فهرست مطالب

آفاق علوم انسانی - سال سوم شماره 35 (اسفند 1398)

نشریه آفاق علوم انسانی
سال سوم شماره 35 (اسفند 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/12/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • امین احمدی بیرگانی* صفحات 1-16

    آیین های سوگواری از جمله مراسماتی است که در حوزه فرهنگ یک جامعه قرار دارد و جزیی از آداب و رسومی است که همه جوامع با ادیان و فرهنگ های گوناگون به آن توجه دارند در ایران نیز این رسم همواره با اهمیت خاصی انجام میگرفت. در قوم بختیاری نیز این مراسم از اهمیت ویژه ای برخوردار است یکی از زیباترین و غم انگیزترین آیین سوگواری در قوم بختیاری آیین »پل برون« می باشد. پل برون که معادل فارسی آن گیسو بران می باشد از رسوم دیرینه ایرانیان باستان می باشد که همراه با آیین کتل کردن حالت غم انگیز و احساسی زیبایی به سوگواری بختیاری می دهد. در این نوشتار سعی شده است تا به بررسی تاریخچه بریدن، آشفتن و کندن مو و کتل کردن (بریدن دم و یال اسب) در تاریخ ایران و قوم بختیاری و همچنین اشعار شفاهی این قوم پرداخته شود.

    کلیدواژگان: پل برون، مو بریدن، گیسو بریدن، کتل کردن، پریشان کردن مو
  • سید محمد احمدی مقدم* صفحات 17-34

    خوزستان به دلیل اهمیت تاریخی و نقشی که در منطقه داشته، به عنوان انبار بصره، گلوگاه تنفسی بغداد، مرکز تجمع و انباشت ثروت، حفظ، محل نگهداری اموال خراج و انواع مالیات از سراسر ایران، به دارالخلافه بوده است. خوزستان به دلیل اهمیت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در طول تاریخ اسلام از ابتدا تا عصر عباسی به گونه ای مستمر با کانون های قدرت مرتبط بوده است. در اواخر عصر بنی عباس و به دلیل مشکلات داخلی یکی از خاندان های شیعی به نام آل بویه توانستند بر آنان مسلط شوند که در سخاوت و دلیری و حسن تدبیر شهره بودند. این مقاله براساس روش کتابخانه ای تهیه شده است و درصدد است نقش سرزمین خوزستان در توسعه علوم دینی و آموزشی را در زمان آل بویه بیان نماید.

    کلیدواژگان: خوزستان، آغاز اسلام، آلبویه
  • مهسا نجفی جویباری* صفحات 35-48

    هدف از این نوشتار شناخت جایگاه ورزش در قانون اساسی جمهوری اسالمی ایران است. که به روش کتابخانه ای و توصیفی با نگاهی به اسناد، قوانین و آیین نامه ها به انجام رسیده است. مهم ترین بحث در حیطه حقوق ورزشی، آشنایی با قوانین و مقرراتی است که در این خصوص وضع شده است. قانون اساسی به عنوان قانون مادر، متضمن قواعد کلی در خصوص جنبه های حمایتی و پیشگیرانه از ورزش است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که: قانون اساسی جمهوری ایران در اصل سوم به صراحت از تربیت بدنی به عنوان یکی از مهمترین راستای نیل به اهداف نظام نامبرده و دولت را موظف نموده که با به بکارگیری تمامی امکانات از این وسیله نیز استفاده نماید. بند 3 از اصل سوم قانون اساسی بیان کرده است: »دولت جمهوری اسالمی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم همه امکانات خود را برای امور زیر به کاربرد: آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعلیم آموزش عالی«

    کلیدواژگان: جایگاه، حقوق، ورزش، قانون اساسی، جمهوری اسالمی ایران
  • اکبر زارع شاه آبادی*، مهران بندری صفحات 49-71

    شهرها در نتیجه رشد گسترده کالبدی و جمعیتی خود، درگیر مسایل و مشکلات جدیدی هستند. در این میان امنیت شهری به عنوان یکی از مسایل مهم در مباحث اصلاحات و ساماندهی شهری است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه ساختارکالبدی فیزیکی شهر بر احساس امنیت شهروندان شهر ایذه صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نظر زمانی، مقطعی از نظر نحوه اجرا، پیمایش و از نظر نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، افراد بالای 15سال شهر ایذه که تعداد آنها مطابق سرشماری 1395«68115 »نفر میباشد که از این تعداد 384 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری دو مرحله ای سیستماتیک و تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطالعات پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبار آن از طریق محتوا و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ سنجیده شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد میزان احساس امنیت در نواحی 5گانه شهری متفاوت است. ناحیه 2 منطقه2 بیشترین میزان احساس امنیت و ناحیه 1 منطقه 1 کمترین میزان احساس امنیت را دارند. بین ساختار کالبدی فیزیکی محله با سطح با احساس امنیت رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که متغیرهای ساختار کالبدی فیزیکی، نواحی شهری حدود3/8درصد از واریانس احساس امنیت اجتماعی را تبیین کند. ضروری است در جهت افزایش احساس امنیت شهروندان، شهرداری و سازمانهای متولی امور شهر به بهسازی و نوسازی تاسیسات شهری، بافتهای فرسوده، ساختمانهای مخروبه و بهبود روشنایی خیابانها و معابر بپردازند. 

    کلیدواژگان: احساس امنیت، ساختار کالبدی-فیزیکی شهر، نواحی شهری، ایذه
  • سید قائم موسوی*، سید حجت الله موسوی صفحات 73-88

    شاکله رابطه فعلی ایران و آمریکا به شدت از گذشته آن متاثر است و گذشته دو کشور است که به صورت لویاتان گونه ای شرایط فعلی و آینده آن را در چنبره خود قرار داده است. این پژوهش در نظر دارد روابط ایران و آمریکا را با توسل به منطق فازی بررسی نماید. از دوره ناصرالدین شاه، ایران در راستای تیوری »نیروی سوم« در سیاست خارجی و در جهت تعدیل نفوذ قدرتهای روس و بریتانیا از حضور آمریکا در کشور استقبال میکرد. تا قبل از جنگ جهانی اول و کشف اهمیت نفت در معادلات جهانی، آمریکا رغبتی به حضور در ایران و اصطکاک با روس و انگلیس نداشت و عمده دغدغه اش به حمایت از میسیونرهای مسیحی برمیگشت. بعد از جنگ جهانی اول خرده تلاش های نفتی آمریکا با مخالفت رقبایش به جایی نرسید. حضور جدی آمریکا در ایران به بعد از جنگ جهانی دوم و هژمونی آن در عرصه سیاسی ایران پس از کودتای 1332 و یکه تازی با قرارداد دوجانبه ایران و آمریکا در سال 1336 آغاز می شود. انقلاب اسلامی 1357 خاتمه هژمونی یکجانبه آمریکا را خاتمه داد. آمریکایی که ایران برای فرار از نفوذ قدرت های بزرگ و فقدان سابقه استعماری مورد علاقه اش بود؛ چند صباحی بعد تبدیل به دشمن استراتژیک این کشور شد. چارچوب نظری مبتنی بر منطق فازی است. این منطق از جمله منطقه ای چندارزشی است و بر نظریه مجموعه های فازی بنا شده- است که خود بر اساس قواعد »اگر-آنگاه« استوار هستند.روش تحقیق اسنادی-کتابخانه ای است

    کلیدواژگان: منطق فازی، ایران، آمریکا، سیاست خارجی، انقلاب اسلامی
  • کیمیا آشوری*، عادل فنودی، مژگان شیخ صفحات 89-97

    اختلال هماهنگی رشد 2 تا 6 درصد جمعیت را درگیر می کند و مشکلاتی از قبیل کمبود توجه و تمرکز، هماهنگی حرکتی ضعیف ، اختالالت اضطرابی و سایر مشکالت رشدی را بوجود می آورد .رویکرد op_co از جمله رویکرد های نوین موثر در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشد می باشد . در این رویکرد فرض بر آن است که شناخت نقش مهمی در کسب مهارت های حرکتی ایفا می کند و اهداف عملکردی کودک را مخاطب قرار می دهد. در این رویکرد درمانگر کودک را حمایت می کند تا از راهبردهای شناختی استفاده کند و طی فرآیند کشف راهنمایی شده و استفاده از راهبرد های خاص حوزه مشکلات عملکرد کاری را بهبود دهد. این رویکرد برای استفاده برای کودکانی که نقایص عملکرد کاری دارند ایجاد شد که می تواند برای ارتقا فراگیری مهارت های جدید و بهبود مهارت های فعلی نقش مهمی ایفا کند. با توجه به نوین بودن این رویکرد درمانی این مطالعه با هدف اثر بخشی رویکرد co_op در یک مورد کودک مبتلا به اختلال هماهنگی رشد و گزارش آن انجام شد. طبق ارزیابی اولیه انجام شده در حیطه کاردرمانی مشکلاتی از قبیل هماهنگی حرکتی ضعیف، کمبود اعتماد به نفس و ناتوانی در دوچرخه سواری دیده شد. برنامه درمانی با هدف تاثیر موثر در توانایی دوچرخه سواری مراجع به صورت مستقل و افزایش اعتماد به نفس طی 10 جلسه 45 دقیقه ای 2 روز در هفته طراحی شد و براساس ارزیابی کاردرمانی و چهارچوب رویکرد co-op برنامه ریزی انجام شد. نتایج حاکی از رضایت مراجع و خانواده از مهارت دوچرخه سواری به صورت مستقل و همچنین افزایش اعتماد بنفس طبق ابزار اندازه گیری بود.

    کلیدواژگان: اختلال هماهنگی رشد، ضایعات تروماتیک مغزی، مداخلات کاردرمانی، رویکردco، op