فهرست مطالب
پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
پیاپی 79 (خرداد 1399)
- تاریخ انتشار: 1399/03/01
- تعداد عناوین: 20
-
-
صفحات 1-22
یکی از مباحث پایدار در فلسفه سیاسی بازشناسی ریشه های پیدایش جنگ و ستیز در جامعه بشری است. تحلیل فلسفه جنگ و برقراری نسبت میان فلسفه و جنگ در وهله نخست تلاشی است دشوار. الکساندر موزلی متولد 1943 فیلسوف سیاسی معاصر و سردبیر دایره المعارف اینترنتی فلسفه که سالها عهده دار تدریس دروس فلسفه و اخلاق جنگ در دانشگاه های انگلستان از جمله مدرسه مطالعات اقتصادی لندن بوده مولف کتاب فلسفه ی جنگ (A Philosophy of war) که در سال 2002 منتشر شده می باشد. موزلی در این اثر تلاش می کند نسبت میان جنگ و فلسفه را که در ابتدای امر دو مقوله جدا تصور می شوند تبیین نماید. به باور موزلی جنگ به عنوان یک پدیده مخرب و ویرانگر کرارا اتفاق افتاده و می افتد چون به باور انسانها مربوط می شود. جنگ در همه ابعاد طبیعت، فرهنگ و اندیشه آدمیان ریشه دوانده و به تعبیر موزلی ما می جنگیم چون به جنگ باور داریم و اگر می خواهیم از جنگ فاصله بگیریم باید باورهایمان را تغییر دهیم. روش نگارنده این اثر روشی تحلیلی با رویکردی علی و فلسفی است. پرسش اصلی نویسنده کتاب «فلسفه جنگ» در این اثر بر این موضوع تمرکز یافته که چرا انسانها با یکدیگر می جنگند؟ و چگونه می توان از طریق تغییر باورها و نگرشها با این پدیده شوم و ویرانگر در میان انسانها و دولتها مقابله کرد؟
کلیدواژگان: بازشناسی، فلسفه ی جنگ، فرهنگ، عقلانیت، موزلی -
صفحات 23-35
مفهوم سوژه، در کنار مفاهیمی از قبیل ابژه، خدا و جوهر، یکی از مهمترین مفاهیم تاریخ فلسفه به شمار می رود. هر کدام از این مفاهیم را می توان برای روایت کردن قسمی تاریخ فلسفه دست مایه قرار داد. این دقیقا همان رسالتی است که رابرت سی. سالمن در کتاب «طلوع و افول خود (جلد هفتم از تاریخ فلسفه غرب آکسفورد)» برای خود تعیین کرده است (Solomon 1988). او تاریخ سوژه، یا به تعبیر خودش، «تاریخ خود» را از آغاز ایدیالیسم آلمانی در نیمه دوم قرن هجدهم، نزد کانت، آغاز و با گذر از ایدیالیست های شاخصی همچون فیشته، شلینگ و هگل، به نخستین بارقه های فروپاشی برداشت پرطمطراق از سوژه مدرن و اشاعه رویکردهای انتقادی نزد نیچه، کی یرکه گور و هایدگر راه می برد و در پایان، بحثش را با شاخص ترین چهره های پست مدرن، همچون فوکو و دریدا به پایان می برد. مقاله حاضر بیش از بررسی صوری و محتوایی این اثر، تمرکز اصلی خود را به ترجمه فارسی نخست این کتاب (سالومون 1396) معطوف ساخته است. در نتیجه، مقاله حاضر بیش از تبیین و نقد خود محتوای کتاب، نوعی نقد ترجمه است که هرچند به نقد یک ترجمه خاص پرداخته، اما امید دارد که این نقد، امکانی را برای مواجهه با کلیت ترجمه آثار فلسفی فراهم سازد.
کلیدواژگان: رابرت سالمن، «خود»، مدرن، فلسفه قاره ای -
صفحات 37-60دانشنامه ی علایی تصنیف ابن سینا به زبان فارسی، نشر مولی به سال1394 ، مشتمل بر دیباچه ای به قلم منوچهر صدوقی سها و چهار بخش؛ منطق ، علم زیرین (طبیعیات)، موسیقی و علم برین (الهیات) است. این نشر فاقد بخش های هندسه، هیآت و ارثما طیقی است . ترتیب بخش های این اثر (نشر مولی) بر خلاف ترتیب مورد نظر ابن سیناست. زیرا سلیقه ی خاص ابن سینا در دانشنامه ی علایی این است که علم برین پیش از علم زیرین و بخش های ریاضی قرار بگیرد، اما در این اثر (نشر مولی) این ویژگی از دانشنامه گرفته شده و علم زیرین بعد از منطق و قبل از موسیقی و علم برین قرار گرفته است. پاورقی های دکتر محمد معین در بخش علم برین که از چاپ انجمن آثار ملی، تهران،1331 گرفته شده است دارای ارجاع هایی است که متاسفانه در این اثر (نشر مولی) شماره ی صفحات این ارجاع ها بر خلاف چاپ انجمن آثار ملی، نادرست و اشتباه اند. مقاله حاضر درصدد است به نقد و بررسی نقاط ضعف و امتیازات این اثر بپردازد.کلیدواژگان: ابن سینا، دانشنامه ی علایی نشر مولی، دانشنامه ی علایی نشر انجمن آثار ملی، موسیقی نشر مرکز دانشگاهی
-
صفحات 61-85کتاب فلسفه پول مهم ترین اثر گیورگ زیمل است که پس از گذشت نزدیک به یک سده فراموشی دوباره در آکادمی ها مورد توجه قرار گرفته است. این کتاب برخلاف عنوان آن درباره اقتصاد نیست، و به موضوعات فرارشته ای در قلمروهای فلسفه، فرهنگ، روانشناسی، علوم اجتماعی و اقتصادی می پردازد. این مقاله دو هدف را دنبال می کند؛ نخست معرفی اجمالی محتوای کتاب و دوم، تحلیل نسبت این کتاب با تخصص گرایی آکادمیک. برای هدف یکم، سعی شده است که مهم ترین مقولات بحث شده در فلسفه ی پول به خلاصه معرفی شود. اما هدف دوم از دو حیث بررسی شده است، نخست، دلایل مطرح شدن این اثر پس از یک دوره طولانی چشم پوشی از آن را در جهان معاصر چیست، و دوم این که نسبت این اثر با وضعیت علوم انسانی و اجتماعی در ایران کدام است. بدین منظور، در آغاز نظریه ی فرم های زیمل بررسی می شوند و سپس بر اساس نظریه فرم ها، مقولات عینیت یافتگی/ شی شدگی، سوژه- ابژه، مدرنیته، زیبایی شناسی، هدف- وسیله، و فرم دین در فلسفه ی پول معرفی می شوند. در ارزیابی نسبت فلسفه پول با تخصص گرایی آکادمیک در جهان معاصر و به ویژه ایران، به رونق یافتن رویکرد فرارشته ای در علوم انسانی و اجتماعی و هم چنین نسبت دین با این علوم می پردازیم.کلیدواژگان: زیمل، فرم های تاریخی، فلسفه پول، فلسفه اجتماعی، میان رشته ای _
-
صفحات 87-107این مقاله به بررسی و نقد کتاب اخلاق ایودموس (Eudemian Ethics) ارسطو بر اساس ترجمه سر آنتونی کنی می پردازد. در این مقاله نشان داده ایم که اخلاق در نظر ارسطو به معنای نیک زیستن است و هدف وی از نوشتن این اثر یافتن پاسخی به چیستی زندگی نیک یا سعادت و چگونگی دست یابی به آن در سنت فضیلت انگارانه موجود در فضای فلسفی پیش از زمان خود وی است. از این رو فهم چیستی ماهیت سعادت مبتنی است بر فهم ماهیت فضیلت. وی پس از بررسی همه جانبه فضایل گوناگون، نهایتا سعادت را به « فعالیت زندگی کامل بر طبق فضیلت کامل» تعریف می کند (1219 الف، 39) و این فضیلت کامل فضیلتی دربردارنده همه فضایل، یعنی فضیلت اخلاقی و فضیلت عقلانی است. مطالعه و آشنایی با چنین کتابی برای علاقمندان به پژوهش های اخلاقی این حسن را دارد که می توانند برخی از مسایل اخلاقی موجود در جامعه را از بستر نگاه فضیلت گرایی ارسطو مورد بررسی قرار دهند.کلیدواژگان: اخلاق، خیر، سعادت، فضیلت، نیک و شریف، ارسطو، آنتونی کنی
-
صفحات 109-130
کتاب تاریخ فلسفه تحلیلی: از بولتسانو تا ویتگنشتاین، متضمن بحث تحلیلی در باب مهمترین عناصر اندیشه فیلسوفان تحلیلی در نیمه نخست قرن بیستم است. در این کتاب نویسنده کوشیده است اندیشه های فیلسوفان تحلیلی را در قالب یک سنت فلسفی بررسی و تحلیل کند چنانکه پیوند میان اندیشه های ایشان قابل ردگیری باشد. وی پس از بحث در باب زمینه های پیدایش فلسفه تحلیلی، به ترتیب آراء بولتسانو، فرگه، راسل، ویتگنشتاین اول، کارناپ، جریان صوری سازی را مطرح می کند و در نهایت به بیان اندیشه های مور و ویتگنشتاین متاخر می پردازد که مسیر دیگری را در فلسفه تحلیلی دنبال کردند؛ همان جریانی که بعدها به فلسفه تحلیل زبان شهرت یافت. بنابراین ساختار کلی بحث در کتاب، تحلیل اندیشه های فیلسوفان تحلیلی در قالب دو جریان موازی تحلیل منطقی و تحلیل زبانی است و البته به جریان نخست توجه بیشتری شده است. هدف در این مقاله نقد و بررسی محتوایی و صوری ترجمه این کتاب است.
کلیدواژگان: تحلیلی، صوری سازی، زبان، منطق، متافیزیک -
صفحات 131-145کتاب " آسیادربرابرغرب" از نظرگاهی آغاز می شود که پیش از آن درک نشده بود و آن مفهوم بنیادی “غربزدگی” چونان نیهیلیسم مضاعف" یا "توهم مضاعف" است؛ البته پیش از این کتاب متون منتشرشده دیگری بر بنیاد غربزدگی آشکارا بیان شده یا نهان در متن منتشر شده بود. یکی کتاب فخرالدین شادمان با نام "تسخیر تمدن فرنگی" که در سال 1326 منتشر شد و دوم کتاب مشهور غربزدگی که نخستین بار در سال 1341 انتشاریافت. نخستین متن از ایرانی خودباخته در برابر فرهنگ غربی سخن میگوید. در دومین متن مفهوم غربزدگی متاثر از آراء سید احمد فردید البته با فهمی متفاوت از درک هستی شناسانه او برای آسیب شناسی هستی و زبان ایرانی خودباخته دربرابر فرهنگ غربی سخن به میان می آید. کتاب داریوش شایگان اما پیرو مایه هستی شناسانه آراء سید احمد فردید متنی است که رویارویی هستی ایرانی و غربی را چونان دو هستی متفاوت بر بنیاد دو مفهوم "نیهیلیسم" و "نیهیلیسم مضاعف" میفهمد. بنابراین ضروری است که برای بازخوانی نسبت آگاهی معاصر ایران با جهان نو به این متن و مضمون بنیادینش توجه شود.کلیدواژگان: غرب، تقدیر تاریخی، نیهیلیسم، نیهیلیسم مضاعف
-
صفحات 147-160
نویسنده کتاب «خوانشی نو از فلسفه فارابی گسست بنیادین معرفتی از سنت یونانی»در صدد است با برجسته کردن ابداعات اساسی و محوری فارابی در باز تدوین فلسفه در زمانه ی خویش نحوه افتراق جریان فلسفه اسلامی از سنت یونانی را توضیح دهد . مهم ترین مدعای نویسنده پی افکنی فلسفه اسلامی بر مبنای سه قضیه است : الف-.تعیین موضوع آن به عنوان "وجود" نه "موجود". ب-استناد فهم وجود به علم حضوری ج-تمایز بین ماهیت و وجود . وی معتقد است که فارابی با نگاهی وجود محور توانست نقش اساسی هستی را در مقابل چیستی و ماهیت احیا کند.کتاب همچنین به رویکرد زبان شناساسنه و معرفت شناسانه فارابی و نیز معرفی کتاب الحروف در همین راستا و همچنین ابداع وی در ارجاع منطق نه بخشی ارسطو به منطق دو بخشی می پردازد. از نگاه نگارنده علیرغم اهمیت و فربهی مدعای فوق الذکر یعنی تاسیس گری فلسفه اسلامی با محوریت وجود برای فارابی، همچنین علیرغم نکات مثبت متعدد کتاب، دلایل اقامه شدن در کتاب برای اثبات آن مدعا لازم اما غیر کافی است . حدود 10 نقد اساسی در مقاله بر محتویات و مدعیات کتاب مطرح شده است؛ از جمله:تکرار برخی مدعاها ،مدعیات بی شاهد ، ارجاع به متاخران از فارابی و...
کلیدواژگان: اسلامی، فارابی، تمایز وجود و موجود، تمایز وجود و ماهیت -
صفحات 161-181کانت در اواخر عمر خود سوال «انسان چیست» را بر سوالات اصلی فلسفی خود افزود و پاسخ این پرسش را جواب گوی دیگر سوالات دانست. اما پاسخ کانت به این سوال چیست؟ ویلسون در اثری با عنوان انسان شناسی پراگماتیکی کانت می کوشد تا با کاوشی در آثار غیرانتقادی او چون انسان شناسی، دین در محدوده عقل تنها و تعلیم و تربیت، که آنها را«فلسفه تجربه» کانت می نامد، پاسخ او به این پرسش را بیابد.او در این اثر با این ادعا که انسان شناسی پراگماتیکی کانت، روان شناسی تجربی نیست، علاوه بر معرفی خاستگاه و معنای انسان شناسی پراگماتیکی، انسان را از منظر این فیلسوف به عنوان موجودی برخوردار از چهاراستعداد حیوانی، فنی، پراگماتیکی و اخلاقی معرفی می کند که باید بکوشد با بهره گیری از استعدادها و توانایی های خود، به سرشت نهایی انسانیت که همانا اخلاق و و آزادی است، دست یابد. هم چنین از نظر این نویسنده حکم غایی تاملی پل ارتباطی میان انسان شناسی و آثار انتقادی کانت محسوب می شود که کانت با استفاده از آن کوشیده بود تا به دانشجویان خود دانش عملی را بیاموزد تا آنها از این طریق بتوانند جایگاه خود را در جهان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بیابند.کلیدواژگان: انسان شناسی، روان شناسی تجربی، سرشت آدمی، استعدادها، حکم تاملی
-
صفحات 183-204
مگی در کتاب «فلسفه شوپنهاور»، علاوه برعرضهی آراء و نظریات شوپنهاور، فصلی را به برطرف کردن سوءفهمی که نسبت به مفهوم «اراده» و «ناپدیدار» در فلسفهی شوپنهاور رواج دارد، اختصاص داده است. در این نوشتار بر آن شدیم به بررسی و نقد این اثر به قلم برایان مگی و با ترجمهی رضا ولییاری بپردازیم. به این منظور ابتدا به اختصار به معرفی کتاب پرداختیم، آنگاه پس از بررسی نقادانهی کتاب، به این نتیجه رسیدیم که فیلسوف انگلیسی، برایان مگی که متخصص و شارح آثار شوپنهاور است، توانسته کتابی آسانفهم، روان، کامل و در عین حال متخصصانه در خصوص آراء و نظریات شوپنهاور و تاثیری که بر فلاسفه، اندیشمندان و هنرمندان پس از خود گذاشته است، عرضه کند و مترجم سختکوش و متخصص در ترجمهی آثار شوپنهاور، توانسته ترجمهای متعهدانه، روان و قابل پذیرش از این کتاب عرضه دارد؛ البته نقدهایی، هر چند محدود، به لحاظ محتوایی بر نویسنده و به لحاظ کیفیت ترجمه بر مترجم وارد است که بدانها اشاره کردهایم و میتواند در چاپ بعدی کتاب مورد ملاحظه قرار گیرد. همچنین اشکالات پرشمار ویرایشی در ترجمهی این کتاب وجود دارد که ویرایش آنرا در چاپ بعدی اثر ضروری ساخته است.
کلیدواژگان: فلسفه شوپنهاور، معرفی، نقد، برایان مگی، رضا ولییاری -
صفحات 205-227
نوشتار حاضر بررسی ای از ترجمه فارسی کتاب «هایدگر و مسیحیت» (Heidegger and Christianity) حاصل سخنرانیهای جان مک کواری در سال های1994- 1993 در دانشگاه آکسفورد است که در سال 1994 میلادی توسط انتشارات کانتینیوام نیویورک و در ایران نیز در سال 1397 شمسی، با ترجمه فارسی شهاب الدین عباسی توسط انتشارات بنگاه ترجمه، چاپ شده است. در این بررسی، پس از مقدمه ای بر کتاب و معرفی صوری و محتوایی اثر، به نقد سه تن از پژوهشگران برجسته جهان بر هایدگر و مسیحیت پرداخته شده و سپس امتیازات و کاستیهای اثر از لحاظ صوری و محتوایی مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه اجمالی نوشتار حاضر حاکی از آن است که ترجمه فارسی، صرف نظر از نمونه هایی که محل تجدید نظر هستند، به دلیل ترجمه ای روان، قابل فهم، رعایت امانت داری علمی، پیراستگی متن از غلط های چاپی و دقت حداکثری در انتخاب معادل های فارسی برای اصطلاحات هایدگر، برای خوانندگان ایرانی جهت آشنایی با برداشت مک کواری از رابطه هایدگر با مسیحیت سودمند است؛ اما همان طور که برخی منتقدان هایدگر و مسیحیت نیز بدان اشاره داشته اند، علی رغم تلاش مک کواری در توضیح ارتباط هایدگر با مسیحیت، این کتاب از نظر محتوا برای خواننده تصویری شفاف از رابطه هایدگر با مسیحیت ارایه نمی دهد.
کلیدواژگان: هایدگر، مسیحیت، مک کواری، شهاب الدین عباسی -
صفحات 229-245
این مقاله درصدد آن است که به نقد و بررسی کتاب «ماهیت معرفت عرفانی» نوشته مسعود اسماعیلی بپردازد. در باره معرفت عرفانی و تمایز آن با تجربه عرفانی به زبان های غیرفارسی آثار بسیاری منتشر شده اند اما در زبان فارسی تنها معدودی از پژوهشگران به بحث از آن درچهارچوبی علمی و روشمند پرداخته اند. از جمله در کتاب «ماهیت معرفت عرفانی»، نویسنده کوشیده با نگاهی تطبیقی در سامانه ای جامع، به بحث از ماهیت معرفت عرفانی در دو فضای اسلامی و غربی و بیان شباهت ها و تفاوت های آنها بپردازد. اگر ملاک ارزیابی ما، میزان موفقیت و عدم موفقیت نویسنده در بیان مساله و بررسی آن باشد، می توانیم گفت که این کتاب در طرح مباحث تخصصی حوزه فلسفه عرفان، به خوبی عمل کرده است. با این حال، این کتاب از کاستی های صوری و محتوایی از قبیل کاربرد متناوب معرفت عرفانی و تجربه عرفانی به جای یکدیگر و اشکال در تقدم و تاخر برخی از فصول کتاب، خالی نیست. این کتاب به رغم وجود این کاستی ها اثری قابل قبول در حوزه فلسفه عرفان به نظر می رسد.
کلیدواژگان: معرفت عرفانی، تجربه عرفانی، ماهیت معرفت عرفانی -
صفحات 247-368
کتاب فلسفه، الهیات و سیاست: خوانشی از رساله ی الهیاتی سیاسی اسپینوزا می کوشد تا با بهره گیری از منابع وزین و با کوششی ریشه شناسانه (etymological) مهم ترین مفاهیم مندرج در رساله ی اسپینوزا را نقل، تحلیل ونقد کند. از میان دو نقد درونی و بیرونی، نقد پل بگلی سویه ی نقد درونی دارد.در کنار منابع و شرح های فراوان درباب تفکر اسپینوزا، اثر بگلی نیز توانسته است اثری مقبول در میان شرح ها و خوانش های دنیای انگلیسی زبان باشد.رساله ی اسپینوزا اثری است درباب الهیات و سیاست. اما به باور بگلی آن کتابی است الهیاتی و سیاسی که به قلم فیلسوفی نگاشته شده است که به فلسفه بیش از الهیات و سیاست متعهد و وفادار است. از این رو، رساله ی اسپینوزا اثری است فلسفی که کارکردهای الهیات و سیاست را در زندگی همگان از منظری فلسفی بر می رسد. این نوشتار کوشیده است، تا با نگاهی توصیفی تحلیلی، ساختار صوری و محتوایی کتاب بگلی را پیش رو نهدو سپس آن را از نگرگاه توان و کاستی بررسد.
کلیدواژگان: رساله ی الهیاتی سیاسی اسپینوزا، پل بگلی، فلسفه، الهیات، سیاست، نقد درونی، موسی ی جدید -
صفحات 269-282
موضوع مقاله حاضر نقد و بررسی ترجمه کتاب در آمد به متافیریک اثر مارتین هیدگر است. هدف از آن کمکی هر چند نا چیز به غنای بیشتر فن ترجمه آثار تخصصی در حیطه فلسفه غرب است.روش و یا به عبارت بهتر رویکرد مقاله از حیث دریافت روح کلی حاکم بر ترجمه هرمنوتیکی و از حیث بررسی جزییات ترجمه تطبیقی است.ترجمه درآمد به متافیزیک تا حدود زیادی از عهده این کار برآمده است و مترجم توانسته است خواننده فارسی زبان را به جهان متن وارد کند گرچه متن مترجم مبرای از برخی ایرادها و اشکالهای مربوط به معادل ها و عبارات نیست. در مقاله حاضر تلاش شده است خلاصه ای از متن گزارش شود و آنگاه برخی ایرادهای مطبعی، دستوری و اشکالهای مربوط به معادلها و عبارات گوشزد شود.ترجمه در مجموع سلیس و روان و قابل فهم است و این نشان از دانش و تجربه و زحمات مترجم محترم دارد.
کلیدواژگان: هیدگر، متافیزیک، وحود، تفکر، شدن، نمودن -
صفحات 283-303نیچه به عنوان یکی از محبوب ترین فلاسفه که از جایگاه نخبگان و اندیشه ورزان موثر در شکل دادن به اندیشه ی کنونی جهان برخوردار بوده، از ابعاد مختلفی مورد پژوهش قرار گرفته است. آثار بی شماری در زمینه ی زندگی، آثار و اندیشه ی او نگاشته شده و هنوز پژوهندگان بسیاری به دنبال کندوکاو در عمق تفکر او هستند. تعدد آثار و تفاوت آن ها در ارایه ی تصویر نیچه باعث بروز تردید و سردرگمی در تعیین جایگاه نیچه و درک اندیشه ی او شده است. پژوهش حاضر در راستای معرفی و ارزیابی آثار علمی و استاندارد در قلمرو نیچه، به یک اثر بزرگ، مهم و اخیر به نام راهنمای آکسفورد نیچه می پردازد. این کتاب دارای سی و دو مقاله از پژوهشگران مشهور جهانی است که در محورهای مختلفی سازمان یافته اند. این مقالات حاوی نکاتی بدیع و دقیق است که می تواند بر درک ما از فلسفه ی نیچه تاثیر بگذارد و آشنایی گسترده ای با عناصر اصلی فلسفه ی او چون ابرانسان، اراده ی قدرت و بازگشت جاودانه را نیز فراهم آورد. از این رو خلاصه ی محتوای هر مقاله نیز آمده است تا ضمن آشنایی، شوق به پیگیری مطلب و مطالعه ی کامل را در مخاطبان پدید آورد.کلیدواژگان: نیچه، فلسفه، آکسفورد، ابرانسان، اراده ی قدرت
-
صفحات 305-318
فلسفه عرفان از شاخه های فلسفه مضاف و از موضوعات مورد توجه عرفان پژوهان است. در این حوزه سه نظریه ساخت گرایی، حکمت خالده و توجه به حیث غیرالتفاتی در این حوزه مطرح شده است و افرادی چون استیس، جیمز از پردازندگان نظریه اول و کتز از مطرح کنندگان نظریه دوم و فورمن از طراحان نظریه سوم به شمار می آیند. در بررسی کتاب تجربه واحد از آثار جدید مربوط به فلسفه عرفان به این نتایج دست یافتیم که نویسنده به رغم زحمات زیاد به مبانی نظری حکمت خالده اشاره نکرده و در عین حال نظرات ادیان در موضوع را نکاویده و در مواردی هم ادعاهای ناصواب درباره آنها مطرح کرده است. مثلا در جایی از کتاب منکر وجود، وحدت وجود در دین یهود شده که اشتباه است. عدم توجه دقیق به نظریه های ساخت گرایی و حکمت خالده که ربط مستقیمی به این موضوع دارند، از اعتبار این کتاب کاسته است. البته پرداختن به تجربه واحد هم می تواند به بسط این مبحث کمک کند و زمینه ساز هم گرایی در میان ادیان و پیروان آنها گردد و گامی در راه تعمیق باورهای دینی به شمار آید.
کلیدواژگان: خدا، فلسفه، عرفان، تجربه واحد، اتحاد، ادیان، حکمت خالده -
صفحات 319-342
کتاب جهان رنجی، نوشته ی فردریک سی. بایزر، پژوهشی درباره ی جنبش یا جریان بدبینی در فلسفه ی آلمان نیمه ی دوم قرن نوزدهم است. بایزر با تعریف بدبینی به این نظریه و باور که زندگی در این جهان ارزش زیستن ندارد، شوپنهاور را نخستین کسی می داند که این برداشت از جهان را وارد فلسفه ی آلمان ساخت. بایزر در این کتاب، به بررسی مباحثه ی گسترده و جدیی می پردازد که بدبینی شوپنهاور و مریدان، و البته منتقدان وی، به راه انداخت و به یک معنا برنامه ی کاری فلسفه را از بحث درباره ی منطق علم به سمت و سوی مسایل مرتبط با ارزش زندگی سوق داد. مقاله ی حاضر می کوشد تا ضمن معرفی رویکرد و هدف کلی کتاب، به تحلیل مختصر محتوای فصل های کتاب که بر اساس چهره های فلسفی سامان یافته بپردازد. پس از این تحلیل مختصر، مزیت های کتاب در مقام کتابی در حوزه ی تاریخ فلسفه که به صورت اختصاصی به مباحثه ای فراموش شده، هرچند مهم و تاثیرگذار، می پردازد و نیز برخی از نقص هایی که، به نظر نویسنده ی این مقاله، اگر رعایت می شد بر اعتبار کتاب می افزود، خاطر نشان می شوند.
کلیدواژگان: فلسفهی آلمان، بدبینی، خوشبینی، مسألهی شر، معمای زندگی و هستی، بحران هویت -
صفحات 343-363
این مقاله بعد ازنگاهی کوتاه به وضعیت شکلی اثر استرن، به نقد محتوایی آن می پردازد. در نقد محتوایی در ابتدا به صورت کلی و اجمالی کار وی در مورد کلیت پدیدارشناسی ارزیابی می شود و آنگاه سه قسمت مهم که هم دشوارترین قسمت های پدیدارشناسی و هم کلیدی ترین نقاط آن برای پدیدارشناسی و بلکه برای کل نظام هگل هستند مورد ارزیابی تفصیلی تر قرار می گیرند. این سه قسمت عبارتند از دیباچه، مقدمه و فصل نهایی. نقد هم به لحاظ میزان توجه به محتوای این قسمت ها و هم به لحاظ تاثیر این میزان توجه، در ساختارمندی اثر خود استرن یا پیوند درونی بین مطالب فصل هفتم استرن با قسمت های مربوطه در این اثر صورت گرفته است.
کلیدواژگان: پدیدارشناسی هگل، استرن، دیباچه پدیدارشناسی، مقدمه پدیدارشناسی، شناسایی مطلق -
صفحات 365-380
این مقاله بعد ازنگاهی کوتاه به وضعیت شکلی اثر استرن، به نقد محتوایی آن می پردازد. در نقد محتوایی در ابتدا به صورت کلی و اجمالی کار وی در مورد کلیت پدیدارشناسی ارزیابی می شود و آنگاه سه قسمت مهم که هم دشوارترین قسمت های پدیدارشناسی و هم کلیدی ترین نقاط آن برای پدیدارشناسی و بلکه برای کل نظام هگل هستند مورد ارزیابی تفصیلی تر قرار می گیرند. این سه قسمت عبارتند از دیباچه، مقدمه و فصل نهایی. نقد هم به لحاظ میزان توجه به محتوای این قسمت ها و هم به لحاظ تاثیر این میزان توجه، در ساختارمندی اثر خود استرن یا پیوند درونی بین مطالب فصل هفتم استرن با قسمت های مربوطه در این اثر صورت گرفته است.
کلیدواژگان: دین، مسیحیت، کاتولیک، مدرنیته، لیبرالیسم، عقل، دموکراسی -
صفحات 381-401
کتاب بنیادگذاری مابعدالطبیعه اخلاق یکی از کتاب های تاثیرگذار و در عین حال دشوار اخلاقی محسوب می شود و هر شرحی بر اخلاق کانت در وهله اول متوجه و معطوف به این کتاب است. کتاب راهنمای خواندن بنیادگذاری مابعدالطبیعه اخلاق نوشته پل گایر از جمله تفاسیر معتبر این کتاب است که ترجمه فارسی آن به تازگی منتشر شده است. در نتیجه، با توجه به موقعیت گایر در حوزه کانت شناسی اخیر، این کتاب راهنما از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این مقاله سعی شده است پس از بررسی کلی هر دو کتاب از حیث اهمیت آنها در آثار مکتوب فارسی و انگلیسی و بررسی ویژگی های شکلی کتاب راهنما و ترجمه آن، در مروری کوتاه به محتوای کتاب، به تقریر گایر از استدلال های کانت ونکات مهم و تاثیرگذار این راهنما پرداخته شده است، نکاتی که در فهم نظریه اخلاقی کانت و رفع ابهامات و دفع اشکالات آن می تواند بصیرت خوبی به خواننده ببخشد و در مواضعی، این کتاب با سایر شرح های بنیادگذاری، بخصوص شرح تیمرمان، مقایسه و مورد نقد قرار گرفته است.
کلیدواژگان: کانت، بنیادگذاری مابعدالطبیعه اخلاق، گایر، راهنمای خواندن بنیادگذاری مابعدالطبیعه اخلاق، تیمرمان، خودآئینی، امر مطلق
-
Pages 1-22
Addressing the issue of philosophy of war difficult. In the other words, the relationship between Philosophy and war seems to be difficult one.Alexander Moseley is a Political Philosophy Editor for the IEP (Internet Encyclopedia of Philosophy and he has lectured on the Philosophy and morality of war at Several British universities. In his book called The Philosophy of War he explained why do humans fight each other? He said “what I hope to establish in this work is that the Principles of war s origins involve all aspects of our nature, culture, and thinking. We fight because we believe in fighting and our beliefs have to change if we wish to abandon war.The research method in this book and this article is analytical and Philosophical.
Keywords: philosophy, War, Culture, rationality -
Pages 23-35
The concept of subject, along with concepts such as object, God and substance, is one of the most important concepts in the history of philosophy. Each of these concepts can be used to narrate a history of the philosophy. This is precisely the mission of Robert C. Salman sets out for himself in his book The Rise and Fall of the Self (A History of Western Philosophy, Vol. 7). He began the history of the subject, or, in his own terms, 'history of the Self' from the beginning of German idealism in the second half of the eighteenth century, with Kant (together with prominent idealists such as Fichte, Schelling and Hegel), to the first glimpses of the collapse of modern subjectivity And proliferation of critical approaches, such as Nietzsche, Kierkegaard and Heidegger. In the end, he ends his discussion with the most prominent postmodern figures, such as Foucault and Derrida. The present article focuses on the first Persian translation of this book, rather than the formal and content review of this work. As a result, the present article is more than a mere critique of the book's content itself, a critique of translation that, although it criticizes a particular translation, hopes that this critique will provide an critical analysis about the translation of philosophical works in general.
Keywords: Robert Solomon, self, Modern, Continental Philosophy -
Pages 37-60Danishnama-yi ‘Ala’i (The Book of Knowledge for ‘Ala’ al-Dawla) in Persian, Mola publication in 1394, consists of a preface written by Manouchehr Sadoughi Saha, besides four parts; logic, Elme Zirin (Tabiiyyat), Music, and Elme Barin (Theology). This publication does not include any sections of geometry, charts, and arithmetic. The arrangement of the sections of this work (Mola publication) is in contrast to the intended order of the Ibn Sina. Because the special taste of Ibn Sina in the Alaii encyclopedia is that Elme Zirin is to be placed before the Elme Barin and mathematical sections; while, in this work (Mola publication) this feature is taken from the encyclopedia and the Elme Barin follows logic and is posed before music and Elme Zirin. Footnotes of Dr. Mohammad Moein in the science section of the book_retrieved from the book published by Anjoman Asar-e Meli, Tehran, 1331_ontain references that unfortunately in Mola publication are citedfalsely and incorrectly, in contrast to the publication of Anjoman Asar-e Meli. The present study seeks to analyze and criticize the weaknesses and strength of this manuscript.Keywords: Ibn Sina, Danishnama-yi ‘Ala’i, Mola Publication, Danishnama-yi ‘Ala’i, Anjoman Asar-e Meli Publication, Music, Daneshgahi Publication
-
Pages 61-85Philosophy of Money is the most important work of Georg Simmel that is reconsidered nowadays in academies, after that was neglected during last century. In contrast to its title, this book is not about economics. It is a book of multidisciplinary subject in the fields of philosophy, culture, psychology, social sciences and economics. This article has two goals; first to introduce the content of this work briefly and second, to analyze the relation of this book to academic specialization in scientific disciplinary. For the first purpose, the most important concepts of the Philosophy of Money are reviewed briefly. The second purpose is considered from two aspects; first, what are the reasons of reconsidering this work in academies nowadays, after a century of neglect? And second, what relevance can this work hold to humanities and social sciences’ situation in Iran? Therefore, in the first place the Simmel’s theory of social forms is reviewed and then upon it, concepts such as objectification, ramification, subject-object, modernity, aesthetics, end-mean, and the form of religion are discussed. In appraising the relevance of Philosophy of Money to academic specialization in the contemporary world and especially to academic atmosphere in Iran, nowadays phenomena of the booming of interdisciplinary research in humanities and social sciences, and the relation of religion to these sciences are considered.Keywords: Simmel, Historical Forms, Philosophy of Money, Social Sciences, Interdisciplinary
-
Pages 87-107This article reviews and criticizes Aristotle’s Eudemian Ethics based on Anthony Kenny’s translation. We have tried to show that morality in Aristotle means living good, and his purpose in writing this work is to find an answer to the question “ what is good life and how we can achieve it” an answer in the virtuous tradition of philosophical environment which he is thinking in. Hence the understanding of the nature of what is happiness based on the understanding of the nature of virtue. After examining all the various virtues, he ultimately defines happiness as "full life activity according to complete virtues" (1219 a, 39) and this main virtue includes all other virtues, namely moral virtue and intellectual virtue. Studying and acquainting with such a book for those interested in ethical studies have this advantage that they can examine some of the ethical issues in society from the scope of virtueism.Keywords: Ethics, good, happiness, Virtue, nobility, Aristotle, Anthony Kenny
-
Pages 109-130
A History of philosophy: Form Bolzano to Wittgenstein includes an analytic debate on the most important elements of the ideas of analytic philosophers of the first half of 20th century. The book tries to evaluate and analyze the ideas of analytic philosophers as a philosophical school in philosophy in a way that their ideas can be reduced to each other. After debating on the backgrounds of analytic philosophy, it refers to the ideas of Bolzano, Frege, Russell, early Wittgenstein, Carnap and the movement of formalization and at the end it shows the ideas of Moore and later Wittgenstein who pursued other way in analytic philosophy which was latter known as linguistic philosophy. So the structure of debate in the book has been directed in two parallel movements, that is logical analysis and linguistic analysis, though more attention is directed to the first movement. This article goes to assess and criticize the form and the content of the Persian translation of book.
Keywords: analytic, formalization, Language, Logic, Metaphysics -
Pages 131-145“Asia Versus the West” is still one of the most important books concerning the historical understanding of the East as a basic source of the human civilization in comparison with the West. The book commences from the point which has not hitherto been considered, except for Ahmad Fardid who has invented the term “Westernalized” by which he explains the relation of “us” and the West, but his lectures had not been published before Shayegan wrote his book. Shayegan states the westernalized situation as “double nihilism” to which we should pay attention in order to think on the West as our fundamental problem. I review the book in addition to its most important theme which is nihilism.Keywords: the West, Historical Manifestation, nihilism, Double Nihilism
-
Pages 147-160
The present paper includes the introduction and critique of the book: An Approach to Philosophy of Al-Farabi as a detachment of Greek philosophy tradition. The author of the book intends to highlight the fundamental and axial innovations of al-Farabi in the revival of philosophy at his time to explain how to distinguish the system of Islamic philosophy from the Greek tradition. The most important claim of the author is to explain the philosophy of Islam based on three principals: a..Determining its subject as "existence", not "existent" b. Understanding the existence of the knowledge bin the scenes of presence c. The distinction between essence and existencethus, he believes that Farabi, through his existential view, was able to restore the essential role of the existence versus the essence and quiddity. The book also addresses the linguistic and epistemological approach of Farabi' as well as the introduction of al-Huruf book in the same direction, as well as his invention in transferring nine pares logic into two parts logic.
From the perspective of the author of this paper, despite the importance of the aforementioned claim i.e.:the establishment of a philosophy of Islam centered on the existence by al-Farabi, the reasons and evidences which are used in the book in order to prove that claim is necessary but not sufficient. Approximately 10 critical reviews have been made in the article on the contents and claims of the book. -
Pages 161-181In the late years of his life, Kant added the question "What is Human Being?" to his basic philosophical questions and regarded its answer the answers other questions. But what is Kant's answer to this question? In book with the title Kant's pragmatic anthropology, Wilson attempts to explore in his uncritical works such as anthropology, religion in the bounds of only reason and education, which calls them Kant's "philosophy of experience", finds his answer to this question. In this work, she claims that Kant's pragmatic anthropology is not empirical psychology, in addition to exploring in the origin and meaning of pragmatic humanism, introducing man from the perspective of this philosopher as an being possess the four predisposition animal, technical, pragmatic and ethical that should tries with use of his talents to attain the ultimate destiny of humanity, which is ethics and freedom. Also from the point of view of this writer, theological reflective judgment is thebridge between Kant's anthropology and his critical works, that with using of it, he tried to teach his students practical knowledge in order to be able them to find their position in the social, political, and cultural world.Keywords: Anthropology, empirical psychology, Human Destiny, Predisposition, reflective judgment
-
Pages 183-204
in Schopenhauer's philosophy, in addition to expressing Schopenhauer's views and ideas, Magee devotes a chapter to addressing the misunderstanding of the concept of "will" and "noumenon" in Schopenhauer's philosophy. In this article, we decided to review and critique this book written by Bryan Magee and translated by Reza ValiYari. So first we briefly introduce the book, after a critical review of the book, we came to the conclusion that the English philosopher Bryan Magee, an expert and exponent of Schopenhauer's work, was able to present a book that was easy to understand, fluent, complete, and yet expert on Schopenhauer's ideas and theories. In addition, he has shown the influence that Schopenhauer has had on philosophers, thinkers, and artists. The translator who is expert in translating Schopenhauer's work has been able to provide a plausible, fluent, and acceptable translation of this book; of course, there is limited criticism of the author in terms of content and the quality of translation we have mentioned them and can be considered in the next edition of the book. There are also many editing problems in the translation of this book that have made editing necessary in subsequent editions.
Keywords: Schopenhauer's Philosophy, introduction, criticism, Bryan Magee, Reza WaliYari -
Pages 205-227
This paper reviews the Persian translation of Heidegger and Christianity, by John Macquarrie's Lectures from 1993-1994 at the University of Oxford, published in 1994 by the The Continuum Publishing Company New York and in Iran in 1397,with the Persian translation of Shahabeddin Abbasi by the Parseh book Publishing Company.In this review, after introducing the book and introducing the formal and content of the work, the critique of three of the world's leading scholars on Heidegger and Christianity has been examined, and then the points and defects of the work have been examined formally and content.The concluding summary of the present article suggests that the Persian translation, regardless of the instances where the Need to be reviewed, Due to clear translation, understandable, observance of scholarly trust, text abstraction from print mistakes and the maximum accuracy in choosing Persian equivalents for Heidegger's terms, it is useful for Iranian readers to become acquainted with Macquarrie's understanding of Heidegger's relationship with Christianity. But, as some critics of Heidegger and Christianity have pointed out, in spite of Macquarrie's attempt to explain Heidegger's relationship with Christianity, this book does not provide a clear view of the relationship Heidegger with the Christianity to the reader.
Keywords: Heidegger, Christianity, Macquarrie, ShahabeddinAbbasi -
Pages 229-245
This article seeks to critique and review the book “The Essence of Mystical Knowledge” by Massoud Ismaili. In this book, the writer has tried to examine the nature of mystical knowledge in two Islamic and western spaces taking a look at the comparative approach in a comprehensive system. If the criterion for our assessment is the degree to which the outer succeeds and does not succeed in expressing the issue, we can say that this book has worked well in the field of the philosophy of mysticism, and despite some of the formal and material shortcomings in it, the book seems to be acceptable.
Keywords: mystical knowledge, mystical experience, the nature of mystical knowledge, the nature of mysticism -
Pages 247-368
Book of Philosophy, theology, and politics: a reading of Benedict Spinoza’s Tractatustheologico-politicus is intended to describe, analyze, and criticize the most important concepts contained in the Spinoza’s book by utilizing its precious resources and with an etymological look. Inner critique in this book outweighs the outer critique. Besides, many references and explanations about Spinoza’s philosophy, Bagley’s work has also become an admirable book among the commentaries or readings of the English-speaking world. Spinoza’s treatise is a book about theology and politics. However, Bagley holds that it is a book about theology and politics that is written by a philosopher. More precisely, it is treatise written by someone whose allegiance is to philosophy rather than either to theology or to politics. This paper makes an effort to introduce, with a descriptive-analytical look, the formal and content structure of the Bagley’s book, and then to discuss its strengths and weaknesses.
Keywords: Spinoza’s Tractatus theologico-politicus, Paul Bagley, philosophy, theology, Politics, Inner critique, The New MOSES -
Pages 269-282
This essay will critically examine a translation of Martin Heidegger’s “Introduction to Metaphysics”, in hopes of enriching the art of translation in the field of western philosophy. The method, or in better words, the approach to the essay is concerned with the prevailing spirit of metaphysics in translation and through an in-depth comparative lens. The translation of “Introduction to Metaphysics” has successfully walked through the reader to the World of the text, nevertheless, the translation of a couple of terms and equivalents have fallen flat. This essay presents a summary of the book, followed by a study of the mentioned terms and equivalents, typos and grammatical errors.The translation is all in all comprehensible, eloquent and coherent, suggesting the knowledge and efforts he has put into his translating.
Keywords: Heidegger, Metaphysics, Being, thinking, becoming -
Pages 283-303Nietzsche, as one of the most popular philosophers and elite thinkers that formed modern thought, has been studied from many dimensions. There are many books about him, and many scholars are still doing research on his life, works and thoughts. The plurality of the works and the differences in the representation of Nietzsche's image has led to doubt and confusion in the determination of Nietzsche's position and understanding of his thought. The present study aims at introducing and evaluating a major, recent and important work in Nietzsche field, called “The Oxford Handbook of Nietzsche”. This scientific and standard work has thirty-two essays from world renowned scholars. Essays have been organized in six discrete sections such as biography, historical relations, principal works and fundamental issues such as values, epistemology and metaphysics, and developments of will to power. These essays contain striking and precise points that can influence on our understanding of Nietzsche's philosophy and provide us with a broad knowledge of the main elements of his philosophy, such as superman, will to power and eternal recurrence. Therefore this paper, after an overview of the book and description of its general features, summarizes the content of each essay to arouse the audience’s interest for pursuing of a thorough study.Keywords: Nietzsche, philosophy, Oxford, superman, Will to power
-
Pages 305-318
Philosophy of mysticism is a branch of philosophy of philosophy and one of the topics of interest to researches of mysticism. In this field are proposed three theories of constructivism, philosophia perennis, and non-intentionality, People are counted like Stacey, James from the first theory processors, and Katz is one of the proposers of the second theory, and Foreman of third theory designers. In reviewing the book of The Single Experience one of the new works on philosophy of mysticism, we conclued that the author, despite much effort, did not mention the theoretical foundations of wisdom, while at the same time explaining the views of religions on the subject and sometimes making incorrect claims about them. For example, somewhere in the book is denying the existence, the unity of existence in the Jewish religion that is wrong. The book's lack of careful attention theories of constructivism and philosophia perennis that are directly related to this subject has diminished the validity of the book. Of course, addressing a single experience can also help to extending this topic and preparation of convergence between religions and their followers and be a step towards deepening religious beliefs.
Keywords: God. philosophy. mysticism. single experience. unity. religions. philosophia perennis -
Pages 319-342
Weltschmerz by Ferdrick C. Beiser, is a study of the pessimism that dominated German philosophy in the second half of the nineteenth century. According to the author, Pessimism, broadly defined, is the doctrine that life is not worth living. This view was introduced into German philosophy by Schopenhauer, whose philosophy became very fashionable in the 1860s. Beiser examines the intense and long controversy that arose from Schopenhauer's pessimism, which changed the agenda of philosophy in Germany away from the logic of the sciences and toward an examination of the value of life. He examines the major defenders of pessimism (Philipp Mainländer, Eduard von Hartmann and Julius Bahnsen) and its chief critic, especially Eugen Dühring. In this paper, I introduce the book’s general approach, aim and contents, mentioning its privileges as a history of philosophy of an almost forgotten controversy and some wishes about its shortcomings.
Keywords: German philosophy, Pessimism, Optimism, problem of evil, Puzzle of existence, Identity Crisis -
Pages 343-363
This paper in the first in short look into form of Stern's bookand then it criticizes the content of this book,especially threeimportant parts of it, which are the most difficult and at the same time The most important its parts, compared with Hegel's phenomenology but All his system. These are preface, introduction and the final chapter.We want to know how much Stern has been successful In consideration of the content of these three sections. Also does the seventh chapter of his book have internal coordination with content of them?
Keywords: Hegel's phenomenology, Stern, Preface of phenomenology, Introduction of phenomenology, Absolute knowledge -
Pages 365-380
This paper in the first in short look into form of Stern's bookand then it criticizes the content of this book,especially threeimportant parts of it, which are the most difficult and at the same time The most important its parts, compared with Hegel's phenomenology but All his system. These are preface, introduction and the final chapter.We want to know how much Stern has been successful In consideration of the content of these three sections. Also does the seventh chapter of his book have internal coordination with content of them?
Keywords: Religion, Christianity, Catholicism, Modernity, Liberalism, Reason, Democracy -
Pages 381-401
Groundwork of the Metaphysics of Morals is one of the most influential ethical books and at the same time is one of the most difficult ones, and every commentary on Kant's ethical theory, at first step, concentrates on this book. Kant's Groundwork of the Metaphysics of Morals: a Reader Guide which has been written by Professor Paul Guyer is an authentic commentary and is recently translated into Persian. With respect to the role of Guyer in recent Kant's studies as a leading scholar, this book has a high position. In this article, besides a general review of these two books in terms of their importance in Persian and English literature and editorial features and translation of Guide, Guyer’s expression of Kant’s arguments, and significant and influential points of Guide are reviewed. These points give readers a good insight into understanding Kant’s moral theory and avoiding ambiguities and objections. In addition, in some points, the Guide is compared with other commentaries on Groundwork, especially with Timmermann's and evaluated.
Keywords: Kant, Guyer Groundwork of the Metaphysics of Morals, Kant's Groundwork of the Metaphysics of Morals, Timmermann, Autonomy, Categorical Imperative