فهرست مطالب

علم و تمدن در اسلام - پیاپی 4 (پاییز 1398)

نشریه علم و تمدن در اسلام
پیاپی 4 (پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/04/21
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مصطفی گوهری فخرآباد، سمانه گوهری فخرآباد صفحات 10-27

    در قرآن کریم، سرگذشت اقوام و امت های بسیاری، آمده است که با توجه به سنت های لایتغیر الهی، قابل الگوبرداری و تعمیم به همه دوره ها و زمینه ها است، ازاین رو، این مقاله، با روشی توصیفی- تحلیلی، در نیل به  این هدف که نشان دهد: عوامل پیشرفت و انحطاط امت ها را بر مبنای آیات قرآن چیست؟ به رشته تحریر درآمده است. از بررسی مجموع سرگذشت های امم و اقوام در قرآن، نتیجه می گیریم که: عواملی چون فساد، رفاه زدگی، فسق، اسراف، استکبار، کفر به خدا، ظلم، پیروی کورکورانه از زمامداران و نظایر آن، سبب انحطاط و نابودی جوامع شده ند. براساس قاعده تعمیم سنت های الهی، در صورت بروز این عوامل، به خواست و مشیت الهی، انحطاط در کمین سایر ملت هایی خواهد بود که به فساد و... دست می زنند، در مقابل، انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، ایمان به خداوند و رعایت اعتدال و میانه روی در تمامی امور از اسباب ثبات و پیشرفت یک جامعه است.

    کلیدواژگان: قرآن، انحطاط، اقوام، امم، پیشرفت و سنت الهی
  • هادی ابراهیمی کیاپی صفحات 28-47

    از گنجینه های عظیم معارف اسلامی و انقلابی دوران معاصر، مجموعه بیانات امام خمینی(ره) است که منشور تمام نمای انقلاب اسلامی است و در آن، نگاه تمدن ساز و غایت محور امام خمینی(ره)، به مثابه یک سرمایه های اجتماعی تمدن ساز به شمار می رود. مفهوم سرمایه اجتماعی تمدن ساز را می توان مجموعه ای از ادراکات دانست که موجب ایجاد ارتباط و مشارکت بهینه اعضای یک جامعه شده و ظرف وجودی آن را آماده پذیرش ایجاد تمدن بزرگ می کند، از این رو، هدف مقاله حاضر پس از تبیین مفهوم، ابعاد، دیدگاه ها، نظریه ها و مدل هایی برای سرمایه اجتماعی و تمدن بزرگ اسلامی از نگاه صاحب نظران، با نگاهی مبتنی بر سیره نظری انتزاعی در اندیشه امام، تدوین شده است. در این مطالعه، مهم ترین عوامل سرمایه اجتماعی تمدن ساز انقلاب اسلامی از منظر امام که عبارتند از: قیام برای خدا، اعتقاد و باورداشت به وجود مقدس ولی عصر(عج)، مردمی بودن رهبری انقلاب، احیاء تفکر ظلم ستیزی و عدالت خواهی اسلام، اراده و استقامت اسطوره ای و شگفت ملت بزرگ ایران، باور به امدادهای غیبی و نظام سازی اسلامی-انقلابی، مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: امام خمینی(ره)، سرمایه اجتماعی، تمدن، ایران و انقلاب
  • علی باقی نصرآبادی صفحات 48-73

    بدون شک، غرب برای استاد شهید مطهری، یک مساله جدی و بنیادی بوده است و امروزه کمتر عرصه ای را در جامعه می توان یافت که به گونه ای از انگاره های فکری، فلسفی و فرآورده های فرهنگ و تمدن غرب اثر نپذیرفته باشد.این تحقیق در صدد بررسی و شناخت معضلات و ناکامی های غرب و ارایه راهکار خروج جامعه غربی از بن بست از دیدگاه شهید مطهری است. روش شناسی استاد مطهری به نقد فرهنگ و تمدن غربی با نگاه واقع بینانه و دین مدارانه به شیوه توصیفی و تحلیلی است. یافته های پژوهشی در گفته ها و نوشته های استاد مطهری درباره فرهنگ غرب در چهار محور که شامل، بررسی کارنامه  غرب متجدد، سیطره بحران معنوی بر غرب معاصر، پیامدهای حاکمیت فرهنگ و تمدن غرب و راهبردهای مواجهه جامعه اسلامی با غرب، تبیین می گردد. استاد مطهری در پایان، به این نتیجه می رسد که گرچه غرب در عرصه تکنولوژی پیشرفت های چشمگیری کرده ولی در ساحت انسانیت و ارزش های عالی انسانی پیشرفت نداشته است.

    کلیدواژگان: فرهنگ، تمدن، غرب، تکنولوژی و استاد مطهری
  • سید آصف کاظمی صفحات 74-95

    تاریخ معاصر جهان اسلام با چالش‌ها و بحران‌های متعددی مواجهه است. از مهم‌ترین چالش‌ها و بحران‌ها، واگرایی و تفرقه است که به‌نوعی بحران و چالش‌های دیگر به همین بحران برمی‌گردد. رهایی از این بحران، دست یافتن و رسیدن به همگرایی اسلامی است که مستلزم نظریه‌پردازی، عمل و رفتار همگرایانه می‌باشد. متفکران و نخبگان اسلامی نسبت به این مساله، پاسخ‌ها و راه‌حل‌های گوناگونی و ارزشمندی را ارایه دادند. در این مقاله، راه‌حل پیشنهادی آیت‌الله خامنه‌ای و مالک بن نبی را با عنوان همگرایی تمدنی بر اساس مدل مفهومی بحران اسپریگنز موردمطالعه قرار می‌دهیم. بر اساس نظریه بحران اسپریگنز که چهار مرحله دارد و هر مرحله بر مرحله قبلی بنیاد نهاده می‌شود، شرایط کنونی ما، جهت‌گیری به سمت‌وسوی همگرایی ندارد و مشکل و بحران کنونی ما، بحران تمدنی است که ریشه و عوامل آن مشکلات فکری، فرهنگی و شبکه روابط اجتماعی است و باید برای رسیدن به تصویر آرمانی یعنی امت واحده، به سمت‌وسوی همگرایی تمدنی درحرکت باشیم که راه‌حل این مشکل و بحران به نظر می‌رسد.

    کلیدواژگان: اندیشه دینی، انسان، زمان، زمین، غرب و تمدن نوین
  • یدالله حاجی زاده صفحات 96-111

    از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی و تمدنی در دولت شیعی مذهب فاطمیان(297- 567) راه اندازی مرکزی علمی با عنوان «دارالعلم» در کنار سایر مراکز علمی و فرهنگی بوده است. واکاوی جنبه‌های کارکردی این مرکز علمی می‌تواند الگویی شایسته در اختیار مسلمانان- که در مسیر دست‌یابی به تمدنی نوین هستند- قرار دهد. واکاوی این موضوع با شیوه توصیفی- تحلیلی نشان می‌دهد این مرکز علمی که در دوره الحاکم بامرالله(حک: 389 - 411) ششمین خلیفه فاطمی ایجاد شده، کارکردهای گوناگونی داشته است. آموزش علوم مختلفی چون فقه، قرایت، نجوم، نحو، پزشکی، ریاضی و منطق در دستور کار این مرکز علمی بوده است. یکی دیگر از بارزترین کارکردهای دارالعلم، جنبه‌ تبلیغی آن بوده است. داعیان اسماعیلی که اغلب امر اداره این مرکز علمی را در دست داشتند، در راستای سیاست دولت اسماعیلی مذهب فاطمیان، برنامه‌ریزی امور دعوت و تبلیغ اسماعیلی را در این مرکز علمی انجام می‌دادند. وجود کتابخانه‌ای بسیار عظیم در این مرکز علمی، در راستای تسهیل امر آموزش و تبلیغ، بسیار ارزشمند بوده است.

    کلیدواژگان: دارالعلم فاطمی، الحاکم، کارکرد، آموزش، تبلیغ تعالیم اسماعیلی و تمدن اسلامی
  • علی کارشناس صفحات 112-128

    فقه تمدن ساز اسلامی، رویکردی کلان به همه ابواب فقه است که مجموعه احکام اسلامی را در بعد تمدنی در برمی گیرد. فقه تمدن ساز اسلامی، از فقه حکومتی و فقه نظام سازی جدا نیست بلکه اگر بتوان برای فقه حکومتی نامی دیگر برگزید، قطعا فقه تمدنی و فقه نظام سازی مناسب ترین خواهد بود. فقه تمدنی، مبتنی بر یک سری مبانی است که از جمله آن می توان به فطرت توحیدی، عقلانیت و خردورزی، جامعیت دین اسلام، نظام ولایت، امت واحد، تدین و قانون الهی اشاره کرد. این مبانی به خوبی در کلام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ظهور و بروز یافته است. این مقاله، بر این هدف است که نقش فقه تمدن ساز اسلامی در ایجاد وحدت امت بر اساس منظومه فکری مقام معظم رهبری و با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی بررسی نماید. یافته این مقاله این است که فقه تمدن ساز اسلامی، در منظومه فکری دیدگاه مقام معظم رهبری، فقهی تمدنی و دارای شمولیت و جامعیت بوده، ظرفیت تشکیل تمدن نوین اسلامی را دارا است.

    کلیدواژگان: فقه، تمدن، فقه تمدن ساز، وحدت و مقام معظم رهبری
|
  • Mostafa Gohari Fakhrabad, Samaneh Gohari Fakhrabad Pages 10-27

    In the Holy Quran, the history of many tribes and nations is mentioned which based on the unchanging divine tradition can be used as a model and can be generalized to all periods and fields. Therefore, using descriptive-analytical method, the present article aims at answering the following question: what are the factors of the progress and decline of nations based on the verses of the Quran? By investigating the history of tribes and nations in the Quran, we conclude that factors like corruption, indulgence in luxury, debauchery, extravagance, arrogance, not believing in God, oppression, blindly following authorities and the like have been the causes of the decline of communities. Based on the law of the generalizability of divine traditions, in case of the existence of such factors, by the will of God, decline awaits other nations that commit corruption and the like, in contrast, performing the obligatory act of enjoining the good and forbidding the evil, believing in God and observing moderation in all affairs are the causes of the stability and progress of a society.

    Keywords: The Quran, Decline, Tribes, Nations, Progress, Divine Tradition
  • Hadi Ebrahimi Kiyapi Pages 28-47

    The collection of the speeches of Imam Khomeini (RA) is one of the great treasures of contemporary Islamic and revolutionary knowledge which is the comprehensive charter of the Islamic Revolution and in which the civilization-making and goal-oriented attitude of Imam Khomeini (RA) is regarded as a civilization-making social capital. The concept of a civilization-making social capital can be considered as a set of understandings which resut in the establishment of optimal relations and participation of the members of a society and prepares its capacity for accepting the great civilization. Therefore, after explaining the concept, dimensions, attitudes, theories and models of social capital and the great Islamic civilization from the viewpoint of scholars, the aim of the present article is designed based on the theoretical abstract conduct in the thought of Imam Khomeini (RA). In the present study, the most important factors of civilization-making social capital of the Islamic Revolution from the viewpoint of Imam Khomeini (RA) are investigated which include raising for the sake of God, believing in Imam Mahdi (Aj), public nature of the leadership of the revolution, reviving the thought of fighting against oppression and seeking justice in Islam, the legendary and amazing will and resistance of the great nation of Iran, believing in the unseen assistances and creating Islamic revolutionary systems.

    Keywords: Imam Khomeini (RA), Social Capital, Civilization, Iran, Revolution
  • Ali Baghi Nasrabadi Pages 48-73

    Undoubtedly, the West has been a serious and fundamental issue for Shahid Mutahhari and nowadays there can hardly be found a field in the society which is not affected by the intellectual, philosophical tenets and the products of the culture and civilization of the West. The preset article seeks to investigate and identify the problems and failures of the West and presenting a solution to the western society to get out of this dilemma from the viewpoint of Shahid Mutahhari. The methodology of Shahid Mutahhari towards criticizing the western culture and civilization is a realistic and religious attitude to the descriptive-analytical method. The finding from the speeches and writings of Professor Mutahhari regarding western culture are explained in four categories including investigating the history of the modern West, the domination of spiritual crisis on the contemporary West, the outcomes of the sovereignty of western culture and civilization and the strategies of the confrontation of the Islamic community with the West. In the end, Professor Mutahhari concludes that although the West has had significant developments in the field of technology, it has not had any progress in the realm of humanity and high human values.

    Keywords: Culture, Civilization, The West, Technology, Professor Mutahhari
  • Seyyed Asef Kazemi Pages 74-95

    The contemporary history of the Islamic world faces various challenges and crises. One of the most important challenges and crises is divergence and dissociation which requires convergent theorizing, performance and behavior. Islamic thinker and elites have presented various and valuable answers and solutions to this problem. In the present article, the solution presented by Ayatollah Khamenei and Malik bin Nabi were investigated as civilizational convergence based on Spragens's conceptual model of crisis. Based on Spragens's four stage theory of crisis in which is stage is built upon the previous one, our current conditions does not have any direction towards convergence and our current crisis is a civilizational crisis which is the result of intellectual, cultural problems and the network of social relations and in order to reach the ideal picture i.e. the unified nation, we must move towards civilizational convergence which seems to be the solution of this problem and crisis.

    Keywords: Religious Thought, Man, Time, Earth, The West, Modern Civilization
  • Yadollah Hajizadeh Pages 96-111

    One of the most important cultural and civilizational activities in the Shiite government of the Fatimids (297-567) was the establishment of a scientific center called "Dar al-Ilm" along other scientific and cultural centers. Analyzing the functional aspects of this scientific center can present a suitable model to the Muslims who are in the path of reaching the modern civilization. Analyzing this issue by using descriptive-analytical method shows that this scientific center which was established at the time of al-Hakim bi Amrillah (389-411) the sixth Fatimid caliph, had various functions. Teaching different sciences like jurisprudence, recitation, astronomy, grammar, mathematics and logics was among the duties of this scientific center. One of the most significant functions of Dar al-Ilm was its propagating aspect. Ismaili propounders who managed this scientific center, in line with the policy of Ismaili government of the Fatimids, planned the affairs of Ismaili invitation and propagation in this center. The existence of a huge library in this scientific center, in line with facilitating the affairs of teaching and propagation, has been very valuable.

    Keywords: The Fatimid Dar al-Ilm, Al-Hakim, Function, Teaching, Propagating Ismaili Teachings, Islamic Civilization
  • Ali Karshenas Pages 112-128

    The civilization-making Islamic jurisprudence is a comprehensive approach to all dimensions of jurisprudence which encompasses the set of Islamic injunctions in civilizational dimension. The civilization-making Islamic jurisprudence is not separated from governmental jurisprudence and system-making jurisprudence rather if we could choose another name for governmental jurisprudence, definitely civilizational jurisprudence and system-making jurisprudence would be the most appropriate ones. Civilizational jurisprudence is based on a set of principles among them the monotheistic nature, rationality and wisdom, comprehensiveness of Islam, Wilayah system, unified nation, religiousness and divine law can be mentioned. These principles are well manifested in the words of the wise leader of the Islamic Revolution. The present article aims at investigating the role of the civilization-making Islamic jurisprudence in creating the unity of the nation based on the intellectual system of the Supreme Leader through using descriptive-analytical method. The finding of this article is that the civilization-making Islamic jurisprudence in the intellectual system of the Supreme Leader is a civilizational jurisprudence which enjoys comprehensiveness and has the capacity to establish the modern Islamic civilization.

    Keywords: Jurisprudence, Civilization-making jurisprudence, Unity, the Supreme Leader