فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش های مدیریت راهبردی
پیاپی 75 (زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/12/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مسعود سعیدپناه*، سید مهدی الوانی، سید ذبیح الله هاشمی صفحات 13-44

    امروزه سازمانها برای انتخاب و انتصاب مدیران حوزه های مختلف کاری خود از بین کاندیداها، با حجم عظیمی از شایستگی های عمومی و تخصصی، مواجه هستند و خلع وجود مدلی از ترکیب بهینه این شایستگی ها در فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران مشهود می باشد. هدف این تحقیق طراحی مدل ترکیب بهینه شایستگی های مدیران حوزه فناوری اطلاعات جهت تحقق شایسته سالاری، شایسته گزینی و عدالت محوری در بانک ملت به عنوان یکی از مهمترین قطب های اقتصادی و زیرساخت های حیاتی کشور است. این تحقیق بر اساس ماهیت و روش از نوع توصیفی و بر اساس هدف از نوع کاربردی می باشد. از لحاظ نوع شناسی، تحقیق در زمره تحقیق های آمیخته (کیفی و کمی) است. در رویکرد کیفی، با استفاده از تحلیل تم نتایج حاصل از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با جامعه مدیران ارشد فناوری اطلاعات بانک، مهمترین شایستگی ها استخراج، دسته بندی و به تایید خبرگان رسید. در بخش کمی تحقیق، پس از وزن دهی و فازی سازی داده های جمع آوری شده توسط پرسشنامه، با استفاده از یک مدل ریاضی، ترکیب بهینه و رتبه بندی شده ایی از مهمترین شایستگی های تخصصی و عمومی برای استفاده در فرآیند های انتخاب، انتصاب، جانشین پروری و توسعه مدیران حوزه فناوری اطلاعات در چهار سظح مدیریتی فناوری اطلاعات بانک (معاون مدیر عامل بانک درحوزه فناوری اطلاعات، مدیر امور حوزه فناوری اطلاعات، رییس اداره کل فناوری اطلاعات و معاون اداره کل فناوری اطلاعات) ارایه شده است.

    کلیدواژگان: شایستگی، ترکیب بهینه ی شایستگی ها، تحلیل تم، فناوری اطلاعات
  • صالح رحیمی، سید محمد اعرابی*، بی بی مرجان فیاضی صفحات 45-70

    رسیدن سازمان ها به اهداف تعیین شده مستلزم هماهنگی بین اجزای مختلف آن ها است. هماهنگی عمودی و افقی بین استراتژی های مختلف سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است و یکی از اجزای مهم اما مغفول در هماهنگی استراتژیک، استراتژی رفتار سازمانی است. این مطالعه به دنبال شناخت گونه های مختلف استراتژی رفتار سازمانی است تا بتواند با ایجاد هماهنگی با سایر اجزا به رسیدن سازمان به اهدافش کمک نماید. به همین منظور با استفاده از روش گونه شناسی داده بنیاد از 12 نفر از مدیران عامل شرکت ها مصاحبه عمیق به عمل آمد و حدود 21 مقوله نهایی موثر بر استراتژی رفتار شناسایی شد. مقوله های نهایی در دو بعد اثرگذار بر رفتار یعنی بعد فرد (کنشگر/واکنشگر) و بعد محیط (توجه به بیرون و توجه به درون) طبقه بندی شده و چهارگونه اصلی بر اساس این دو بعد به دست آمد. گونه های استراتژی رفتار بر اساس ابعاد به دست آمده با اسامی پرچم دار، جلودار، دیوان سالار و شهریار تعریف و تشریح شدند

    کلیدواژگان: رفتار سازمانی، استراتژی رفتار، گونه شناسی داده بنیاد
  • میر مرتضی موسوی، عسگر پاک مرام*، جمال بحری، حسن قلیباف اصل صفحات 71-96

    همه سازمان ها در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده با ریسک مواجه می شوند، اما در صورت درک و برخورداری از مدیریت راهبردی ریسک، آن ریسک می تواند به مزیت رقابتی تبدیل شود. بانک ها به عنوان مهم ترین نهادهای فعال در بازارهای پولی و مالی، نقش به سزایی در رشد و پیشرفت کشورها دارند. به دلیل این نقش اساسی و جلوگیری از هدر رفت منابع مالی، بررسی کارایی بانک ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است. به دلیل این اهمیت، نهادهای نظارتی ملی و بین المللی با تحمیل محدودیت هایی سعی دارند تا از افزایش ریسک پرتفوی بانک ها جلوگیری نمایند، از طرفی اعمال این محدودیت ممکن است با کاهش اختیارات بانک ها در سرمایه گذاری و وام دهی، باعث تضعیف عملکرد بانک ها شود. بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر، با پیروی از پژوهش لو و همکاران(2018) و بیانیه سوم کمیته بال(2014) بررسی تاثیر مدیریت راهبردی ریسک(تعیین انباره و اشتهای ریسک، تدوین و اجرای استراتژی ریسک، ارزیابی داخلی، برنامه ریزی و آزمون بحران، گزارش دهی و شفافیت) بر تعامل بین کارایی، عملکرد و سلامت مالی صنعت بانکداری ایران پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش، مدیران ستادی و شعب صنعت بانکداری ایران است و برای گردآوری داده ها از پرسش نامه استاندارد استفاده شده که پس از آزمون های پایایی و روایی داده های نمونه، بر اساس رویکرد مدل یابی ساختاری1 تحلیل گردیده اند. نتایج پژوهش نشان داد که گزارش دهی و شفافیت بر تعامل بین کارایی، عملکرد و سلامت مالی بانک ها تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: مدیریت راهبردی ریسک، کارایی و عملکرد بانک، سلامت مالی، مدل یابی ساختاری
  • محمدعلی والافر، ناصر حمیدی*، محمود البرزی، سید جواد ایرانبان فرد صفحات 97-122

    با وجود راه ‏اندازی بازارگاه ‏های اپلیکیشن ‏های موبایل در ایران، اما این بازارگاه‏ ها تحت فضای رقابتی شدید نتوانسته ‏اند سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار بگیرند. لذا بررسی و بهبود فرآیند پذیرش این بازارگاه‏ ها، دارای اهمیت زیادی برای مدیران صنعت است. این تحقیق، پس از شناسایی عوامل موثر در پذیرش و جذابیت بازارگاه ‏ها، به بررسی اثر شبکه ‏ای با ارایه مدلی پویا بر مبنای تیوری انتشار باس پرداخته و بازار مورد مطالعه را مدل‏ سازی و شبیه‏ سازی کرده است. این کار با ارایه‏ فرضیه ‏‏های پویا، ترسیم نمودارهای علی، انباشت-جریان و ورود معادلات ریاضی در نرم ‏افزار ونسیم انجام و پس از اعتبارسنجی مدل و حصول اطمینان از صحت عملکرد آن، دو سیاست مختلف در مدل اجرا شد. یافته ‏های تحقیق نشان می‏ دهد که تحت فشار وارده از سوی بازارگاه‏ Play Store، بازارگاه‏ های ایرانی همچنان مجبورند که خدمات خود را بهبود ببخشند و در عین حال برای کاهش فاصله رقابتی با آن بکوشند. این بازارگاه‏ ها می ‏بایستی با توجه به پویایی‏ های بازار و برای به‏ دست آوردن فرصت ‏های نوظهور، منابع موجود را مجددا پیکربندی و شایستگی ‏های محوری‏ خود را بازسازی نمایند.

    کلیدواژگان: خدمات ارزش افزوده موبایلی، تئوری انتشار باس، پویایی‏‏ شناسی سیستم، مدل‏ سازی، شبیه‏ سازی
  • حسین عادلخانی، فریده حق شناس کاشانی* صفحات 123-154

    در این تحقیق بر اساس پرسشنامه باز و مصاحبه، فرصت ها و تهدیدات محیط کلان (اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فناوری و رقبا) از جامعه خبره جمع آوری و پس از دسته بندی و نظرخواهی مجدد به روش گرندد تیوری کدگذاری، شاخص بندی و تعیین مولفه و بعد گردید، سپس بر اساس آنتروپی شانون وزن دهی و رتبه بندی گردیده است. در نهایت تعداد 31 عنوان فرصت و 41 مورد تهدید در 16 بعد کلی (بانکداری الکترونیک و فناوری اطلاعات، تصویر ذهنی، نحوه و کانال ارایه خدمات، خدمات و محصولات، ساختار و فرایندهای سازمانی، وضعیت نقدینگی، مسئولیت اجتماعی، شفافیت و سلامت اداری، سرمایه انسانی، وضعیت درآمد و سودآوری، وضعیت نقدینگی، رعایت الزامات احتیاطی، نظارتی و قانونی، وضعیت سرمایه، کیفیت دارایی، تحقیق و توسعه، کیفیت مدیریت) شناسایی شد. همچنین قوت ها و ضعف های بانک از جامعه خبره داخلی بر اساس روش های فوق تعیین گردید در نهایت تعداد 19 عنوان قوت و 20 مورد ضعف در 15 بعد کلی (اطمینان بخشی به مشتریان، فعالیت بانکی، منابع مالی، کیفیت محصولات و خدمات، بهینه سازی کانال های ارتباطی، کسب و کار نوین، مدیریت سرمایه انسانی، مدیریت سرمایه های سازمانی، فرصت های سودآوری، کارکنان، بانکداری بین الملل، تمایز و تنوع محصول و خدمت، ارتباط با مشتریان، بهبود فرآیند عملیاتی، مدیریت سرمایه های اطلاعاتی) شناسایی گردید. در نهایت تعداد 50 استراتژی تدوین و بر اساس ماتریس QSPM تعداد 30 استراتژی کاربردی رتبه بندی و بر اساس اهداف کلان بانک دسته-بندی گردیده است.

    کلیدواژگان: استراتژی های راهبردی، استراتژی های بازاریابی، اهداف کلان، صنعت بانکداری، مدل SWOT
  • فاطمه سادات رازقی، حسن میرزاحسینی*، مجید ضرغام حاجبی صفحات 155-177

    اهمال کاری تحصیلی، پدیده ای شایع در دانشجویان است، که معمولا با تجارب ذهنی ناراحت کننده همراه است. اهمال کاری، صورتی شایع از شکست در خودتنظیمی شناخته می شود. از نظر هدف پژوهش حاضر کاربردی و هدف اصلی تعیین اثر بخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتظیمی بر کاهش اهمال کاری تحصیلی و مولفه های آن در دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. فرضیه محقق پیش بینی مثبت این اثر بخشی بود. پژوهش ازلحاظ روش، نیم آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و تحقیقات در نیم سال دوم تحصیلی 96-97 انتخاب شد. بر اساس نمونه گیری خوشه ای،30 نفر به شکل تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفر(کنترل و آزمایش) جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(8 جلسه ای 120 دقیقه ای) قرار گرفتند. و در انتها پس آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اهمال کاری سولومون و راثبلوم و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پنتریچ استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها، فرضیه محقق را تایید و نشان داد که دانشجویان گروه آزمایش نسبت به دانشجویان گروه کنترل در پس آزمون به طور معناداری اهمال کاری تحصیلی کمتری داشتند(p <0.01). با توجه به یافته ها میتوان گفت زمانی که فراگیران به مهارت های خودتنظیمی مجهز می شوند، می توانند بر اهمال کاری ناشی از امتحان و انجام تکلیف فایق آیند. همچنین می توانند برای انجام پروژه علمی، زمان و منابع مهم را تخصیص دهند و اهمال کاری خود را کاهش دهند.

    کلیدواژگان: راهبردهای یادگیری خود تنظیمی، اهمال کاری تحصیلی، راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی
|
  • Masoud Saeidpanah *, Seyed Mehdi Alvani, Seyed Zabiholah Hashemi Pages 13-44
  • Saleh Rahimi, Seyedmohhamad Aarabi *, Bibi Marjan Fazi Pages 45-70
  • Mirmorteza Mousavi, Asgar Pakmaram *, Jamal Bahri Sales, Hasan Galebafacl Pages 71-96

    All organizations face risk in achieving their predetermined goals, but if they understand and enjoy strategic risk management, that risk can become a competitive advantage.Banks, as the most important endpoints of our financial crisis, have also become increasingly s have special interest rates. Finally, the international myths of the past seemaggressive. Due to our tightened resources, some bank to have some limitations in order to avoid the increased risk of the banks, the financial intermediaries, with the banks, the banks and the investment banks. Therefore, the main purpose of the present study, following the research of Lu et al. (2018) and the third statement of the Wing Committee (2014), is to investigate the impact of risk management dimensions (determining risk appetite and risk appetite, formulating and implementing risk strategy, internal evaluation, planning and crisis testing). , Reporting and Transparency) The interaction between efficiency, performance and financial health of the Iranian banking industry has been discussed. The statistical population of this research is the managers of branches and branches of Iranian banking industry and standard questionnaire was used for data gathering. The results showed that reporting and transparency had a significant effect on the interaction between efficiency, performance and financial health of banks. There was also a significant effect of internal evaluation, planning and crisis testing on the interaction between performance and financial health of banks.

    Keywords: Strategic risk management, Bank Efficiency, Performance, Financial health, structural modeling
  • Mohammad Ali Valafar, Naser Hamidi *, Mahmood Alborzi, Seyed Javad Iranban Fard Pages 97-122

    Despite the launch of mobile app markets in Iran, these markets have not been able to capture a significant market share under a highly competitive environment. Therefore, it is very important for industry managers to review and improve the acceptance process of these markets. After identifying the factors influencing the acceptance and attractiveness of marketplaces, this study examined the network effect by providing a dynamic model based on bass diffusion theory and modeled and simulated the studied market. This was done by presenting dynamic hypotheses, plotting causal loop diagram (CLD), stock-flow diagram (SFD), and entering mathematical equations in Vensim software. Then, after validating and ensuring the correctness of the model's performance, two different policies were implemented in the model. The research findings show that under the pressure of the Play Store, Iranian markets are still forced to improve their services and at the same time try to reduce the competitive distance with it. These marketplaces need to reconfigure their existing resources and core competencies, given the market dynamics and to gain emerging opportunities.

    Keywords: Mobile Value Added Services, Bass Diffusion Theory, System Dynamics, Modeling, Simulation
  • Hosein Adelkhani, Farideh Hagh Shenas Kashani * Pages 123-154

    The purpose of this study is to design and develop strategic and marketing strategies based on the major goals of Sepah Bank, mission statement and perspective. In this study, the opportunities and threats of the macro environment (economic, social, political, technology and competitors) and the strengths and weaknesses of the bank based on the open questionnaire and interviews with Grand Theory method from the expert community of collection, coding, indexing, The component has been determined and then. Then, using Shannon's entropy technique, grading and ranking were performed. After ranking, 31 opportunities were identified and 41 threats were identified in 16 general dimensions, 19 strengths and 20 weaknesses were identified in 15 general dimensions. Then, using a quantitative strategic planning matrix, 50 strategies have been designed and compiled, and after scoring, 30 practical strategies have been determined. The results showed that for the purposes of increasing and maintaining market share (Product Research and Development Unit Activation Strategy), Increasing Sustainability and Profitability (Operating Efficiency Strategy with a Focus on Increasing Fee Revenues), Improving and Consolidating Brand Position (Bank Brand Promotion Strategy with Attention to its antiquity and statehood) and empowerment and excellence of human capital (strategy of employee performance appraisal system based on experience and ability) have the first priorities in terms of the importance of implementation. Also, with the simultaneous analysis of internal and external factors, the bank's position was in a competitive position.

  • Fatemeh Alsadat Razeghi, Hassan Mirzahosseini *, Majid Majid Zargham Hajebi Pages 155-177

    Academic Procrastination is a common phenomenon in college students, which is usually accompanied by distressing mental experiences. Procrastination is a form of failure in Self-Regulation. The purpose of this study is practical and The main goal is to investigate the effectiveness of Self-regulation Learning Strategies training on reducing Academic Procrastination and its components in graduate students. The researcher's hypothesis was a positive predictor of this effectiveness. The research method was semi-experimental with pretest-posttest design an control group. The population consisted of all postgraduate students in the University of Science and Research in the second semester in 2018-2019. Based on cluster sampling, 30 subjects were selected and randomly assigned into experimental (15) and control (15) groups. The experimental group had eight sessions of Self-regulated learning strategies (8 sessions of 120 minutes). Solomon and Rothblum academic procrastination scale (1984) and Pentrich Self-regulation learning strategies(2003) were used to gather data The data were analyzed by analysis of covariance. The results indicated that the research hypothesis of effectiveness of Self-regulation Learning Strategies training on Academic Procrastination and its components in graduate students and participants of the experimental group in comparison with the control group, in posttest had a significantly less Academic Procrastination (p < 0.01). So, we can conclude that Self-regulation learning strategy training has a significant effectiveness on decreasing the academic procrastination of graduate students, they can overcome exam and homework procrastination, They can also allocate important time and resources to accomplish a scientific project and reduce their procrastination.

    Keywords: self-regulated learning strategies, Academic Procrastination, Cognitive strategies, Meta-Cognitive Strategies