فهرست مطالب

مطالعات مهدوی - پیاپی 42 (زمستان 1397)

نشریه مطالعات مهدوی
پیاپی 42 (زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/11/17
  • تعداد عناوین: 4
|
  • علی مویدی* صفحات 1-31

    یکی از اصول اساسی مکتب امامیه و تفاوتش با سایر مذاهب، استمرار حجت و خلیفه خدا در همه زمان ها می باشد که در پرتو آن حیات امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، دوازدهمین خلیفه خدا در زمین اثبات می شود. از آیات فراوانی در قرآن می توان استمرار حجت و خلیفه الهی را اثبات کرد که در این مقاله به برخی از مهمترین آنها اشاره شده است. از جمله آیات سوره قدر و لزوم نزول روح و ملایکه بر خلیفه الهی، آیه اولوالامر و لزوم وجود اولوا الامر در هر زمان، آیات شاهدان و گواهان امتها، آیه صادقین و ضرورت وجود یک صادق معصوم در هر زمان، آیه خلافت آدم و استمرار جعل خلیفه توسط خداوند، آیه وجود هادی در هر قوم، آیه فراخوانی مردم در قیامت به همراه امام خود، آیه مربوط به امامت حضرت ابراهیم و فرزندانش، آیه وجود نذیر در هر امت و آیه صراط مستقیم و ارتباط آن با وجود خلیفه خدا در هر زمان می توان نام برد.

    کلیدواژگان: حجت حی، خلیفه الله، امام، اولوالامر، هادی، نذیر، شهید، صادقین، صراط مستقیم
  • محمد براری* صفحات 32-53

    انتصابی بودن مقام امامت، از اساسی ترین مبانی شیعه در طول تاریخ بوده است. شیعه از دیرباز در برابر مخالفان برای اثبات این مبنا به ادله فراوانی از قرآن و سنت و عقل استشهاد کرده است. یکی از مباحث مرتبط، یافتن مبنای قرآن در انتخاب امام، حاکم و یا ولی و سرپرست مردم به عنوان یک اصل کلی است. مقاله حاضر تلاش می کند با تکیه بر آیات الهی اثبات کند قرآن هم به صورت قضیه جزییه و هم در یک نگاه کلی به عنوان یک اصل انتخاب امام، حاکم و ولی مردم را به جعل و نصب خداوند می داند و از ضرورت تبعیت مردم از اراده خداوند سخن می گوید.

    کلیدواژگان: انتصاب امام، انتخاب امام، انتخاب حاکم و سرپرست، اصل قرآنی انتخاب امام و ادله انتصاب
  • مجتبی احمدپور* صفحات 55-71

    دعای رضویه از ادعیه های منسوب به امام رضا علیه السلام پیرامون امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف می باشد که در منابع شیعه با چند متن ومحتوا  نقل شده است که تفاوت هایی با هم دارند و بعضی از جریان های انحرافی از این متون و محتواها به نفع خود استفاده کرده اند. در این مقاله به بررسی سندی این دعا پرداخته شده تا ارزش سندی این دعا مشخص شود و معلوم گردد که متنی که مورد استفاده جریان های انحرافی قرار گرفته است از نظر سندی معتبر می باشد یا نه؟

    کلیدواژگان: ماخذ شناسی، ارزیابی سند، دعای رضویه
  • جایگاه رجعت در نظام معرفتی اسلام / (از دیدگاه استاد طبسی و استاد سند)
    سید محمد حسینی، جواد مولایی صفحات 72-85

    رجعت به معنای بازگشت عده ای از مومنان و کفار، به دنیا، قبل از قیامت است. حال مسئله ای که وجود دارد، این است که آیا این اصل اختصاص به شیعه دارد یا مشترک بین مسلمانان هست؟ قول مشهور این است که اعتقاد به رجعت از اعتقادات مختص به شیعیان است؛ ولی بعضی از علماء شیعه قایل هستند که اعتقاد به رجعت مشترک بین مسلمانان است!؟ لذا در این نوشتار دو دیدگاه مخالف از آرای علماء شیعه موردبررسی قرارگرفته است و بنا بر نظر نویسنده، بر طبق روایات موثوق الصدور از حضرات ایمه معصومین علیهم السلام، قول مشهور قابل اثبات است و مخالف آن قابل رد است.

    کلیدواژگان: رجعت، ضرورت، تشیع، تسنن، مهدویت