فهرست مطالب

نشریه مهندسی ترافیک
پیاپی 78 (پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/09/27
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمد بیدادیان قمی*، حمید مرادی، مهدی حسن زاده، محمد خردمند صفحات 4-11
    توسعه دوچرخه سواری در کلان شهرها ، نیازمند مدیریت تسهیلات دوچرخه سواری و فراهم آوردن شرایط مناسب برای دوچرخه سواران است. یکی از تسهیلات مهم دوچرخه سواری ، ایستگاه های دوچرخه اشتراکی هستند. این ایستگاه ها در تهران "خانه دوچرخه" نام دارند. ارزیابی عملکرد این خانه ها می تواند به متولیان حمل و نقل غیرموتوری شهرها کمک کند تا برنامه ریزی برای کابران حساس این تسهیلات در معابر شهری ، آسان تر باشد. با استفاده از داده های مربوط به تراکنش خانه های دوچرخه ، می توان شاخص های مناسبی برای ارزیابی عملکرد خانه های دوچرخه تعریف کرد. بررسی شاخص ها ، نشان داد که کاهش ساعات ارایه خدمات بر میزان تراکنش ها تاثیرقابل توجهی داشته است. همچنین متوسط تراکنش خانه های دوچرخه درون بوستان ها از دیگر خانه های دوچرخه در فصول گرم سال بسیار بیشتر است. در پایان نیز شاخص عملکرد خانه های دوچرخه مناطق مختلف تهران ارایه شد که مناطق 12 و 4 تهران، بالاترین شاخص عملکرد و مناطق 22 و 2 پایین ترین شاخص را داشتند.
    کلیدواژگان: دوچرخه سواری، خانه های دوچرخه، ارزیابی عملکرد، داده های تراکنش
  • علی کارگر*، حمید شیرمحمدی صفحات 12-21

    تجهیزات ترافیکی یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در کاهش تصادفات بوده در این تحقیق مدلی ارایه می گردد که بهترین تجهیزات ترافیکی برای قطعات مختلف معبر مورد نظر بگونه ای انتخاب شوند که بیشترین تاثیر را در کاهش تصادفات داشته باشند. برای این منظور از تیوری هزینه و فایده استفاده شد. در این روش هزینه تجهیزات ترافیکی به عنوان هزینه و سود حاصل از کاهش انواع تصادفات به عنوان فایده هر راه کار در نظر گرفته شد. همچنین به منظور انتخاب راه کار بهینه از روش خطی که از روش های کارآمد در تصمیم گیری یک معیاره در افزایش بهره وری پروژه های اقتصادی می باشد؛ استفاده شد. در مدل ارایه شده علاوه بر نظر گرفتن هزینه تصادفات به عنوان عامل اصلی تصمیم گیری ، محدودیت های بودجه موجود و نیز مشکلات موجود در قطعات مختلف  مسیر نیز لحاظ گردید. از ویژگی مهم  این مدل در نظر گرفتن تاثیر همزمان چند اقدام ایمن سازی در کاهش تصادفات می باشد. در نهایت به عنوان مطالعه موردی 91 کیلومتر فاصله بین ارومیه - سلماس در استان آذربایجان غربی  انتخاب و با توجه به بودجه موجود و تصادفاتی که در گذشته در این محور به وقوع پیوسته بهترین تجهیزات برای قطعات مختلف مسیر در نظر گرفته شد.

    کلیدواژگان: اولویت بندی، تجهیزات ترافیکی، روش خطی، تئوری هزینه و فایده
  • منصور جوهری فروشانی*، حسین حق شناس، بهنام طهماسبی صفحات 22-29

    سیاست قیمت گذاری محدوده و سیاست زوج و فرد از انواع سیاست های مدیریت تقاضا هستند که با کاهش مطلوبیت خودروی شخصی باعث افزایش تمایل مردم به گونه های همگانی و غیر موتوری و درنهایت کاهش اثرات منفی تراکم ترافیک می شوند. با توجه به اهمیت بالای موضوع انتخاب نوع سیاست مدیریت تقاضا برای شهرهای بزرگ  ایران ،در پژوهش حاضر سعی بر بررسی تبدیل سیاست زوج و فرد (سیاست فعلی شهر اصفهان) به سیاست قیمت گذاری محدوده ، از منظر تاثیرگذاری بر شاخص های آلودگی هوا و شلوغی شده است. در این راستا با استفاده از ترکیب اطلاعات بدست امده از مصاحبه با استفاده کنندگان از خودروی شخصی با رویکرد رجحان بیان شده در مرکز شهر اصفهان با  اطلاعات رجحان آشکارشده ، مدل سازی سیاست ها در محدوده فعلی اجرای سیاست زوج و فرد انجام گرفته است. نتایج  برای یک ساعت اوج بیانگر کاهش 0/023 درصدی در هزینه های آلودگی هوا و کاهش 0/017 درصدی در هزینه شلوغی برای سیاست قیمت گذاری محدوده و همچنین کاهش 0/02 و 0/0158 درصدی به ترتیب در هزینه های آلودگی هوا و شلوغی برای سیاست زوج و فرد می باشد. این نتایج سیاست قیمت گذاری محدوده را سیاست اثرگذارتری نسبت به سیاست زوج و فرد معرفی می کند.

    کلیدواژگان: تراکم ترافیک، مدیریت تقاضای سفر، قیمت گذاری محدوده، سیاست زوج و فرد
  • سید محمدرضا سنبلستان*، منصور حاجی حسینلو، سعید منجم، مجید فاضلی صفحات 30-42

    امروزه افزایش خودروها و رشد غیر اصولی شهرها از یک سو و کمبود پارکینگ های عمومی در قسمت های مرکزی کلان شهرها از سوی دیگر موجب ازدحام وسایل نقلیه در بافت مرکزی کلان شهرها شده است که این موضوع ساکنین این مناطق و مالکان خودرو را با معضل جدی مواجه کرده است.سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) با توجه به امکانات خود توانایی درنظرگیری و سنجش مناسب معیارهای دخیل در بحث مکان یابی زیرساخت های شهری را دارا می باشد و استفاده از آن می تواند در تصمیم گیری همه جانبه مسایلی چون مکان یابی بهینه پارکینگ های عمومی کمک شایانی نماید.در این مقاله پس از بیان مقدمه و شرح مشکل به شناسایی معیارهای موثر در مکان یابی پارکینگ های عمومی پرداخته می شود. در ادامه معیارهای موثر طبقه بندی و با استفاده از پرسشنامه و نظر کارشناسان وزن معیارهای فوق با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی سنجیده می شود. در ادامه نیز با استفاده از GIS نقشه مطلوبیت مکانی معیارهای فوق ترسیم و نقشه مطلوبیت مکانی نهایی با استفاده از اوزان موجود تهیه می گردد. در پایان نتایج در قالب اولویت هایی برای مکان یابی پارکینگ های عمومی در قسمت های مختلف مطالعه موردی که بخش هایی از منطقه 1 شهر اصفهان می باشد ارایه شده است.

    کلیدواژگان: سیستم اطلاعات جغرافیایی، تحلیل سلسله مراتبی(AHP)، پارکینگ های عمومی
  • مهرناز اسعدی*، ریحانه سادات شاهنگیان، فاطمه امینی، سارا مهاجرانی نژاد صفحات 43-50

    در سال های اخیر شناسایی جزییات رفتار رانندگی و تلاش برای بهبود عملکرد سیستم حمل و نقل در این حوزه مورد توجه بسیاری از متخصصان  قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه و مقایسه رفتار رانندگی در دو کلان شهر ایران (تهران و مشهد) ، با استفاده از پرسش نامه رفتار رانندگی بومی سازی شده و توسعه یافته شامل مطالعه رفتارهایی از قبیل تخلفات رانندگی ، تخلفات عمد در رانندگی ، خطاها ، لغزش ها و رفتارهای مثبت انجام گرفت. پاسخ گویان شامل 229 نفر از رانندگان تهران و 90 نفر در مشهد بودند. با استفاده از تحلیل عاملی ، ساختار رفتارهای نا به جای رانندگان این دو شهر متشکل از 5 عامل " بی اعتنایی به قوانین " ، " تعجیل و عصبانیت " ، " عدم تمرکز و توجه به حقوق دیگران " ، " بی توجهی " و " سرعت و عجله " شناخته شد و سپس مشابهت عامل های رفتاری در دو شهر مورد آزمون قرار گرفت.نتایج آزمون مقایسه ای متوسط عامل های رفتارهای نابه جا در دو شهر نشان داد رفتار رانندگی افراد در دسته های شناسایی شده در این دو شهر تفاوت قابل توجهی ندارند. از طرفی ، نتایج مقایسه دو مورد از شیوه های رفتاری پرسش شده از رانندگان شامل: استفاده از دنده عقب هنگام عبور از خروجی مورد نظر در بزرگراه و دادن حق تقدم به دیگر رانندگان ، نشان دهنده ی وجود تفاوت میان پاسخ های افراد در دو شهر است.

    کلیدواژگان: مقایسه، رفتار رانندگی، پرسش نامه رفتار رانندگی (DBQ)، کلان شهرهای ایران
  • مهدی رفعتی فرد*، افشین شریعت مهیمنی صفحات 51-61

    مدل های تعقیب خودرو ازجمله مهم ترین مدل های رفتاری رانندگی بوده و در زمینه های مختلف مهندسی حمل و نقل نظیر شبیه سازی های ریزنگر ترافیک و ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد. رفتار تعقیب خودرو تحت تاثیر عوامل مختلی قرار دارد. با این وجود به دلیل نبود اطلاعات کافی و ماهیت پنهان بسیاری از آن ها تنها تعداد محدودی از این عوامل در نظر گرفته می شود. قابلیت پیش بینی مکانی راننده یکی از عواملی است که در مدل های تعقیب خودرو به ویژه مدل های مبتنی بر هوش مصنوعی کمتر موردتوجه قرار گرفته است. در این مقاله به منظوردر نظرگیری قابلیت پیش بینی مکانی رانندگان یک مدل تعقیب خودروی مبتنی بر شبکه عصبی توسعه داده شده است. متغیرهای سرعت خودروی موضوع ، سرعت اولین و دومین خودروی پیشرو ، سرعت خودروی پیرو ، اولین و دومین فرصت پیشین و فرصت پسین به عنوان متغیرهای ورودی و شتاب خودروی موضوع به عنوان خروجی مدل در نظر گرفته شده است. نتایج کالیبراسیون مدل ارایه شده نشان می دهد که در بیشتر موارد مدل توسعه داده شده عملکرد بهتری نسبت به مدل پایه داشته و بر داده های واقعی انطباق بیشتری دارد. علاوه بر این در برخی از موارد مدل ها تا حدودی عملکرد مشابهی با یکدیگر دارند. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد عملکرد مشابه دو مدل در برخی از مواقع به دلیل همبستگی زیاد فرصت های پیشین است.

    کلیدواژگان: مدل تعقیب خودرو، پیش بینی مکانی، شبکه عصبی، زمان پاسخ
  • امیرحسین معصومی فر*، علی خاکساری، مریم آسایش صفحات 62-70

    هدف از رتبه بندی روش های فاینانس پروژه های حمل و نقلی ، کمک به ارتقاء بهره وری ، حفظ و جلوگیری از هدر رفت منابع است. در این مقاله سعی شده تا ضمن مروری بر جایگاه استفاده از فاینانس در پروژه های حمل و نقلی شهرداری تهران، روش های معمول استفاده از آن ارزیابی و رتبه بندی شود. برای این منظور ابتدا با مطالعه ادبیات موضوع ، روش های متداول فاینانس در حوزه حمل و نقل شناسایی شد. سپس شاخص های ارزیابی روش ها استخراج و توسط مصاحبه با کارشناسان و خبرگان حوزه های اقتصاد شهری ، حمل و نقل ، مدیریت شهری و مدیریت مالی ، وزن دهی و مقدار دهی شد. در ادامه با استفاده از تکنیک TOPSIS ، اطلاعات جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر همین اساس نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که شاخص های مکانیزم تقسیم سود از منظر گیرنده فاینانس ، قابلیت اجرا در حوزه مدیریت شهری و مکانیزم تقسیم سود از منظر دهنده فاینانس بیشترین تاثیر را بر سنجش مطلوبیت روش ها دارا می باشند. همچنین به منظور فاینانس پروژه های حمل و نقل شهری در کلانشهر تهران ، در مجموع استفاده از روش های وام بانک های داخلی و صکوک به ترتیب دارای بیشترین اولویت برای به کارگیری هستند.

    کلیدواژگان: حمل و نقل، فاینانس، تصمیم گیری چند شاخصه، شهرداری تهران، TOPSIS
  • عباس بابازاده*، بابک جوانی، مهرداد غلامی شه بندی صفحات 71-79

    سیستم های پیشرفته اطلاعات مسافران (ATIS) به رانندگان در تصمیم گیری و تحلیل شرایط ترافیک کمک کرده و از طریق ارتباط یک طرفه یا دو طرفه با آنها کارایی شبکه را افزایش می دهند. به علاوه استفاده از مدل های تخصیص ترافیک استاتیکی برای بررسی مسئله اثرات ATIS بر روی شبکه که خود ذاتا ماهیت دینامیکی دارد ، می تواند منجر به نتایج غیر واقعی گردد. در این مقاله یک مدل و الگوریتم تخصیص ترافیک پویای چند کلاسی برای ارزیابی اثرات ATIS بر روی پارامترهای عملکردی شبکه شهر تهران پیشنهاد شده است. رانندگان در شهر تهران به دو کلاس مجهز به سیستم اطلاع رسانی تقسیم شدند که کلاس 1 از اطلاعات مسیرهای تجویزی استفاده نمی کند و کلاس 2 از اطلاعات مسیرهای ATIS تبعیت می نماید. سناریوهای مختلفی بر اساس میزان پذیرش اطلاعات ATIS از طرف رانندگان در شهر تهران طراحی شد. نتایج نشان دادند که با افزایش میزان استفاده از اطلاعات تجویزی ، وضعیت شبکه شهر تهران بهبود بیشتری خواهد یافت. بر پایه نتایج ، وضعیت رانندگان کلاس 2 که در جهت بهبود کلی سیستم از مسیرهای تجویزی تبعیت می کنند نسبت به رانندگان کلاس 1 بدتر می شود. همچنین تفاوت های قابل توجهی بین نتایج در حالت استاتیکی و دینامیکی وجود دارد.

    کلیدواژگان: تخصیص ترافیک دینامیکی، چند کلاسی، سیستم های پیشرفته اطلاعات مسافران، شبکه بزرگ مقیاس
  • مسعود ربانی*، مهرداد نیازی شش نرمی صفحات 80-88

    استفاده کنندگان حمل و نقل عمومی به طور مداوم در جستجوی خدمات منظم ، هزینه ی کم ، ایمنی بالا و راحتی می باشند. ایجاد یک سیستم برای ارزیابی مسیر اتوبوس (BRE) یکی ار نیازهای پایه ای برای مدیریت حمل و نقل عمومی در شهرستان ها می باشد. نیاز به یک ابزار منطقی و علمی برای حمایت از تصمیمات اتخاذ شده توسط سیاست گذاران حمل و نقل عمومی به منظور بالا بردن کیفیت خدمات ، نشان دهنده ی اهمیت چنین سیستمی می باشد. در این مطالعه ، ابتدا شش مسیر از میان 95 مسیر اتوبوس شهری کرج انتخاب شدند. پس از آن ، 16 معیار بر اساس ادبیات تولید شد. سپس با استفاده از یک مدل تصمیم گیری چند معیار (MCDM) دو مرحله ای شامل روش AHP  فازی و TOPSIS داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و وضعیت موجود مسیرهای اتوبوس انتخاب شده مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه و چارچوب ارزیابی ارایه شده برای تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی مسیرها، همراه با مقایسه مسیرهای اتوبوس می تواند به مدیران و سیاستگزاران حمل و نقل اتوبوسی برای بهبود خدمات ، توسعه مسیرها، ادغام مسیرها و ایجاد مسیرهای جدید کمک کند.

    کلیدواژگان: ارزیابی، مسیر اتوبوس، AHP فازی، TOPSIS
|
  • H. Shirmohammadi, A. Kargar Pages 12-21

    traffic tools are the most important factors in reducing traffic crashes, in this research a model is presented for determining the best safety traffic tools which has profound influential on traffic accident. In this research firstly cost of different kind of crash like fetal, injury, and property damage only accident evaluated. For this purpose several factors such as cost of curing injured people or cost which is impacted from dying or disability of people to the society are considered. Beside that for choosing the best safety improvement method for variety rural highway section linear programming implemented in cost-benefit analysis. This method is one of the efficient, one criterion decision method in increasing beneficial in economic project. In this model besides considering cost of accident as fundamental factor of decision, the restriction of budget and problem in different section of the road are considered. One of the most characterizations of this .model is considering more than one safety activity simultaneously km of Urmia-Salmas road, in 91 ,Finally, as a case study and for the sake of research validation .west Azerbaijan province, was modeled

    Keywords: Priority, Traffic Equipment, Linear Method, Cost Theory, Benefit
  • Mansour Johariforoushani, Hossien Haghshenas, Behnam Tahmasebi Pages 22-29

    Cordon pricing and odd even policy come from travel demand management (TDM) policies which increase the willingness of people toward public transportation and non-motorized modes with reducing car utility and finally play a major part in decreasing of negative effects of traffic congestion. According to the high importance of choosing the type of TDMs’ policies for big cities in Iran, in this study, is tried to investigate the effects of change of odd even policy (current policy in Isfahan) to cordon pricing policy from the congestion and air pollution point of view. In this regard, the modeling of policies is done with combining the stated preference (SP), which were results of interviews with citizens and revealed percent decrease in air pollution 0.023 ,preference (RP) data. Results for peak hoar show 0.02 percent decrease in congestion costs for cordon pricing policy and 0.017 costs and percent decreases in air pollution and congestion costs, respectively. This 0.0158 percent and .results presents that cordon pricing policy is a more effective policy than odd even policy

    Keywords: traffic congestion, travel demand management, cordon pricing, odd even policy
  • Majid Fazeli, Saeed Monajjem, Mansour Hajihoseinlou, Sayed Mohammadreza Sonbolestan Pages 30-42

    Today,population growth on the one hand and the lack of public parking in the central parts of the metropolis on the other hand cause to heavy traffic in metropolitian and .this phenomenon due to serious problem on the residents of these areas and car owners GIS with respect to ability of appropriate assessment criteria that involved in the location of .urban infrastructure can deside on all aspects of issues such as optimal site of public parking In this paper after introduction of problem,efficient criteria in locating public parking were identify. Then effective criteria was classification and by means of questionnaire and expert opinion the weights were measure. Also with use of GIS, maps of each criteria is provided. .of isfahan 1 Then the result in terms of priorities for public parking located in part

    Keywords: Geographic Information System, Hierarchical Analysis (AHP), PublicParking
  • Sara Mohajerani nejad, Fatemeh Amini, Mehrnaz Asadi, ReyhanehSadat Shahangian Pages 43-50

    Driving styles have been known as an effective factor in discipline and safety development in cities. Recently, identification the details of these factors and trying to improve the transportation system performance in regard to this field have been considered by many researchers in transportation. Current research has been done with the aim of comparative studying of driving culture and behavior of drivers in Iran’s metropolitans. Driving Behavior Questionnaire was used as a self-reporting instrument to examine aberrant behaviors in addition to positive driving 229 behaviors in major cities of Tehran and Mashhad. Respondents of survey samples were ones in Mashhad. Factor analysis of localized DBQ responds in major 90 drivers in Tehran and main factors including: 5 cities classified the structure of drivers’ aberrant driving behaviors to “inattention to driving rules”, “aggressiveness and hurry in driving”, “un-concentration and disobedient to others rights”, “inadvertency in driving” and “speed and rush”. The results of nonparametric tests for independent samples in case of comparing averages of different factors of behavior structure in two cities imply that there is no meaningful difference in driving behaviors between the two cities. On the other side, the results of developed DBQ questions comparison between sample groups indicate that all styles of driving are the same in two groups except two of them: “Using the reverse gear after passing the desired exit on freeways as a driving .”violence” and “letting others to pass in case of your own priority as a positive driving behavior

    Keywords: Comparison, Driving behavior, Driving Behavior Questionnaire, Iran’sMetropolitan Cities
  • Mehdi Rafati Fard, Afshin Shariat Mohaymany Pages 51-61

    Car following models are considered as one of the most important driving behavior models, which have widely been applied in various fields of transportation engineering such as microscopic traffic simulation and safety. Large number of factors affect drivers’ car following behavior. In practice, due to the lack of appropriate data and latent nature of some factors, only few numbers of them have been considered in model development. Drivers’ ability to spatial anticipation of traffic flow is one of the important factors of car following behavior, which has been neglected in construction of car following models, particularly in neural network-based car following models. In order to consider this capability, a car following model based on neural network has been developed. Speed of the subject vehicle, speed of first and second leader and speed of follower as well as first and second lead gap and first lag gap were considered as input variables while the model’s output is acceleration of the subject vehicle. Calibration results indicate the better performance of the proposed model in comparison to the base model (without spatial anticipation). Additionally, in some situations both models have similar performance. Further .investigations show that this is due to the large correlation between first and second lead gap

    Keywords: Car following, spatial anticipation, neural network, Response time
  • Ali Khaksari, Amir Hossein Masoumifar, Maryam Assayesh Pages 62-70

    The purpose of the ranking of financing methods of transportation projects, help to improve productivity, maintain and prevent the waste of resources. In this article it has been tried to review the position of finance transport projects in the Municipality of Tehran, commonly used methods of evaluating and ranking it gets. To this end, reviewing the literature, conventional methods of financing in the field of transport were identified. Then, indexes of methods were extracted and by interviews with experts in the fields of urban economy, transport, urban management and financial management, were weighted and initialized. In continuous, using TOPSIS technique, the collected data was analyzed. According to this gotten results refer to index of mechanism of division profit from aspect of finance receiver, ability to run in urban management and index of mechanism of division profit from aspect of finance sender, have the most influence to evaluation of utility methods. In order to finance urban transport projects in .Tehran, a total use of domestic bank loans and Sukuk are the highest priority for deployment

    Keywords: Transport, Financing, Multiple Attribute Decision Making, Municipality, Tehran, TOPSIS
  • Abbas Babazadeh, Babak Javani, Mehrdad Gholami Shahbandi Pages 71-79

    Advanced traveler information systems (ATIS) help the travelers with their travel choices and in analyzing the traffic conditions by one or two-way communication in order to enhance the performance of network. Besides, employing the static traffic assignment models for assessing the impacts of ATIS on the network, which is intrinsically a dynamic problem, will lead to unrealistic results. Here, a multiclass dynamic traffic assignment model and algorithm for estimating the effects of ATIS on the network of city of Tehran are proposed. The travelers in Tehran are classified to two equipped classes. The travelers which are following the UE and the travelers that are following the SO routes, which are 1 routes are considered as class Several scenarios are designed .2 prescribed by the system controllers, are considered as class based on the different percentage of travelers which use the ATIS normative information in Tehran. The numerical results show that the traffic condition in Tehran improves as the percentage of travelers which use the ATIS normative routes increase. Based on the results, which are following the SO routes, will experience longer routes ,2 the travelers of class In addition, a lot of considerable differences between the .1 rather than the travelers of class .static and dynamic results were observed

    Keywords: Dynamic Traffic Assignment, Multiclass, ATIS, Large Scale Network