فهرست مطالب

نشریه علوم و فناوری بذر ایران
سال سوم شماره 2 (پیاپی 6، پاییز و زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/07/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سمانه عبادتی، محمد انتصاری*، ناصر مجنون حسینی، حسین مقدم صفحات 137-151

    به منظور ارزیابی بهبود جوانه زنی بذرهای ماشک گل خوشه ای  و گاودانه زوال یافته، پژوهشی در آزمایشگاه بذر دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران-کرج در سال 1391 به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با 3 تکرار انجام شد. در این پژوهش بذرها به مدت صفر، 2 و 4 روز تحت آزمون پیری تسریع شده قرار گرفتند و سپس توسط سطوح مختلف توفوردی، اسید سالیسیلیک (SA) و بنزیل آمینو پیورین (BA) با25، 50 و 100میکرو مولار)به مدت 14 ساعت تیمار شدند.صفات مورد اندازه گیری عبارت بودند از: درصد، سرعت، یکنواختی جوانه زنی، طول ریشه چه و ساقه چه، وزن خشک گیاهچه و بنیه گیاهچه. نتایج نشان داد استفاده از روش هیدروپرایمینگ در بذرهای بدون زوال ماشک گل خوشه ای و گاودانه در بهبود بسیاری از مولفه های جوانه زنی از جمله درصد و سرعت جوانه زنی موثر می باشد. اما این روش برای بذرهای زوال یافته، که در نتیجه انباردار کردن نامناسب ایجاد شده کافی نبود. با افزایش شدت پیری سرعت و درصد جوانه زنی به طور معنی داری کاهش یافت. در این حالت استفاده از هورمون اسید سالیسیلیک (SA) و سیتوکنین صفات جوانه زنی را بهبود بخشید، اما استفاده از 2-4-D موجب کاهش سرعت جوانه زنی بذرهای زوال یافته گردید. نتایج این پژوهش نشان داد استفاده از اسید سالیسیلیک (SA) بسیاری از آثار زوال بذر را ترمیمنمود و جوانه زنی بذرها را بهبود بخشید، بهترین تیمار در این مطالعه اسید سالیسیلیک (SA) با غلظت 25 تا 50 میکرومولار بود.

    کلیدواژگان: پرایمینگ، زوال بذر، ماشک گل خوشه ای، جوانه زنی
  • روزبه فرهودی*، مریم مکی زاده تفتی صفحات 153-161

    به منظور بررسی تاثیر تیمارهای شکست خواب بذر گیاه گز خوانسار (adescendens Astracantha (آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی با 18 تیمار و چهار تکرار در بخش گیاهان دارویی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع در سال 1388 انجام شد.تیمارها شامل خراش دهی پوسته بذر با آب داغ 70 و 90 درجه سانتی گراد به مدت 10 و 15 دقیقه، خراش دهی پوسته بذر با اسید سولفوریک 90 درصد به مدت 15 ،30 و 45 دقیقه، سرمادهی بذر به مدت 2 ،4 و 6 هفته و ترکیبی از این تیمارها بود. نتایج نشان داد جوانه زنی بذر گز در سطح آماری یک درصد تحت تاثیر معنی دار تیمارهای آزمایش قرار گرفت. سرمادهی بذر گز به مدت 4 و 6 هفته سبب تحریک فعالیت آنزیم آلفا آمیلاز بذر به 1/13 و 14 نانومول بر بذر بر دقیقه شد. بیشترین درصد جوانه زنی بذر در تیمارهای 10 و 15 دقیقه خراش دهی با آب داغ 90 درجه سانتی گراد + 4 هفته سرمادهی مشاهده شد (81 درصد و 83 درصد). نتایج نشان داد خراش دهی بذر گز با اسید سولفوریک سبب آسیب به گیاهچه و افزایش تعداد گیاهچه های غیرنرمال گیاه گز شد. نتایج نشان داد بهترین تیمار برای شکست خواب بذر و تحریک جوانه زنی گز خوانسار خراش دهی بذر با آب داغ 90 درجه سانتیگراد به مدت 10 و 15 دقیقه + 4 هفته سرمادهی بذر بود.

    کلیدواژگان: آلفا آمیلاز، آب داغ، خواب بذر، گز خوانسار، سرمادهی
  • بهرام میرشکاری* صفحات 163-171

    به منظور مطالعه تاثیر پیش تیمار هورمونی و فیزیکی بر ویژگیهای جوانه زنی بذر و بنیه گیاهچه های گندم، آزمایشی در سه تکرار در طی سال زراعی 1392 -1391 در آزمایشگاه و گلخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز اجرا شد. عوامل مورد مطالعه عبارت از پیش تیمارهای هورمونی شامل اسید جیبرلیک و کینتین در غلظتهای 50 ،100 ،150 و 200 قسمت در میلیون به مدت 20 ساعت و پیش تیمارهای فیزیکی بذر شامل اولتراسونیک، لیزر، میدان مغناطیسی، اشعه های گاما و بتا در مدت زمانهای 5 و 10 دقیقه و شاهد بود. بذور گندم تیمار شده در هورمونهای اسید جیبرلیک و کینتین غلظتهای 50 تا 150 قسمت در میلیون، به زمان جوانه زنی کمتری نیاز داشتند. به غیر از دو تیمار غلظت 50 قسمت در میلیون اسید جیبرلیک و کینتین، بقیه تیمارها از وزن خشک گیاهچه پایین تری برخوردار بودند. تیمارهای اشعه لیزر و میدان مغناطیسی به مدت 5 دقیقه روی زمان تا تکمیل جوانه زنی بذر گندم موثرتر از سایر تیمارها بودند. گیاهچه های حاصل از بذور در معرض میدان مغناطیسی به مدت 5 دقیقه نسبت به اشعه بتا و اولتراسونیک بنیه قویتری داشتند. توصیه میشود بذور گندم قبل از کاشت با هورمونهای اسید جیبرلیک و کینتین و یا اشعه لیزر و میدان مغناطیسی تیمار شوند.

    کلیدواژگان: اولتراسونیک، پیش تیمار فیزیکی، وزن خشک، ویژگی های جوانه زنی
  • مجید عبدلی*، محسن سعیدی، ماندانا آژند، سعید جلالی، هنرمند صفحات 173-187

    تنظیم کننده های رشد گیاهی از مهمترین عوامل موثر در شکل گیری عملکرد دانه محسوب می شوند. با این وجود نقش های فیزیولوژیک آنها به طور کامل شناسایی نشده است. از طرف دیگر تنش خشکی از عوامل اصلی کاهش تولید محصولات زراعی است و علاوه بر افت عملکرد بر خصوصیات جوانه زنی نیز تاثیر می گذارد. به همین منظور، آزمایشی در دو بخش مزرعهای و آزمایشگاهی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه طی سال های 89-1388 و 90-1389 در قالب اسپلیت پلات-فاکتوریل بر پایه بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار اجرا شد. آبیاری در دو سطح شامل بدون تنش و تنش کم آبی (قطع آبیاری پس از گرده افشانی تا رسیدگی فیزیولوژیکی) به عنوان کرت اصلی مد نظر قرار گرفت و ترکیب ارقام گندم پیشتاز و مرودشت، 336 و DN-11 همراه با تیمارهای محلول پاشی ایندول استیک اسید (با غلظت 50 میکرومولار) در سه سطح شامل شاهد، اوایل مرحله تقسیم سلولی (گرده افشانی) و پرشدن دانه (14 روز پس از گرده افشانی) درکرتهای فرعی قرار گرفتند. در شرایط بدون تنش عملکرد دانه رقم مرودشت بیشتر از دیگر ارقام بود. کاهش شدید عملکرد دانه در این رقم طی تنش کم آبی نشان داد که حساسیت این رقم نسبت به تنش کم آبی بیشتر از سایر ارقام است و کمترین کاهش عملکرد دانه طی تنش رطوبتی مربوط به رقمDN-11 بود. محلول پاشی ایندول استیک اسید در ابتدای تقسیم سلولی دانه های در حال رشد، موجب افزایش معنی دار عملکرد دانه شد که در این شرایط بیشترین افزایش عملکرد دانه در رقم مرودشت دیده شد. ولی اعمال این تیمار در مرحله پرشدن دانه چنین اثری نداشت. بذور بدست آمده از مزرعه در آزمایشگاه از نظر خصوصیات جوانه زنی مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج نشان داد که طول ریشه چه و درصد جوانه زنی تحت تاثیر تنش کم آبی قرار نگرفتند و به غیر از پارامترهای نسبت ساقه چه به ریشه چه و سرعت جوانه زنی که طی تنش افزایش یافتند بقیه پارامترهای کاهش چشمگیری نشان دادند. مقایسه میانگین اثر محلول پاشی ایندول استیک اسید مخصوصا در ابتدای پرشدن دانه بیانگر اثر معنی دار آن بر خصوصیات جوانه زنی بود به طوری که سبب افزایش صفات جوانه زنی گردید. با توجه به نتایج به دست آمده احتمالا اکسین با تاثیرگذاری بر کیفیت بذور تولید شده و نه افزایش کمیت (وزن دانه) موجب اثرات مثبت بر خصوصیات جوانه زنی شده است.

    کلیدواژگان: گندم، تنش کم آبی، ایندول استیک اسید، عملکرد دانه، درصد جوانه زنی، بنیه بذر
  • محمدعلی دری*، بهنام کامکار، مهناز اقدسی، الهه کمشی کمر صفحات 189-200

    به منظور بررسی دماهای کاردینال جوانه زنی بذر گیاه دارویی ماریتیغال marianum Silybum آزمایشی به صورت طرح کاملا تصادفی در چهار تکرار در آزمایشگاه بذر دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اجرا شد. بذرها در دماهای 5 ، 10 ،15 ،20 ،25 ،30 و 35 درجه سانتیگراد قرار گرفتند. بذرهایی که طول ریشه چه آنها حداقل دو میلیمتر بود جوانهزده محسوب شده و شمارش شدند. سرعت جوانهزنی و درصد جوانه زنی تجمعی در هریک از دماها محاسبه شدند. سرعت جوانه- زنی با استفاده از دو روش عکس زمان رسیدن به 50 درصد جوانه زنی (D50) و عکس میانگین زمان جوانهزنی محاسبه شد. برای بدست آوردن دماهای کاردینال جوانه زنی از هشت مدل رگرسیونی غیر خطی استفاده شد. نتایج نشان داد تاثیر دما بر درصد جوانه زنی، زمان رسیدن به 50 درصد جوانهزنی و عکس زمان رسیدن به 50 درصد جوانهزنی و همچنین عکس میانگین زمان جوانه زنی درسطح یک درصد معنیدار شد. بالاترین درصد جوانهزنی در دمای 15 درجه سانتیگراد بدست آمد. براساس آماره های ضریب تبیین، میانگین مطلق خطا و جذر میانگین مربعات خطا، مدل دوتکهای برآورد بهتری داشت. با استفاده از این مدل و براساس زمان رسیدن به 50 درصد جوانه زنی دمای پایه 75/2 ،مطلوب 51/31 و سقف 38 درجه سانتیگراد برآورد شد. برای محاسبه سرعت جوانه زنی، استفاده از D50/1 به دلیل داشتن ضریب رگرسیون بالاتر و جذر میانگین مربعات خطای کمتر نسبت به عکس میانگین زمان جوانه زنی، شاخص برتری میباشد.

    کلیدواژگان: دما، سرعت جوانه زنی، ماریتیغال، مدل دوتکهای
  • لیلا نورانی، آنیتا نماینده* صفحات 201-209

    به دلیل مشکلات ناشی از مصرف علف کش ها روش های طبیعی قابل قبولی برای کنترل علفهای هرز شناسایی شده است دگرآسیبی به وسیله آزاد سازی موادآلی وشیمیایی میتواند یکی از راه های ارزشمند در جهت کنترل علف های هرز باشد. آزمایشی به منظور ارزیابی اثرات بقایای گیاه مرزه و ترخون بر جوانه زنی و رشد علف هرز یولاف خودروی درگلخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد واحد شیراز انجام شد. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب بلوک کامل تصادفی با سه تکرار و سه عامل اجرا گردید (عامل اول در دو سطح گیاه مرزه و ترخون وعامل دوم درچهارسطح مقدارهای دو، چهار و شش درصدگیاهان مذبور عامل سوم در دو سطح برگ و ساقه، در هر تکرار دوازده بذر). پارامترهای جوانه زنی در7،11،9 و 13روز پس از کاشت بذر ها شمارش و پارامترهای مختلف اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که کاربرد برگ وساقه گیاهان مرزه و ترخون موجب کاهش صفات مورد مطالعه شد و بر جوانه زنی و رشد اولیه یولاف خودروی تاثیر منفی گذاشت. بقایای گیاه مرزه نسبت به ترخون اثر دگرآسیبی بیشتری داشت بطوریکه در این تیمار ها صفات مورد مطالعه در بقایای وزنی شش درصد بقایا بیشترکاهش یافته بنابراین با توجه به اینکه بقایای گیاه مرزه و ترخون از جوانه زنی و رشد علف هرز یولاف خودروی جلوگیری می کند، می توان از این گیاهان درمطالعات آتی برای کنترل علف هرز یولاف خودروی استفاده کرد.

    کلیدواژگان: دگرآسیبی، مرزه، ترخون، یولاف خودروی، علف هرز، جوانه زنی
  • تکتم مستشار شهیدی*، محمد خواجه حسینی، محمدحسن راشد محصل صفحات 211-222

    به منظور بررسی نقش موسیلاژ در جوانه زنی بذر گیاهان دارویی تحت شرایط تنش خشکی، آزمون جوانه زنی در 4 تکرار 25 تایی بذر 13 گونه گیاه دارویی شامل: قدومه Alyssum homalocarpumخاکشیرDescurainia Sophia، کتانLinum usitatissimumsشنبلیله Trigonella  foenumgraecumبادرنجبویهMelissa officinalisبالنگو Lallemantia ibrica مریم گلی و مریم گلی کبیرSalvia officinalis and  Salvia sclareaاسفرزه  Plantago  psylliumاسفرزه فرانسوی Plantago  ovateبارهنگ کبیر   Plantago  majorریحان سبز و بنفشOcimum basilicum  (green) and (violet از خانواده های چلیپاییان (Brassicaceae کتان (Linaceae) نیامداران (Fabaceae) نعناعیان (Lamiaceae) و بارهنگ (Plantaginaceae) در پتری دیشهای با قطر دهانه 9 سانتی متری روی کاغذ صافی مرطوب شده با آب مقطر در آزمایشگاه تحقیقات بذر دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1391 انجام شد. به منظور اعمال تنش خشکی، پتانسیل های اسمزی با پلی اتیلن گلایکول در 5 سطح صفر، 0/1-، 0/2-، 0/3-، 0/4- مگاپاسکال ایجاد و درصد و متوسط زمان جوانه زنی گونه های مذکور تعیین شد. نتایج نشان داد سطوح پتانسیل اسمزی اثر معنی داری بر درصد و متوسط زمان جوانه زنی بذر گونه های فوق داشت (p ≤ 0.1).Plantago psylliumMelissaofficinalis,Linum usitatissimumsگونه های متحمل به فشار اسمزی وMelissa officinalis, Alyssum homalocarpum, Plantago  majorگونه های حساس به فشار اسمزی بودند، سایر گونه ها از تحمل متوسط در سطوح مورد بررسی تنش برخوردار بودند. به نظر می رسد مقدار موسیلاژ در میزان تحمل به تنش در گونه های فوق موثر بوده و همچنین موسیلاژ اثر مثبتی بر کاهش اثر تنش در اکثر گونه های مورد بررسی داشت که می تواند مزیتی اکولوژیک در مرحله جوانه زنی آن ها در شرایط تنش خشکی باشد.

    کلیدواژگان: موسیلاژ، متوسط زمان جوانه زنی، درصد جوانه زنی، تنش خشکی، پلی اتیلن گلایکول
  • علی شایانفر، رضا توکل افشاری*، هوشنگ علیزاده، عبدالرحمن رسول نیا صفحات 223-232

    تنش خشکی از عوامل نامساعد محیطی است که رشد گیاهان زراعی را به ویژه در مراحل اولیه جوانه زنی تحت تاثیر قرار میدهد. جوانه زنی بذر فرآیندی پیچیده است که شامل سه فاز مهم است که در مرحله پیش از خروج ریشهچه (فاز دوم جوانه- زنی) تغییرات بسیاری از نظر پروتئینی به ویژه در ناحیه محورجنین که بخش زنده بذر است، اتفاق میافتد. این مطالعه برای فهم تاثیر تنش خشکی بر الگوی پروتئینی در فاز دوم جوانه زنی انجام شد. اثر تنش خشکی (پتانسیل آب 12 -بار) بر الگوی پروتئینی محورجنین دو رقم گندم متحمل و حساس (به ترتیب ارقام سرداری و قدس) در سه تکرار به صورت فاکتوریل و در قالب طرح بلوک کامل تصادفی ارزیابی گردید. تنش خشکی سبب کاهش درصد جوانه زنی 50 درصدی در پتانسیل آب 12 - بار نسبت به تیمار شاهد شد. طی تجزیه ژلهای الکتروفورزی دوبعدی در محورجنین گندم 1000 لکه تکرارپذیر مشاهده شد که 25 لکه در سطح 5 درصد در بین تیمارها تفاوت معنی داری را نشان دادند. در مقایسه رقم متحمل نسبت با حساس در 25 لکه معنیدار، تعداد 10 و 13 لکه در شرایط شاهد، 11 و 13 لکه در شرایط تنش، به ترتیب کاهش و افزایش بیان را نشان دادند. از جمله پروتئین های احتمالی دخیل در جوانه زنی طی تنش میتوان به پروتئین های شوک حرارتی، بازدارنده های آلفا آمیلازی، پروکسیردوکسینها اشاره کرد. نتایج نشان داد که فراوانی این پروتئین ها تحت تنش خشکی به شدت و مقدار تنش و زمان آبنوشی بستگی دارد.

    کلیدواژگان: جوانه زنی، پروتئومیکس، محور جنین بذر، گندم نان
  • سارا طهماسبی گوجگی*، حسنعلی نقدی بادی، علی مهرآفرین، وحید عبدوسی، محمدرضا لبافی صفحات 233-239

    تحقیق حاضر به منظور ارزیابی برخی مدلهای رگرسیونی غیرخطی برای تخمین دماهای کاردینال گونه های دارویی مهم جنس مریمگلی (hypoleuca. S ،nemorosa. S و macrosiphon Saivia اجرا شد. آزمایش بصورت فاکتوریل با چهار تکرار در آزمایشگاه کشت و توسعه پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، در سال 1392 انجام شد. در این آزمایش بذور تحت تاثیر شش تیمار دمایی (10 ،16 ،20 ،24 ،28 و 32 درجه سانتیگراد) قرار گرفتند و سرعت جوانهزنی بذور محاسبه گردید. برای بررسی و پیشبینی سرعت جوانهزنی نسبت به دما از مدلهای دندان مانند، دوتکه ای و بتا استفاده گردید. برای 1 انتخاب مدل برتر از معیارهای ریشه دوم میانگینهای خطا (RMSE) ،شاخص آکاییک تصحیح شده (AICc) و ضریب تبیین R 2 adj بین ساعت تا جوانه زنی مشاهده شده و پیشبینی شده، استفاده شد. بر این اساس، در گونه های مریمگلی مورد بررسی، مدل های دو تکه ای ودندان مانند نسبت به مدل دیگر سرعت جوانهزنی نسبت به دما را بهتر توصیف کردند. بطور کلی دمای پایه، دمای مطلوب و دمای سقف با توجه به مدل برتر (دوتکه ای) برای، گونه nemorosa. S به ترتیب 58/7 ،66/25 و 25/31 درجه سانتیگراد، برای گونه macrosiphon. S ،به ترتیب، 22/7 ،45/26 و 9/29 درجه سانتیگراد محاسبه شد و برای گونه hypoleuca. S ،طبق مدل برتر (دندانمانند)، دمای پایه، دمای مطلوب فوقانی، دمای مطلوب تحتانی و دمای سقف به ترتیب 77/7 ،66/18 ،76/27 و 32 درجه سانتیگراد تخمین زده شد. باتوجه به نتایج می توان برای کمیسازی واکنش سرعت جوانه زنی این گونه ها از مدلهای پیشنهادی استفاده کرد

    کلیدواژگان: مریم گلی، سرعت جوانه زنی، مدلهای رگرسیونی غیر خطی، دماهای کاردینال
  • روزبه فرهودی*، مریم مکی زاده تفتی صفحات 241-249

    این تحقیق به منظور بررسی تیمارهای شکست خواب بذرکرفس کوهی (odoratissma Kelussia (در قالب طرح کاملا تصادفی در پنج تکرار در سال 1391 در موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع ایران انجام شد. تیمارهای آزمایش عبارت بودند از سرمادهی (دمای 4 درجه سانتیگراد بالای صفر به مدت 4 ،6 ،8 و 10هفته)، اسید جیبرلیک (محلول 250 ،500 و 1000 پی پی ام) و ترکیب تیمارهای سرما و اسید جیبرلیک (محلول 500 پی پی ام اسید جیبرلیک توام با دمای 4 درجه سانتیگراد بالای صفر به مدت 4 ،6 ،8 و 10هفته). نتایج نشان داد جوانه زنی و رشد گیاهچه کرفس کوهی تحت تاثیر تیمارهای شکست خواب بذر قرار گرفت (01.0).اسید جیبرلیک (% 86 و% 88) مشاهده شد. همچنین نتایج نشان داد بیشترین طول ساقه چه و ریشه چه کرفس کوهی پس از 40 روز نیز تحت تاثیر این دو تیماربه دست آمد. بیشترین فعالیت آنزیم آلفا آمیلاز بذر کرفس کوهی تحت تاثیر تیمارهای تحت تاثیر تیمارهای 8 و 10 هفته سرمادهی توام با محلول 500 پی پی ام اسید جیبرلیک (به ترتیب 2/14 نانومول بر بذر بر دقیقه و 8/13 نانومول بر بذر بر دقیقه) مشاهده شد. تیمار های 8 و 10 هفته سرمادهی توام با محلول 500 پی پی ام اسید جیبرلیک بهترین تیمار جهت تحریک جوانه زنی و رشد اولیه گیاهچه کرفس کوهی در این آزمایش بود.

    کلیدواژگان: آلفا آمیلاز، خواب بذر، درصد جوانه زنی، شاخص بنیه بذر
|
  • Pages 137-151

    During seed storage, some seeds traits might change and seed vigor may decrease in bad storage situation, to determine the effect of some hormones in different concentrations, the study was conducted in biotechnology laboratory of Agriculture University of Tehran in 2012. In this study, seeds aging were tested for 0, 2 and 4 days and after they were primed with distilled water, salicylic acid, IAA and kinetin. Traits measured included germination percent, germination rate, shoot length, root length, seedling dry matter and vigor. The results showed that hydro priming improved many characteristics in fresh seeds but it's not very useful for seeds under ageing conditions. For rising seed vigor in these cases, it's better to use hormones, especially salicylic acid which is called tolerant hormone. Using IAA because of broadleaf control property, it doesn’t seem logically. The best treatment in this study was salicylic acid in low concentration

    Keywords: priming, Seed aging, common vetch, germination
  • Pages 153-161

    In order to survey the effects of dormancy-breaking methods on Kelussia odoratissmaseeds a completely randomized design was implemented at five replications in Research Institute of Forest and Rangelands, 2010. Treatments were: seed stratification (4°C for 4, 6, 8 and 10 weeks), socking in gibberllic acid (250, 500 and 1000 ppm solutionfor 12 hr) and seed stratification and gibberllic  acid combination (500 ppm +4°C for 4,6,8 and 10 weeks). Results showed significant differences among treatments (pKelussia odoratissma α-amylase activity obtained of   500 ppm +4°C for 8 and 10weeks (14.2 and 13.8 nm seed-1 min-2). Results indicated Kelussia odoratissma seed treatment with 500 ppm +4°C for 8 and 10weeks was the best treatment for induction Kelussia odoratissma seed germination

    Keywords: α-amylase, germination percentage, Seed dormancy, Vigor index
  • Pages 163-171

    In order to study the effect ofhormonal andphysical priming techniques on seed germination and seedling establishment of wheat, an experiment was conducted in Islamic Azad University, Tabriz, Iran, in 3 replications during 2012-13. Studied factors were hormonal seed priming materials(gibberlic acid and kinetin in 50, 100, 150 and 200 ppm concentrations) and physical seed priming agents (ultrasonic, laser, magnetic field, gamma and beta radiations for 5 and 10 minutes) included control. Results indicated that those seeds treated in gibberlic acid and kinetin of 50-150 ppm germinated faster. Except of 50 ppm gibberlic acid and kinetin of, other treatments had lower seedling dry weight. Effect of laser and magnetic field for 5 minutes was effective on time to final germination than other treatments. Seedling from magnetic field for 5 minutes had greater vigor than ultrasonic and beta. Wheat seeds priming before sowing with gibberlic acid and kinetin or laser and magnetic field is recommended.

    Keywords: Ultrasonic, Physical priming, Dry weight, Germination characteristics
  • Pages 173-187

    Plant growth regulators are the main factors in grain yield formation However, their physiological roles have not been fully identified. On the other hand, water stress is the main factor in reducing grain yield and germination characteristics. To this end, two experiments were carried out in the research farm and laboratory of Campus of Agriculture and Natural Resources of Razi University in Iran during 2010-2011 and 2011-2012 years in a split-plot factorial arranged in a randomized complete blocks design with three replications. The irrigation treatments including non water stress and water deficiency stress (from anthesis and continued until physiological maturity). The wheat cultivars including Pishtaz, Marvdasht, DN-11and 336 and the foliar application of indole acetic acid (dose of 50 μM)treatments including control, used at the beginning of grain growth (from anthesis) and at the beginning of grain filling (from 14 days after anthesis) at the entire plants. Under non water stress, the grain yield of Marvdasht was greater than other cultivars. More yield reduction of this Marvdasht in water deficiency compared to other cultivars showed more sensitivity of this cultivar to post-anthesis water deficiency and DN-11 in this situation had the lowest grain yield reduction. Foliar application of indole acetic acid (IAA) at the beginning of grain growth caused the most increase in grain yield. In this situation, IAA caused more increase in the grain yield of Marvdasht cultivar. But, this treatment at the beginning of grain filling did not have such effect. Seeds were obtained from the field were studied in the view of germination and seedling growth characteristics in the laboratory and the result showed that, plumule length and germination percentage were not affected by post-anthesis water deficiency. Under post-anthesis water deficiency, Plumule to radicle ratio and germination rate significantly increased and other parameters showed a significant decrease. Mean comparison of foliar application of IAA at the beginning of grain filling showed that this significantly increased germination characteristics. With respect to these results, Auxin may via positive effects on seed quality and not quantity (seed weight) may be had positive effects on seed germination characteristics.

    Keywords: Wheat, Water deficiency stress, Indole acetic acid, Grain yield, germination percentage, Seed vigor
  • Pages 189-200

    In order to evaluate cardinal temperatures of milk thistle (Silybum marianum)germination an experiment was carried out in the laboratory of Plant Production College, Gorgan University Agricultural Science and natural resources. Seven temperatures in a completelyrandomized design with four replications was used. Temperatures were 5 to 35ºC by 5ºC intervals. The seeds with 2 mm radicles were counted as germinated seeds.The germination rate percentage and cumulative seed germination percentage were calculated for each given temperatures.Cardinal temperatures (T-base, T-optimum and T-ceiling), also, were estimated using eight non linear regression models. The effect of temperature on total germination percentage, time to 50% germination (D50) and germination rate based on 1/D50 and mean germination time inverse (1/MGT) was significant at 1% of probability level. Results indicated that by increasing temperature up to 15ºC germination increased and after that declined. Based on the highest R² and the lowest MAE and RMSE segmented model was determined as the superior model. Thus, Tb, To and Tc for D50 (time to %50 germination) were estimated as 2.75, 31.51 and 38 using segmented model.To calculate germinationrate 1/D50 index was better than 1/MGT due to higher regression coefficient and less RMSE.

    Keywords: germination rate, Segmented model, Silybum marianum, temperature
  • Pages 201-209

    Due toproblems arising from the use of natural methods acceptable herbicides for weed control has been identified. Allelopathyby releasing allochimical be one way to control weeds is worthwhile.  In order to show the effects of aqueous extracts of Tarrgon  and Savory on germination and growth of weeds Savory  Oats seed  in greenhouse, in College of Agricultural of azad university of shiraz, shiraz, Fars provenice, Iran wasconducted.experimentin a randomized complete block design with three replications and three factors were performed(The first factorin both savory and tarragon plant surface and the second factor and the third factor 4 levels in both leaf and stem). 7, 9, 11 and 13 days after sowing germinated seeds counted and the various parameters, was measured. resultsindicated that theuse ofsavory andtarragonleaves andstems of plantsmay reducethegermination andearly growthtraitsandoatsvehiclehas affected.SavoryTarragonplantdebriseffectwas moreandmoretraitshas reducedby 6%. A recentevaluationofallelopathiceffectsonweeds,crop residues, andothermaterialstoreduce reliance onherbicidesisnormaldamage. Future studies of this plant can be used to control weeds, oats .

    Keywords: Allelopathy, Savory, Tarragon, oats, Weeds, germination
  • Pages 211-222

    To investigate the role of mucilage in germination of medicinal plants in drought stress conditions, germination test conducted on 4 replications of 25 seeds of 13 species of medicinal plants with mucilage from the families of Lamiaceae, Brassicaceae, Fabaceae, Linaceae and Plantaginaceae in 9 cm diameter petridishes with filter paper premoistined with distilled water in the Seed Laboratory, Faculty of Agriculture, Ferdowsi University of Mashhad in 2012. Different levels of waterpotential (0, -0.1, -0.2, -0.3, -0.4 MPa) using PEG applied and germination percent and mean germination time (MGT) of the species were determined.Results showed osmotic potential levels had a significant effect on the germination percent and mean germination time (MGT) of the species (P≤0.01). P. psylliumM. officinalis and L. usitatissimum were tolerant while, S.officinalis,A.homalocarpum and P.major were sensitive species and other species showed moderate tolerance. It seems amount of the mucilage of species was effective on tolerance of the species. The positive effect of the mucilage on the reduction of stress in the majority of the species may have an ecological benefit in the harsh conditions for the germination of the species with mucilage.

    Keywords: mucilage, Mean Germination Time, germination percent, Drought Stress, Polyethylene Glycol
  • Pages 223-232

    Drought stresses are unfavorableenvironmentalfactors that affect crop growth especially in the early stagesof germination. Seed germination is a complex process that involves three main phases that in phases before radicle protrusion (second germination phase) many process was occurred in embryo axes as living part of seed. This study was carried out to understand the effectof drought stress onprotein patterns in the second phase of germination. In order to analysis the effects of drought stress (-12 bar) on wheatembryo proteome (Sardari and Qods respectively tolerant and susceptiblecultivar), factorialexperiment was conducted in a Randomized completely block designwith three replications. Drought stress decreased germination percentage and causedadverse effects on the proteins pattern. Two-dimensional gel electrophoresis analysis of wheat embryo axis showed 1000spotswerereproducible that 25 spots between treatments indicated significant differences on 5% level. In control condition, in comparison tolerant to susceptiblecultivar, 10 and 13 spots and in stress condition, 11 and 13 spots were down and up regulated respectively.Possible proteins such as alpha amylase inhibitor, 1–Cys peroxiredoxin and Heat shock proteins may be involve in drought stress during seed germination. The results showed that the frequency of these proteins under drought stress depends on severity and amount of stress and imbibition time.

    Keywords: Embryo seed, germination, Proteomics, Wheat
  • Pages 233-239

    Evaluating of an appropriate model is critical for quantifying the response of germination rate to temperature and determination of cardinal temperatures. This study was conducted to evaluate different nonlinear regression models to describe response of germination rate to temperature in Salvia species. The regression models were dent-like, segmented and beta. Root mean squareof error, coefficient of determination, correlation coefficient and regression of predicted values versus observed ones were used to find the appropriate model(s). Dent-like and segment models were superior compared to the Beta model in Salvia species. It was concluded that these models can be used to quantify response of Salvia species germination to temperature and to obtain cardinal temperature of germination. These parameters are required to predict Salvia species germination and emergence.

    Keywords: cardinal temperatures, germination rate, Nonlinear models, Salvia
  • Pages 241-249

    In order to survey the effects of dormancy-breaking methods on Kelussia odoratissmaseeds a completely randomized design was implemented at five replications in Research Institute of Forest and Rangelands, 2010. Treatments were: seed stratification (4°C for 4, 6, 8 and 10 weeks), socking in gibberllic acid (250, 500 and 1000 ppm solutionfor 12 hr) and seed stratification and gibberllic  acid combination (500 ppm +4°C for 4,6,8 and 10 weeks). Results showed significant differences among treatments (pKelussia odoratissma α-amylase activity obtained of   500 ppm +4°C for 8 and 10weeks (14.2 and 13.8 nm seed-1 min-2). Results indicated Kelussia odoratissma seed treatment with 500 ppm +4°C for 8 and 10weeks was the best treatment for induction Kelussia odoratissma seed germination

    Keywords: α-amylase, germination percentage, Seed dormancy, Vigor index