فهرست مطالب

مهندسی و مدیریت کیفیت - سال نهم شماره 4 (زمستان 1398)

نشریه مهندسی و مدیریت کیفیت
سال نهم شماره 4 (زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/11/15
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اکرم کهن سال*، شیرین شعاعی صفحات 284-294

    در این مقاله براورد بیزی پارامتر قابلیت اطمینان، ، درتوزیع رایلی دو پارامتری، تحت نمونه های سانسور فزاینده پیوندی بررسی می گردد. این مسئله در سه حالت مختلف مورد مطالعه قرار می گیرد. در حالت اول، با فرض این که متغیرهای تنش، X، و مقاومت، Y، هر دو دارای پارامتر مکان مشترک و پارامترهای مقیاس غیرمشترک هستند و تمام این پارامترها نامعلوم اند، براورد بیزی  بررسی می شود. از آن جا که در این حالت براورد بیز دارای فرم بسته نیست، لذا با دو روش لیندلی و MCMC تقریب زده می شود. در حالت دوم، با فرض این که متغیرهای تنش و مقاومت دارای پارامتر مکان مشترک معلوم و پارامترهای مقیاس غیرمشترک و نامعلوم هستند، براورد بیزی دقیق برای  محاسبه می گردد. در حالت سوم، با فرض این که همه پارامترها متفاوت و نامعلوم هستند، براورد بیزی  به روش تقریبی MCMC محاسبه می شود. در تمامی روش ها فواصل باور بیزی نیز به دست آورده می شوند. در نهایت، با استفاده از شبیه سازی مونت کارلو، عملکرد براوردگرهای مختلف با هم مقایسه می گردند.

    کلیدواژگان: پارامتر قابلیت اطمینان، براورد بیز، تقریب لیندلی، توزیع رایلی دو پارامتری، سانسور فزاینده پیوندی
  • محمد مهدی موحدی*، سید احمد شایان نیا، حامد یوسف نژاد صفحات 295-304

    برای بهینه بودن زنجیره تامین باید نظام منسجم و پویایی  وجود داشته باشد. شناخت فرایندهای تامین قطعات، طراحی، مطالعات مربوط و امثال آن، و به کارگیری روش های کارا برای مدیریت آن ها می توانند اثربخش باشد. هدف این تحقیق بررسی تشدید اثر شلاقی، یعنی تغییرات تقاضای مشتری در زنجیره ی تامین چندمحصولی و چندسطحی است. در این مقاله مدل های موجودی، ارتباطی و مشارکتی برای محاسبه اثر شلاقی طراحی گردیدند. برای شبیه سازی اثر شلاقی این مدل ها از برنامه متلب ANFIS برای ورود اطلاعات و محاسبه اثر شلاقی استفاده شده است. نتایج نشان می دهند که برای هر دو عامل تولیدکننده و توزیع کننده سطح اثر شلاقی برای دو محصول موزد مطالعه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. نتیجه ی بخش تطبیق مشارکت های واحد زنجیره تامین در طول کل زنجیره تامین نشان می دهد که لزومی ندارد اندازه ی واحدهای ارسالی محصول به توزیع کنندگان، در صورت کاهش موجودی آن ها تغییر پیدا کند .

    کلیدواژگان: اثر شلاقی، زنجیره های تامین چندمحصولی، زنجیره های تامین چندسطحی و چندمرحله ای
  • مهدی داستانی، سید محمدرضا داودی*، مهدی کرباسیان، شهرام معینی صفحات 305-319

    تغییرات در بازار و نیاز مشتریان یکی از مهم ترین موضوعات و چالش های مدیران زنجیره تامین می باشد. چابکی مفهومی است که اخیرا توسط محققان حوزه زنجیره تامین به منظور طراحی هرچه بهتر زنجیره تامین ارایه شده است. از طرفی دیگر توجه به مشکلات زیست محیطی موضوع دیگری است که زنجیره ها تلاش دارند با تمرکز بر این حوزه، مقبولیت خود را افزایش دهند. با توجه به اهمیت موضوع، در این تحقیق به طراحی چند هدفه شبکه زنجیره تامین حلقه بسته به همراه یکپارچه سازی مفاهیم سبز و چابک پرداخته شده است.  در این راستا، یک مدل ریاضی با اهداف اقتصادی، زیست محیطی و چابکی ارایه شده است. به منظور حل این مدل ریاضی، دو روش محدودیت اپسیلون و علف های هرز چند هدفه ارایه شده است. نتایج مقایسات انجام شده بین این روش ها نشان می دهد که الگوریتم علف های هرز عملکرد مناسبی از نظر شاخص های مختلف کیفیت و پراکندگی مرز پارتو داشته است. در پایان، مطالعه موردی زنجیره تامین محصولات لبنی شرکت دالان کوه تشریح شده و جواب های بهینه حاصل از به کارگیری الگوریتم علف های هرز چند هدفه ارایه گردیده است.

    کلیدواژگان: زنجیره تامین سبز حلقه بسته، روش محدودیت اپسیلون، الگوریتم علف های هرز چند هدفه، مرز پارتو
  • مصطفی دستمردی* صفحات 320-333

    یک نوع خاص از ارزیابی انطباق که گاهی اوقات بازرسی نامیده می شود، جهت تعیین اینکه یک محصول الزامات معینی را برآورده می سازد، به اندازه گیری به عنوان منبع اصلی اطلاعات متکی است. در هر اندازه گیری نتیجه به دست آمده همیشه دارای عدم قطعیت می باشد. به دلیل وجود عدم قطعیت در نتایج اندازه گیری همواره ریسک تصمیم گیری غلط در فرایند ارزیابی انطباق وجود دارد. تاکنون در خصوص نحوه ارزیابی این ریسک ها مطالعات زیادی انجام شده است. در بیش تر این مطالعات به ارزیابی ریسک های تصمیم گیری از منظر تولیدکننده با استفاده از دقت اندازه گیری و تغییرپذیری فرایند تولید پرداخته شده و مطالعات اندکی در خصوص ریسک های تصمیم گیری از منظر مصرف کننده با در نظر گرفتن عدم قطعیت اندازه گیری و تغییرپذیری فرایند تولید انجام شده است. بر این اساس در این مقاله همراه با یک مطالعه موردی نحوه ارزیابی ریسک های تصمیم گیری غلط از دو منظر تولیدکننده و مصرف کننده با استفاده از عدم قطعیت اندازه گیری و تغییرپذیری فرایند تولید به روش احتمال توام تشریح می شود و گزینه های مختلفی برای مقابله با این ریسک ها ارایه و بررسی می شوند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که استفاده از عدم قطعیت اندازه گیری به جای دقت اندازه گیری در ارزیابی ریسک های تصمیم گیری غلط، براورد واقع بینانه تری از ریسک ها را ارایه می دهد و می توان با اصلاح قواعد تصمیم گیری در فرایند ارزیابی انطباق پیامدهای ناشی از این ریسک ها  را تعدیل نمود.

    کلیدواژگان: ارزیابی انطباق، ریسک پذیرش و رد غلط، عدم قطعیت اندازه گیری، مقابله با ریسک
  • سیده عاطفه بنی هاشمی، محمدصابر فلاح نژاد* صفحات 334-345

    طرح نمونه گیری به منظور پذیرش، یک ابزار مفید برای تضمین و کنترل کیفیت در صنایع است. در این مقاله، طرح نمونه گیری باز ارسالی بر اساس شاخص بازده فرایند و شاخص قابلیت فرایند با درنظر گرفتن روش حداقل زاویه توسعه داده می شود. پارامترهای طرح با کمینه کردن متوسط اندازه نمونه بازرسی شده و با در نظرگرفتن محدودیت های مربوط به میزان نزدیکی به منحنی مشخصه عملکرد اید یال و همچنین ریسک تولیدکننده و ریسک مصرف کننده به طور همزمان تعیین می گردند. علاوه بر این، عملکرد طرح پیشنهادی بر اساس دو شاخص ارزیابی و با طرح یک بار نمونه گیری مقایسه می شود. نتایج تحقیق نشان می دهد که طرح پیشنهادی مبتنی بر شاخص اقتصادی تر است زیرا با افزایش شباهت منحنی OC طرح پیشنهادی به منحنی  OCایدیال به متوسط اندازه نمونه کمتری نسبت به طرح پیشنهادی باز ارسالی بر اساس شاخص نیاز دارد. برای نشان دادن کاربرد طرح پیشنهادی، یک مثال عددی ارایه می شود.

    کلیدواژگان: نمونه گیری به منظور پذیرش، روش حداقل زاویه، شاخص قابلیت فرایند، شاخص بازده فرایند، ریسک تولیدکننده، ریسک مصرف کننده
  • رضا بهبود*، حنا بقایی، عباسعلی رستگار صفحات 346-358

    موسسه های فعال در صنعت بانکداری یکی از مهم ترین بخش های ارایه دهنده خدمات اقتصادی در سراسر دنیا هستند که نقش اساسی در توسعه پایدار کشورها ایفا می کنند. شش سیگمای ناب به عنوان یک روش ترکیبی به بهبود اثربخشی و کارایی در موسسه های مالی کمک می کند. استفاده از کارت امتیاز متوازن و شش سیگمای ناب سه هدف همسو سازی استراتژیک، بهبود عملکرد و رضایت مشتریان را محقق می سازد. هدف از این پژوهش ارایه رویکردی ترکیبی از مدل کارت امتیاز متوازن توسعه یافته و تکنیک ویکور به منظور سنجش کارایی پروژه های شش سیگمای ناب در صنعت بانکداری است. همچنین نتایج نشان دهنده کارایی پروژه ها از نظر سنجه مالی، مشتری، رشد و یادگیری، رضایت مشتریان و ارتباط با جامعه است ولی از نظر سنجه فرایندهای داخلی با عدم کارایی مواجه بوده است.

    کلیدواژگان: صنعت بانکداری، شش سیگمای ناب، کارت امتیاز متوازن توسعه یافته، تکنیک های تصمیم گیری چند متغیره، تکنیک ویکور