فهرست مطالب

جامعه شناسی ورزش - پیاپی 12 (پاییز و زمستان 1397)

نشریه جامعه شناسی ورزش
پیاپی 12 (پاییز و زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/11/16
  • تعداد عناوین: 7
|
  • کوثر عباس پور، زهرا فتحی رضایی*، حجت زمانی، مینا کشاورز، امیر قیامی صفحات 1-29
    تصویر بدنی یک ساختار چندبعدی است که به ادراک فرد از ظاهر خود اشاره دارد. تصویر بدن نشان می دهد که چگونه افراد در مورد خود و ظاهرشان فکر کرده و آن را احساس می کنند. ابعاد مختلف تصویر بدنی برای سلامت جسمی و روانی یک فرد قابل توجه است. نگرانی های مربوط به تصویر بدنی و نارضایتی از آن در دهه های اخیر افزایش یافته است. هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین تصویر بدنی (به عنوان ادراک ذهنی)، شاخص توده بدنی (به عنوان ادراک عینی) و میزان فعالیت بدنی در زنان سالمند است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. به این منظور 201 نفر به عنوان نمونه، به صورت نمونه گیری در دسترس از سالمندان زن شهر تبریز انتخاب شدند و پرسش نامه های اطلاعات فردی و سن افراد، تصویر بدنی ادراک شده سیلهوت و پرسش نامه میزان فعالیت بدنی پافنبرگ را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از آزمون های خی دو پیرسون، رگرسیون ساده خطی و تحلیل تشخیص در سطح معناداری 05/0 مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها نشان دادند که بین شاخص توده بدنی و تصویر بدنی در زنان سالمند (خی دو= 07/57 و 9= df و 0001/0 = p) ارتباط معناداری وجود دارد. 69 درصد زنانی که دارای وزن نرمال بودند، ادراک صحیحی از تصویر بدنی خود داشتند. همچنین نشان داده شد که تصویر بدنی در زنان سالمند تقریبا 34 درصد واریانس شاخص توده بدنی را تبیین می کند. همچنین تابع تشخیص نشان داد که 97 زن سالمند از 201 نفر به درستی؛ یعنی با نرخ موفقیت 2/48 درصد دسته بندی شده اند.با توجه به یافته ها شاخص توده بدنی و سن بهترین پیش بینی کننده ادراک از تصویر بدنی در زنان سالمند است، درحالی که میزان فعالیت بدنی در این تحقیق نتوانست تصویر بدنی را به خوبی تبیین کند.
    کلیدواژگان: تصویر بدنی، شاخص توده بدنی، سالمندی، فعالیت بدنی
  • فاطمه عبدوی، سجاد قدمی* صفحات 31-68

    هدف پژوهش حاضر تدوین ماتریس برنامه ریزی کمی استراتژیک توسعه ورزش قهرمانی استان آذربایجان شرقی است. این تحقیق از لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی و به لحاظ روش اجرایی از نوع تحقیقات توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه اعضای هییت های فعال (شامل 51 هییت ورزشی) استان آذربایجان شرقی تشکیل می دهند که تعداد 20 نفر از اعضا هییت های ورزشی که به صورت مستقیم درگیر ورزش قهرمانی بودند به پیشنهاد اداره کل ورزش و جوانان استان به عنوان نمونه آماری مرحله اول (تکنیک دلفی) و 100 نفر در مرحله دوم (بخش پرسش نامه) انتخاب شدند. بر اساس نتایج آزمون ضریب توافق، میزان توافق در راند اول دلفی عدد قابل قبول و برابر با 75/0 بود و در راند دوم این مقدار تغییر چندانی نکرده و برابر 78/0 شد. لذا با توجه به اشباع نظری توسط تیم تحقیق و تایید آن توسط ضریب هماهنگی کندال تصمیم به قطع راندهای دلفی گرفته شد. پرسش نامه به دست آمده از تکنیک دلفی پس از تعیین روایی صوری (جهت تایید پرسش نامه، 5 تن از اساتید مدیریت ورزشی تعیین شدند) و پایایی ابزار (با آزمون آلفای کرونباخ، 97/0) و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی در بین نمونه آماری بخش شد. همچنین جهت سنجش روایی محتوا (CVR) از ضریب نسبی محتوا استفاده شد که مقدار آن (بالاتر از 61/0) به دست آمد. برای تجزیه تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و برای آزمون فرضیات از تحلیل عاملی تاییدی و رتبه بندی فریدمن در محیط نرم افزار spss استفاده شد، با توجه به اینکه نمره ماتریس ارزیابی عوامل داخلی 41/2 و نمره ماتریس ارزیابی عوامل خارجی 60/2 به دست آمد، موقعیت و جایگاه استراتژیک ورزش قهرمانی استان آ.شرقی در منطقه محافظه کارانه (WO) قرار دارد. همچنین برای ارزیابی میزان جذابیت استراتژی ها از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود مسیولین ورزش استان و مخصوصا اداره کل ورزش و جوانان استان آ.شرقی برنامه های خود را بر روی برطرف کردن نقاط ضعف و افز ایش فرصت های ورزش قهرمانی متمرکز کنند و جهت رفع نقاط ضعف ورزش قهرمانی استان، ارتباط با نهادهای دولتی، دانشگاه ها و آموزش وپرورش را با توجه به الگوی موفق نظام استعدادیابی سرلوحه کار خود قرار دهند.

    کلیدواژگان: ورزش قهرمانی، توسعه، برنامه ریزی استراتژیک
  • فاطمه عینی*، مریم آقاخانبابایی صفحات 69-86
    این پژوهش با هدف تحلیل مدل ارتباطی پذیرش فناوری اطلاعات و کیفیت خرده فروشی در مشتریان برندهای ورزشی انجام شد. روش تحقیق، به صورت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مشتریان نمایندگی برندهای آدیداس، نایک، ریباک، پوما هستند که عضو صفحه اینستاگرام آن برند بودند. شرط شرکت آزمودنی ها در این پژوهش علاوه بر خرید آن برند خاص، عضویت در صفحه اینستاگرام آن برند نیز باشد. بر اساس جدول مورگان تعداد 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده تحقیق، پرسش نامه های استاندارد کیفیت خدمات خرده فروشی (کیم و لین، 2002) و پذیرش فناوری اطلاعات بر اساس مدل دیویس (1989) بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. ابزار مورد استفاده SPSS نسخه 25 و LISREL نسخه 80/8 بود. یافته های تحقیق نشان داد پذیرش فناوری اطلاعات با کیفیت خرده فروشی در میان مشتریان برندهای منتخب پوشاک ورزشی ارتباط دارد؛ ازاین رو در جهت ارتقای کیفیت خرده فروشی به کارگیری روش های مناسب در فرایند پذیرش فناوری اطلاعات برای ارتقای کیفیت خرده فروشی؛ ترویج و ترغیب افراد به استفاده و پذیرش فناوری اطلاعات برای ارتقای کیفیت خرده فروشی؛ ایجاد آگاهی های لازم به افراد در خصوص فواید بهره مندی از فناوری اطلاعات و کیفیت خرده فروشی از طریق رسانه پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: پذیرش، فناوری اطلاعات، کیفیت، خرده فروشی، مشتریان ورزشی
  • محسن هادی طحان*، سیده طاهره موسوی راد، ابوالفضل فراهانی صفحات 87-116

    هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر سبک زندگی ورزشی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران در سال 1395 (87433=N) بوده که بر مبنای جدول مورگان تعداد 384 نفر به طور تصادفی برای نمونه انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق نیز از پرسش نامه محقق ساخته سبک زندگی ورزشی استفاده شده است که روایی پرسش نامه توسط 15 تن از اساتید رشته مدیریت ورزشی تایید و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی با 30 نفر آزمودنی و با آلفای کرونباخ 91/0 محاسبه شد. همچنین به منظور تجزیه وتحلیل داده ها نیز از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد 14 عامل به عنوان عوامل موثر بر سبک زندگی ورزشی دانشجویان شناسایی شد و ارتباط معناداری بین مولفه های سبک زندگی ورزشی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران وجود دارد. حال ازآنجاکه گنجاندن ورزش در سبک زندگی افراد تا حد بالایی به سلامت افراد جامعه کمک خواهد کرد لذا پیشنهاد می شود مسیولان ذی ربط در جهت تقویت نقاط قوت و حذف نقاط ضعف در خصوص عوامل موثر در گرایش افراد (بالاخص جوانان) به ورزش و فعالیت های ورزشی کوشا باشند.

    کلیدواژگان: سبک زندگی، سبک زندگی ورزشی، دانشجویان دانشگاه پیام نور
  • قاسم الیاسی*، لیلا ایزدی سرابی صفحات 117-141

    پژوهش حاضر با هدف مقایسه شیوه های فرزند پروری والدین و کمرویی دانش آموزان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار مقطع متوسطه اول شهر سراب اجرا گردید. سبک های فرزند پروری نشان دهنده نحوه تعامل والدین با فرزندان بوده و کمرویی به مفهوم احساس ناراحتی از بودن در جمع است. روش تحقیق علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره اول شهر سراب به تعداد 1134 نفر بود که پس از شناسایی 68 دانش آموز ورزشکار واجد شرایط، به همان تعداد دانش آموز غیر ورزشکار به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. مقادیر آلفای کرونباخ برای متغیر کمرویی با تکیه بر پرسشنامه استاندارد شده استنفورد (1977) برابر با (72/0) و برای متغیر سبک های سهل گیر (67/0) مستبد (71/0) و قاطع (72/0) با تکیه بر پرسشنامه استانداردشده سبک فرزند پروری بامریند (1991) به دست آمد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تجزیه وتحلیل شد. نتایج نشان داد در شیوه های فرزند پروری مستبد و قاطع بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (01/0=P)، به طوری که میانگین نمرات ورزشکاران در مقایسه با غیر ورزشکاران در شیوه مستبد کمتر (57/15) اما در شیوه قاطع (72/32) بیشتر بود. در شیوه سهل گیر بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد (26/0=P). بین دو گروه در میزان کم رویی تفاوت معنی داری وجود داشت (03/0=P)، به طوری که میزان کم رویی در ورزشکاران کمتر از غیر ورزشکاران بود (79/77).

    کلیدواژگان: شیوه های فرزند پروری، کمرویی، ورزشکار، غیر ورزشکار
  • محمدحسن شربتیان*، مرضیه رضازاده صفحات 143-192

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مولفه های سرمایه اجتماعی بر سلامت روانی انجام شده است. در این تحقیق بر نظریه پاتنام (سرمایه اجتماعی) و نظریه آدلر (سلامت روانی) تاکید شده است. روش شناسی بر اساس هدف کاربردی و پیمایشی بوده و از پرسشنامه استاندارد شده گلدبرگ (سلامت روانی) و محقق ساخته (سرمایه اجتماعی) استفاده شده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر با 384 نفر بدست آمده است که بر اساس خطای 05/0 سعی شده حجم نمونه بالغ بر 400 نفر در نظر گرفته شود. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه برابر (811/0) و ضریب پایایی متغیر مستقل (730/0) و متغیر وابسته برابر با (756/0) بدست آمده است. نتایج نشان داد که میانگین سرمایه اجتماعی دانشجویان برابر 89/2 کمی بالاتر از حد متوسط برابر با (59 درصد) و سلامت روانی برابر با 34/3 بالاتر از حد متوسط در حدود (74 درصد) بوده است. در بین میانگین مولفه های سرمایه اجتماعی به ترتیب شاخص های (ارتباط، اعتماد، حمایت، مشارکت) و برای میانگین مولفه های متغیر وابسته شاخص های (بهداشت روانی و سلامت جسمانی) بیشترین اهمیت را داشته است. نتایج ضریب همبستگی بین سرمایه اجتماعی و مولفه های آن با سلامت روانی در سطح معناداری 01/0 مثبت و از نظر شدت نسبتا ضعیف بوده است. نتایج نشان داده که جنسیت و وضعیت تاهل با متغیر سلامت روانی ارتباط معنادار و میانگین زنان و افراد متاهل بیشتر از مردان و دیگر گروه های وضعیت تاهل بوده است. متغیرهای مستقل و وابسته با رشته تحصیلی دانشجویان و میزان درآمد شخصی شان رابطه معنادار نداشته است. نتایج رگرسیون حاکی از آن است که مولفه های ارتباط، مشارکت، اعتماد، حمایت با بیشترین بتا در تبیین متغیر وابسته اثر داشته و در حدود (406/0) سرمایه اجتماعی بر سلامت روانی اثر متوسطی داشته و نتایج تحلیل مسیر بیانگر اثر غیر مستقیم مولفه های حمایت، اعتماد، ارتباط و مشارکت بر سلامت روانی به ترتیب بدست آمده است.

    کلیدواژگان: ارتباط اجتماعی، اعتماد اجتماعی، حمایت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، سلامت روانی، دانشجویان، تربت حیدریه
  • حامد گل محمدی*، جعفر برقی مقدم صفحات 193-211

    نوآوری در دنیای امروز یک کار گروهی و تیمی است که اساسی ترین و اولین گام و هدف مهم برای نوآوری، باز بودن یک سازمان در برابر ایده ها و مفاهیم جدید است. لذا هدف از این پژوهش، تاثیر جو نوآوری در کلاس ها بر صلاحیت راه اندازی کسب وکار مستقل در دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد تبریز بود. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف، جزء مطالعات کاربردی و از نظر روش تحقیق علی- مقایسه ای و به صورت میدانی انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به جو نوآوری و صلاحیت راه اندازی کسب وکارهای مستقل از پرسشنامه های استاندارد دورابجی و همکاران (1998) و اندرسون و دانکلبرگ (1990) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها به تایید شش تن از اساتید مدیریت ورزشی رسید. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد که برای پرسشنامه جو نوآوری (1998) (84/0=α) و برای پرسشنامه صلاحیت راه اندازی کسب وکار مستقل (1990) (87/0=α) به دست آمد. دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد واحد تبریز جامعه ی آماری تحقیق را تشکیل داده که با استفاده از جدول مورگان از تعداد 517 نفر جامعه مطالعه، 250 نفر به صورت تصادفی انتخاب شد. از آمار توصیفی برای گزارش اطلاعات آزمودنی ها، میانگین و انحراف معیار استفاده شد. با توجه به تعداد آزمودنی ها، برای طبیعی بودن توزیع داده ها از آزمون آماری کلمگروف-اسمینروف استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون رگرسیون استفاده شد. با توجه به نتایج حاصله از بررسی داده ها، تمامی فاکتورهای جو نوآوری (چالش، آزادی، اعتماد، زمان ایده، تفریح، تضادها، حمایت ها، بحث ها، ریسک پذیری) در کلاس ها بر صلاحیت راه اندازی کسب وکار های مستقل در دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز تاثیر مثبت دارد؛ بنابراین ایجاد جو نوآوری در کلاس های درسی دانشجویان می تواند باعث ایجاد کسب وکارهای نوین و بهبود وضعیت اشتغال دانشجویان تربیت بدنی شود.

    کلیدواژگان: جو نوآوری، کسب وکار، دانشجویان تربیت بدنی
|