فهرست مطالب

نشریه مهندسی ترافیک
پیاپی 77 (تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/05/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • عباس بابازاده* صفحات 5-17

    برنامه ریزی سیستم های حمل و نقل همگانی شهری نیازمند استفاده از مدل های تخصیص همگانی به منظور برآورد توزیع مسافران بین خطوط همگانی است. مسئله روی شبکه ای به نام شبکه همگانی تعریف می شود که هر کمان آن دارای یک تابع زمان سفر و یک تابع تواتر است. در شبکه های همگانی غیرمتراکم ، که ظرفیت وسایل نقلیه همگانی بی نهایت است، مسئله با در نظرگیری زمان سفر و تواتر ثابت کمان ها به صورت یک مدل بهینه سازی خطی فرمول بندی و با استفاده از روش های برنامه ریزی خطی حل می شود. درشبکه های متراکم ، که ظرفیت (ناوگان) وسایل نقلیه همگانی محدود است ، مسئله با در نظرگیری توابع زمان سفر وابسته به جریان و تواتر ثابت کمان های شبکه به صورت یک مدل بهینه سازی غیرخطی بر حسب جریان در کمان ها فرمول بندی و روش میانگین های متوالی (MSA) ، به عنوان روشی تقریبی ، برای حل آن پیشنهاد شده است. هدف از این مقاله تعمیم روش فرانک - ولف (FW) برای حل دقیق مسئله تخصیص همگانی با محدودیت ظرفیت ناوگان است. مسئله با در نظرگیری یک تابع زمان سفر وابسته به جریان فرمول بندی و با استفاده از هر دو روش MSA و تعمیم FW برای یک شبکه نمونه حل می شود. نتایج سرعت بسیار بیشتر روش پیشنهادی را در دقت های مشابه نشان می دهند.

    کلیدواژگان: تخصیص همگانی، محدودیت ظرفیت ناوگان، روش فرانک - ولف، روش متوسط های متوالی
  • میلاد علی محمدی*، مهیار شریعتمداری صفحات 18-33

    رشد و گسترش حمل و نقل اثرات گسترده ای بر روی بخش های تولیدی اقتصادی دارد. در حالی که توسعه شبکه حمل و نقل بر رشد اقتصادی تاثیرمی گذارد ، تاثیر رشد و توسعه اقتصادی نیز در ایجاد یک سیستم مطلوب شبکه حمل و نقل نیز حایز اهمیت است. بنابراین ، همراه با رشد و توسعه اقتصادی هر کشور ، بخش حمل و نقل هم بایستی رشد و گسترش پیدا کند. این مقاله با هدف بررسی رابطه بین توسعه شبکه های حمل و نقل و توسعه منطقه ای در سطح استان فارس ارایه شده است. در این رابطه ، شاخص های مختلفی همانند سرانه سپرده های بانکی ، سرانه ساخت و ساز ، سرانه برق مصرفی در بخش صنعت و اشتغال در بخش های مختلف به عنوان نمایه های فعالیت و رشد اقتصادی در نظر گرفته شده اند. نتایج مطالعه نشان می دهد که رابطه همبستگی معناداری بین توسعه شبکه ارتباطی و شاخص های فعالیت و اشتغال در سطح شهرستان های استان فارس وجود دارد. بر این اساس می توان به نقش سیاست های توسعه نظام حمل و نقلی در برنامه ریزی توسعه اقتصادی پی برد.

    کلیدواژگان: شبکه حمل و نقل، اقتصاد منطقه ای، رشد اقتصادی، فعالیت، استان فارس
  • سید مسلم موسوی پناه، افسانه زمانی مقدم*، تقی پورظهیر، اختر جمالی صفحات 34-57

    آموزش مهم ترین طریقه جلوگیری از به وجود آمدن علل انسانی موثر در تصادفات است.آموزش صحیح و فرهنگ سازی رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی می تواند نقش مهمی در پیشگیری از وقوع سوانح ترافیکی و جرایم رانندگی داشته باشد. در ایران با هدف فرهنگ سازی ، افزایش انضباط اجتماعی وکاهش ضایعات حاصل از سوانح ترافیکی طرح آموزش کودکان از سال 86 در نیروی انتظامی به اجرا درآمد. در کنار هزینه های ناشی از اجرای طرح فوق همواره این چالش وجود دارد که آیا وضعیت آموزش همیاران پلیس مناسب می باشد. تحقیق حاضر از نظر نوع داده ها کمی و کیفی ، و از نظر گردآوری داده ها ، توصیفی پیمایشی بوده است. برای جمع آوری داده ها ، از فن دلفی و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. برای تحلیل داده های مربوط به تعیین  ابعاد و مولفه ها در جهت ارتقای آموزش مفاهیم ترافیکی به کودکان از تحلیل عاملی اکتشافی ، برای تعیین وضع موجود آموزش همیاران از آزمون t تک نمونه ای ، و برای مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب آزمون t  وابسته  با کمک نرم افزار spss استفاده شد. برای ارایه مدل نهایی تحقیق از مدل یابی اندازه گیری و برازش مدل در تکنیک  مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. یافته اصلی این پژوهش نشان می دهد بهبود فرهنگ عبور و مرور و کاهش سوانح ترافیکی بدون ارتقای فرایند آموزش کاربران ترافیک امکان پذیر نیست. برای ارتقای آموزش ترافیک به دانش آموزان در هر  بعد دانش با بار عاملی (0.92) ، ارزش نگرش با بار عاملی (0.99) و مهارت با بار عاملی (0.85) باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین وضعیت موجود آموزش دانش آموزان به طور کلی (2/48 از 5) و در تک تک ابعاد آموزش پایین تر از حد متوسط و نامناسب است.

    کلیدواژگان: آموزش، مقررات راهنمایی و رانندگی، دانش آموز
  • یاسمین قانع*، مهدی فلاح تفتی، علی مصطفایی پور صفحات 58-68

    در این مقاله مسئله دو سطحی قیمت‏ گذاری تراکم با استفاده از روش بهینه ‏سازی ژنتیک به منظور یافتن مکان بهینه اخذ عوارض و تعیین سطح بهینه عوارض دریافتی در یک شبکه حمل ‏و نقلی حل شده است. در سطح بالای مسئله دو سطحی ، با هدف به حداکثر رساندن اختلاف در مازاد رفاه خالص اجتماعی مسئله قیمت‏ گذاری تراکم و در سطح پایین مسئله تعادل استفاده کننده به منظور تخصیص جریان ترافیک روی شبکه با استفاده از الگوریتم فرانک ولف ، حل شده است. با فرض الاستیک بودن تابع تقاضای سفر، الگوریتم ژنتیک روی شبکه سوفالز به ‎کار گرفته شده‎ است و مکان بهینه اخذ عوارض و سطح بهینه عوارض دریافتی روی شبکه مشخص شد. مقایسه نتایج با پژوهش ‏های پیشین نشان داد که الگوریتم ژنتیک از عملکرد خوبی برخوردار بوده و خالص مازاد رفاه خالص اجتماعی را بهبود بخشیده است.همچنین نتایج نشان داد که استفاده از الگوریتم ژنتیک تعداد لینک‏های عوارضی شده را کاهش داده است بدون آنکه بر متوسط نرخ عوارض لینکها تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

    کلیدواژگان: مدیریت تقاضای سفر، مدل سازی قیمت گذاری بهینه تراکم، محدوده قیمت‏ گذاری تراکم، الگوریتم ژنتیک
  • محمود صفارزاده، امین میرزا بروجردیان، محمد اتقائی*، محمدسینا سمنارشاد صفحات 69-82

    در آیین نامه منتشر شده توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تحت عنوان ملاک عمل تهیه و نصب تابلوهای هدایت مسیر در معابر شهری ، که اجرای مفاد آن برای تمامی مناطق شهر تهران الزامی می باشد؛ نوع ترکیب رنگ تعیین شده برای طراحی تابلوهای راهنمای مسیر خروجی ، متفاوت از قوانین مربوط به رنگ بندی انواع دیگر تابلوهای راهنمای مسیر، می باشد. به منظور بررسی این موضوع ، در این مقاله پس از تعریف 4 معیار مرتبط با قوانین ترکیب رنگ تابلوهای راهنمای مسیر و همچنین تعیین وزن معیارها، قوانین ترکیب رنگ تابلوهای راهنمای مسیر خروجی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. پس از تحلیل و بررسی نتیجه گیری شد که معیار هماهنگی با قوانین بین المللی با وزن 0. 480 مهمترین معیار در قوانین ترکیب رنگ تابلوهای راهنمای مسیر می باشد و معیار زیبایی شناسی با وزن 0. 041 ، کم اهمیت ترین مورد از بین معیارهای تعریف شده می باشد. همچنین نتیجه گیری شده است که مکان نصب تابلوها ، صرفا تعیین کننده ترکیب رنگ تمامی تابلوهای راهنمای مسیر از جمله تابلوهای راهنمای مسیر خروجی می باشد که در نتیجه آن می بایست در هنگام طرح رنگ بندی تابلو توجه ویژه ای به محل نصب آنها مبذول داشت. در انتها عدم مناسب بودن قوانین کنونی طرح رنگ بندی تابلوهای راهنمای مسیر خروجی ، از مهمترین نتایج این تحقیق می باشد که در این راستا پیشنهاداتی نیز ارایه شده است.

    کلیدواژگان: طراحی تابلوهای هدایت مسیر، ترکیب رنگ تابلو، معیارهای طراحی تابلو هدایت مسیر، شهرداری تهران
  • محسن فلاح زواره* صفحات 83-94

    کلاه ایمنی دوچرخه سواری ابزار مهمی در کاهش آسیب به سر در هنگام تصادف دوچرخه سواران است. با این وجود تمایل زیادی به استفاده از کلاه ایمنی دوچرخه سواری وجود ندارد. هدف از این مطالعه ، بررسی عوامل مرتبط با مالکیت و استفاده از کلاه دوچرخه سواری است. نمونه آماری ، به روش اینترنتی و از میان دوچرخه سواران حرفه ای عضو گروه های دوچرخه سواری جمع آوری گردید. باورهای مختلف پاسخ دهندگان در مورد کلاه ایمنی دوچرخه سواری بر مبنای مدل باور سلامت بنا گردید که نتایج آن رضایت بخش بود. تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که گروه مطالعه (دوچرخه سوارانی که کلاه ایمنی ندارند و از آن استفاده نمی کنند، دوچرخه سوارانی که کلاه ایمنی دارند و از آن استفاده نمی کنند و دوچرخه سوارانی که کلاه ایمنی دارند و از آن استفاده می کنند) تفاوت معنی داری در متغیرهای وابسته ی معافیت درک شده از خطر، مزایای ایمنی ، مزایای احساسی ، موانع غرور فردی و همچنین مزاحمت ها و هزینه کلاه ایجاد می کنند. مقایسه طرح ریزی شده بین دو گروه مالکیتی کلاه نداشتن و کلاه داشتن نشان داد که معافیت درک شده از خطر ، مزایای ایمنی ، مزایای احساسی ، مزاحمت ها و هزینه کلاه و همچنین قوانین والدین در زمان کودکی بین دو گروه یاد شده متفاوتند. کاربردهای عملی نتایج تحقیق در این بررسی مورد بحث قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: کلاه ایمنی دوچرخه سواری، مدل باور سلامت
  • محمدرضا الیاسی، امین میرزا بروجردیان، محمود صفارزاده، حسام جنتی، مهدی مظاهری صفحات 95-109

    یکی از مهم ترین مراحل مطالعات ایمنی راه در حوزه شناسایی قطعات حادثه خیز ، قطعه بندی راه است. قطعه بندی این امکان را برای کارشناس ایمنی فراهم می آورد که تصادفات رخ داده در طول مسیر را به بخش هایی از راه نسبت دهد و سپس قطعات با اولویت بیشتر را از نظر تصادف خیزی شناسایی نماید. قطعه بخشی از یک راه با مقطع عرضی ثابت است و با دو نقطه پایانی تعریف می شود. این قطعات می تواند براساس تغییر در یکی از ویژگی های هندسی یا ترافیکی راه ، و یا در فواصل مشخصی تعریف شود. در این تحقیق ابتدا مسیر همدان به ملایر و بالعکس با استفاده از تصادفات روی داده در سال 1390 تا 1393 به روش قطعه بندی پویا قطعه بندی شد. سپس قطعات حاصل از نقطه نظر ممیزی ایمنی مورد بررسی قرار گرفت و نسبت به ریسک تصادف هریک در ممیزی ایمنی ارزیابی گردید. معیارهای مورد استفاده در رتبه بندی معیارهای ممیزی شده از قبیل کناره جاده ، موانع دید ، دسترسی ، سطح سواره رو ، روسازی ، علایم افقی - عمودی و خط کشی می باشد. قطعات پر تصادف که از روش قطعه بندی پویا ، در ممیزی توسط سه کارشناس ممیزی ایمنی ویژگی هر قطعه برداشت شد و جهت برآورد ریسک هر قطعه محاسبه شد. در بررسی و صحت سنجی مدل ریسک قطعات با شاخص تصادفات ارایه شده توسط کمیسیون ایمنی راه ها وزارت راه و شهرسازی تطابقی بیش از 60% نشان داد. در نهایت قطعه 60-60 کیلومتر رفت محور همدان به ملایر معروف به گردنه پیرمیشان دارای بیشترین ریسک تصادف و سایر قطعات ، با ریسک پایین تری اولویت بندی شدند.

    کلیدواژگان: ریسک تصادف، تصادفات، ممیزی ایمنی راه، قطعه بندی، شاخص تصادفات
  • یوسف رشیدی*، افشین فامیلی، علیرضا جلالی یزدی، مریم حسن پور صفحات 110-121

    امروزه میزان غلظت آلاینده های هوا در اکثر کشورهای در حال توسعه بسیار بالا رفته است و با توجه به رشد نرخ خسارات مالی، صدمات جانی و تلفات ، مدیریت و تحلیل این بحران چالشی را برای مدیران ایجاد کرده است. یکی از روش های مدیریت و کاهش این بحران استفاده از تحلیل آمار فضایی و به کارگیری روش های مختلف آن است. از جمله روش هایی که برای مطالعه تصادفات می توان از آن بهره جست ، تحلیل تراکم مکانی یا روش کرنل است. تطبیق این روش با سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) به ساماندهی داده ها کمک کرده و اجرای تحلیل های مختلف مکانی را تسریع می بخشد. در این مقاله برای مطالعه داده های غلظت 6 آلاینده مهم (CO - NO2 - O3 - SO2 - PM2.5 - PM10) در 30 سایت نمونه گیری در کلان شهر تهران ، از تلفیق GIS و تحلیل آمار شبکه ای بهره گرفته شده است و به همین منظور، یک مطالعه موردی روی داده های این آلاینده ها در سال 1393 صورت پذیرفت. در این تحقیق با استفاده از نرم افزار ArcGIS و تحلیل های فضایی ، از جمله روش چگالی کرنل متداول ، قطعات پرحادثه محور مورد نظر شناسایی و نتایج روی تصویر ماهواره ای مسیر مربوطه پیاده سازی شد.

    کلیدواژگان: آمار فضایی، سامانه اطلاعات جغرافیایی، تحلیل آمار شبکه ای، روش چگالی کرنل متداول
  • شهریار افندی زاده، یاسر تقی زاده* صفحات 122-133

    توسعه شهرها و افزایش تمایل افراد به استفاده از وسیله نقلیه شخصی ، از عواملی هستند که باعث شده شبکه های حمل و نقلی موجود در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا نتوانند جوابگوی حجم بالای اتومبیل های موجود باشند.در جهت رفع این مشکل ، استفاده از روش های مدیریت تقاضای سفر مانند قیمت گذاری ، افزایش یافته است به طوری که سعی شده است سیستم های قیمت گذاری اجرا گردد که جوابگوی تغییرات ایجاد شده در اثر گذشت زمان در میزان تقاضا و یا کاربری های موجود را داشته باشند .از طرفی ممکن است تصمیم گیران حمل و نقلی بنا به شرایط موجود ، علاوه بر اجرای سیاست قیمت گذاری ، خواهان اجرای سیاست های افزایش عرصه مانند افزایش ظرفیت کمان های شبکه باشند.هدف این مطالعه ارایه مدلی است که بتوان با استفاده از آن مقدار عوارض بهینه و میزان افزایش ظرفیت کمان های کاندید در شبکه را تعیین نمود.بدین منظور مدلی دو سطحی با هدف بیشینه نمودن منافع عمومی تعریف شده است که مسئله سطح پایین آن مسئله تخصیص ترافیک با تقاضای متغیر است.به دلیل پیچیدگی مدل مذکور ، از روش فرا ابتکاری گرم و سرد کردن شبیه سازی شده برای حل مدل استفاده شده است.در نهایت مدل و روش ارایه شده بر روی یک شبکه فرضی اعمال شد ، نتایج حاصل برای سیاست های مختلف قیمت گذاری و طراحی شبکه نشان داد که با اعمال سیاست هم زمان ، بیشینه منافع عمومی حاصل خواهد شد.

    کلیدواژگان: قیمت گذاری، طراحی شبکه، تخصیص ترافیک با تقاضای متغیر، روش گرم و سرد کردن شبیه سازی شده
|
  • Abbas Babazadeh*, Saber Fendereski, Babak Javani Pages 5-17

    Planning for public transportation systems requires solving the transit assignment models in order to determine the distribution pattern of travelers between the transit lines. Transit assignment problem is defined on a transit network which a travel time and a frequency function will be defined for each link. In uncongested transit networks that the capacity of the transit vehicles are infinite, the problem is formulated as a linear programming (LP) model by considering fixed travel time and frequency for links and it is solved by LP algorithms. In congested transit networks that the capacity of the transit vehicles are finite, the problem is written as a non-linear programming model by considering flow dependent travel time and fixed frequency for links which the link flows are its variables. The method of successive average (MSA) as an inexact method is applied to solve this problem. The purpose of this paper is to extend the Frank and Wolfe (FW) method for solving the transit assignment problem with fleet capacity constraint. The problem is formulated with the flow dependent travel times and it is solved by both the MSA and extended FW for a sample test network. The proposed algorithm shows a fast rate of convergence based on the numerical results.

    Keywords: Transit Assignment, Fleet Capacity Constraint, Frank, Wolfe Method, Methodof Successive Averages
  • Mahyar Shariatmadari, Milad Alimohammadi* Pages 18-33

    The development of transport far-reaching effects on the economic productive sectors. While the development of transport networks effects on economic growth, the effect of economic growth and development forces in creating a suitable transportation network is also important. Therefore, along with the economic development of each country, the transport must also grow and spread. This paper aims to investigate the relationship between the development of transport networks and regional development in Fars province. In this regard, different indicators such as per capita bank deposits, per building, per capita electricity consumption in the industrial sector and employment in different sectors as an indicator of economic activity and growth have been considered. The results show that the correlation between the development of communication network and indicators of activity and employment in the city of Fars province. On this basis, we can mention the transportation system development policies realized in economic development planning.

    Keywords: Transportation Network, Regional Economy, Economic Growth, Activities, Fars province
  • Yasamin Ghane*, Mehdi FallahTafti, Ali Mostafaei Poor Pages 58-68

    In this paper the bi-level congestion pricing problemwas formulated usingGenetic Algorithm technique to solveoptimal toll locations and level setting problem for a road network. In upper level, congestion pricing problemis solved to maximize net social surplus and in lower leveluser equilibrium problem is solvedto assign the traffic flow on the network using Frank Wolfe algorithm. Assuming the travel demand is elastic, Genetic Algorithm is applied to the Sioux Falls network to find optimum toll locations and toll levels. Comparing the results with previous researches indicated thatGenetic Algorithm performed efficiently and enhanced the net social surplus. In addition, using Genetic Algorithm reduced the number of tolled links involved in the congestion pricing scheme while the average toll rates did not change significantly.

    Keywords: Travel Demand Management (TDM), Optimal Congestion PricingModeling, Congestion Pricing Area, Genetic Algorithm
  • Mahmoud Saffarzadeh, Amin Mirza Broujerdian, Mohammad Atghaei*, MohammadSina Semnarshad Pages 69-82

    The guide signs are of the most important equipment for the traffic management, and play important roles in the traffic control. In this paper, regulations regarding exit guide signs color combinations determined for Tehran as a role model for other cities in the field of urban management, were investigated. In the regulation provided by Deputy of Transportation and Traffic of Tehran Municipality being the leading regulation for guide signs design, the rules on exit signscolor combinations differ from regulation determined for other types of guide signs. Therefore, explaining four criteria related to the governing rules of exit guide signscolor combinations, and also, determining the weight of those criteria; the exist guide signs were taken under consideration. Finally, it was concluded that the criterion named coordination with international regulation had the highest weight (0. 48) considered as the most important parameter in defining the new regulation regarding the traffic guide signscombination color. On the other hand, aesthetics criterion had the lowest weight (0. 041) known as the least important criterion. These all highlight the importance of scrutinizing other regulations published in the field of guide sign design. Also, it was concluded that the location of guide signs determined their color combination, especially the ones used as exit signs. Finally lack of consistency in the regulation regarding exit guide signs design in Iran was the most important outcomes which must be taken into account. In doing so, a number of suggestion were provided at the end of the paper regarding tackling these problems.

    Keywords: Guide sign design, Guide sign Color Combination, Guide sign designcriteria, Tehran Municipality
  • Pages 95-109

    In this study, Malayer in Hamedan route and vice versa using the accidents of 2011 to 2013 as part of the dynamic segmentation. The segments were analyzed from the standpoint of safety audits and with respect to risk of each safety audit segment. The criteria used in the ranking criteria such as the side of the road, obstacles, visibility, access, level roadway, pavement, signs and markings. Accident-prone parts of the dynamic segmentation method, the audit by three expert safety audit and to estimate the risk characteristics of each segment were taken from each plot were calculated. Review and validation of the risk of accidents index components provided by the Department of Urban & Road (Iran) Safety Commission showed that more than 60% compliance. The highest risk Hamedan, Malayer 60-60 segment (Known as Pir Mishan) and other segments with lower risk were prioritized.

  • Yousef Rashidi*, Afshin Famili, Alireza Jalali Yazdi, Maryam Hasanpour Pages 110-121

    Today in most developing countries, the concentration of air pollutant is extremely high and due to the growing rate of financial losses and fatalities, management and analysis of this crisis has created challenges for managers. One way to manage and alleviate this crisis is the use of spatial analysis and applying its different methods. A combination of spatial density analysis with Geographic Information System (GIS) data has helped to organize data and accelerate the implementation of various spatial analyzes. In this paper, to study the concentration of air pollutant, a combination of GIS data and network spatial analysis has been used and for this purpose, a statistical study on 30 air station was performed. In this study, by using spatial analysis, including kernel density estimation (KDE) method, eventful segments were identified and the results were implemented on the satellite image of the route.

    Keywords: spatial analysis, geographic information system, kernel densityestimation
  • Shahriar Afandizadeh, Yaser Taghizadeh* Pages 122-133

    Urban growth and increasing tendency to use a private vehicle are such as reasons that cause to congestion in transportation network in many cities. To solve this problem, using the methods of travel demand management, such as congestion pricing and methods of increasing supply, such as network design, has increased. The purpose of this study is to provide a model that can determine the optimum toll and the increased capacity of the candidate links in the network, simultaneously.This model is formulated as a bi-level program.The objective function at the upper level is defined as maximize the social welfare and Simulated Annealing (SA) algorithm used to determine the optimal solution.The lower level problem is formulated as traffic assignment with elastic demand and Frank–Wolfmethod is used to solve it. In this study, different policieshave been studied. These policies are the network design, congestion pricing, network design and congestion pricing simultaneously and network design after congestion pricing. The study results indicated that thenetwork design and congestion pricing simultaneously policy, has been lead to the highest increase in the social welfare.

    Keywords: congestion pricing, network design, social welfare, user equilibrium, frankwolf, simulated annealing