فهرست مطالب

باغ نظر - سال هفدهم شماره 87 (شهریور 1399)

نشریه باغ نظر
سال هفدهم شماره 87 (شهریور 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/06/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مرجان خان محمدی*، محمود قلعه نوئی، محمدسعید ایزدی صفحات 5-18
    بیان مسیله

    با توجه به اینکه محله های تاریخی به عنوان موجودیتی منسجم، تلاش های فرهنگ بومی را برای پاسخگویی به نیازهای گذشته به بهترین شکل نشان می دهند، انطباق پذیری آنها با نیازهای زمان حال و شناخت فرصت های موجود در آنها، به عنوان ظرف پذیرنده عملکردهای فرهنگی و مولد اقتصاد، امری در خور توجه است. مهم ترین مسئله این پژوهش بهره گیری از روش های خلاق برای انطباق پذیری بافت های تاریخی با اقتصاد و شرایط جدید، از طریق تمرکز بر سرمایه های فرهنگی، به عنوان ابزاری برای احیای محله های تاریخی، و ایجاد فعالیت های جدید اقتصادی با هدف جایگزینی کاربری هایی است که رو به انحطاط هستند یا از منطقه محو شده اند. استفاده از سیاست های نوآورانه و راهبردهای مبتنی برخلاقیت برای حضور بافت ها و محله های تاریخی کشورمان در عرصه های رقابت، با هدف توسعه و رشد اقتصادی فرهنگی و تجدید حیات محله، رویکردی است که فقدان آن، هم در حوزه نظری و هم در حوزه کاربردی بافت های تاریخی، قابل توجه است.

    هدف پژوهش

    هدف از این پژوهش ایجاد شرایط تبدیل محله های تاریخی به مولد اقتصاد و فراهم آوردن امکان حضور آن ها در عرصه صنایع خلاق است که از طریق اتخاذ سیاستی خلاق و سنجش میزان قابلیت های موجود در بافت های تاریخی، و تبیین شاخص های چندگانه محله فرهنگی مورد بررسی قرار می گیرد.

    روش پژوهش

    این پژوهش با روش تحلیلی و توصیفی انجام شده است و یافته ها با استفاده از پرسش نامه و مشاهدات میدانی استخراج شده اند. نهایتا، با استفاده از یافته های پژوهش، تحقق پذیری یک محله فرهنگی در نمونه لاله زار با استفاده از روش کمی معادلات ساختاری ارزیابی و در نتیجه مدلی از محله فرهنگی تاریخی، براساس اولویت اقدامات تبیین شده است.

    نتیجه گیری

    یافته های پژوهش راهکارها و اقدامات لازم را براساس ترتیب اولویت در مدل محله فرهنگی تاریخی، پیشنهاد می کند و اهمیت این روابط را به لحاظ تجربی نیز به اثبات می رساند.

    کلیدواژگان: بازآفرینی مبتنی بر فرهنگ، صنایع خلاق، محله فرهنگی، توسعه اقتصادی، بافتهای تاریخی، لالهزار
  • سعید حقیر*، مهسا سادات مسئله گو صفحات 19-28
    بیان مسئله

     براساس دوگانه انگاری دکارتی، انسان و جهان اطراف او به دو موضوع جدا از هم تفکیک شدند؛ تفکیکی که با اصرار بر بصرمحوری محیط های مدرن امروزی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. پدیدارشناسان بسیاری در پی زدودن این فاصله بودند، از جمله موریس مرلوپونتی که با طرح نظریه تن-آگاهی، حضور تن را موضوع بلافصل آگاهی معرفی کرد. شاید بتوان این گونه گفت که ایده دوگانه انگاری در هنر و معماری بیشتر بدین دلیل فراگیر شده است که پیام اثر هنری و شکل گیری آن براساس نقد، در این دوران، نادیده گرفته و هم زمان یکپارچگی حواس هم نادیده انگاشته شده است.

    هدف

    هدف این مقاله شناخت مفهوم تن-آگاهی و تاثیر آن بر افزایش غنای ادراک محیط است. بدین منظور پرسش اصلی تحقیق بدین صورت مطرح می شود: آیا فضای معماری مدرن باعث وسعت بخشیدن به دامنه آگاهی انسان می شود؟

    روش تحقیق

    این مقاله، با راهبرد تحقیق کیفی و با رویکرد تفسیرگرایی، سعی دارد از طریق تبیین مفاهیمی چون شناخت، ادراک، تجربه، آگاهی و بدنمندی در معماری و ارتباط آن ها با هم، اثر معماری مدرن بر آگاهی ناظر را مشخص کند.

    نتیجه گیری

    تمایز در فرم، به عنوان یکی از اثرات برآمده از نقد (به عنوان بنیان تفکر مدرن)، در جنبه های مختلف معماری مدرن دیده می شود و در کنش با مخاطب در شکل گیری شناخت و ادراک آگاهانه او موثر است. فرم، به عنوان زبان نقد در معماری مدرن، باعث شناختی است که به مفهوم ادراک و تجربه آگاهانه وابسته است و این خود به مفهوم بدنمندی وابستگی دارد. به نظر می رسد که در معماری حواس برای تن و ادراک مانند تابلویی کوبیستی است که در آن سوژه تابلو فرم فضا است. بر این مبنا، آگاهی خاستگاه فرایند ادراک نیست، بلکه نتیجه آن است. معماری مدرن تنها ابژه شناخت نیست، بلکه ابزاری برای شناخت و گسترش آگاهی و جزیی از بدن ما برای ادراک جهان است.

    کلیدواژگان: تن -آگاه، مرلوپونتی، معماری، مدرن، ادراک
  • سمانه امامی کوپائی، ویدا نوروز برازجانی* صفحات 29-44
    بیان مسئله

     حکمت زیبایی معماری کهن این سرزمین، هنوز یکی از پرسش های اساسی است که پژوهش های زیادی را به خود اختصاص داده است. این مسئله با وجود بحران زیبایی شناسی معماری معاصر و خلا نظریه پردازی در این زمینه و به ویژه در دورانی که معماری معاصر ما نسبتی با مقوله زیبایی از دریچه تفکر و معماری ایرانی ندارد، تامل برانگیزتر شده است. اگرچه بسیاری از مطالعات در متون مکتوب به جای مانده از متفکران اسلامی و ادبیات دینی به طرح و تفسیر این مقوله پرداخته اند، ولی بدون شک تنها منبع موثق باقی مانده از آن دوران که بتوان مفاهیم و لایه های پنهان زیبایی را از دل آنها آشکار ساخت، آثار هنری به جای مانده است.

    هدف

    بر این اساس این پژوهش سعی دارد با رجوع به یکی از آثار زیبای به جای مانده از عصر صفوی (پل خواجو)، بنیان های هستی شناسانه زیبایی را در این اثر بیرون بکشد و نشان دهد زیبایی در این بنا چگونه در تناسب با معماری شکل گرفته است.

    روش تحقیق

    برای آشکارگی سرشت زیبایی، از روش پدیدارشناسی استفاده شده است و متاثر از الگوی ماکس وان مانن، تجربه های زیسته چهار گروه از افراد در حین حضور و بودن در بنا مورد تفسیر قرارگرفته است.

    نتیجه گیری

    یافته های پژوهش نشان از آن دارد که جهت گیری معماری معاصر به سمت یکی از مقولات فرم، عملکرد و معنا، منجر به آن شده که دیگر معماری نتواند واجد آن فضاهای زیبا و سرورانگیز گذشته باشد. در حقیقت، معماری زمانی زیباست که بتواند به هر سه مقوله فرم، عملکرد و معنا به خوبی پاسخ دهد. همچنین هفت مولفه زندگی، بیخودی، اصالت، غنای متن، منطق، شاعرانگی و تفکر- حیرت به عنوان ساخت های هستی شناسانه زیبایی در پل خواجو به دست آمد. ساخت هایی که بتوانند با تبدیل شدن به ساختارهای متفاوت در معماری، در خلق فضایی زیبا مورد استفاده قرارگیرند.

    کلیدواژگان: پدیدارشناسی، زیبایی، پل خواجو، تجربه زیبایی شناسی
  • سودابه قلی پور، جمال الدین مهدی نژاد* صفحات 45-60
    بیان مسئله

    خیابان چهارباغ اصفهان با وجود تغییرات کالبدی و کاربری ها در طول تاریخ همچنان به عنوان یکی از خیابان های اصلی تجاری و تفرجگاهی این شهر محسوب می شود. بازخوانی تاریخ و سیر تحول معماری مجموعه های تاریخی می تواند امکاناتی برای گام های بعدی مرمتی فراهم آورده و یافتن عوامل تاب آوری می تواند در برنامه ریزی برای طراحی فضاهای جدید موثر باشد. تاب آوری راهی برای تقویت جوامع و شهر با استفاده از ظرفیت های آن است و یکی از ابعاد پراهمیت تاب آوری، بعد فضایی است که به ادامه فضاهای شهری با حفظ هویتشان در طی تغییرات می پردازد.

    هدف

    این پژوهش با تکیه بر فرضیه موثربودن برنامه ریزی در جهت بازسازی خیابان های تاریخی با توجه به خواسته های کاربران و ویژگی های تاریخی در تاب آوری آنها به دنبال پاسخگویی به این پرسش اصلی است که چه عواملی سبب تاب آوری خیابان چهارباغ در طول تاریخ شده است.

    روش تحقیق

    توصیفی- تحلیلی است و برای دستیابی به این هدف ابتدا با مراجعه به منابع معتبر، چهار شاخص کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی به عنوان شاخص های مدل مفهومی تاب آوری ارایه شده و با مطالعه میدانی و پرسش از رهگذران این خیابان به بررسی دقیق تر و ارایه زیرشاخصه ای برای هریک از شاخص ها پرداخته شده است.

    نتیجه گیری

    نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که دلایل انتخاب این خیابان تاریخی و انتظارات کاربران از اقدامات حفاظتی در آن با ویژگی های تاریخی قرن های 17 و 19 میلادی هماهنگی دارد و اهمیت شاخص های مختلف تاب آوری از دیدگاه کاربران متفاوت بوده و شاخص های اجتماعی و زیست محیطی در وضعیت مطلوب تری نسبت به شاخص های دیگر قراردارند.

    کلیدواژگان: تاب آوری خیابان چهارباغ، شاخص کالبدی، شاخص اجتماعی، شاخص اقتصادی، شاخص زیست محیطی
  • فریده آفرین* صفحات 61-72
    بیان مسئله

    درباره چیستی انواع تصویر و شروط همبسته ظهور سنخ های مختلف آنها نزد دلوز است.

    هدف پژوهش

    مقاله مشتمل بر دو مولفه یعنی روشن کردن انواع تصویر، شرایط ظهور آنها با تاکید بر زمان و نیز تعیین نوع تصویر یک اثر نقاشی با توجه به شرایط ظهور آن است. فرض مقاله این است که تعیین شرایط ظهور تصاویر به تشخیص نوع آن کمک می کند. برای روشن شدن سنخ تصویر، شرایط ظهور آن تصویر مطالعه می شود. برای سهولت رسیدن به اهداف تحقیق، یک اثر نقاشی از هنرمند معاصر ایران مورد واکاوی گرفته است.

    روش پژوهش

    تحلیل محتوای کیفی است.

    نتیجه گیری

    از نظر دلوز، دو سنخ تصویر یعنی تصویر-حرکت و تصویر-زمان وجود دارد. تصویر-حرکت مشتمل بر تصویر-ادراک، تصویر-عمل و تصویر-حال است. تصویر-زمان هم متشکل از تصویر-خاطره، تصویر-رویا و نیز تصویر-اندیشه و تصویر-بلور است. سنخ اول تصویر با محوریت حرکت، با کنترل، منعکس و جذب کردن اثرگذاری چیزها، وابسته به کنش خاصی است. در دوره مدرن تصویر-زمان مبتنی بر تکوین زمان ناب است. تصویر-زمان، سنخی از تصویر با ترکیبی از تصاویر برای نمونه مجازی و واقعی است. این تصویر با محوریت زمان بر بنیان روابط اصیل نیروها و تاثر آنها، بر مبنای فعل خودانگیخته و آزادنمودار از بطن ناامکان شکل گرفته است. همبسته با این فعل، یعنی بیرون کشیدن نمودار به منزله امری اثرگذار و تعین بخش، تصویری با گسست از انواع بازنمایی ظهور می کند. براساس مسیر پژوهش، بررسی شرایط ظهور یک اثر نقاشی به منزله تصویر، مانند «بدون عنوان» وابستگی به رنگ-نیرو، رنگ-مکان و فضا، رنگ-نور و زمان را نشان می دهد. این شرایط حاکی از پیوند تصویر واقعی انسان های اطراف هنرمند و تصویر مجازی معراج برای تاکید بر وضعیت انسان معاصر است. تصویر نهایی به منزله تصویر-زمان امکان اندیشیدن به معنای تازه ای از مفهوم انسان را فراهم می کند.

    کلیدواژگان: تصویر، نقاشی، رنگ، نور، زمان، نیرو، دلوز، بازنمایی
  • عاطفه سریری، خسرو افضلیان*، مهدی شیبانی، هاد ی سروری صفحات 73-88
    بیان مسئله

    مسیر اد راک انسان د ر محیط همواره از طریق ارتباط حواس پنج گانه با عوامل کالبد ی فضای معماری بود ه است. فرایند ادراک که به وسیله دریافت اطلاعات محیط از طریق حواس آد می و سپس تحلیل آن د ر ذهن اتفاق می افتد ، پس از شناخت منجر به ایجاد حس در انسان می شود . مهم ترین احساس بین انسان و مکان به اصطلاح حس مکان نامیده می شود . به دلیل اهمیت افراطی به مسایل عینی و عملکرد ی د ر دوره مدرن، د ر دهه 60 میلاد ی توجه نظریه پردازان موضوع حس مکان، بیشتر به عوامل انسانی و معنایی معطوف شد و موضوعات کالبد ی سازنده حس مکان که سهل و ممتنع به نظر می رسید ، کمتر به صورت مستقیم مورد بحث قرار گرفت. لذا جایگاه عوامل کالبدی به واسطه گریزناپذیربودن امر کالبد د ر معماری، اگرچه در نگاه اول واضح می نماید ، اما با درنظرگرفتن روند اد راک به عنوان حلقه اتصال انسان به محیط، نیازمند نگاه تازه ای به موضوع است.

    هدف پژوهش

    تبیین جایگاه عوامل کالبد ی د ر روند اد راک انسان از حس مکان است. به د لیل رویکرد کالبد ی د ر این پژوهش، از نظریات پد ید ارشناسان استفاد ه شد ه و پس از د سته بند ی مفاهیم، عوامل کالبد ی د ر سه حوزه عملکردی، معنایی و زیبا شناسانه جای گرفته اند .

    روش تحقیق

    در مرحله اول د ر قالب مطالعات اسناد ی و کتابخانه ای، سپس مطالعات مید انی د ر محیط به صورت مشاهده اکتشافی و د ر نهایت با روش مصاحبه با نمونه گیری هدفمند انجام گرفت.

    نتیجه گیری

    نمونه مورد ی یکی از پیاد ه راه های شهر مشهد است. پس از تحلیل و جمع بند ی با تحلیل فرایند اد راک، این نتیجه به د ست آمد که عوامل کالبد ی از طریق اد راکات اولیه بیشترین تاثیر را بر حس رضایت مند ی از مکان د اشته و اد راکات ثانویه که به مرور زمان حاصل می شوند ، بیشترین اثر را بر حس تعلق به مکان می گذارند . روش تحلیل مصاحبه ها به صورت تحلیل محتوای کیفی و تماتیک و کد گذاری باز و محوری، با استفاد ه از نرم افزار تحلیل کیفی مکس کیود ا (maxqda) نسخه دوازده صورت گرفته است.

    کلیدواژگان: عوامل کالبد ی، حس مکان، پد ید ارشناسی، اد راک، رضایت مند ی از مکان
|
  • Marjan Khanmohamadi *, Mahmood Ghalehnoee, MohammadSaeid Izadi Pages 5-18
    Problem statement

    Given that historic quarters as an integrated entity best represent the efforts of indigenous cultures to meet the past needs, their compatibility with the present needs and recognizing the opportunities available to them as an accepting capacity for cultural and economically productive functions are worthy of attention. Utilizing creative approaches in line with the historic fabrics adaptability to the new economy and conditions, through focusing on the cultural capital as a means of revitalizing historic neighborhoods and creating new economic activities to replace the declining uses or those being disappeared from the area, is the most significant necessity to Problem statement of the present research.

    Research objective

    The use of innovative policies and creativity-based strategies for the presence of our country’s historic fabrics and neighborhoods in the competition arenas, aimed at the cultural-economic growth and development and neighborhood revitalization, is an approach whose absence is noteworthy within both relevant theoretical and applied fields.

    Research method

    This research based on an analytical and descriptive method to assess and measure the capabilities of historic fabrics, indexical contexts. Also, it examines the feasibility of a cultural quarter in a case study of Laleh-zar using the quantitative structural equation modeling through questionnaire and field observations and finally as Conclusion explains a model of historic-cultural quarters according to the priority of the actions.

    Conclusion

    The research findings prove the necessary solutions and measures based on the order of priority in the final model, the proposal and the importance of these relationships empirically.

    Keywords: Culture-led Regeneration, Creative industries, Cultural Quarter, Economic Development, Historic Fabrics, Laleh-zar
  • Saeed Haghir *, Mahsa Sadat Masalegoo Pages 19-28
    Problem statement

     Based on Cartesian duality, human and the world around him are separated into two different issues, which is noticed more by the visualization of modern environments. Many phenomenologists sought to eliminate this gap. In this regard, Maurice Merleau-Ponty introduced the body as a matter of immediate consciousness by bringing up a body-subject theory. Perhaps it can be said that the idea of dualism in art and architecture has become more widespread because of the fact that the message of the artwork and the criticism which is formed is ignored in this era, and at the same time the integrity of the senses is ignored. Finally, it seems that in the architecture, the senses for body and perception like a cubism picture in which the subject of art is the form of space.

    Research objective

    The purpose of this article is to identify the concept of body-subject and its impact on increasing the perception of the environment. In this regard, the main question of the research is: Does modern space architecture expand the realm of human consciousness?

    Research Method

    This research, with qualitative research strategy and interpretive approach, attempts to determine the effects of modern architecture on observer’s consciousness by explaining concepts such as cognition, perception, experience, consciousness, embodiment specifically in architecture and their relationship with each other.

    Conclusion

    Differentiation in form, is observed as one of the results of critique (as the foundation of modern thinking) in different aspects of modern architecture and it is effective in interaction with the audience in creating his cognition. Form as the language of critique in modern architecture, leads to cognition, which depends on the concept of perception and conscious experience and it depends on embodiment concept itself.

    Keywords: modern, Architecture, Perception, Merleau-Ponty, body-subject
  • Samaneh Emami Koupaei Emami Koupaei, Vida Norouz Borazjani * Pages 29-44
    Problem statement

    The beauty of Iranian ancient architecture is still an essential question, which has invited numerous investigations. This requires even further contemplation in the milieu of present esthetic crisis in contemporary architecture and the associated vacancy of theory, particularly when our contemporary architecture is lacking any relevance to categorical beauty from the viewpoint of Iranian thought and architecture. Many studies inherent in the religious literature and the textual works by Islamic thinkers have attempted to deal with and explain this question. However, the only authentic sources to elicit and reveal the hidden layers of beauty are undoubtedly the remaining artistic works.

    Research objectives

    This study of Khaju Bridge, an authentic work remaining from the Safavid era, attempts to elicit the ontological foundations of beauty in this artwork and reveal how beauty has found its embodiment and form in the architecture of this building.

    Research method

    The phenomenological approach was adopted to disclose the nature of beauty and the lived experiences of four groups attending the bridge were studied under the influence of Max van Manen.

    Conclusion

    The findings suggest that contemporary architecture is no longer able to create beautiful and exhilarating spaces due to its lateralization towards form, function, or meaning. Indeed, architecture is beautiful when it can properly respond to the triad of form, function, and meaning. Moreover, seven components, i.e. vividness, selflessness, originality-authenticity, artistic richness, logicality, poetry, and thought-wonder, were identified as the ontological constructs of beauty in Khaju Bridge, to be used to create beautiful spaces in the process of their transformations into various structures.

    Keywords: Phenomenology, beauty, Khaju Bridge, Esthetic experience
  • Soudabeh Gholipour, JamalalDin Mahdinejad * Pages 45-60
    Problem statement

     Chaharbagh Street, despite its physical and land use changes throughout history, is still considered as one of the main commercial and recreational streets of Isfahan city. Reviewing the history and evolution of historical sites’ architecture can provide opportunities for next refurbishment steps and finding resilience factors can be effective in planning for the design of new spaces. Resilience is a way to strengthen communities and cities by using their capacities, and one of the most important factors of resilience is the space which continues to preserve the identity of urban spaces during changes.

    Objective

    This research seeks to answer the main question of what factors have led to the resilience of Chaharbagh Street throughout the history relying on the hypothesis that planning is effective in reconstruction of historical streets according to users’ demand and the historical factors in resilience.

    Research method

    The research method in this paper is a descriptive-analytic method and to achieve this goal, first by referring to reliable sources four factors including physical, social, economic, and environmental factors are presented in resilience’ conceptual model. By field study and asking the people in this street, a closer look has been achieved and sub- factors for each of the factors have been addressed.

    Conclusion

    According to the results, the reasons for choosing this historical street and its users’ expectation of protective measures are in line with the historical features of the 17th and 19th centuries. The importance of different resilience factors differs from users’ point of view and the social and environmental factors are in a more favorable position than other factors .

    Keywords: Resilience, Chaharbagh Street, Physical factor, Social factor, economic factor, Environmental Factor
  • Farideh Afarin * Pages 61-72
    Problem statement

    The question of the research is: what are the types of images and their correlated conditions of apparition in Deleuze’s ideas?

    Research method

    The research method is qualitative content analysis.

    Research objective

    The purposes of the article are to clarify two types of image, the conditions of their apparition as well as to determine the type of image of a painting in accordance with its conditions. It is assumed that determining the conditions of their apparition helps to determine its type. So, to clarify the types of images, the conditions of their apparition are studied. A painting by a contemporary Iranian artist has been reexamined for explanation of the issue.

    Conclusion

    For Deleuze, there are two types of images: the movement-image and time-image. Movement-image is comprised of perception-image, action -image and affection- image. Time-image is also composed of recollection-image, dream-image, the thought-image also crystal-image. The first type of image focuses on moving, controlling and reflecting, absorbing the effects of things, depending on particular actions. In modern period the time-image is the basis of the genesis of pure time. The time-image is the type of image with a coalescence of virtual and real images formed by the axis of time on the basis of the genuine relations of forces and their affects. It is formed by the spontaneous activity of diagram through the indiscernible and indeterminate zones that is impossibility. the research path shows the condition of apparition of painting as image, like “Untitled” that are based on color-force, color-space, color-light, and time according to color relations. These conditions, show the arrangement of the coalescence of the actual image of the human being around the artist with the virtual image of ascension to emphasize the status of the contemporary man.The final image as time-image brings about the possibility to think about the new meaning to the concept of man.

    Keywords: image, Painting, Color, light, time, force, Deleuze, Representation
  • Atefeh Sariri, Khosrow Afzalian *, Mahdi Sheybani, Hadi Sarvari Pages 73-88
    Problem statement

    The path of human perception in the environment has always been through the connection of the human five senses with the physical factors in an architectural space. The process of perception by receiving environmental information through the human senses and then analyzing it in the mind that occurs after cognition leads to the creation of a sense in man. The most important feeling between man and place is called the sense of place. Due to the issue of the sense of place in the ‘60s and the importance of objective and functional issues in the modern era, the attention of theorists turned more to the human and semantic factors. Moreover, the physical themes that make up a sense of place and seem to be easy to avoid were less directly discussed. The position of physical factors, due to the inevitability of the physical elements in architecture, is clear, but given the process of perception as the link between man and the environment, a new perspective can be taken.

    Research objective

    The research aims to explain the position of physical factors in the process of human perception of the sense of place.

    Research method

    Due to the physical approach in this study, the phenomenologists’ theories were used. Besides, after classifying the concepts, the physical factors were placed in three functional, semantic, and aesthetic fields. In the first stage, the data were collected by the form of documentary and library studies and then field studies in the environment as exploratory observation and finally through interviews with targeted sampling.

    Conclusion

    The case study is one of the sidewalks of Mashhad, Iran; after analyzing and summarizing the analysis of the perception process, it was concluded that physical factors through initial perceptions have the greatest impact on feelings about the place on the sense of satisfaction and secondary perceptions that are achieved over time affect the sense of place. The method of analyzing the interviews is in the form of qualitative and thematic content analysis and open and central coding using the Maxqda software analysis (Version 12).

    Keywords: Physical factors, Sense of Place, Phenomenology, Perception, Place Satisfaction