فهرست مطالب

نشریه مهندسی ترافیک
پیاپی 73 (تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/06/27
  • تعداد عناوین: 7
|
  • اسماعیل آیتی*، سعیده سبز علی جماعت صفحات 4-24

    تراکم ترافیک به دلیل رقابت بین استفاده کنندگان از ظرفیت محدود سیستم حمل و نقل بوجود می آید . این پدیده اجتماعی با بروز مشکلاتی چون اتلاف وقت ، آلودگی هوا و صوت ، هدر رفتن سرمایه های ملی مانند انواع سوخت های لازم ، مشکلات روحی و روانی ، ناراحتی های عصبی و... همراه است . به همین دلیل امروزه شناسایی و برآورد هزینه های خارجی ناشی از تراکم ترافیک اهمیت فراوانی یافته است و توجه محققان جامعه را به خود جلب نموده است . در این مقاله با مروری بر مطالعات انجام شده پارامترهای تاثیرگذار بر این هزینه ها شناسایی شده است . این پارامترها شامل هزینه های ناشی از تراکم ترافیک که شامل هزینه های عملکردی خودرو ، آلودگی هوا ، زمان سفر و تصادفات می باشد . سپس به بررسی روش های مختلف جهت محاسبه هر یک از این هزینه ها پرداخته شده است و بر اساس روش های داده برداری موجود روش محاسبه هر پارامتر ارایه گردیده است . محاسبه هزینه های خارجی تراکم با این تعداد پارامترهای موثر بر آن و با استفاده از داده های بومی ویژگی خاص و نوآوری این مقاله بوده است . البته بدیهی است در صورت افزایش کیفیت داده برداری امکان بهبود روش های ارایه شده موجود می باشد . نتیجه حاصل از این مقاله ارایه یک روش جامع و عملی جهت محاسبه هزینه های خارجی تراکم بزرگراه ها می باشد که با استفاده از این اطلاعات امکان راهکارهای مناسب جهت سرمایه گذاری صحیح جهت رفع این معضل میسر می گردد.

    کلیدواژگان: هزینه خارجی، تراکم ترافیک، تصادفات ترافیکی، آلودگی هوا، هزینه عملکردی
  • غلامعلی بهزادی*، مهدی صفازاده حقیقی، شروین شهبازی صفحات 25-34

    تصادف های رانندگی سالانه هزینه های جبران ناپذیر اقتصادی ، اجتماعی و... را بر جامعه وارد می کنند. تقاطع ها تنها بخش کوچکی از سیستم سراسری شبکه حمل و نقل جاده ای می باشند، با این وجود تصادف های رخ داده در تقاطع ها سهم قابل توجهی از کل تصادف ها را تشکیل می دهند. میدان ها یک نوع متعارف از طراحی تقاطع ها در بسیاری از کشورهای جهان می باشند. تفاوت های آشکاری در تعداد تصادف های میدان با توجه به اختلافات ساختاری در عملکرد ایمنی میدان ها و همچنین با توجه به المان های ترافیکی وجود دارد.هدف اصلی این پژوهش بررسی روابط ما بین طراحی های هندسی و ویژگی های ترافیکی به عنوان متغیرهای مستقل در یک سو و سطح ایمنی میدان ها به عنوان متغیر وابسته  از سوی دیگر می باشد.در این مطالعه 16 میدان در شهر تهران به عنوان نمونه ، مورد بررسی قرار گرفته است. داده ها به وسیله روش مدل سازی گاما برازش شده اند. براساس نتایج مدل نهایی پیش بینی ، پارامترهای تاثیر گذار بر تغییرات در نرخ تصادفات در میدان ها شناسایی و میزان تاثیر هریک مشخص گردید.

    کلیدواژگان: میدان، تعداد تصادف، عوامل ترافیکی، عوامل هندسی، مدل گاما
  • نوید خادمی*، مجتبی رجبی بها آبادی، میلاد مهدی زاده صفحات 35-45

    در طی چند دهه گذشته ، تحقیقات زیادی در زمینه عوامل موثر بر انتخاب مسیر صورت گرفته و مدل هایی برای انتخاب مسیر بر اساس این عوامل ، بیان شده است. تعداد اندکی از این مدل ها ، فرایند و سازوکار تصمیم گیری افراد را به عنوان یک عامل رفتاری و روان شناختی در انتخاب مسیر مسافران در نظر گرفته و اکثر آن ها از نظریه های اقتصاد سنجی برای انتخاب مسیر مسافران بهره می برند. در این پژوهش ، پس از بحث درباره مدل های رفتاری انتخاب مسیر و اهمیت آنها در برنامه ریزی حمل و نقل ، یکی از عوامل رفتاری موثر در انتخاب مسیر تحت عنوان «آستانه رضایت از پیش بینی زمان سفر» معرفی و با گردآوری داده های آن از طریق پرسش گری تعیین و تحلیل می شود. آستانه رضایت از پیش بینی زمان سفر ماهیتی فازی دارد. لذا در این پژوهش با استفاده از نظریه مجموعه های فازی ، تابع درجه عضویت این آستانه به دو روش چند نقطه ای و دو نقطه ای تعیین می شود و در نهایت میزان تطابق هر یک از روش های ساخت تابع درجه عضویت فازی آستانه رضایت از پیش بینی زمان سفر با مشاهدات دنیای واقعی بحث و تحلیل می شود. نتایج پژوهش نشان می دهد که خصوصیات رفتاری مسافران می تواند بر آستانه رضایت از پیش بینی زمان سفر تاثیر بگذارد ؛ به طوری که ، میزان آستانه رضایت افراد خوش بین بیشتر از میزان آستانه رضایت افراد بدبین است.

    کلیدواژگان: انتخاب مسیر، پیش بینی زمان سفر، نظریه مجموعه های فازی
  • محمد کرمانشاه*، هادی قلی صفحات 46-57

    بهبود سیستم های حمل و نقل همگانی ، از جمله راه کارهای مدیریت سیستم های حمل و نقل  بوده و گامی موثر در جهت دست یافتن به حمل و نقل پایدار است. برای این منظور، افزایش مطلوبیت سیستم های همگانی از طریق ارتقای کیفیت خدمات آن ها ، از جمله اقدامات لازم در این زمینه است. از این رو، این مطالعه با تمرکز بر سیستم اتوبوسرانی عادی شهر تهران به عنوان یکی از شیوه های مهم حمل و نقل همگانی در این شهر، سعی در ارزیابی برخی عوامل موثر بر کیفیت خدمات اتوبوس ، با تکیه بر نظرات استفاده کنندگان از این شیوه ی سفر دارد. در این مطالعه ، چهار ویژگی سفر با اتوبوس شامل زمان سفر، هزینه سفر، ازدحام داخل وسیله و سرفاصله ی زمانی اتوبوس ها ، به عنوان عوامل موثر بر کیفیت خدمات آن بررسی می شوند. در این راستا ، اطلاعات رجحان بیان شده ی 360 نفر از شاغلین استفاده کننده از این سیستم ، طی مصاحبه ای حضوری جمع آوری شد. نتایج اعمال مدل لوجیت چندگانه نشان داد ضمن اینکه تمام ویژگی های مورد مطالعه در مطلوبیت اتوبوس از دیدگاه مسافران تاثیر معنی داری دارند ، ازدحام داخل وسیله از اهمیت بیشتری نسبت به سایر ویژگی ها برخوردار است. از سوی دیگر، مشابه نتایج کشورهای در حال توسعه ، سرفاصله ی زمانی اهمیت کمتری در مقایسه با سایر ویژگی های مورد بررسی دارد. همچنین تمایل به پرداخت مسافران برای بهبود هریک از ویژگی ها محاسبه شد و ارزش ساعتی زمان سفر مسافران این شیوه، 1938 تومان برآورد گردید.

    کلیدواژگان: حمل و نقل همگانی، کیفیت خدمات، اتوبوس، ویژگی های سفر، رجحان بیان شده
  • بهزاد اکبری*، مهدی ایمان پور صفحات 58-66

    یکی از مشکلات بزرگ در کلان شهرها پدیده ازدحام ترافیکی است. حجم بالای ترافیک در این شهرها سبب کند شدن حرکت خودروها ، توقف های طولانی پشت چراغ های راهنمایی و آسیب روحی و روانی جبران ناپذیر برای مسافران و رانندگان می گردد. با پیشرفت سیستم های ارتباطی ، سیستم های هوشمند ترافیکی نقش بسزایی در بهینه سازی جریان ترافیکی در شهرهای بزرگ و شلوغ ایفا می کنند. امروزه شبکه های فراگیر پهن باند ، مجموعه داده های ترافیکی بی درنگ را به گونه ای فراهم می کنند که مسیریابی ترافیکی به صورت هوشمندانه بهینه سازی گردد. تغییرات پویای ترافیک و همچنین تاثیر یک مسیریابی بر روی مسیرهای دیگر یکی از چالش های اصلی در بهینه سازی کلی جریان ترافیکی می باشد. با توجه به این مسئله ، در این مقاله یک مدل برای محاسبه زمان سفر خیابان ارایه شده است. هر خودرو پس از ورود به شبکه ، با توجه به مبدا و مقصد خود ، مسیر بهینه را به صورت پویا دریافت می کند. وضعیت ترافیک شهری به صورت دوره ای بررسی می گردد و با استفاده از روش تشخیص و پیش بینی ازدحام ، خیابان های مستعد ازدحام ترافیکی شناسایی شده و با استفاده از الگوریتم پیشنهادی انتخاب خودرو، وسایل نقلیه ی منتخب بر اساس کوتاه ترین زمان سفر و با استفاده از الگوریتم دایجسترا، مسیریابی مجدد می شوند. علاوه بر مسیریابی خودروها بر اساس وضعیت کنونی ، چراغ های راهنمایی به صورت پویا تنظیم می شوند. نتایج ارزیابی عملکرد روش ما با استفاده از شبیه سازی ، کارایی مدل پیشنهادی را در بهینه سازی جریان ترافیکی نشان می دهد.

    کلیدواژگان: مسیریابی پویا، چراغ راهنمای پویا، پیش بینی ترافیک شهری، سیستم حمل و نقل هوشمند
  • زهره فدایی*، کامران اخباری، مسعود خدادادیان، محمدرضا نقدی زاده صفحات 67-74

    در مناطق شهری ، صدای ناشی از ترافیک از منابع اصلی تولید آلودگی صوتی می باشد ، بنابراین ارزیابی دقیق و موثر اثرات آن ، برای تصمیم گیران شهری بسیار حایز اهمیت می باشد. در این مقاله وضعیت تراز صوتی در طول بزرگراه های شهر تهران به صورت نقشه ی صوتی ارایه شده است. از مدل گریفیت و لانگدان در برآورد تراز صدای معادل معابر با توجه به خصوصیات ترافیکی آنان استفاده شده است. متناسب با نوع کاربری اطراف قطعات بزرگراهی ، حد مجاز تراز صوتی هر قطعه استخراج و با استفاده ازآن ، محدوده ی اطراف بزرگراه ها که در معرض آلودگی صوتی قرار دارند محاسبه و نقشه تراز صوتی معادل ارایه شده است. مشخص گردید به طور متوسط شعاع 100 متری اطراف بزرگراه ها سطح تراز صدای غیرمجاز را تجربه می کنند. به منظور شناسایی و اولویت دهی قطعات بزرگراهی در معرض آلودگی صوتی ، از اختلاف تراز صوتی قطعات بزرگراهی از حدود مجاز مربوطه ، نقشه ی دیگری تهیه و 11 قطعه ی بحرانی شناسایی شده است. این قطعات براساس چندین شاخص با استفاده از روش TOPSIS، جهت نصب دیوار صوتی الویت بندی و پیشنهاد شده اند.

    کلیدواژگان: آلودگی صوتی، نقشه ی صوتی، بزرگراه، دیوار صوتی
  • فرشاد اسماعیل پناه*، غلامرضا غلامزاده، حجت الله حسین آبادی، مازیار خرم صفحات 75-82

    امروزه در راستای رفع معضل ترافیک در شهرهای بزرگ ، راه حل توسعه حمل و نقل عمومی ارایه و اجرا می گردد.تحقیق حاضر در صدد سنجش نگرش شهروندان نسبت به بهره گیری از سامانه های حمل و نقل ریلی بر اساس تیوری رفتار برنامه ریزی شده می باشد.تحقیق حاضر از نوع توصیفی پیمایشی است. ابزارمورداستفاده دراین پژوهش جهت گردآوری داده ها ، پرسشنامه بود.جامعه آماری تحقیق شهروندانی هستند که از مترو و اتوبوس شهری استفاده نمی کنند. بر اساس نتایج تحقیق نگرش شهروندان ،هنجارهای ذهنی آنها وکنترل کننده های رفتاری رابطه مثبت و معناداری با رفتار شهروندان درزمینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دارند.

    کلیدواژگان: تئوری رفتار برنامه ریزی شده، حمل نقل عمومی، نگرش شهروندان
|
  • Pages 4-24

    Roundabout capacity as well as other city intersections are the most important issues in their design. A variety of factors can affect the capacity that the most important of them can be circulating flow rate, flow rate of heavy vehicles, the presence of pedestrian, driver behavior and geometrical characteristics. Therefore Experts have tried based on various sciences, engineering, mathematical and statistical methods to determine the capacity of roundabout according to local conditions. Most previous studies focused on the effects of the volume of incoming vehicles, circulating vehicles and geometry of the roundabout, such as number of lines and the diameter of the roundabout on roundabout capacity. Only a handful of studies have examined the impact of the pedestrian on the entry capacity. In this thesis has been tried to discuss of the analysis and the capacity roundabout without lights and the factors affecting it, the pedestrian influence on entry capacity. To do it, a case study in Tehran roundabouts (Sabalan square) is selected and Pedestrian parameters such as volume, distance the pedestrian crosswalk to the roundabout, the volume of circulating vehicles in simulation software AIMSUN was modeled.

    Keywords: roundabout capacity, pedestrian, circulating flow rate, simulation
  • Mahdi Safazadeh Haghighi, Gholmali Behzadi*, Shervin Shahbazi Pages 25-34

    The annual costs of traffic accidents beyond the economic, social etc impose on society. Intersections constitute only a small part of the road transportation network, yet intersection accidents constitute a significant portion of the total accidents. Roundabouts have become a common type of intersection design in many countries. Considerable differences in the number of Roundabouts crashes according to structural variations in roundabouts safety performance and also according to exposure elements (Traffic Volume). One of the aims this paper is to explore structural relationships between geometric designs with features of the traffic on the one hand and the level of safety of roundabouts on the other hand. In this study, 16 roundabouts in Tehran, Iran as example have been investigated. Vulnerable road users such as motorcycles and pedestrians often involved in injury crashes at roundabouts. Gamma modelling technique were used. Based on the final model, changes in the rate of accidents at roundabouts are often caused by geometrical factors and exposure elements.

    Keywords: Number of accident, Traffic Factors, Geometric Factors, Gama Model
  • Mojtaba Rajabi Bahaabadi, Navid Khademi*, Milad Mehdeizadeh Pages 35-45

    During last decades, many studies have been performed on the subject of route choice modeling. As a result, many models have been proposed from different realms of science like econometrics, economy, business and management, and mathematics. But a few models have considered the mechanism of route choice decision-making as a descriptive model considering the behavioral and psychological factors in traveler’s mode and route choice. That is, most of the proposed models are econometric ones working based on the utility theory. In this paper, we deal with route choice behavioral models and their importance in transportation network analysis, then we introduce “satisfaction threshold of travel time prediction” as key factor in route choice affecting considerably the trip making behavior. This threshold, which is a fuzzy unsymmetrical triangular number, is determined in this paper using two different approaches which are i) two point membership function construction and ii) multi point method. Finally, the degree of match between the real world experiment and the results derived by our methods are reported.

    Keywords: Route choice, satisfaction threshold, fuzzy set theory
  • Hadi Gholi, Mohammad Kermanshaا* Pages 46-57

    Improvement of public transportation systems through attention to service quality of these systems is important in order to increase the use of these systems. Various quantitative and qualitative attributes of travel are known effective on service quality of public transport systems. The investigated attributes in this research, with reference to regular bus system of the city of Tehran, are: in-vehicle time, fare, crowding and headway. For this purpose, the stated preference data of the respondents who travel to work by regular bus, collected. The survey was conducted during the last month of spring 2014 and 360 questionnaires were completed. Stated preference scenarios relating to aforementioned attributes were analyzed using multinomial logit models. Model results showed that while all the attributes have significant effect on the utility of bus, crowding is more important than the other attributes. In the other hand, similar to findings at developing countries, headway is much less important than the others. Furthermore, willingness to pay (WTP) values for improvement of investigated attributes were calculated and hourly value of time for commuters, was estimated 19,380 rials.

    Keywords: public transport, service quality, bus, attributes of travel, stated preference
  • Mehdi Imanpour, Behzad Akbari* Pages 58-66

    Traffic congestion is one of the big problems in large cities. The high volume of traffic causes slow transportation, long stops times behind traffic lights and psychological damage for passengers and drivers. By advances in communication systems, intelligent traffic systems can play more roles in optimization of traffic flows in large and crowded cities. Today ubiquitous broadband networks provide real-time traffic data collection by which traffic routing can be optimized intelligently. Dynamically changing of traffic and also impact of traffic in one route on other related routes is one of the main challenges that make it difficult to globally optimize the traffic flow. Regarding to this issue, in this paper, we propose a new model to calculate the street travel time in which each vehicle finds its optimal routes according to its origin and destination, dynamically. In our proposed method, urban traffic situation is evaluated periodically and the streets with high traffic congestion potential are identified via diagnosis and prediction algorithms. Then the selected vehicles are re-rerouted based on shortest path by using Dijkstra’s algorithm. In addition to rerouting the vehicles according to current situation, we tune the traffic lights dynamically. Our performance evaluation through simulation shows the efficiency of the proposed method in optimization of traffic flow

    Keywords: dynamic rerouting, dynamic traffic light, urban traffic prediction, intelligent transport system
  • Mohammadreza Naghdizadeh, Zohreh Fadaei*, Masoud Khodadadian, Kamran Akhbari Pages 67-74

    Traffic noises is main sources of noise pollution in urban areas, so evaluation of effects is very important for urban decision-makers. In this paper, the noise level during noise map is provided for Tehran’s Expressways. Griffith and Langdan model have been used to estimate equivalent noise level of roads based on traffic characteristics. Noise level and exposed area calculated for all segments and then noise map presented. People of around expressways exposed unauthorized noise level in radius of 100 meters on average. 11 segments proposed as critical cases. After identified critical segments, prioritized expressway segments by using TOPSIS method for installing noise barrier.

  • Farshad esmaielpanah*, GholamReza Gholamzadeh, Hojjatollah HoseinAbadi, Maziar Khorram Pages 75-82

    Since many years ago, to solve the traffic dilemma in big cities, the governments have implemented public transportation. This study aims is to measure citizens’ attitudes toward public transportation through theory of planned behavior. This research is a descriptive survey. Questionnaire was used as instruments for data collection in this research.The Statistical population of citizens who do not use the subway and bus. Based on the results attitudes, subjective norms and perceived control behavior positively affect citizens’ behaviors in using public transportation.

    Keywords: public transportation, theory of planned behavior, attitude of citizens