فهرست مطالب

سیره پژوهی اهل بیت - سال پنجم شماره 2 (پیاپی 9، پاییز و زمستان 1398)

نشریه سیره پژوهی اهل بیت
سال پنجم شماره 2 (پیاپی 9، پاییز و زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/04/17
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید علیرضا واسعی صفحات 7-9
  • مهدی مردانی (گلستانی)* صفحات 11-28

    افعال پیامبر مطابق با فضای دوره حضور شکل گرفته است و باید متناسب با فرهنگ همان دوره فهم شود. از این رو اگر شرایط و اقتضایات زمان تغییر کند و فرهنگ و باور عمومی متفاوت شود، می بایست رفتارهای ایشان را متناسب با ویژگی های زمان و عرف مخاطب، عصری سازی کرد. عصری سازی با تکیه بر ظاهر متون و رفتار پیامبر به دست نمی‏آید. مسئله مقاله حاضر این است که چگونه می توان افعال و رفتار پیامبر را تحلیل کرد تا در صورت تغییر شرایط همچنان قابل پیروی باشد؟ این مقاله با تحلیل برخی نمونه های رفتاری و روش تحلیلی- اکتشافی، نشان داد که با پیمودن فرایندی پنج مرحله ای امکان سنجی تاسی به فعل پیامبر، احراز محدودیت تاریخی در فعل پیامبر، تشخیص آموزه متغیر در فعل پیامبر، کشف مقصود فعل پیامبر و در نهایت بازسازی فعل پیامبر، می توان به تحلیل عصری افعال پیامبر دست یافت و به این ترتیب می توان افعال ایشان را متناسب با فضای فرهنگی امروز، به روزرسانی کرد.

    کلیدواژگان: اخلاق اجتماعی، اخلاق فردی، سیره نبوی، عصری سازی
  • سید محمدحسین موسوی، محسن مرسلپور*، هادی زینی ملک آباد صفحات 29-44

    حکومت علوی مهمترین الگو برای برقراری عدالت است. این الگو در جنبه های گوناگون سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قابل پیروی است. در هر کدام از این ابعاد مولفه های مهمی در سخنان و کردار امام علی وجود دارد. این مقاله به دادگری و نقش آن در جامعه اسلامی می پردازد. سوال اصلی مقاله این است که امام علی در برابر نابرابری ها و تضاد اجتماعی چه موضعی اتخاذ می کردند؟ و با توجه به اصول حکمرانی حضرت در این زمینه چگونه می توان از ایشان پیروی کرد؟ این پژوهش با بررسی تحلیلی داده های تاریخی منابع دست اول و با توجه به گفتار و کردار حضرت که در نهج البلاغه انعکاس یافت به بررسی جایگاه عدالت در اقوال و افعال امیرالمومنین پرداخته است. بر این اساس نشان داده شد دادگری محور اندیشه و عمل امام علی در برابر نابرابری های اجتماعی بوده و این مهم به خوبی در نهج البلاغه منعکس شده است.

    کلیدواژگان: امام علی، جامعه اسلامی، عدالت، نابرابری اجتماعی، نهج البلاغه
  • طاهره اسلامی علی آبادی*، امداد توران، محمد غفوری نژاد صفحات 45-60

    پس از قتل عثمان و بیعت مردم با امام علی، طلحه و زبیر، بیعت خود را با ایشان شکسته و جنگ جمل را به بهانه خونخواهی عثمان، به راه انداختند. در این نبرد که برای نخستین بار دو گروه از مسلمین در برابر یکدیگر صف آرایی کردند، گروه سومی به نام معتزله سیاسی بروز کرد. این گروه به بهانه فتنه دانستن نبرد میان مسلمین و عدم توانایی در تشخیص برحق بودن یکی از دو گروه، اعتزال سیاسی پیش گرفتند و به ظاهر از هر دوی آنها جدا و در کنار هیچ یک از آنها وارد درگیری نشدند. سوال اصلی پژوهش این است که آرای معتزله سیاسی چه تاثیری بر حکومت امام علی داشته است؟ در این پژوهش که با تحلیل داده های تاریخی انجام شده روشن شد که آنها گروه حساب شده، فعال و دارای خط سیاسی- عقیدتی و تهاجمی بودند که در باطن گرایش عثمانی داشتند و موضع گیری آنها آسیب های جبران ناپذیری بر پایه های حکومت امام وارد کرد.

    کلیدواژگان: امام علی، ابوموسی اشعری، جنگ جمل، قاعدین، معتزله سیاسی، عثمانیه
  • سید رضی قادری، مهرداد دیوسالار* صفحات 61-75
    نهضت امام حسین از دیدگاه های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اینکه امام حسین اساس کار خود را دعوت به قرآن و سنت پیامبر اعلام می کند، بررسی بعد قرآنی این نهضت ضروری به نظر می رسد. مسئله مقاله حاضر این است که امام حسین برای معرفی حرکت خود مردم را به چه آیاتی از قرآن ارجاع داده است؟ از این رو نوشتار حاضر بر آن است تا با استخراج داده های تاریخی و تحلیل آن به کمک آیات قرآنی، استنادات امام حسین به آیات قرآن را در طول قیام عاشورا مورد بررسی قرار دهد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که امام حسین با استناد به آیات قرآنی در موقعیت های گوناگون توانست تفسیر کاملی از اصول، اهداف و ویژگی های قیام عاشورا، وضعیت جامعه و نیز لشکر دشمن ارایه کند. بازخوانی حماسه حسینی با تاکید بر بعد قرآنی، موجب بازگشت امت اسلامی به قرآن و وارد کردن معارف قرآن در زندگی روزانه مسلمانان خواهد شد.
    کلیدواژگان: امام حسین، تفسیرموضوعی، فلسفه قیام امام حسین، قیام عاشورا
  • فرشته بوسعیدی*، محمدعلی چلونگر، اصغر منتظرالقائم، زهرا حسین هاشمی صفحات 77-95

    تاریخ نگاری اسلامی در کنار تاریخ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به جنبه های اقتصادی و مالی حکومت اسلامی نیز توجه می کرده است. در تاریخ نگاری اقتصادی مسایل گوناگون مانند خمس، زکات، جزیه، خراج و نظایر اینها مطرح می شود. خراج از مهمترین درآمدهای دولت های اسلامی بود که به ویژه پس از شروع فتوحات مورد توجه خلفا و کارگزاران خلافت و بالطبع مورد توجه تاریخ نگاران قرار گرفت. در خراج نگاری ها در کنار مسایل تاریخی مباحث فقهی و مالی نیز مورد توجه بوده است. این پژوهش با استفاده از تحلیل داده های تاریخی و کتاب های خراج نگاری، تلاش می کند ضمن بررسی چارچوب تاریخی خراج نگاری های چهار قرن نخست هجری، نشان دهد شیعیان چه جایگاهی در نگارش این گونه آثار داشته اند؟ به نظر می رسد با توجه به تسلط آل بویه بر قلمرو خلافت اسلامی، اوج خراج نگاری شیعیان قرن چهارم هجری بوده است. شیعیان به سبب حضور در دربار آل بویه، متناسب با نیازهای فقهی و اداری به نگارش کتاب های خراج پرداخته بودند.

    کلیدواژگان: آل بویه، تاریخ نگاری، خراج، خراج نگاری، میراث علمی شیعه
  • علی اکبر عباسی، زهرا سادات کشاورز* صفحات 97-112
    تیر خوردن نوزاد امام حسین در واقعه طف از زبان راویان در مقاتل نخستین به شکل های گوناگون گزارش شده است. فلسفه حضور این نوزاد در خط مقدم جنگ، هویت قاتل کودک و چگونگی کشته شدنش همواره مورد توجه شیعیان بوده است. این پژوهش با تحلیل تاریخی به دنبال پاسخ به این پرسش است که ماجرای کشته شدن نوزاد امام حسین چگونه بوده است؟ این نوزاد شیرخوار که از قرن ششم به نام علی اصغر معروف شده، در روز عاشورا با اصابت تیر از سوی شخصی ناشناس احتمالا از قبیله بنی اسد به قتل رسیده است. چگونگی شهادت نوزاد و هویت قاتل در مقاتل نخستین و منابع متاخر متفاوت است. در مقاتل نخستین، دیدار امام با نوزاد تازه متولد شده، اظهار دلتنگی و وداع با فرزند خردسال ذکر شده است اما درخواست آب برای نوزاد در قرون بعد به ماجرا افزوده شده است. همچنین در منابع متاخر بدون ذکر سندی نام قاتل حرمله بن کاهل اسدی ذکر شده است. خبر ماورایی پاشیدن خون کودک به سوی آسمان و برنگشتن آن نیز اولین بار در قرن چهارم از راوی نامشخص ذکر شده و به تدریج در مقاتل قرون بعدی تفصیل یافته است.
    کلیدواژگان: امام حسین، حرمله بن کاهل اسدی، علی اصغر، قیام عاشورا، کربلا
|
  • Mahdi Mardani (Golestani) * Pages 11-28

    The actions of the Prophet are shaped by the atmosphere of his existence period and must be realized based on the culture of that period. Therefore, given the conditions and requirements of the time change and the general culture and beliefs change, the prophet's behaviors should be modernized based on the features of the time and the custom of the audience. Modernization is not realized by having a glimpse on the texts and behavior of the Prophet. The problem to be investigated in this study is how to analyze the actions and behaviors of the Prophet so that given the situation changes, such a behavior is traceable. By analyzing some behavioral instance of the Prophet and carrying out an analytical-exploratory research, this article showed that by following a five-step process as follows, one may analyze the Prophet's modernized actions: the feasibility for relying on Prophet's act, assuring historical limitations in the Prophet's actions, recognizing the variable teaching in the Prophet's actions, discovering The purpose behind the Prophet's action, and finally reconstructing the Prophet's action. Thus his actions are modernized according to day's cultural conditions.

    Keywords: social ethics, Individual Ethics, Prophet's Conduct, modernization
  • Seyyed Mohammad Hossein Mousavi, Mohsen Morsalpour *, Hadi Zeini Malek Abad Pages 29-44

    The Alawi government is the most paramount model for establishing justice. This model can be used in various political, social and economic aspects. Each of these dimensions include important components as mentioned in Imam Ali's words and deeds. The present paper studies justice and its role in Islamic society. The main question of the article is what position did Imam Ali (as) take against inequality and social conflict? And according to the principles and methods of Imam's ruling, how can it he be followed? This research has examined the position of justice in the sayings and actions of Amir al-Mo'menin by analyzing the historical data of primary sources and according to the words and deeds of his excellence which is reflected in Nahj al-Balaghah. On this basis, it has been shown that justice is the axis of Imam Ali's thought and action against social inequalities which is reflected in Nahj al-Balaghah.

    Keywords: Imam Ali, Islamic society, Justice, social inequality, Nahjolbalaqeh
  • Taherh Eslami *, Emdad Touran, Mohammad Ghafoory Nejad Pages 45-60

    After Uthman's assassination and the allegiance of the people to Imam Ali, Talha and Zubayr broke their allegiance to Imam and initiated the Battle of Jamal claiming for the killed Caliph's bloodlust. In this battle, for the first time two groups of Muslims lined up in front of each other, and the third group of Muslims called Qaedin emerged. Believing in the sedition of battle between two Muslim groups and not being able to tell which side is true, the Qaedin developed political disapproval and apparently did not separate from either of these two groups and did not enter into a conflict with either of them. The main question of the research is how the political views of Qaedin have affected the rule of Imam Ali (AS). Having analyzed historical background, this study proved that the rulers of the current movement were active and had a political-ideological and aggressive ideology inwardly tending to Ottoman. Likewise Mo'tazeli's positions incurred irreparable damage on the foundations of Imam's government.

    Keywords: Imam Ali, Abou Mousa Ash'ari, Jamal War, Qaedin, political Mo'tazeleh, Uthmani
  • Seyyed Razi Qaderi, Mehrdad Divsalar * Pages 61-75
    Imam Hussein's movement has been considered from different perspectives. As  Imam Hussein declares the basis of his rising is inviting people to the Qur'an and the Prophet's Sunnah of, it is vital to investigate the Qur'anic dimension of this movement. The problem this article is to study is that which verses of the Qur'an Imam Hussein (AS) has referred the people to so that they may know his movement? Therefore, the present article intends to examine the historical citations and analyze them with using the Quranic verses, to examine Imam Hussein's citations to Quranic verses during the Ashura rising. The findings of the research indicate that Imam Hussein could provide a complete interpretation of the Qur'an based on some Quranic verses in various situations from the societies' situation, the principles, goals and features of Ashura rising and from the situation of the enemy's army.  Reviewing Imam Hussein's epic from the Qur'anic perspective will bring the Islamic Ummah back to the Qur'an and introduce the teachings of the Qur'an into the lives of Muslims.
    Keywords: Imam Hussein, topic interpretation, Imam Hussein's rising philosophy, Ashura rising
  • Fereshteh Boosaidi *, Mohamad Ali Chelongar, Asghar Montazer Ol Ghaem, Zahra Hossein Hashemi Pages 77-95

    Along with political, cultural and social history, Islamic historiography has also paid attention to the economic and financial aspects of the Islamic government. In economic historiography, several issues such as khums (one-fifth of the income), zakat, jizyah, kharāj tax, and the like have been proposed. Kharāj tax was one of the most important revenues of the Islamic states, which, especially after the beginning of the conquests, attracted the caliphs' attention and the agents of the caliphate and, of course, the histographs. Besides the historical issues, the jurisprudential and financial issues have also been considered in tax collections. Using the analysis of historical data and tax books, this study tries to examine the historical framework of tax collectors in the first quarter of the first century AH to show what contributions have Shiites made in writing such works. Seemingly, due to the domination of Buyid dynasty over the Islamic caliphate territories, the peak of Shiite taxation was in the fourth century AH. For their presence in the court of Buyid dynasty, the Shiites had written Kharāj books based on the jurisprudential needs.

    Keywords: Buyid dynasty, Historiography, Kharāj, Kharāj-graphy, Shiite scientific heritage
  • Ali Akbar Abbasi, Zahra Sadat Keshavarz * Pages 97-112
    Imam Hussein's baby's being shot in the Taf incident is narrated differently by the narrators in the earliest Maqtal books. The philosophy of the baby's presence on the front lines of the war, the identity of the child's killer and how he was killed has always been of interest to Shiites. This historical analysis seeks to answer the question of what was the story of the martyrdom of Imam Hussein's baby. The infant, nicknamed Ali Asghar from the sixth century, was shot dead by an unknown attacker on the day of Ashura, possibly from the Bani Asad tribe. How the baby is martyred and the identity of the killer are different in the earliest Maqtal books and other consequent later sources. In the earliest Maqatel books, it is narrated that Imam's meeting with the newborn baby is an expression of longing and farewell to the child, but the request for water from the enemy for the baby is added to Maqatel books in the following centuries to this story. Likewise, in the later sources, the name of the killer, Harmaleh ibn Kahel Asadi is added unsubstantially. The supernatural news of the child's shedding of blood into the sky and its non-return has also been mentioned for the first time in the fourth century by an unknown narrator and has gradually been detailed in the later Maqatel books of the following centuries.
    Keywords: Imam Hossein, Harmaleh ibn Kahel Asadi, Ali Asghar, Ashura rising, Karbala