فهرست مطالب

رفاه اجتماعی - پیاپی 14 (پاییز 1383)

فصلنامه رفاه اجتماعی
پیاپی 14 (پاییز 1383)

  • 350 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/11/15
  • تعداد عناوین: 15
|
  • مباحث نظری
  • سیامک عقلمند*، ابوالقاسم پوررضا صفحه 3
    در دو دهه اخیر به دنبال ناتوانی نظام های سلامت در پاسخ گویی به نیازها و انتظارات جدید بهداشتی و درمانی، گرایشی بین المللی قوی در خصوص اصلاح نظام سلامت، با استفاده از سازوکار بازار، شکل گرفته است. نتایج حاصل از مطالعات این سیستم حاکی از آن است که در اغلب موارد نتایجی که انتظار می رفت حاصل نشده است. خلط بحث محتوای اصلاح با فرآیند اصلاح یکی از علل عمده شکست این برنامه است. در حالی که محتوای اصلاح به حوزه های کارکردی نظام های سلامت اشاره دارد (موضوع چیستی)، فرآیند اصلاح در باب راهبردهای نیل به اهداف اصلاحی به بحث می پردازد (موضوع چگونگی) اصلاح سازمانی در مرکز یک فرآیند اصلاح قرار دارد و به عبارت دیگر بحث فرآیند اصلاح یک موضوع مدیریتی است تا سیاسی واقتصادی.
    بنابراین لازمه اجرای موفقیت آمیز این فرآیند، اتکا به یک برنامه و تفکر مدیریتی جامع و کاربردی است. به هر اندازه که این برنامه در سطوح بالاتر به اجرا گذاشته شود، امکان موفقیت و تاثیرگذاری آن افزایش می یابد؛ چرا که با فرآیند های کلیدی بین بخشی ارتباط پیدا می کند. این تفکر باید از یک طرف پاسخ گوی نیازها و تقاضاهای جدید ودر حال تغییر جامعه باشد و از طرف دیگر تغییر و اصلاح سازمانی را در بطن خود پیش ببرد. برنامه و تفکر «مدیریت جامع کیفیت»، واجد چنین خصوصیاتی است. از این رو شاید تنها گزینه ما برای اصلاحی موفق در نظام سلامت، استقرار این پارادایم مدیریتی باشد.
    کلیدواژگان: اصلاح سازمانی، اصلاح نظام سلامت، بازار محوری، فرآیند اصلاح، مدیریت جامع کیفیت
  • مباحث کاربردی
  • محمد کاظم عاطف وحید* صفحه 41
    هر چند بررسی جامع برنامه های بهداشت روان با توجه به اهمیت، پیچیدگی و گستردگی آن ها در یک مقاله امکان پذیر نیست، اما مروری کوتاه بر این برنامه ها می تواند تا اندازه ای در جهت تبیین پیشرفت ها و دستاوردها و مشخص نمودن نیازها و چالش ها مثمرثمر باشد. از این رو، هدف این مقاله مروری کوتاه بر تاریخچه بهداشت روان در ایران بوده و تلاش شده که سیر تغییر و تحولات، پیشرفت ها، دستاوردها، نیازها، و چالش های موجود مورد بررسی قرار بگیرند. نگاهی به تاریخچه بهداشت روان در ایران نشان می دهد که در 50 سال اخیر پیشرفت های چشم گیری در زمینه بهداشت روان در کشور حاصل شده است که مهم ترین آن ها طرح ادغام بهداشت روان در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه باشد. موفقیت های به دست آمده در این زمینه موجب شده که در سال های اخیر، برنامه ادغام بهداشت روان در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه در ایران به عنوان الگویی برای سایر کشورهای منطقه پذیرفته شود. علاوه بر این، در زمینه های دیگر، از جمله بهداشت روان کودکان و نوجوانان، پیش گیری از خودکشی، درمان اعتیاد، و بهداشت روان در بلایای طبیعی نیز پیشرفت های قابل ملاحظه ای حاصل شده است. اما علی رغم این پیشرفت ها و دستاوردهای مهم، نواقص، کمبودها و نیازهای بسیاری وجود دارند که در جهت بر طرف نمودن آن ها، تلاش های جدی و مستمر، عزم ملی و مشارکت گسترده متخصصین و مردم، سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی ضروری خواهد بود. علاوه بر این، با توجه به گستردگی و پیچیدگی مسئله بهداشت روان، تقویت ساختار تشکیلاتی سیستم بهداشت روان و حمایت از آن و تلاش در جهت ارتقای کمی و کیفی تحقیقات و پژوهش های علمی و ارزیابی های میدانی ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: اختلال های روان پزشکی، بهداشت روان، طرح ادغام بهداشت روان در نظام مراقبت های بهداشت اولیه
  • شهلا اعزازی* صفحه 59
    خشونت پدیده ای تاریخی و جهانی است که در همه جوامع و تمام ادوار وجود داشته است. توجه به این پدیده از دهه 70 میلادی آغاز شد و پژوهش های متعددی در این حوزه انجام گرفت. بررسی در باب خشونت با مشکلاتی همراه است. در این پژوهش ها محقق وارد حوزه خصوصی و صمیمی خانواده می شود و در خصوص رفتاری حساس از افراد سئوال می کند. وجود خشونت در خانواده از طرف قربانی به علل مختلف پنهان نگاه داشته می شود، فراموش می شود و یا در بیان آن اغراق می شود. نبود آمار در خصوص افراد در معرض خشونت، مشکل دیگری در راه دست یابی به نمونه معرف است. مشکل دیگری که در بررسی های خشونت مشاهده می شود تبیین های نظری موجود است. بسیاری از دیدگاه های نظری موجود عوامل موثر در بروز خشونت را در سطح ویژگی های «فردی مانند» و یا در سطح «خانوادگی مانند» در نظر می گیرند. کلیه این عوامل در شناخت صحیح از پدیده تاثیر دارند.
    نظریه پردازان فمینیست تبیین های فردی یا خانوادگی را در باب خشونت، برای توضیح کافی نمی دانند. هر چند معتقد هستند این عوامل می تواند به مثابه عاملی تشدیدکننده رفتار خشن عمل کند، تاکید آنان بر وجود ساختار نابرابر روابط قدرت میان زنان و مردان در جامعه و نهادهای آن است. توجه آنان متوجه ساختار مردسالارانه ای در جامعه است که به مردان اجازه اعمال قدرت بر زنان را می دهد. از این دیدگاه خشونت عمل انفرادی یک مرد علیه یک زن نیست که با استفاده از ویژگی های فردی تحت بررسی قرار گیرد، بلکه خشونت رفتاری است که از جانب مردان جامعه بر روی زنان جامعه اعمال می شود. خشونت یک ابزار نظارتی مهم است که هم بازتاب روابط نابرابر قدرت در جامعه است و هم به حفظ روابط نابرابر قدرت کمک می کند.
    با نگاهی به تحقیقات انجام شده در ایران ناهماهنگی میان داده های کسب شده مشخص می شود. هم چنین مشخص می شود که در اکثر بررسی ها عوامل موثر بر خشونت به صورت متغیرهای فردی و خانوادگی بحث و بررسی شده اند. این مقاله با توجه به دیدگاه فمینیستی سعی در مشخص کردن اهمیت ساختار نابرابر قدرتی دارد که در حوزه های اقتصاد، قوانین، نیروهای نظارتی جامعه و نهادهای حمایتی جامعه حضور دارد و بر توجه به ساختار جامعه که مردان را تشویق به اعمال خشونت و زنان را وادار به تحمل آن می کند تاکید می کند.
    کلیدواژگان: ایران، خشونت، زنان، ساختار جامعه
  • عبدالحکیم تیرگری* صفحه 97
    هیجان پدیده جان بخش زندگی و اساس فراز و نشیب های تجارب روزانه، غنا و فقر لحظات به یادماندنی حیات انسان است. امروزه در نظر گرفتن مفاهیم نظری و کاربردی مطالعات مرتبط با رابطه هیجان و شناخت و نیز یافته های پژوهشی حوزه هوش هیجانی، هم چنین سازگاری (رضامندی) زناشویی و رابطه ساختاری بین این دو مفهوم، دست مایه و مبنایی برای طرح ریزی راه بردها و برنامه های پیش گیری از ناسازگاری زناشویی شده است. در این راستا، پژوهش ها نشان می دهند که هوش هیجانی سازه ای بنیادین و اثرگذار بر روند بهبود و تقویت روابط زناشویی رضامندانه است، به ویژه از این نظر که نقش اساسی آن در ارتباط با مولفه هایی مانند ادراک، استدلال و کنترل هیجانی، روابط میان فردی و همدلی، ارتباط و حل و فصل تعارض های زناشویی، و حل مسئله بارزتر است. زیرا، زوج ها با کاربرد این مهارت ها در زندگی مشترک خود می توانند توانایی بیش تری در تطابق و مقابله با فشارهای روانی زندگی زناشویی کسب کنند. با توجه به چنین اثرات کاربردی، مدل های حال حاضر هوش هیجانی با تاکید بر مولفه های سازه ای گوناگون آن می تواند از طریق ادغام در راه بردهای مداخله پیش گیرانه، در حوزه هایی مانند مشکلات زناشویی به کار گرفته شود. استفاده از فنون موجود شیوه های روان درمانی خانواده و زناشویی، و محتوای مرتبط با برنامه های آموزشی موجود که از لحاظ معیارهای تجربی و پژوهشی به دقت وارسی شده اند، نیز موجب افزایش کارآمدی و اثربخشی آن می شود. بنابراین، هدف مقاله حاضر تصریح نقش هوش هیجانی در حوزه روابط بین فردی و زناشویی در قالب روی کردها، راه بردها و برنامه های آموزش روانی، به منظور مداخله در رفع یا تخفیف مسائل همسران ناسازگار است.
    کلیدواژگان: راهبردهای و برنامه های مداخله پیش گیرانه، ناسازگاری زناشویی، هوش هیجانی
  • خالد اصلانی* صفحه 115
    ارتباط و مهارت های ارتباطی در زندگی انسان ها، به خصوص در زندگی زناشویی، اهمیت فراوان دارد و مانند بستری است که سایر ابعاد زندگی زناشویی را در بر می گیرد. بنابراین تحقیق حاضر به بررسی نقش مهارت های ارتباطی در کارآیی خانواده می پردازد. نمونه این تحقیق 16 زوج (8 زوج گروه آزمایش و 8 زوج گروه گواه) از دانشجویان متاهل دانشگاه تهران ساکن خوابگاه جلال آل احمد است. طرح تحقیق، روش پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که فرضیات این تحقیق همگی با سطح آلفای p<0.05 تایید شد. بنابراین آموزش مهارت های ارتباطی باعث بالا رفتن کارآیی خانواده در مقوله های حل مشکل، ارتباط، نقش ها، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی خانواده شده است.
    کلیدواژگان: تاهل، دانشجویان، کارآیی خانوادگی، مهارت های ارتباطی
  • مشکلات اجتماعی
  • اسماعیل بیابانگرد*، فاطمه جوادی صفحه 139
    به منظور شناخت میزان سلامت روان شناختی نوجوانان و جوانان 15 تا 30 ساله تهرانی، 464 نفر از آنان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایچندمرحله ای از مناطق بیست ودو گانه شهرداری تهران انتخاب شدند. آزمون 28 ماده ای «سلامت عمومی کلدبرگ(Goldberg)» به صورت انفرادی بر روی پاسخ گویان اجرا شد. پس از جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها نتایج نشان داد، 29.3 درصد افراد، بیمار یا مشکوک به بیمار روانی هستند؛ اختلال در کارکرد اجتماعی، شایع ترین اختلال در بین پاسخ گویان بوده است؛ سلامت روانی مردان بیش از زنان و افراد مجرد بیش از متاهل بوده است؛ با افزایش سن از میزان سلامت روانی افراد کاسته شده است؛ دانش آموزان از بیش ترین سلامت روانی و افراد بیکار و خانم های خانه دار از کم ترین سلامت روانی برخوردار بوده اند.
    کلیدواژگان: تهران، جوانان، سلامت روان شناختی، نوجوانان
  • پروانه محمدخانی* صفحه 157
    هدف پژوهش حاضر تعیین میزان شیوع افکار خودکشی و اقدام به خودکشی در دختران مقیم مناطق پرخطر کشور بوده است. ابتدا، با مراجعه به آمار مرگ و میر ناشی از خودکشی در کشور، مناطقی که بالاترین میزان مرگ ناشی از خودکشی را در سال 1380 به ثبت رسانده بودند شناسایی شدند. سپس از 65887 دانش آموز مونث مناطق مذکور در دو مرحله با روش های نمونه گیری خوشه ایو نمونه گیری تصادفی ساده 2650 نفر در مطالعه شرکت داده شدند (دامنه سنی 14 تا 21 سال با میانگین سنی 16.27 و انحراف معیار 1.30). به منظور جمع آوری داده ها از:الف) پرسش نامه جمعیت شناختی.
    ب) شاخص نشانگان افسردگی خرده مقیاس خودکشی (Depressive Symptom Index-Suicidality Subscale /DSI-SS) ج) آیتم های غربال گر مقیاس خودکشی مرکز مطالعات همه گیرشناسی خودکشی (The Center for Epidemiologic Studies-Depression (CES-D) Scale-Suicidality Screening Items (SSI).
    د) یک مجموعه چهار آیتمی محقق ساخته برای سنجش اقدام به خودکشی، استفاده شد.
    با توجه به نقاط برشی که برای هر یک از نمرات در شاخص های ذکر شده تعیین شده بود شیوع نقطه ای افکار خودکشی و اقدام به خودکشی در مناطق تحت مطالعه، برآورد شد. بر اساس یافته های پژوهش، بالا بودن میزان افکار خودکشی و اقدام به خودکشی در شهرهای مطالعه شده، پرداختن به برنامه های پیش گیری را ضرورت می بخشد.
    کلیدواژگان: افکار خود کشی، اقدام به خودکشی، دختران جوان
  • علیرضا جمشیدی* صفحه 175
    آن چه در دنیای امروز در زمینه اعتیاد به مواد مخدر توجه برانگیز شده، اتخاذ سیاست های مبتنی بر کاهش صدمه است که از رهگذر آن، اقدام هایی سازمان دهی می شوند که تا حد ممکن، از وسعت و شدت گرفتن صدمه های ناشی از اعتیاد چه در بعد سلامت فردی و چه سلامت جمعی بکاهد. این برنامه ها در پی شکست سیاست جنایی عدم مدارا (Zero tolerance)، که سال هاست اعمال می شود، در کانون توجه قرار گرفته است.
    در سال های اخیر سیاست کاهش آسیب های مواد مخدر توجه قانون گذار را جلب کرده است. در خصوص سیاست جنایی قضایی ایران در برخورد با آسیب ها، می توان از یک سیاست پیشرو حتا فراتر از سیاست جنایی تقنینی سخن به میان آورد.
    کلیدواژگان: اعتیاد، سیاست جنایی، کاهش آسیب، معتاد، مواد مخدر
  • نادر منیرپور*، رخساره یزدان دوست، محمد کاظم عاطف وحید، علی دلاور، هلن خوسفی صفحه 189
    هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط ویژگی های جمعیت شناختی (سن، جنس و وضعیت اقتصادی خانواده) با میزان شیوع افسردگی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان ری بود. بدین منظور 388 نفر (166 پسر و 222 دختر) به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. دامنه سنی این دانش آموزان بین 14 تا 18 سال بود. داده های پژوهش با استفاده از پرسش نامه ویژگی های جمعیت شناختی و پرسش نامه افسردگی بک (Beck) جمع آوری شد و به کمک روش های آمار توصیفی، تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی شفه (sheffe) و آزمون t تجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که28.8 درصد دانش آموزان فاقد افسردگی، 27.2 درصد دچار افسردگی خفیف، 12.6 درصد افسردگی خفیف متوسط، 19.5 درصد دارای افسردگی متوسط شدید، 11.6 درصد نیز دچار افسردگی شدید هستند. دختران نسبت به پسران به طور معناداری از افسردگی بیش تری برخوردار بودند. تفاوت معناداری بین سنین مختلف از نظر میزان شدت افسردگی یافت نشد، اما در دختران دانش آموز، این تفاوت معنادار بود؛ یعنی دختران 17 و 18 ساله نسبت به دختران 15 ساله از افسردگی بیش تری برخوردار بودند. هم چنین میزان افسردگی در میان خانواده ها (به لحاظ سطوح مختلف اقتصادی آن ها) تفاوت معناداری وجود داشت؛ بدین معنا که دانش آموزان متعلق به خانواده های خیلی ضعیف، ضعیف و متوسط در مقایسه با دانش آموزان متعلق به خانواده های با سطوح خوب و خیلی خوب اقتصادی، از افسردگی بیش تری برخوردار بودند. و نتیجه این که میزان شیوع افسردگی در نوجوانان دانش آموز بسیار بالاست و ویژگی های جمعیت شناختی در این میزان نقش مهمی ایفا می کنند.
    کلیدواژگان: افسردگی، جنسیت، نوجوانان دانش آموز، وضعیت اقتصادی
  • محمد مهدی رحمتی* صفحه 205
    هدف مقاله حاضر واکاوی تجربی یکی از تبیین های رایج در خصوص خشونت و پرخاش گری بین طرف داران تیم های فوتبال است. در این مقاله، ابتدا پرخاش گری و خشونت ورزشی تعریف و دسته بندی می شود، سپس با تلقی خشونت و پرخاش گری، به مثابه امری روانی اجتماعی، تلاش شده است تا با استفاده از تئوری ناکامی پرخاش گری واکنش های طرف داران تیم های فوتبال در شهر تهران در مواجهه با وضعیت هایی که منجر به ناکامی آنان در دستیابی به هدف های ورزشی شان می شود، تحت بررسی و تحلیل قرار گیرد. فرضیه اصلی پژوهش این است که «ناکامی طرف داران تیم های فوتبال در دستیابی به اهداف ورزشی شان سبب گرایش آنان به انجام رفتار پرخاش جویانه و خشونت آمیز می شود». جمعیت آماری پژوهش حاضر را 284 نفر از طرف داران دو تیم استقلال و پرسپولیس تشکیل می دهد و اطلاعات مربوطه با شیوه پیمایش در خلال برگزاری جام برتر باشگاه های ایران در سال 81-1382 گردآوری شده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که ناکامی تنها بخشی از پرخاش گری و خشونت ورزشی طرف داران تیم های فوتبال را در هنگام برگزاری مسابقه تبیین می کند.
    کلیدواژگان: پرخاش گری کلامی، خشونت فیزیکی، ناکامی، ورزش
  • علیرضا کلدی*، احمد علی اکبری کامرانی، مهشید فروغان صفحه 233
    این تحقیق با عنوان «بررسی مسایل و مشکلات جسمانی، اجتماعی و روانی سال مندان منطقه 13 تهران» انجام شده است که در قالب مطالعات نیازسنجی سال مندان است. افراد 60 ساله و بیش تر 6.6 درصد، (4.6 میلیون نفر) از کل جمعیت کشور را تشکیل می دهند که حدود 500.000 نفر از آنان در تهران زندگی می کنند.
    هدف از این مطالعه، ارایه تصویری روشن از مشکلات جسمانی، روانی و اجتماعی سال مندان در تهران است. روش این پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. جامعه مطالعه شده، سال مندان بالاتر از 60 سال منطقه 13 تهران، و روش جمع آوری اطلاعات پرسش نامه بود. پرسش نامه ها در میان 300 نفر از سال مندان مراجعه کننده به «فرهنگ سرای سال مند»، «خانه فرهنگ حافظیه» و «پارک پیروزی» توزیع شد و داده ها پس از جمع آوری با ابزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج این تحقیق نشان می دهد که 52 درصد جامعه تحت مطالعه مونث، 32.3 درصد بی سواد، 3 درصد مجرد هستند. 55 درصد از پاسخ گویان دارای مشکلات اقتصادی هستند، 25.6 درصد از آنان مشکل انجام فعالیت های روزانه (ADL) دارند، 21 درصد از شرایط جاری زندگی اظهار نارضایتی کرده اند، 27.3 درصد بیمه نیستند و 24 درصد دارای نوعی مشکل روانی هستند.
    در بحث نیاز سنجی می توان اظهار داشت سال مندان در تهران به ویژه زنان سال مند با مشکلات متعدد جسمانی، اجتماعی و روانی روبه رو هستند؛ به طوری که این مشکلات بر روی کیفیت زندگی آنان تاثیر می گذارد.
    این مطالعه نشان داد که برای برطرف کردن انواع مشکلات جسمانی، اجتماعی و روانی و نیز رفع نیازهای سال مندان، اقدامات سیستماتیک و برنامه ریزی شده لازم است تا زندگی بهتری برای سال مندان عزیز فراهم آید
    کلیدواژگان: تهران، سالمند، مشکلات اجتماعی، مشکلات جسمانی، مشکلات روانی
  • کتابخانه
  • آفرین رحیمی موقر، محمدرضا محمدی، الهه ایزدیان، نغمه منصوری، وندان شریفی صفحه 259
    در کشور ما دسترسی به مقالات پژوهشی منتشر شده در خصوص موضوعات روان پزشکی و روان شناسی بسیار دشوار است؛ به گونه ای که به ندرت مقالات دارای مراجع ایرانی اند. تشکیل بانک مقالات پژوهشی بهداشت روان کشور در مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور، این اهداف را در نظر داشته است: فراهم کردن امکان دسترسی آسان پژوهش گران و دانش پژوهان به مدارک موجود در زمینه فعالیت های پژوهشی کشور؛ فراهم کردن امکان بررسی جامع متون داخلی؛ فراهم کردن امکان برنامه ریزی ملی؛ اولویت گذاری پژوهشی مبتنی بر تحلیل مستند وضعیت بهداشت روان و وضعیت کمی و کیفی پژوهش در زمینه های مربوطه در کشور.
  • جلال صفی پور، فائزه جغتایی صفحه 279
  • خلاصه انگلیسی مقالات
    صفحه 339
|
  • Siamak Aghlmand*, A. Pourreza Page 3
    In the past two decades, powerful international trends in "market-oriented" health sector reforms have been sweeping around the world for meeting new health needs and requirements. Major elements of these reforms are:- Health sector restructuring- Privatization- User fees for public servicesIn recent years, for many reasons, Iran health sector has confronted with many challenges, for examples; inequity of access to care, unequal share of limited resources, high cost of treatments and rehabilitations, demographic, epidemiologic and economic transition, poor quality of care and so on.Therefore, Iran health sector needs reform, but the report acknowledges that many of society's health problems, especially in developing countries, are not solved by this reforms.Mixing the mean of "reform content" with "reform process" is one of the most important causes of this problem. However, the reform is not an economical or a political issue. On the contrary, it is a management topic and needs a management philosophy. Organizational change for meeting new health needs must be followed by this philosophy.Total Quality Management (TQM) is being adopted as a management philosophy that can be used in dealing with these challenges.
    Keywords: Health Sector Reform, Organizational Change, Reform Content, Reform Process, TQM
  • M.K. Atef, Vahid* Page 41
    Considering the importance, complexity, and the scope of mental health programs in Iran, it is certainly impossible to provide a comprehensive overview of these programs in one article. However, a brief review of these programs can help to illustrate the accomplishments of the programs and to identify the mental health needs of the country and the challenges to be met. The aim of this article is to provide a brief overview of the history of mental health movement in Iran; and attempt has been made to review the changes, progresses, achievements, needs, and the current challenges. Reviewing the history of the mental health in Iran indicates that over the past 50 years, significant progress has been made in the field of mental health. The most important accomplishment in this regard has been the integration of mental health into primary health care. The success of this program has resulted in the acceptance of this program as a model proram for the other countries in the region. In addition, significant progress has been made in other areas as well, including, child and adolescent mental health, suicide prevention, drug abuse treatment, and provision of mental health services in natural disasters. However, in spite of these achievements, there remain many problems and deficits which require serious and continuous efforts, cooperation of general public and the mental health professionals, public and non-governmental organizations. In addition, considering the complexity and the scope of the issue of mental health, improvement in the administrative structure of the mental health system and supporting research projects aimed at evaluating the mental health programs are necessary.
    Keywords: Integration of Mental Health in Primary Health Care, Mental Health, Psychiatric Problems
  • Shahla Ezazi* Page 59
    Violence is regarded as both historical and global phenomenon appearing in any societies during the centuries. Sine 1970, it was brought under attention and different research was done, but there are a lot of barriers ahead in investigating violence closely. In this research the researcher has entered into private family territory to ask them some effective questions. For no clear veasons, the victims hide the existence of violence among family members, or it may be forgotten or overstated.Lack of statistical information or different interpretations are among other obstacles. Most of attitudes toward violence consider it in individuals characteristics or at family level. Most feminist theorists find these kinds of interpretations inadequate and believe there are so much far that they can intensify the violence they put on emphasis on inequity available in society and social organizations among men and women.They pay much attention to men alominants over women and according to this viewpoint, violence is not considered as an interpersonal interaction, but it is more a group interaction. Violence is called a supervisory equipment and even a ruling one that reflects the inequity in relations between men and women.Considering all the research done in Iran, the wrong data and misunderstandings will be revealed. Even in most studies, the variables are suggested as individual or family ones. This article, loringing the feminist viewpoints into account, tries to show up some inequal structures in society such as economic, laws, supervisory forces and supporting organizations, and finally it emphasizes on this fact that a man based society encourages men to do violence against women and in return women have suffer this condition in silence.
    Keywords: Society Structure, Violence, Women
  • Abdolhakim Tirgari* Page 97
    Emotion animates life. It accounts for the depths and peaks of daily existence the memorable richness and darkest moments of individual experience. Nowadays, to have focuse to the theoretical and applied concepts of studies about relation between emotion and cognition, and to the findings of studies on the domain of emotional intelligence (EI), marital adjustment, and relationship between them; has become a basis for planning strategies and programes for prevention of marital discord.At this point, many studies have demonstrated that the EI is a fundamental and effective construct in improving and enhancing of satisfactory marital relationships. Specificly, its basic role in the relation to some components of it like perception, reasoning about and control of emotions, interpersonal relationships and empathy; communication and resolution of marital conflicts, and problem solving is much more prominent. Because, when couples have used such skills in their dyadic relationships, then they can cope much better with the stressors of marital life. By attention to such useful effects, the present models of EI and its various components along with the preventive intervention strategies can be used for some problems like marital difficulties. Also, by using the present techniques of family and marital therapy and educational programs, which were well studied from the experimentally point of view, we can enhance their effectivenesses. Therefore, the aim of this article is to mention the role of EI in the domain of interpersonal and marital relationships according to approaches, strategies and educational programs for improving and resolving of discordant couples problems.
    Keywords: Emotional Intelligence (EI), Marital Discord, Preventive Intervention Programs, Strategies
  • Khaled Aslany* Page 115
    Communication and communication skills are very important in human life, especially family life. Communication is a ground that the other dimensions of family life are based on it. In this thesis "the role of communication skills on family function" was studied. The samples were 16 couples (8 couples in the control group and 8 couples in the experimental group) of married students of Tehran University that were in Jalal Al-Ahmad Dormitory. The research method was pre-test and post-test with Control Group design. The analysis of this data has shown that the all of hypotheses of this research is confirmed (p0.05). The research has shown that communication skills increased the family function in problem solving, communication, roles, affection responsiveness, affection involvement, and behavior control.
    Keywords: family function, married students, communication skills
  • Esmaeil Biabangard*, Fatemeh Javady Page 139
    The purpose of the present study was to investigate the mental health of adolescents and young people in Tehran. The sample included 464 girls and boys from age 15-30 years. The GHQ-28 scale designed by Goldberg and Hiller (1979) used for screening the mental illness people from normal ones. This test composed of 4 subscales: anxiety disorder, somatoform disorder, social dysfunction and depression disorder.The result of this study indicates that 29.3 percent of people have mental illness, and there is a significant difference between males and Females and between single people and married people. Also there is a correlation between age and mental health and the most prevalence disorder is social dysfunction.
    Keywords: Adolescents, Mental health, Tehran, Young
  • P. Mohammadkhani*, M. Mohammadi, E. Rezaee Dogaheh, M. Nazari Page 157
    The purpose of this study was to investigate the rate of suicide thoughts and suicide attempts among young female students in "at risk provinces" of Iran. Considering the rate of completed suicide in the year 2002, three provinces which had the highest rate of completed suicide were chosen. Then from among the young females aged 14 to 21 years old from the four cities (N=65, 887, M=16.27; SD=1.30) a sample of female were selected in two stages by multi-clustral and simple sampling methods. The data was gathered by administering: (1) Demographic questionnaire, (2) Depressive Symptom Index-Suicidality Subscale and (3) The Center for Epidemiologic Studies-Depression Scale-Suicidality Screening Items and (4) four items for assessing suicide attempt (developed by the authors counsidering the calculated cut off points of the scales and the point prevalence of suicide thoughts and attempts were estimated. The high rates of suicide thoughts and suicide attempts highlight the importance and necessity of improving prevention programs.
    Keywords: Suicide Attempt, Suicide Thought, Young Females
  • A. Jamshidi* Page 175
    Problems related to drug abuse, Particularly with regard to the special situation of Iran, have caused considerable concerns among decision-makers of Iranian criminal policy. This article intends to describe measures taken for elminating these problems and concerns. These measures, on one hand, seek to reach more compliance with international conventions through drafting acts to criminalize money laundering and elimination of problems resulted from changing the drug abuse patterns. On the other hand, they promise to diminish problems related to drug abuse by determining a special system for criminal responsibility of addicts and diversifying responses of the society to crime and delinquency and drug-relate crimes especially through drafting community-based punishments act. This article also describes the criminal policy based on zero tolerance in two decades ago and the rise of new criminal policy.
    Keywords: Criminal Policy, Social Problems, Money Laundering, International Conventions, Community, Based Punishments
  • N. Monirpoor*, R. Yazdandoost, M. K. Atefvahid, A. Delavar, H. Khoosfi Page 189
    The aim of present research was to study the relation between demographic characteristics (age, sex, and family economical status) and the rate of prevalence of depression in high school students at Ray city. 388 subjects (166 boys and 222 girls) were selected through stratified random sampling method. The age range of these students was between 14 to 18 years. Research data was gathered through demographic characteristics questionnaire, and Beck depression inventory. They were analyzed with the aid of descriptive statistics, analysis of variance, sheffe, and student. Findings of research indicated that 28.8% of these students were nondepressed, 27.2% had mild depression, 12.6% had mild-moderate depression, 19.5% had moderate-severe depression, and 11.6% had severe depression. Girls as compared to boys were significantly more depressed. There were no significant difference in intensity of depression between different age groups. But, this was significant among female students, i.e., 17 and 18yearold girls were more depressed than 15 yearold girls. Also, there were significant differences in intensity of depression among different family economical levels. In this case, those students with very low, and moderate family economical levels were more depressed as compared to those students with good and very good family economical levels. The rate of prevalence of depression among adolescent students is very high and demographic characteristics play an important role in it.
    Keywords: Adolescent Students, Age, Depression, Economical Status, Sex
  • Mohammad Mahdi Rahmati* Page 205
    The aim of this article is analysis empirically the one of current explanations on violence and aggression, frustration-aggression theory, between soccer fans. In this article, at first, sport violence and aggression will be defined and categorized. Then, considering the violence and aggression as a psycho-social matter, we will analysis the reactions of soccer fans, while encountering with situations that perform as a frustration factors. The main hypothesis of this study is that "frustration of soccer fans in achieving to their athletic goals causes the tendency to violence and aggressive behavior in them."Based on the findings of a survey research on a sample of 284 soccer fans among Perspolis and Esteqlal fans, it is concluded that frustration only explains some of athletic violence and aggression in soccer fans.
    Keywords: Sport, Verbal Aggression, Physical Violence, Frustration, Displacement, Sublimation
  • Ali Reza Kaldi, * Ahmad Aliakbari Kamrani, Mahshid Foroghan Page 233
    This research was conducted to distinguish the physical, social and mental problems of elderly in Tehran. The method of this study is based on survey research. Data was collected by questionnaire, from residents of district 13 in Tehran. To do so, random sampling has been used to select a sample of 300 persons who come to elderly cultural center. Hafezieh center and Piroozee park in district 13 in Tehran. Data was analysed by SPSS.According to this research, from 300 people, aged 60 and over (52 percent women), 32.3 percent of the sample were illiterate, and 3 percent were single. 55 percent of the respondents had economic problems. 25.6 percent had difficulties doing activities of daily living. 21 percent expressed dissatisfaction with their current living condition. 27.3 percent did not have medical insurance. 24 percent of the respondents had moral and emotional problems, such as depression, anxiety, boredom and need for counseling. The elderly people in Tehran, particularly women face multiple problems, regarding economic, physical, social, mental and emotional. These problems influence the quality of life of the elderly people. This study shows that a more accurate social welfare program for elderly is of essence to provide better and fulfilling life.
    Keywords: Elderly, Mental Problems, Physical Problems, Social Problems, Tehran