فهرست مطالب

نشریه روان شناسی فرهنگی زن
پیاپی 2 (زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/11/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فرح نادری*، علیرضا حیدرئی، مرضیه مشعل پور صفحات 4-15

    هدف این پژوهش بررسی روابط بین انعطاف پذیری کنشی، عاطفه مثبت و منفی با خودکارآمدی کارکنان زن یکی از ادارات دولتی شهرستان اهواز بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 74 نفر  مشخص شد و آزمودنی ها به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری  در این تحقیق عبارت بودند از: پرسشنامه انعطاف پذیری کنشی کانر ودیویدسون، مقیاس عاطفه مثبت ومنفی، پرسشنامه خودکارآمدی. طرح تحقیق از نوع همبستگی بود.  برای تحلیل آماری از روش تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که: انعطاف پذیری کنشی با خودکارآمدی رابطه مثبت دارد، عواطف مثبت با خودکارآمدی رابطه مثبت دارد و عاطفه منفی باخودکارآمدی رابطه منفی دارد، همچنین مشخص گردید که 63% واریانس خودکارآمدی توسط متغیرهای پیش بین یعنی انعطاف پذیری کنشی، عاطفه مثبت و عاطفه منفی قابل پیش بینی می باشد.

    کلیدواژگان: انعطاف پذیری کنشی، عاطفه مثبت و منفی، خودکارآمدی
  • سیده سعیده سنجری* صفحات 16-22

    تراوشهایی که از فکر بشر در طی زمان از دیر باز برای ارتقا و اعتلای ساختار اخلاقی و اجتماعی به وجود میآید فرهنگ است. هر فردی نشان دهنده جزیی از جامعه است که با پیروی از کردارهای خاصی که منجر به نظم میشود، ارزشها، اعتقادها و باورهای یک جامعه را تامین میکند. رفتارها و کردارهای فردی که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و به تدریج مطابق ارزشهای معیار، جامعه آن را صیقل داده و به صورت فرهنگ حاکم میشود. در خالل پاره ای از این ارزشها زن و مقام وی و نگرش نیاکان ما جزء در تاریخ فرهنگ این مرز و بوم از حرمت و اعتبار والایی برخوردار بوده اند. مراتبی هستند در خور توجه جهت بررسی و آگاهی های فرهنگی و اینکه زنان این ارزشمندی و اعتبار را میتوان در متنها و داستانهای کهن مشاهده نمود که در بر دارنده نگرش و فرهنگی گذشتگان در این امر میباشد. زن به معنی: زایش است که به صورت واژه های چون کهن متون درvadhu، nāiṝi، nārig، vantav، wad، wa/∂δ، zan پهلوی، اوستایی، سغدی، سنسکریت به کار رفته است. به زن القابی چون در زبان فارسی میانه که واژه به معنی »بانو« است داده شده است. در زبان سغدی به معنی »بانو، خانم، همسر، ملکه و شهبانو« است. در این مقاله نگارنده از آغاز آفرینش انسان مطالبی را ارایه میکند و زن را که نمونه ای از خلقت هستی است به عنوان جزیی از فرهنگ با همه نمادینه های نیکی و بدی در ادوار کهن مورد بررسی قرار میدهد.

    کلیدواژگان: زن، فرهنگ، اسطوره، آفرینش، ازدواج، ستایش
  • پروین احتشام زاده*، بهنام مکوندی، اشرف باقری صفحات 23-32

    هدف از پژوهش بررسی رابطه بین بخشودگی و کمال گرایی با رضایت زناشویی میان همسران جانبازان شهر اهواز بود. نمونه شامل 300 نفرزن از همسران جانبازان بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه سنجش بخشش در خانواده، مقیاس کمال گرایی اهواز و پرسشنامه رضایت زناشویی. این پژوهش از نوع همبستگی بود. نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که میان بخشودگی و رضایت زناشویی رابطه مثبت معنی دار (523/0= r) وجود دارد. همچنین میان کمال گرایی و رضایت زناشویی رابطه منفی معنی دار (278/0= r) به دست آمد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که بین بخشودگی و کمال گرایی با رضایت زناشویی رابطه چندگانه وجود دارد. سطح معنی داری فرضیه ها در تحقیق حاضر 05/0= P در نظر گرفته شد.

    کلیدواژگان: بخشودگی، کمال گرایی و رضایت زناشویی
  • فریبا زرگرشیرازی* صفحات 33-47

    مقاله حاضر عوامل موثر در رشد هویت جنسی و تفاوت های بین زنان و مردان را مطالعه نموده است. دیدگاه های اسطوره شناسی، روانشناختی و اجتماعی موردبرسی قرار گرفتند. در رویکرد اسطوره شناسی الگوی مرد- مداری حاکم بوده است. نظریه روانکاوی فروید تاکید بر علل روانی -جنسی تفاوت هاداشت. روان شناسی تکاملی طرفدار منشا ژنتیکی نقش های اجتماعی مذکر و مونث در انواع گونه ها بود. دیدگاه یادگیری اجتماعی اعتقاد به نقش یادگیری مشاهده ای، تقلید از همجنسان و تقویت در رشد هویت جنسی داشت. رویکردهای شناختی، فرایند پردازش اطلاعات مربوط به طرحواره های نقش جنسیتی را در ایجادخودپنداره و هویت جنسیتی موثر می دانست. نظریه های طرفداران حقوق زنان تاکید داشتند  فشارهای اجتماعی و فرهنگی باعث منفعل نمودن زنان در برابر مردان گشته است. در الگوی دوجنسیتی، زنان و مردان هردو توانایی پذیرش و انجام نقش های یکدیگر را به طور مشابه داشتند. دیدگاه اسلام زنان و مردان را در منشا آفرینش یکی می دانست و نیز برای آنان حقوق انسانی برابر قایل بود. پیشنهاد این مطالعه، این بود که مطلوب تر است به جای تمرکز برجستجوی تفاوت ها یا تفوق بین زنان و مردان، به دنبال یافتن نقاط وجودی مشترک آنان بود تا بتوان از کلیه توانایی های دو جنس به نفع توسعه زندگی بشر استفاده نمود.

    کلیدواژگان: هویت جنسیتی، زن
  • پرویز عسگری*، فرح نادری، هدا شرف الدین صفحات 48-58

    هدف از این پژوهش بررسی رابطه اضطراب اجتماعی و حمایت اجتماعی با احساس ذهنی بهزیستی در دانشجویان زن تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات خوزستان بود. نمونه این پژوهش شامل  207 نفر بودند که به صورت تصادفی طبقه ای از بین تمامی دانشجویان زن واحد علوم و تحقیقات خوزستان انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های اضطراب اجتماعی و حمایت اجتماعی فیلیپس و رضایت از زندگی (SWLS) استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و نتایج تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری در سطح معنی داری 001/0 نشان داد که بین اضطراب اجتماعی و احساس ذهنی بهزیستی رابطه منفی معنی داری وجود دارد و بین حمایت اجتماعی و احساس ذهنی بهزیستی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. یافته ها نشان داد که بین اضطراب اجتماعی و حمایت اجتماعی با احساس ذهنی بهزیستی رابطه چندگانه وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که حمایت اجتماعی بهترین پیش بینی کننده ی احساس ذهنی بهزیستی می باشد.

    کلیدواژگان: اضطراب اجتماعی، حمایت اجتماعی، احساس ذهنی بهزیستی
  • سحر صفرزاده* صفحات 59-72

    زنان هر کشور نیمی از افراد جامعه را تشکیل می دهند و سازندگان و پرورش دهندگان نسل آینده اند و در عین حال منبع انسانی بالقوه و مهمی در توسعه علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور محسوب می شوند. بنابراین باید با در نظر گرفتن جایگاهشان در نظام اسلامی و شناخت موقعیت کنونی آنان به گونه ای برنامه ریزی شود تا امکان پرورش کامل استعدادهای شان مهیا گردد و با کاهش فاصله بین قابلیت های عملی زنان و مردان، بسیاری از مشکلات روانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حل شده و از طرفی تمام اعضای خانواده و اجتماع در بهره وری از این پدیده سهیم شوند. یکی از راه های رسیدن به چنین هدفی، حفظ حجاب بانوان در اجتماع است. حضور زنان و مردان در جامعه به صورتی که هیچ گونه تحریک و شایبه جنسی با آن همراه نباشد، آن جامعه را استوار و مستحکم می کند. در کل عفت ورزی زن و مرد در محیط تحصیل و کار و. . . زمینه ساز سلامت، پیشرفت و تعالی جامعه خواهد شد. در راستای مطالب بالا این مقاله سعی دارد با ذکر شواهد و دلایل، به تحلیل منطقی اشاعه فرهنگ حجاب در بین زنان پرداخته و از این طریق روش های چندی در زمینه بهبود جامعه و فضای روانی اجتماع را ارایه نموده و در پایان راهکارهای مقابله ای مناسب با بد حجابی را پیشنهاد نماید.

    کلیدواژگان: حجاب، سلامتی روانی اجتماع، راهکارهای مقابله ای
  • سعید بختیارپور*، فرح نادری، زینب عامری صفحات 73-92

    تحقیق حاضر به  بررسی رابطه ی بین وابستگی خاص نسبت به همسر و سلامت روان در دبیران متاهل (زن) شهر اهواز انجام گرفت. نمونه شامل 135 دبیر زن بودکه به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از:  پرسشنامه وابستگی خاص نسبت به همسر (SSDW) - پرسشنامه سلامت روان (SCL-25). این تحقیق ازنوع همبستگی بوده و برای تجریه و تحلیل دادها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین وابستگی خاص نسبت به همسر و سلامت روان  رابطه مثبت معنی دار مشاهده گردید.  سطح  معنی دار در این تحقیق   در نظر گرفته شده است.

    کلیدواژگان: وابستگی خاص نسبت به همسر، سلامت روان
  • رویا مشاک* صفحات 83-97

    هدف از پژوهش حاضر رابطه سبکهای عشق صمیمیت، لذت و تعهد با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل زن و مرد دانشگاه آزاد شهر اهواز بود. نمونه پژوهشی شامل 120 نفر دانشجوی زن مرد ترم آخر که درسال تحصیلی 87-1386 به تحصیل اشتغال داشتند بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و با آزمونهای استرنبرگ و انریچ مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری نشان داد که: بین عشق و سبک های آن صمیمیت، لذت و تعهد با رضایت زناشویی در دانشجویان زن و مرد رابطه مثبت معنی داری وجود دارد و مولفه های صمیمیت و تعهد پیش بینی کننده مناسبی برای رضایت زناشویی میباشند.

    کلیدواژگان: سبک های عشق، رضایت زناشویی، دانشجویان