present descriptive study, 100 pregnant women in Rafsanjan city were selected by cluster sampling. The data collection tools were a demographic questionnaire, a questionnaire for determining the behavior of oral and dental health and a questionnaire for factors affecting oral and dental health behavior based on the constructs of planned behavior theory. Data were analyzed using Pearson’s correlation, one-way variance analysis and multiple linear regression.

    Results

     In multiple linear regression analysis, there was a significant relationship between knowledge factors and behavioral intention and family income and the health behavior score of pregnant women (p<0.05). In total, the constructs of the theory of planned behavior explained 22.7% of the changes in the health behavior score of pregnant women.

    Conclusion

    The results of this study indicated that pregnant women had an undesirable situation in field of health behavior. Therefore, it is recommended that interventions be held based on theory of planned behavior in pregnant women with the aim of improving oral health in health centers.

    Keywords: Pregnant women, Theory of planned behavior, Oral health, Rafsanjan
  • A. Kaeidi, M.R. Rahmani, J. Hassanshahi* Pages 81-96

    Thyme plant is a member of the mint family that is considered as an aromatic perennial evergreen medical herb. Carvacrol and thymol are known as two important phenolic compounds of thyme plant. Carvacrol and thymol have been identified as antioxidant, anti-oxidative and anti-inflammatory substances. Also, the neuroprotective, hepatoprotective and renoprotective effects of these polyphenolic compounds have been identified in various diseases. In addition, carvacrol inhibits platelet aggregation and is capable to modulate the signaling pathways involved in inflammation and cellular proliferation. The protective effects of carvacrol and thymol have also been reported in some body systems including the respiratory, gastrointestinal, and endocrine systems. In the present review study, the protective role of carvacrol and thymol as the main compounds of thymus plant has been studied on different biologic systems in disease models.

    Keywords: Thymus, Carvacrol, Thymol, Antioxidant, Protective effect
  • M. Karami, M. Ghafari*, E. Banitalebi Pages 97-106
    Background and Objectives

    ANGPTL4 is a messenger protein that plays a role in regulating glucose and lipid metabolism.  The aim of this study was to compare the effect of two personalized low volume-high intensity and combined (strength-aerobic) exercises on Angiopoietin-like protein 4 (ANGPTL4) protein serum levels in women with type 2 diabetes.

    Materials and Methods

    In this clinical trial, 42 overweight diabetic women referred to Pars Clinic in Shahrekord were randomly divided into three groups of low-intensity exercise, combined strength-aerobic exercise, and control. They underwent training for 8 weeks. Data was analyzed using paired t-test and analysis of variance.

    Results

    There was no significant difference between ANGPTL4 levels in pre-test and post-test (p>0.05).

    Conclusion

    No significant change in ANGPTL4 serum levels following the two mentioned practices in women with type 2 diabetes was probably due to the short duration of the course, the age of the subjects and their level of fitness.

    Keywords: Type 2 diabetes_ANGPTL4_Low volume–high intensity exercise_Combined strength-aerobic exercise_Women_Overweight
  • A. Shamsi, F. Masoudi* Pages 107-112

    Global health geographic observation can provide valuable information regarding mortality rate, consequences and complications of new diseases for the epidemiologists while emerging epidemic diseases. This observation requires information resources which makes the information regarding the diseases accessible at no cost.
    ProMED is an immediate reporting system for diseases outbreak and it can provide the information at no cost for epidemiologists at global dimensions. This information source, which is a basis for numerous researchers worldwide, has not been used by Iranian researchers due to their unfamiliarity with it.

    Keywords: Contagious disease, Prevalence, ProMed, Data sources, Epidemiology