فهرست مطالب

نشریه علوم و فناوری بذر ایران
سال دوم شماره 2 (پیاپی 4، پاییز و زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/07/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فیروزه مقیمی نژاد، رضا یاری، یاسر قاسمی آریان*، علی طویلی، حسین شکیب صفحات 127-134

    به منظور بررسی اثرات آللوپاتیک اندام هوایی و زیرزمینی گونه درمنه کوهی (Artemisia aucheri) بر برخی خصوصیات جوانه زنی بذر و بنیه گیاهچه گونه فستوکای پابلند (Festuca arundinaceae) بذرهای گونه درمنه کوهی از مراتع طالقان در استان البرز جمع آوری و بعد از جداسازی اندام هوایی و زیرزمینی به مدت 72 ساعت در معرض نور مستقیم خورشید خشک و سپس آسیاب شد. پودر حاصل از اندام هوایی و زیرزمینی به مقدار 3، 6 و 9 گرم به صورت جداگانه در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار با 900 گرم ماسه در داخل گلدان ها مخلوط شد و در هر گلدان 10 عدد بذر به عمق 3-2 سانتی متر از سطح، کشت شد و صفات درصد جوانه زنی، سرعت جوانه زنی، متوسط زمان جوانه زنی، طول گیاهچه، تعداد برگ، وزن گیاهچه و بنیه بذر اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد که بین ویژگی های اندازه گیری شده گونه فستوکای پابلند اختلاف معنی داری وجود داشت به-طوری که پودر اندام هوایی و ریشه گونه درمنه کوهی باعث کاهش درصد و سرعت ظهور گیاهچه، طول گیاهچه، تعداد برگ، وزن خشک گیاهچه و شاخص بنیه گیاهچه و باعث افزایش متوسط زمان ظهور گیاهچه شده است. همچنین نتایج حاکی از آن بود که تاثیر آللوپاتیک پودر ریشه درمنه کوهی نسبت به پودر اندام هوایی آن بیشتر بود. صرف نظر از نوع ترکیبات اثرگذار درمنه کوهی، این گیاه بر ویژگی های جوانه زنی بذر و رشد اولیه گیاهچه فستوکای پابلند تاثیر نامطلوب داشته و می تواند نتایج حاصل از کشت همزمان این دو گونه را دربرنامه های توسعه پوشش گیاهی تحت تاثیر قرار دهد.

    کلیدواژگان: آللوپاتی، جوانه زنی بذر، بنیه گیاهچه، درمنه کوهی ((Artemisia aucheri، فستوکای پابلند (Festuca arundinaceae)
  • رضا رضایی سوخت آبندانی*، مهدی رمضانی صفحات 135-146

    به منظور بررسی اثرات پرایمینگ اسمزی بر جوانه زنی بذر ذرت دو رگ سینگل کراس704 (K.SC 704)، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار اجرا گردید. تیمارها شامل پرایمینگ بذر با محلول های پلی اتیلن گلایکول (PEG6000) با غلظت های 5 و 10 درصد، نیترات پتاسیم (KNO3) با غلظت های 1 و 2 درصد و کلرید پتاسیم (KCl) با غلظت های 2 و 4 درصد و مدت زمان های 8، 16 و 24 ساعت بودند. صفات اندازه گیری شده شامل طول ریشه چه و ساقه چه، سرعت جوانه زنی، وزن تر ریشه چه و ساقه چه، وزن خشک ریشه چه، نسبت وزن تر و خشک ریشه چه به ساقه چه، نسبت طولی ریشه چه به ساقه چه و تعداد گیاهچه عادی بودند. نتایج نشان داد که حداکثر طول ریشه چه و ساقه چه تحت تیمارهای زمان و پرایمینگ با پلی اتیلن گلایکول (PEG6000) با غلظت 5 درصد و زمان 16 ساعت بدست آمد، اما بیشترین نسبت طولی ریشه چه و ساقه چه (R/S) و نسبت وزن تر (R/S) با پیش تیمار پلی اتیلن گلایکول (PEG) و نیترات پتاسیم(KNO3) با غلظت های 5 و 2 درصد در مدت زمان 24 ساعت مشاهده شد. بیشترین سرعت جوانه زنی و وزن تر ریشه چه با پیش تیمار پلی اتیلن گلایکول (PEG) و نیترات پتاسیم (KNO3) با غلظت های 5 و 2 درصد حاصل گردید. بنابراین بهترین پیش تیمار برای این تحقیق محلول پلی اتیلن گلایکول(PEG) با غلظت 5 درصد و با مدت زمان 16 ساعت پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: ذرت، اسموپرایمینگ و سرعت جوانه زنی بذر
  • حسین رضوانی، جعفر اصغری، سید محمدرضا احتشامی* صفحات 147-159
    به منظور یافتن روش های شکستن خواب بذر خردل وحشی(arvensis Sinapis ،(آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با 3 تکرار در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در سال 1389 انجام شد. بذرها به سه قسمت تقسیم شدند و دو قسمت از آن به ترتیب به مدت دو و چهار هفته در دمای 4 درجه سانتیگراد در شرایط مرطوب (سرمادهی مرطوب) بهطور یکنواخت نگهداری شدند و یک قسمت از بذرها نیز در شرایط آزمایشگاه و در دمای معمولی قرار گرفتند. سپس 9 تیمار شکستن خواب مکانیکی و شیمیایی شامل تیمار بذرها با استفاده از اسید جیبرلیک با غلظت 500 ،1500 و 2000 قسمت در میلیون؛ 1 ،2 و 4 دقیقه فرو بردن در اسید سولفوریک و 1 ،2 و 3 دقیقه خراشدهی با سنباده برای سه قسمت بذر اعمال و سرعت، یکنواختی و درصد جوانهزنی آنها بررسی شد. همچنین به منظور تعیین تاثیر تیمارها بر نفوذپذیری پوسته بذر به آب، روند زمانی جذب آب بذرها پس از اعمال تیمارها مطالعه گردید. نتایج آزمایش حاکی از تاثیر معنیدار تیمارهای پیش سرمادهی و خراشدهی و اثر متقابل آنها بر ویژگیهای جوانهزنی بود. براساس نتایج، برای شرایط عدم سرمادهی مرطوب و دو هفته سرمادهی مرطوب، موثرترین تیمارها، تیمار قرار دادن بذرها در اسید جیبرلیک با غلظت 1500 و 2000 قسمت در میلیون بهمدت 24 ساعت و بهدنبال آنها تیمار 2 دقیقه خراشدهی مکانیکی بود. بدون استفاده از تیمار پیش سرمادهی، درصد جوانهزنی در تیمار 24 ساعت غوطهوری در اسید جیبرلیک با غلظت 1500 و 2000 قسمت در میلیون(ppm(و دو دقیقه خراشدهی مکانیکی به ترتیب 5/58 ،56 و5/47 درصد مشاهده شد. با وجود دو هفته سرمادهی مرطوب درصد جوانهزنی این تیمارها با اندکی افزایش درحدود 25/77 ،5/76 و52/53 درصد بود، درحالیکه در شرایط 4 هفته سرمادهی مرطوب درصد جوانهزنی در تیمارهای فوق به ترتیب حدود 77 ،65 و 66 درصد کاهش نشان داد. در پایان مشخص شد که بهترین تیمار جهت کاهش خواب بذر خردل وحشی و بهبود جوانهزنی آن، تیمار 24 ساعت غوطهور کردن در اسیدجیبرلیک با غلظت 1500 قسمت در میلیون(ppm (و 2 دقیقه سنباده میباشد.
    کلیدواژگان: خردل وحشی، خواب بذر، خراش دهی، پیش سرمادهی، جوانه زنی
  • رضا توکل افشاری*، بهرام کاروانی، ناصر مجنون حسینی صفحات 161-171

    به منظور ارزیابی پاسخ خصوصیات جوانه زنی گیاهچه مینای پرکپه ناجوربرگ به تنش خشکی و شوری در دماهای مختلف 7 آزمایش انجام گرفت. دماهای مورد استفاده در این آزمایش 7 سطح دما شامل 5، 10، 15، 20، 25، 30 و 35 درجه سانتی گراد بودند. در هر دما برای ایجاد تنش شوری و خشکی هفت سطح تنش شامل صفر، 2-، 4-، 6-، 8- ،10- و 12- بار کلرید سدیم و پلی اتیلن گلایکول ایجاد شد. نتایج نشان داد که با افزایش تنش شوری و خشکی به طور معنی داری از سرعت و درصد جوانه زنی، طول ریشه چه و ساقه چه کاسته شد. در تنش شوری در اکثر دماها بجز 20 و 25 درجه سانتی گراد جوانه زنی در 12- بار کلرید سدیم به صفر رسید اما در تنش خشکی در اکثر دماها بجز 20 و 25 درجه در 10- بار و در همه دماها در 12- بار پلی اتیلن گلایکول به صفر رسید. بیشترین درصد و سرعت جوانه زنی در تیمار شاهد (صفر بار) در دمای 25 درجه سانتی گراد مشاهده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که دمای 25 درجه دمای بهینه برای جوانه زنی بذر این گیاه بوده و آستانه تحمل آن 12- بار در تنش شوری و 10- بار در تنش خشکی در این دما می باشد.

    کلیدواژگان: مینای پرکپه، دما، جوانه زنی، تنش خشکی و شوری
  • فاطمه دهقانی، مجید آقا علیخانی*، جهانفر دانشیان، عماد رحمتی صفحات 173-184

    به منظور بررسی نقش پیش تیمار اسمزی بذرهای تنش کم آبی دیده سویا بر ظهور و استقرار گیاهچه، عملکرد و اجزای عملکرد سه رقم سویا آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار انجام شد. مواد آزمایشی مورد استفاده بذرهای سه رقم سویای (032, Telar, DPX ،(حاصل اعمال سطوح تنش کم آبی آبیاری پس از 50 ،100 و 150 میلیمتر تبخیر از تشتک تبخیر در سال قبل در مزرعه موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج بودند. اسموپرایمینگ بذرها در پنج سطح شامل پتانسیلهای 5 ، -10 ، -15 -و 20 -بار با استفاده از پلیاتیلن گلیکول 6000 و شاهد (عدم پرایمینگ) بود. نتایج نشان داد که اعمال تنش کم آبی بر گیاه مادری باعث کاهش درصد و سرعت ظهور گیاهچه شد. پیش تیمار اسمزی نه تنها در بذرهای حاصل از آبیاری مطلوب باعث بهبود درصد و سرعت ظهور گیاهچه و عملکرد دانه شد، بلکه در بذرهای حاصل از تنش خفیف و شدید نیز، پیش تیمار اسمزی با پتانسیل 20- بار درصد ظهور گیاهچه و سرعت ظهور گیاهچه را نسبت به شاهد بهبود بخشید و بالاترین تعداد نیام در بوته و عملکرد دانه در پیش تیمار اسمزی با پتانسیل 15 -بار مشاهده شد. به نظر میرسد استفاده از پیش تیمار اسمزی برای جبران خسارت تنش کم آبی و بهبود ویژگیهای ظهور گیاهچه و عملکرد دانه مناسب میباشد.

    کلیدواژگان: اسمو پرایمینگ، سویا (، L max Glycin)، استقرار گیاهچه، اجزای عملکرد، تنش کم آبی
  • مهدی رمضانی*، رضا رضایی سوخت آبندانی صفحات 185-195

    به منظور بررسی اثرات اسمو پرایمینگ بر جوانه زنی بذر تریتیکاله (Triticosecale) رقم Lasko ، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با 3 تکرار در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران اجرا گردید. عامل اول شامل اسمو پرایمینگ با پلی اتیلن گلایکول (PEG 6000) با محلول های 5 و 10 درصد، نیترات پتاسیم (KNO3) و کلرید پتاسیم (KCI) 2 و 4 درصد و عامل دوم مدت تیمار در 3 سطح 6، 12و 18 ساعت بود. صفات درصد و سرعت جوانه زنی، طول ریشه چه، ساقه چه و گیاهچه، وزن تر ریشه چه، ساقه چه، وزن تر و خشک کل، تعداد گیاهچه عادی و تعداد کل بذر جوانه زده، نسبت طولی، وزن تر و وزن خشک ریشه چه به ساقه چه و شاخص های طولی و وزنی بنیه بذر گیاهچه مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بیشترین طول گیاهچه وطول ریشه چه تحت پرایم شدن توسط پلی اتیلن گلایکول (PEG) با غلظت 10 درصد و مدت زمان 6 ساعت و کمترین آن برای پلی اتیلن گلایکول (PEG) با غلظت 5 درصد و مدت زمان 12 ساعت بدست آمد. حداکثر نسبت وزن تر و خشک ریشه چه به ساقه چه () به ترتیب با پرایم نمودن با نیترات پتاسیم (KNO3) و کلرید پتاسیم (KCl) با غلظت 2 درصد در مدت زمان 12 ساعت حاصل شد. بیشترین تعداد گیاهچه عادی، تعداد کل بذر جوانه زده و درصد جوانه زنی به طور مشترک در مدت زمان 12 ساعت و بیشترین سرعت جوانه زنی در مدت زمان 6 ساعت در کلیه محلول های اسموپرایمینگ مشاهده شد. بیشترین شاخص طولی گیاهچه تحت پرایم شدن با پلی اتیلن گلایکول (PEG) با غلظت 10 درصد و مدت زمان 18 ساعت حاصل شد، در حالی که کمترین شاخص وزنی بنیه گیاهچه در مدت زمان 18 ساعت با همین تیمار حاصل گردید.

    کلیدواژگان: تریتیکاله، اسموپرایمینگ، سرعت جوانه زنی، شاخص ویگور 1و2
  • سید محمدرضا احتشامی*، محیل پور ابراهیمی صفحات 197-206

    به منظور بررسی تاثیر سویه های مختلف باکتری سودوموناس فلورسنس بر جوانه زنی و رشد گیاهچه جو رقم فصیح و بهمن، آزمایشی در دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان به صورت فاکتوریل و در قالب طرح کاملا تصادفی با 3 تکرار به اجرا درآمد. در این آزمایش بذرها با سویه های 36، 103، 93، 36+93، 93+103، 103+36 و 36+93+103 سودوموناس فلورسنس تلقیح شدند و تیمار بدون تلقیح با باکتری به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. صفات مورد بررسی شامل وزن تر و خشک ساقه چه، وزن تر و خشک ریشه چه، طول ساقه چه و ریشه چه، سرعت و درصد جوانه زنی، شاخص بنیه و درصد آب گیاهچه بودند. نتایج به دست آمده نشان داد که اثر باکتری بر همه عوامل معنی دار بود، به طوری که تلفیق سه باکتری 103+ 63 + 93 سودوموناس فلورسنس بیشترین اثر را بر عوامل مورد بررسی نسبت به کاربرد آن ها به صورت تنهایی و دوتایی، نشان دادند. برهمکنش باکتری در رقم به غیر از وزن تر و خشک ریشه چه و طول ریشه چه بر صفات دیگر معنی دار بود. در بین ارقام مورد مطالعه نیز رقم فصیح تنها از نظر شاخص بنیه، سرعت جوانه زنی و وزن تر ساقه چه بر رقم بهمن برتری نشان داد و در سایر صفات، رقم بهمن بهتر بود.

    کلیدواژگان: جو، سودوموناس فلورسنس، درصد جوانه زنی، شاخص بنیه، گیاهچه
  • محمدعلی چگینی*، مهدی اتحاد صفحات 207-218

    در این تحقیق تاثیر اندازه بذر، سایش پوسته بذر (پولیش) و حذف بذر پوک در کیفیت جوانه زنی بذر مونوژرم چغندر قند در سه آزمایش مطالعه شد. آزمایش ها در قالب طرح بلوک کامل تصادفی در 4 تکرار با استفاده بذر رقم مونوژرم گدوک انجام شد. در آزمایش اول 6 سطح اندازه بذر (3/25-3/5 ،3/5-4، 4-4/5، 4/5-5، 5-5/5 و بالای 5.5 میلی متر)، در آزمایش دوم 5 سطح پولیش بذر (10، 20، 30 و 35 درصد وزنی)، و در آزمایش سوم 5 سطح پوک گیری (10، 20، 30، 40 و 50 درصد وزنی) مورد مقایسه قرار گرفتند. درصد وزنی طبقات، وزن هزار بذر، قوه نامیه مکانیکی، جوانه زنی استاندارد ، درصد وزنی مواد بازدارنده، وزن تر هزار جوانه، وزن هزار جنین، وزن هزار پوسته، وزن هزار کلاهک، طول ریشه چه و طول ساقه چه تعیین شد. نتایج نشان داد که با افزایش اندازه قطر بذر، وزن هزار بذر و قوه نامیه افزایش یافت. وزن هزار بذر بین 7/18 تا 27 گرم متغیر بود. افزایش وزن هزار بذر تا 14 گرم موجب افزایش وزن جنین و جوانه زنی استاندار شد و بیش از آن تاثیری بر آن ها نداشت. حذف بذر های ریز موجب افزایش کیفیت جوانه زنی شد. پولیش و حذف 15-20 درصد وزنی پوسته بذر موجب افزایش قوه نامیه مکانیکی و جوانه زنی استاندار به خصوص در بذر ریز شد. افزایش شدت پولیش موجب کاهش جوانه زنی استاندار و افزایش درصد جوانه های غیر عادی و خروج جنین از کاسه بذر شد. نتایج نشان داد که با افزایش اندازه بذر از تاثیر پوک گیری کاسته شد. به طوری که پوک گیری از بذر های ریز و درشت، جوانه زنی استاندار را به ترتیب 15 و 2 درصد افزایش داد. همچنین حذف بیش از 20 درصد وزن اولیه توده با پوک گیری تاثیری بر قوه نامیه مکانیکی و یا جوانه زنی استاندار نداشت.

    کلیدواژگان: بذر چغندرقند، پولیش بذر، اندازه بذر، وزن هزار بذر، قوه نامیه، سرعت جوانه زنی
  • ویکتوریا عسکری درمنکی، آیدین حمیدی*، قاسم توحیدلو، حمیدرضا گازر صفحات 219-228

    بهمنظور بررسی اثر دما و بستر خشککردن بر بنیه بذر دو رقم سویای کتول(DPX (و ساری(JK ،(آزمایشی با استفاده از یک دستگاه خشککن بستر سیال آزمایشگاهی در موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کرج اجرا شد. بذرهای با رطوبت اولیه 17 -16 درصد، در دماهای 30 ،40 ،50 و60 درجه سانتیگراد در سه بستر خشک کردن ثابت، آستانه سیالسازی و بستر سیال خشک شدند. صفات مورد بررسی شامل درصد گیاهچه های عادی، طول گیاهچه، وزن خشک گیاهچه، شاخص طولی و وزنی بنیه گیاهچه در آزمایشگاه و درصد ظهور نهایی گیاهچه در مزرعه و شاخص سطح برگ ارزیابی گردیدند. نتایج نشان داد دما و بستر بر صفات مورد بررسی تاثیرداشت و ارقام نیز واکنشهای متفاوتی نشان دادند. بالاترین درصد جوانهزنی و درصد ظهور نهایی گیاهچه در مزرعه مربوط به بذرهای رقم ساری(JK (خشک شده در دمای 40 درجه سانتیگراد با بستر خشک کردن ثابت بود. طول و وزن خشک گیاهچه رقم کتول(DPX (برتر از رقم ساری(JK (بود. همچنین شاخص سطح برگ گیاهچه های حاصل از خشک کردن بذر رقم کتول(DPX (در دمای 30 درجه سانتیگراد و بستر خشک کردن آستانه سیالسازی بالاتر بود. نتایج نشان داد که دماهای خشک کردن 30 و40 درجه سانتیگراد دماهایی مناسب برای خشک کردن بذرهای با رطوبت بذر مورد بررسی با بسترهای خشک کردن مطالعه شده بود. همچنین در دماهای بررسی شده استفاده از بستر ثابت در دستگاه خشک کن سیال، برای خشک کردن بذر از نتیجه بهتری نسبت به دو بستر دیگر برخوردار بودند.

    کلیدواژگان: سویا، بنیه بذر، خشک کردن، بستر سیال
  • جلال مومنی*، مجید شکرپور، محمد صدقی، محمد انتصاری، اشکان عباسیان صفحات 229-239

    به منظور بررسی اثر سطوح مختلف فرسودگی و تنش مصنوعی خشکی بر جوانه زنی بذر گندم و برخی از ویژگی های گیاهچه آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار اجرا گردید. تیمارهای آزمایش شامل سطوح فرسودگی (شاهد، 65 و 130 ساعت فرسودگی در رطوبت نسبی 100 درصد و دمای3/0 ±41 سانتیگراد)، رقم (شاهپسند، آذر2 ،شهریار، الوند و زرین) و تنش خشکی مصنوعی با استفاده از 6000 PEG) شاهد، 3 -و 6 -بار) بود. نتایج نشان داد که فرسودگی 130 ساعت و تنش خشکی 3 -بار کمترین سرعت جوانه زنی را در رقم آذر2 ایجاد کرد، در حالیکه کمترین درصد جوانه زنی در همین رقم و در فرسودگی 65 ساعت با تنش 6 -بار مشاهده شد. کمترین میزان طول ریشهچه و ساقهچه به ترتیب در تیمارهای آذر2 × فرسودگی 65 ساعت × تنش شاهد و رقم شهریار × فرسودگی شاهد × تنش 6 -بار تولید گردید. با افزایش درجه فرسودگی و شدت تنش وزن خشک گیاهچه در همه ارقام روند کاهشی نشان داد. بیشترین مقدار استفاده از ذخایر بذر (SRUR) در فرسودگی شاهد در رقم شهریار و کمت رین مقدار آن در فرسودگی 130 ساعت و تنش 6 -بار در رقم آذر2 دیده شد. کمترین میزان میانگین کارایی استفاده از ذخایر بذر (SRUE (در تیمار آذر 2 × فرسودگی شاهد× تنش شاهد مشاهده شد. کمترین میزان میانگین کسر ذخایر مصرف شده بذر(FMSR (در تیمار آذر2 ×فرسودگی 130 ساعت × تنش 6 -بار دیده شد. این نتایج نشان میدهد که ارقام از نظر استفاده از ذخایر بذر در هنگام جوانه زنی دارای تفاوتهای ژنتیکی هستند و درجه فرسودگی بذر نسبت به سطوح تنش خشکی عامل مهمتری در کاهش بنیه بذر به شمار میآید. بنابراین، از صف ات مورد بررسی در این آزمایش به ویژه مقدار استفاده از ذخایر بذر(SRUR) میتوان جهت گزینش ارقام دارای بنیه بذر بالا استفاده کرد.

    کلیدواژگان: فرسودگی تسریع شده، تنش خشکی، گندم و جوانه زنی
|
  • Pages 127-134

    The aim of the this study was to investigate the allelopathic effect of aerial and underground tissues of mountain sagebrush (Artemisia aucheri) on seed germination properties, seedling length, number of leaves, seedling dry weight and seed vigor of Festuca arundinaseae species. For this purpose, species of Ar. aucheri selected from Taleghan rangelands in Tehran Province. Then for 72 hours aerial and underground issues were exposed to direct sunlight. After air drying, obtained powder was used to do the experiment. The provided powder of 3, 6 and 9 grams from aerial and underground tissues of sagebrush mountion (Ar. aucheri)  was mixed with 900 grams of sand in pots and arranged in a completely randomized with four replications. 10 seeds from Festucaarundinaceae  were planted in each pot to 2-3 cm depth and germination percentage, germination rate, mean germination time, seeding length, leaf number, seedling weight and seed vigor was measured. Result showed that above ground and underground parts of Ar. Aucheri reducted germination and vigor characteristics of Festuca arundinaseae. Comparing the influence of aboveground and underground tissues revealed that root effectiveness was more than shoot.Regardless of the type of Artemisia effective compounds, characteristics of this plant on seed germination and early growth of seedlings Festucaarundinaceae have adverse effects that can be considered seriously in developing culture program of these two plants.

    Keywords: Allelopathic activity, Seed germination, Artemisia aucheri, Festuca arundinaseae
  • Pages 135-146

    In order to study the effects of osmopriming on the germination of silage corn seeds (K.SC 704), a factorial experiment in a randomized completely block design with three replications was carried out in Qaemshahr faculty of agricultures lab in 2009. Factors included PEG with the density of 5 and 10%, KNO3 with the density of 1 and 2% and KCl 2 and 4% in the periods of 8, 16 and 24 hours. Primary root and length (mm), germination rate (Seed/day number), primary root  and shoot tresh weight (gr), primary t root dry (gr) weight, primary root/ primary shoot length proportion (R/S), primary root/ primary shoot tresh weight proportion (R/S), primary root/ primary shoot dry weight proportion (R/S) and normal seedlings number were measured. The results indicated that the maximum length of root is obtained (R/S) under factors of time and priming PEG with the density of 5% and time of 16 hours, but the highest amount of length of roots and stems and wet weight (R/S) with prime by PEG and KNO3 with the density of 5 and 2% in the period of 24 hours was recorded. The highest rate of germination and wet weight of root with priming PEG and KNO3 was obtained with the density of 5 and 2%.

    Keywords: Corn, Osmpriming speed, Germination rate seed
  • Pages 147-159
    To find methods of breaking seed dormancy,an experiment was arranged in a factorial experiment based on a completely randomized design with three replications in laboratory ofGorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resourcesduring 2010. The seeds were divided into three portions. Two portions of seeds within a period of two and four weeks in temperature of 4οC was remained uniformity under moist conditions (cold stratification) and one another part of seeds located in laboratory conditions and ordinary temperature. Then nine mechanical and chemical scarification treatments (using of gibberellic acid with concentration of 500, 1500 and 2000 ppm; 1, 2 and 4 minutes soaking in sulfuric acid; 1, 2 and 3 minutes of using of Emery)were applied on these seed portions and the germination percentage, rate and uniformity were investigated. Also, in order to determine the effect of treatments on permeability of seed coat to water, water adsorption trend of wild mustard (Sinapis arvensis) seed was studied after using of treatments. Results of experiment indicated that prechilling, scarification treatments and their interaction effects have significant effect on germination components. According to results, effective treatments following by 24 hours of soaking in gibberllic acid(density=2000, 1500 ppm) andmechanical scarification for 2 minutes treatment, in non-prechilling and 2 weeks prechilling. No use of prechilling treatment, germination percentage in 24 hours of soaking in gibberllic acid(density=2000, 1500 ppm) andmechanical scarification for 2 minutes treatment observed 58.5, 56 and 47.5%, respectively. Despite two weeks of moist chilling, germination percentage of these treatments with a slight increase was about 77.25, 76.5 and 53.25%, respectively, meanwhile under four weeks of moist chilling, germination percentage in above treatments decreased about 77, 65 and 66%. In the end it became clear that the best treatment for reduction of wild mustard seed dormancy and improve its germination was 24 hours of soaking in gibberllic acid(density=1500 ppm) andemery for 2 minutes treatment
    Keywords: Wild mustard, Seed dormancy, Scarification, Prechilling, germination
  • Pages 161-171

    In order to study germination characteristics of Tanacetum polycephalumin water and salinity stress conditions in different temperatures seven laboratories experimental were conducted. Temperatures regimes included 5, 10, 15, 20, 25, 30 and 45 °C. For each temperature, salinity and water stress was used in seven osmotic potential (0, -2, -4, -6, -8, -10 and -12 bar) of NaCl and PEG, respectively. Results of each experimental showed that increasing water and salinity stress decreased germination rate, germination percentage, plumule and radicle length, significantly. In salinity stress, germination percentage in most temperatures except 20 and 25°C in -12 bar of NaCl reached to 0, but in drought stress in most temperatures except 20 and 25°C -10  of PEG reached to 0. The maximum of germination percentage and germination rate was abserved in 0 bar in 25°C. Also maximum toleraance to salinity and drought stress was -12 and 10 bar of NaCl and PEG in 25°C, respectively. Results showed that 25°C is optimum temperature for this plant and it tolerates salinity stress up to -12 bar and water stress up to -10 bar at this temperature

    Keywords: Tanacetum polycephalum, temperature, germination, water, salinity stress
  • Pages 173-184

    In order to evaluate the role of seed osmopriming on the emergence, seedling establishment, grain yield and yield components of three soybean cultivars a factorial experiment was conducted on the basis of randomized complete blocks design with three replications at research farm of Tarbiat Modares University on summer 2010. Experimental materials were threesoybeancultivars (Telar, DPX and 032) producedunderdifferent levels ofwaterdeficit (irrigation after 50, 100 and 150 mm evaporation from evaporation pan class A) in the field of Seed and Plant Improvement Institute, Karaj in previous years. Seed osmopriming in five levels includes osmotic potentials -5, -10, -15 and -20 bar created by PEG6000 andnonpriming(control). Results showed that water deficit stress on mother plant decreased field emergence percentage and field emergence rate. However seed osmopriming improved emergence percentage, emergence rate and grain yield of seeds produced in diffrent irrigation conditions so that in seeds exposed to mild and sever stress condition, osmopriming with solution -20 bar increased the traitsmeasured incomparisonwithcontrol. The most grain yield and pod number.plant-1 was observed in seed osmopriming by -15 bar potential. It seems that the use of osmopriming is appropriate for compensation water deficit stress and improvement field emergence and grain yield

    Keywords: Osmotic pre-treatmnet, Soybean (Glycin maxL.), Seedling Establishment, Yield components, Water deficit stress
  • Pages 197-206

    In order to investigate the effect of Pseudomonas different strains on germination and seedling growth of two barley cultivars (Fasih and Bahman), an experiment was conducted as factorial based on a completely randomized design with three replicationsin laboratory of Agriculture College of University of Guilan. In this experiment, barley seeds of Fasih’s and Bahman’s cultivars inoculated with strains 93103, 36, 93103, 9336, 36103, 9310336. No inoculation treatment considered as control. Investigated characteristics were included radicle wet weight, plumule wet weight, radicle dry weight, shoot dry weight, radicle and shoot length, germination percentage, germination speed, vigor index and seedling water percentage. Obtained results showed that bacterium effect was significant on all of indices, so the integration of three Pseudomonas strains had the highest effect on investigated indices in compared with their application lonely. Interaction of bacterium × cultivar (except radiclewet and dried weight and radical length) was significant in all of measured characteristics. Fasih was better than Bahman from the viewpoint of vigor index, germination speed and shoot wet weight

    Keywords: Barley, Pseudomonas, germination percentage, Vigor index
  • Pages 207-218

    The effects of seed grading in 6 levels (3.25 to 5.5 mm), seed polishing in 5 levels (10 to 35 percent of original weight) and sorting out empty seed in 5 levels (10 to 50 percent of original weight) on germination by using gadouk monogerm seed in a completely randomized desigh with 4 replication were investigated. Results showed that 1000 seed weight vary from 7.18 up to 27 g. By increasing round sieve dimensions 1000 seed weight incresed. However, germination increased by increasing 1000 seed weight up to 14 g and over weight had no effect on germination. Seed polishing decreased one-thousands seed weight. Germination was increased by discharging small seed size. Germination was increased (especially small seed size) when less than 20 percent of initial seed lot weight was omitted by polishing treatment. However, when more than 20 percent of initial seed lot weight was omitted by polishing treatment germination was decreased, abnormal seedling and decapped fruit were increased. When empty seed was separated by air, germination of small and large seed increased up to 15 and 2 percent, respectively. Removing more than 20 percent of initial seed lot weight by air-separation had no effects on germination

    Keywords: sugar beet seed, Polish, Seed size, germination
  • Pages 219-228

    Seed deterioration and environmental stresses effects on seed germination are important factors limiting germination percentage (GP) and emergence homogenecity under field conditions. In order to study the effect of deterioration degree and artificial drought stress on wheat seed germination and seedling parameters; a factorial experiment were conducted based on a randomized complete block design with four replications. Treatments were seed deterioration degree (control, 65 and 130 hrs at 100% RH and 41±0.3 °C), cultivars (Shahpasand, Azar2, Shahriar, Alvand and Zarrin) and artificial drought stress applied with PEG6000 (control, -3 and -6 bar). Results showed that 130 hrs deterioration and -3 bar stress had the lowest germination rate (GR) in Azar2, while the lowest GP for this cultivar was observed under 65 hrs deterioration and -6 bar stress conditions. The shortest radical and plumule obtained from Azar2 and Shahriar at 65 hrs stress and -6 bar stress level. With increasing deterioration and stress levels, the seedling dry weight decreased in all cultivars. The greatest seed reservoirs using rate (SRUR) achieved in Shahriar cultivar at control levels of deterioration and stress, while the lowest value in Azar2 at 130 hrs deterioration and -6 bar drought stress. The lowest value for seed reservoir using efficiency (SRUE) was observed at Azar2*control deterioration*control stress, but the lowest value for FMSR at Azar2* 130 hrs deterioration* -6 bar stress. It is concluded that the cultivars are different genetically in seed reservoir consuming at germination and the deterioration level is more important in seed vigor decrease than drought stress. Therefore, parameters studied in this research specially SRUR are useful in screening of cultivars for high seed  vigor

    Keywords: accelerated ageing, drrought stress, wheat, germination
  • Pages 229-239

    In order to evaluate the effect oftemperature and bed drying methodon vigor of two cultivars ofsoybeanseeds Katoul (DPX) and Sari (JK), an experiment was performed at Agricultural Engineering Research Institute (AERI) and Seed and Plant Certification and Registration Research Institute (SPCRI) in Karaj. Seeds with primary moisture 16-17% dried at four temperatures 30˚C, 40˚C, 50˚C and 60˚C and three beds (stable,threshold fluidizingand fluidized). Then percentage of normal seedling, length of seedling, seedling dry weight,seedling vigorindex, final seedling emergenceand leaf area index were assessed. Result showed that temperature and bed affected traits. The highest germination(normal seedling) percentage wasrelated to Sari (JK) at 40°C in the fixed bed.Result showed that length and dry weight of seedling in Katoul (DPX) was  better than Sari (JK). Also higher leaf area index was observed in Katoul (DPX) at 30°Cin the threshold fluidized bed.According to the results, 30-40°C are suitable temperature for dryingseeds. Also constant bed in fluidized-bed drying was the best bed treatment.

    Keywords: soybean, Seed vigor, seed drying, fluidized-bed