فهرست مطالب

نشریه مهندسی ترافیک
پیاپی 74 (پاییز 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/09/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • زهرا دهقانی*، احمد گلی، مجید فاضلی، محمدرضا سنبلستان صفحات 4-11

    ازدحام ترافیک وسایل نقلیه ی موتوری و مشکلات زیست محیطی ناشی از آن یکی از بزرگترین دغدغه های امروز در جوامع شهری است که توجه مدیران و برنامه ریزان حمل و نقل را به سمت توسعه و ارتقاء حمل و نقل غیرموتوری سوق داده است. گسترش تسهیلات و بهبود فرهنگ دوچرخه سواری یک راهکار قابل دستیابی است که می تواند دوچرخه را به عنوان یک مد سالم در سفرهای کوتاه درون شهری به جایگزینی برای وسایل نقلیه شخصی تبدیل نماید. با این حال به نظر می رسد در مورد میزان اثر بخشی گسترش کریدور جدید دوچرخه هنوز عدم قطعیتی وجود دارد و صرف هزینه در زیرساخت های دوچرخه سواری در مقایسه با سرمایه گذاری در جاده ها در اولویت قرار ندارد. تحلیل سود-هزینه می تواند یک ابزار تصمیم گیری در این زمینه باشد. در این مطالعه برای ایجاد یک کریدور دوچرخه به طول 2/2 کیلومتردر شهر اصفهان با کمک آنالیز سود-هزینه ارزیابی اقتصادی انجام شد و منافع حاصل از ایجاد این مسیر ویژه برای دوره ی طرح 5 ساله بیش تر از مجموع هزینه های ساخت و نگهداری آن بدست آمد.

    کلیدواژگان: آنالیز سود-هزینه، کریدور دوچرخه، تحلیل اقتصادی، حمل و نقل غیرموتوری
  • اکبر نصراللهی*، هاجر سلطانی پور صفحات 12-19

    این تحقیق به دنبال بررسی تطبیقی نحوه انعکاس مطالب  آموزش رفتارهای صحیح ترافیکی درروزنامه های ایران وهمشهری است. جامعه آماری این پژوهش کلیه  مطالب خبری منتشرشده در این روزنامه ها در 6 ماهه نخست سال 95 است که به روش  تحلیل محتوا بررسی شد .بر اساس نتایج این پژوهش در مقطع زمانی مورد مطالعه 278 مطلب درزمینه موضوعات ترافیکی دراین روزنامه ها منتشر شده است . بیشترین اولویت مورد توجه روزنامه همشهری موضوعات ترافیکی مربوط به شهر تهران و در حالی که  مطالب منتشر شده در روزنامه ایران از جامعیت بیشتری برخوردار است . اولویت روزنامه همشهری درانتشار مطالب ترافیکی با (3/22درصد) ارایه الگو و ترغیب به استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی است اما در روزنامه ایران بیشترین اخبار منتشر شده در مورد موضوعات ترافیکی با (1/63درصد) مربوط به شاخص حوادث بوده است و در حالی که (4/7 درصد) مطالب روزنامه همشهری مربوط به شاخص آموزش رفتارهای ترافیکی است درروزنامه ایران هیچ مطلبی دراین زمینه  نشده است .

    کلیدواژگان: ترافیک، آموزش، برجسته سازی، روزنامه همشهری، روزنامه ایران
  • امین میرزا بروجردیان*، سعید عباسی، ارسطو کریمی صفحات 20-27

    تصادفات ترافیکی در شبکه راه های ایران ، هر ساله منتج به هزاران حادثه فوتی و جرحی می شود و میلیاردها دلار هزینه های اقتصادی را ناشی می شود. تقاطعات به عنوان یکی از نقاط تداخلی در شبکه راه ها با هر دو حرکت عبوری وسیله نقلیه و عابر پیاده است و بخش قابل توجهی از تصادفات ترافیکی رخ داده را شامل می شود. به دلیل رخداد کم تصادفات در یک منطقه خاص (مانند تقاطعات) و عدم ثبت محل دقیق رخداد تصادف ، تشخیص نواحی خطر بر اساس داده های تصادفات امکان پذیر نیست. از این رو در این مطالعه ، از شاخص تداخل ترافیکی که دارای رخداد به مراتب بیشتر از تصادفات است و امکان ثبت دقیق محل رخداد آن ها با روش تحلیل ویدیویی امکان پذیر است ، استفاده گردیده است. در این مطالعه شاخص ریسک خطر نواحی مبتنی بر شاخص زمان تا تصادف و حجم حرکت های تداخلی ارایه گردید است. به عنوان مطالعه موردی چهار راه بدون چراغ تقاطع وصال شیرازی - بزرگمهر در تهران انتخاب شد. نتایج ارزیابی ها ، ناحیه 3 را پرخطرترین ناحیه ، نشان می دهد. مقدار ریسک خطر ناحیه 3 ، 95/402 است که حدود 8/6 برابر میانگین ریسک خطر کل تقاطع می ‏باشد. این تداخل دلیل اصلی بالا رفتن ریسک خطر کل تقاطع می ‏باشند.

    کلیدواژگان: ایمنی ترافیک، تداخل ترافیکی، شاخص زمان تا تصادف، ریسک خطر نواحی، ریسک خطر کل تقاطع
  • امیرعباس رصافی*، مهناز باباپور صفحات 28-40

    رشد بی رویه جمعیت شهرها توام با توسعه تکنولوژی در کلان شهرها ، مشکلات بسیاری را برای شهرنشینان به همراه دارد که از جمله این مشکلات ، آلودگی صوتی است و یکی از مهمترین منابع صوتی در محیط زیست شهری ، صدای ناشی از وسایل حمل ونقلی می باشد. هدف از این پژوهش مدل سازی آلودگی صوتی در یک تقاطع بدون چراغ شهری است. بدین منظور تقاطعی که چراغ راهنمایی نداشت ، توسط پلیس کنترل نمی گردید و وسایل نقلیه مختلفی از آن عبور می کرد انتخاب گردید. همچنین از طریق دو برداشت مختلف ، داده های شدت صدا در طول ساعت اوج عصر اندازه گیری و حجم وسایل نقلیه به تفکیک شمارش گردید. براساس داده های برداشت شده ، مدل ها براساس روش رگرسیون  با استفاده از نرم افزار SPSS حاصل شد. همچنین نمودارهای تراز شدت صدا نیز با استفاده از نرم افزار Surfer ترسیم گردید. نتایج حاکی از آن است که برداشت داده های شدت صدا به صورت هم زمان نتایج بهتری را به همراه دارد و نتیجه ی هردونوع برداشت نشانگر این مطلب است که سرعت وسایل نقلیه سبک به ویژه خودروی سواری و حجم وسایل نقلیه سنگین درافزایش آلودگی صوتی تاثیری بیشتری دارند. همچنین نمودارهای تراز صدا نشان می دهد که در نزدیکی تقاطع ، شدت صدا بیشتراست.

    کلیدواژگان: آلودگی صوتی، تقاطع شهری، ترازهای شدت صدا، مدلسازی
  • محمدرضا نصرالله نژاد*، سعید نیک نژاد صفحات 41-60

    دسترسی های یک فرودگاه از جمله اجزای مهم آن به شمار می آیند که شاید در نگاه اول توجه زیادی را به خود جلب نکند ، ولی وجود دسترسی مناسب در جذب مسافر (مخصوصا داخلی) موثراست. فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز از این قاعده مستثنی نیست. دراین راستا دسترسی های موجود و آماراین فرودگاه درمطالعات گذشته مورد بررسی قرارگرفته است تا ضمن شناخت وضعیت موجود ابزاری برای تصمیم گیری های آتی در این زمینه فراهم آید. درمطالعات حاضر سناریوهای مدیریت تقاضا با هدف کلی کاستن از تقاضای ساعت اوج و انتقال آن از تهران به دیگر مراکز جمعیتی تعریف می شود. از جمله سیاست گذاری های مورد نظر می توان به سناریوی سکونت شاغلین شهر فرودگاهی در شهر جدید پرند، تغییر ساعت کاری شاغلین از 2 ساعت به 3 ساعت و تقویت نقش حمل و نقل همگانی در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) نام برد.در حالت تحقق همزمان سه سیاست مدیریت تقاضا ، و پذیرش حجم عبور 2000 معادل سواری از هر باند، با ایجاد 2 باند عبور در هر جهت برای آزاد راه تهران - قم ، 1 باند عبور برای آزاد راه تهران - ساوه و 1 باند عبور برای اسپاین جنوبی ، اسپاین شمالی و دسترسی پرند می توان پاسخگوی حجم تردد وسایل نقلیه ناشی از کاربری های شهر فرودگاهی ، در ساعت اوج افق طرح در این محور بود.

    کلیدواژگان: فرودگاه، تقاضای سفر، برنامه ریزی حمل و نقل، شبکه معابر، مدیریت تقاضا
  • سید احسان سید ابریشمی*، سید حسین رضوی، حامد رزاقی فر صفحات 61-68

    حفظ سهم موجود حمل و نقل عمومی با میزان رضایت کاربران ارتباط مستقیم دارد. تعیین رضایت کاربران وابسته به عوامل مختلفی بوده که معمولا در 5 دسته شامل ایمنی و امنیت ، راحتی ، قابلیت اطمینان ، ویژگی های سرویس و اطلاع رسانی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در این مقاله مدلی برای تعیین رضایت کاربران در شهر تهران پیشنهاد شده که برای نمونه در خط 4 اتوبوس تندرو تهران استفاده شده است. مدل پیشنهادی با تحلیل اطلاعاتی که از طریق پرسشنامه جمع آوری شده شاخص رضایت را محاسبه می کند. پرسشنامه مذکور از 3 قسمت تشکیل شده است. قسمت اول میزان رضایت کاربران از ویژگی های سرویس و میزان اهمیت هریک از این ویژگی ها ، قسمت دوم ویژگی های سفر و قسمت سوم ویژگی های اجتماعی - اقتصادی مصاحبه شونده را مورد پرسش قرار داده است. مدل پیشنهادی با استفاده از میانگین و واریانس و تاثیر همزمان رضایت و اهمیت ، شاخص رضایت را بررسی می کند. نتایج نشان می دهد که ویژگی هایی که بیشترین سهم را در رضایت کاربران از سیستم دارند ، حرکت اتوبوس با سرعت ایمن ، به موقع رسیدن به مقصد و تهویه و دمای مناسب اتوبوس است. این در حالی است که عوامل اطمینان از حرکت طبق برنامه ، سهولت تهیه بلیط و امنیت داخل اتوبوس در مطالعات برخی کشورهای در حال توسعه دارای اهمیت است. این تفاوت از آن جا ناشی می شود که مشکلات مربوط به راحتی سفر در کشورهای توسعه یافته برطرف شده و نظم و به موقع رسیدن در اولویت است در حالی که در ایران به دلیل مشکلاتی مانند شلوغی ، راحتی سفر در اولویت است.

    کلیدواژگان: حمل و نقل عمومی، رضایت کاربران، مدل CSI
  • امیررضا ممدوحی*، اعظم سادات حسینی، هومن آل نوری صفحات 69-75

    تصادفات ترافیکی عابرین پیاده خصوصا در هنگام عبور از عرض معبر ، از مشکلات عدیده سلامت عمومی شهروندان کلانشهرها بویژه در کشورهای درحال توسعه محسوب می‏ شود. در ایران نیز بیش از 30 درصد تصادفات و 23 درصد تلفات رانندگی را عابران پیاده تشکیل می‏ دهند. رفتار عابران هنگام عبور از عرض خیابان ، تحت تاثیر فاکتورهای متعددی از جمله خصوصیات فیزیکی مسیر ، خصوصیات ترافیکی معبر ، مشخصات روانشناختی و اجتماعی - اقتصادی فرد و هدف سفر است که در ایران برای جا نمایی تسهیلات عابرپیاده ، تنها به خصوصیات فیزیکی و ترافیکی مسیر توجه شده و خصوصیات فردی و روانشناختی مغفول مانده است. در این پژوهش ، پس از استخراج عوامل موثر در انتخاب گذرگاه با بررسی مرور ادبیات ، تعداد 87 پرسشنامه‏ شامل 19 متغیر با مصاحبه حضوری از شهروندان تهرانی در نواحی مختلف شرقی (میدان نبوت) ، غربی (تقاطع آزادی - بهبودی ، میدان توحید) ، شمالی (میدان تجریش) ، جنوبی (میدان شهدا) و مرکزی شهر تهران (تقاطع کریمخان - حافظ) جمع‏ آوری شد و پس از اعتبارسنجی درمجموع تعداد 77 پرسشنامه معتبر با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قرار گرفته و 8 عامل اصلی موثر بر رفتار عابران شناسایی شد. نتایج این تحلیل نشان داد ، براساس نظرات شهروندان ، عوامل روانشناختی همچون تبعیت از جمع ، امنیت و ایمنی عابرین ، عامل زمان و ریسک پذیری در انتخاب گذرگاه مناسب تاثیرگذار هستند.

    کلیدواژگان: عابرپیاده، گذرگاه، تحلیل عاملی اکتشافی، تصادفات
  • میقات حبیبیان*، احسان ابراهیمیان صفحات 76-84

    مساله ترافیک و شلوغی معابر امروزه به عنوان یکی از دغدغه های اصلی مهندسین ترافیک و برنامه ریزان شهری مطرح است. چرا که علاوه بر مشکلات عمده زیست محیطی موجب اتلاف وقت کاربران و تحمیل هزینه های زیاد به جامعه می شود. از این رو امروزه تغییر گزینه حمل و نقلی کاربران از وسیله شخصی به گزینه هایی با کارایی بیشتر مانند حمل و نقل همگانی بسیار مورد توجه است. بکارگیری سیاست های مدیریتی در این راستا به عنوان یک راهبرد پرکاربرد مطرح است. شهر اصفهان نیز مانند دیگر کلان شهرها با مشکلات عمده ترافیکی بخصوص در محدوده مرکزی  روبروست. از این رو در این مطالعه با استفاده از داده های بدست آمده از طریق رجحان بیان شده به ارایه مدلی برای انتخاب گزینه حمل و نقلی افراد پرداخته شده و عوامل موثر بر انتخاب افراد مورد بررسی قرار گرفته است. از این مطالعه نتیجه گرفته شد که افزایش میزان عوارض تمایل به وسیله شخصی را کاهش داده و کاربران را به گزینه های اتوبوس و تاکسی متمایل می کند. همچنین حمل و نقل همگانی بهبود یافته موجب افزایش اقبال به گزینه همگانی و کاهش تمایل به گزینه سواری تا مرز محدوده پیاده می گردد.

    کلیدواژگان: برنامه ریزی حمل و نقل، سیاست های مدیریت تقاضای حمل و نقل، رجحان بیان شده، مدل لوجیت آشیانه ای
|
  • Zahra Dehghani*, Ahmad Goli, Majid Fazeli, Mohamadreza Sonbolestan Pages 4-11

    Motor vehicle traffic congestion and environmental problems caused by it are one of the biggest concerns of today’s urban societies that attention of transportation planners and managers has led to develope and promote non-motorized transportation. Expansion facilitate and improve the culture of cycling is an achievable solution which can convert bicycle as a healthy mode to alternative to personal vehicles for short trips within the city. However, it seems about the effectiveness of expansion a new cycling corridor is still uncertain and spending on cycling infrastructure compared to investment in roads is not a priority. Benefit-cost analysis can be a decision-making tool in this context. In this study, to create a cycling corridor with a length of 2.2 km in Esfahan economic evaluation was performed with benefit-cost analysis and the benefits of creating this special path for 5-year plan period, were obtained more than the total cost of construction and maintenance.

    Keywords: Benefit-cost analysis, Cycling Corridor, Economic Analysis, Non-motorized transportation
  • A. M. Boroujerdian*, S. Abbasi, A. Karimi Pages 20-27

    Traffic accidents on Iran’s road networks cause thousands of deaths and injuries every year, and cost the country’s economy billions of dollars. An intersection is a planned point of conflict in the roadway system. With different crossing and entering movements by both drivers and pedestrians, an intersection is one of the most complex traffic situations that motorists encounter. In small areas such as intersections, especially in resolution of maneuvers, identification of hazardous situations is impossible by using accident data for reasons such as the low occurrence of accidents and not specifying the exact location of the accident event. Therefore, in this study has been used the traffic conflict which were obtained from video analyzing. By using Time-to-collision (TTC) indicator and traffic volume, risk zone have been identified. As a case study, four leg unsignalized intersection located at the crossroad of Vessaleshirazi-Bozorgmehr in Tehran was chosen. The evaluation results showed that zone 3 is dangerous zone. The risk of zone 3 was 402.95 that was about 6.8 times the average risk of intersection. This conflict was the main reason for the increasing of the intersection risk.

    Keywords: Traffic Safety, Traffic conflict, Time-to-collision, Zone Risk, Intersection risk
  • Mahnaz Babapour, AmirAbbas Rassaf* Pages 28-40

    Uncontrolled growth of cities population together with development of technology in the metropolises result in several problems for citizens including noise pollution, and one of the most important audio resources in the urban environment is the audio resulted from transportation vehicles. The purpose of this study is modeling the noise pollution in an unsignalized urban intersection. In order to do so, an intersection which was not controlled by traffic light or the police was chosen, Also it was situated in a certain location where various vehicles pass through. Meanwhile through two different collecting, audio intensity data was measured during an hour of evening peak and the volume of vehicles was separately counted. Based on the collection data, the models were resulted based on regression method by using the SPSS software. Moreover, the audio intensity level charts were drawn by using Surfer software. Results indicate that collecting audio intensity data simultaneously leads to the better outcomes and the results of both types of collecting specify that the speed of light vehicles especially passenger cars and volume of heavy vehicles affect more the noise pollution. In addition , the audio level charts show that the audio intensity is higher in vicinity to the intersection.

    Keywords: pollution, Unsignalized intersection, Audio intensity levels, Modeling
  • MohammadReza Nasrollahnezhad*, Saeed Niknejad Pages 41-60

    Among the major components of an airport access are probably not attract much attention at first sight, However, equitable access to attract passengers (especially domestic) is effective. As there is no proper access create repulsion and reduce the utility of the airport, It can be stated that the airport can be an important factor in the success of the quality and quantity of access to be. International Airport Imam Khomeini is the exception to the rule. In this regard, the existing access and hit the airport has been examined in previous studies While recognizing the current situation in this field to provide a tool for future decisions. In addition, the solution integrates with existing travel demand and supply supply supply needed to meet demand, Demand management can be used as a means to optimize supply and develop costly network of passages noted. Accordingly, in the present study demand management scenarios aiming at reducing the peak demand hours of Tehran and transfer it to other population centers are defined. Including the policy that live scenario can be employed in a new city airport in birds, Change in working hours from 2 hours to 3 hours, and strengthening the role of public transportation in Imam Khomeini International Airport (RA) named. Simultaneous realization of state policy in demand management, And acceptance through 2000 equivalent passenger volume of each band, By creating two bands crossing the highway in each direction for Tehran – Qom, One band crossing the highway Tehran - Saveh and one band crossing the south of Spain, Spain northern and Parand available Be responsive to vehicle traffic volumes resulting from land uses in airport, The design was based on a time horizon of peak.

    Keywords: Transportation Planning, Street network, Demand management, Airport, Travel demand
  • Pages 61-68

    Maintaining the current share of public transportation has direct relationship with users’ satisfaction. Determining users` satisfaction depends on many factors, which usually are divided into 5 categories: safety, comfort, reliability, service characteristics, and quality of providing information for users. This article suggests. The model used the data collected by a questionnaire which has three mail sections. The first section questions about satisfaction of users and the importance of each of these attributes have been asked, the second part is about the trip characteristics and the third part collected passengers’ socioeconomic characteristics. The proposed model studies Satisfaction Index with using the mean and variance, and simultaneous effect of satisfaction and importance of attributes. Analyzing of this model shows that those attributes which have the most impact on the users` satisfaction of system are Travel Safety, reaching the destination on expected time, and apt air conditioning of bus. While in developed countries reliability of service has the most important role in users` satisfaction. The proposed methodologies show some advantages compared to the others adopted for measuring service quality, because it can be easily applied by the transit agencies

    Keywords: public transportation, users consent, CSI model
  • A.R.Mahmdoohi*, A.S.Hosseini, H.Alenoori Pages 69-75

    Pedestrians traffic accidents especially when crossing the toad, is one of the most important problems for metropolises public health, especially in developing countries. Pedestrian accidents in Iran with more than 30 percent of crashes and 23 percent of traffic fatalities have the major share of accidents and fatalities among road users. Pedestrian behavior when Crossing the street, is affected by several factors, including: road physical Characteristics, traffic characteristics, psychological and socio-economic characteristics of the citizens and the purpose of the trip. But generally the individual and psychological characteristics in order to locate pedestrian facilities is neglected in Iran. In this study, after the extraction of effective factors in selecting crossing, by the literature review, 87 interview questionnaire included 19 variables, in different parts of Tehran city East (Nabovvat Square), West (Azadi-Behboudi intersection, Tohid Square), North (Tajrish Square), South (Shohada Square) and Center (Karimkhan- Hafez intersection) were collected. After validation, a total of 77 valid questionnaires were evaluated using factor analysis and 8 main factors influencing the behavior of pedestrians detected. Results based on the citizens opinions, indicated that the psychological factors, such as conformity, the security and safety of pedestrians, time factor and risk-taking are effective in selecting the appropriate crossing.

    Keywords: pedestrian, crossing, exploratory factor analysis, accidents, facilities
  • Ehsan Ebrahimian, Meeghat Habibian* Pages 76-84

    For example this paper reviews the policy incentives for promotion of RETs in the Islamic Republic of Iran.

    Keywords: transportation planing, transport demand managment policies