فهرست مطالب

مدیریت منابع در نیروی انتظامی - پیاپی 28 (زمستان 1398)

فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی
پیاپی 28 (زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/10/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شهرزاد نیری*، محمود دهقان نیری صفحات 1-32
    زمینه و هدف

    این پژوهش با هدف بررسی کلیشه های جنسیتی و کلیشه های مدیریتی در دو بخش صنعت و خدمات انجام شده است.

    روش شناسی

    این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- هم بستگی است. نمونه آماری شامل 615 نفر مشتمل بر 340 نفر از بخش صنعت و 275 نفر از بخش خدمات انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسش نامه انجام شد. برای بررسی برازش مدل اندازه گیری از معیارهای آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و شاخص متوسط واریانس استخراج شده و برای برازش مدل ساختاری از شاخص های ضریب تعیین، ضریب قدرت پیش بینی و نیکویی برازش استفاده شد. بررسی سوال های پژوهش با استفاده از آزمون های تی دو نمونه مستقل، تحلیل واریانس، تعقیبی توکی و تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری انجام شد.

    یافته ها

    یافته ها بیان گر آن است که میزان برخورداری زنان از صفت عاملیت در دو بخش خدمات و صنعت با یکدیگر تفاوت معنی داری ندارد. میزان برخورداری زنان از صفت پیوندجویی در بخش صنعت بیش تر از بخش خدمات است. به علاوه زنان در بخش خدمات به یک اندازه برای تمام نقش های مدیریتی مناسب هستند، در حالی که در بخش صنعت نقش اطلاعاتی برای زنان مناسب تر تشخیص داده می شود. ویژگی عاملیت در دو بخش صنعت و خدمات دارای تاثیر مثبت بر ایفای نقش های مدیریتی است، در حالی که ویژگی پیوندجویی در بخش صنعت بر ایفای نقش های اطلاعاتی، تصمیم گیری و میان فردی و در بخش خدمات صرفا بر ایفای نقش میان فردی تاثیر مثبت دارد. 

    نتیجه گیری

    نگرش های کلیشه ای در هر دو بخش صنعت و خدمات وجود دارد. این نگرش های کلیشه ای در بخش صنعت پررنگ تر از بخش خدمات هستند.

    کلیدواژگان: کلیشه جنسیتی، نقش مدیریتی، صنعت، خدمات
  • شیرین کاظمی راد، محمد عطایی*، سید مهدی الوانی، غلامرضا معمارزاده طهران، محمود البرزی صفحات 33-64
    زمینه و هدف
    با توجه به نقش مهم مدیران پیش کنش در ارتقای عملکرد سازمان، شناخت ویژگی های این مدیران از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛بنابراینهدف پژوهش، ارایه مدلی برای شناسایی ویژگی های مدیران پیش کنش ناجا و پیش بینی میزان پیش کنشی آن ها در شرایط عدم قطعیت است. روش شناسی: این پژوهش، از نظر هدف، توسعه ای و از نظر ماهیت پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان و مدیران و معاونان نیروی انتظامی استان گیلان است. برای گردآوری داده ها از دو پرسش نامه استفاده شد. به منظور طراحی مدل از سیستم استنتاج فازی به وسیله نرم افزار متلب بهره گرفته شد. یافته ها: سه ویژگی مهم مدیران پیش کنش شامل ویژگی های شخصیتی، انگیزش درونی و دانش، مهارت، توانایی سبب پیش کنشی مدیران می شوند. افزایش شدت این ویژگی ها سبب ارتقای سطح پیش کنشی مدیران خواهد شد. ویژگی های شخصیتی بیش ترین تاثیر را بر پیش کنشی مدیران ناجا دارد. انگیزش و دانش، مهارت، توانایی از نظر میزان اثرگذاری بر پیش کنشی به ترتیب در رتبه های بعدی اهمیت قرار دارند.
    نتیجه گیری
    برای شناسایی و انتصاب مدیران پیش کنش ناجا، تمرکز بر ویژگی های شخصیتی (هم چون برون گرایی، وجدان، تجربه پذیری، حیطه کنترل درونی، ریسک پذیری، قاطعیت، مشورت جویی، بردباری، انتقادپذیری، مثبت اندیشی، انعطاف پذیری، توکل گرایی، خوش بینی و عمل گرایی)، انگیزش درونی (مانند انگیزه پیشرفت، خودشکوفایی، خودکارآمدی وسعت نقش، انگیزه کسب اعتبار فردی، تمایل به نقش انعطاف پذیر) و دانش، مهارت، توانایی (هم چون برخورداری از دانش شغلی و محیطی، مهارت های سازمانی و ارتباطی، هوشمندی، هوش عاطفی و توانایی تصویرسازی ذهنی) مورد توجه مدیران عالی نیروی انتظامی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ویژگیهای شخصیتی، انگیزش درونی، پیش کنشی، سیستم استنتاج فازی
  • زهره شرعی، سید عباس ابراهیمی*، حسین دامغانیان، عظیم زارعی صفحات 65-90
    زمینه و هدف

    در سالیان اخیر پژوهشگران از عوامل متعددی برای موفقیت در کشف و شناسایی، توسعه و بهره برداری از نخبگان و استعدادهای برتر یادکرده اند که به نظر می رسد نشان سازی ملی در این حوزه یکی از اصلی ترین عوامل موثر در این فرآیند باشد. براین اساس پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل نشان سازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر عرصه علم و فناوری انجام شده است.

    روش شناسی

    این پژوهش با رویکردی آمیخته، توصیفی-اکتشافی و همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، نخبگان، مدیران بنیاد ملی نخبگان و اساتید مربوطه در این حوزه بوده است. نمونه های آماری با روش های هدفمند قضاوتی و گلوله برفی و در دسترس انتخاب گردیده و داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته و پرسشنامه جمع آوری شده است. تجزیه وتحلیل داده های با استفاده از روش تیوری داده بنیاد و معادلات ساختاری انجام شده است.

    یافته ها

    شرایط علی، شرایط زمینه ای و شرایط مداخله گر که بر نشان سازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر تاثیرگذار هستند شناسایی شده و فرایند نشان سازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر به عنوان راهبردی برای اجابت و ارضای میل به نشان سازی ملی در این حوزه محسوب شده است. این فرآیند درنهایت منجر به پیامدهای اثربخشی از قبیل حفظ و جذب نخبگان، ارتقای غرور ملی و... خواهد شد.

    نتایج

    بر اساس نتایج بدست آمده از تحقیق، میل به نشان سازی ملی، محوری ترین مولفه است که نشان دهنده اهمیت بالای آن در اجرای فرایند نشان سازی ملی است زیرا نشان سازی ملی در حوزه نخبگان قابل اجرا به صورت دستوری نیست و تا زمانی که ذی نفعان متقاعد نشوند و همکاری نکنند امکان پذیر نخواهد بود.

    کلیدواژگان: نشان سازی ملی، نخبگان و استعدادهای برتر، تئوری داده بنیاد
  • نسرین شمشیری، فرشاد فائزی رازی*، هادی همتیان، سید محمد زرگر صفحات 91-118
    زمینه و هدف

    در این مطالعه عامل اصلی بهبود وضعیت معیشت، برقراری حکمرانی خوب فرض شده است و سرمایه اجتماعی و توانمندسازی به عنوان نماینده دو رویکردهای فرهنگی - اجتماعی و رویکرد عوامل توسعه در نظر گرفته شده و مدیریت دانش به عنوان یک متغیر تعدیل گر که قابلیت بهبود حکمرانی و بهبود معیشت را داراست، فرض شده است.

    روش شناسی

     روش پژوهش این مطالعه تحلیلی - توصیفی از نوع هم بستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه بازنشستگان نیروهای مسلح شهر تهران است، تعداد نمونه برابر 384 نفر تعیین شد و اطلاعات از نمونه گیری طبقه ای ساده به دست آمد، در ادامه با کمک روش معادلات ساختاری به بررسی روابط بین متغیرها پرداخته شده است، برای گردآوری داده های لازم از پرسش نامه استفاده شده است. برای سنجش روایی از روش روایی همگرایی و برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. با توجه به میزان آلفای متغیر حکمرانی خوب سازمانی (894/0)، سرمایه اجتماعی (816/0)، توانمندسازی (797/0)، مدیریت دانش (831/0) و کمبود معیشت (747/0) پرسش نامه از پایایی مناسب برخوردار است.

    یافته ها

     یافته ها نشان می دهد که بین سرمایه اجتماعی و توانمندسازی با حکمرانی خوب رابطه معنی داری وجود دارد، هم چنین بین حکمرانی خوب و بهبود معیشت رابطه معناداری وجود دارد اما مدیریت دانش نتوانسته این رابطه را تعدیل کند.

    نتیجه گیری

     افزایش سرمایه اجتماعی و مشارکت مدنی در بین کارکنان به همراه توانمند کردن منابع انسانی، با فراهم آوردن بسترها و فرصت های شکوفایی، باعث تقویت حکمرانی خوب  و در ادامه باعث بهبود وضعیت معیشت می شود.

    کلیدواژگان: بهبود معیشت، حکمرانی خوب، سرمایه اجتماعی، توانمندسازی، مدیریت دانش
  • غلامرضا امینی خیابانی، پرویز آهی*، احمدرضا اسماعیلی صفحات 119-138
    زمینه و هدف
    بهبود شاخص های عملکردی لازمه دستیابی به اهداف مدیریتی است. این شاخص ها اغلب به عنوان فرآیند به کارگیری دانش و مهارت در پاسخ به نیاز های مرتبط با محیط تعریف شده اند. این پژوهش با هدف ارایه راهکارهایی برای ارتقاء شاخص های عملکردی پلیس تدوین گردید و برای این منظور نقش ارزش های اجتماعی در تحقق هوش سازمانی پیمایش گردید. روش شناسی: به منظور طراحی مدل و توسعه فرضیات از مطالعات کتابخانه ای و برای ارزیابی اعتبار مدل و آزمون فرضیات از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار Smart-PLS استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دفاتر پلیس +10 بود که به شیوه هدفمند در دسترس نمونه گیری شدند و و 158 نفر پرسشنامه را تکمیل نمودند. یافت ه ها: طبق یافته ها زمانی که یک سازمان اجتماعی از شاخص های عملکردی خود شامل چابکی، سازگاری و هم ترازی به نحو مطلوب استفاده نماید می تواند با بهره گیری از ارزش های اجتماعی، شاخص های عملکردی خود را در مسیر دستیابی به هوشمندی سازمانی ارتقاء دهد.
    نتایج
    نتایج نشان داد پلیس با بهره گیری از ارزش های اجتماعی می تواند شاخص های عملکردی خود را بهبود دهد و به هوش سازمانی دست یابد. به علاوه برای تحقق این امر از دو ویژگی حس گری و مدیریت ارتباط با محیط به عنوان شاخص های اجتماع پذیری استفاده می نماید.
    کلیدواژگان: ارزش های اجتماعی، شاخص های عملکردی، حس گری، ارتباطات محیطی، هوش سازمانی
  • محمدعلی عامری* صفحات 139-170
    زمینه و هدف
    نیروی انتظامی برای انجام ماموریت های ذاتی خود، نیازمند مدیریت صحیح فرایند توسعه فرماندهان و مدیران مستعد بر اساس ویژگی های سند افق چشم انداز 1404 می باشد که دستیابی به این خواسته از طریق فرآیندی به نام مدیریت استعدادها تحقق می یابد. این تحقیق با هدف طراحی الگوی مدیریت استعدادهای فرماندهی و مدیریتی در ناجا انجام شده است. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به روش آمیخته انجام شده، جامعه آماری تحقیق در بخش مطالعه کیفی، 13 نفر از خبرگان و در بخش کمی 573 نفر از  فرماندهان مرتبط با موضوع بوده اند. روش نمونه گیری در بخش کیفی گلوله برفی بوده که تا اشباع نظری، با خبرگان مصاحبه و در بخش کمی با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه 230 نفر محاسبه گردید. ابزار گردآوری داده ها در مرحله کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و در مرحله کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های مرکزی و پراکندگی، آزمون های کولموگروف- اسمیرنوف، فریدمن، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی انجام شد.
    یافته ها
    الگوی مدیریت استعدادهای فرماندهی و مدیریتی در ناجا دارای شش بعد؛ استعدادخواهی، استعدادیابی، بکارگیری، نگهداشت، ارزیابی و توسعه و مولفه های برنامه ریزی، گفتمان سازی، شناسایی، انتخاب و جذب، برنامه ریزی شغلی، جایابی و بکارگماری، جبران خدمات، امنیت شغلی، ارزشیابی عملکرد، نظارت و کنترل، آموزش و توانمندسازی می باشد. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت روزافزون نیروی انسانی در اجرای موفقیت آمیز ماموریت های سازمان، توجه به ابعاد و مولفه های مدل تحقیق می تواند نقش مهمی در جانشین پروری و استفاده حداکثری از منابع انسانی به عنوان ارزشمندترین دارایی سازمان داشته باشد.
    کلیدواژگان: مدیریت استعداد، الگو، فرماندهی و مدیریت، نیروی انتظامی
  • صدیقه سادات ‎هاشمی* صفحات 171-198
    زمینه و هدف
    به دلیل اهمیت رعایت آیین نامه انضباطی به عنوان یکی از مطالبات جدی فرماندهان، اخیرا بر لزوم تدوین سازوکار مشخص و مدون برای سنجش مبانی انضباطی در ناجا تاکید شده است. از طرفی، اثربخشی اجرای آیین نامه های انضباطی، به زمینه سازی و ایجاد پذیرش مناسب از طریق تغییر نگرش نیازمند است. این پژوهش قصد دارد نگرش کارکنان پلیس به آیین نامه انضباطی نیروهای مسلح را بسنجد و برای این منظور، ابزار آن را طراحی نموده تا از طریق نگرش سنجی، آغازگر تلاش های اثربخش باشد. روش شناسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا، اسنادی و میدانی است. برای طراحی ابزار سنجش نگرش کارکنان به آیین نامه انضباطی، مبتنی بر ادبیات موجود، ابزار اولیه طراحی و برای بررسی روایی، با مراجعه به 10 نفر خبره، ضریب نسبی روایی محتوا(CVR)، 98/0 محاسبه شد. پایایی ابزار نیز با آلفای کرونباخ(97/0) تایید شد. جامعه آماری پژوهش را کارکنان ستاد پنج رسته ماموریتی ناجا(آگاهی، انتظامی، اطلاعات، راهور، مرزبانی) تشکیل داده و نمونه350 نفری از آن ها مورد پرسش قرار گرفتند. سپس داده های گردآوری شده با کمک آزمون های تی و فریدمن و با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافته ها: پژوهش نشان داد که نگرش کارکنان پلیس به آیین نامه انضباطی مثبت و در حد متوسط است. در بین ابعاد نگرش نیز، نگرش عاطفی، رفتاری و شناختی به ترتیب وضعیت مناسبی دارند. نتیجه گیری: این نتیجه نشان می دهد که جهت‎گیری رفتاری کارکنان برای رعایت آیین نامه، بیشتر عاطفی است تا شناختی و این امر بر لزوم سرمایه گذاری برای بهبود شناخت کارکنان از سودمندی آیین نامه انضباطی، برای تاثیرگذاری حداکثری آن صحه می گذارد.
    کلیدواژگان: انضباط، آیین نامه، نگرش، رفتار، سودمندی
  • حاجیه رجبی فرجاد*، صدیقه طوطیان اصفهانی، محسن رضایی صفحات 199-223
    زمینه و هدف
    .یکی از  متغیرهای مهم سازمانی ،طرشدگی کارکنان از سوی افراد و گروه های کاری است که به سلامت جسمی و روانی، آسیب رسانده و سبب کاهش عملکرد شده هدف از انجام این پژوهش ارایه الگو و شیوه های طردشدگی در محیط کار بوده است.  روش شناسی:روش پژوهش کیفی از نوع تم بوده است. جامعه آماری مدیران و متخصصان شرکت نفت است.که به  روش نمونه گیری گلوله برفی بر اساس اشباع نظری 14 نفر از خبرگان آشنا در این حوزه انتخاب شدند.روش گردآوری داده ها کتابخانه ای و میدانی بوده است و ابزار گردآوری مصاحبه عمیق بوده و تحلیل داده ها به شیوه کد گذاری با استفاده از نرم افزار Max انجام گرفت.   یافته ها :یا فته های تحقیق بر اساس  کدگذاری باز، محوری و انتخابی نشان داد که  شیوه های طردشدگی در محیط کار ارایه شده است. بعد از کدگذاری واحدهای معنایی بر اساس مشابهت کدها به یکدیگر مقوله بندی شدند و در نهایت 20 مقوله از داده های کیفی پدیدار شدند که در نهایت الگویی در این زمینه ارایه شده است.  
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش نشان داده است که شیوه طرد شدگی توسط سرپرستان، شیوه طردشدگی توسط همکاران و شیوه طردشدگی به صورت زبان محاوره به عنوان شیوه های طردشدگی در محیط کار بوده است
    کلیدواژگان: طردشدگی، محیط کار، شرکت نفت
|
  • Shahrzad Nayyeri *, Mahmoud Dehghan Nayeri Pages 1-32
    Background and Aim

    The purpose of this study was to investigate gender and managerial stereotypes in two sectors of industry and service.

    Methodology

    This study was an applied and descriptive-correlational study. The sample consisted of 615 employees from two sectors of industry and service. 340 samples were selected from the industry and 275 from the service sector. Data were collected using a questionnaire. Cronbach's alpha, CR, AVE, R2, Q2 and GOF were used to evaluate the fit of the model. The research questions were also analyzed using Independent-Samples T Test, One Way Anova test, Tukey Test and structural equation modeling technique.

    Results

    Findings indicate that there is no significant difference between women in service and industry in terms of agency. But women in the industry are more likely to have communality attribute than the service sector. In addition, women in the service sector are equally suitable for all managerial roles, while in the industry sector the information managerial role is more appropriate for women. The attribute of agency in the two sectors of industry and service has a positive effect on managerial roles, whereas the attribute of communality in the industry has a positive effect on information, decision making and interpersonal roles, and in the service sector solely on the interpersonal role.

    Conclusion

    Gender and managerial stereotypical attitudes exist in both industry and service sectors. These stereotypical attitudes are more common in the industry than in the service sector.

    Keywords: Gender stereotype, Managerial stereotype, Industry, Service
  • Shirin Kazemi Rad, Mohammad Ataee *, Seyyed Mahdi Alvani, Gholamreza Tehran Memarzade, Mahmood Alborzi Pages 33-64
    Background and Objectives
    Given the important role of prevention managers in promoting organizational performance, recognizing the characteristics of these managers is of particular importance. The purpose of this study is to provide a model for identifying individual characteristics of NAJA's proactive managers and predicting their proactivity in uncertainty situations.
    Methodology
    This research in terms of research purpose, is developmental and, in terms of research design, is descriptive-survey. Also, the present study, in terms of the nature of data is quantitative. The statistical population of the study includes experts and directors of NAJA in Guilan province. Two questionnaires were used to collect data. Fuzzy inference system was used to design the model.
    Results
    The results of the fuzzy inference system also show that three important characteristics of the proactive managers include personality traits, internal motivation and knowledge, skill and ability to forge managers.
    Results
    Law enforcement officers pay attention to the above-mentioned features in order to identify, select, and appoint NAJA Interaction Managers, and personality traits should be considered more than others.
    Keywords: Personality Characteristics, Internal Motivation, Proactivity, Fuzzy interference system
  • Zohre Sharei, Sayed Abbas Ebrahimi *, Hossein Damghanian, Azim Zarei Pages 65-90
    Background and purpose

    In recent years, researchers have mentioned a number of factors for success in discovering, identifying, developing, and exploiting elites and top talent, which seems that national branding is one of the main factors influencing this process. Accordingly, the present study aims to design a national branding model on the elites of science and technology field.

    Methodology

    The study based on the mixed approach، descriptive-exploratory study and of correlation type. The statistical population of the study includes elites, managers of the National Elite Foundation and their respective professors in the field of national branding, and all the superior talents and elites. The statistical samples were selected with a goal-oriented judgment, snowball sampling and a random access method. The data gathering tools were a semi-structured interview and a questionnaire. Data analysis were performed using the content analysis method and structural equations.

    Findings

    The casual conditions, ground conditions and intervening conditions that influence national labeling in the field of elite and top talent have been identified and the national branding process in the field of elites and superior talent is considered as a strategy to meet the desire for nation branding in the elites and talented areas, and ultimately it results in effective outcomes such as preserve and attract elites, promoting national pride and ….

    Results

    Based on research findings, the national flagging desire is the most central component that indicates its high importance in the implementation of the national flagging process because national flagging in the elite domain is not priscriptionaly applicable and It will not be possible until the stakeholders are convinced and cooperate.

    Keywords: National Branding, Elites, Top Talents, the Grounded Theory
  • Nasrin Shamshiri, Farshad Faezy Razi *, Hadi Hematian, Seyed Mohamad Zargar Pages 91-118
    purpose

    The purpose of this study is to design a model to improve the livelihoods of retirees. In this study, the main factor in reducing poverty is the establishment of good governance with regard to the review of theoretical foundations, the authors have considered social capital and empowerment as representing two socio-cultural approaches and an approach to developmental factors and it is assumed that knowledge management is a moderating variable that can improve governance and reduce poverty.

    Methodology

    This modeling study was conducted using a descriptive-analytic approach using quantitative and qualitative techniques based on theoretical foundations and previous studies. Considering the increase in the number of retirees in the country and the importance of the well-being of the corps that has been working for many years, The statistical population of the research is a small dimension of all retired armed forces in Tehran and in the Numerical section, professors with a Ph.D. Professional in Semnan city. In the Qualitative section, the views of 10 professors were used and it was determined in a small part of the sample number that equals 384 people. Information is obtained from simple stratified sampling the following is a survey of relationships between variables with the help of Structural Equation and Smarrt PLS software. A questionnaire was used to collect data and used to determine the validity and reliability of the pre-test. The convergence validity method was also used to assess validity and the Cronbach's alpha method was used to determine the reliability.

    Keywords: Improving livelihoods, good governance, social capital, Empowerment, knowledge management
  • Gholamreza Amin Khiabani, Parvia Ahi *, Ahmadreza Esmaeili Pages 119-138
    Improvement of practical indices are taken as one of the most important requisites of organizations to achieve their goals. These indices are mostly defined as a process in employing knowledge, skill and resources to meet competitive demands and response to environmental needs. This research is designed in order to give solutions for Police practical indices and to do that the role of social values in achieving organizational intelligence was surveyed. As the statistical population of this research, 158 Police + 10 offices’ personnel were sampled through simple sampling method. To assess validity and reliability of the model and test hypothesizes, structural equation modeling with partial list square using Smart-PLS was employed. Results showed that Police is able to improve its practical indices using social values and reach the organizational objectives. Furthermore, sensation and environmental relationships can be used as social based indices.
    Keywords: social values, performance indicators, sensitization, environmental communication, Organizational Intelligence
  • Mohammad Ali Ameri * Pages 139-170
  • Sedighe Hashemi * Pages 171-198
    Because of the importance of observing disciplinary rules as one of the serious demands of commanders, recently, there has been an emphasis on the need to develop a well-defined mechanism for assessing disciplinary principles in the Naja. On the other hand, the effectiveness of implementing disciplinary codes, like any other objective measure, needs to be grounded and made appropriate by changing attitudes. Research aims to test police officers' attitude to discipline in the armed forces. In order to design a questionnaire for measuring employees' attitude to discipline codes, based on the existing literature, the primary tool was designed and for content validity, the Relative Content Validity Ratio (CVR) was calculated 0.98 with 10 experts. The reliability of the instrument was confirmed by Cronbach's alpha of 0.97. The statistical population of the study consisted of the staff of the five command staffs of the NAJA mission.Then the data were analyzed by t-test and Friedman tests using SPSS software. The research showed that police officers' attitude toward disciplinary codes was positive and moderate. Among the attitude dimensions, emotional, behavioral and cognitive attitudes are in good order, respectively. This result shows that the behavioral orientation of employees to comply with the Code is more emotional than cognitive, which confirms the need for investment to improve the employees' understanding of the usefulness of the Disciplinary Code.
    Keywords: Discipline, Regulation, Attitude, Behavior, utility