فهرست مطالب

فناوری های آموزشی در یادگیری - پیاپی 11 (تابستان 1396)

نشریه فناوری های آموزشی در یادگیری
پیاپی 11 (تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1399/04/16
  • تعداد عناوین: 6
|
  • هانیه مستور*، محمدرضا نیلی، مریم مقدسین صفحات 1-16

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر برگزاری آزمایشگاه مجازی، آزمایشگاه واقعی و آموزش به روش سنتی (سخنرانی) بر انگیزش تحصیلی دانش ‏آموزان در درس فیزیک و آزمایشگاه بود. نمونه پژوهش از میان دانش ‏آموزان دختر رشته ریاضی و فیزیک سال سوم مقطع دبیرستان انتخاب و محتوای درسی الکتریسیته در نظر گرفته شده است. نمونه موردنظر از طریق نمونه‏ گیری تصادفی انتخاب و شامل 45 نفر بودند که در قالب سه گروه موردبررسی قرار گرفتند. طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه SMQ بوده است. نتایج به دست آمده از تحلیل نشان داد که بین سه گروه در مولفه ‏های انگیزش تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین اغلب مولفه ‏های انگیزش در گروه آزمایشگاه مجازی بیشتر از دو گروه آزمایشگاه واقعی و آموزش به روش سنتی است.

    کلیدواژگان: انگیزش، آزمایشگاه مجازی، آزمایشگاه واقعی، شبیه ‏سازی کامپیوتری
  • اسماعیل اصلانی*، اسماعیل زارعی زوارکی صفحات 17-38

    پژوهش حاضر، با هدف بررسی تاثیر آموزش چندرسانه‏ ای بر رشد مهارت‏های یادگیری خود راهبر دانش ‏آموزان کم‏توان ذهنی آموزش ‏پذیر پایه اول دبیرستان شهر تهران، صورت پذیرفته است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری، شامل کلیه دانش ‏آموزان کم ‏توان ذهنی آموزش پذیر در مقطع اول دبیرستان شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه‏ گیری خوشه ‏ای چند مرحله ‏ای 12 نفر از دانش ‏آموزان انتخاب و به‏ صورت تصادفی در گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزار جمع ‏آوری داده ‏ها، پرسش‏نامه یادگیری خود راهبر فیشر و همکاران بود. پس از اجرای پیش ‏آزمون بر روی هر دو گروه، متغیر مستقل (آموزش به‏ وسیله چند رسانه ‏ای) طی شش جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا گردید و گروه کنترل نیز به‏ دور از متغیر مستقل قرار گرفت. پس از اتمام آموزش از هر دو گروه پس ‏آزمون به عمل آمد. نتایج این پژوهش نشان داد که گروه آزمایش در مولفه رغبت برای یادگیری و خود مدیریتی پیشرفت معنی‏ داری را نسبت به گروه کنترل داشتند؛ اما در مولفه خودکنترلی بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‏ داری مشاهده نشد.

    کلیدواژگان: چندرسانه‏ای آموزشی، دانش‏ آموزان کم‏ توان ذهنی آموزش ‏پذیر، یادگیری خودراهبر
  • فرامرز ملکیان*، مژگان خزایی صفحات 39-57

    این پژوهش با هدف بررسی نقش آموزش مبتنی بر نمایش عروسکی بر کاهش مشکلات جسمانی، رابطه‏ ای و واکنشی کلامی- پیش ‏فعالی کودکان پرخاشگر انجام گرفت. روش انجام کار شبه تجربی در قالب طرح پیش ‏آزمون- پس ‏آزمون با گروه کنترل 12 پسر 5 تا 6 ساله که در سال تحصیلی 95 به مرکز مشاوره آموزش ‏و پرورش کرمانشاه ارجاع داده شده بودند و در پس ‏آزمون پرسش‏نامه پرخاشگری شهیم (1385) نمره یک انحراف معیار بالاتر از میانگین کسب کرده بودند، به ‏طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت تاثیر متغیر مستقل روش آموزش مبتنی بر نمایش عروسکی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخله ‏ای دریافت نکرد. پس از پایان مداخله از هر دو گروه آزمون به عمل آمد تا تاثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته پرخاشگری مشخص شود. داده ‏ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس برای اندازه ‏گیری ‏های مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافته‏ های پژوهش معلمان و والدین گزارش کردند که روش آموزشی مبتنی بر نمایش عروسکی نشانه ‏های پرخاشگری جسمانی، رابطه ‏ای و واکنشی کلامی - پیش‏ فعال را در کودکان کاهش می‏دهد. بدین ترتیب می‏توان گفت نتایج به ‏دست ‏آمده، قابلیت کاربرد شیوه آموزشی نمایش عروسکی و ساختار آن را در کاهش مشکلات جسمانی، رابطه ‏ای و واکنشی کلامی- پیش‏فعالی کودکان پرخاشگر نشان می‏دهد.

    کلیدواژگان: پرخاشگری جسمانی، پرخاشگری رابطه ‏ای، پرخاشگری واکنشی کلامی - پیش فعالی، نمایش عروسکی
  • شعله مرادی باوی، شیما قهاری*، زهرا خزاعی راوری صفحات 59-77

    متون تخصصی به متونی اطلاق می‏شود که در آن‏ها مفاهیم انتزاعی در قالب ایده ‏های جدید مطرح، دسته ‏بندی، مقایسه و تحلیل می‏شوند که همین امر موجب پیچیدگی درک این متون در مقایسه با سایر آثار می‏گردد. یکی از استراتژی‏ های موثر بر طبقه‏ بندی اطلاعات در حین مطالعه سازمان دهنده شناختی نام دارد. در مطالعه‏ ی پیش رو یکی از انواع سازمان دهنده ‏های شناختی، تحت عنوان روش ریوس مطلب و شیوه متن-محور با هدف تعیین اثرگذاری هر یک بر درک متون تخصصی در زبان دوم مورد مقایسه قرار گرفتند. در هدفی دیگر، هوش فضایی و هوش کلامی به‏ عنوان عامل پیش ‏بینی کننده میانجی مطالعه شدند. هفتاد و یک زبان ‏آموز در سه کلاس در دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشگاه شیراز با روش نمونه‏ گیری در دسترس و یکجا انتخاب و هر کلاس به‏ صورت تصادفی و یکسان به دو گروه متن-محور و استراتژی-محور تقسیم شد. ابزار پژوهش مشتمل بر آزمون تعیین سطح، متن تخصصی با موضوعیت اختلالات خواب سیستماتیک، بسته آموزشی ریوس مطلب، آزمون چهارگزینه‏ ای درک مطلب و آزمون ‏های سنجش هوش فضایی و هوش کلامی بود. نتایج به شرح زیر است: 1) روش ریوس مطلب در مقایسه با متن-محور به ‏طور معناداری از اثرگذاری بیشتری در درک مطلب برخوردار بود، 2) هوش دیداری به‏ عنوان عامل پیش‏بینی کننده درک مطلب در روش ریوس مطلب شناخته شد و 3) هوش کلامی عملکرد هیچ‏یک از دو گروه را پیش‏بینی نکرد.

    کلیدواژگان: روش رئوس مطلب، فرضیه جستجوی کارآمد، متون تخصصی-علمی، نظریه دیداری دوبعدی، هوش کلامی و فضایی
  • مهین عقدائی*، علیرضا فارسی، الهه عرب الله فیروزجاه صفحات 79-98

    هدف پژوهش حاضر مطالعه تاثیر کانون توجه درونی و بیرونی در قالب تمرین متغیر بر یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال بود. در این مطالعه نیمه تجربی، به‏ منظور دستیابی به اهداف پژوهش، تعداد 32 نفر از دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه شهید بهشتی (با دامنه سنی 18 تا 24) که مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند. بر اساس نتایج پیش‏آزمون افراد به‏ طور تصادفی به چهار گروه 8 نفره با توجه درونی در قالب تمرین متغیر، توجه بیرونی در قالب تمرین متغیر، تمرین متغیر و تمرین ثابت تقسیم شدند. در مرحله اکتساب که 3 جلسه در هفته بود، در هر جلسه 4 بلوک 12 کوششی را تکمیل کردند. در مرحله یادداری و انتقال شرکت‏ کننده‏ ها در هر مرحله 10 کوشش را اجرا کردند. برای تحلیل داده های مربوطه در مرحله اکتساب از آنوای مرکب (گروه) 4 * (نوبت آزمون) 3 استفاده شد و برای مرحله انتقال و یادداری از تحلیل واریانس یک‏سویه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین کانون توجه درونی و بیرونی در قالب تمرین در مرحله اکتساب پرتاب آزاد بسکتبال تفاوت معنی‏ داری وجود نداشت. در مرحله یادداری بین گروه کانون توجه بیرونی - تمرین متغیر و گروه تمرین متغیر بدون دستورالعمل توجه تفاوت معناداری پیدا شد که این تفاوت به نفع گروه تمرین متغیر بدون دستورالعمل توجه بود (014/0=P). در مرحله انتقال تفاوت معناداری بین چهار گروه تمرینی یافت نشد؛ بنابراین می‏توان چنین نتیجه گرفت که یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال بیشتر متاثر از نوع تمرین است تا کانون توجه و در شرایط بدون دستورالعمل توجه یادگیری بهتری صورت گرفت.

    کلیدواژگان: تمرین ثابت، تمرین متغیر، کانون توجه بیرونی، کانون توجه درونی
  • نسرین محمدحسنی*، رحیم آقازاده صفحات 99-112

    هدف پژوهش حاضر مقایسه تاثیر سه روش چندرسانه‏ای آموزشی، بازی وارسازی آموزشی و بازی آموزشی (رودررو) بر یادگیری لغات زبان انگلیسی بود. روش این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش ‏آزمون-پس ‏آزمون بوده است. در این پژوهش برای آموزش چند رسانه‏ ای از نرم ‏افزار پیش‏ ساخته Drops، برای بازی ‏وارسازی از بازی ساخته‏ شده با استفاده از نرم ‏افزار استوری لاین و برای بازی آموزشی رودررو، از بازی‏ های طراحی ‏شده با عناصر بازی‏ وارسازی در بحث واژگان، معنی لغات و طی 7 جلسه آموزش استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش ‏آموزان پایه هفتم شهرستان هریس (بخش خواجه) استان آذربایجان شرقی بود. نمونه آماری با استفاده از روش نمونه‏ گیری در دسترس انتخاب‏ شده و شامل 45 نفر بودند که به‏ طور تصادفی در سه گروه 15 نفری گمارش شدند. ابزار پژوهش، آزمون محقق ساخته زبان انگلیسی بر اساس آزمون‏های استاندارد بود که روایی آن توسط متخصصان تایید شد و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ مقدار 81/. به دست آمد. برای تحلیل داده ‏ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین گروه ‏های چندرسانه ‏ای، بازی وارسازی و بازی آموزشی رودررو در میزان یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد. این برتری به نفع گروه بازی وارسازی و بازی آموزشی رودررو است.

    کلیدواژگان: آموزش زبان انگلیسی، بازی‏وارسازی، بازی‏های آموزشی، چندرسانه‏ای‏های آموزشی، یادگیری
|
  • Haniye Mastour *, MohammadReza Nili, Maryam Moghadasin Pages 1-16

    The present research aim is to investigate the effect of holding the virtual laboratory, real laboratory, and education by the conventional method (lecture) on students' motivation in physics and laboratory lessons. The research sample has been selected among girl students of mathematics and physics branch in the third year of high school curriculum choice and syllabus of the electricity has been considered. The considered sample was selected through the random sampling and consisted of 45 persons that were investigated in the form of three groups. The present research design is of quasi-experimental type. The instrument of data collection has been SMQ4 questionnaire. The obtained results of analysis showed that there is a significant difference among three groups in components of motivation and average of most components of motivation is more in the group of virtual laboratory than two groups of the real laboratory and education by the traditional method. Keywords: motivation, virtual laboratory, real laboratory, the computerized simulation

    Keywords: motivation, virtual laboratory, real laboratory, Computerized Simulation
  • Esmaeil Aslani *, Esmaeil Zavaraki Pages 17-38

    The present study aimed to investigate the effect of educational multimedia on the educable mentally retarded student’s growth of self-directed learning skills in first grade of high school in Tehran, has been done. The target population includes all educable mentally retarded students of first grade in high school in Tehran. With using multi-stage cluster sampling method, 12 students were selected and randomly were replaced in experimental and control group. Data, questionnaires, was Fisher and colleague’s self-directed learning Scale. After the pre-test on both groups, the independent variable (education by multimedia) were administered in six sessions on the experimental group and the control group were well away from the independent variable. After completing the education with multimedia, post-test was conducted in both of groups. The results showed that the experimental group in the component willingness to learn and management was significant progress compared to the control group, respectively. But in self-control components, there was no significant difference between control and experimental groups.

    Keywords: Educational multimedia, self-directed learning, educable mentally retarded students
  • Faramarz Malekian *, Mojgan Khazai Pages 39-57

    This study examined the role of puppet based show training on the reduction of relational health problems, reactional and verbal response problems and hyperactivity of aggressive children. In a Quasi experimental pretest-posttest design 12 boys5 to 6 years old who were referred to education counseling center of Kermanshah participated in the study. Their scores in Shahim Questionnaire (1985) were one standard deviation above the mean. They were randomly assigned to two groups, respectively. The experimental group received puppet show based education (independent variable) for 8 sessions and the control group received no intervention. To investigate the effect of the intervention both groups were tested. The data were analyzed using repeated measure co-variance. The results showed that puppet show based training reduced the signs of physical aggression, relational and verbal-hyperactive response – of children in experimental group. Thus, the results obtained can have the implication in educational practices which has been discussed.

    Keywords: puppet show, Physical aggression, Relational aggression, verbal reactional aggression, hyperactivity
  • Sholeh Moradi, Shima Ghahari *, Zahra Khazaei Pages 59-77

    The present study sought to find if reading comprehension can be enhanced through the employment of cognitive organizers in comparison to text-only condition. It further investigated whether visual and verbal intelligences can predict learners’ performance on different types of input modes. A total of 71 English as foreign language undergraduates (both male and female) at two state-run universities in Iran took part in the present research. Three sets of instruments were employed: (1) an actual TOEFL (ETS, 2004), (2) cognitive organizers package (Katayama & Robinson, 2000), and (3) the multiple intelligence inventory (Mckenzie, 1999). Each participating intact class was randomly divided into two groups of text-only (receiving a text twice) and cognitive organizers (receiving the outline of the text). The results showed that (a) outlines (input type) significantly enhanced reading comprehension in comparison to text-only condition, (b) visual intelligence was the significant predicator of outline group’s performance, and (c) verbal intelligence predicted neither of text-only and outline groups’ performance.

    Keywords: expository texts, outline displays, visual, verbal intelligences, selective cued hypothesis, search efficiency hypothesis
  • Mahin Aghdaei *, Alireza Farsi, Elahe Arabollah Firoozjah Pages 79-98

     The purpose of the present study was to investigate the effect of internal and external focus of attention with variable practice model in free throw basketball learning. This study a quasi-experimental. 32 female students of Shahid Beheshti University aged 18 to 24 were chosen. The task was basketball free throw. After teaching the basketball free throw, pre-test with 10 trials was taken and based on that result participants divide into four groups randomly. Eight participants were in each group. The groups include internal attention invariable practice model, external focus in practice variable model, variable practice and constant practice with no attentional strategy. the acquisition phase was 3 sessions per week, each session complete four blocks of 12 trials. In the retention phase and transfer phase the participants perform 10 trials. The result demonstrated that there was no difference between internal focus and external focus with invariable practice of basketball free throw in the acquisition phase. In retention phase, the significant difference between external focus– variable practice group and variable practice group without the instruction of attention was found and variable practice group without attention instruction was better than the others (P = 0.014). There was no significant difference between four training groups in transfer phase. We concluded that the learning of free basketball is more affected by the type of training than the focus of attention and in non-instructional attention conditions, participants learned the motor skills.

    Keywords: Internal attentional focus, Ixternal attentional focus, variable practice, constant practice
  • NASRIN MOHAMMADHASANI *, Rahim Aghazadeh Pages 99-112

    The present study aimed to compare the effect of three Instructional methods Instructional multimedia, Gamification (digital form) and (face-to-face) Gamification on learning English vocabulary. The research method was experimental with pre-test and post-test design. In this study, Instructional multimedia was pre-made software Drops, Gamification created by using storyline software and face-to-face educational games with game elements were used in vocabulary for 7 sessions. The statistical population of the study consisted of all 7th grade students in Harris County (Khaje district) of East Azarbaijan province. The statistical sample was selected by convenience sampling method and included 45 individuals who were randomly divided into three groups of 15 each. The research tool was a researcher-made english language test whose validity was confirmed by experts and its reliability by Cronbach's alpha was Obtained(0.81). Analysis of covariance was used for data analysis. The results showed that there was a significant difference between the multimedia groups, Gamification and the face-to-face educational game. This superiority is for the Gamification group and the face-to-face educational game group.

    Keywords: educational games, English vocabulary, Gamification, Instructional Multimedia, Learning