فهرست مطالب

رهیافتی در مدیریت نفت و گاز - پیاپی 2 (تیر 1399)

نشریه رهیافتی در مدیریت نفت و گاز
پیاپی 2 (تیر 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/05/08
  • تعداد عناوین: 3
|
  • سید محمدرضا حسینی علی آباد، عرفان جمیلی، میلاد فراهانی علوی، محمدمعین رشیدپور صفحات 1-10

    قطعه ای به نام مانیفولد در پیشرانه وسایل نقلیه درون سوز قرار گرفته که به دو نوع مانیفولد هوا و مانیفولد دود تقسیم می گردد. مانیفولد دود که مبحث اصلی این مقاله می باشد، وظیفه آن هدایت و خارج نمودن گازهای حاصل از احتراق موتور به بیرون می باشد. در این مقاله، مانیفولد دود پژو 206 به صورت تقریب و نزدیک به واقعیت توسط نرم افزار کتیا طراحی گردیده و سپس سرعت سیال در داخل مانیفولد دود و در نواحی خروجی مانیفولد دود و همچنین فشار در مانیفولد دود بررسی گردیده است. سپس زوایا و ابعاد مانیفولد دود پژو 206 را جهت بهینه سازی (هر کدام از لوله ها را به صورت جداگانه به خروجی متصل کرده و شعاع انحنای لوله ها را بیشتر کرده و لوله ها را در انتها به سوی پایین هدایت کرده ایم) تغییر داده ایم. سپس سرعت سیال در مانیفولد دود بهینه سازی شده و همچنین فشار در مانیفولد دود بهینه سازی شده مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدست آمده بدین صورت است که مانیفولد دود پژو 206 از طراحی تقریبا مناسبی برخوردار است، لیکن محل قرارگیری خروجی مانیفولد با توجه به ورودی مانیفولد در جای مناسبی قرار نگرفته است. به همین منظور در طراحی بهینه انجام گرفته، مشکل خروجی را با جداسازی هر لوله و هدایت نمودن آنها به سمت پایین تا حدودی حل نموده ایم و جهت تماس کمتر سیال به جداره های مانیفولد، زوایای آن تغییر داده شده است.

    کلیدواژگان: تحلیل، بهینه سازی، مانیفولد دود، پژو 206، فلوینت
  • میلاد فراهانی علوی، وحید مرادی، سعید مظلومی، بهنام عبادی زاویه صفحات 11-22

    مقدار بار وارد بر بلبرینگ یکی از پارامتر های مهم و تعیین کننده در انتخاب بلبرینگ ها است. همچنین بلبرینگ های بدون قفسه هم که به دلیل نداشتن قفسه تعداد ساچمه ها یا رول های بیشتری دارند از قابلیت آن بلبرینگ در حمل بار از بلبرینگ های دارای قفسه است. این بلبرینگ ها فقط بارهای محوری را تحمل می کنند. در این مقاله تحلیل بارگذاری محوری روی بلبرینگ تماس زاویه ای مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. رینگ های نصب شده بر روی شفت بلبرینگ واشرهای شفت نامیده می شوند و آن هایی که روی هوزینگ نصب می شوند، واشر هوزینگ نامیده می شوند. بلبرینگ های کف گرد در دو نوع یکطرفه که فقط بارهای محوری را می توانند در یک جهت تحمل کنند و نوع دوطرفه که بارهای محوری را در دو جهت تحمل می کنند همچنین عملکرد آن ها برای محورهای عمودی بهتر است. بلبرینگ های کف گرد یکطرفه دارای یک واشر شفت، یک واشر نشیمنگاه و مجموعه قفسه و ساچمه ها می باشند. این بلبرینگ ها تفکیک پذیر بوده و واشر ها را می توان مستقل از مجموعه ساچمه ها نصب کرد.

    کلیدواژگان: بلبرینگ، بار محوری، بارگذاری، تماس زاویه ای، شفت
  • سید جاوید اطهر، میلاد فراهانی علوی، عرفان حسینخانی مجد صفحات 23-30

    پیستون یکی از قطعات مهمی در موتور است که عملکرد آن در موتور از اهمیت بالایی برخوردار است. در یک موتور احتراق داخلی بیشترین میزان حرارت در محفظه احتراق صورت می گیرد که احتراق حاصل از انفجار، بار و حرارت بالایی را به پیستون وارد می کند و نیروهای تراکمی و انبساطی را متحمل می شود. تحلیل حرارتی و محاسبه توزیع دما در پیستون برای کنترل تنش های حرارتی و تغییر شکل ها در محدوده مجاز، اهمیت دارد. در این مقاله تحلیل حرارتی و میزان اثر گذاری دما بر روی پیستون و تغییر شکل های انجام شده و همچنین نمودار و جداول حاصله با استفاده از نرم افزار سالیدورک 2016 مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: تحلیل حرارتی، پیستون، خودرو، سیمولیشن، سالیدورک