فهرست مطالب

فصلنامه ایده های نوین روانشناسی
سال چهارم شماره 7 (پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/02/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • زینب دل زنده نژاد، طهمورث آقاجانی هشتجین*، عماد یوسفی صفحه 1

    پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای اثربخشی دو شیوه درمانی تاب آوری و ذهن آگاهی گروهی بر ارتقاء امید و شادکامی بیماران مولتیپل اسکلروزیس انجام گرفت. طرح پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز شهرستان بندرعباس می باشد که تعداد آنها 124 نفر می باشد، حجم نمونه براساس معیارهای ورودی به 60 نفر تقلیل یافت و براساس جدول مورگان نمونه ای به تعداد 45 نفر، که به طور هدفمند انتخاب شده و به سه گروه 15 نفری به طور تصادفی تقسیم شدند و مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش اول مداخله ذهن آگاهی و گروه آزمایش دوم مداخله تاب آوری به صورت گروهی دریافت کردند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های امیدواری اشنایدر و همکاران (1991) و شادکامی آرگایل و لو (1989) در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کواریانس چندمتغیری استفاده گردید. نتایج بررسی فرضیه های تحقیق از طریق آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که بین اثربخشی دو شیوه درمانی تاب آوری و ذهن آگاهی گروهی بر ارتقاء امید و شادکامی بیماران مولتیپل اسکلروزیس تفاوت وجود دارد (P<0.01). همچنین شیوه درمانی تاب آوری و ذهن آگاهی گروهی بر ارتقاء امید و شادکامی بیماران مولتیپل اسکلروزیس اثربخش بودند (P<0.01). نتایج تحقیق نشان دهنده تاثیرات مداخلات مثبت نگر بر امیدواری و شادکامی بیماران مولتیپل اسکروزیس می باشد.

    کلیدواژگان: آموزش تاب آوری، آموزش ذهن آگاهی گروهی، امید، شادکامی، بیماران مولتیپل اسکلروزیس
  • فریبا سلطانلو* صفحه 2
    هدف

    این پژوهش با هدف تاثیر واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر باورهای خودکارآمدی، شادکامی و کاهش تعارض های زناشویی در زنان متاهل انجام شد.

    روش

    پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه زنان متاهل شهرستان تاکستان تشکیل دادند. روش نمونه گیری به شیوه در دسترس بود و تعداد نمونه 30 نفر بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش طی 9 جلسه 120 دقیقه ای و هر هفته یک جلسه واقعیت درمانی را دریافت نمودند در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. پرسشنامه هایی که جهت جمع آوری اطلاعات از گروه نمونه در نظر گرفته شدند عبارت بودند از: پرسشنامه باورهای خودکارآمدی شرر و همکاران (1986)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد ارگایل و لو (1990) و پرسشنامه تعارضات زناشویی ثنایی و براتی (1375). برای تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.

    یافته ها

     نتایج نشان داد واقعیت درمانی به شیوه گروهی در مقایسه با گروه کنترل موجب افزایش خودکارآمدی، شادکامی و کاهش تعارضات زناشویی در زنان می شود (01/0< P).

    نتیجه گیری

    بنابراین، واقعیت درمانی به شیوه گروهی یک روش موثر برای افزایش باورهای خودکارآمدی و شادکامی و کاهش تعارضات زناشویی است.

    کلیدواژگان: واقعیت درمانی، باورهای خودکارآمدی، شادکامی، تعارض های زناشویی
  • زهرا لطفی*، حسین حیدری صفحه 3

    این پژوهش باهدف مقایسه ی اثربخشی آموزش غنی سازی ازدواج (رویکرد تایم و اولسون) و برنامه ارتقاء کیفیت زندگی بر افزایش رضایت زناشویی زنان متاهل انجام گرفت. پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه است. جامعه ی پژوهش شامل کلیه ی زنان متاهل متقاضی شرکت در دوره ی آموزشی برنامه ی غنی سازی ازدواج و ارتقاء کیفیت زتدگی در تابستان 1393 بودند. نمونه ،شامل 53 زن متآهل بود که از بین داوطلبین شرکت در پژوهش به صورت در دسترس انتخاب و در3 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 10، 7، 8، جلسه آموزشی به شیوه ی رویکرد تایم، اولسون، ارتقاء کیفیت زندگی قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ بود. روش آماری تحلیل کواریانس   MANCOVA  بود. تفاوت معناداری بین نمرات رضایت زناشویی گروه گواه در مرحله ی پس آزمون وجود داشت (p<.05) .نتایج نشان داد که رویکرد اولسون و کیفیت زندگی درمانی، نمرات گروه آزمایش را در پس آزمون در ابعاد رضایت زناشویی، حل تعارض، دوستان و بستگان، ارتباطات، مساوات طلبی؛ افزایش داده است p<.05)) و تفاوت معناداری بین میانگین نمرات گروه گواه در مرحله ی پس آزمون در ابعاد تحریف آرمانی؛ اوقات فراغت؛ جهت گیری مذهبی، رابطه ی جنسی، شیوه ی فرزند پروری، مشاهده نشدp>.05)). یافته ها شاهدی بر مفید بودن روان درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی و رویکرد اولسون در مداخلات خانواده است.

    کلیدواژگان: رضایتمندی زناشویی، روان درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی، رویکرد تایم، رویکرد اولسون
  • طاهره احمدزاده هاشمی، یحیی ایری*، عسگر کریم آبادی صفحه 4

    هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر بهبود روابط بین فردی و بهزیستی روانی زنان 18تا50 سال مقیم در کمپ ماده 16 مشهد بود. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری شامل، کلیه افراد مقیم در مرکز ماده 16 بانوان مشهد که دچار سوء مصرف مواد می باشند که بر اساس گزارش مدیر مرکز، تعداد کل افراد مقیم 157 نفر اعلام شد. نمونه مورد بررسی با استفاده از نمونه گیری داوطلبانه مبتنی بر هدف، انجام شد و پس از برآورد ملاک های ورود و خروج، تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی ساده، 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل جایگذاری شدند. ابزار جمع آوری داده ها عبارت بود از؛ مقیاس بهزیستی ذهنی توسط کییز و ماگیارمو (2003) و پرسشنامه مشکلات بین فردی بارخام و همکاران (1994). پس از اجرای نظریه انتخاب، داده های جمع آوری شده در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد تفاوت بین یک متغیر وابسته روابط بین فردی و بهزیستی روانی، در گروه های آزمایش و کنترل وجود دارد. به عبارتی نظریه انتخاب بر متغیرهای وابسته پژوهش تاثیر مثبت معنی دار دارد. در نهایت یافته های پژوهش نشان داد نظریه انتخاب باعث بهبود روابط بین فردی و بهزیستی روانی زنان 18تا50 سال مقیم در کمپ ماده 16 مشهد گردید.

    کلیدواژگان: نظریه انتخاب، روابط بین فردی، بهزیستی روانی، اعتیاد، کمپ
  • کامدین آرمانی* صفحه 5

    هدف پژوهش حاضر اثربخشی معنادرمانی به شیوه گروهی بر تاب آوری و کیفیت زندگی دانشجویان شهر تهران در سال 1398 بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل 40 دانشجو بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس آزمودنی ها به طور تصادفی در دو گروه (20 نفری) آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ای معنادرمانی گروهی شرکت کردند. ولی گروه کنترل در انتظار درمان ماندند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی است. پایایی پرسشنامه ها به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 91/. و 84/. به دست آمد. همین طور از روایی محتوا به منظور آزمون روایی پرسشنامه استفاده شد که بدین منظور پرسشنامه ها مورد تایید متخصصین مربوطه قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه ها از طریق نرم افزار SPSS-22 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت. نتایج حاصل آشکار ساخت معنادرمانی در مرحله پس آزمون موجب افزایش تاب آوری و کیفیت زندگی در گروه آزمایش شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که می توان از روش معنادرمانی گروهی به عنوان روشی مستقل و یا در کنار سایر درمان ها در جهت افزایش تاب آوری و کیفیت زندگی استفاده کرد

    کلیدواژگان: معنادرمانی، تاب آوری، کیفیت زندگی
  • اشرف حسینی اردکانی*، مینا پورنعمت صفحه 6

    پژوهش حاضر با هدف « شناسایی اثرات آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه ی والد-فرزندی بر کاهش اختلال اضطراب جدایی در کودکان 8 تا 12 سال» انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 12-8 سال دبستان های منطقه 2 شهر تهران در سال 94-1393 بودند. از بین این کودکان تعداد 30 نفر که بوسیله پرسشنامه تشخیص اختلالات اضطرابی کودکان بیماهر(1999)، مضطرب تشخیض داده شده ا ند، انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند (15 نفر آزمایش و 15 نفر گواه) و سپس جلسات آموزشیCPRT طی10 جلسه(هرجلسه 120 دقیقه) بر طبق براساس اصول بازی درمانی اکسلاین که توسط پژوهشگر تهیه شد، بر روی گروه آزمایش اجرا گردید، در حالیکه بر روی افراد گروه گواه، مداخله ای صورت نگرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج بدست آمده حاکی از آن بود که آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه ی والد-فرزندی بر کاهش اختلال اضطراب جدایی در کودکان 8 تا 12 سال موثر است.

    کلیدواژگان: رابطه ی والد-کودک، بازی درمانی، اضطراب جدایی
  • مینا پور نعمت*، سیده سمیرا مدنی صفحه 7

    هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای توانایی حل مساله و تعامل خواهران و برادران در خانواده های دارای فرزندان با و بدون اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی است.این پژوهش که از نوع کاربردی بوده و روش تحقیق به کار برده شده علی مقایسه ای است. به منظور انتخاب گروه نمونه از بین مراجعه کنندگان به مرکز مشاوره «دلارام» تعداد 32 نفر از خانواده هایی که دارای فرزندان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی تشخیص داده شده بودند، گزینش و از آنها برای شرکت در پژوهش دعوت به عمل آمد.از این دسته از خانواده ها آزمون حل مساله و آزمون رابطه برادر با خواهر گرفته شد. علاوه بر این تعداد 32 خانواده که دارای کودکان عادی بوده و شرایط ورود به پژوهش را داشتند به صورت در دسترس انتخاب شده و آزمون های مذکور از آنها نیز به عمل آمد. در این پژوهش به منظور پاسخ گویی به فرضیه های پژوهش از روش "T مستقل" استفاده شده است.نتایج پژوهش نشان داد بین خانواده های دارای فرزندان باوبدون اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی "در اعتماد به حل مسایل" تفاوت وجود دارد.همچنین بین تعاملات خواهران و برادران با اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی و خواهران و برادران عادی تفاوت دارد

    کلیدواژگان: حل مساله، تعامل خواهران و برادران، اختلال نارسایی توجه، بیش فعالی
  • طیبه نجاران طوسی*، جعفر طالبیان شریف، محمد سعید عبد خدائی صفحه 8
    پیش زمینه و هدف

     این پژوهش با هدف بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و فرزندپروری با میانجی گری رفتارهای پرخطر بر کیفیت زندگی دختران فرار است. 

    مواد و روش کار:

     پژوهش حاضر از نظر هدف تحقیق، کاربردی و روش آن توصیفی از نوع همبستگی بوده و دارای 3 متغیر می باشد (متغیر ملاک: سبکهای دلبستگی و سبکهای فرزندپروری، متغیر پیش بین : کیفیت زندگی دختران فراری، متغیر میانجی : رفتارهای پرخطر). در این پژوهش از پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، پرسشنامه سبک فرزندپروری بامریند (1972)، پرسشنامه سبک دلبستگی هازن و شیور (1987) و پرسشنامه رفتارهای پرخطر زاده محمدی (1390) استفاده شده است.

     یافته ها: 

    نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون معنادار بود. 

    بحث و نتیجه گیری:

    سبک دلبستگی اجتنابی با میانجی گری رفتارهای پرخطر بر فرار دختران تاثیر دارد و بین رفتارهای پرخطر و فرار دختران رابطه معناداری وجود دارد. سبک فرزندپروری سهل گیرانه با میانجی گری رفتارهای پرخطر می تواند فرار را پیش بینی کند و سبک فرزندپروری استبدادی با میانجی گری رفتارهای پرخطر با فرار دختران رابطه دارد.

    کلیدواژگان: دختران فراری، کیفیت زندگی، سبک فرزندپروری، سبک دلبستگی، رفتارهای پرخطر
  • پروانه راستگو* صفحه 9

    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر در نگهداشت و پایداری نیروهای انسانی متخصص در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، بر حسب نوع داده ها، یک تحقیق کمی و از لحاظ روش گردآوری داده ها توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه پزشکان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعم از عمومی، متخصص و فوق تخصص بودند، که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 256 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه های استاندارد حفظ و نگهداری کارکنان گیوا (2011)، مدیریت استعداد فیلیپس و راپر (2009)، رضایت شغلی ویسوکی و کروم (1991)، انگیزش شغلی هکمن و اولهام (1980) و سبک های رهبری باس و آولیو (2003) انجام گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آن برای همه پرسشنامه ها بالای 0.7به دست آمد. همینطور از روایی محتوا به منظور آزمون روایی پرسشنامه استفاده شد، که برای این منظور پرسشنامه ها به تایید متخصصین مربوطه رسید. در بخش استنباطی با استفاده از مدل معادلات ساختاری سوالات تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج بدست آمده نشان داد که متغیرهای مدیریت استعداد (0.605)، رضایت شغلی (0.437)، انگیزش شغلی (0.687) و سبک های رهبری (0.641) تاثیر  معناداری در سطح 99% بر حفظ و نگهداری نیروی انسانی متخصص دانشگاه علوم پزشکی بوشهر دارند و انگیزش شغلی بیش از دیگر متغیرها بر حفظ و نگهداری نیروی انسانی متخصص تاثیر دارد

    کلیدواژگان: نگهداشت، پایداری نیروهای انسانی، مدیریت استعداد، سبک رهبری، رضایت شغلی
  • معصومه نصیری* صفحه 10

    احساس حقارت از نوعی احساس بی کمالی یا نا تمامی در هر بعد از زندگی ناشی می شود [1]. این در حالی است که احساس حقارت عمیق و عدم تلاش برای جبران احساس حقارت سبب بروز اختلال در سلامت روان فرد خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف ساخت مقیاس احساس حقارت انجام شد. جامعه آماری دانشجویان شهر تهران بود و450 نفر از دانشجویان این شهر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. اعتبار کل این آزمون با استفاده از روش آلفای کرونباخ 0.895 محاسبه شد. بررسی روایی سازه مقیاس احساس حقارت از روش تحلیل مولفه های ،تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار spss و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار Amous ، انجام شد. بر این اساس این مقیاس دارای چهار عامل خودباوری و اختلال هیجانی و عدم استقلال و عزت نفس است.

    کلیدواژگان: احساس حقارت، اعتباریابی، ساخت، روایی
  • وحیده صالح میرحسنی، امین رفیعی پور، زهره کرمی* صفحه 11

    هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و استرس ادراک شده ی مادران کودکان اتیستیک 3 تا 8 ساله ی شهرقدس می باشد. جامعه آماری این پژوهش 80 نفر بودند که 30 نفر از آنها به طور تصادفی انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند و با یک نفر ریزش، تجزیه و تحلیل داده ها بر روی 14 نفر در هر گروه انجام شد. پرسشنامه های مورد استفاده شامل  ویرایش دوم پرسشنامه افسردگی بک (BDI-II) که ضریب آلفای کرونباخ این پرسشنامه را 0.87 و ضریب بازنمایی آن را r=0.74 و همبستگی آن با ویرایش اول پرسشنامه بک را 0.93 محاسبه کرده اند(قاسم زاده و همکاران،2005؛ به نقل از حر، آقایی، عابدی و عطاری،1392) و پرسشنامه استرس ادراک شده ی کوهن، که ضریب آلفای کرونباخ این پرسشنامه را 0.74 محاسبه کرده اند(دوران و همکاران،2006؛ به نقل از بهروزی، شهنی ییلاق و پورسید،1391)  و ضریب روایی این پرسشنامه 0.63 محاسبه شده است (بهروزی، شهنی ییلاق و پورسید، 1391)، می باشند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه دوساعته درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد دریافت کردند و گروه گواه، هیچ درمانی دریافت نکردند. پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با پیگیری یک ماهه می باشد که برای تجزیه و تحلیل داده های این طرح از آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد. لازم به یادآوری است که داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-24  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش نشان داد که درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و استرس ادراک شده ی مادران کودکان اتیستیک، با اثربخشی معناداری همراه است. همچنین دستاوردهای درمان در پیگیری یک ماهه پایدار باقی ماند. پیشنهاد می گردد از این روش درمانی به منظور بهبود سلامت روانی خانواده های کودکان اتیستیک، استفاده شود.

    کلیدواژگان: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، افسردگی، استرس ادراک شده، کودکان اتیستیک
|
  • Zeinab Del Zendeh Nejad, Tahmoures Aghajani Hashtjin* Page 1

    The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of two methods of resilience and group consciousness on the promotion of hope and happiness in multiple sclerosis patients. Semi-experimental design was a pretest-posttest with control group. The population of the study consisted of all statistical population including all patients with multiple sclerosis in Bandar Abbas city. The number of them was 124. The sample size was reduced to 60 according to input criteria and based on the Morgan table, a sample of 45 people was targeted Were selected and divided into three groups of 15 people randomly divided and evaluated. The first experimental group received mindfulness intervention and the second group received a rescue intervention group and the control group received no intervention. To collect the data, Schneider et al. (1991) Hope Questionnaires (1991) and Haggai Argyle and Lev (1989) were used in two stages of pre-test and post-test. In order to analyze the data, multivariate covariance test was used. The results of research hypothesis analysis by multivariate analysis of covariance showed that there is a significant difference between the effectiveness of resilience therapy and group consciousness on the promotion of hope and happiness in patients with multiple sclerosis (P <0.01). Resilience and group consciousness therapy were also effective in promoting the hope and happiness of multiple sclerosis patients (P <0.01). The results of the study indicate the effects of positive interventions on hope and happiness of multiple sclerosis patients.

    Keywords: Resiliency Education_Group A Mindfulness Training_Hope_Happiness_Multiple Sclerosis Patients
  • Page 2

    The purpose of this study was to determine the effectiveness of reality therapy on the beliefs of self-efficacy, happiness, and reduction of marital conflicts in married women. The present study is a semi-experimental study with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of this study was all married women in Takestan. The sampling method was available in a convenient way. The sample size was 30 people who were randomly assigned to two experimental groups (15 subjects) and control (n = 15). The questionnaires that were used to collect information from the sample group were Sherer et al. (1982) self-efficacy beliefs questionnaire (1982), Oxford Ergile and Lew's Happiness Questionnaire (1994), and Sariyah and Barati's marital conflicts questionnaire (1996). The experimental group received a reality therapy session in 9 sessions of 120 minutes each week, while the control group received no intervention. For statistical analysis of data, covariance analysis was performed using SPSS software. The results showed that group therapy treatment reality increased self-efficacy, happiness and decreased marital conflicts in women (P <0.01). Therefore, group therapy is an effective method for self-efficacy, happiness, and contraction of marital conflicts.

    Keywords: Group therapy reality, Self-efficacy beliefs, Happiness, Marital conflicts
  • Tahereh Ahmadzadeh Hashemi, Yahya Erie*, Asgar Karim Abadi Page 4

    The purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching choice theory on improving interpersonal relationships and psychological well-being of 18- to 50-year-old women living in Camp 16 in Mashhad. This study is a quasi-experimental study with pre-test and post-test design with control group. The statistical population includes all those living in the center of Article 16 of Mashhad women who suffer from substance abuse. According to the report of the director of the center, the total number of inhabitants was 157 persons. The sample was selected by purposeful voluntary sampling and after estimation of entry and exit criteria, 40 individuals were selected and randomly assigned to 15 experimental and 15 control groups. Data were collected using two measures of subjective well-being by Keiz and Magyarmo (2003) and the Interpersonal Problems Questionnaire of Barkham et al. (1994). After applying the selection theory, the collected data were analyzed at both descriptive and inferential levels. The results showed that there was a difference between a dependent variable on the relationship between individual and psychological well-being in the experimental and control groups. In other words, choice theory has a significant positive effect on the dependent variables of the research. Finally, the findings of the study showed that choice theory improved the interpersonal relationships and psychological well-being of 18-50 year old women living in Camp 16 in Mashhad.

    Keywords: Choice Theory, Interpersonal Relationships, Psychological Well-being, Addiction, Camp
  • Kamdin Armani* Page 5

    The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Group Logotherapy on resilience and quality of life of Tehran students in 1398. The present study is a quasi-experimental study with pretest-posttest design with control group. The statistical population of this study consisted of 40 students who were selected using available sampling method and then the subjects were randomly divided into two groups experimental and control (n=20). The experimental group participated in 10 sessions of 90-minute group logotherapy. But the control group waited for treatment. The data collection tool was the Resiliency Connor and Davidson (2003) Questionnaire and the World Health Organization Quality of Life. The reliability of the questionnaires using Cronbach's alpha respectively was 0.91 and 0.84. Content validity was also used to test the validity of the questionnaire and the questionnaires were approved by the relevant experts. Data analysis was done by SPSS-22 software in two parts: descriptive and inferential (covariance analysis). The results revealed that constructing Logotherapy at posttest stage increased resilience and quality of life in the experimental group. The results show that group logotherapy can be used as a stand-alone method or in combination with other therapies to enhance resilience and quality of life.

    Keywords: Logotherapy, Resilience, Quality of Life
  • Ashraf Husseini Ardakani*, Mina Pournemat Page 6

    The aim of present study was "identification of the effects of play therapy training based on parent-child relationship on reducing separation anxiety disorder in 8-12 years old kids". We applied quasi-experimental research  method with pre-test, post-test and control group ; we had two group (experimental group and control group ) design and two pre-test and post-test stages in this study. The statistical population was consisted of all 8-12 years old students in second zone of Tehran in 2014 and 2015. By using Cohen table we got 30 samples ( the effect size was 0/5,α=0/05 and test power=0/76) which were distributed equally in experimental and control groups with 15 samples in each. We collected the samples by cluster random sampling method. We used Screen for Child Anxiety Related Disorders (SCARED) inventory by Birmaher(1999) as our research tool. Analysis of covariance(ANCOVA) was used for analysis of data. The results indicated that play therapy training based on parent-child relationship reduces separation anxiety disorder in 8-12 years old kids

    Keywords: Parent-child relationship, Anxiety disorder, Play therapy
  • Parvaneh Rastgoo* Page 9

    The purpose of this study was to investigate the effective factors in the maintenance and sustainability of specialist personnel in Bushehr University of Medical Sciences. This research is a descriptive and survey based on the purpose of the application, based on the type of data, a quantitative research, and a descriptive survey method. The statistical population consisted of all physicians of Bushehr University of Medical Sciences, including general, specialist and specialist. Among them, using Cochran formula and random sampling method, 256 subjects were considered as sample size. The method of data collection was based on standard questionnaires on the maintenance of Giva's staff (2011), talent management of Philips and Rapper (2009), job satisfaction Visoky and Chrom (1991), Hackman's and Oleh's career motivation (1980), and leadership styles Bass & Avilio (2003). The reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha method and its value for all questionnaires was higher than 0.7. Also, content validity was used to test the validity of the questionnaire, which for this purpose, the questionnaires were approved by the relevant specialists. In the inferential part, the structural equation model of the research questions was investigated and the results showed that talent management variables (0.605), job satisfaction (0.437), job motivation (0.687), and leadership styles (0.641) had a significant effect on the level 99% have a strong interest in maintaining and maintaining the human resources of the Bushehr University of Medical Sciences. Job incentives have a greater impact on the maintenance and maintenance of specialist staff than other variables.

    Keywords: Sustainability, Human resources sustainability, Talent management, Leadership style, Job satisfaction
  • Masoumeh Nasiri* Page 10

    The Feeling humiliated is created from a kind of feeling of defective or incompleteness in every dimension of life. However, the feeling of Deep humiliation and shortage of effort to compensate for the humiliation will endanger the mental health of the individual. The present study was conducted with the aim of constructing a sense of humility scale. The statistical population was Tehran's students and 450 students from this city were selected by available sampling method. The total validity of this test was calculated using Cronbach's  Alpha that's the result  was0.895. Investigating the Survey the structure of the sense of humiliation scale was done through component analysis, exploratory factor analysis, with using spss software and confirmatory factor analysis with using Amous software. according to this, the feeling humilited scale has four factors of self esteem and emotional disturbance and lack of autonomy and self-estee

    Keywords: humiliation feeling, validation, construgtion, reliability
  • Vahideh Saleh MirHassani, Amin Rafiepour, Zohreh Karami* Page 11

    The aim of this research is to evaluate the effectiveness of group-based Acceptance and Commitment therapy on depression and perceived stress in mothers of autistic children with the age of 3 to 8 in Ghods City. Statistical society contained 80 members. In order to do so, 30 women were selected randomly and assigned in experimental and control group randomly, one of the members left experiment on fourth session (n=14). Used questionnaire are Beck Anxiety Inventory second edition and Perceived Stress Scale of Cohen. The experimental group received 8 sessions of acceptance and commitment therapy, each session was two hours, whereas the control group received no interventions. This is a semi-experimental research with pre-test, post-test and one month follow up. The data were analyzed with SPSS-24 software. The result of multi-variable covariance analysis presented that Acceptance and Commitment therapy is effective on decrease of depression and perceived stress in mothers of autistic children. The research results, were stable in one month follow up. Using this therapy for well-being of the family of autistic children is suggested.

    Keywords: Acceptance, Commitment Therapy, Depression, Perceived Stress, Autistic Children
  • Amirali Kazemi*, Joan Deus Yela, Teresa Gutiérrez Rosado Page 12
    Introduction

    The main purpose of this study was to represent a conceptual model about the attitude towards the drug abuse based on assertiveness, psychological hardiness and emotional regulation in addicts.

    Methodology

    The used method in this research was on the study and library base. In this research was paid attention to literature and the background about the research varieties and then a conceptual model was represented.

    Results

    The addiction prevalent have well known that by making positive attitude towards drug and the spread of wrong belief in society they can achieve a good and beneficial market. So one of the general reason of addiction problem is the danger of manner in drug abuse and positive attitude to it and its effect. Accordingly the investigation of the attitude role on drug is an essential point in predicting and remedy of the addiction. In this research the effective factor in positive or negative attitude towards drug and addiction such as assertiveness, psychological hardiness and emotional regulation were discussed. The results show that the attitude has a direct and indirect influence on addictive behavior.

    Conclusion

    Therefore, according to the assertiveness, psychological hardiness and emotional regulation, it can be possible to predict the attitude towards drug in addicts. So considering the research findings in predicting the drug abuse, it can be helpful to teach the individual.

    Keywords: Attitude Towards Substance Abuse, Assertiveness, Psychological Hardiness, Emotional Regulation