فهرست مطالب

پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز - سال بیست و ششم شماره 3 (پیاپی 63، پاییز 1383)

مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سال بیست و ششم شماره 3 (پیاپی 63، پاییز 1383)

  • 133 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/11/15
  • تعداد عناوین: 22
|
  • سید محمدتقی آیت الهی، سید علیرضا آیت الهی صفحه 5
    زمینه و اهداف
    دو علت مهم از پنج علت مرگ و میر کودکان زیر 5 سال کشورهای در حال توسعه عفونت های تنفسی و اسهال است. در 1375 میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال ایران به علت عفونت های تنفسی و اسهال به ترتیب 7 درصد و 5 درصد نسبت به کل موارد مرگ گزارش شده است. با توجه به اهمیت کنترل این بیماری ها در کاهش میزان مرگ کودکان زیر 5 سال، تعیین میزان بروز و شناخت عواملی که در جامعه ما باعث افزایش این میزان می شوند حایز اهمیت است.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی تحلیلی به صورت تحقیق آینده نگر با پیگیری 329 نوزاد همگروه تولد که طی دو هفته متوالی در زایشگاه های شیراز به دنیا آمده و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند، اجرا شد. آزمودنی ها در بدو تولد و سنین? .?، 3،? .?، 6، 8، 10، 12، 15، 18، 21و 24 ماهگی به مدت دو سال (77-1375) مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج مصاحبه با مادر و مشاهدات و معاینات انجام شده در پرسشنامه های مربوطه ثبت شد. میزان بروز عفونت های تنفسی و اسهال به تفکیک سن برحسب شخص ماه محاسبه و رابطه آنها با متغیرهای مستقل فوق بررسی شد وتحت آزمون های مناسب قرار گرفت.
    یافته ها
    میزان بروز عفونت های تنفسی و اسهال در کودکان کمتر از یک سال 29.39 و 5.92 و کمتر از دو سال 27.32 و 4.76 درصد به دست آمد. لجستیک، سطح تحصیلات و شغل پدر، سن مادر و رعایت بهداشت فردی متغیرهایی بودند که بر طبق تحلیل "رگرسیون لجستیک" خطر نسبی معنی داری در بروز عفونت های تنفسی داشتند. رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط منزل نیز متغیرهایی بودند که خطر نسبی معنی داری در بروز اسهال داشتند. بیشترین خطر منتسب محاسبه شده را سطح پایین تحصیلات پدر (8.18 درصد) تشکیل می داد که عامل5.46 درصد موارد بروز عفونت های تنفسی در شیرخواران 1.5 تا 6 ماهه بود. این مقدار تقریبا یک ششم میزان بروز عفونت های تنفسی در این سن به شمار می رود.
    نتیجه گیری
    عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در قیاس با عوامل فردی تحت مطالعه ارتباط بیشتری با افزایش میزان بروز عفونت های تنفسی و اسهال در شیر خواران را نشان داده اند، حال آن که اغلب برنامه های کنترل بیماری های تنفسی بر ارتقا سلامت در زمینه عوامل فردی تاکید می کنند. افزون بر نتایج موکد اهمیت نقش این عوامل در کنترل بیماری های تنفسی، سلامت و بیماری کودکان نتیجه تلفیق عوامل محیطی، اجتماعی و اقتصادی است، به طوری که ارتقا سلامت کودکان بدون مداخله در این عوامل برآورده نمی شود.
    کلیدواژگان: بروز، عفونت دستگاه تنفسی، اسهال، شیرخوار، کودک
  • یدالله احمدی عصر بدر صفحه 12
    زمینه و اهداف
    یکی از مشکلات مهم در اعمال جراحی واریکوسل از طریق اینگوینال و ساب اینگوینال حفظ شریان اسپرماتیک است. در این مطالعه اثر داروهای گشادکننده عروق بر روی شریان اسپرماتیک مقایسه شده است.
    روش بررسی
    از سال 1379 لغایت 1381 تمام بیماران مراجعه کننده با واریکوسل که کاندیدای عمل بودند انتخاب شدند. در 85 بیمار 95 مورد عمل واریکوسل ساب اینگوینال با میکروسکوپ انجام گرفت. در افرادی که ضربان شریانی وجود نداشت یا حین عمل شریان منقبض شد به نوبت و بدون اطلاع جراح از نوع دارو، از وراپامیل، نیتروگلیسیرین و پاپاورین استفاده شد و نتایج با هم مقایسه گردید.
    یافته ها
    در 30 مورد از 95 مورد، ضربان کافی در شریان وجود داشت و نیازی به مصرف دارو نبود. در 19 مورد، بعد از دستکاری شریان منقبض شد و نیاز به مصرف دارو بود که وراپامیل نتایج بهتری داشت (%87.5). در 56 مورد ضربان شریانی مشاهده نشد و دارو مصرف شد. وراپامیل سریعتر از دو داروی دیگر اثر کرد و اختلاف معنی دار بود (با نیتروگلیسیرین p=0.0282 و با پاپاورین p=0.0001) به طور کلی، وراپامیل %90.9 در آشکارسازی شریان موثر بود. فقط یک مورد آسیب شریانی و آن هم در بیماری که به دارو جواب نداده بود مشاهده شد. یک مورد هیدروسل و سه مورد عود واریکوسل وجود داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به اثر خوب وراپامیل در آشکار سازی شریان اسپرماتیک توصیه می شود که این دارو به طور معمول در جراحی میکروسکوپی واریکوسل مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: جراحی میکروسکوپی واریکوسل، گشادکننده های عروقی، شریان اسپرماتیک
  • مرتضی جبارپور بنیادی، ژان داربون صفحه 16
    زمینه و اهداف
    پروتئین کنترل کننده چرخه سلولی (Chk2) نقش اساسی در کنترل چرخه سلولی در موارد شکستگی مولکول DNA به عهده دارد. این پروتئین در صورت بروز شکستگی در مولکول DNA توسط یکسری از پروتئین های دیگر فسفریله و فعال می شود. پروتئین فعال شده chk2 باعث توقف چرخه سلولی در فاز G2 می شود. این پروتئین به همراه پروتئین های دیگر باعث فعال شدن سیستم ترمیم DNA و در مواردی باعث شروع مرگ برنامه ریزی شده سلولی می شود. آگاهی از پروتئین هایی که با این پروتئین کنش نشان می دهند و به نحوی در کنترل چرخه سلولی و فرآیندهای مذکور به طور مستقیم یا غیرمستقیم دخالت دارند، حایز اهمیت است. نقص و جهش در هریک از این پروتئین ها منجر به نقص در سیستم های فوق الذکر وقوع بیماری هایی نظیر سرطان می شود.
    روش بررسی
    با استفاده از سیستم هیبریداسیون مخمری پروتئین هایی که با پروتئین chk2 کنش نشان می دهند، مورد بررسی قرار گرفتند. بانک cDNA استخراج شده از ناف نوزاد انسان به عنوان منبع cDNA کد کننده پروتئین و cDNA کد کننده پروتئین chk2 انسانی به عنوان طعمه مورد استفاده قرار گرفت.
    یافته ها
    پروتئین A2PP با پروتئین chk2 در سیتسم مخمری کنش قوی نشان داد. این کنش بعد از چندین بار تکرار در سیستم مذکور مورد تایید کامل قرار گرفت.
    نتیجه گیری
    کنش پروتئین PP2A با پروتئین chk2 دخالت مستقیم یا غیر مستقیم این پروتئین در بروز سرطان را نشان می دهد. اثبات این دخالت مستلزم تحقیقات بیشتر بر روی توالی ژنی کد کننده PP2Aدر سرطان های نوع خانوادگی است.
    کلیدواژگان: سرطان، چرخه سلولی، سیستم هیبریداسیون مخمری، PP2A، Chk 2
  • ماندانا رفیعی، سعید اصلان آبادی، محمدحسین دقیقی صفحه 20
    زمینه و اهداف
    انواژیناسیون یکی از علل عمده انسداد روده در دوران شیرخوارگی است. انواژیناسیون درمان نشده درکودکان تقریبا همیشه مرگ آور است واحتمال بهبود مستقیما به مدت انواژیناسیون قبل از احیا ارتباط دارد. این مطالعه برای دست یابی به پارامترهای تشخیصی و بالینی جهت تشخیص زودهنگام و به کار بردن روش های درمانی ایمن تر و کم عارضه تر در کودکان انجام شد.
    روش بررسی
    در طی این بررسی انواژنیاسیون را در 50 کودک زیر 10 سال درمرکز آموزشی - درمانی کودکان تبریز به صورت گذشته نگر (79-1377) مورد مطالعه قرار دادیم. در این مطالعه متغیرهای سن، جنس، وزن، بیماری همراه، شکایت اصلی، معاینه بالینی، آزمایش، فاصله زمانی شروع بیماری تا تشخیص، رادیولوژی، سونوگرافی، انواع انواژیناسیون، ارتباط تشخیص اولیه و نهایی، عمل جراحی ونوع عمل، نوع درمان نهایی، وضعیت موقع ترخیص و عوارض مطالعه شدند.
    یافته ها
    در این مطالعه حداکثر شیوع سنی 12- 6 ماه (36%) و نسبت مذکر به مونث 1: 1.94 بود. هفتاد و چهار درصد موارد وزن طبیعی داشتند و تمامی بیماران از نظر انواع انواژیناسیون مورد بررسی قرار گرفتند. بیشترین نوع انواژیناسیون ایلئوکولیک بود. در 10% موارد عفونت ویروسی همزمان با بیماری ذکر شده بود. شایع ترین شکایت اصلی دربیماران درد شکمی متناوب در 100% موارد بود. بی اشتهایی در 78% موارد و 76% با بی قراری مراجعه کرده بودند. از نظر معاینه بالینی در 56% موارد مدفوع ژله ای خونی گزارش شده بود. متاسفانه در 60% موارد بیشتر از 24 ساعت تا تشخیص بیماری فاصله وجود داشت. در 68% موارد در رادیولوژی انواژیناسیون گزارش شده بود. در 31 مورد (62%) سونوگرافی انجام شده و در 44% موارد انواژیناسیون به وسیله آن تایید شده بود. سی و سه مورد (66%) درمان به طریق جراحی و 2 مورد (4%) جااندازی با انمای نرمال سالین زیر سونوگرافی و در 3 مورد (6%) جااندازی با باریم انما زیر سونوگرافی انجام شد. چهار بیمار فوت کردند و در 4 مورد نیز عوارض پس از عمل ایجاد شده بود.
    نتیجه گیری
    باید توجه کرد که تشخیص صحیح و سریع شیرخواران مبتلا به انواژیناسیون و ارجاع فوری آنان منجر به درمان سریعتر و کاهش مرگ و میر می شود.
    کلیدواژگان: انواژیناسیون، جراحی، کودک
  • حسن شاهرخی، نصرت الله پورافکاری، عبدالرسول صفاییان صفحه 24
    زمینه و اهداف
    شیوع بیماری های طبی در بیماران روانپزشکی بیشتر از جمعیت عمومی است و عامل مهمی در بیماریزایی و مرگ و میر در این گروه از بیماران به شمار می رود. این مطالعه با هدف بررسی توافق دستیاران روانپزشکی در تشخیص اولیه مشکلات جسمی در بیماران روانپزشکی طراحی و اجرا شده است.
    روش بررسی
    یکصد و هفده بیمار در جلسات گزارش صبحگاهی بیمارستان روانپزشکی "رازی تبریز" مورد مصاحبه قرار گرفتند. دستیاران حاضر در جلسات به طور جداگانه این بیماران را ارزیابی کردند. تشخیص های احتمالی اولیه توسط پرسشنامه جمع آوری شد. میزان متوسط توافق بین دستیاران با استفاده از ضرایب توافق بین طبقه ای و تاثیر عوامل مربوط به بیمار، عوامل مربوط به دستیار و تاثیر ارزیابی دستیاران از وضعیت روانی بیمار بر توافق نهایی در تشخیص بیماری های طبی با تحلیل واریانس مورد سنجش قرار گرفت.
    یافته ها
    توافق دستیاران در موردتشخیص بیماری های طبی در بیماران روانپزشکی در حد متوسط (ICC=0.42) بود. توافق در دستیاران سال دوم و سوم بسیار پایین تر از دستیاران سال اول بود. این توافق در دستیارانی که به زبان آذری تسلط داشتند بیشتر از دستیاران فارسی زبان بود. دستیاران زن در ارزیابی این مشکلات نسبت به دستیاران مرد توافق بیشتری داشتند. عوامل جمعیت شناختی مربوط به بیمار توجیه کننده تفاوت دستیاران در زمینه تشخیص نبود و از میان ارزیابی های مربوط به وضعیت روانی تنها ارزیابی "ظاهر کلی" و "نگرش" قادر به توجیه قسمتی از تفاوت بین دستیاران بود.
    نتیجه گیری
    تشخیص گذاری بیماران روانپزشکی در محور III طبقه بندی DSM-IV توسط دستیاران روانپزشکی پایایی کافی ندارد و این امر توجه بیشتر نظام آموزشی برای ایجاد انگیزش در دستیاران برای پرداختن به مشکلات جسمی بیماران روانپزشکی را ایجاب می کند.
  • سید کاظم شکوری، بهزاد داودی صفحه 29
    یکی از عوارض مزمن بیماری دیابت نوروپاتی است که شایع ترین آن به صورت پلی نوروپاتی حسی متقارن و انتهایی بروز می کند. درگیری اعصاب مغزی هم یکی از عوارض کمتر شایع است که غالبا اعصاب 3، 5 و 7 را درگیر می کند. از روش های مهم تشخیصی این عوارض آزمون های الکترودیاگنوستیک (EDX) و واکنش پلک زدن (BR) است. هدف از این مطالعه بررسی نقش واکنش پلک زدن در تشخیص زودرس نوروپاتی اعصاب مغزی در بیماران دیابتی با نوروپاتی محیطی و ارتباط بین واکنش پلک زدن با شدت نوروپاتی و مدت دیابت بود. واکنش پلک زدن می تواند به عنوان آزمونی ساده، غیر تهاجمی و مفید در ارزیابی و تشخیص زودرس نوروپاتی تحت بالینی اعصاب مغزی در بیماران دیابتی به کار رود.
    کلیدواژگان: الکترودیاگنوز، واکنش پلک زدن، دیابت، نوروپاتی اعصاب مغزی
  • منصور شهرکی، سلطانعلی محبوب، محمدرضا رشیدی، مهران مسگری صفحه 33
    زمینه و اهداف
    اگرچه جهت رفع مشکل موجود در مطالعات انسانی از قبیل عدم امکان اجرای مطالعات دراز مدت و خوب کنترل شده از حیوانات آزمایشگاهی استفاده می شود، اثر تعداد وعده های غذایی بر روی لیپیدها و لیپو پروتئین های سرم خون در حیوانات آزمایشگاهی مورد بررسی قرار نگرفته است. لذا هدف از این مطالعه بررسی اثر تعداد وعده های غذایی بر روی لیپیدها و لیپو پروتئین های سرم در موش صحرایی بود.
    روش بررسی
    سی موش ماده از نوع ویستار (با وزن اولیه 15±210 گرم) بعد از 10 روز دوره سازگاری، توزین و به دو گروه مساوی تقسیم شدند. موشها غذای یکسان خود را یا به صورت 8 وعده با فواصل 2 ساعت، از ساعت 6 عصر (گروه پروعده) یا به صورت دو وعده در ساعات 9 شب و 6 صبح (گروه کم وعده) به مدت 60 روز مصرف کردند. قبل و بعد از مداخله، مقادیر لیپید سرم با روش استاندارد تعیین شد. مقادیر غذا و آب دریافتی روزانه نیز در طی مطالعه ثبت شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون آماری t استفاده گردید.
    یافته ها
    میزان دریافت آب و غذا به طور غیر معنی داری در گروه کم وعده نسبت به گروه پروعده کمتر بود. رژیم پروعده باعث کاهش مقادیر کلسترول تام، تری گلیسرید و HDL-C سرم شد، ولی مقادیر آنها در رژیم کم وعده افزایش نشان می داد. هیچ یک از این تغییرات از نظر آماری معنی دار نبود. افزایش معنی دار ((p<0.05 در مقادیر کلسترول تام و LDL-C سرم در رژیم کم وعده در مقایسه با رژیم پر وعده مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    طبق نتایج حاصل از این تحقیق، تفاوت عمده ای بین رژیم های غذایی پروعده و کم وعده از نظر لیپیدها و لیپو پروتئن های سرم خون مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: تعداد وعده های غذایی، لیپیدها و لیپوپروتیین های سرم، موش صحرایی
  • دیدگاه ماماها، دانشجویان مامایی و مادران نسبت به زایمان در منزل
    صدیقه صادقی خامنه، عزیزه فرشباف خلیلی، حسین کوشاور صفحه 38
    زمینه و اهداف
    وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جهت ارتقا مراقبت از مادران در منزل، واحد درسی زایمان در منزل را در برنامه آموزشی دانشجویان مامایی گنجانده است. میزان زایمان در منزل در مناطق روستایی استان آذربایجان شرقی %22.9 کل زایمان ها است، اما آمار درستی از میزان آن در مناطق شهری استان در دسترس نیست.
    بنابراین بر آن شدیم که درصد ماماها، دانشجویان مامایی و مادران موافق با زایمان در منزل را تعیین کنیم و به مقایسه درصد موافقت سه گروه بپردازدیم.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی مقایسه ای دیدگاه 721 نفر (کلیه 91 نفر مامای شاغل در مراکز بهداشتی- درمانی، کلیه 80 دانشجوی مامایی شبانه، روزانه، آزاد و 550 مادر باردار و تازه زایمان کرده) مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات برگه پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد که به ترتیب 54.6%، 65.8% و %13.7 از ماماها، دانشجویان مامایی و مادران، زایمان در منزل را روش مناسب ختم بارداری دانستند. اکثر ماماها و دانشجویان مامایی با زایمان در منزل موافق ولی اکثر مادران مخالف بودند. مقایسه نظرات سه گروه فوق نشان داد که در اکثر موارد معایب و مزایای زایمان در منزل، نظرات مادران با دو گروه دیگر تفاوت معنی داری دارد (p<0.005).
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان داد که مادران جهت انتخاب آزاد و آگاهانه محل تولد به اطلاعات بیشتری نیاز دارند. به علاوه وزارت محترم بهداشت، درمان آموزش پزشکی جهت اجرای موفقیت آمیز این طرح باید تمهیدات و امکانات لازم را فراهم کند.
    کلیدواژگان: زایمان در منزل، دیدگاه، مراقبت مامایی
  • فهیمه صحتی شفایی صفحه 44
    زمینه و اهداف
    انسانها از ابتدای تاریخ با پدیده جهانی همبستگی آشنایی داشتند. بیشترین جلوه زیبایی و هدف زندگی پیرامون محور ارتباطاتی می گردد که انسانها با یکدیگر برقرار می کنند. یکی از این ارتباطات همبستگی بین مادر و نوزاد است که در هر گروه اجتماعی از جمله انسانها، پستانداران مادون انسان و بسیاری از حیوانات دیگر به وجود می آید. مطالعه حاضر به منظور بررسی میزان مشارکت عاملین زایمان در مراحل اول و دوم فرآیند همبستگی مادر - نوزاد در اولین ساعت تولد در بیمارستان های دوستدار کودک شهر تبریز انجام گرفته است.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که در آن میزان مشارکت تعداد 100 نفر ماما، دانشجوی پزشکی و مامایی دانشگاه های علوم پزشکی و آزاد تبریز در فرآیند همبستگی مادر نوزاد در اتاق زایمان بیمارستان های طالقانی و الزهرای شهر تبریز مورد بررسی قرار گرفتند و به روش نمونه گیری تصادفی گروهی از میان 320 نفر که جامعه پژوهشی را تشکیل می دادند انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها برگه مشاهده بود که رفتارهای عاملین زایمان در مراحل اول و دوم فرآیند همبستگی مادر - نوزاد مشاهده و ثبت می شد.
    یافته ها
    یافته های این پژوهش درباره میزان مشارکت عاملین زایمان در مرحله اول فرآیند همبستگی مادر - نوزاد (هدف اول) نشان داد که میزان مشارکت 19.2 درصد و میزان مشارکت در مرحله دوم فرآیند (هدف دوم) 31.3 در صد بود. همچنین میزان مشارکت عاملین زایمان در فرآیند همبستگی 26.25 درصد به دست آمد که دانشجویان مامایی نیمسال هشتم دانشگاه علوم پزشکی با 47.34 درصد نسبت به ماماها (24.3 درصد)، دانشجویان مامایی نیمسال ششم دانشگاه علوم پزشکی 32.68 درصد و دانشجویان مامایی دانشگاه آزاد 25.75 درصد مشارکت داشتند.
    نتیجه گیری
    جهت افزایش میزان مشارکت عاملین زایمان در فرآیند همبستگی مادر - نوزاد تدوین دوره های آموزشی برای کارکنان پزشکی، پرستاری و مامایی و برنامه ریزی آموزشی پایه ای و بالینی دانشجویان این رشته ها احساس می شود تا بدین وسیله از اختلالات واکنشی همبستگی دوره نوزادی یا کودکی جلوگیری شود.
    کلیدواژگان: عاملین زایمان، فرآیند همبستگی مادر، نوزاد
  • سید مرتضی صفوی، مسعود پورمقدس، علی اکبر توسلی صفحه 49
    زمینه و اهداف
    هدف از این مطالعه تعیین میزان تاثیر رژیم حاوی میوه، سبزی و سایر غذاهای گیاهی بر سیر آترواسکلروز در بیمارانی است که آنژیوگرافی کرونر شده اند ولی کاندیدای عمل جراحی بای پس عروق کرونری1 و آنژیوپلاستی نیستند.
    روش بررسی
    سی و دو نفر از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان قلب شهید چمران اصفهان که ضایعات آترواسکلروز مشخص در آنژیوگرافی عروق کرونر داشتند به طور انتخابی به دو گروه مورد مطالعه گیاهخوار (15 نفرشامل 11 مرد و 4 زن) و شاهد با رژیم غذایی معمولی (17 نفر،15 مرد و 2 زن) تقسیم شدند. کالری رژیم غذایی در گروه گیاهخوار و گروه شاهد متناسب با شرایط آنها و نیاز هر فرد به رژیم غذایی که وزن ایده آل او را فراهم سازد تنظیم شد. این بیماران به هر دلیل کاندیدای عمل جراحی بای پس عروق کرونری و آنژیوپلاستی نبودند و2 EF بالاتر از 25% داشتند. هیچ یک از این بیماران دیابت، اعتیاد، سابقه سکته قلبی در سه ماه قبل از شروع مطالعه، آنژین ناپایدار و بیماری زمینه ای دیگر نداشتند. قبل از شروع مطالعه و حداقل یک سال پس از آن میزان تنگی عروق کرونر توسط آنژیوگرافی، سطح کلسترول تام، LDL و HDL و تری گلیسرید، فشار خون، نمایه توده بدن، سابقه مصرف سیگار و سکته مورد ارزیابی قرار گرفت. توصیه های لازم جهت اصلاح رژیم غذایی، کاهش وزن و افزایش فعالیت جسمانی، قطع مصرف سیگار و کاهش استرس به هر دو گروه ارایه شد. گروه مورد مطالعه تحت نظر متخصص تغذیه یک دوره کامل جهت مصرف رژیم غذایی گیاهخواری کم چربی و حذف کلیه مواد غذایی با منشا حیوانی از رژیم غذایی حداقل برای یک سال قرار گرفتند و به طور دوره ای زیر نظر متخصص تغذیه بودند.
    یافته ها
    از نظر سابقه پرفشاری خون، مصرف سیگار و سابقه بین دو گروه تفاوت قابل توجهی وجود نداشت. BMI در گروه گیاهخوار کاهش معنی دار5.4 % و در گروه شاهد افزایش مختصر معادل 0.6% را نشان داد. درد سینه (آنژین) بیماران در شروع مطالعه در دو گروه گیاهخوار و شاهد تفاوت قابل توجهی نداشت ولی در پایان مطالعه به علت کاهش قابل توجه آنژین در گروه گیاهخوار و افزایش آنژین در گروه شاهد، تفاوت دو گروه معنی دار شده بود.
    سطح کلسترول تام پلاسما در گروه گیاهخوار کاهش معنی دار به طور متوسط %11 و در گروه شاهد 5% را نشان داد، در حالی که LDL(لیپو پروتئین با چگالی کم) در گروه گیاهخوار 18% و در گروه شاهد 8% کاهش داشت. سطح HDL (لیپو پروتئین با چگالی زیاد) به طور متوسط در دو گروه 46 میلی گرم در دسی لیتر بود که طی مطالعه تغییر قابل توجهی نشان نداد. سطح تری گلیسرید در گروه گیاهخوار افزایش متوسط 1.4% و در گروه شاهد کاهش متوسط معنی دار 5.3% را نشان داد.
    متوسط حداکثر درصد تنگی در گروه گیاهخوار در 40% افراد پیشرفت (به طور متوسط 19.5%) داشت، در 27% موارد ثابت بود و در 33% افراد برگشت (به طور متوسط 14.4%) داشت. در گروه شاهد کلیه افراد (%100) پیشرفت درصد تنگی ضایعات را نشان دادند. به طور کلی، در گروه گیاهخوار ضایعات به طور متوسط افزایش غیر قابل توجه 3% و گروه شاهد به طور متوسط افزایش معنی دار 25% را در متوسط حداکثر درصد تنگی ضایعات نشان دادند. تفاوت متوسط حداکثر درصد تنگی ضایعات در دو گروه در ابتدای مطالعه قابل توجه نبود ولی در انتها این تفاوت معنی دار شد.
    نتیجه گیری
    در مجموع، این مطالعه نشان داد که رژیم غذایی گیاهخواری در کند کردن رشد، متوقف کردن و برگشت پذیری ضایعات آترواسکلروتیک کرونر و نیز آثار مفید بالینی در کاهش آنژین، کلسترول تام،LDL و BMI موثر است.
    کلیدواژگان: بیماری عروق کرونر، رژیم گیاهخواری، آنژیوگرافی، آنژین، کلسترول، لیپوپروتئین با چگالی کم، لیپوپروتیین با چگالی زیاد، تری گلیسرید، نمایه توده بدن
  • مرتضی عالیقدری، اشرف سادات مصباح، مهدی کریمی نژاد صفحه 54
    زمینه و اهداف
    اورانیم یکی از مهمترین و فراوان ترین عناصر رادیواکتیو طبیعی در پوسته زمین است که اغلب منابع آبی مخصوصا آبهای زیر زمینی و معدنی حاوی ترکیبات محلول از این ماده هستند. اهمیت بهداشتی و زیست - محیطی اورانیم طبیعی و پرتوگیری انسان در اثر مصرف آب احتمال بروز انواع سرطان ها و بیماری های کلیوی را بالا می برد. حداکثر مقدار مجاز تعیین شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده برای اورانیم در آبهای آشامیدنی? ?ppb است. آبهای معدنی بر حسب خصوصیات زمین شناسی حاوی مقادیر متفاوتی از اورانیم هستند. این مطالعه به منظور اندازه گیری غلظت اورانیم در آبهای معدنی استان اردبیل انجام گرفت که می تواند پایه ای برای مطالعات بعدی نیز باشد.
    روش بررسی
    پژوهش بر اساس جمع آوری اطلاعات موجود در خصوص کیفیت رادیو اکتیویته آبهای معدنی، نمونه برداری از آبهای معدنی استان اردبیل (20 چشمه) مطابق با روش های استاندارد و اندازه گیری اورانیم به روش لیزر فلوریمتری انجام گرفت.
    یافته ها
    غلظت اورانیم در آبهای گرم معدنی سرعین (9چشمه) در محدوده0.3-0.47 ppb در چشمه های گرم معدنی مشکین شهر (5 چشمه) 0.42-0.92 ppb و در چشمه های معدنی سردابه، گیوی، قینرجه و برجلو نیر به ترتیب برابر با0.28 ppb، 0.43، 0.8 و 0.92 بود.
    نتیجه گیری
    غلظت اورانیم در کلیه آبهای معدنی استان اردبیل کمتر از حداکثر مجاز توصیه شده برای این عنصر در منابع آبی است.
    کلیدواژگان: اورانیم، آبهای معدنی، لیزرفلوریمتری، اردبیل
  • بررسی اثر pH و غلظت نمک به صورت منفرد و توام بر رشد گونه های بروسلا با استفاده از روش پلیت گرادیان
    حمید عبدالهی، رؤیا احمد رجبی، سید محمدرضا احمدی موسوی صفحه 59
    زمینه و اهداف
    بروسلاها از جمله مهمترین باکتری های بیماریزای انسانی و حیوانی به شمار می روند که عمدتا از طریق فرآورده های لبنی آلوده به انسان منتقل می شوند. از این رو، بهداشت مواد غذایی نقش مهمی در کنترل بروسلوز ایفا می کند. در کشور ما پنیر که هنوز در بسیاری از مناطق به صورت سنتی تهیه می شود، یکی از عمده ترین منابع آلودگی است. استفاده از نمک و اسید برای نگهداری بعضی از مواد غذایی از جمله پنیر سابقه دیرینه دارد ولی میزان اثر این عوامل علی الخصوص به صورت توام تاکنون بر روی بروسلاها ارزیابی نشده اما مطالعات مشابهی با استفاده از روش پلیت گرادیان برروی سایر باکتری ها صورت پذیرفته که نتایج جالبی در بر داشته است. لذا بر آن شدیم که در این پژوهش اثر عوامل فوق را به صورت منفرد و توام بر روی گونه های مختلف بروسلا ارزیابی و مقایسه کنیم.
    روش بررسی
    در این مطالعه با استفاده از روش پلیت گرادیان یک و دو بعدی حاوی محیط کشت مناسب اثرات pH وغلظت نمک را به صورت منفرد و توام بر روی رشد بروسلا آبورتوس (سویه های 544 و19. S) و بروسلا ملیتنسیس (سویه های M 16 و 1Rev) و بروسلا سوییس (سویه 1330) که از موسسه رازی حصارک تهیه شده بودند، مورد ارزیابی قراردادیم. با نمونه برداری توسط چوب پنبه سوراخ کن استریل، جذب هر نمونه در طول موج 550 نانومتر اندازه گیری گردید. اطلاعات به دست آمده به وسیله برنامه رایانه ای Corel Chart به صورت سه بعدی ترسیم شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میزان رشد هر باکتری در قسمتهای مختلف پلیت های گرادیان یک بعدی pH یا یک بعدی نمک طعام با باکتری دیگر و حتی بین دو سویه از یک گونه تا حدودی متفاوت بود. در پلیت های گرادیان دو بعدی pH-NaCl محدوده و میزان رشد در قسمتهای مختلف پلیت بیانگر افزایش شدت اثر بازدارندگی توامان pH پایین و نمک طعام بالا بر روی رشد هر باکتری در مقایسه با وضعیتی بود که هر یک از این عوامل به تنهایی حضور داشتند. میزان رشد باکتری ها در شرایط حضور دو عامل pH پایین و نمک طعام بالا به صورت توام، کاهش چشمگیری نسبت به وضعیت مورد انتظار تئوریک (حالت تجمعی: بدون در نظر گرفتن اثرات سینرژیستی و آنتاگونیستی بین دو عامل مربوطه) نشان می دهد، که این کاهش بین 63% تا 95% بود.
    نتیجه گیری
    شدت اثر دو عامل فوق به صورت توام تا بیست برابر بیشتر از اثری است که هر عامل به تنهایی اعمال می کند (p<0.001) در بین باکتری های مورد آزمایش بروسلا ملیتنسیس سویه1Rev و بروسلا سوییس سویه 1330 به ترتیب بیشترین و کمترین تاثیر پذیری را نسبت به دو عامل فوق نشان دادند.
    کلیدواژگان: بروسلا، پلیت گردایان، نمک طعام، pH
  • بهرنگ علنی، مصطفی مطلبی، محمدرضا زمانی، نصرت الله ضرغامی، سیامک جبارزاده، محمد رهبانی نوبر، محمدرضا مشایخی صفحه 65
    زمینه و اهداف
    امروزه مارکرهای مبتنی بر DNA به خصوص روش های وابسته به PCR نظیرRAPD به عنوان یکی از ابزارهای قوی مطالعه تنوع ژنتیکی در بین موجودات زنده به شمار می رود. هدف از این مطالعه بررسی تنوع ژنتیکی سویه های جدا شده قارچ فوزاریوم اگزیسپوروم از طریق دسته بندی سویه ها با استفاده از نشانگر ملکولی RAPD بود.
    روش بررسی
    در این تحقیق تعداد 15 سویه قارچ فوزاریوم اگزیسپوروم مورد مطالعه قرار گرفت. DNA از طریق روش تغییر یافته دلاپورتا استخراج شد و بعد از انجام PCR، به منظور بررسی الگوی پلی مورفیسمDNA، محصولات PCR به دست آمده همراه با مارکر ملکولی استاندارد DNA بر روی ژل آگارز 2% الکتروفورز شدند. برای تجزیه و تحلیل آماری محصولات RAPDاز روش UPGMA با برنامه SPSS استفاده شد و سویه ها بر روی دندروگرام دسته بندی شدند.
    یافته ها
    بر اساس نتایج ترکیبی حاصل از 12 آغازگر سویه ها به سه گروه تقسیم شدند ‎‎‎‎. بررسی نتایج حاصله نشان داد که سویه های استانهای غرب کشور دارای الگوی پلی مورفیسم DNA هستند، به طوری که تمامی این سویه ها با داشتن تنوع ژنتیکی پایین در یک گروه و در کنار هم دسته بندی شدند، در حالی که سویه های مربوط به استانهای شمال غرب کشور به دلیل داشتن الگوی پلی مورفیسم متنوع تر در هر سه گروه پراکنده شدند.
    نتیجه گیری
    مقایسه الگوی RAPD سویه ها با دسته بندی بر اساس منطقه جغرافیایی بیانگر وجود همبستگی بین الگوی RAPD سویه های غرب کشور با منشا جغرافیایی شان بود. به عبارت دیگر RAPD قادر به تشخیص تفاوت بین سویه های این منطقه با سایر نقاط بوده است.
    کلیدواژگان: RAPD، فوزاریوم اگزیسپوروم، پلی مورفیسم DNA
  • بررسی نتایج درمانی سلولیت ناشی از سینوزیت
    رخشنده علیپناهی، میررحیم سیاح ملی، عاطفه قویدل صفحه 71
    زمینه و اهداف
    عوارض کاسه سینوزیت ها نادر است ولی تاخیر در تشخیص، چشم بیمار و زندگی او را تهدید می کند. سلولیت دور کاسه چشمی معمولا کودکان کم سن و سال را مبتلا می کند. هدف از این بررسی مطالعه نتایج درمانی سلولیت ناشی از سینوزیت ها است.
    روش بررسی
    بیماران به روش نمونه گیری آسان جمع آوری شدند و بررسی بر روی 42 بیمار بستری در بیمارستان های امام خمینی و نیکوکاری تبریز به علت سلولیت ثانویه به سینوزیت از تاریخ یازدهم خرداد 1377 لغایت بیستم اسفند 1380 انجام گرفت. برای تمام بیماران پرسشنامه فردی تهیه شد که در آن دید بیمار در موقع مراجعه، علایم بالینی و روش های پاراکلینیک مورد استفاده و نوع درمان ذکر شده بود. بیماران با علایمی چون ادم پری اربیتال، اریتم، پروپتوز و درد مراجعه کرده بودند. نتایج با SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    از این تعداد 24 مورد (57.1%) مرد و 18 مورد (42.9%) زن بودند. بیماران در سنین بین 7 ما و 68 سا بودند (50.1% بیماران زیر 10 سال سن داشتند). سی و سه نفر (78.5%) به درمان آنتی بیوتیک و 9 نفر(21.5%) به درمان توام آنتی بیوتیک و تخلیه ترشحات جواب داده بودند. شایع ترین گرفتاری سینوسی مربوط به درگیری توام سینوس های فکی و پرویزنی بود که 18نفر (39.1%) را شامل می شد. در پیگیری که بعد از شروع درمان صورت گرفته بود 78.6 درصد ازبیماران در هفته اول بهبود کامل به دست آورده بودند. بیشترین نتیجه درمانی مربوط به مصرف توام داروهای پنی سیلین کریستال و مترونیدازول بود.
    نتیجه گیری
    سلولیت کاسه با داروهای آنتی بیوتیک درمان می شود. ولی اگر با آبسه زیرپریوست همراه باشد توام با آنتی بیوتیک تزریقی، تخلیه جراحی ترشحات چرکی نیز انجام می گیرد. MRI CT در تشخیص عفونت های اربیتال مفید هستند. سلولیت کاسه م نسبتا شایع و در کودکان نیز خطرناک است. اگر بیمار کاهش دید داشته باشد یا 48 ساعت بعد از شروع درمان یا آنتی بیوتیک تغییری در وضعیت بیمار ایجاد نشود، مداخله جراحی ضرورت می کند.
    کلیدواژگان: آبسه کاسه چشمی، سلولیت کاسه چشمی، سینوزیت، آنتی بیوتیک، تخلیه جراحی
  • فریبا کهنمویی اقدم، فیروزه اسدزاده منیر صفحه 76
    زمینه و اهداف
    پره اکلامپسی واکلامپسی مسوول 25% مرگ ومیر حول و حوش زایمان و شایع ترین علت مرگ و میر مادران در کشورهای در حال توسعه است. حتی در کشورهای پیشرفته نیز گاهی پره اکلامپسی واکلامپسی برخی بیماران را به کام مرگ فرو می کشد. گزارش مرگ ومیر مادری از انگلستان نشان می دهد که مراقبت های زیر سطح استاندارد حتی می تواند مسوول 80% این مرگ و میرها باشد. اثرات مفید مراقبت های دوران بارداری از سالها قبل توسط چندین مطالعه توصیفی مشخص شده است. با این حال، روش هایی که بتواند با زمان بندی صحیح و تاثیر بر محتوای این مراقبت ها نقش مهمی در پیامد و پیش آگهی پره اکلامپسی واکلامپسی ایفا کند هنوز مشخص نشده است. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت این مراقبت ها در بیماران بستری در مرکز آموزشی درمانی علوی اردبیل در جهت بهینه سازی روش های مذکور بود
    روش بررسی
    این بررسی یک مطالعه توصیفی است که از طریق بررسی بیمارستانی و بهداشتی 255 بیمار مبتلا به پره اکلامپسی واکلامپسی بستری درمرکز آموزشی درمانی علوی طی سالهای 80-1379 انجام گرفت.
    یافته ها
    حداکثر شیوع پره اکلامپسی اکلامپسی متعلق به افرادی بود که مراقبت های کامل دوران بارداری را دریافت کرده اند (63%). شیوع پره اکلامپسی خفیف و شدید در این افراد یکسان بود. در حالی که در افراد دارای مراقبت ناقص شیوع پره اکلامپسی شدید دو برابر پره اکلامپسی خفیف بود. نود درصد موارد اکلامپسی مربوط به گروه مراقبت نشده و 10% موارد مربوط به گروه تحت مراقبت ناقص بود. شیوع پره اکلامپسی در مرکز مورد بررسی 12 % برآورد شد که به ترتیب 49.8% آن پره اکلامپسی شدید 42.3% پره اکلامپسی خفیف و %7.9 اکلامپسی بود. پنجاه و نه درصد موارد مربوط به مناطق روستایی و 41 % مربوط به مناطق شهری بود. شصت و دو درصد موارد مناطق روستایی و 45 % موارد مناطق شهری از نوع پره اکلامپسی شدید بودند. بیشترین فراوانی پره اکلامپسی و اکلامپسی مربوط به زنان با میانگین سنی 25 سال، زایمان اول و دوم، میانگین وزنی 75 کیلو گرم، خانه دار، و سطح سواد در حد ابتدایی بود و در 67.2% بیماران سابقه فشار خون مزمن وجود داشت.
    نتیجه گیری
    در مادران باردار مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی علوی اردبیل شیوع پره اکلامپسی واکلامپسی نسبت به مطالعات جهانی بیشتر بود. بیست و هشت و دو دهم درصد مبتلایان فاقد مراقبت های دوران بارداری بودند و شیوع پره اکلامپسی شدید در مادران فاقد مراقبت دوران بارداری (66.7%) بیشتراز مادران دارای مراقبت (%43.2) بود.
    کلیدواژگان: مراقبت های دوران بارداری، پره اکلامپسی، اکلامپسی
  • ایرج لطفی نیا، حجت حسین پور فیضی صفحه 81
    زمینه و اهداف
    بسیاری از ضایعات ستون فقرات نظیر تروما، بیماری های استحاله ای، عفونت ها و تومورها ممکن است نیاز به فیوژن پیدا کنند. برای فیوژن می توان از وسایل مختلفی نظیر پیچ پدیکولر استفاده کرد. این ابزار علاوه بر مزایا، معایب وعوارضی نیز دارد. هدف از این بررسی تعیین عوارض و نتایج در بیمارانی است که با استفاده از پیچ پدیکولر فیوژن فقرات در آنان صورت گرفته است.
    روش بررسی
    در مدت حدود 2.5 سال تعداد 35 بیمار با استفاده از این ابزار تحت درمان قرار گرفتند. سن، جنس، علت عمل و عوارض زودرس و دیررس مشاهده شده بعد از عمل و همچنین نتیجه فیوژن مشخص شد.
    یافته ها
    شانزده نفر از بیماران مرد و 19 نفر زن بودند وسن متوسط آنان 38.2 سال بود. بیشترین مورد استفاده از پیچ پدیکولر در درمان اسپوندیلولیستزی و ضایعات تروماتیک ستون فقرات بود (80%) و معمولا از این ابزار در ناحیه کمری استفاده شد (51%). در %94.2 از بیماران فیوژن مناسب مشاهده گردید. در این بیماران عوارض زودرس و دیررس نظیر آسیب عصب، عفونت های سطحی و عمقی زخم و عدم موفقیت ابزار مورد بررسی قرار گرفته است.
    نتیجه گیری
    استفاده از پیچ پدیکولر روش بسیار خوبی جهت فیوژن، اصلاح محور و ناهنجاری در ستون فقرات است، به طوری که امکان فیوژن در سگمان های کوتاه را فراهم می کند. در مقایسه با سایر روش ها نتایج بهتری دارد. استفاده از روش مناسب و افزایش تجربه جراح می تواند به کاهش عوارض کمک کند.
    کلیدواژگان: فیوژن ستون فقرات، ابزارگذاری، پیچ پدیکولر، بی ثباتی ستون فقرات
  • مصطفی محمدی نقده، هادی ابراهیمی، فرشاد همایونی مقدم صفحه 87
    زمینه و اهداف
    لپتین هورمون پپتیدی مترشحه از بافت چربی است. این هورمون به صورت عامل سیری بر روی هیپوتالاموس اثر می کند و سلسله اعصاب مرکزی را از حجم ذخایر چربی بدن مطلع می سازد. انسولین و لپتین نقش مهمی در کنترل وزن بدن دارند. در این مطالعه اثر انسولین روی سطح پلاسمایی لپتین بررسی شده است.
    روش بررسی
    پانزده موش نر نژاد "اسپراگ دولی" پس از تزریق داخل صفاقی 50/kgاسترپتوزوتوسین(STZ) به میزان50 mg/kg دچار بیماری دیابت شدند. سپس این موشها به سه گروه پنج تایی تقسیم شدند: الف- گروه درمان نشده با انسولین، ب- گروه درمان شده با انسولین با دوز 10 u/kg/day، ج- گروه درمان شده با انسولین با دوز 20 u/kg/day یک نمونه خون قبل از تزریق استرپتوزوتوسین و سه نمونه خون بعد از آن به طور یک روز در میان، از گوشه چشم موشها گرفته شد.
    یافته ها
    تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که 1) در نمونه های قبل از تزریق استرپتوزوتوسین بین گروه ها، در میانگین سطوح لپتین، انسولین و گلوکز پلاسما اختلاف معنی داری وجود نداشت، 2) در نمونه های بعد از تزریق استرپتوزوتوسین در موشهای دیابتیک درمان نشده در مقایسه با موشهای درمان شده، لپتین و انسولین پلاسما به طور معنی داری (p<0.05) پایین تر ولی گلوکز بالاتر بود (3، (p<0.05)انسولین درمانی از لحاظ زمانی در مدتی کمتر از دو ساعت باعث تحریک ترشح لپتین در موشهای دیابتیک شد، 4) سطح لپتین پلاسما در موشهای درمان شده با انسولین با دوز20 u/kg/day به طور معنی داری بالاتراز موشهای درمان شده با انسولین با دوز 10 u/kg/day بود، در حالی که گلوکز به طور معنی داری پایین تر بود(p<0.05).
    نتیجه گیری
    بر اساس این مطالعه انسولین به عنوان یکی از عوامل ضروری مطرح می شود. این ماده با انتقال گلوکز به داخل سلولهای چربی نقش سیگنال داخل سلولی را ایفا می کند و موجب تحریک ترشح لپتین از سلولهای چربی موشهای دیابتیک می شود. همچنین مدت زمان لازم برای شروع اثر تحریکی انسولین روی ترشح لپتین در موشهای دیابتیک کمتر از دو ساعت بود.
    کلیدواژگان: لپتین، انسولین، گلوکز، موشهای دیابتیک
  • محمد نژاد کاظم، فرانک رفیع زاده، رزا حبیبی صفحه 95
    زمینه و اهداف
    نتایج مطالعات اولیه نشان می دهد که میزان کاهش شنوایی در تعدادی از دانشجویان زیاد است، لذا این مطالعه جهت تعیین میزان کاهش شنوایی در دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد.
    روش بررسی
    تعداد 262 نفر دانشجوی رشته پزشکی از بین سالهای مختلف تحصیلی به صورت تصادفی انتخاب شدند و تحت ادیومتری و تمپانومتری قرار گرفتند. از موارد مشکوک معاینات بالینی انجام گرفت تا علل کاهش شنوایی بررسی قرار شود. در این مطالعه همچنین ارزشیابی آگاهی و عملکرد نمونه در مورد سطح شنوایی خود آنان مد نظر قرارگرفت.
    یافته ها
    شیوع کاهش شنوایی 9.5% بود که از میانگین کاهش شنوایی ذکر شده در منابع بالاتر است. کاهش شنوایی اغلب به دلیل سر و صدا و عفونت گوش در دوران کودکی اتفاق افتاده بود. علت اول احتمالا مربوط به عوارض جنگ تحمیلی است و علت دوم مربوط به افرادی است که در مناطق سرد زندگی می کنند.
    نتیجه گیری
    با توجه به درصد بالای کاهش شنوایی در دانشجویان در این تحقیق پیشنهاد می شود که معاینات شنوایی سنجی در کنار معاینات بینایی سنجی انجام گیرد.
    کلیدواژگان: کاهش شنوایی، از سر و صدا، بیماری های گوش
  • گزارش دو مورد اختلال ارثی سندرم آیزاک همراه با نورپاتی شارکوماری توث
    علی اوشیب نتاج، محمد رهبر صفحه 99
    پسر 21 ساله و دختر 16 ساله (برادر و خواهر) به میوکیمی منتشر، گرفتگی و سفتی عضلانی از دوران کودکی مبتلا بودند. میوکیمی در خواب نیز ادامه داشت. علایم هر دو بیمار با دمای غیر مطلوب (سرد یا گرم)، فعالیت جسمانی و صبح ها پس از بیدار شدن از خواب بدتر می شد. به علاوه، تعریق فراوانی داشتند و فعالیت جسمانی شان محدود بود. ندول های زیر پوستی منتشر و هیپرتروفی عضلانی (در عضلات خلف ساق و چهار سر رانی به صورت قرینه) و اسپاسم کارپوپدال در بیمار مذکر وجود داشت. کوتاه شدگی تاندون آشیل، فقدان رفلکس مچ پا و کاهش سایر رفلکس ها، قوس کف پایی افزایش یافته و آزمون های آزمایشگاهی طبیعی وجود داشت. در مطالعات هدایت عصبی، کاهش ارتفاع امواج حسی و حرکتی همراه با کندی هدایتی، امواج F و رفلکس H همراه با پس تخلیه های مکرر به ویژه در اندام های تحتانی، و آزمون تحریک طبیعی مشاهده شد و در الکترومیوگرافی نیز فعالیت خودبه خودی برجسته شامل تخلیه های میوکیمیک، نورومیوتونیک، دوبلت تریپلت و پتانسیل های فعالیت واحد حرکتی نوروژنیک مشهود بود. پاسخ درمانی قابل توجهی با تجویز کاربامازپین دیده شد.
    کلیدواژگان: سندرم آیزاک، میوکیمی، نوروپاتی
  • محمد ابراهیم بغدادچی صفحه 104
    هیپرلیپیدمی فامیلیال بیماری نادری است که شکل هموزیگوت آن ممکن است حتی در کودکی منجر به سکته قلبی یا تنگی شدید آئورت شود. از بیمار مورد معرفی معاینه عمومی با توجه خاص به گزانتوم ها و قلب به عمل آمد. اقوام درجه یک نامبرده نیز مورد بررسی قرار گرفتند. سطح پلاسمایی چربی های خون و پروفیل چربی در بیمار و در اقوام درجه یک وی اندازه گیری شد. تست ورزش و آنژیوگرافی کرونر و بطن چپ انجام گرفت. کلسترول تام و LDL کلسترول خیلی بالا همراه با ضایعات پوستی و سابقه خانوادگی قوی دلالت بر وجود بیماری هیپرکلسترولمی فامیلی دارد و وجود گزانتوم های متعدد پوستی در سنین پایین اختلال شدید چربی ها را مشخص می کند. در این بیمار ابتلای شدید عروق کرونری که با آنژیوگرافی مسجل شد، تشخیص اولیه هیپرکلسترولمی فامیلیال را تایید کرد.
    کلیدواژگان: گزانتوم، هیپرکلسترولمی فامیلیال
  • گزارش یک مورد آپنه خواب مرکزی و بیماری نفرین شیطان در اثر مالفورماسیون کیاری نوع 1
    رضا خندقی، محمد اسمعیل حجازی، اکبر فرزان نیا، محمدعلی آرامی صفحه 108
    آپنه خواب به قطع شدن متناوب جریان هوا طی خواب اطلاق می شود. آپنه خواب به سه نوع تقسیم می شود: انسدادی، مرکزی و مختلط. در آپنه انسدادی جریان هوا علی رغم تداوم تلاش تنفسی متوقف می شود و برعکس، در آپنه مرکزی ایمپالس های عصبی به همه عضلات تنفسی به صورت گذرا دچار وقفه می شوند.
    بیماری نفرین شیطان به ازبین رفتن تنفس خودکار یا غیرارادی اطلاق می شود. آپنه خواب و بیماری نفرین شیطان از تظاهرات نادر مالفورماسیون آرنولد- کیاری است و اغلب موارد گزارش شده همراه با نوع 2 این اختلال بوده است. در این گزارش یک مورد نادر آپنه خواب و بیماری نفرین شیطان همراه با نوع 1 مالفورماسیون کیاری گزارش می شود.
    کلیدواژگان: آپنه خواب، نفرین شیطان، آپنه خواب مرکزی، مالفورماسیون کیاری
  • چکیده انگلیسی مقالات
    صفحه 23