فهرست مطالب

نشریه آفاق علوم انسانی
سال چهارم شماره 37 (اردیبهشت 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/02/16
  • تعداد عناوین: 6
|
  • معصومه بازدار*، افسانه احمدی، دنیا محمودنژاد، ناصر علیمرادی صفحات 1-10

    پژوهش حاضر با هدف بهبود عملکرد دانش آموزان در درس علوم تجربی است. طرح پژوهش، توصیفی و از نوع تحقیق عملی اقدام پژوهی است. در این مطالعه به منظور جمع آوری اطلاعات از روش های مشاهده، یادداشت برداری و مراجعه به تحقیقات علوم تربیتی و استفاده از نظرات همکاران مدارس استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که استفاده از شیوه های نوین تدریس،گروه بندی دانش آموزان و استفاده از رسانه های آموزشی توانست منجر به افزایش مشارکت دانشآموزان در کلاس درس و بهبود عملکرد آنها در درس علوم تجربی شود

    کلیدواژگان: پژوهش، بهبود عملکرد، علوم تجربی
  • رسول نصیرزاده شهری صفحات 11-26

    در اثر توسعه تجارت و تخصصی شدن فعالیت های متنوع بشر در رشته های مختلف، روابط ناشی از وکالت پیچیده تر و متنوع تر گردیده است. اکنون نقش اساسی وکالت بر کسی پوشیده نیست، چراکه برای همه مباشرت در امور ممکن نیست و از طرفی صرف انتخاب وکیل برطرف کننده نیازهای موکل نیست، از این رو مقصود زمانی حاصل میشود که وکیل نیز بتواند به نفر سومی اعطای وکالت نماید.گاهی وکیل با استفاده از نهاد تفویض وکالت مبادرت به انتخاب شخص ثالث به عنوان وکیل می کند، بدین صورت که اعطای وکالت به شخص ثالث،منتهی به انتقال وکالت به وی میگردد. بنابراین، وکیل اول از رابطه حذف و فوت یا حجر وی نیز اثری در وکالت دوم نخواهد داشت. امروزه تفویض وکالت در وکالتنامه های فروش و عرف دفاتر اسناد رسمی بسیار رایج است.این پژوهش از نوع توصیفی –تحلیلی بوده که به صورت مقایسه ای وتطبیقی بامطالعه وبررسی دقیق منابع فقهی شیعه و اهل سنت و قوانین مربوط صورت پذیرفته است؛ این تحقیق بر پایه ی مطالعات کتابخانه ای ضمن بیان مفهوم تفویض وکالت، به بررسی ماهیت تفویض وکالت و تحلیل آن بر مبنای نهاد انتقال قرارداد برآمده است. از این رو مهمترین اثرتفویض وکالت انتقال موقعیت قراردادی به شخص ثالث است که در ضمن آن تمامی حقوق و تعهدات به دیگری منتقل خواهد شد و اثر اینانتقال نسبت به اطراف تفویض مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    کلیدواژگان: وکیل، وکالت با واسطه، تفویض وکالت، انتقال قرارداد
  • مسعودرضا یوحنایی صفحات 27-40

    آکویناس از فلاسفه مطرح قرن سیزدهم است.او نیز به مانند فلاسفه هم دوره خود بیشتر روی مبحث متافیزیک تمرکز داشته است. وی مبانی فکری ارسطو را با اعتقادت مسیحی در هم آمیخت واز این شیوه برای اثبات نظریات دینی خود بهره برد. یکی از براهینی که آکویناس برای اثبات وجود خداوند به کار میگیرد مبحث محرک نامتحرک است که اصل نظریه را ارسطو بیان داشته است به عبارتی ارسطو طرحوارهایبرای اثبات موجودی برتر و ثابت داشت که تغییر نمی پذیرد و دیگر موجودات را به حرکت در می آورد.البته ارسطو معتقد بود که خدا آفریننده نیست. اما در دیدگاه آکویناس همه مردم از محرک نامتحرک می فهمند که منظور خداوندی آفریننده است. در این مقاله آنچه میخواهیم ثابت کنیم این استکه طرح واره متحرک نامتحرک قابلیت مطرح شدن در فلسفه را ندارد زیرا انسان نمیتواند از طریق فلسفه به شناخت کاملی از خدواند برسد پس باید آنرا به علم کلام سپرد.

    کلیدواژگان: آکویناس، ارسطو، محرک نامتحرک، قوه و فعل تسلسل
  • زهرا راجی، حمیدرضا نادری راد صفحات 41-52

    امروزه گردشگری  یکی از بزرگترین،پرطرفدارترین و متنوع ترین صنایع در سراسر دنیا است که با وجود شاخه های متنوع خود از عوامل رونق و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع مقصد و مبدا است.طی سال های اخیر گردشگری جنگ  3با استقبال روزافزونی مواجه شده است و شمار متقاضیان این شاخه از گردشگری رو به ازدیاد است. صاحب نظران، گردشگری جنگ را سفری به مناطق جنگی جهت کسب تجارب جدید و برآوردن نیازهای فرهنگی اجتماعی و معنوی می دانند. گردشگری جنگ، با توجه به زمان و ماهیت فرهنگی خود، پنجره ای رو به فرهنگ، تاریخ و میراث جوامع است. بنابراین گردشگری جنگ علاوه بر آن که در تبادلات میان فرهنگی حایز نقشی اساسی است می تواند پیوند دهنده فرهنگ ها و زمان حال با گذشته باشد.در کنار اهمیتی که این شاخه از گردشگری دارد باید توجه داشت کشور ایران با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی خود، از پتانسیل بالایی جهت جذب این دسته از گردشگران برخوردار است.در مطالعه حاضر تلاش شده است، در بستر مرور نظام مند مطالعات پیشین به بیان عوامل موثر در تقاضای گردشگری جنگ پرداخته شود .بر اساس یافته های کیفی بیشترین تاثیر گذاری بر تقاضای گردشگری جنگ را عواملی چون بزرگداشت قربانیان جنگ، عوامل فرهنگی و توجه به بعد نوستالژیک، عوامل عقیدتی-دینی و ملی، رسانه ها، علاقه به آگاهی و شناخت، کنجکاوی نسبت به مناطق جنگی و مطلوبیت شبیه سازی درد و رنج دارند

    کلیدواژگان: گردشگری جنگ، تقاضای گردشگری، مرور نظام مند
  • زاهره سادات میرجعفری صفحات 53-66

    دایره المعارف جهان نوین اسلام توسط جان اسپوزیتو ویراستاری گردیده و توسط انتشارات آکسفورد در سال 2009 به چاپ رسیده است.این دایره المعارف در شش جلد منتشر شده ومتشکل از 1050مدخل می باشد و نه تنها حوادث دوران معاصر بلکه عناوین تاریخی ومذهبی صدر اسلام را پوشش می دهد.در بررسی های مرتبط با حوزه زنان چندین مدخل دراین دانشنامه وجود دارد .در این مدخل ها مباحثی از جمله زن واسلام،زن واصلاحات اجتماعی، جنبش های زنان، حجاب و چادر هرکدام به طور جداگانه،مباحث زنان در کشورهای اسلامی گوناگون و از دید اندیشمندان متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است.درمدخل زن واسلام این دایره المعارف با ارایه سه مقاله به توضیح و تبیین موقعیت زنان مسلمان و جایگاه زنان در قرآن و جوامع اسلامی پرداخته شده است.دراین مقالات با استفاده از نظرات اندیشمندان وروشن فکران معاصر به خصوص زنانی چون «آمنه ودود»و «اسما بارلاس»به تبیین علل عقب ماندگی زنان معاصر و تفسیر مرد سالارانه آیات قرانی واحکام شرعی زنان به خصوص احکام دیات وارث وحجاب پرداخته شده است.دراین مقاله پس از ترجمه بخش های مهم سعی بر تبیین تصویر زن مسلمان در این مجموعه مقالات ونقد آن بر اساس دیدگاه اندیشمندان اسلامی به خصوص نگاه مفسران شیعی شده است. زیرا فمینیست های مسلمان غالبا به تفسیر های ظاهری از قرآن می پردازند در تحلیل های خود از استدلال های قوی استفاده نمی کنند.

    کلیدواژگان: زن مسلمان، مدخل زن در دایره المعارف اسلام، دایره المعارف
  • حسین جلائی نوبری صفحات 67-87

    پیش از بعثت پیامبر اسلام و بعد از ظهور اسلام، ربای قرضی و معاملی میان مردم رایج بوده و مشکلاتی از قبیل از بین رفتن ثبات و تعادل اقتصادی، بازدارندگی از تلاشها و فعالیتهای اقتصادی سالم، تضعیف عواطف انسانی و ایجاد ظلم و اکل مال به باطل در جامعه برای آنها به وجود آورده بود. در این مقاله سعی شده است نظرات اسلام و اخلاق اسلامی در مورد رباخواری بررسی شود و به استناد آیات قرآن کریم و روایات امامان شیعه (علیهم السلام)، بهمنظور پرهیز از ربا در معاملات و فعالیتهای اقتصادی و هدایت جامعه بهسوی فعالیتهای اقتصادی سالم و پویا و رفع آن مشکلات و توجه نمودن هر چه بیشتر به احکام شرعی و روشن کردن آثار آن در بعد فردی و اجتماعی و اقتصاد یک جامعه سالم و نتایج زیانباری که در اثر عدم رعایت آن دامنگیر فرد و جامعه میشود، پرداخته شود.

    کلیدواژگان: ربا، آثاراجتماعی ربا، آثارفردی ربا، رباخواری، قرآن، روایات