فهرست مطالب

دانش انتظامی خراسان جنوبی - سال نهم شماره 1 (پیاپی 32، بهار 1399)

نشریه دانش انتظامی خراسان جنوبی
سال نهم شماره 1 (پیاپی 32، بهار 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/04/23
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علیرضا امینی*، جواد شاهزهی، جواد آصف مهر صفحات 9-20

    با قبول اهمیت نیروی انسانی در سازمان ها، می توان با بررسی و درک دلایل رفتارهای انسانی، دلایل رفتارهای وی درگذشته را یافت و به نوعی رفتارهای آتی وی را نیز پیش بینی کرد. به طور قطع برای هر مدیری، آگاهی از مسئله انگیزش کارکنان که درواقع پی جویی دلایل رفتار و حرکات آن ها در سازمان است، دارای اهمیت بسیاری است. مسئله انگیزش به سوالات بسیاری از قبیل اینکه چرا انسان در سازمان کار می کند؟ یا چرا برخی افراد فعال و برخی دیگر کم کار هستند؟ و یا چرا برخی به شغل خود علاقه دارند و برخی بی علاقه؟ پاسخ می دهد؛ بنابراین برای تامین اهداف سازمان شناخت و تامین نیازهای انگیزشی کارکنان بسیار مهم است. برای افزایش بهره وری در نیروی انسانی لازم است عوامل انگیزاننده را در وی شناخت و سپس در راستای تامین این نیازها همت گمارد؛ چراکه با تامین این نیازها احساس رضایت شغلی در کارکنان افزایش می یابد و با افزایش رضایت شغلی ناخودآگاه احساس مسئولیت نیز در کارکنان افزایش می یابد. در این مقاله سعی شده است وضعیت انگیزش در مجموعه کارکنان پلیس راه استان خراسان جنوبی بررسی شود و ضمن شناسایی اولویت نیازهای کارکنان در مجموعه پلیس راه، راهکارهایی جهت رفع آن ها ارایه گردد. منظور از نگهداری کارکنان در سازمان تنها حضور فیزیکی نیست بلکه حضور فعالانه و همسویی افراد با اهداف و سیاست های سازمان از تعاریف اصلی نگهداشت کارکنان است. آنچه از یافته ها فهمیده می شود این است که مدیریت انگیزش یکی از وظایف مدیر در راستای انجام وظایف و رسیدن به هدف است.این پژوهش از شیوه تحلیلی- توصیفی استفاده کرده است.

    کلیدواژگان: مدیریت انگیزش، رضایت شغلی، نگهداشت کارکنان
  • یدالله دهقان* صفحات 21-50

    بررسی های صورت گرفته توسط پلیس نشان دهنده این موضوع است که طی حداقل 5 سال اخیر میزان حوادث و سوانح رانندگی و به طبع آن میزان خسارات و تلفات رانندگی در شهر بیرجند افزایش قابل توجهی داشته و از سطح نگران کننده ای برخوردار است. بررسی های پلیس مشخص کرده که در اکثر این حوادث عامل انسانی و نوع رفتارهای ترافیکی و رانندگی نقش اصلی را داشته است.  این پژوهش به روش تحلیلی- توصیفی است. یافته های تحقیق نیز نشان دهنده این است که حجم و میزان تخلفات عمدی شهروندان بیش از تخلفات غیرعمدی آن ها است. همچنین 2/53٪ از مردم از عملکرد پلیس راهنمایی و رانندگی رضایت داشته اند، 5/24٪از مردم مبلغ جریمه ها را کم ارزیابی می دانند و اعتقاد دارند باید افزایش یابد،40٪ از مردم معتقدند ضعف قوانین در قانون گریزی افراد موثر است؛ 5/40٪ از مردم آموزش های پلیس را در بحث قوانین رانندگی کافی می دانند؛ 31٪ از مردم آموزش های صدا و سیما را در خصوص قوانین رانندگی کافی دانسته اند، 7/28٪ از مردم اعتقاددارند که سایر دستگاه ها مانند شهرداری وظایف خود را در قبال آموزش فرهنگ ترافیک به خوبی انجام داده اند؛/52٪ از مردم علت رفتار نادرست رانندگی را ناراحتی و مشکلات خانوادگی و 7/44٪ از مردم نارضایتی از وضعیت شغلی و درآمد را بر رفتار نادرست رانندگی موثر دانسته اند.

    کلیدواژگان: قانون گریزی، رفتارهای پرخطر، آموزش، ضعف قانون، نظارت
  • میثم شکیبا* صفحات 51-65
    هر حکومت و دولتی برای تامین امنیت، حفظ استقلال و تمامیت ارضی و تامین اهداف و آرمان های خود، نیاز به نیروی های مسلح قوی، مقتدر و سازمان یافته دارد. جمهوری اسلامی ایران نیز پس از استقرار، برای برقراری نظم، حفظ امنیت و دفع تهدیدات داخلی و خارجی و دستیابی به اهداف و آرمان های خود نیروهای مسلحی را فراهم نموده است که ازجمله آن ها می توان به ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی اشاره کرد که هریک وظایف و ماموریت های مشخصی را در نظام اسلامی به عهده دارند. هدف این تحقیق، تبیین نقش و جایگاه نیروهای مسلح در تحقق دولت اسلامی از منظر امام خامنه ای (مدظله العالی) است و یافته ها حاکی از آن است که در اندیشه امام خامنه ای (مدظله العالی)، امنیت، مهم ترین نیاز کشور و همه جوامع بشری بوده است و نیروهای مسلح مهم ترین تولیدکنندگان اقتدار و امنیت ملی هستند. از سوی دیگر، هریک از نیروهای مسلح، وظایف جداگانه ای در نظام اسلامی دارند که به قوام و دوام دولت اسلامی و تحقق آرمان های آن کمک می کند که ازجمله آن ها می توان به دفاع از مرزها و کیان نظام اسلامی، مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی، استقرار نظم و قانون، امربه معروف و نهی از منکر، تحقق جامعه اسلامی الگو، کشور الگو و نیروهای مسلح الگو اشاره کرد. در این تحقیق، نویسنده سعی کرده است با مراجعه به افکار و اندیشه های رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)، جایگاه و نقش (ناجا) را در تحقق دولت اسلامی و رسیدن به آرمان های آن به بحث بگذارد و این تحقیق به روش تبیینی تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و فضای مجازی (اینترنت) انجام شده است.
    کلیدواژگان: منظومه فکری امام خامنه ای (مدظله العالی)، نیروهای مسلح، دولت اسلامی، امنیت، دفاع
  • حسن غوث* صفحات 66-85
    جامعه، مجموعه‏ی درهم آمیخته از انسان‏هایی با اهدافی مشترک است. این جامعه برای نیل به اهدافش نیازمند دولتی مقتدر و کارآمد است که راه را برای رسیدن به یک تمدن هموار می‏سازد. اسلام از آغاز، جامعه‏ای نمونه و الگویی میانه به نام امت پدید آورد. این جامعه در طول چند قرن تمدنی بزرگ را رقم زد. هم اینک پس از طی قرن‏ها خاموشی و سکون، دیگربار انقلاب اسلامی طلایه‏دار برپایی جامعه‏ و تمدن اسلامی معیار شده است. مسیله‏ای که این تحقیق بدان پرداخته است، چیستی شناسی یک جامعه‏ی اسلامی مطلوب، سازوکارهای وصول به آن و سهم نیروی انتظامی در تحقق این مهم است. در این پژوهش، افزون بر استفاده از آموزه‏های قرآن، سنت و کلام بزرگان، از دیدگاه‏های حکیمانه‏ی مقام معظم رهبری نیز بهره گرفته شده است. روش مقاله توصیفی تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات، اسنادی است و بنابر نتایج این تحقیق، مهم‏ترین عناصر یک جامعه‏ی اسلامی عبارت‏اند از: بینش توحیدی، سیطره‏ی عدالت و قسط، عقلانیت ورزی، اخلاق مداری، کرامت انسان‏ها، نفی سلطه، مدارا جویی. برای دست‏یابی به این آرمان‏ها سازوکارهایی در سه سطح راهبرد، راه‏کار و روش ضروری است که در این نوشتار تنها به تبیین راهبردها پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: جامعه اسلامی، امت اسلامی، تمدن اسلامی، نظام اسلامی، مقام معظم رهبری
  • محمدجواد ملکوتی* صفحات 86-101
    امیرالمومنین، علی (ع)، یکی از اهداف رفیع تشکیل حکومت اسلامی را تامین و برقراری امنیت در جامعه می داند. البته همه اقسام آن را مدنظر دارد. حتی اجتماع سالم محال است بدون امنیت دوام پیدا نماید. در این میان آنچه خود را از همه بیشتر در برقراری و حفظ امنیت نشان می دهد، متولیان امر هستند و می توان گفت پلیس (البته به معنای عام) قشری است که نقش اساسی و مهمی را در برقراری و حفظ و نگهداری امنیت ایفا می کند و بر همین اساس راه هایی را باید در پیش بگیرد که بتواند به این هدف مهم دست یابد. در نگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، امنیت مسئله اساسی و مهمی است و آن را حتی از اولیه ترین نیازهای آدمی مهم تر می دانند و در نگاه ایشان کشور برای رسیدن به توسعه و افتخار، نیازمند امنیت است. همچنین ایشان به عدالت در امنیت معتقدند و امنیت را متعلق به همه می دانند. در این تحقیق، نویسنده سعی نموده است با مراجعه به افکار و اندیشه های رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه ای، (مدظله العالی) و نگاه خاص و ویژه به جوانان، جایگاه و نقش نیروی انتظامی را در تحقق جامعه اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب و رسیدن به آرمان های آن به بحث بگذارد و این تحقیق به روش تبیینی تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و فضای مجازی (اینترنت) انجام شده است. در اندیشه امام خامنه ای (مدظله العالی)، امنیت مهم ترین نیاز کشور و همه جوامع بشری بوده و نیروی انتظامی مهم ترین تولیدکنندگان اقتدار و امنیت ملی هستند. از سوی دیگر، نیروی انتظامی، وظایف جداگانه ای در نظام اسلامی دارند که به قوام و دوام جامعه اسلامی و تحقق آرمان های آن کمک می کند که ازجمله آن ها می توان به مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی، استقرار نظم و قانون، امربه معروف و نهی از منکر، تحقق جامعه اسلامی الگو و کشور الگو اشاره کرد.
    کلیدواژگان: منظومه فکری امام خامنه ای (مدظله العالی)، بیانیه گام دوم انقلاب، امنیت، نیروی انتظامی
  • سید محمد نبوی* صفحات 102-120
    ازآنجاکه فضای مجازی از ویژگی بدون مرز بودن برخوردار است، مخاطبان بسیاری به لطف فناوری اطلاعات و ارتباطات در سراسر دنیا به دلیل جذابیت های ارتباطی این فضا، ساعت های زیادی از وقت خود را در آن سپری کرده یا به نوعی در این فضا زندگی می کنند. به طورقطع این امر باعث می شود که واقعیتی به نام جرم در این فضا توسعه یابد. پرسش اصلی در مقاله حاضر این است که نقش ناجا در فضای مجازی و افزایش انضباط اجتماعی مبتنی بر افکار و اندیشه های مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای، (مدظله العالی) چیست و هدف اصلی، شناسایی منظومه فکری ایشان پیرامون فضای مجازی پس از تشکیل شورای عالی فضای مجازی و شناسایی فرصت ها و تهدیدات آن از نگاه معظم له و نقش پلیس در این میان تدوین شده است.  شیوه جمع آوری اطلاعات در این پژوهش با مطالعه کتابخانه ای و فضای مجازی (اینترنت) است. کاربران فضای مجازی در معرض تهدیدات و آسیب های مختلفی ازجمله انحرافات اخلاقی و عقیدتی، مشکلات روحی و روانی، سرقت اطلاعات، مزاحمت های اینترنتی و... قرار دارند؛ بنابراین، در نظر گرفتن تدابیر و راهکارهای مناسب برای پیشگیری ازاین گونه جرایم در فضای سایبری بسیار اهمیت دارد. در این پژوهش ابتدا فضای سایبر و انواع مختلف جرایم در این فضا و منظومه فکری مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی معرفی شده است و سپس شیوه ی کشف جرایم سایبری و نقش پلیس فتا در کشف و پیشگیری از وقوع این گونه جرایم بیان می گردد. یافته های تحقیق نشان داده است که نقش پلیس فتا نخست به صورت غیرمستقیم از طریق آموزش به خانواده ها و کاربران اینترنتی و سپس مستقیم و مداخله گرانه در شناسایی و کنترل افراد خطرساز و مجرمین رایانه ای است.
    کلیدواژگان: فضای مجازی، پلیس، منظومه فکری رهبری، جرم، پیشگیری
|