فهرست مطالب

پاتوبیولوژی مقایسه ای - سال شانزدهم شماره 65 (پاییز 1398)

فصلنامه پاتوبیولوژی مقایسه ای
سال شانزدهم شماره 65 (پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/08/14
  • تعداد عناوین: 7
|
  • لیلا خوشبوی لاهیجانی *، حامداهری، انوشه شریفان صفحات 2859-2876

    امروزه فساد سبب ایجاد بوی نامطبوع، تغییرات نامطلوب طعم، رنگ و بافت و کاهش ارزش غذایی می گردد.. دراستفاده از پوشش های فعالی که حاوی ترکیبات ضد میکروبی است ، فاکتورهای زیادی باید مورد توجه قرار گیرند اغلب این فاکتورها به ماهیت شیمیایی ماده ضدمیکروبی، نوع ماده غذایی ومیکروارگانیسم هدف بستگی دارند.در این پژوهش خواص شیمیایی و میکروبی ماهی قزل آلا پوشش داده شده با نانوامولسیون کارکومین مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. نمونه های تهیه شده به 4 دسته تقسیم شدند که شامل تیمار شاهد، نانوامولسیون حاوی 1، 3 و 5 درصد کارکومین می باشند. به منظور بررسی اثر تیمارها بر روی خواص شیمیایی اندازه گیری pH، اسید چرب آزاد، آمین فرار کل انجام شد؛ و خصوصیات میکروبی از طریق شمارش کلی میکروبی، اندازه گیری کلیفرم های مدفوعی و استافیلوکوکوس اوریوس های کوآگولاز مثبت مورد بررسی قرار گرفت. همچنین به منظور ارزیابی حسی توسط پانلیست ها بو، بافت، رنگ و پذیرش کلی ماهی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد با استفاده از پوشش نانوامولسیون حاوی 5% کارکومین می توان مدت زمان نگهداری ماهی را به 10 روز افزایش داد، به طوری که از فساد شیمیایی و میکروبی جلوگیری نماید.

    کلیدواژگان: کارکومین، ماندگاری، نانوامولسیون، تغییرات فیزیکوشیمیایی، تغییرات
  • نگین ملکی*، کیومرث امینی، غلامرضا جوادی صفحات 2877-2882

    کلبسیلا پنومونیه باکتری گرم منفی روده ای است که سبب عفونت های بیمارستانی می شود. هدف از انجام این مطالعه بررسی ژنوتیپی ژن های مقاوم به کلسیتین (mcr- pmr) در کلبسیلا پنومونیه جداشده از شیر خام با روش Multiplex-PCR است.از 220 تانک نگهداری شیر خام در مراکز نگهداری شیر در سال 1397 در تهران نمونه برداری صورت گرفت. سویه های کلبسیلا پنومونیه با استفاده از آزمون های روتین بیوشیمیایی و میکروبیولوژیکی استاندارد شناسایی شدند.استخراج ‏DNA‏ طبق دستورالعمل کیت تجاری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران (‏MBK0041‎‏) انجام شد. بعد از انجام آزمون ‏PCR‏ در دستگاه ترموسایکلر جهت بررسی حضور ژن های mcr  وpmr محصول نمونه ها  بر روی ژل آگارز 1% انتقال داده شده و با اتیدیوم بروماید رنگ آمیزی و سپس در دستگاه ژل داک موردبررسی قرار گرفت. در این مطالعه به بررسی فنوتیپی و ژنوتیپی دو ژن mcr و pmr، در 60 جدایه باکتری  کلبسیلا پنومونیه پرداخته شد. در این میان ژن mcr با فراوانی 11، (3/18%)  و ژن Pmr  با فراوانی 7، (6/11 %) گزارش شد. ردیابی دو ژن موردمطالعه با روش مالتیپلکس PCR انجام شد که به نظر می رسد این اولین موردمطالعه بر روی شیر و بررسی دو ژن mcr، pmrباشد، که در ایران از نمونه های شیر جداسازی شده از تانک نگهداری شیر در دامداری های صنعتی از باکتری کلبسیلا پنومونیه صورت گرفته است، و دو ژن مذکور به عنوان مارکر اصلی شناسایی شدند.

    کلیدواژگان: کلبسیلا پنومونیه، مقاومت آنتی بیوتیکی، کلسیتین، mcr- pmr، شیر خام
  • الهام قهرمان، اکرم عیدی*، پژمان مرتضوی، شهربانو عریان صفحات 2883-2892

    خرفه یک علف هرز با گستره پراکنده ای است و در طب سنتی در بسیاری از کشورها به عنوان داروی مدر، ضد سرطان، ضد عفونی کننده و ضد اسپاسم استفاده می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش محافظتی عصاره اتانولی خرفه بر آسیب بافت بیضه ای ناشی از تیمار کلرید کادمیوم با اندازه گیری آنزیم های آنتی اکسیدانی در موش های صحرایی نر بالغ نژاد ویستار انجام شد.تعداد 60 سر موش های صحرایی نر به طور تصادفی به 10 گروه تقسیم شدند: گروه کنترل سالم، گروه های دریافت کننده عصاره خرفه (50، 100، 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن، روزانه به طور خوراکی)، گروه کنترل آسیب بیضه ای (دریافت کلرید کادمیوم به میزان 3 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن، روزانه به طور خوراکی)، گروه های دریافت کننده عصاره خرفه (50، 100، 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن، روزانه به طور خوراکی) همراه با کلرید کادمیوم. بعد از 28 روز تیمار، موش ها به آسانی کشته شدند و بیضه های آن ها خارج گردید و فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی و میزان پراکسیداسیون لیپیدی بافت بیضه موش ها اندازه گیری شد. کلرید کادمیوم باعث کاهش معنی داری در میزان فعالیت آنزیم های گلوتاتیون پراکسیداز، سوپراکسید دیسموتاز، کاتالاز و افزایش سطح مالون دی آلدیید بیضه شد (001/0 <p). تیمار عصاره خرفه در دوزهای 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن باعث افزایش معنی داری در میزان فعالیت آنزیم های گلوتاتیون پراکسیداز، سوپراکسید دیسموتاز، کاتالاز و افزایش سطح مالون دی آلدیید گردید (001/0 <p). مطالعه حاضر نشان داد عصاره خرفه احتمالا از طریق افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی، بیضه موش های صحرایی را از آسیب ناشی از کلرید کادمیوم محافظت می کند.

    کلیدواژگان: خرفه، ناباروری، کادمیوم، موش صحرایی
  • پوریا شعبانی، سمیه حامدی* صفحات 2893-2900

    گیرنده هیدروکسی کربوکسیلیک اسید2 (HCA2) هدف داروی نیاسین است. در این مطالعه الگوی بیان این گیرنده ها در سلول های بخش های مختلف لوله گوارش (از دهان تا مری) موش صحرایی با روش ایمونوهیستوشیمی توصیف شده است. 6 موش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار تحت بیهوشی آسان کشی شدند. مقاطع بارافینی عرضی 5 میکرونی از مری، معده، دیودنوم، ژژونوم، ایلیوم، سکوم، کولون ها و رکتوم تهیه شد. آنتی بادی اولیه  جهت رنگ آمیزی ایمونوهیستو شیمی، آنتی بادی چند دودمانی خرگوشی ضد HCA2 موش صحرایی (غلظت 1:300 و انکوباسیون به مدت یک شب در 4 درجه سانتی گراد) بود. آنتی بادی ثانویه با HRP کونژوگه شده بود. واکنش ایمنی ضعیف در سلول های ابی تلیال مری و معده غیر غده ای، واکنش ایمنی قوی مربوط به گیرنده های HCA2 در سلول های ابی تلیال دیودنوم، ژژونوم، ایلیوم و لایه عضلانی ژژونوم دیده شد. بعلاوه واکنش بذیری در کولون اندک بوده و در رکتوم هیچگونه واکنش بذیری دیده نشد. در قاعده سکوم رنگ پذیری سلول های پوششی شدید بود. در کل، بروتیین گیرنده های HCA2 به فراوانی در ابی تلیوم روده باریک  و قاعده سکوم موش صحرایی حضور دارد، این امر موش صحرایی را به یک حیوان آزمایشگاهی مناسب جهت مطالعه بر روی این گیرنده ها در دستگاه گوارش تبدیل می کند.

    کلیدواژگان: لوله گوارش‏، موش صحرایی، گیرنده HCA2، ایمونوهیستوشیمی
  • لیدا عبدالمحمدی خیاو *، علیرضا پردیس، علی حق روستا صفحات 2901-2910

    کلستریدیوم پرفرینجنز عامل بیماری های متعدد از جمله انتروتوکسمی یا پرخوری یا قلوه نرمی می باشد . این بیماری با تغییر رژیم غذایی، تکثیر باکتری و تولید مقادیر زیاد توکسین بروز می نماید. بنابراین تشخیص توکسین در محتویات روده  جهت تشخیص این بیماری استفاده می شود. به منظور پیشگیری از انتروتوکسمی واکسیناسیون به موقع ضروری می باشد. هدف از این مطالعه انتخاب توکسیژنیک ترین جدایه توکسیژنیک کلستریدیوم پرفرینجنزتیپ C به منظور استفاده در تولید واکسن می باشد. در این تحقیق، 21 جدایه تیپ C مورد آزمایشات میکروبیولوژی و بیوشیمیایی قرار گرفته، سپس نمونه هایی که به روش روتین باکتریولوژیک تعیین هویت گردیدند، توسط آزمون PCR تایید شدند. نهایتا توکسیژنیک ترین جدایه به وسیله MLD  انتخاب گشته و واکسن آناکالچر تتراوالان انتروتوکسمی از نمونه سویه واکسینال و این جدایه تهیه گردید . واکسن آزمایشی برای 45 روز سردخانه گذاری شده سپس آزمون پتنسی بر روی نمونه ها انجام پذیرفت . نتایج این بررسی نشان داد که میزان آنتی توکسین  بتا جدایه موسسه رازی چهار برابر ضعیف تر از نمونه واکسن تهیه شده از سوش واکسینال می باشد.

    کلیدواژگان: کلستریدیوم پرفرینجنز، PCR، MLD، potency، واکسن آناکالچر تتراوالان
  • سید مصطفی آقاجانی میر، نریمان شیخی *، هادی حق بین نظرپاک، غلامرضا نیکبخت بروجنی صفحات 2911-2918

    بیماری برونشیت عفونی یکی از معضلات مهم صنعت پرورش طیور گوشتی در دنیا است و مطالعات اپیدمیولوژی مولکولی و شناسایی مداوم تغییرات ژنتیکی در میان ویروس های شایع در مزارع پرورشی نقش مهمی در کنترل، پیشگیری و طراحی واکسن های موثر بر علیه بیماری دارد. در تحقیق حاضر مزارع طیور گوشتی مشکوک به بیماری برونشیت عفونی در استان مازندران مورد آزمایش قرار گرفتند. بدین منظور، نمونه های سواب نای از 28 گله جوجه گوشتی با علایم تنفسی و تلفات 15 تا 25 درصدی در سال 1396 جمع آوری شدند. برای تشخیص ویروس از روش واکنش زنجیره ای پلی مراز برای افزوده سازی ژن رپلیکاز با پرایمرهای اختصاصی ژن استفاده شد. سویه مرجع سویه H120 واکسن برونشیت بود. برای تفکیک سویه های وحشی از سویه های واکسینال از روش توالی یابی مستقیم استفاده شد. در آزمون مقدماتی (افزوده سازی)، در 82 درصد (28/23) از مزارعی که مشکوک به عفونت ویروس برونشیت بودند حضور ویروس برونشیت عفونی تشخیص داده شد. بررسی تعیین توالی مشخص کرد که 5 سویه وحشی در مزارع آلوده (19 مزرعه) وجود دارند. این موضوع نشانده ی تنوع بالایی در جمعیت مورد مطالعه است. نتایج این مطالعه نشان داد که ظهور سویه های جدید ویروس برونشیت عفونی در طیور گوشتی استان مازندران می تواند با شرایط پرورشی از جمله تراکم بالا و واکسیناسیون متنوع و مکرر مرتبط باشد.

    کلیدواژگان: ویروس برونشیت عفونی، شناسایی مولکولی، گله های گوشتی، مازندران
  • نکیسا سهرابی حقدوست*، نازیلا متدین، امیرعلی انوار، پوریا عسگری صفحات 2919-2928

    کاندیدا آلبیکنس  (Candida albicans)  یکی از شایع ترین مخمرهای فرصت طلب انسانی و حیوانی است و در افراد دارای نقص سیستم ایمنی طیف وسیعی از بیماریها را ایجاد میکند. از مهم ترین فاکتورهای حدت در این مخمر میتوان به آنزیم های ترشحی پروتیاز اشاره کرد که نقش مهمی را در بیماریزایی و تهاجم ایفا می کند. شکست درمان مبتلایان به عفونتهای ناشی از کاندیدا آلبیکنس با داروهای ضد قارچی رایج تحقیق بر روی عوامل ضد قارچی جدید  را اجتناب ناپذیر میکند. در این راستا فعالیت پروتیازی جدایه های کاندیدا البیکنس در حضور عصاره الکی بره موم بررسی گردید. نمونه های مورد نظر از ضایعات دهان (15)˓ ناخن (8) و واژن (15) جدا شدند. در ابتدا فعالیت پروتیازی درتمام جدایه ها محاسبه گردید سپس از کمترین غلظت ممانعت کننده عصاره الکلی بره موم بدست آمده در مطالعه قبلی، برای ارزیابی فعالیت پروتیازی در گروه تیمار استفاده گردید. نتایج نشان داد، میانگین کمترین غلظت مهار کننده و کمترین غلظت کشنده بره موم برای تمامی جدایه های مورد مطالعه به ترتیب 6/360 و 1/1250 میکروگرم در هر میلی لیتر تعیین گردید. میانگین فعالیت پروتیازی در گروهای ناخن، واژن و دهان به ترتیب برابر است با  %03/0± 2/0˓ %06/0± 34/0 و %06/0 ± 35/0 محاسبه گردید. فعالیت پروتیازی تمام گروه ها پس از تیمار با بره موم  نسبت به گروه کنترل به طورمعناداری کاهش پیدا کرده است P<0.0001. با توجه به  خاصیت بره موم در کاهش فعالیت پروتیازی در جدایه ها شاید بتوان از آن در کاهش بیماریزایی و درمان عفونتهای کاندیدایی بهره جست.

    کلیدواژگان: فعالیت پروتئازی˓ عصاره بره موم˓ کاندیدا آلبیکنس
|
  • L.Khoshbouylahidjani* Pages 2859-2876

    Putrefactionin causes unpleasant odors, undesirable changes in taste, color and texture, and reduced nutritional value. at usage of active coating that contain antimicrobial agents ̨ many factors should be considerable. Most of these factors depend on the chemical nature of the antimicrobial agent, the type of food and the target microorganism. In this study, investigated̨ the chemical and microbial properties of Rainbow trout fish that Coated with Curcumin Nanomulsion. The prepared samples are divided into 4 groups, which include control treatment, nanoemulsion containing 1, 3 and 5% curcumin. In order to investigate the effect of treatments on the chemical properties ̨ pH and free fatty acid and total volatile basic nitrogen, were measured. Microbial characteristics were evaluated through microbial total count, fecal coliforms and coagulase-positive Staphylococcus aureus. Also for sensory evaluation by panelists ̨odor, texture, color and fish general acceptance were evaluated. The results of this study showed that by using nanoemulsion coating that include 5% curcumin, the shelf life of the fish could be increased for 10 days, with favorable chemical and microbial properties.

    Keywords: Curcumin, Shelf Life, Nanoemulsion, Physicochemicalchanges, Microbialchanges
  • N.Maleki* Pages 2877-2882

    Klebsiella pneumoniae is a gram-negative intestinal bacterium that causes nosocomial infections. The aim of this study was to evaluate the genotype of calcitonin-resistant genes (mcr-pmr) in Klebsiella pneumoniae isolated from raw milk by Multiplex-PCR. Samples were collected from 220 raw milk storage tanks in Tehran milk storage centers in 1977. Klebsiella pneumoniae strains were identified using standard biochemical and microbiological tests. DNA extraction was performed according to the National Center for Genetic and Biological Resources of Iran (MBK0041) kit. After PCR test in thermocycler apparatus to determine the presence of mcr and pmr genes, the samples were transferred onto 1% agarose gel and stained with ethidium bromide and then analyzed in dock gel apparatus. In this study, 60 genotypes of mcr and pmr genotypes were studied in 60 isolates of K. pneumoniae. Meanwhile, the Mcr gene was reported at a frequency of 11, (18.3%) and the Pmr gene was reported at a frequency of 7 (11.6). The trace of the two genes was investigated by Multiplex-PCR method. This seems to be the first study of two Mcr, Pmr genes, in Iran of milk samples isolated from milk storage tanks in industrial farms from Klebsiella pneumoniae and two of these genes were identified as the main marker.

    Keywords: Klebsiella pneumoniae, Antibiotic resistance, Colistin, mcr-pmr, Raw Milk
  • Akram Eidi* Pages 2883-2892

    Purslane (Portulaca oleracea L.) is a widespread weed. Purslane has been used in folk medicine in many countries as a diuretic, febrifuge, antiseptic, antispasmodic. The present study was performed to assess the possible protective roles of purslane ethanolic extract on cadmium-induced testicular damage in adult Wistar rats. The 60 rats were randomly divided into 10 groups: normal control, purslane extract (50, 100, 200 and 400 mg/kg, intragastrically, daily), testicular damage control rats (cadmium chloride 3 mg/kg, intragastrically, daily), purslane extract (50, 100, 200 and 400 mg/kg, intragastrically, daily), together with cadmium chloride. After 28 days of treatment, the animals sacrificed and the testes were removed. Antioxidant enzyme status and lipid peroxidation levels in testicular tissue were determined. Our results showed that cadmium chloride significantly decreased glutathione peroxidase, superoxide dismutase, catalase activities, whereas increased malondialdehyde levels in testis. Administration of purslane extract significantly increased glutathione peroxidase, superoxide dismutase, catalase activities, whereas decreased malondialdehyde levels in testis. Our study demonstrated that purslane extract proffers a measure of protection against cadmium-induced antioxidant enzymes in rats.

    Keywords: Purslane, Portulaca oleracea L, Infertility, Cadmium, Rat
  • P.Shabani Pages 2893-2900

    The hydroxy-carboxylic acid receptor 2 (HCA2 receptor) is the target of niacin. In the present study we describe the expression pattern of these receptors in cells of different parts of alimentary canal (from esophagus to rectum) of rats by immunohistochemical method. Six adult male Wistar rats were euthanized under deep anesthesia. Five μm-paraffin transverse sections were made from esophagus, stomach duodenum, jejunum, ileum, cecum, colons and rectum. The primary antibody for immunohistochemical staining was rabbit polyclonal GPR109A antibody (1:300, incubation for one night at 4°C) which reacts with rat HCA2 receptor. Secondary antibody was HRP-conjugated. We observed weak immunoreactivity in epithelial cells of esophagus and non-glandular stomach, strong immunoreactivity of HCA2 receptors in epithelial cells of duodenum, jejunum, ileum and jejunal muscular layer. Moreover, colon showed weak and rectum showed no immunoreactivity. Immunoreactivity was strong in base of caecum. In conclusion, HCA2 receptor proteins are abundantly present in intestinal epithelium and base of caecum of rats which make them a proper laboratory animal for future studies on these receptors in gastrointestinal tract.

    Keywords: Gut, Rat, HCA2 receptor, Immunohistochemistry
  • L.Abdolmohammadi Khiav* Pages 2901-2910

    Clostridium perfringens is cause of different disease such as enterotoxaemia or overeating or pulpy kidney. This disease occurs with changes in diet, bacterial proliferation and high levels of toxin production. So the detection of toxin in the intestinal tract is used to diagnose of this disease. Timely vaccination is important in order to prevent of enterotoxaemia. The purpose of this study was to select the most toxigenic isolate of Clostridium perfringens type C in order to vaccine production. In this research, 21 isolates of Clostridium perfringens type C were subjected to microbiological and biochemical tests, then samples that were identified by routine bacteriological method were confirmed using PCR. Finally, the most toxigenic isolate was selected by MLD and enterotoxaemia tetravalent anaculture vaccine were prepared from this strain and vaccine strain. The experimental vaccines were incubated for 45 days at refrigerator then potency test were done of them. The results of this study showed that the amount of beta toxin of isolated in Razi Institute is four times weaker than the vaccine strain.

    Keywords: Clostridium perfringens, PCR, MLD, potency, tetravalent anaculture vaccine
  • S.M Aghajanimir Pages 2911-2918

    Infectious bronchitis is one of the major problems in the poultry industry in the world. Molecular and epidemiological studies, as well as continuous identification of genetic variants among common viruses in farms, play an important role in controlling, preventing and designing effective vaccines against disease. In the current study, chicken flocks with suspected infections bronchitis virus (IBV) were examined in Mazandaran province. Tracheal swab specimens were collected from 28 broiler chickens with respiratory symptoms in northern Iran in autumn and winter of 1396. Mortality rates of 15 to 25 percent were reported in studied flocks. Polymerase Chain Reaction (PCR) was used to amplify the virus replicase gene using specific primers. The reference strain was the H120 bronchitis vaccine. Direct sequencing method was used to identify wild strains from vaccine strains. In the preliminary test, 82% (23/28) of the suspected farms has shown the presence of IBV. Using the sequencing analysis, 5 wild strains were detected in the infected flocks (19 farms), indicating a high diversity in the population under study. The results of this study showed that emerged of new strains of infectious bronchitis virus in broiler flocks in Mazandaran province could be related to breeding conditions such as high density and repeated vaccination and different type of vaccines.

    Keywords: Infectious Bronchitis Virus, Molecular detection, Broiler flocks, Mazandaran
  • N.Sohrabi* Pages 2919-2928

    Candida albicans is one of the most common human and animal opportunistic yeasts and causes a wide range of diseases in immunocompromised individuals. Among the most important virulence factors in this yeast are the protease secreting enzymes that play an important role in pathogenesis and invasion. Failure to treat patients infected by Candida albicans infections, with conventional antifungal drugs has led to an inevitable research on new antifungal agents. In this regard, the protease activity of Candida albicans isolates in the presence of propolis extract was investigated in this research. The specimens were isolated from oral (15); nail (8) and vaginal (15) lesions. Protease activity was initially calculated in all isolates, and then the minimum inhibitory concentration of propolis extract obtained in the previous study was used to evaluate the protease activity in the treatment group. Results showed that the mean of minimum inhibitory concentrations and minimum fungicidal concentrations of propolis for all the isolates were 360.6 and 1250.1 μg / ml, respectively. The mean of protease activity in nail, vaginal and oral groups was 0.34±0.06, 0.02±0.03 and 0.35±0.06, respectively. Protease activity of all groups after treatment with propolis decreased significantly compared to control group (P <0.0001). Due to the property of propolis in reducing protease activity in isolates,

    Keywords: Protease activity, Propolis extract, Candida albicans