فهرست مطالب

نشریه روان شناسی فرهنگی زن
پیاپی 4 (تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مونا سرشار* صفحات 1-13

    این مقاله بر اساس درک عمیقی از " اخلاق غم خواری " نل نودینگز، فیلسوف زن می باشد، به عنوان سهمی مهمی که در فلسفه و تعلیم و تربیت اخلاقی دارد. رویکرد غم خواری، یکی از رویکردهای معاصر در فلسفه اخلاق است که می توان آن را در حیطه نظریه های عاطفه گرا قرار داد. نظریه غم خواری با تعریفی از روابط غم خواری، غم خوار و فرد مورد غم خواری شروع میشود. این نظریه، رویارویی ها و ارتباط های غم خواری را توضیح میدهد و به چگونگی پایه گذاری، حفظ و تقویت این ارتباط ها کمک می کند. مبنای اصلی تربیت اخلاقی در اخلاق غم خواری، این است که انسان به طور طبیعی تمایل دارد، مورد غم خواری قرار بگیرد. غم خواری، احترام به دامنه وسیعی از استعدادهای بشر را به اثبات می رساند.

    کلیدواژگان: اخلاق غم خواری، نودینگز، غم خواری، عاطفه گرا
  • ام البنی پولاب*، زهرا پیشگاهی فرد صفحات 15-27

    اعتبار و اهمیتی که زنان یک جامعه در زمینه های مختلف علمی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دریافت میکنند از مهمترین مولفه های توسعه یافتگی یک کشور محسوب میشود. آموزش زنان به عنوان یکی از مولفه های توسعه اجتماعی همواره مورد ارزیابی قرار گرفته و در برنامه ریزی های دورنگرانه کشورها مدنظر قرار میگیرد. توسعه آموزش زنان یکی از زمینه های رقابت میان کشورهای مختلف خاورمیانه است که جمهوری اسلامی ایران آن را در اهداف توسعه افق  1404 خود قرار داده است و رشد آموزش زنان را نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه مدنظر دارد. مقاله حاضر حاصل تحقیقی در زمینه وضعیت سنجی آموزش زنان در کشورهای خاورمیانه است. در این مقاله تلاش شده تا با ارایه روش و مدل گامی در راستای سنجش وضعیت زنان مدیر در منطقه خاورمیانه بردارد. در این تحقیق از روش توصیفی – تحلیلی استفاده شده و با استفاده از شیوه نمونه گیری چند مرحله ای و با تعیین جایگاه کنونی کشورها نسبت به یکدیگر، جایگاه آنها براساس شاخص های توسعه جنسیتی و از طریق تکنیک های تجزیه و تحلیل سریهای زمانی برای سال 2025 محاسبه نماید. نتیجه بدست آمده نشان میدهد که جمهوری اسلامی ایران از نظر آموزش زنان در سال 2025 خواهد توانست رتبه سیزدهم از میان بیست و دو منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص دهد.

    کلیدواژگان: توسعه جنسی، آموزش زنان، خاورمیانه
  • آیت شوکتی* صفحات 29-41

    بررسی اوضاع اجتماعی،سیاسی،فرهنگی و دینی یک کشور از ادبیات آن جامعه متمایز نیست. شاعران نیز مانند مورخان جنگها را به تصویر کشیده اند و باورهای مذهبی را که از فرهنگ آن جامعه نشات گرفته در قالب کلمات ادبی بازگو کرده اند.ادبیات ما سرشار از نمونه های ارزنده ای است که از ارزش زن حکایت می کند وهر گوشه ای از این گنجینه ی غنی طرحی از چهره ی متعالی زن ارایه می دهد. از این که مردم به این باور رسیدهاند که زن به عنوان یک مهره اصلی میتواند در اوضاع مختلف جامعه همپای مردان نقش اساسی داشته باشد، موجب شد تا در این مقاله با بررسی آثار ارزشمندی از این ادبیات غنی،به نگرش این نظام فرهنگی در مورد زن پرداخته شود تا ذهنیت جامعه ی ایرانی در رابطه با زن و نحوه ی اندیشیدن به او و حقوق و حضور و موقعیت او در فرهنگ ایرانی متجلی شود.

    کلیدواژگان: زن، اندیشه
  • فرح نادری*، زهره مرادیان صفحات 43-54

    هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و  اضطراب  جسمانی - اجتماعی با اتخاذ رژیم رفتاری شناختی روزانه در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. حجم نمونه 200 نفر  دختر بود که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی از بین، دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در سال 1389-1388 انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس ویژگی های شخصیتی نیو (NEO-PI-R) ، مقیاس اضطراب جسمانی - اجتماعی (SPAS) و مقیاس رژیم شناختی- رفتاری (CBDS) بودند. این تحقیق از نوع همبستگی بود. نتایج آماری نشان داد که  بین ویژگی های شخصیتی و اضطراب جسمانی - اجتماعی با اتخاذ رژیم شناختی -  رفتاری رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که تنها ویژگی شخصیتی توافق پذیری و اضطراب جسمانی- اجتماعی  پیش بینی کننده اتخاذ رژیم درمانی هستند.

    کلیدواژگان: ویژگی های شخصیتی، اضطراب جسمانی - اجتماعی، رژیم شناختی - رفتاری
  • مریم آقا امیری*، شهلا محمدزاده، بهار سیفی، حمید علوی مجد صفحات 55-64

    استیوآرتریت یا آرتروز یکی از شایع ترین بیماری های مفصلی در سنین سالمندی است و اغلب منجر به ناتوانی میشود. تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط شیوه زندگی و ابتال به استیوآرتریت صورت گرفت.در این مطالعه تحلیلی، 220 زن و مرد به روش تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه 110 بیماروغیربیمار تقسیم شدند. در ابتدا ازهر دو گروه اطلاعات دموگرافیک جمع آوری و سوالاتی درباره سابقه و وضعیت بیماری،و عادات تغذیه،فعالیت و تحرک بدنی،واستعمال دخانیات پرسیده شد.در این مطالعه از آزمونهای آماری کای دو و ویتنی برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شده است.میانگین سنی بیماران 60سال بود و 1/59 % درصد از بیماران زن بودند. اکثریت افراد در گروه موردشاخص توده بدنی بین 25-29 ،و 2/88% از افراد در گروه مورد هرگز پس ازیائسگی هورمون درمانی نکرده و 11/32% افراد گروه مورد خانه دار 2/87 %سابقه استفاده مکرر از پله،2/64% سابقه حمل مکرر بار سنگین و 1/66% همیشه به صورت چهارزانو مینشسته اند ودارای تاریخچه مثبت خانوادگی ابتال به استیوآرتریت بودند.ازنظرتغذیه وعادات غذایی در دو گروه تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0>p)  .ازنظرفعالیت وتحرک بدنی اکثر افراد در گروه مورد در گذشته فعالیت سنگین داشته،پیاده روی و ورزش نمیکردند،و (7/28%) افراد گروه موردازسیگاراستفاده میکردند. (001/0>p) . مطالعه حاضر نشان داد افراد مبتال به استیوآرتریت دارای شیوه زندگی نامناسب تری نسبت به افراد غیر مبتال هستند و با اصلاح آن میتوان تا اندازه ایی از بروزآن پیشگیری کرد.

    کلیدواژگان: شیوه زندگی، استئوآرتریت، سالمند
  • علیرضا حیدرئی*، پروین احتشام زاده، ماندانا مرعشی صفحات 65-76

    هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین شدت بی خوابی، کیفیت خواب ، خواب آلودگی واختلال در سلامت روان با عملکرد تحصیلی در دختران نوجوان شهر اهواز بود. نمونه این پژوهش شامل 184 نفر بود که به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه های شدت بی خوابی ISI ،کیفیت خواب پیتزبرگ، خواب آلودگی ، مقیاس 25 نشانه ای سلامت روان و معدل به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و نتایج تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون نشان داد که میان شدت بی خوابی ، کیفیت خواب ، خواب آلودگی و اختلال در سلامت روان باعملکرد تحصیلی دختران نوجوان شهر اهواز رابطه معنی داری وجود دارد.هم چنین از میان متغیرهای پیش بین،متغیر شدت بی خوابی ،خواب آلودگی واختلال در سلامت روان به ترتیب بهترین پیش بینی کننده های عملکرد تحصیلی دختران نوجوان بود

    کلیدواژگان: شدت بی خوابی، کیفیت خواب، خواب آلودگی، سلامت روانو عملکرد تحصیلی
  • ناهید حسین عباسی*، پروین احسانی صفحات 77-84

    هدف از این پژوهش مقطعی توصیفی بررسی مصرف ocp  و ایجاد عوارض گرگرفتگی و استیوپروز در زنان یایسه بوده است. تعداد 329 نفر از زنان تحت پوشش مراکز بهداشتی و درمانی به صورت تصادفی به عنوان نمونه وارد مطالعه شدند. آنها بواسطه سابقه مصرف یا عدم مصرف ocp ترکیبی به مدت بیش از یکسال، به دو گروه تقسیم گردیدند. ابزار پژوهش فرم پرسشنامه ای حاوی چندین سوال در رابطه با اهداف ویژه بود. این دو گروه از نظر وجود عوارض یایسگی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سن یایسگی در اکثر افراد (9/17%) 50 سالگی و در  اقلیت آنان (1/2%) 44 سالگی بوده است. روش پیشگیری در 3/28% از افراد قرص ترکیبی بوده و 7/71% افراد از روش های دیگر مانند طبیعی، کاندوم وسیله داخل رحمی و لوله بستن استفاده می کردند. 7/68% افراد اظهار ابتلا به  گرگرفتگی داشتند و در 41% آنها پوکی استخوان به کمک MRI توسط پزشک تشخیص داده شده بود. همچنین عارضه گرگرفتگی و پوکی استخوان با مصرف قرص ضد بارداری بی ارتباط می باشد.

    کلیدواژگان: یائسگی، پوکی استخوان، گرگرفتگی، ocp، زنان
  • ایران مهدیزادگان* صفحات 85-97

    در این مقاله به مطالعاتی که یونیسکو از تجزیه و تحلیل مقایسه ای نه کشور پرجمعیت جهان موسوم به E9 یعنی  بنگالدش، برزیل، چین، مصر، هند ، اندونزی، مکزیک، نیجریه و پاکستان انجام داده پرداخته شده است. تلاش های فزاینده ملی این کشورها پیرامون مطالعاتی انجام گرفت که سند رسمی آن توسط ولفانگ فولمن هماهنگ کننده یونسکو ارایه شده بود. در این سند نقش زنان به عنوان مربیان خانواده، مدرسه، جامعه و در زندگی اداری و اجتماعی در طرح ها و برنامه های آموزشی رشد و توسعه در نظر گرفته شده بود. اطلاعات و داده های آماری نشان داد به جز نیجریه رشد و پیشرفت اساسی در تحصیل و آموزش زنان ، در همه مناطق ، در حاشیه شهرها و روستاها دیده می شود. همچنین بررسی ها نشان می دهد که سطوح تحصیلی والدین به ویژه مادران نقش تعیین کننده در موقعیت تحصیلی فرزندان به خصوص دختران و تشویق و آموزش پایه و ادامه تحصیل دختران داشته است. در اجرای آموزش همگانی مستمر و مداوم در کشورهای E9 زنان و دختران بسیج شدند تا از توانایی ها ، خالقیت ها و مهارت های آنان در طرح ها و برنامه های آموزشی رشد و توسعه فراگیر بهره گیرند. به طور کلی کشورهای عضو، این حقیقت را پذیرفتند که به رغم نگرش های منسوخ و بازدارنده و موانع موجود در برخی کشورها ، زنان می بایستی در کانون همه برنامه های اصلاحی جامعه قرار گیرند . این کشورها در برنامه های ابتکاری تحصیل و آموزش زنان و دختران دارای مجموعه ای از الگوهای قابل پیروی برای جهانیان هستند.

    کلیدواژگان: تحصیل زنان، آموزش زنان، کشورهای9 E